Europaudvalget 2023-24
Rådsmøde 16/7-24 - økofin Bilag 2
Offentligt
2892280_0001.png
Til Folketingets partier
Christiansborg
11. juli juli 2023
4. 2024
Skriftlig forelæggelse af dagsordenen for ECOFIN den 16. juli 2024
Denne skriftlige forelæggelse vedrører sagerne på ECOFIN 16. juli 2024, der alle
forelægges til orientering.
Forelæggelsen giver et prioriteret uddrag af de centrale aspekter af sagerne. Der
henvises generelt til samlenotatet, som er oversendt til Folketingets Europaud-
valg 4. juli 2024.
Det ungarske formandskabs arbejdsprogram
Det ungarske formandskab skal præsentere sit arbejdsprogram for ECOFIN.
Formandskabet vil på det økonomisk-politiske område bl.a. prioritere det euro-
pæiske semester og implementeringen
af EU’s finanspolitiske regler
samt gen-
opretningsfaciliteten.
På det finansielle område ventes formandskabet at fortsætte arbejdet med de
igangværende finansielle lovforslag. Formandskabet ventes bl.a. at prioritere de
sager, hvor der udestår enighed i Rådet, herunder forslag på betalingsområdet,
der bl.a. har til hensigt at styrke forbrugerbeskyttelsen og konkurrencen inden
for elektroniske betalinger. Formandskabet ventes også at prioritere de sager,
hvor der udestår enighed i trilog med Europa-Parlamentet. Det gælder bl.a. EU-
rammerne for krisehåndtering af nødlidende kreditinstitutter og EU’s detailin-
vestorstrategi, der bl.a. har til hensigt at gøre det lettere for private investorer
at investere. Derudover ventes formandskabet at fremme drøftelserne om kapi-
talmarkedsunionen.
På skatteområdet ventes formandskabet at fortsætte arbejdet med de igangvæ-
rende forslag på bl.a. selskabsbeskatningsområdet, herunder BEFIT-pakken,
samt indsatsen mod skatteunddragelse og -undgåelse, herunder den halvårlige
opdatering af EU’s sortliste over skattely
uden for EU.
Der vil bl.a. også være fokus på de økonomiske konsekvenser af Ruslands krig i
Ukraine, herunder lån til Ukraine i opfølgning på G7-aftalen om lån baseret på
de fremtidige indtægter fra immobiliserede russiske aktiver.
Rådsmøde (økonomi og finans) den 16. juli 2024 - Bilag 2: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde økofin 16/7-24
2892280_0002.png
Implementering af genopretningsfaciliteten (RRF)
ECOFIN skal godkende revisioner af genopretningsplaner fra Finland, Tysk-
land, Polen, Cypern og Grækenland.
Tyskland har inkluderet et REPowerEU-kapitel i sin reviderede plan.
Regeringen kan støtte revisionerne af Finlands, Tysklands, Polens, Cyperns og
Grækenlands genopretningsplaner på baggrund af mandatet givet af Udvalget
forud for ECOFIN 16. maj 2023.
Økonomiske konsekvenser af Ruslands krig i Ukraine
ECOFIN’s drøftelse af økonomiske aspekter af Ruslands invasion af Ukraine
ventes denne gang især at fokusere på operationaliseringen af G7-aftalen om at
yde lån til Ukraine baseret på forventede fremtidige ekstraordinære indtægter
fra indefrosne russiske centralbankaktiver. Aftalen har til formål at adressere
Ukraines finansieringsbehov i lyset af den fortsatte krig og samtidig at sende et
stærkt signal om G7’s støtte til Ukraine. Der foreligger endnu ikke en konkret
model for udformningen af de nye lån til Ukraine, men der kan blive tale om
bilaterale lån ydet af EU og G7-partnere, som tilbagebetales med forventede
fremtidige indtægter fra de indefrosne aktiver. Kommissionen ventes at frem-
lægge et konkret forslag med henblik på behandling og vedtagelse i Rådet i ef-
teråret. Der ventes ydet lån til Ukraine for op til 50 mia. euro inden udgangen
af 2024.
Regeringen byder G7-aftalen velkommen og forventer at kunne tilslutte sig det
forslag, som der kan opnås generel enighed om blandt EU-landene. Regeringen
bakker op om, at man undersøger mulige løsninger, som er i overensstemmelse
med international ret og samtidig inddæmmer finansielle risici for EU-landene.
Derudover ventes Kommissionen at komme med en status på Ukraines økono-
miske situation samt den internationale finansielle støtte,
herunder EU’s Ukra-
ine-facilitet, og Ukraines finansieringsbehov. Endelig kan drøftelserne komme
ind på sanktionerne mod Rusland i lyset af den nyligt vedtagne 14. sanktions-
pakke.
Rådskonklusioner vedr. det europæiske semester, herunder
landeanbefalinger og makroøkonomiske ubalancer
ECOFIN skal godkende landespecifikke anbefalinger vedr. EU-landenes økono-
miske politik og vedtage rådskonklusioner om makroøkonomiske ubalancer i
EU-landene.
ECOFIN ventes bl.a. at godkende horisontale anbefalinger, som er nogenlunde
ens for alle EU-lande. Alle lande anbefales bl.a. at aflevere finans- og struktur-
politiske planer som led i implementeringen af de finanspolitiske regler samt at
gennemføre deres genopretningsplaner og programmer under samhørigheds-
politikkerne.
Side 2 af 4
Rådsmøde (økonomi og finans) den 16. juli 2024 - Bilag 2: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde økofin 16/7-24
2892280_0003.png
Derudover tildeles landene i varierende grad anbefalinger om landespecifikke
forhold. For flere lande er der fx fokus på tiltag, der kan øge konkurrenceevnen,
ligesom mange lande modtager anbefalinger om at styrke klimaindsatsen.
Danmark modtager
foruden de horisontale anbefalinger
en anbefaling om
at gøre landbruget mere bæredygtigt.
Rådskonklusionerne om makroøkonomiske ubalancer vedrører Kommissio-
nens vurderinger af ubalancer i EU-landene, herunder at Cypern, Tyskland,
Grækenland, Ungarn, Italien, Nederlandene, Slovakiet, Rumænien og Sverige
har ubalancer. Ubalancerne vedrører bl.a. betalingsbalancer og boligpriser.
ECOFIN’s konklusioner ventes bl.a. at opfordre til reformer, der nedbringer
ubalancerne.
Regeringen kan generelt støtte rådskonklusionerne om makroøkonomiske uba-
lancer og de landespecifikke anbefalinger, herunder anbefalingen til Danmark
om et bæredygtigt landbrug, der er i tråd med aftalen i den grønne trepart.
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten (SGP)
ECOFIN ventes, som led i implementering af Stabilitets- og vækstpagten og på
grundlag af forslag fra Kommissionen, at træffe beslutning om, at der eksisterer
uforholdsmæssigt store underskud i 7 EU-lande: Belgien, Frankrig, Italien,
Malta, Polen, Slovakiet og Ungarn. ECOFIN ventes derudover at træffe beslut-
ning om, at Rumænien ikke i tilstrækkeligt omfang har fulgt op på den henstil-
ling, som landet modtog i 2020 (og som blev revideret i 2021).
Forslagene til rådsbeslutninger følger af en rapport om EU-landenes efterle-
velse af de finanspolitiske regler, som Kommissionen offentliggjorde 19. juni
2024.
Rapporten inkluderer en helhedsvurdering af EU-lande, som umiddelbart ikke
overholder kravene i de finanspolitiske regler vedr. underskud. Helhedsvurde-
ringen handler bl.a. om, hvorvidt underskuddet er tæt på underskudsgrænsen
på 3 pct. af BNP, og om overskridelsen af grænsen er midlertidig og exceptionel,
ligesom relevante faktorer inddrages for lande med offentlig gæld under 60 pct.
af BNP, eller med et underskud, der vurderes at være tæt på og kun midlertidigt
over underskudsgrænsen.
Rapporten inkluderer ikke en vurdering af landenes efterlevelse af kriteriet for
offentlig gæld. Denne vurdering kan først på et senere tidspunkt foretages under
de nye regler, hvor efterlevelsen afhænger af, om landene overholder udgiftssti-
erne i deres respektive nationale mellemfristede finans- og strukturpolitiske
planer, som først ventes afleveret i efteråret 2024.
De ventede rådsbeslutninger vil danne grundlag for henstillinger til de pågæl-
dende lande om at korrigere de uforholdsmæssigt store underskud inden for
givne frister. Henstillingerne ventes vedtaget af Rådet i sammenhæng med god-
kendelsen af de mellemfristede planer senere i 2024 eller starten af 2025.
Side 3 af 4
Rådsmøde (økonomi og finans) den 16. juli 2024 - Bilag 2: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde økofin 16/7-24
2892280_0004.png
Beslutningen vedr. Rumæniens utilstrækkelige efterlevelse af henstillingen er
bl.a. baseret på, at underskuddet skønnes at udgøre 6,9 pct. af BNP i 2024 og
dermed overskrider Rådets henstilling om at bringe det under 3 pct. i 2024
Regeringen lægger vægt på, at EU-landene lever op til de fælles finanspolitiske
regler og støtter åbning af proceduren for uforholdsmæssigt store underskud.
Regeringen noterer sig Kommissionens vurderinger i rapporten om EU-lande-
nes offentlige finanser og vil støtte forslag til beslutninger om eksistens af ufor-
holdsmæssigt store underskud i de syv lande. Regeringen støtter ligeledes, at
Rådet træffer beslutning om, at Rumænien ikke i tilstrækkelig grad har levet op
til Rådets henstilling.
Kommissionens og ECB’s konvergensrapporter
ECOFIN
ventes orienteret om Kommissionens og ECB’s konvergensrapporter,
som gør status over konvergenssituationen for lande med dispensation for del-
tagelse i eurosamarbejdet (ikke-eurolande). Danmark er ikke inkluderet i rap-
porten pga. euroforbeholdet. Kommissionen og ECB vurderer, at ingen af de
vurderede lande på nuværende tidspunkt opfylder alle konvergenskriterier.
Forberedelse af G20-møde i juli
ECOFIN ventes at drøfte en overordnet fælles EU-holdning til G20-mødet for
finansministre og centralbankchefer 25.-26. juli.
EU’s positioner ventes at
ligge i forlængelse af positionerne til tidligere G20-
møder og bl.a. fortsat fordømme Ruslands krig mod Ukraine, gentage fordøm-
melse af Hamas’ terrorangreb mod Israel og samtidig udtrykke dyb bekymring
for den humanitære situation i Gaza. Holdningen ventes desuden bl.a. at lægge
vægt på, at finans- og pengepolitikken forsat skal holde inflationen nede, lige-
som stærke offentlige finanser, strukturelle reformer og investeringer skal bi-
drage til at sikre bæredygtig vækst.
Regeringen kan generelt støtte de fælles EU-positioner i forlængelse af tidligere
prioriteter.
Med venlig hilsen
Stephanie Lose
Økonomiminister
Side 4 af 4