Finansudvalget
Christiansborg
Svar på aktstk. 31
–
spørgsmål 6
I brev af 3. november 2024 har udvalget efter ønske fra Lisbeth Bech-Niel-
sen (SF) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 6:
Vil ministeren i forlængelse af svar på spørgsmål 3 redegøre for, om de
16,6 mio. kr. fra § 35.11.73. Reserve til digitaliseringsstrategi går direkte til
”teknologiforståelse i folkeskolens undervisning”, når det fremgår af akt-
stykket, at midlerne skal finansiere implementeringen af aftale om folke-
skolens kvalitetsprogram, herunder fagfornyelse, juniormesterlære og it-
systemet Karakterdatabasen?
Svar:
Som det fremgår af svar på spørgsmål 3 blev der med
Aftale om en ambi-
tiøs og ansvarlig strategi for Danmarks digitale udvikling
afsat 160 mio. kr.
i perioden 2024-2026 til initiativet teknologiforståelse i folkeskolens un-
dervisning. Det fremgår videre af aftalen, at den konkrete udmøntning
skulle aftales som led i
Aftale om folkeskolens kvalitetsprogram.
Med afta-
len om folkeskolens kvalitetsprogram bliver teknologiforståelse indført
som en ny permanent faglighed i folkeskolen.
De 16,6 mio. kr. i 2024 foreslås overført til Børne- og Undervisningsmini-
steriet og vil skulle anvendes til indsatser relateret til implementeringen af
Aftale om folkeskolens kvalitetsprogram,
som er indgået med folkeskole-
forligskredsen. Indsatserne inkluderer blandt andet, at teknologiforståelse
integreres i udvalgte eksisterende fag fra 1.-9. klasse, og at teknologifor-
ståelse kan udbydes som et nyt valgfag i udskolingen som led i Fagforny-
elsen, der er den mest ressourcekrævende del af den statslige understøt-
telse.
Med venlig hilsen
Børne- og Undervisningsministeriet
18. november 2024
Sagsnr.: 24/36049
Mattias Tesfaye