Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 115
Offentligt
2942694_0001.png
Europaudvalget
Referat af 6. europaudvalgsmøde
Mødedato:
fredag den 1. november 2024
Tidspunkt:
kl. 09.00
Sted:
vær. 2-133
Dagsorden
FO
Den 31. oktober 2024
1. Forslag til direktiv om transfer pricing
Forelæggelse ved økonomiministeren
Nyt forhandlingsoplæg
KOM (2023) 0529
KOM (2023) 0529 – Bilag 3 (samlenotat)
KOM (2023) 0529 – Bilag 4 (notat om forhandlingsoplæg)
EUU alm. del (20241) – Bilag 57 (kommenteret dagsorden)
KOM (2023) 0529 – KOM (2023) 0529 – svar på spm. 1 om oversendelse af non-
papers eller positionspapirer
2. Implementeringen af EU’s finanspolitiske regler
Forelæggelse ved økonomiministeren
Nyt forhandlingsoplæg
EUU alm. del (20241) – Bilag 52 (samlenotat)
EUU alm. del (20241) – Bilag 53 (notat om forhandlingsoplæg)
EUU alm. del (20241) – Bilag 57 (kommenteret dagsorden)
EUU alm. del (20241) – Spørgsmål 10 (spørgsmål om oversendelse af non-
papers)
EU-note (20222) – E 21 (EU-nyt om reform af EU's finanspolitiske regler)
EUU alm. del (20222) – Bilag 627 (udvalgsmødereferat side 1071, FO om reform
af EU's finanspolitiske regler forelagt EUU 14/6-23)
FO
Side 1
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 115: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 1/11-24
6. europaudvalgsmøde 1/11 2024
3. Rådsmøde nr. 4055 (økonomi og finans) den 5. november 2024
Forelæggelse ved økonomiministeren
EUU alm. del (20241) – Bilag 57 (kommenteret dagsorden)
Rådsmøde 4055 – Bilag 1 (samlenotat)
L
L
L
L
4. Status for forberedelsen af Folketingets del af det danske EU-formandskab
5. Orientering fra COSAC-plenaren i Budapest den 27.-29. oktober 2024
6. Evaluering af høring om lægemiddelpakken
7. Eventuelt
Dagsordenspunkt 1 hører under Økonomiministeriets og Skatteministeriets ressort
Dagsordenspunkt 2 hører under Økonomiministeriets og Finansministeriets ressort.
Der vedlægges foreløbig oversigt over det under punkt 3 nævnte møde.
Praktiske oplysninger:
Hvor intet andet er angivet, afholdes Europaudvalgets ordinære møder for åbne døre. Tilmelding for tilhørere skal ske
senest kl. 12.00 dagen inden mødet
ved Europaudvalgets sekretariat ([email protected]; tlf. +45 33 37 36 10).
Der vil være pladsbegrænsning.
Anvendte forkortelser:
FO =Forhandlingsoplæg
L
=Lukket behandling
Side 2
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 115: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 1/11-24
6. europaudvalgsmøde 1/11 2024
Rådsmøde nr. 4055 (økonomi og finans) den 5. november 2024
1. Forslag om moms i den digitale tidsalder (ViDA)
Generel indstilling og politisk enighed
KOM (2022) 0704, KOM (2022) 0703, KOM (2022) 0701
EUU alm. del (20231) – Bilag 239 (udvalgsmødereferat side 86 FO,
forhandlingsoplæg forelagt EUU 1/12-23)
*
2. Implementering af genopretningsfaciliteten (RRF)
Status og vedtagelse
KOM (2020) 0408, KOM (2022) 0231, KOM (2024) 0482, KOM (2024) 0492
Rådsmøde 16/7-24 – økofin – Bilag 2 (skriftlig forelæggelse af rådsmøde økofin
16/7-24)
3. Økonomiske og finansielle konsekvenser af Ruslands invasion af Ukraine
Udveksling af synspunkter
4. Det Europæiske Finanspolitiske Råds årsrapport 2024
Udveksling af synspunkter
*
5. Rådskonklusioner vedr. EU-statistikken
Vedtagelse
6. Internationale møder: Opfølgning på G20-møde 24. oktober 2024
Orientering fra formandskabet og udveksling af synspunkter
7. Eventuelt
8. Siden sidst
*
Dagsordenspunkt 1 hører under Økonomiministeriet og Skatteministeriets ressort.
Dagsordenspunkt 2-6 hører under Økonomiministeriets ressort.
Dagsordenspunkter markeret med stjerne (*) forelægges ikke mundtligt for udvalget.
Side 3
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 115: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 1/11-24
2942694_0004.png
Europaudvalget
Fortroligt referat af 6
.
europaudvalgsmøde
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
fredag den 1. november 2024
kl. 09.00
vær. 2-133
Brigitte Klintskov Jerkel (KF) formand, Henrik Møller (S)
næstformand, Christian Friis Bach (V), Karin Liltorp (M), Jens Henrik
Thulesen Dahl (DD), Michael Rosenmark (DD), Charlotte Nellemann
(LA), og Theresa Scavenius (UFG).
Økonominister Stephanie Lose,
Desuden deltog:
FO
Punkt 1. Forslag til direktiv om transfer pricing
Nyt forhandlingsoplæg
KOM (2023) 0529
KOM (2023) 0529 – Bilag 3 (samlenotat)
KOM (2023) 0529 – Bilag 4 (notat om forhandlingsoplæg)
EUU alm. del (20241) – Bilag 57 (kommenteret dagsorden)
KOM (2023) 0529 – KOM (2023) 0529 – svar på spm. 1 om oversendelse af non-
papers eller positionspapirer
Økonomiministeren (Stephanie Lose):
Formålet med forslaget om transfer pricing er at sikre, at
alle lande i EU har nationale regler om transfer pricing, der fortolkes ens. Det skal reducere risikoen
for dobbeltbeskatningskonflikter og medfølgende omkostninger for virksomheder og
skattemyndigheder og forbedre det indre markeds effektivitet.
Transfer pricing-regler skal forhindre aggressiv skatteplanlægning, hvor store selskaber flytter
overskud fra et land (f.eks. Danmark) til et andet land (f.eks. et skattely) gennem koncerninterne
transaktioner, f.eks. kunstigt lave priser på salg eller køb. Reglernes såkaldte armslængdeprincip
siger, at koncerninterne transaktioner skattemæssigt skal anses for at være sket til priser og vilkår,
som ville være aftalt mellem uafhængige parter.
Forslaget indarbejder armslængdeprincippet i EU-retten, harmoniserer de vigtigste transfer pricing-
regler på tværs af EU og præciserer status og rolle for OECD’s retningslinjer for koncerninterne
afregningspriser i EU.
Regeringen kan støtte forslagets overordnede formål, men ser med skepsis på en række
elementer og vil ikke kunne støtte forslaget i sin nuværende form.
Side 4
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 115: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 1/11-24
2942694_0005.png
6. europaudvalgsmøde 1/11 2024
Vurderingen er således, at forslaget øger de administrative byrder for erhvervslivet og
Skatteforvaltningen uden væsentligt at reducere antallet af dobbeltbeskatningskonflikter, da alle
EU-lande allerede i dag anvender OECD-retningslinjerne for transfer pricing.
Samtidig er det afgørende for regeringen, at armslængdeprincippet altid svarer til den nyeste
version af OECD-standarden. Forslaget lægger op til, at EU-reglerne først opdateres med
ændringer i OECD-standarden, når der er enighed i EU.
Det er også problematisk, at EU fremover skal forhandle i OECD på baggrund af en fælles EU-
holdning. Det vil begrænse mulighederne for at varetage danske interesser, hvis vi f.eks. ikke
længere vil kunne søge støtte til vores synspunkter fra lande uden for EU.
Regeringen er også skeptisk over for, at transfer pricing-reglerne allerede skal finde anvendelse,
hvis et selskab f.eks. ejer 25 pct. af det selskab, de handler med. Det vil føre til unødvendige
byrder, idet et selskab med en lav ejerandel af et andet selskab ikke har kontrollen med dette
selskab og derfor ikke har så gode muligheder sammenlignet med et selskab med høj ejerandel for
at flytte beskatningen af overskud til lavere beskattede lande. Kontrolgrænsen er derfor 50 pct. i
den danske skattelov.
FO
Jeg beder om et mandat fra udvalget, hvor vi fra dansk side
lægger afgørende vægt på, at armslængdeprincippet er i overensstemmelse med de til
enhver tid gældende OECD-transfer pricing-retningslinjer.
lægger stor vægt på, at Danmark fortsat kan varetage egne interesser i OECD-arbejdet
med transfer pricing.
lægger stor vægt på, at det ikke bliver muligt at vedtage EU-regler ud over reglerne i
OECD’s transfer pricing-retningslinjer via gennemførelsesretsakter, da EU-reglerne –
uanset intentionerne – kan være i strid med OECD-retningslinjerne.
lægger stor vægt på, at et eventuelt nyt forum for transfer pricing får større
gennemslagskraft end tidligere, ved at EU-landene politisk forpligter sig til at følge
forummets anbefalinger, der vedtages med enstemmighed.
lægger vægt på, at grænsen for kontrol i langt højere grad ligner den eksisterende i
skattekontrolloven.
lægger vægt på, at eventuelle regler om transfer pricing-dokumentation indføres i selve
direktivet og ikke via delegerede retsakter.
Theresa Scavenius (UFG):
Som jeg forstår det, mener ministeren, at de nuværende OECD-regler
fungerer godt, og at der ikke rigtig er behov for ændringer. Ministeren ser ikke et behov for at
stramme de 50 pct. til 25 pct. Er det korrekt forstået? Men kan ministeren forstå, hvorfor der er et
argument for det, og hvorfor der et behov for at stramme den type af lovgivning? Det lyder, som om
ministeren bare er tilfreds med det eksisterende og ikke ser nogen problemer, men i fald at der er
problemer, hvordan skal de så løses anderledes end med dette forslag?
Økonomiministeren (Stephanie Lose):
Nej, det er ikke rigtigt tolket. Der vil sagtens løbende
kunne ske ændringer i OECD-retningslinjerne for at gøre dem bedre og forhindre aggressiv
Side 5
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 115: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 1/11-24
6. europaudvalgsmøde 1/11 2024
skatteplanlægning, og i dag bliver de faktisk lynhurtigt implementeret i dansk lovgivning. Derfor er
det vigtigt for regeringen, at der ikke kommer et mellemled, som gør, at man skal afvente med at
implementere nye og ofte bedre regler i dansk lovgivning, fordi man skal afvente enighed om det i
EU.
Hvad angår det konkrete spørgsmål om grænsen mellem 50 og 25 pct., ligger grænsen i den
danske skattelovkontrol på 50 pct. Det er regeringens udgangspunkt, at det er et fornuftigt sted at
lægge det, fordi det også handler om, i hvor høj grad man har kontrol med et selskab i forhold til at
kunne sætte regler, der ikke er markedsgivne så at sige, men hvor man selv kontrollerer den
indflydelse, der kunne være. En grænse på f.eks. 25 pct. er meget lav og ville i regeringens optik
føre til unødigt bureaukrati med kontrol af noget, som virksomhederne reelt ikke har en mulighed
for at manipulere med.
Theresa Scavenius (UFG):
Jeg kan så ikke støtte forhandlingsoplægget.
Formanden (Brigitte Klintskov Jerkel):
Jeg kan konkludere, at der ikke er flertal imod
regeringens forhandlingsoplæg, idet kun Enhedslisten, Dansk Folkeparti og Theresa Scavenius
(UFG) har ytret sig imod det.
Side 6
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 115: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 1/11-24
6. europaudvalgsmøde 1/11 2024
FO
Punkt 2. Implementeringen af EU’s finanspolitiske regler
Nyt forhandlingsoplæg
EUU alm. del (20241) – Bilag 52 (samlenotat)
EUU alm. del (20241) – Bilag 53 (notat om forhandlingsoplæg)
EUU alm. del (20241) – Bilag 57 (kommenteret dagsorden)
EUU alm. del (20241) – Spørgsmål 10 (spørgsmål om oversendelse af non-
papers)
EU-note (20222) – E 21 (EU-nyt om reform af EU's finanspolitiske regler)
EUU alm. del (20222) – Bilag 627 (udvalgsmødereferat side 1071, FO om reform
af EU's finanspolitiske regler forelagt EUU 14/6-23)
Økonomiministeren (Stephanie Lose):
Økofin skal i starten af 2025 vedtage rådshenstillinger,
der godkender centrale dele af EU-landenes nye mellemfristede planer for finans- og strukturpolitik.
Det sker som led i implementeringen af de reformerede finanspolitiske regler, der trådte i kraft 30.
april 2024, som udvalget har hørt om ret mange gange.
Planerne skal bl.a. indeholde en sti for udviklingen i de offentlige nettoudgifter i en såkaldt
tilpasningsperiode på 4 til 7 år. Alle EU-landes udgiftsstier skal overholde nogle overordnede krav
om underskud under 3 pct. af bnp og en holdbar udvikling i gælden.
Udgiftsstierne i lande med underskud over 3 pct. af bnp eller gæld over 60 pct. af bnp skal også
leve op til nogle retningslinjer fra Kommissionen. Retningslinjerne for udgiftsstierne skal bl.a. sikre,
at underskud kommer under 3 pct. af bnp i løbet af tilpasningsperioden og fastholdes under 3 pct.
af bnp i 10 år efter tilpasningsperioden.
Retningslinjerne skal ligeledes sikre, at gæld over 60 pct. af bnp falder i forskellige scenarier for
vækst, renter og aldersrelaterede udgifter i 10 år efter tilpasningsperioden. Der er også
minimumskrav til reduktion af gælden og krav om at opnå en sikkerhedsmargin til
underskudsgrænsen på 3 pct. af bnp.
Landenes udgiftsstier skal som udgangspunkt løbe over en 4-årig tilpasningsperiode. Et land kan
dog anmode om en forlænget tilpasningsperiode på op til 7 år. Det indebærer mere lempelige krav
til de årlige tilpasninger af finanspolitikken, inden kravet om faldende gæld i forskellige scenarier
skal opnås.
For at få forlænget tilpasningsperioden skal landene i deres planer forpligte sig til reformer og
investeringer, der tilsammen opfylder en række kriterier. Reformerne og investeringerne skal som
generel hovedregel bl.a. styrke vækstpotentialet, understøtte finanspolitisk holdbarhed og bidrage
til EU’s strategiske prioriteter.
Gennem rådshenstillingen til det enkelte land skal Økofin godkende landets udgiftsti samt
eventuelle reformer og investeringer, der ligger til grund for en forlænget tilpasningsperiode.
Alternativt skal Økofin gennem rådshenstillingen anmode landet om en ny mellemfristet plan, hvis
de finanspolitiske regler ikke vurderes efterlevet.
Kommissionens forslag til rådshenstillinger ventes offentliggjort sidst i november 2024 og
præsenteret på Økofin-rådsmødet 10. december 2024, men først behandlet og vedtaget på Økofin-
Side 7
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 115: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 1/11-24
2942694_0008.png
6. europaudvalgsmøde 1/11 2024
rådsmødet den 21. januar 2025 på baggrund af forslag fra Kommissionen. Jeg vil således
informere udvalget nærmere før disse rådsmøder, men jeg forelægger sagen til forhandlingsoplæg
nu for at sikre et rettidigt mandat.
For regeringen er det væsentligt, at Økofin vedtager rådshenstillinger, der bidrager til en effektiv
implementering af de reformerede finanspolitiske regler.
FO
Jeg beder i det lys udvalget om et mandat, hvor vi fra dansk side
kan tilslutte os Rådets henstillinger om udgiftsstier og betingelser for eventuelle
forlængede tilpasningsperioder, hvis der lægges op til godkendelse i Kommissionens
forslag til henstilling, idet det lægges til grund, at de pågældende udgiftsstier og eventuelle
betingelser for forlængede tilpasningsperioder i så fald lever op til bestemmelserne i EU’s
finanspolitiske regler.
kan tilslutte os Rådets henstillinger om aflevering af en revideret mellemfristet plan, hvis
Kommissionens forslag lægger op til en sådan henstilling for et eller flere lande, idet det
lægges til grund, at udgiftsstierne og betingelserne for forlængede tilpasningsperioder i så
fald ikke lever op til bestemmelserne i EU’s finanspolitiske regler.
lægger stor vægt på, at EU-landenes udgiftsstier lever op til de finanspolitiske reglers krav,
herunder at udgiftsstierne i lande med underskud og/eller gæld over henholdsvis 3 og 60
pct. af bnp sikrer
1) plausibelt faldende gæld over en årrække efter tilpasningsperioden.
2) nedbringelse af for store underskud til under 3 pct. af bnp.
3) generelt jævnt fordelte tilpasninger af finanspolitikken over tilpasningsperioden.
4) reduktion af gæld over 60 og 90 pct. af bnp med henholdsvis minimum �½ og 1
pct. af bnp årligt i gennemsnit i tilpasningsperioden.
5) tilpasninger mod og efterfølgende fastholdelse af en sikkerhedsmargin til 3-
procentsgrænsen for det faktiske underskud på 1�½ -procentpoint.
lægger stor vægt på, at eventuelle forlængelser af EU-landenes tilpasningsperioder
betinges af forpligtelser til reformer og investeringer, der lever op til de finanspolitiske
reglers krav om generelt at styrke finanspolitisk holdbarhed og vækstpotentialet samt
adresserer landespecifikke anbefalinger fra EU, fælles europæiske prioriteter og
udfordringer vedrørende eventuelle makroøkonomiske ubalancer.
lægger stor vægt på, at der generelt sikres effektiv implementering af EU’s finanspolitiske
regler, der leverer på aftalen om reformen af reglerne, der trådte i kraft den 30. april 2024.
Theresa Scavenius (UFG):
Det er en interessant politisk udvikling, der sker inden for det område,
og det er interessant, at regeringen støtter det, fordi det netop har den meget postnationale
karakter. Det synes jeg sådan set er rigtig godt.
Hvordan forholder regeringen sig til, at man skal forholde sig til nationale reformer og investeringer,
hvis landene ikke har overholdt planerne? Forventer ministeren, at det kommer til at fungere? Det
Side 8
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 115: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 1/11-24
6. europaudvalgsmøde 1/11 2024
er lidt den samme model som med genopretningspakken, og der er ret store problemer med at
sørge for, at de penge bliver brugt på den rigtige måde osv. Hvad er ministerens vurdering af, om
det er en politisk strategi, som kommer til at virke i forhold til at få lande med stor gæld til at
reducere den? Hvordan forholder vi os til, at vi lige pludselig har politiske holdninger til nationale
reformer, f.eks. på områder, hvor vi normalt ikke har fælles europæisk politik?
Økonomiministeren (Stephanie Lose):
Tilgangen om at stille ambitiøse, men også realistiske
krav, der skal sikre, at vi generelt får sundere offentlige finanser i EU, er vigtig. Jeg tror også
generelt på, at arbejdet med mellemfristede planer, som vi har en lang tradition for i Danmark,
sådan set er et godt værktøj til at gøre det. Det giver god mening, at forudsætningen for at kunne
se ind i en længere tilpasningsperiode er, at man kan anvise veje til, at det er meningsfyldt at træffe
beslutninger, der har et lidt længere indløb og sigte i forhold til at skabe vedvarende strukturelle
forbedringer. Jeg tror på, at det koncept skal bidrage til at skubbe den udvikling i EU i den rigtige
retning.
Man skal ikke specifikt forholde sig til indholdet af de enkelte reformer i de enkelte lande eller sige,
at det ville være rarere, hvis de f.eks. lavede en pensionsreform i stedet for en uddannelsesreform.
Det er en makrovurdering af billedet af effekterne fra det reform- og investeringsspor, som det
enkelte land måtte have besluttet sig for, der kan godtgøre, at det er meningsfyldt at give en
forlænget tilpasningssti på 7 år i stedet for 4 år.
Charlotte Nellemann (LA):
Mange lande har en skrækkelig stor bruttogæld, og fristen på 4 til 7 år
er lang i nogle lande, der har tradition for at skifte regering og dermed finanspolitisk retning hurtigt.
Mener ministeren, at man kunne forestille sig, at der kunne være en form for konsekvens, som
falder lidt hurtigere og lidt lettere over for en potentiel situation, hvor landet skifter spor undervejs?
Økonomiministeren (Stephanie Lose):
Det er jo det enkelte land, der afleverer en plan, og den
er så gældende. Hvis man på grund af politiske forhold i det enkelte land ønsker at lave om på
planen, vil den skulle leve op til de samme kriterier og regler. Man kan nationalt bytte den ene
reform ud med den anden, jævnfør diskussionen fra før. Men grundpræmissen er, at man har
nogle forpligtelser i reglerne at leve op til.
Charlotte Nellemann (LA):
I det tilfælde ministeren netop har beskrevet, vil landet så stadig væk
skulle holde sig til den oprindelige forfaldsdato, eller kan man sige, at man starter på 4 nye år, fordi
der er en ny plan?
Økonomiministeren (Stephanie Lose):
Det er ikke sådan, at planerne følger skiftende
valgperioder i landene. Hvis man har en 4-årig eller en 7-årig tilpasningsperiode, så er længden på
den uafhængig af indenrigspolitiske forhold.
Formanden (Brigitte Klintskov Jerkel):
Jeg kan konkludere, at der ikke er flertal imod
regeringens forhandlingsoplæg, idet kun Enhedslisten og Dansk Folkeparti har ytret sig imod det.
Side 9
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 115: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 1/11-24
6. europaudvalgsmøde 1/11 2024
Punkt 3. Rådsmøde nr. 4055 (økonomi og finans) den 5. november 2024
EUU alm. del (20241) – Bilag 57 (kommenteret dagsorden)
Rådsmøde 4055 – Bilag 1 (samlenotat)
Økonomiministeren (Stephanie Lose):
Alle sager forelægges til orientering.
1. Forslag om moms i den digitale tidsalder (ViDA)
Generel indstilling og politisk enighed
KOM (2022) 0704, KOM (2022) 0703, KOM (2022) 0701
EUU alm. del (20231) – Bilag 239 (udvalgsmødereferat side 86 FO,
forhandlingsoplæg forelagt EUU 1/12-23)
Økonomiministeren (Stephanie Lose):
Økofin skal igen forsøge at opnå enighed om lovpakken
om moms i den digitale tidsalder, da det ikke er lykkedes på tidligere rådsmøder, senest på Økofin
den 21. juni 2024.
Pakken består af tre elementer:
Digitale rapporteringskrav.
Nye momsregler for platformsøkonomien, herunder momspligt for korttidsudlejning af
ferieboliger via platforme.
Én momsregistrering for EU-virksomheder.
Formålet er at modernisere og digitalisere momssystemet samt håndtere momsudfordringer i
platformsøkonomien. Forslaget skal reducere administrative byrder og omkostninger for
virksomheder og bekæmpe momssvig.
Der har været uenighed om momsregler for platformsøkonomien, idet ét land ikke har kunnet
acceptere reglen om at gøre platforme momsansvarlige. Der er blevet drøftet forskellige
muligheder for et kompromis, herunder en optoutmodel, hvor man i en tidsbegrænset periode ikke
behøver at anvende reglen. Ingen af modellerne har dog umiddelbart kunnet skabe den
nødvendige enighed.
Formandskabet har nu fremlagt et nyt kompromisforslag, der giver EU-landene mulighed for at
udskyde reglen om platformenes momsansvar indtil den 1. januar 2030. De lande, der ønsker at
bruge reglen tidligere, kan gøre det fra 1. juli 2028.
Regeringen kan på basis af mandatet fra udvalget den 1. december 2023 støtte dette
kompromisforslag, en længere udskydelse eller en alternativ løsning inden for mandatet, som
fastholder den danske momsfritagelse på sommerhuse.
Medlemmerne havde ingen kommentarer til dette punkt.
Side 10
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 115: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 1/11-24
6. europaudvalgsmøde 1/11 2024
*
2. Implementering af genopretningsfaciliteten (RRF)
Status og vedtagelse
KOM (2020) 0408, KOM (2022) 0231, KOM (2024) 0482, KOM (2024) 0492
Rådsmøde 16/7-24 – økofin – Bilag 2 (skriftlig forelæggelse af rådsmøde økofin
16/7-24)
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
Theresa Scavenius (UFG):
Ifølge revisionsrapporten fra Den Europæiske Revisionsret er der
risiko for dobbeltfinansiering i forhold til andre programmer. Vil ministeren bringe kritikken ind i
drøftelserne på mødet for at sørge for, at det foregår i mindre grad, og se på, hvordan vi kan
inddæmme det ved at skrive tydeligere ind, at det burde man selvfølgelig ikke?
NOT
Økonomiministeren (Stephanie Lose):
Det svarer vi på skriftligt.
Side 11
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 115: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 1/11-24
6. europaudvalgsmøde 1/11 2024
3. Økonomiske og finansielle konsekvenser af Ruslands invasion af Ukraine
Udveksling af synspunkter
Økonomiministeren (Stephanie Lose):
Økofin skal igen drøfte de økonomiske konsekvenser af
Ruslands invasion af Ukraine. Drøftelserne ventes at komme ind på G7-aftalen fra juni 2024 om at
yde nye lån til Ukraine på omkring 45 mia. euro inden udgangen af 2024. Lånene skal
tilbagebetales med ekstraordinære indtægter fra immobiliserede russiske centralbankaktiver.
EU har som led i G7-initiativet netop vedtaget ekstraordinær makrofinansiel assistance (MFA) til
Ukraine og etableringen af en samarbejdsmekanisme for lån til Ukraine. Regeringen har på basis
af mandatet fra udvalget den 4. oktober 2024 støttet forslaget.
USA annoncerede i sidste uge et betydeligt lånebidrag på 20 mia. dollar svarende til knap 18 mia.
euro, mens Storbritannien, Canada og Japan tilsammen yder et bidrag på omkring 9 mia. euro.
G7-partnernes lånebidrag indebærer, at EU’s MFA-lån nedjusteres fra det maksimale lånebeløb på
35 mia. euro ifølge forordningen til godt 18 mia. euro.
Den brede tilslutning er med til at sikre en jævnbyrdig risikodeling mellem EU og G7-partnerne og
sender samtidig et stærkt signal om sammenhold i støtten til Ukraine.
Drøftelserne kan derudover mere overordnet komme ind på den økonomiske situation i Ukraine og
Rusland.
Theresa Scavenius (UFG):
Hvordan bidrager ministeren til diskussionerne om lånekriterier,
reformer og hvilke betingelser vi stiller op for de lån, vi stiller til rådighed? Jeg har ikke selv helt fået
overblik over, hvilke typer af reformer der er krav til, men det virker, som om der er ret mange.
Hvad er ministerens politiske holdning til det?
Økonomiministeren (Stephanie Lose):
Kommissionen aftaler det reformspor, der er knyttet på
den makrofinansielle assistance, ligesom i andre tilfælde. Det vil f.eks. være at flytte sig og få en
bred vifte af reformer, herunder f.eks. i forhold til korruption og demokrati, som er ret vigtige. Det vil
være et ret omfattende reformprogram, der ligger i tråd med det, EU ellers forfølger i andre
situationer. Det synes jeg sådan set giver god mening.
Christian Friis Bach (V):
Det er rigtig godt, at andre lande er trådt ind med bidrag i lånefaciliteten
til Ukraine. Den er bundet op på de immobiliserede aktiver i Europa, som jeg forstår det. Men er
der ikke immobiliserede aktiver i USA og Storbritannien, som de kunne bringe i spil, så man kunne
fastholde en højere samlet låneramme, i stedet for at man blot reducerer den europæiske andel
tilsvarende?
Er Rusland trådt ind med forsøg på at immobilisere eller udnytte immobiliserede aktiver i Rusland
fra europæiske virksomheder? Har der været nogen gengældelsesfaciliteter?
Theresa Scavenius (UFG):
Vi har ret mange krav til typer af reformer og investeringsmål, og jeg
efterlyser en mere præcis beskrivelse af de enkelte. At de ligner andre, er jo ikke et svar. Hvad er
indholdet af f.eks. de økonomiske reformer, vi kræver?
Økonomiministeren (Stephanie Lose):
Til Christian Friis Bach: Det er en meget høj procentandel
af de immobiliserede aktiver, der befinder sig i EU – jeg mener, at det er mere end 90 pct. Derfor er
Side 12
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 115: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 1/11-24
6. europaudvalgsmøde 1/11 2024
de omdrejningspunktet for det, og derfor har det været muligt at lave den model, der kan bruges
her. Jeg tror ikke, at der umiddelbart er udsigt til at gøre det på anden vis.
Vi har ikke kendskab til noget nyt i forhold til gengældelse, ud over hvad der ellers har været
omtalt, f.eks. at nogle virksomheder har fået deres aktiver overtaget, hvis de f.eks. har forladt
landet.
Til Theresa Scavenius: Der er tale om en bred vifte af reformer, som omfatter offentlig forvaltning,
retsvæsenet, antikorruption, det finansielle system, uddannelse, rammevilkår, regional udvikling,
energiforsyning, grøn omstilling, landbrug, miljøbeskyttelse og digitalisering.
4. Det Europæiske Finanspolitiske Råds årsrapport 2024
Udveksling af synspunkter
Økonomiministeren (Stephanie Lose):
Økofin skal drøfte årsrapporten for 2024 fra Det
Europæiske Finanspolitiske Råd (EFB). EFB er et uafhængigt rådgivende EU-organ, som bidrager
til at overvåge gennemførelsen af de finanspolitiske regler. Rapporten gør bl.a. status over EU-
landenes økonomiske og finanspolitiske udvikling i 2023. Udgiftsvæksten var høj i mange EU-
lande på trods af udfasning af midlertidige støttetiltag. EFB udtrykker bekymring over udviklingen i
den finanspolitiske holdbarhed i mange lande.
EFB finder det positivt, at de finanspolitiske regler er blevet reformeret og nu igen skal anvendes,
idet der også er lagt op til henstillinger til lande med uforholdsmæssig store underskud.
EFB vurderer også EU-landenes nationale uafhængige finanspolitiske institutioner. EFB har i år
analyseret Det Økonomiske Råd, der vurderes at have høj integritet og troværdighed.
Theresa Scavenius (UFG):
Det er godt, at vi bliver vurderet meget positivt. Ministeren kan være
meget tilfreds.
Ministeren noterer sig i samlenotatet, at man er stolt af traditionen med de økonomiske vismænd,
men at man også godt kunne konsolidere det bedre ved at have længere finansielle rammer. Vil
ministeren politisk arbejde videre med det?
Økonomiministeren (Stephanie Lose):
I forhold til økonomiske rammer følger det generelt den
tilgang, som jeg tror at vi følger på alle områder i Danmark, så på den måde skiller det sig vel ikke
ud fra andre ting, vi finansierer i Danmark.
Theresa Scavenius (UFG):
Så var der spørgsmålet om de økonomiske vismænd.
*
5. Rådskonklusioner vedr. EU-statistikken
Vedtagelse
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
Side 13
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 115: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 1/11-24
6. europaudvalgsmøde 1/11 2024
*
6. Internationale møder: Opfølgning på G20-møde 24. oktober 2024
Orientering fra formandskabet og udveksling af synspunkter
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
7. Eventuelt
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
8. Siden sidst
a) Import One Stop Shop-systemet
Punktet var ikke på dagsordenen, men blev tilføjet under mødet.
Økonomiministeren (Stephanie Lose):
På et kommende Økofin-rådsmøde forventes der
enighed om et forslag om Import One Stop Shop-systemet (IOSS), som indgår i forslagspakken
om en toldreform.
Forslaget har til formål at øge brugen af IOSS-systemet, så det i flere tilfælde er platformen, og ikke
forbrugerne i EU, der bliver ansvarlig for indbetalingen af moms til skattemyndighederne, når det
gælder varer, som importeres til EU fra lande uden for EU.
Medlemmerne havde ingen kommentarer til dette punkt.
Mødet sluttede kl. 10.03.
Side 14