Europaudvalget 2023-24
Ekstraordinært Det Europæiske Råd 1/2-24 Bilag 5
Offentligt
2819069_0001.png
Det Europæiske Råd
Bruxelles, den 1. februar 2024
(OR. en)
EUCO 2/24
CO EUR 2
CONCL 1
NOTE
fra:
til:
Vedr.:
Generalsekretariatet for Rådet
delegationerne
Ekstraordinært møde i Det Europæiske Råd (1. februar 2024)
− Konklusioner
Vedlagt følger til delegationerne de konklusioner, der blev vedtaget af Det Europæiske Råd på
ovennævnte møde.
EUCO 2/24
DA
Ekstraordinært Det Europæiske Råd den 1. februar 2024 - Bilag 5: Konklusioner fra ekstraordinært møde i Det Europæiske Råd 1/2-24
2819069_0002.png
Konklusioner
1. februar 2024
Det Europæiske Råd hyldede den tidligere formand for Kommissionen Jacques Delors, som gik bort
den 27. december 2023. Han var en drivkraft bag det europæiske projekt og spillede en central
rolle i opbygningen af Den Europæiske Union, som vi kender den i dag.
*
*
*
DEN FLERÅRIGE FINANSIELLE RAMME 2021-2027
Det Europæiske Råd nåede til enighed om revisionen af den flerårige finansielle ramme (FFR)
2021-2027 som skitseret heri. Alle tal er, medmindre andet er angivet, i løbende priser.
Støtte til Ukraine
1.
Det Europæiske Råd understreger behovet for sammen med partnere at sikre stabil,
forudsigelig og holdbar finansiel støtte til Ukraine i perioden 2024-2027. For at bidrage til
landets genopretning, genopbygning og modernisering og fremme social samhørighed og
gradvis integration i Unionen med henblik på et eventuelt fremtidigt EU-medlemskab vil der
blive oprettet en Ukrainefacilitet for perioden 2024-2027.
2.
I perioden 2024-2027 vil summen af de samlede midler, der stilles til rådighed fra faciliteten,
ikke overstige 50 mia. EUR, heraf:
i)
33 mia. EUR i form af lån, der garanteres ved at forlænge den eksisterende EU-
budgetgaranti indtil 2027 ud over lofterne for finansiel bistand til Ukraine, der er til
rådighed indtil udgangen af 2027
ii)
17 mia. EUR i form af ikketilbagebetalingspligtig støtte under et nyt tematisk
instrument, Ukrainereserven, oprettet ud over lofterne i FFR 2021-2027. Potentielle
indtægter kan genereres i henhold til de relevante EU-retsakter vedrørende anvendelsen
af ekstraordinære indtægter i private enheders besiddelse, som stammer direkte fra
Ruslands Centralbanks immobiliserede aktiver.
EUCO 2/24
1
DA
Ekstraordinært Det Europæiske Råd den 1. februar 2024 - Bilag 5: Konklusioner fra ekstraordinært møde i Det Europæiske Råd 1/2-24
2819069_0003.png
Konklusioner
1. februar 2024
3.
For at optimere anvendelsen af de disponible beløb vil uudnyttede forpligtelses- og
betalingsbevillinger under dette instrument automatisk blive fremført til det følgende år. Den
del af det årlige beløb, der stammer fra det foregående år, vil blive anvendt først.
4.
Det Europæiske Råd understreger behovet for at fremme Ukraines ejerskab til dets
genopretnings- og genopbygningsindsats ved hjælp af en plan, der skal udarbejdes af den
ukrainske regering, og som vil fastlægge Ukraines reform- og investeringsdagsorden på dets
vej mod EU-tiltrædelse. Den bredest mulige deltagelse i Ukraines samlede genopretnings- og
genopbygningsindsats fra donorer uden for Den Europæiske Union vil blive kraftigt tilskyndet
allerede inden vedtagelsen af planen.
5.
Det er en forudsætning for støtten til Ukraine under faciliteten, at Ukraine fortsat opretholder
og respekterer effektive demokratiske mekanismer, herunder et parlamentarisk
flerpartisystem, og retsstatsprincippet og garanterer respekt for menneskerettighederne,
herunder rettigheder for personer, der tilhører mindretal. I forbindelse med gennemførelsen af
faciliteten træffer Kommissionen og Ukraine alle passende foranstaltninger for at beskytte
Unionens finansielle interesser, navnlig med hensyn til forebyggelse, afsløring og korrektion
af svig, korruption, interessekonflikter og uregelmæssigheder.
6.
Rådet vil spille en central rolle i forvaltningen af Ukrainefaciliteten. I denne henseende
vedtages Rådets gennemførelsesafgørelse med kvalificeret flertal med henblik på vedtagelse
og ændring af planen for Ukraine og godkendelse og suspension af betalinger på grundlag af
de relevante vurderinger og forslag fra Kommissionen.
7.
På grundlag af Kommissionens årlige rapport om gennemførelsen af Ukrainefaciliteten skal
Det Europæiske Råd hvert år have en debat om gennemførelsen af faciliteten med henblik på
at udstikke retningslinjer. Om nødvendigt vil Det Europæiske Råd om to år opfordre
Kommissionen til at fremsætte et forslag om revision i forbindelse med den nye FFR.
EUCO 2/24
2
DA
Ekstraordinært Det Europæiske Råd den 1. februar 2024 - Bilag 5: Konklusioner fra ekstraordinært møde i Det Europæiske Råd 1/2-24
2819069_0004.png
Konklusioner
1. februar 2024
Udgiftsområde 4 og 6
migration og den eksterne dimension
8.
9.
Migration er en europæisk udfordring, der kræver et europæisk svar.
For at sikre tilstrækkelig finansiering til at støtte medlemsstaterne i håndteringen af
presserende udfordringer og behov i forbindelse med migration og grænseforvaltning i
frontlinjemedlemsstater og dem, der er berørt af krigene i Ukraine og Mellemøsten, samt til
gennemførelsen af den nye pagt om migration og asyl, når den er vedtaget, herunder nye
grænseprocedurer, vil udgiftsområde 4 blive styrket med 2 mia. EUR.
10.
Det Europæiske Råd minder om den potentielle anvendelse af samhørighedspolitikkens
midler til at håndtere migrationsudfordringer og -behov. Med henblik herpå opfordrer det
Kommissionen til at bistå medlemsstaterne med at udnytte denne mulighed.
11.
For at gøre det muligt for Unionen at yde den nødvendige støtte i en situation med
ekstraordinære geopolitiske spændinger vil prioriteterne under udgiftsområde 6 blive styrket
med 7,6 mia. EUR. Dette vil bidrage til at opretholde et effektivt migrationssamarbejde med
tredjelande, herunder støtten til syriske flygtninge i Tyrkiet og regionen som helhed samt
videreførelsen af de tiltag, der tidligere blev iværksat gennem EU's trustfond for Afrika. Det
vil også bidrage til at støtte Vestbalkan, de sydlige nabolande og Afrika, herunder
partnerskaber og finansiering til migrationsruterne. Der bør sikres tilstrækkelig finansiering til
NDICI-stødpuden.
EUCO 2/24
3
DA
Ekstraordinært Det Europæiske Råd den 1. februar 2024 - Bilag 5: Konklusioner fra ekstraordinært møde i Det Europæiske Råd 1/2-24
2819069_0005.png
Konklusioner
1. februar 2024
Platformen for strategiske teknologier for Europa (STEP)
12.
Den Europæiske Union er nødt til at sikre sin suverænitet og konkurrenceevne i strategiske
sektorer ved at styrke sin modstandsdygtighed og produktivitet, mobilisere finansiering,
mindske sine strategiske afhængigheder, investere i fremtidens færdigheder og gøre sit
økonomiske, industrielle og teknologiske grundlag klar til den grønne og den digitale
omstilling og sikre samhørighed og lige vilkår i det indre marked. Det Europæiske Råd ser
med tilfredshed på udnyttelsen af eksisterende EU-finansieringsinstrumenter til hurtigt at
kunne anvende finansiel støtte til investeringer i kritiske teknologier.
Til dette formål vil anvendelsen af tilgængelig finansiering blive lettet, og der vil blive skabt
synergier mellem finansieringsinstrumenter for at opskalere støtten til kritiske teknologier.
Med henblik herpå vil der for STEP-prioriteterne i programmeringsperioden 2021-2027 gælde
en medfinansieringssats på 100 % og en forfinansiering på 30 %.
13.
For at øge investeringskapaciteten på forsvarsområdet vil der blive afsat yderligere 1,5 mia.
EUR til Den Europæiske Forsvarsfond (EUF) under udgiftsområde 5.
14.
Endelig, for at lette det administrative pres på medlemsstaterne for at sætte dem i stand til at
omprogrammere i retning af STEP-målene og sikre en velordnet afslutning af programmerne,
bør fristen for indgivelse af den endelige anmodning om en mellemliggende betaling og
relaterede dokumenter i programmeringsperioden 2014-2020 forlænges med 12 måneder, og
der vil blive anvendt en medfinansieringssats på 100 % på de udgifter, der anmeldes i det
sidste regnskabsår.
Rentebetalinger for NextGenerationEU
15.
For at opfylde Unionens retlige forpligtelse til rettidigt og fuldt ud at dække NGEU-
rentebetalinger med henblik på om nødvendigt at supplere de nuværende bestemmelser i
udgiftsområde 2b) vil følgende kaskademekanisme sikre, at de nødvendige beløb er til
rådighed til betaling af omkostningerne ved skyldige rente- og kuponbetalinger.
EUCO 2/24
4
DA
Ekstraordinært Det Europæiske Råd den 1. februar 2024 - Bilag 5: Konklusioner fra ekstraordinært møde i Det Europæiske Råd 1/2-24
2819069_0006.png
Konklusioner
1. februar 2024
16.
1. skridt: Den eksisterende budgetpost for EURI under udgiftsområde 2b) i det årlige budget
vil blive udnyttet fuldt ud.
2. skridt: Hvis omkostningerne ved NGEU-rentebetalinger ikke kan dækkes over den
eksisterende budgetpost for EURI under udgiftsområde 2b), vil der blive søgt finansiering
inden for rammerne af den årlige budgetprocedure til dækning af en væsentlig del af de
nødvendige beløb så vidt muligt med henblik på at mobilisere et beløb svarende til ca. 50 %
af omkostningsoverskridelserne af NGEU-rentebetalingerne som benchmark. Med henblik
herpå vil den trække på den margen, der er skabt som følge af budgetgennemførelse af
programmerne og omprioritering, samt ikketematiske særlige instrumenter
(fleksibilitetsinstrumentet og det fælles margeninstrument) i overensstemmelse med de
gældende sektorregler og andre retlige forpligtelser under hensyntagen til prioriteter og
forsigtig budgettering. Medlemsstaternes nationale rammebeløb, for hvilke der er indgået
retlige forpligtelser, navnlig dem under den fælles landbrugspolitik og
samhørighedspolitikken, vil ikke blive berørt af de omfordelinger og den omprioritering, der
er omhandlet i dette afsnit.
3. skridt: Der vil blive indført et nyt instrument ud over FFR-lofterne. Dette instrument vil
være ekstraordinært og begrænset til at håndtere den situation, hvor
låntagningstransaktionerne til NGEU stadig er i gang under skiftende markedsforhold.
Dette instrument vil kun blive mobiliseret, hvis der er behov for yderligere finansiering efter
1. og 2. skridt. Hvert år vil der først gennem dette instrument blive mobiliseret et beløb, der
går op til det beløb af frigørelser fra de foregående år fra EU-programmer, som ikke fremføres
i henhold til anden specifik gældende lovgivning. Frigørelser af bevillinger, der svarer til
eksterne formålsbestemte indtægter, vil ikke blive taget i betragtning i forbindelse med
mobiliseringen af instrumentet.
I den uventede situation, hvor der stadig er en overskridelse, vil Kommissionen foreslå at
mobilisere yderligere bevillinger gennem instrumentet som bagstopperordning.
EUCO 2/24
5
DA
Ekstraordinært Det Europæiske Råd den 1. februar 2024 - Bilag 5: Konklusioner fra ekstraordinært møde i Det Europæiske Råd 1/2-24
2819069_0007.png
Konklusioner
1. februar 2024
17.
Inden for rammerne af den årlige budgetprocedure vil Rådet, inden det vedtager sin holdning
til det årlige budget, vurdere, om finansieringsløsningen for omkostningerne ved NGEU-
rentebetalingerne i henhold til 1.-3. skridt og, hvis det er relevant, mobiliseringen af
bagstopperordningen er hensigtsmæssig.
Hvis Rådet finder, at mobiliseringen af bagstopperordningen ikke er hensigtsmæssig,
opfordrer det Kommissionen til at tage sit forslag op til fornyet overvejelse med henblik på at
øge det beløb, der mobiliseres under den årlige budgetprocedure. Rådet vil være særlig
opmærksom på omfanget af frigørelser, der mobiliseres under 3. skridt, hvis dette niveau når
op på 5 mia. EUR i et år eller over 15 mia. EUR kumulativt over årene 2025-2027.
18.
Hvis en eller flere medlemsstater undtagelsesvis finder, at der er alvorlige betænkeligheder
med hensyn til mobiliseringen af bagstopperordningen, kan de anmode formanden for Det
Europæiske Råd om at forelægge sagen på det næste Europæiske Råd.
19.
Det nye instrument er ekstraordinært og begrænset til varigheden af den nuværende FFR. Det
berører ikke den næste FFR.
20.
Det Europæiske Råd minder om forpligtelsen i henhold til traktaterne til at sikre, at der er
tilstrækkelige finansielle midler til rådighed til, at Unionen kan opfylde sine juridiske
forpligtelser over for tredjemand.
21.
Loftet for fleksibilitetsinstrumentets samlede beløb vil blive forhøjet med 2 mia. EUR.
Særlige instrumenter
Solidaritets- og nødhjælpsreserve
22.
Det maksimale beløb til solidaritets- og nødhjælpsreserven vil blive forhøjet med 1,5 mia.
EUR.
EUCO 2/24
6
DA
Ekstraordinært Det Europæiske Råd den 1. februar 2024 - Bilag 5: Konklusioner fra ekstraordinært møde i Det Europæiske Råd 1/2-24
2819069_0008.png
Konklusioner
1. februar 2024
23.
I lyset af de naturkatastrofer, der har fundet sted på europæisk territorium, og naturkatastrofer
og humanitære kriser i tredjelande og for at undgå konkurrerende prioriteter bør den
eksisterende solidaritets- og nødhjælpsreserve opdeles i to særskilte instrumenter som følger:
i)
den europæiske solidaritetsreserve vil have et beløb på 800 mio. EUR om året forhøjet
med 216 mio. EUR om året (i 2018-priser) til bistand til at reagere på nødsituationer,
der er omfattet af Den Europæiske Unions Solidaritetsfond
ii)
nødhjælpsreserven vil have et beløb på 400 mio. EUR om året forhøjet med 108 mio.
EUR om året (i 2018-priser) til hurtig reaktion på specifikke nødhjælpsbehov i Unionen
eller i tredjelande.
24.
De årlige beløb, der ikke anvendes til den europæiske solidaritetsreserve og til
nødhjælpsreserven, som udløber i henhold til de gældende regler, vil blive stillet til rådighed
for fleksibilitetsinstrumentet i det følgende år.
Nye egne indtægter
25.
Som aftalt i 2020 vil Unionen fortsat arbejde hen imod indførelsen af nye egne indtægter.
Provenuet fra de nye egne indtægter, som indføres efter 2023, vil blive anvendt til førtidig
tilbagebetaling af NGEU-lån.
Indvirkning på betalingerne
26.
Med henblik på at sikre et passende niveau for betalingsbevillinger, der svarer til det
forhøjede niveau for forpligtelsesbevillinger, fastholdes det samlede loft over
betalingsbevillingerne inden for rammerne af det fælles margeninstrument, men det vil blive
justeret ved at overføre det nødvendige loft for 2025 for at give Unionen mulighed for at
dække de anslåede behov i 2026.
EUCO 2/24
7
DA
Ekstraordinært Det Europæiske Råd den 1. februar 2024 - Bilag 5: Konklusioner fra ekstraordinært møde i Det Europæiske Råd 1/2-24
2819069_0009.png
Konklusioner
1. februar 2024
Elementer, der mindsker indvirkningen på de nationale budgetter
27.
Det Europæiske Råd fremhæver de budgetmæssige udfordringer, som Unionen og
medlemsstaterne står over for i en situation med gentagne kriser, geopolitisk turbulens og
usikkerhed.
28.
De prioriteter, der er fastlagt i denne midtvejsrevision, vil derfor blive delvist finansieret som
følger:
29.
Et beløb på 10,6 mia. EUR vil blive omfordelt til ovennævnte prioriteter uden at underminere
nogen politisk prioritet inden for den nuværende FFR:
a)
4,5 mia. EUR, hvoraf 2,6 mia. EUR i genanvendelse af frigørelser inden for NDICI og
IPA og 1,9 mia. EUR frigjort fra NDICI som følge af medtagelse i Ukrainefaciliteten af
omkostningerne ved finansiel støtte til Ukraine besluttet i 2022, vil støtte de nye
prioriteter, der finansieres af disse programmer
b)
2,1 mia. EUR vil blive omfordelt fra Horisont Europa for perioden 2021-2027 og vil
blive anvendt til gavn for de programmer, der er identificeret i denne midtvejsrevision
c)
d)
0,6 mia. EUR vil blive omfordelt fra brexittilpasningsreserven
Det årlige beløb til Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen vil fra 2024
blive reduceret til 30 mio. EUR (2018-priser), hvilket fører til samlede besparelser på
1,3 mia. EUR i perioden 2021-2027, inklusive beløb, der er bortfaldet i 2021-2023
e)
1,1 mia. EUR vil blive omfordelt fra de direkte forvaltningskomponenter i den fælles
landbrugspolitik og samhørighedsfondene, uden at det berører den næste FFR.
Medlemsstaternes eventuelle nationale rammebeløb berøres ikke
f)
1 mia. EUR vil blive omfordelt fra EU4Health-programmet.
EUCO 2/24
8
DA
Ekstraordinært Det Europæiske Råd den 1. februar 2024 - Bilag 5: Konklusioner fra ekstraordinært møde i Det Europæiske Råd 1/2-24
2819069_0010.png
Konklusioner
1. februar 2024
Resumé
30.
Det Europæiske Råd er enigt om at styrke nye prioriteter med 64,6 mia. EUR (heraf 33 mia.
EUR i lån) og EUR 10,6 mia. i omfordelinger) som følger:
+
+
+
+
50 mia. EUR til Ukraine (17 mia. EUR i tilskud og 33 mia. EUR i lån)
2 mia. EUR til migration og grænseforvaltning (udgiftsområde 4)
7,6 mia. EUR til naboområder og verden (udgiftsområde 6)
1,5 mia. EUR til Den Europæiske Forsvarsfond under det nye instrument STEP
(platform for strategiske teknologier for Europa)
+
+
2 mia. EUR til fleksibilitetsinstrumentet
1,5 mia. EUR til solidaritets- og nødhjælpsreserven
EUCO 2/24
9
DA
Ekstraordinært Det Europæiske Råd den 1. februar 2024 - Bilag 5: Konklusioner fra ekstraordinært møde i Det Europæiske Råd 1/2-24
2819069_0011.png
Konklusioner
1. februar 2024
Tabel 1
beløb i mia. EUR
Midtvejsrevision pr. prioritet
PRIORITETER
Ukraine
Ukraine i alt
Udgiftsområde 4
Asyl-, Migrations- og Integrationsfonden (AMIF)
Instrumentet for grænseforvaltning og visa (IGFV)
Den Europæiske Unions Asylagentur
Udgiftsområde 4 i alt
Migration/
Udgiftsområde 6*
eksterne
Syriske flygtninge (Syrien, Jordan, Libanon)
udfordringer
Syriske flygtninge (Tyrkiet)
De sydlige nabolande
Vestbalkan
Udgiftsområde 6 i alt
Migration og den eksterne dimension i alt
Innovationsfonden
InvestEU
STEP
Det Europæiske Innovationsråd under Horisont Europa
Den Europæiske Forsvarsfond
STEP i alt
NGEU-finansieringsomkostninger - en kaskademekanisme
Administration
Fleksibilitetsinstrumentet
Solidaritets- og nødhjælpsreserven (SEAR)
TILSKUD I ALT
LÅN I ALT
PRIORITETER I ALT
OMFORDELINGER
Rentebetalinger fra nationale budgetter (MFA+)
Omfordelinger inden for udgiftsområde 4
Omfordelinger inden for udgiftsområde 6
Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen for
Afskedigede Arbejdstagere
Omfordelinger fra Horisont Europa
Brexittilpasningsreserven
Samhørighed/den fælles landbrugspolitik - centralt forvaltede
programmer
Omfordelinger fra udgiftsområde 2 - EU4Health
OMFORDELINGER I ALT
NYE MIDLER I ALT
* Som omhandlet i punkt 10 i dokument 23/23.
Tilskud og hensættelser
Lån
PEC 4
17,0
33,0
50,0
0,8
1,0
0,2
2,0
1,6
2,0
2,0
2,0
7,6
9,6
1,5
1,5
0,0
2,0
1,5
31,6
33,0
64,6
0,0
0,0
4,5
1,3
2,1
0,6
1,1
1,0
10,6
21,0
*
*
EUCO 2/24
*
10
DA
Ekstraordinært Det Europæiske Råd den 1. februar 2024 - Bilag 5: Konklusioner fra ekstraordinært møde i Det Europæiske Råd 1/2-24
2819069_0012.png
Konklusioner
1. februar 2024
UKRAINE
31.
Det Europæiske Råd minder om sine tidligere konklusioner og bekræfter på ny Den
Europæiske Unions urokkelige tilsagn om fortsat at yde stærk politisk, finansiel, økonomisk,
humanitær, militær og diplomatisk støtte til Ukraine og dets folk, så længe det er nødvendigt.
32.
Det Europæiske Råd gentager, at Den Europæiske Union og medlemsstaterne er fast besluttet
på fortsat at yde rettidig, forudsigelig og holdbar militær støtte til Ukraine, især gennem den
europæiske fredsfacilitet og EU's militære bistandsmission samt gennem direkte bilateral
bistand fra medlemsstaterne, i overensstemmelse med Ukraines behov. Det vil løbende tage
spørgsmålet op til fornyet overvejelse.
33.
Det Europæiske Råd gennemgik arbejdet i Rådet med militær støtte til Ukraine under den
europæiske fredsfacilitet og den foreslåede forhøjelse af dens samlede finansielle loft. Det
opfordrer Rådet til senest i begyndelsen af marts 2024 at nå til enighed om at ændre Rådets
afgørelse (FUSP) 2021/509 på grundlag af forslaget fra den højtstående repræsentant om en
bistandsfond for Ukraine og de foreslåede centrale modaliteter under hensyntagen til forslag
fra medlemsstaterne.
34.
Det Europæiske Råd gentager også det presserende behov for at fremskynde leveringen af
ammunition og missiler, navnlig i lyset af tilsagnet om at forsyne Ukraine med en million
stykker artilleriammunition. Det ser med tilfredshed på de fremskridt, der er gjort, og
opfordrer medlemsstaterne til at undersøge alle muligheder for at opfylde Ukraines behov og
fremskynde indsatsen med henblik herpå, herunder fortsatte lagerdonationer, omdirigering af
eksisterende ordrer og afgivelse af de nødvendige nye ordrer, hvilket vil bidrage til at øge den
europæiske industris produktionskapacitet.
35.
Militær støtte og sikkerhedsmæssige tilsagn vil blive givet med fuld respekt for visse
medlemsstaters sikkerheds- og forsvarspolitik og under hensyntagen til alle medlemsstaternes
sikkerheds- og forsvarsinteresser.
EUCO 2/24
11
DA
Ekstraordinært Det Europæiske Råd den 1. februar 2024 - Bilag 5: Konklusioner fra ekstraordinært møde i Det Europæiske Råd 1/2-24
2819069_0013.png
Konklusioner
1. februar 2024
36.
Det Europæiske Råd vil på sit næste møde i marts 2024 vende tilbage til spørgsmålet om
sikkerhed og forsvar, herunder Europas behov for at øge sit overordnede forsvarsberedskab og
yderligere styrke sin forsvarsteknologiske og -industrielle base, med henblik på at nå til
enighed
om yderligere skridt til at gøre den europæiske forsvarsindustri mere modstandsdygtig,
innovativ og konkurrencedygtig.
37.
Det Europæiske Råd ser med tilfredshed på den enighed, der er opnået om Rådets afgørelse
og Rådets forordning om ekstraordinære indtægter i private enheders besiddelse, som
stammer direkte fra Ruslands immobiliserede aktiver, til støtte for Ukraine.
MELLEMØSTEN
38.
Det Europæiske Råd drøftede den seneste udvikling i Mellemøsten.
*
*
39.
*
Det Europæiske Råd minder om sine konklusioner fra december 2020 om anvendelsen af
konditionalitetsmekanismen.
40.
Det Europæiske Råd drøftede udfordringerne i landbrugssektoren og de bekymringer, som
landbrugerne har givet udtryk for. Det minder om den fælles landbrugspolitiks afgørende rolle
og opfordrer Rådet og Kommissionen til at fortsætte arbejdet i nødvendigt omfang. Det
Europæiske Råd vil følge situationen løbende.
EUCO 2/24
12
DA