Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 107
Offentligt
2941611_0001.png
Det Europæiske Ungeråd
Efterår 2024
Hvad er Det Europæiske Ungeråd?
Det Europæiske Ungeråd er en gruppe bestående af 10-12 engagerede unge fra Danmarks
gymnasier. Ungerådets fornemmeste opgave er viderebringe unges EU holdninger til
beslutningstagere og relevante interessenter i form af et holdningspapir, som opdateres hvert
halve år. Dermed skal ungerådets arbejde bygge bro mellem unge og EU. Det er vigtigt, at
unge får en solid stemme i EU debatten, og at deres perspektiver bliver hørt og inddraget i
fremtidens EU-politik. Det er netop denne generation, som vil bære konsekvenserne af de
beslutninger, der træffes i EU i dag. Ungerådet indsamler løbende unges aktuelle holdninger
til EU og arbejder samtidig på at styrke unges viden om, engagement i og interesse for EU
ved at gøre EU mere relaterbart for unge.
1)
Klimahandling
Mange af os unge mister lige nu håb og dermed lysten til at handle i klimakampen. Vi
råber højt, men oplever, at vores stemmer ikke høres. Trods ambitiøse europæiske
handlingsplaner som Fit for 55-pakken og The European Green Deal er der længere
mellem målsætning og reel forandring, end vi synes er godt. Vi unge er blevet
udmattede af at høre om klimamål – nu skal vi skabe klimahandling! Det er vigtigt, at
Danmark er foregangsland og skubber på resten af EU, og det er samtidig også
vigtigt, at EU holder endnu bedre øje med hvert EU-land for at sikre, at klimamålene
bliver til klimahandling. Det skal være nemt at være grøn i EU. Bæredygtige
transportformer skal favoriseres, og derfor skal flyindustrien, ligesom togindustrien,
betale brændstofafgifter. Stoppet af salg af nye benzin- og dieselbiler i EU skal ske
allerede i 2030. De indtjente penge fra klimaafgifter skal øremærkes til den grønne
udvikling. Landbrugsstøtten i EU skal målrettes bæredygtige landbrug, og ikke bare
landmændene med det største landbrugsareal. Hermed fungerer det som et
incitament for landmændene til at lave mere klimahandling.
2)
Miljø
Miljøkatastrofer er blevet hverdag i Europa. Vi hører efterhånden dagligt om
biodiversitetskollaps, om landmænds store kvælstofudledninger, der medfører iltsvind
i vores fjorde, og om skadelige kemikalier, der sniger sig ind i vores hverdag. Vi
mener generelt, at EU skal beskytte vores fælles natur på land og til vands, bl.a. ved
1
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 107: Henvendelse af 21/11-24 fra Det Europæiske Ungeråd vedr. holdningspapir
2941611_0002.png
at bekæmpe miljøforurening. Miljømæssig bæredygtighed i vores landbrug og industri
skal være normen – ikke undtagelsen. Først og fremmest skal EU kæmpe for mere
beskyttet natur, hvilket går hånd i hånd med opfyldelsen af vores klimamål. Samtidigt
er det altafgørende, at den eksisterende europæiske natur ikke bliver forurenet
yderligere. Derfor mener vi, at EU skal stille flere grønne krav til landbruget, herunder
krav om større begrænsninger af kvælstofudledninger og forbyde anvendelsen af
sundhedsskadelige pesticider. Desuden bør EU’s REACH-forordning
om farlige
kemikalier udvides til også at omfatte de ekstremt vedholdende ‘evighedskemikalier’
såsom PFAS.
3)
Bæredygtigt forbrug
Det skal være nemt og overskueligt for os unge at identificere og vælge bæredygtige
produkter. EU bør indføre strengere regler for gennemsigtighed i markedsføring af
bæredygtige produkter for at sikre, at virksomheder kan dokumentere, hvor
bæredygtig deres produktion er. Et godt eksempel er tøjindustrien. Vi skal kunne tage
ansvar for vores forbrug, men som situationen er lige nu, er det ikke muligt, og vi
bruger og smider tøj ud som aldrig før, mens virksomheder sender store mængder tøj
til forbrænding i U-lande. Vi ønsker øget gennemsigtighed både i tøjindustriens
forsyningskæder og i tøjbutikkerne med klar mærkning om tøjets oprindelse og
bæredygtighed, for at beskytte forbrugerne og EU's bæredygtige troværdighed. Men
problemet er større end dette. Vi mener at EU skal stramme reglerne for mærkning af
tøj produceret uden for EU. Mærker som f.eks. “made in Europe” og “The chinese
Export”, kan vildlede forbrugerne til at tro at tøjet er produceret i EU-landene.
Sådanne mærkninger giver et falsk indtryk af, at produkterne opfylder EU-landenes
høje produktionsstandarder. Det er vigtigt at EU arbejder for at fremme ægte
bæredygtighed i modeindustrien og bekæmpe Greenwashing.
4)
Europæisk sikkerhed og stabilitet
Den unge generation står til at arve en stærkt polariseret verden fyldt med konflikter,
herunder Putins angrebskrig i Ukraine. Mange unge europæere oplever både stigende
energipriser og en generel usikkerhed omkring fremtiden både i og uden for EU. Den
politiske radikalisering og polarisering er steget voldsomt i EU i de senere år, og mange
europæere virker til at gå mere op i det amerikanske valg end i EP-valget. EU bør derfor
både sikre sig bedre mod trusler udefra og sikre den interne sammenhængskraft. Både
denne interne europæiske polarisering og omverdenens uforudsigelighed og usikkerhed
har understreget behovet for et styrket europæisk samarbejde, som hverken er
afhængig af amerikansk militærstøtte eller af russisk gas. Derfor står det klart, at EU
2
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 107: Henvendelse af 21/11-24 fra Det Europæiske Ungeråd vedr. holdningspapir
2941611_0003.png
både skal kunne stå på egne ben i den turbulente verden, vi lever i, samt øge sit fokus
på at styrke sammenhængskraften og mindske polariseringen internt i EU.
5)
Fred og menneskerettigheder
Ungdommen ønsker fred i verden. Krigen mellem Rusland og Ukraine og konflikten i
Mellemøsten har bekræftet, at det er nødvendigt, at EU øger sit fokus på at agere
fredsmægler i disse konflikter. EU's forsøg på at skabe fred må dog ikke ske på
bekostning af menneskerettighederne eller den forsvarende parts suverænitet og
integritet eller demokrati. En vigtig del af fredsskabelsen er at de krigsramte landes
infrastruktur og demokratiske værdier genopbygges efter krigenes afslutning. Fred og
menneskerettigheder hænger uløseligt sammen. Vi mener, at det er vigtigt at pointere,
at EU’s menneskerettigheder er universelle, og at EU ikke skal gradbøje vigtigheden
af disse efter egne geopolitiske interesser og dagsordener. Det bør være EU’s rolle
objektivt at fordømme brud på menneskerettighederne, uanset hvilket land det gælder.
Hvis EU, på baggrund af beviser, vurderer at menneskerettighederne krænkes, skal
EU kunne sætte konkret pres på disse lande, f.eks. med økonomiske sanktioner, i
højere grad end i dag.
6)
Integration
Vi mener, at EU bør arbejde for at forbedre boligforholdene for migranter og flygtninge
i EU, da det er væsentligt for at sikre en god integration. I dag er der store problemer
med ghetto-miljøer i mange EU-lande. For at forbedre migranters muligheder for
boligsøgning opfordrer vi EU-landene til at øge indsatsen for at nedtrappe
ghettomiljøer, som dem vi ser vokse i bl.a. Frankrig, Tyskland og Sverige. EU-midler
som Den Europæiske Fond for Regionaludvikling, Den Europæiske Socialfond Plus og
Asyl- og Migration Fonden anvendes allerede i dag til at skabe økonomisk
overkommelige og ikke-segregerede boligmuligheder. Vi mener dog, at EU bør have
et langt større fokus på deeskalering af ghettoer og på at forhindre skabelsen af
parallelsamfund. Vi vil derfor opfordre EU til at opstille konkrete krav og retningslinjer
for, hvordan hvert land bør håndtere integration af interne migranter og flygtninge. EU
kunne f.eks. opstilles krav til kommunerne om at hjælpe med at finde boliger uden for
udsatte boligområder.
7)
Trivsel og sociale medier
Flere undersøgelser har påpeget, at der er en sammenhæng mellem stigningen i
brug af sociale medier og den forværrede trivsel blandt unge. Vi unge mener, at det
3
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 107: Henvendelse af 21/11-24 fra Det Europæiske Ungeråd vedr. holdningspapir
2941611_0004.png
er et vigtigt problem. EU bør derfor stramme reguleringen af SoMe med fokus på at
forøge trivsel blandt unge. EU har opfordret SoMe platformene til at tage mere ansvar
for at bekæmpe digital afhængighed, men vi mener, at der er behov for yderligere
tiltag for at skabe større og varig forandring. Vi mener, at der skal stilles krav til
platformes design og funktioner, så de bliver udviklet til at være mindre
vanedannende. Dette kan gøres ved at indføre EU-lovgivning, der sikrer et etisk
design, hvor brugernes mentale sundhed prioriteres højere end engagement og
reklameindtægter. EU bør give bøder, hvis platformene ikke lever op til denne
lovgivning. EU arbejder allerede med at udvikle nye love om SoMe. Vi mener dog, at
det er vigtigt, at EU løbende opdaterer og fortsat laver ny SoMe-regulering for at
forbedre trivslen for brugerne af platformene.
8)
Kunstig intelligens
Kunstig intelligens (AI) har gennemgået stor udvikling og fremgang de sidste år.
Kunstig intelligens rummer både et kæmpe potentiale til at forbedre vores hverdag,
men skaber samtidig også nye udfordringer, såsom problemer med ophavsret, des-
og misinformation, hvilket understreger behovet for mere EU-regulering. En vigtig
problemstilling for os mht. AI er generering af billeder, der potentielt udnytter
kunstneres arbejde uden deres samtykke. Vi mener derfor, at EU bør indføre øget
lovgivning, der beskytter kunstneres kreative indsats og rettigheder. Endnu en vigtig
problemstilling for os mht. AI er des- og misinformation. Vi unge har allerede set og
oplevet, hvordan AI kan bruges til at sprede mis- og desinformation, især gennem
short form indhold og opslag på sociale medier. Dette kan underminere vores tillid til
AI og medier. EU bør derfor lave AI-regulering, der både stiller krav til AI og samtidig
muliggør udnyttelsen af AI’s potentiale ved bevidst at integrere AI i diverse
uddannelsessystemer. Som det ses i internationale programmer som IB, kan det
styrke unges digitale kompetencer at lære unge om, hvordan man kan bruge AI på en
god måde. Dette kan hjælpe med at bekæmpe misinformation og forberede den
næste generation på en AI-drevet fremtid. Vi mener derfor, at en balanceret EU-
regulering af AI er essentiel; den skal både beskytte forbrugeren og fremme
innovation på en sikker måde.
9)
Interkulturalitet
EU er mere end en politisk sammenslutning af lande. EU er også en sammenslutning af
individuelle og værdifulde kulturer. Vi tror på, at fundamentet for et styrket Europæisk
samarbejde hviler i forståelsen af hinanden og vores forskelligheder på tværs af EU-
landenes grænser. Derfor betragter vi initiativer som DiscoverEU og Erasmus+ som
4
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 107: Henvendelse af 21/11-24 fra Det Europæiske Ungeråd vedr. holdningspapir
2941611_0005.png
stærke værktøj til at skabe meningsfulde kulturelle møder mellem unge, der skaber
muligheder for øget interkulturalitet blandt den europæiske ungdom. Vi vil derfor
opfordre EU til i endnu højere grad at videreudvikle, promovere og støtte udvikling og
promovering af disse og lignende projekter, da deres påvirkning af unges forståelse og
følelse af en fælles europæisk identitet faciliterer et solidt fundament for fremtidens EU –
et EU baseret på forståelse, samarbejde og sammenhold.
10)
EU oplysning
Kernen
i
alle
sunde
demokratier
er
oplysning,
gennemsigtighed
med
beslutningsprocesserne og tillid til myndighederne. EU kommer os alle ved, men
alligevel er valgdeltagelsen til Europaparlamentsvalgene meget lav, især blandt de
unge, hvilket er udtryk for et demokratisk underskud. Vi mener, at dette må vidne om,
at meget af EU’s lovgivning samt de initiativer, der ellers er rettet mod os unge, ikke
når godt nok ud til ungdommen. Det er et problem, at unge ikke interesserer sig nok
for EU. Derfor mener vi, at EU bør arbejde for at oplysning om EU, og dets initiativer
for os unge, bliver lettere tilgængeligt og overskueligt at sætte sig ind i som ung. Det
mener vi, vil styrke det europæiske demokrati. Det kan blandt andet ske ved at
simplificere EU’s officielle hjemmesider og ved at investere massivt i en fornyet i
SoMe-strategi fra EU’s side, der skal ramme os unge og styrke unges viden og
interesse om EU.
Funded by the European Union. Views and opinions expressed are however those of
the author(s) only and do not necessarily reflect those of the European Union or
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen. Neither the European Union nor the granting
authority can be held responsible for them.
5