Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 13
Offentligt
2916110_0001.png
Europaudvalget
Referat af 41. europaudvalgsmøde
Mødedato:
fredag den 20. september 2024
Tidspunkt:
kl. 08.30
Sted:
vær. 2-133
Dagsorden
L
Den 18. september 2024
1. Drøftelse af fortsættelse af den fælles arbejdsgruppe med Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget om EU’s klima-
og energipolitik
EUU alm. del (20231)
Bilag 735 (opdateret kommissorium for arbejdsgruppen)
2. Drøftelse af udvalgets deltagelse i interparlamentariske møder i Ungarn
3. Drøftelse af samarbejde med europaministeren
4. Drøftelse af evt. samråd med sundhedsministeren om lægemiddelpakken
KOM (2023) 0190, KOM (2023) 0193, KOM (2023) 0192, KOM (2023) 0191
5. Meddelelser fra formanden
6. Samråd med europaministeren om dansk EU-formandskab og tilgang til krav om øget EU-
samarbejde
EUU alm. del (20231)
Samrådsspørgsmål F
7. Rådsmøde nr. 4047 (konkurrenceevne
indre marked og industri) den 26. september
2024
Forelæggelse ved erhvervsministeren
Rådsmøde 4047
Bilag 1 (samlenotat)
EUU alm. del (20231)
Bilag 737 (kommenteret dagsorden)
L
L
L
L
UDG
Side 1
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-24
41. europaudvalgsmøde 20/9 2024
FO
8. Forslag til direktiv om forbedring og håndhævelse af praktikanters arbejdsvilkår og om
bekæmpelse af almindelige ansættelsesforhold, der er camoufleret som praktikophold
(”praktikdirektivet”)
Forelæggelse ved beskæftigelsesministeren
Nyt forhandlingsoplæg
KOM (2024) 0132
KOM (2024) 0132
Bilag 2 (samlenotat)
KOM (2024) 0132
Bilag 3 (notat om forhandlingsoplæg)
EUU alm. del (20231)
Bilag 737 (kommenteret dagsorden)
KOM (2024) 0132
KOM (2024) 0132
svar på spm. 1 om oversendelse af non-
papers eller positionspapirer vedr. praktikdirektivet
EUU alm. del (20231)
Bilag 649 (udvalgsmødereferat side 36, senest behandlet
i EUU 7/6-24)
9. Siden sidst:
Orientering ved beskæftigelsesministeren
EUU alm. del (20231)
Bilag 737 (kommenteret dagsorden)
a) Orientering om annullationssøgsmål, C-19/23, Danmark mod Rådet og Europa-
Parlamentet
C (2023) 0019
C (2023) 0019
Bilag 4 (brev og bilag vedr. mundtlig forhandling i
annullationssøgsmål ved EU-Domstolen)
b) Orientering om præjudiciel sag, C-314/23,
Air Nostrum (tidligere ”Stavla”)
EUU alm. del (20222)
Bilag 747 (notat om afgivelse af indlæg i sag)
10. Rådsmøde nr. 4045 (landbrug og fiskeri) den 23. september 2024
Forelæggelse ved ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Rådsmøde 4045
landbrug og fiskeri
Bilag 1 (samlenotat)
EUU alm. del (20231)
Bilag 737 (kommenteret dagsorden)
11. Rådsmøde nr. 4046 (almindelige anliggender) den 24. september 2024
Forelæggelse ved europaministeren
Rådsmøde 4046
Bilag 1 (samlenotat)
EUU alm. del (20231)
Bilag 737 (kommenteret dagsorden)
L
12. Eventuelt
Der vedlægges foreløbige oversigter over de under punkterne 7 og 10-11 nævnte møder.
Side 2
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-24
41. europaudvalgsmøde 20/9 2024
Praktiske oplysninger:
Hvor intet andet er angivet, afholdes Europaudvalgets ordinære møder for åbne døre. Tilmelding for tilhørere skal ske
senest kl. 12.00 dagen inden mødet
ved Europaudvalgets sekretariat ([email protected]; tlf. +45 33 37 36 10).
Der vil være pladsbegrænsning.
Anvendte forkortelser:
FF =Forventet forhandlingsoplæg
FO =Forhandlingsoplæg
FL =Forventet lukket behandling
L
=Lukket behandling
Side 3
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-24
41. europaudvalgsmøde 20/9 2024
Rådsmøde nr. 4047(konkurrenceevne
indre marked og industri) den 26. september
2024
1. Fremtidens europæiske konkurrenceevne
Hvordan tackles erhvervslivets udfordringer på
det indre marked
Politisk drøftelse
2.
Statsstøttereglers bidrag til at fremme EU’s politiske målsætninger
Politisk drøftelse
3. Eventuelt
4. Siden sidst
a) Orientering om ændring i Den Europæiske Investeringsbanks statutter
b) Orientering om international traktat for designregler
Alle dagsordenspunkter hører under Erhvervsministeriets ressort.
Side 4
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-24
41. europaudvalgsmøde 20/9 2024
Rådsmøde nr. 4045 (landbrug og fiskeri) den 23. september 2024
1. Status over det andet år af de strategiske planer under den fælles landbrugspolitik
Information fra formandskabet og udveksling af synspunkter
2. Markedssituationen for landbrugsvarer
Orientering fra Kommissionen og udveksling af synspunkter
EUU alm. del (20231)
Bilag 606 (udvalgsmødereferat side 11)
3. Konsultationer mellem EU og UK om fiskerimuligheder for 2025
Udveksling af synspunkter
4. Konsultationer mellem EU og Norge, mellem EU, Norge og UK samt mellem kyststater om
fiskerimuligheder for 2025
Udveksling af synspunkter
5. Kommissionens forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EU) 2024/257 om
fastsættelse for 2024, 2025 og 2026 af fiskerimuligheder for visse fiskebestande gældende
for EU-farvande og for EU-fiskerfartøjer i visse andre farvande og om ændring af
forordning (EU) 2023/194 om fastsættelse for 2023 og 2024 af sådanne fiskerimuligheder
Udveksling af synspunkter
KOM (2024) 0392
6. Eventuelt
7. Siden sidst
Punkterne hører under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
Side 5
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-24
41. europaudvalgsmøde 20/9 2024
Rådsmøde nr. 4046 (almindelige anliggender) den 24. september 2024
*
1. Præsentation af det ungarske formandskabs prioriteter
Præsentation af formandskabet/ politisk drøftelse
EU-note (20231)
E 28 (EU-nyt af 27/6-24 om det ungarske formandskab)
2. Forberedelse af møde i Det Europæiske Råd den 17.-18. oktober 2024
udkast til
kommenteret dagsorden
Politisk drøftelse
Det Europæiske Råd 17-18/10-24
Bilag 1 (udkast til kommenteret dagsorden)
3. Den årlige dialog om retsstatsprincippet
horisontal drøftelse
Politisk drøftelse
KOM (2024) 0800
4. Den generelle trend i udviklingen i retsstatssituationen i udvalgte kandidatlande
Politisk drøftelse
KOM (2024) 0800
5. Eventuelt
6. Siden sidst
Alle dagsordenspunkterne hører under Udenrigsministeriets ressort.
* Dagsordenspunktet forventes ikke forelagt mundtligt
Side 6
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-24
2916110_0007.png
Europaudvalget
Referat af 41
.
europaudvalgsmøde
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
fredag den 20. september 2024
kl. 08.30
vær. 2-133
Brigitte Klintskov Jerkel (KF) formand, Henrik Møller (S) næstfor-
mand, Christian Friis Bach (V), Karin Liltorp (M), Jens Henrik Thule-
sen Dahl (DD), Alexander Ryle (LA), Alex Ahrendtsen (DF), Marianne
Bigum (SF), Søren Søndergaard (EL), og Theresa Scavenius (UFG).
Erhvervsminister Morten Bødskov, beskæftigelsesminister Ane Hals-
boe-Jørgensen, minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Jacob Jen-
sen og europaminister Marie Bjerre
Desuden deltog:
L
Punkt 1. Drøftelse af fortsættelse af den fælles arbejdsgruppe med Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget om EU’s klima-
og energipolitik
EUU alm. del (20231)
Bilag 735 (opdateret kommissorium for arbejdsgruppen)
Punktet blev behandlet for lukkede døre.
Side 7
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-24
41. europaudvalgsmøde 20/9 2024
L
Punkt 2. Drøftelse af udvalgets deltagelse i interparlamentariske møder i Ungarn
Punktet blev behandlet for lukkede døre.
Side 8
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-24
41. europaudvalgsmøde 20/9 2024
L
Punkt 3. Drøftelse af samarbejde med europaministeren
Punktet blev behandlet for lukkede døre.
Side 10
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-24
41. europaudvalgsmøde 20/9 2024
L
Punkt 4. Drøftelse af evt. samråd med sundhedsministeren om lægemiddelpakken
KOM (2023) 0190, KOM (2023) 0193, KOM (2023) 0192, KOM (2023) 0191
Punktet blev behandlet for lukkede døre.
Side 11
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-24
41. europaudvalgsmøde 20/9 2024
L
Punkt 5. Meddelelser fra formanden
Punktet blev behandlet for lukkede døre.
Side 13
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-24
41. europaudvalgsmøde 20/9 2024
UDG
Punkt 6. Samråd med europaministeren om dansk EU-formandskab og tilgang til krav
om øget EU-samarbejde
EUU alm. del (20231)
Samrådsspørgsmål F
Punktet var udgået.
Side 16
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-24
41. europaudvalgsmøde 20/9 2024
Punkt 7. Rådsmøde nr. 4047 (konkurrenceevne
indre marked og industri) den 26.
september 2024
Rådsmøde 4047
Bilag 1 (samlenotat)
EUU alm. del (20231)
Bilag 737 (kommenteret dagsorden)
Erhvervsministeren (Morten Bødskov):
Jeg forelægger alle sager til orientering.
1. Fremtidens europæiske konkurrenceevne
Hvordan tackles erhvervslivets
udfordringer på det indre marked
Politisk drøftelse
Erhvervsministeren (Morten Bødskov):
EU’s konkurrenceevne er lige nu højt på den politiske
dagsorden. Vi har set Letta- og senest Draghirapporten fokusere på det. Billedet er klart. Vi er sak-
ket bagud, og vi skal op i gear. Vi skal blive bedre til at innovere, investere og producere. Lige nu er
en af vores vigtigste opgaver derfor at finde de svar, der sikrer EU’s konkurrenceevne og velstand,
både nu og i fremtiden.
Regeringens holdning
Derfor er det helt centralt og meget nødvendigt at drøfte, hvordan vi styrker den europæiske kon-
kurrenceevne. Her er udvikling og produktion af grønne og digitale teknologier et omdrejnings-
punkt. Det så vi også Draghi påpege i hans rapport.
Vi skal kunne levere på den grønne omstilling, og vi skal undgå at være for afhængige af tredje-
lande, når det kommer til vores strategiske teknologier. Den grønne omstilling er en forudsætning
for EU’s konkurrenceevne –
ikke en hæmsko. Det skal vi huske. Men det kræver investeringer, og
det centrale spørgsmål er, hvordan vi mobiliserer private investeringer. Det vil jeg fokusere på til
rådsmødet.
Jeg vil også fokusere på spørgsmålet om byrder. For mig er svaret helt klart: Vi skal fjerne bøvl og
unødvendig administration, så virksomheder kan bruge tiden på at drive forretning. Derfor er jeg er
meget glad for at se kommissionsformand Ursula von der Leyens retningslinjer. Hun har både fo-
kus på finansiering og byrder. Fra dansk side vil vi holde Kommissionen til ilden, presse på for for-
andring og skubbe i den rigtige retning med afsæt i gode danske erfaringer, f.eks. i forhold til hvor-
dan digitale redskaber fjerner byrder.
Christian Friis Bach (RV):
Ministeren sagde, at man i lyset af Draghirapporten vil arbejde for at
mobilisere private investeringer. Det bakker vi fuldt og helt op om i Venstre. Det store diskussions-
emne bliver helt sikkert offentlige investeringer og muligheden for gældsstiftelse. Det er vi en
anelse skeptiske over for i Venstre. Hvilken linje lægger regeringen?
Kapitalmarkedsunionen er en vigtig del af at mobilisere investeringer. Kan vi gøre noget mere for at
få belyst de økonomiske gevinster ved det?
Marianne Bigum (SF):
Jeg hører ministeren sige, at vi skal forbedre konkurrenceevnen, og at vi
skal nedbringe de kritiske afhængigheder. Jeg hørte desværre ikke ministeren nævne omstilling til
Side 17
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-24
41. europaudvalgsmøde 20/9 2024
cirkulær økonomi som en nøgle til at gøre det. For nogle måneder siden fik vi præsenteret EU’s ot-
tende miljøhandlingsprogram, hvor et af de prioriterede mål er, at vi skal omstille til en cirkulær øko-
nomi senest i 2030. Omstillingen til den cirkulære økonomi er enormt vigtig, netop fordi det vil ned-
bringe kritiske afhængigheder af andre lande, og det skaber bedre konkurrenceevne. Desværre
viser det sig, at vi ikke ser ud til at kunne nå vores målsætning om cirkulær økonomi i 2030, og der
efterspørges, at vi sætter langt mere turbo på for at kunne nå det. Vil ministeren tage med, at vi
netop lancerede den cirkulære økonomi som et prioriteret mål i EU for at styrke konkurrenceev-
nen? Det ser desværre ud til at være gået i glemmebogen. Jeg synes, det skal op på toppen af
dagsordenen.
Theresa Scavenius (UFG):
Vi har snakket om konkurrenceevne flere gange, og vi er grundlæg-
gende uenige om, hvordan vi skal forstå den danske og europæiske konkurrenceevne. Har den
nye Draghirapport gjort indtryk på ministeren i forhold til netop at se den grønne omstilling som et
konkurrenceparameter? I samlenotatet er der stadig meget fokus på, at konkurrenceevne skal ska-
bes igennem at ophæve byrder. Det er en meget anderledes tilgang, end den som Draghi og Letta
præsenterer.
Ministeren nævner bøvl og unødvendig administration. Kan ministeren give eksempler på, hvad det
kunne være? For et par uger siden gennemgik vi EU-budgettet, og der kunne jeg i hvert fald ikke
se meget unødvendig administration.
Ministeren snakker også om helt nye metoder. Hvad går det ud på?
Erhvervsministeren (Morten Bødskov):
Til Christian Friis Bach: Diskussionen om offentlige inve-
steringer og mulige gældsstiftelser har regeringen ikke for nærværende taget dyb stilling til. Man
må læne sig op ad det, der trods alt er sagt: Udfordringerne for Europa og ikke mindst den geopoli-
tiske situation er af en sådan karakter, at hovedformålet må være at finde veje til, at Europas kon-
kurrenceevne kan styrkes. Man er nødt til at indstille sig på det, og det er også afspejlet både i dis-
kussionerne bredt mellem stats- og regeringscheferne
i EU’s forskellige organer samt i de to rap-
porter fra Letta og Draghi.
Angående kapitalmarkedsunionen: Det er rigtigt, at vi støtter arbejdet med at bore fordelene af Ka-
pitalmarkedsunionen ud. Det vigtigste er at få leveret resultater, som virksomheder rent faktisk kan
mærke, hvilket vi har fokus på lige nu.
Til Marianne Bigum: Cirkulær økonomi er en del af industripolitikken, og jeg er glad for påmindel-
sen. I en tid, hvor der er pres på de globale ressourcer, og hvor der også er et sikkerhedspolitisk
aspekt, skal vi sørge for at minimere afhængigheden af Kina på en række områder, og man skal
overveje, hvordan man genanvender de tilgængelige ressourcer bedre. Det støtter regeringen.
Til Theresa Scavenius: Vi plejer at have rigtig gode diskussioner, og det er jeg meget glad for, for
det er altid berigende. Jeg er ikke sikker på, hvori uenigheden omkring vigtigheden af, at Europa
går fremad og ikke sakker bagud, består. Jeg kan forstå, at vi er lidt uenige om måden at gå
fremad på, og det er helt fair.
Det er vigtigt at forholde sig til administrative byrder
det ligger højt på regeringens indenlandske
og europæiske dagsorden, og det kommer til at spille en central rolle under det kommende danske
Side 18
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-24
41. europaudvalgsmøde 20/9 2024
EU-formandskab. Ursula von der Leyen har meget klart sagt, at hun vil reducere indrapporterings-
krav til erhvervslivet med 25 pct. Hendes udmelding står på det, der står i både Draghis og Lettas
rapporter, nemlig at man er nødt til at finde smidigere måder at få de midler, vi trods alt har afsat,
ud at virke på. Lad mig give to eksempler på det.
Jeg modtager løbende henvendelser fra danske virksomheder, som er udfordrede af EU’s
sagsbehandlingstid og godkendelsesprocedurer for at få adgang til mange af de
i øvrigt fine
projekter, som rummes i EU’s budget.
Der er holdt mange taler i EU-regi om, at vi gerne vil væk fra
traditionel anvendelse af pesticider og over til biologiske alternativer til pesticider. Nogle af de virk-
somheder, som arbejder med biologiske alternativer til traditionelle pesticider, melder om, at det
tager 6-8 år at få godkendt deres produkter i EU, mens de kan få det godkendt på 2-3 år i USA. Det
er et spot on eksempel på, hvorfor konkurrenceevne er vigtig. Vi to kan ret hurtigt blive enige om,
hvor man som global virksomhed vil foretage sine investeringer henne.
Der er også holdt mange taler om, at vi vil forcere opstillingen af vedvarende energi
der
har været et stort topmøde i Oostende, hvor de deltagende regeringschefer pegede på, at der skal
opstilles 300 GW i Nordsøen. Men problemet er, at der opstår udfordringer, når man vil have ad-
gang til de fonde, der allerede er afsat midler til. Virksomheder melder, at hvis man skal søge om
støtte til grøn industriproduktion via den amerikanske Inflation Reduction Act (US IRA), skal man
udfylde en ansøgning på 30-40 sider. Selvsamme virksomheder melder, at man skal udfylde 250
sider inklusive en kommunikationsplan, hvis man får støtte fra EU. Det går jo ikke, særlig ikke i den
verden, vi lever i nu, og særlig ikke for et lille land som Danmark, som lever af at være spitzen-
klasse på lige nøjagtig disse områder. Derfor er det højt på regeringens dagsorden, og hvis vi ikke
skal sakke yderligere bagud, skal vi op i gear. Det betyder bl.a. et opgør med administrative byrder.
Det vigtigste ord lige nu med hensyn til konkurrenceevne er for mit vedkommende hastighed.
Jeg tror faktisk, at virksomhederne gerne vil investere i Europa, når de hører de enormt
flotte mål, vi har vedtaget i EU
vi er langt fremme som region. Men når de ser sagsbehandlingsti-
der og godkendelsesprocedurer af denne karakter, og når de oplever, at dem, der tjener mest på
den proces, ikke er europæiske lønmodtagere, men revisorer og advokater, som skal hjælpe dem
med at få adgang til pengene, så har vi et problem. Det er vigtigt at få gjort op med det, og det har
regeringen sat sig for at gøre.
Marianne Bigum (SF):
Jeg er enig i, at hastigheden er vigtig, og at der ikke skal være unødven-
dige byrder. En måde at gøre det på
det har vi også drøftet i forbindelse med CSRD (direktivet
om virksomheders bæredygtighedsrapportering)
er at sikre ordentlige kurser og gode vejlednin-
ger, så vores virksomheder hurtigere kommer i gang med de direktiver, vi pålægger dem.
Vi har i Folketinget nedsat en arbejdsgruppe for at reducere administrative byrder. Det er en super-
vigtig arbejdsgruppe, og jeg deltager selv i den. Fokus er bl.a. at gøre det nemmere at drive virk-
somhed. Vi ser frem til at få erhvervsministerens input til det arbejde. Vi har sendt spørgsmål over,
som vi gerne vil have svar på.
Jeg fik ikke helt svar på mit spørgsmål om cirkulær økonomi. Det er en brændende platform, hvor
vi halter bagefter, og der skal vi også have tempoet op. Det er derfor, jeg bringer det op i flere sam-
menhænge. Jeg bringer det op her, fordi jeg synes, det er vigtigt i forhold til rådsmødet om euro-
pæisk konkurrenceevne. Vil ministeren til dette rådsmøde nævne, at den cirkulære økonomi er af
højeste vigtighed for europæisk konkurrenceevne?
Side 19
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-24
41. europaudvalgsmøde 20/9 2024
Theresa Scavenius (UFG):
Jeg synes også, at vi har meget frugtbare og spændende diskussio-
ner, og jeg er sikker på, at vi er enige om mange af målene. Den interessante diskussion handler
om, hvilke metoder og instrumenter man bruger til at nå de mål med. Jeg mener, at byrdeforståel-
sen rammer helt skævt. Ministeren nævner, at det handler om lange sagsbehandlingstider, men så
bør man jo undersøge, hvorfor der er lange sagsbehandlingstider. Det er bl.a. af politiske årsager,
fordi vi gerne vil have nogle etiske standarder
det er ikke en byrde, men politik, der er lagt ind i
processerne, som er vigtig.
Finansministeren forelagde den 28. juni 2024 regeringens prioriteter i forhold til EU-budgettet. Prio-
riteterne var udtryk for en grønthøstermetode, hvor der skulle spares rigtig mange steder. Det vil
nødvendigvis have konsekvenser, sandsynligvis for sagsbehandlingstiden, for så er der færre res-
sourcer. Støtter vi et effektivt europæisk system, som kan levere? Jeg mener, at den danske rege-
ring arbejder for, at man svækker den europæiske måde at lave politik på.
EU har lige afsat 700 mia. euro til genopretningsfacilitetspakken, men vi bruger dem på noget, som
ikke har nogen effekt. Det har vi også gjort i Danmark. Jeg er nervøs for, at man fortsætter ned ad
det samme spor, hvor man ikke kigger mere systematisk på, hvad der har en reel effekt, og hvad vi
bare kalder grønt.
Derudover vil man med dette byrdefokus ikke fokusere på, hvordan vi kan skabe en bedre innovati-
onskraft i vores grønne industrier, netop fordi vi er ved at miste terræn globalt set. Det løser denne
måde at se det på ikke.
Erhvervsministeren (Morten Bødskov):
Til Marianne Bigum: Draghi nævner også cirkulær øko-
nomi i forbindelse med råstofdiskussionen, så vi kan sagtens nævne det. Der er ikke nogen uenig-
hed der.
Der er behov for at se mere målrettet på byrdereduktioner. Jeg er helt enig med Theresa Scave-
nius i, at ting ikke bare falder ned fra himlen eller fra Bruxelles. Vi diskuterer her i Europaudvalget,
hvordan det skal tilrettelægges, og vi er selv hovedårsagen til den måde, det udvikler sig på. Man
kunne måske godt tænke sig en anderledes struktur for håndteringen af sager i forbindelse med
det såkaldte CSRD-område. Udviklingen i erhvervsøkonomiske byrder i forhold til det direktiv har
overrasket alle. Det er et godt eksempel på, hvordan vi har behov for at se på også andre procedu-
rer for håndteringen af store EU-forslag. Det har regeringen sat højt på dagsordenen, og vi kommer
til at arbejde meget mere direkte med det. En ting er at få forslagene skåret til. Danmark har stor
erfaring med at smidiggøre processer i samarbejde mellem myndigheder og private virksomheder i
forbindelse med automatisering, digitalisering osv., så vi har en masse at spille ind med. Det er
Letta også meget opmærksom på. Jeg havde selv drøftelser med ham om det, da han var i Køben-
havn. Danmark er langt fremme, og det er et af de instrumenter, vi kommer til at bruge.
Grundlæggende kan man vel sige det sådan, at der ikke er tvivl om, at vi er udfordrede, men vi er
ikke tabt bag en vogn
der er masser af muligheder, og dem skal vi formå at bruge mest rigtigt og
mest målrettet. Det handler om byrder, hastighed og at lave målrettede investeringer, som kan
være med til at sikre, at vi fortsat er fremme inden for udvikling af grønne teknologier. Det påpeger
de to rapporter også.
Side 20
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-24
41. europaudvalgsmøde 20/9 2024
2. Statsstøttereglers
bidrag til at fremme EU’s politiske målsætninger
Politisk drøftelse
Erhvervsministeren (Morten Bødskov):
Flere lande begynder at bruge statsstøtte
både fair og
unfair støtte. I det lys er det vigtige spørgsmål, hvordan vi sikrer en fair konkurrence
både i EU og
globalt.
Regeringen forholder sig naturligvis til den geopolitiske situation, for selv om statsstøtte ikke er vok-
set i vores baghave, er vi optagede af at sikre den danske og europæiske konkurrenceevne og for-
syningssikkerhed. Derfor kan statsstøtte være nødvendigt til visse konkurrenceudsatte industrier
og nøgleteknologier.
Men statsstøttereglerne handler også om andet end industripolitik. Statsstøttereglerne kan gøre det
muligt at støtte virksomheder, der leverer samfundskritiske ydelser. Det kan f.eks. være energiinfra-
struktur eller for at sikre EU-borgernes adgang til kritiske lægemidler.
Vi forventer, at der i den kommende periode vil komme drøftelser om ændringer af disse såkaldte
public service-regler.
Regeringens holdning
Regeringen hilser drøftelsen velkommen. Den nye geopolitiske virkelighed kræver, at vi forholder
os åbne over for instrumenter, der kan gøre EU stærkere og mere konkurrencedygtig. Det omfatter
også statsstøtte, som kan fremme europæiske styrkepositioner inden for nøgleteknologier og -sek-
torer.
Udviklingen i brugen af statsstøtte skal dog overvåges nøje for at undgå et statsstøttekapløb. Stats-
støtte skal være midlertidig og begrænset til tilfælde med et påvist behov, og hvor eksisterende
støttemuligheder er utilstrækkelige.
Af samme grund kan statsstøtte ikke være det eneste redskab til at forbedre EU's konkurrence-
evne. Offentlig finansiering kan ikke gøre det alene. Mobilisering af private investeringer og eksper-
tise er nøglen til at nå EU’s strategiske mål.
Christian Friis Bach (RV):
Ministeren siger, at statsstøtte ikke skal være det eneste redskab til at
forbedre EU’s konkurrenceevne. Den sætning kunne måske ændres til, at det skal være det sidste
redskab. Forskning, innovation, uddannelse og rammebetingelser er de områder, hvor vi skal
sætte ind, for at vi kan få styrket den europæiske industri. Men statsstøtte kan hurtigt føre til et
statsstøttekapløb, både internt i EU, men også i forhold til USA og Kina, og der kan vi ikke være
med. Danmark kan i hvert fald ikke være med i sådan et statsstøttekapløb. Det er ikke til gavn for
en lille åben økonomi som Danmarks.
Theresa Scavenius (UFG):
Den ene diskussion er, om statsstøtte politisk er en god idé. Hvilke
problematikker kan det skabe økonomisk set? Den anden diskussion er, hvad statsstøtten skal
bruges til. Til hvilke sektorer, på hvilke præmisser osv.? Kan ministeren give eksempler på, hvad vi
her i Danmark kommer til at bruge statsstøtten til? Nogle har foreslået, at man kan bruge det til
f.eks. landbruget. Vil vi give endnu mere statsstøtte til det?
Side 21
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-24
41. europaudvalgsmøde 20/9 2024
Når vi først giver statsstøtte, hvordan sikrer vi så, at den faktisk går til de tiltænkte tiltag? Vi ved fra
Den Europæiske Revisionsret, at effekten af rigtig mange af de grønne tiltag, man giver støtte til, er
svær at påvise. De kritiserer både Kommissionen og medlemslandene for ikke at have gode nok
planer for den præcise effekt af det, man ønsker.
Erhvervsministeren (Morten Bødskov):
Til Christian Friis Bach: Statsstøtte er ikke groet i rege-
ringens baghave. Omvendt må vi forholde os til, hvilken bane vi spiller på. Det gør vi bl.a. med
støtte til grøn industripolitik. Man kan altid diskutere hønen og ægget, men ikke desto mindre har
statsstøttereglerne for 2024 medført investeringer for en håndfuld milliarder i tillæg til det, som re-
geringen har givet i målrettet støtte, primært til vindteknologi og til power-to-x. Det har været med til
at sikre danske arbejdspladser i en tid, hvor kineserne og amerikanerne river voldsomt i privatinve-
steringer. Det er netop privatinvesteringerne, vi skal have flere af, og det er årsagen til, at regerin-
gen har valgt at forlænge reglerne om statsstøtte.
Theresa Scavenius nævner landbrugsområdet. De får ikke støtte på baggrund af de midlertidige
statsstøtteregler, da de er EU-støttede i forvejen. Vi bruger statsstøtten på grund af industripolitik,
og jeg tror sådan set, at Theresa Scavenius er enig i, at det er vigtigt, at vi er verdensledende i at
udvikle nye grønne teknologier, der f.eks. kan sikre en mere bæredygtig verden og et opgør med
klimakrisen. Jeg ved godt, der skal meget mere til, men i min optik er det vigtigt at fortsætte den ud-
vikling, vi har skabt i Danmark de sidste 25 år, hvor vi har flyttet tusindvis af faglærte og ufaglærte
ind i nye, sikre grønne job med den grønne industripolitik, vi har ført i Danmark. Det er en dansk
styrkeposition. Hvis vi ikke gør det, vi gør nu, føler jeg mig ret overbevist om, at de globale virksom-
heder vil søge derhen, hvor de kan få størst mulig støtte. Konkurrencen er benhård, og hvis man
gerne vil være i front, er man nødt til at tage et opgør med det, som står i vejen for det helt centrale,
nemlig hastigheden. Er hastigheden ikke i top, taber vi. Det er meget enkelt.
3. Eventuelt
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
Side 22
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-24
41. europaudvalgsmøde 20/9 2024
4. Siden sidst
a) Orientering om ændring i Den Europæiske Investeringsbanks statutter
Erhvervsministeren (Morten Bødskov):
Jeg vil orientere om en kommende teknisk ændring af
reglerne for Den Europæiske Investeringsbanks (EIB) kapitalstyring. Med ændringen skal reglerne
om bankens såkaldte gearing ratio flyttes ud af bankens statutter. Gearing ratio er, hvor meget ud-
lån banken må have på bogen i forhold til sin egenkapital.
I stedet skal bankens gearing ratio fremover reguleres direkte af bankens guvernører med krav om
enstemmighed. Det understøtter arbejdet med at sikre en mere effektiv kapitalanvendelse og risi-
kostyring i EIB.
Processen
for ændringen blev sat i gang på EIB’s guvernørmøde den 21. juni 2024. Næste skridt
er, at sagen skal vedtages enstemmigt af Rådet efter høring af Europa-Parlamentet og Kommissio-
nen. Ændringer i EIB’s statutter følger en særlig EU-lovgivningsproces.
Som
siddende erhvervsminister er jeg Danmarks repræsentant i EIB’s guvernørråd. På vegne af
Danmark har jeg stemt for, at banken indleder processen. Det skal i den forbindelse understreges,
at vi ikke afgiver dansk beslutningskompetence på baggrund af justeringen.
b) Orientering om international traktat for designregler
Erhvervsministeren (Morten Bødskov):
Traktaten for designregler forhandles i FN-organisatio-
nen WIPO (Verdensorganisationen for intellektuel ejendomsret).
Traktaten skal harmonisere reglerne for, hvilke krav der kan stilles til designansøgninger. Det vil
sikre ensartethed, og det gør det nemmere for designere at beskytte deres arbejde på tværs af
grænser.
Det er Kommissionen, der forhandler på vegne af alle EU-medlemsstaterne. Kommissionen arbej-
der for, at traktaten stemmer overens med EU's designregler. Vi forventer derfor ikke, at traktaten
vil betyde væsentlige ændringer for Danmark.
Medlemmerne havde ingen kommentarer til dette punkt.
Side 23
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-24
41. europaudvalgsmøde 20/9 2024
FO
Punkt 8. Forslag til direktiv om forbedring og håndhævelse af praktikanters
arbejdsvilkår og om bekæmpelse af almindelige ansættelsesforhold, der er camoufleret
som praktikophold (”praktikdirektivet”)
Forelæggelse ved beskæftigelsesministeren
Nyt forhandlingsoplæg
KOM (2024) 0132
KOM (2024) 0132
Bilag 2 (samlenotat)
KOM (2024) 0132
Bilag 3 (notat om forhandlingsoplæg)
EUU alm. del (20231)
Bilag 737 (kommenteret dagsorden)
KOM (2024) 0132
KOM (2024) 0132
svar på spm. 1 om oversendelse af non-
papers eller positionspapirer vedr. praktikdirektivet
EUU alm. del (20231)
Bilag 649 (udvalgsmødereferat side 36, senest behandlet
i EUU 7/6-24)
Beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen):
Sagen forelægges til forhandlingsoplæg.
Det ungarske formandskab går efter at vedtage Rådets generelle indstilling på EPSCO-rådsmødet
i december 2024.
Forslaget har til formål at forbedre praktikanters arbejdsvilkår og forhindre, at ansættelsesforhold
camoufleres som praktik. Forslaget er en del af en pakke, som også består af en rådshenstilling,
der opdaterer og udvider den eksisterende kvalitetsramme for praktikophold fra 2014.
Jeg orienterede udvalget om sagen den 5. april 2024 og senest den 7. juni 2024. Der har foreløbig
kun har været tre møder om sagen i Rådet, så vi er tidligt i forhandlingerne.
Jeg kommer til udvalget allerede nu, da det er vigtigt for regeringen, at vi allerede tidligt i forhandlin-
gerne får indhegnet, hvilke praktikantgrupper der har behov for ekstra beskyttelse og skal omfattes
af direktivet, og hvilke der skal udelades.
Forslagets indhold
Jeg vil nu gennemgå de mest centrale dele af forslaget.
For det første indeholder forslaget et ikkeforskelsbehandlingsprincip. Det betyder, at praktikanter,
der er lønmodtagere, har krav på at have samme arbejdsvilkår som de øvrige ansatte
medmin-
dre der er tale om objektive grunde til forskelsbehandlingen. Det kan f.eks. være elementet af læ-
ring eller mindre ansvar
så skal praktikanten ikke sidestilles med øvrige ansatte.
For det andet forpligtes medlemslandene til at bekæmpe, at almindelige ansættelsesforhold ca-
moufleres som praktikophold. Derfor skal kompetente myndigheder vurdere og føre tilsyn med
praktikanters løn- og arbejdsvilkår.
For det tredje indeholder direktivet krav om klageadgang, hvis praktikantens rettigheder bliver
krænket. Og så skal praktikanterne kunne beskyttes mod de eventuelle konsekvenser, det måtte
have, at en praktikant har udøvet sine rettigheder efter direktivet. Det kan f.eks. være repressalier,
hvor praktikanten bliver afskediget.
Side 24
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-24
41. europaudvalgsmøde 20/9 2024
Endelig pålægges arbejdsgiverne en pligt til at give de kompetente myndigheder oplysninger om
virksomhedens brug af praktikophold. Det kan f.eks. være antal praktikanter, varigheden for prak-
tikophold, arbejdsvilkår, m.v. Men dette er kun efter anmodning fra myndighederne ved mistanke.
Direktivforslaget omfatter alene praktikanter, der er arbejdstagere efter national ret og under hen-
syntagen til EU-Domstolens praksis. Det skyldes, at traktaten (TEUF) kun giver mulighed for at re-
gulere arbejdsvilkår for arbejdstagere.
Det betyder, at praktik som led i formel uddannelse er omfattet i Danmark. Det gælder
f.eks. lærlinge på erhvervsuddannelser eller pædagogstuderende på professionsuddannelser.
Det betyder også, at de danske aktive arbejdsmarkedsordninger, som f.eks. løntilskud, og
erhvervsordninger, som f.eks. praktikophold som led i integrationsgrunduddannelsen (igu), vil være
omfattet, fordi vi i Danmark opfatter de praktikanter som arbejdstagere.
I Danmark er der ikke de store problemer med praktikanters arbejdsvilkår. Praktikanter, som er løn-
modtagere, er omfattet af arbejdsretlige regler og overenskomster. Men det kan selvfølgelig ikke
udelukkes, at der er brancher og tilfælde uden for overenskomstsystemet, hvor arbejdsvilkårene for
praktikanter er dårlige, og hvor der derfor er et ekstra beskyttelsesbehov.
Regeringens holdning
Grundlæggende støtter regeringen formålet om at sikre ordentlige rammer for praktikforløb i hele
EU. Praktikanter skal have et reelt udbytte af deres praktik, og de skal ikke kunne misbruges som
billig arbejdskraft. Det skal ikke være muligt at konkurrere på løn og dårlige arbejdsvilkår i EU. Det
skaber ulige konkurrencevilkår for danske virksomheder.
Når det er sagt, er der alligevel elementer af forslaget, som vi gerne vil have ændret. Det drejer sig
om fire centrale dele:
For det første er vi fra dansk side optagede af, at praktik som led i formel uddannelse ikke
skal være omfattet af direktivet. Der er ikke behov for at regulere grupper, der allerede er
en del af velregulerede uddannelsessystemer, og hvor lønnen er aftalt i de kollektive over-
enskomster. Det gælder f.eks. lærlinge, der modtager løn, når de er i praktik. Et flertal af
medlemslande har samme holdning. Det ungarske formandskab har været lydhør, og den
nuværende kompromistekst undtager praktikophold som led i formel uddannelse og er-
hvervsuddannelse fra direktivets anvendelsesområde. Det vil vi holde fast i.
For det andet vil vi sikre, at de danske aktive arbejdsmarkedsordninger og erhvervsordnin-
ger kan videreføres uændret. Det er de ordninger, hvor praktikanten er i et lønmodtager-
forhold, som f.eks. løntilskud eller jobafklaringsforløb, når man er ansat i virksomheden. Vi
vurderer dog, at ordningerne lever op til ikkeforskelsbehandlingsprincippet i direktivforsla-
get. Det skyldes, at løn- og arbejdsmiljøforhold allerede nu er overenskomstdækket i de
pågældende ordninger.
For det tredje er det også en forudsætning for dansk opbakning, at forslaget respekterer
den danske arbejdsmarkedsmodel. Det betyder, at tilsynsforpligtelsen med praktikanters
løn og arbejdsvilkår skal kunne varetages af arbejdsmarkedets parter. Formandskabet har
Side 25
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-24
2916110_0022.png
41. europaudvalgsmøde 20/9 2024
i det seneste kompromisforslag præciseret direktivets bestemmelser om tilsyn med prakti-
kanternes arbejdsvilkår, så der er respekt for forskellige arbejdsmarkedsmodeller og ar-
bejdsmarkedets parters autonomi. Det skal vi holde fast i.
Endelig er vi opmærksomme på potentielle administrative byrder for virksomhederne. Det
synspunkt står vi heller ikke alene med i forhandlingerne. I formandskabets kompromisfor-
slag er der skåret kraftigt ned på oplysningsforpligtelserne for virksomhederne. Det skal vi
også holde fast i.
På den baggrund lægger regeringen op til følgende forhandlingsoplæg:
FO
Regeringen lægger
vægt på, at praktikanter skal have et reelt udbytte af deres praktik, og at falske praktikanter
ikke må misbruges som arbejdskraft til at konkurrere på løn og dårlige arbejdsvilkår inden
for EU.
afgørende vægt på, at direktivet ikke underminerer den danske arbejdsmarkedsmodel,
herunder for så vidt angår håndhævelse og løndannelse.
afgørende vægt på, at danske praktikordninger som led i formel uddannelse, herunder er-
hvervsuddannelse, ikke omfattes af direktivets anvendelsesområde, samt at gældende ak-
tive arbejdsmarkeds- og erhvervsordninger kan videreføres uændret.
vægt på, at direktivet ikke bliver unødig byrdefuldt for erhvervslivet, så det fortsat er attrak-
tivt for virksomhederne at ansætte praktikanter.
Det er regeringens vurdering, at forslaget
med nogle præciseringer
vil leve op til disse vægte.
Der er desuden en række lande, der har lignende ønsker til præciseringer, og forhandlingerne be-
væger sig på nuværende tidspunkt i dansk retning.
Jeg og regeringen vil med dette forhandlingsoplæg gerne sikre, at vi kan holde fast i disse frem-
skridt, så de ikke rulles tilbage.
Forslaget skal vedtages med kvalificeret flertal, og det kan ikke udelukkes, at det ungarske for-
mandskab opnår en generel indstilling til december 2024.
Christian Friis Bach (RV):
Venstre bakker fuldt op om forhandlingsoplægget.
Man søger lovhjemmelen i artikel 153 (TEUF), som handler om arbejdsvilkår på arbejdsmarkedet,
men man kunne måske lige så godt argumentere for, at det burde høre under artikel 165 og 166,
som handler om uddannelse. Det ville få afgørende indflydelse på spørgsmålet om nærhedsprin-
cippet
altså hvorvidt dette er en EU-kompetence eller ej. Har man tænkt sig at udfordre lovhjem-
melen i diskussionen og spørge, om dette ikke burde hidrøre fra artiklerne om uddannelse og der-
med er medlemslandenes kompetence?
Vi har diskuteret Draghirapporten, og hvordan vi skal styrke den europæiske konkurrenceevne,
med erhvervsministeren i dag. Vi har lagt meget stor vægt på, at man skal fjerne unødige admini-
strative byrder. Kunne regeringen sniges til at lægge stor vægt på det sidste punkt i forhandlingsop-
lægget?
Side 26
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-24
41. europaudvalgsmøde 20/9 2024
Theresa Scavenius (UFG):
Tak for at være præcis med, hvad regeringen har arbejdet med, hvad
der har været problematisk, og hvad status i forhandlingerne er
det giver et godt indblik.
Dele af forhandlingsoplægget er dog lidt uklart. Der nævnes bl.a. unødvendige byrder. Det bliver
brugt som en gummiparagraf til rigtig meget
hvilke præcise byrder arbejder ministeren for, der
ikke skal pålægges erhvervslivet? Der står også i forhandlingsoplægget, at praktikanter skal have
et reelt udbytte af deres praktik. Hvad betyder det mere præcist?
Jeg synes, at direktivet grundlæggende er et godt forslag, og jeg forstår godt, at ministeren har ar-
bejdet for at få det tilpasset det danske arbejdsmarked. Men jeg undrer mig over, at der er blevet
skåret kraftigt ned på oplysningspligten. Mange udenlandske praktikanter kender måske ikke deres
rettigheder, og det er ret vigtigt, at de gør det. Vil ministeren overveje, om ikke det faktisk er en god
idé at sikre, at praktikanterne kender deres rettigheder?
Beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen):
Til Christian Friis Bach: Der er hjemmel til
direktivet, hvis det handler om arbejdsvilkår
der er ikke hjemmel, hvis det handler om uddan-
nelse. Direktivet er fremsat med udgangspunkt i arbejdsvilkår, og derfor vurderes det, at der er
hjemmel, men vi gør alt, hvad vi kan, for, at det ikke rør ved vores uddannelsesordninger. Det er
lige nu lykkedes. Jeg synes, det kommer lidt tæt på, men det er fremsat med udgangspunkt i ar-
bejdsvilkår. Spørgsmålet afspejler kampen for at få afgrænset det, så vi f.eks. kan fortsætte med at
have lærlingeuddannelsessystem på vores faglige områder.
Til Theresa Scavenius angående byrder: Jeg synes, det er vigtigt, at vi ikke får skabt noget, hvor
alle virksomheder pludselig skal til at registrere alt muligt. Jeg er med på, at folk skal kende deres
rettigheder, og heldigvis er vi landet et sted, hvor man på anmodning skal oplyse, men det foregår
ikke i et meget voldsomt omfang. Med kompromisforslaget pålægges virksomhederne ikke væ-
sentlige byrder, og det gør vi alt, hvad vi kan, for at holde fast i.
Søren Søndergaard (EL):
Hvis vi ser bort fra nærhedsprincippet og siger ja til direktivet, er formå-
let at sikre og håndhæve praktikanters arbejdsvilkår, så vi kan bekæmpe, at de bliver udnyttet ved
at camouflere underbetaling og social dumping som praktikophold. Regeringen skriver også i sit
samlenotat, at det er det, der er formålet. Derfor stiller jeg mig ret uforstående over for vægtene i
forhandlingsoplægget. Den mindst mulige vægt, der overhovedet kan gives, lægger man på, at
praktikanter skal have et reelt udbytte af deres praktik, og at falske praktikanter ikke må misbruges
som arbejdskraft til at konkurrere på løn og dårlige arbejdsvilkår inden for EU. Hvorfor lægger man
ikke stor eller afgørende vægt på det? Synes man ikke, at det er særlig vigtigt at bekæmpe social
dumping? Jeg undrer mig over diskrepansen mellem retorikken og vægtningen.
Der er utrolig mange uklarheder, og vi har før set kæmpestore problemer i forbindelse med uklar-
heder, for så kan EU-Domstolen dømme noget helt andet, end det man forestillede sig. Jeg be-
mærker, at ministeriet og ministeren er fuldstændig uklare om, hvad der egentlig bliver resultatet af
forslaget. Man bruger formuleringer i samlenotatet som »overvejende sandsynligt«, »det vurderes
umiddelbart« og »det forventes«. Den usikkerhed forplantes til os. Hvad siger vi egentlig ja til? En-
hedslisten vil meget gerne være med til at gøre noget ved social dumping, og at man sikrer prakti-
kanter ordentlige vilkår, men forudsætningen for, at Enhedslisten kan støtte forhandlingsoplægget,
er, at ministeren forelægger et nyt forhandlingsoplæg, når der er mere klarhed over de elementer.
Side 27
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-24
41. europaudvalgsmøde 20/9 2024
Har regeringen underskrevet eller været initiativtager til nonpapers eller positionspapirer vedrø-
rende forslaget i den proces, der har ledt op til forslaget?
Jens Henrik Thulesen Dahl (DD):
I Danmarksdemokraterne synes vi, at forslaget er ganske pro-
blematisk. Vi støtter ikke forhandlingsoplægget.
Christian Friis Bachs kommentar om hjemmel er interessant, for vurderingen af, om det er en del af
EU’s kompetence eller ej, afhænger
af, hvor man søger hjemmel.
Vi slår os på vurderingen af både nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet. Vi forstår ikke,
at man vurderer, at det er EU’s kompetence. I samlenotatet står der: »Generelt
finder regeringen
ikke grundlag for at tilsidesætte Kommissionens vurdering af nærhedsprincippet.« og »Generelt
finder regeringen ikke grundlag for at tilsidesætte Kommissionens vurdering af proportionalitetsprin-
cippet.« Er det sådan generelt? Det giver mig et billede af, at man ikke konkret har vurderet dette
forslag. Danmarksdemokraternes vurdering er, at det ikke lever op til nærhedsprincippet. Det burde
være national kompetence.
Beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen):
Til Jens Henrik Thulesen Dahl: Det er
ikke et udtryk for, at vi ikke har vurderet, om vi er på kant med, hvad der er hjemmel til. Det er et
udtryk for, at det er vurderingen, at der er hjemmel i artikel 153, stk. 3, litra b), som handler om, at
EU har mulighed for at fremsætte direktiver og mindstekrav med hensyn til bl.a. arbejdsvilkår.
Til Søren Søndergaard: Jeg er ikke uenig i grundformålet, men der er ikke nødvendigvis behov for
en stor vægt, når det er hele formålet med direktivet.
Vi har ikke underskrevet eller været initiativtagere til nonpapers.
Angående nyt forhandlingsoplæg: Jeg vedstår mig, at vi er tidligt i processen. Det gør, at der i hø-
jere grad er tale om vurderinger, men jeg prøver til gengæld at give udvalget et meget klart indtryk
af retningen, og af hvad der er regeringens hegnspæle
hvad er formålet, og hvad kan vi absolut
ikke være med til. Vi skal bl.a. sikre parternes rolle, og at forslaget ikke skal blande sig i vores ordi-
nære uddannelse. De hegnspæle kunne jeg godt tænke mig at få det rigtige mandat til nu.
Theresa Scavenius (UFG):
Jeg mener også, at der er tale om et vigtigt direktiv, men jeg kan ikke
støtte forhandlingsoplægget, for ministeren gav ikke klare nok svar på mit spørgsmål. Jeg synes
stadig, det er meget uklart, hvilke unødvendige byrder der er tale om. At oplyse praktikanter og
medarbejdere om rettigheder kan ikke være særlig byrdefuldt, så jeg får det indtryk, at regeringen
er mere på arbejdsgivernes side end på arbejdstagernes. Som Søren Søndergaard siger, har vi
store problemer på området, så jeg er ærgerlig over, at jeg ikke kan støtte forhandlingsoplægget.
Vil ministeren overlade implementeringen og håndhævelsen til arbejdsmarkedets parter?
Søren Søndergaard (EL):
Jeg synes, det er mærkeligt, at man ikke lægger stor vægt på formålet
med forslaget. Hvis der er et formål med forslaget, er det vel grundlæggende set det, man lægger
allerstørst vægt på. Men det er måske en strid om kejserens skæg.
Enhedslisten kan sige ja til det, der er klart allerede nu, hvis regeringen forelægger nyt forhand-
lingsoplæg, når de uklare elementer er afklaret. Det vil regeringen ikke, og så kan vi ikke støtte for-
handlingsoplægget.
Side 28
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-24
41. europaudvalgsmøde 20/9 2024
Beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen):
Til Theresa Scavenius: Jeg mener, at der
altid skal være oplysning om, hvilke rettigheder man har som borger, som medarbejder og som
praktikant. Spørgsmålet er, om arbejdsgiver skal forpligtes til at indmelde det til myndighederne i
hvert eneste forløb. F.eks. har man diskuteret, hvorvidt der skal være krav om at oplyse om social
beskyttelse samt krav om at definere en tidsbegrænsning. Der er ikke længere en liste over indika-
tioner på, hvornår der er tale om praktikophold. Der er alt muligt rundt om forslaget, som der tidli-
gere har været overvejelser omkring, at alle skulle indmelde. Jeg synes, det er godt, at vi kan an-
mode om, at man skal oplyse, hvis der er mistanke om problemer. Jeg synes til gengæld, at det er
rigtig vigtigt, at vi holder døren åben for, at det også kan foregå mellem arbejdsmarkedets parter,
ligesom jeg selvfølgelig også lægger op til, at deres rolle i regeringens EU-Implementeringsudvalg
(IU) står helt centralt, også i denne sag.
Formanden (Brigitte Klintskov Jerkel):
Jeg kan konkludere, at der ikke er flertal imod regerin-
gens forhandlingsoplæg, idet kun Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Enhedslisten, Dansk
Folkeparti og Theresa Scavenius (UFG) har ytret sig imod det.
Side 29
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-24
41. europaudvalgsmøde 20/9 2024
Punkt 9. Siden sidst:
EUU alm. del (20231)
Bilag 737 (kommenteret dagsorden)
a) Orientering om annullationssøgsmål, C-19/23, Danmark mod Rådet og Europa-
Parlamentet
C (2023) 0019
C (2023) 0019
Bilag 4 (brev og bilag vedr. mundtlig forhandling i
annullationssøgsmål ved EU-Domstolen)
Beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen):
Den 17. september 2024 blev der afholdt
en såkaldt mundtlig forhandling ved EU-Domstolen i Luxembourg. Her fik vi
og sagens øvrige
parter
mulighed for at fremføre vores argumenter over for EU-Domstolens dommere. Efterføl-
gende kunne dommerne stille spørgsmål.
Jeg har på forhånd oversendt regeringens indlæg til Beskæftigelsesudvalget og Europaudvalget,
så det vil jeg ikke gå i dybden med i dag. Under den mundtlige forhandling fik vi støtte fra Sverige,
mens fem lande og Kommissionen bakkede op om Rådet og Europa-Parlamentet.
Nu har vi gjort alt, hvad vi kunne, og så afventer vi EU-Domstolens dom. Først vil en af EU-Dom-
stolens generaladvokater komme med et forslag til afgørelse den 14. januar 2025, inden der til
sidst afsiges dom. Vi ved ikke hvornår, men et bud kunne være i løbet af første halvår 2025. Jeg vil
fortsat holde jer orienteret om sagen.
b) Orientering om præjudiciel sag, C-314/23,
Air Nostrum (tidligere ”Stavla”)
EUU alm. del (20222)
Bilag 747 (notat om afgivelse af indlæg i sag)
Beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen):
Der er tale om en præjudiciel sag, som
regeringen har afgivet indlæg i
C-314/23
Air Nostrum. Jeg orienterede om den i et notat til ud-
valget den 15. september 2023. Jeg skal for god ordens skyld oplyse, at sagens kaldenavn i mel-
lemtiden er ændret fra Stavla til Air Nostrum.
Der bliver afsagt dom i sagen den 4. oktober 2024. Det er en spansk sag, og den drejer sig om et
luftfartsselskab, der har indgået to forskellige overenskomster med to forskellige personalegrupper,
dels en overenskomst for kabinepersonale, hvoraf kvinder udgør langt størstedelen, dels en over-
enskomst for piloter, hvoraf mænd udgør langt størstedelen. Diæterne for piloter er op til 75 pct.
højere end for kabinepersonalet. Problemstillingen i sagen er, om den forskel udgør indirekte for-
skelsbehandling af kvinder.
Regeringen har afgivet indlæg for at argumentere for, at når overenskomstparterne har forhandlet
reelt og uafhængigt, så foreligger der ikke diskrimination. Arbejdsgiveren er ikke ansvarlig for, at
parterne prioriterer forskelligt. Det kan nemlig efter regeringen opfattelse have store konsekvenser
for kollektive forhandlinger, hvis parterne på tværs af overenskomster skal sørge for, at der ikke er
forskellige vilkår. Så har parterne jo ikke reelt frie forhandlinger, hvis de skal tage hensyn til, hvad
andre parter aftaler.
Side 30
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-24
41. europaudvalgsmøde 20/9 2024
Generaladvokaten i sagen kom med sit forslag til afgørelse den 6. juni 2024. Han er i kernen på
linje med regeringens indlæg. Han mener, at der i princippet er tale om forskelsbehandling. Men
han mener også, at der er tale om en lovlig forskelsbehandling, hvis forskelsbehandlingen skyldes
et legitimt formål.
Hvis Domstolen lægger sig på samme linje som generaladvokaten, er det vurderingen, at dommen
ikke får betydning for det danske system.
Theresa Scavenius (UFG):
Jeg er meget ærgerlig over, at regeringen har interveneret på den side
i sagen
det lyder, som om det er imod ligeløn. Jeg er imod regeringens position.
Side 31
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-24
41. europaudvalgsmøde 20/9 2024
Punkt 10. Rådsmøde nr. 4045 (landbrug og fiskeri) den 23. september 2024
Rådsmøde 4045
landbrug og fiskeri
Bilag 1 (samlenotat)
EUU alm. del (20231)
Bilag 737 (kommenteret dagsorden)
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri (Jacob Jensen):
Alle sager forelægges til oriente-
ring.
1. Status over det andet år af de strategiske planer under den fælles landbrugspolitik
Information fra formandskabet og udveksling af synspunkter
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri (Jacob Jensen):
Fokus i drøftelsen vil særlig være
at sikre yderligere strømlining af processen for ændringer af de strategiske planer. Kommissionen
tog i foråret 2024 skridt i den rigtige retning for at lette processen, men der er behov for, at vi ser på
yderligere tiltag.
Grundlæggende er idéen med de strategiske planer god, men vi risikerer, at mange medlemslande
vil være imod en mere resultatbaseret tilgang, hvis processen er for tung.
Forenkling er også et af de emner, som vi fremhæver i forhold til den kommende reform af den fæl-
les landbrugspolitik efter 2027.
Christian Friis Bach (RV):
Jeg vil opfordre ministeren til at fremhæve den danske trepart og de
meget positive resultater, der kom ud af det
herunder modellen for en klimaafgift. Jeg mener, vi
skal have en europæisk version af treparten. Det har man faktisk fået lidt i den strategiske dialog
med de 29 organisationer, som har afleveret en rapport. Har ministeren nogen kommentarer til den
rapport? Kan man fra dansk side opfordre til, at den strategiske dialog fortsætter eller bliver udbyg-
get med større politisk deltagelse, så man får en egentlig grøn trepart, som faktisk kan forme frem-
tidens landbrugsstøtte?
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri (Jacob Jensen):
Jeg er enig i, at vi alle de steder,
vi kan, skal fremhæve treparten og alle de muligheder, der ligger i den danske model. Nu skal den
grønne trepart lige igennem Folketinget først
der er forhandlinger i øjeblikket, som vi skal respek-
tere. Men måden at gribe det an på, hvor vi netop taler med organisationer og interessenter, er fin.
Jeg var i USA i sidste uge, og selv der har de opdaget modellen. Jeg har også lige fået en henven-
delse fra New Zealand, som er meget interesseret i at vide, hvad vi har gjort, og hvordan vi har
gjort det. Det er rigtigt, at den strategiske dialog med de 29 organisationer er et godt sted at have
den slags ting, og man kan udvide det, og man kunne også få den politiske inddragelse i forhold til
at lave CAP (fælles landbrugspolitik) for den næste periode. Jo flere aktører, vi har med til at give
retning på forskellige prioriteringer, jo bedre medejerskab vil der være over CAP-perioden.
Theresa Scavenius (UFG):
Det er meget ærgerligt, at vi er ved at eksportere vores model for ind-
dragelse af lobbyistorganisationer i central politik, som svækker den folkelige og demokratiske re-
præsentation i politik.
Det bliver nævnt, at medlemslandene har mange udfordringer, men hvilke udfordringer er det? Og
hvilke danske udfordringer er der i forhold til at udarbejde den strategiske plan?
Side 32
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-24
41. europaudvalgsmøde 20/9 2024
Regeringen siger, at de arbejder for forenklinger. Hvad betyder forenkling mere konkret? Jeg er
stærkt bekymret over, at man arbejder for en lavere detaljeringsgrad, for det vil sandsynligvis
svække muligheden for et reelt resultat. Der er brug for præcise monitoreringssystemer netop for at
sikre, at resultaterne er, som vi ønsker. Vi ved fra en masse andre sammenhænge, at der er
mange problemer med at sikre, at effekten stemmer overens med hensigten.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri (Jacob Jensen):
Vedrørende treparten: Jeg sy-
nes, det er en super måde at arbejde på, at vi netop spørger aktørerne
ikke ensidigt, men bredt
hvad de tænker om vigtige spørgsmål. Regeringen konsulterer dem og finder ud af, hvad der
kunne være en løsning, og efterfølgende får regeringen politisk mandat gennem en politisk for-
handling. Det er helt fair, at man ikke ønsker at inddrage udefrakommende, og at man hellere øn-
sker, at det skal foregå bag lukkede døre på Christiansborg. Der er vi så bare ikke enige.
Vedrørende detaljeringsgraden: Man risikerer, at medlemsstater afviser den strategiske plan, hvis
det er for tungt. Det er meget detaljeret, i forhold til at det er en strategisk plan. Når det er sagt, er
der også udfordringer med gennemførelsen af de strategiske planer på en række punkter, bl.a. at
det medførte reformen af EU’s landbrugspolitik, ændringerne af regelgrundlaget og støtteordnin-
gerne
eksempelvis i forhold til indførelsen af konditionalitet og etableringen af bioordninger under
søjle 1. Der har også været den udfordring, at de strategiske planer først bliver godkendt af Kom-
missionen i anden halvdel af 2022 for indeværende periode. Det krævede en tilpasning i den natio-
nale lovgivning, og derfor havde man en begrænset periode i medlemsstaterne til at få procedu-
rerne på plads. Der har også været udfordringer i forhold til markedssituationen de sidste par år på
grund af konsekvenserne af Ruslands invasion af Ukraine med deraf følgende varierende salgspri-
ser. Der har desuden været meget usædvanlige vejrforhold i forskellige medlemslande.
Theresa Scavenius (UFG):
Ministeren sagde, at han ikke synes, det hellere bør foregå på Christi-
ansborg for lukkede døre. Hele forskellen er, at Christiansborg ikke har lukkede døre, men åbne
døre, hvilket er det gode ved det.
Man udarbejder den strategiske plan, fordi vi ved, at direktiverne for miljø og natur ikke blive imple-
menteret tilstrækkeligt, så det er et forsøg på at presse medlemslandene til faktisk at gøre det, vi er
blevet enige om. Så der er behov for et stramt værktøj, der er meget detaljeret. Hvis man slækker
på det igen, har vi stadig væk en masse natur- og miljødirektiver, der ikke bliver implementeret til-
strækkeligt. Det er min bekymring.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri (Jacob Jensen):
Jeg har respekt for forskellige
synspunkter på, hvordan man forhandler, og hvordan regeringen kan agere, hvem vi kan konsul-
tere med, og hvordan den danske model i øvrigt på rigtig mange andre områder
bl.a. på arbejds-
markedet
har vist sig fremragende i en lang række tilfælde. Det fremgår klart, at vi ser forskelligt
på tingene, og det skal der også være plads til.
Hvad angår detaljegraden af de strategiske planer, anerkender jeg, at nogle medlemsstater ikke
kommer til at leve op til planerne, hvis der ikke er en opfølgning, og man ikke holder medlemssta-
terne til ilden. Men når man er nede i et niveau på få hundrede euro på landeniveau, så går der rig-
tig mange kræfter med at konstatere det på så detaljeret et niveau i stedet for at sikre en fremdrift i
at levere på planerne i en mere strategisk sammenhæng. Det er en balancegang, og jeg synes, det
Side 33
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-24
41. europaudvalgsmøde 20/9 2024
er for detaljeret. Vi ser gerne, at der skal være fremdrift, og bekymringen er, at medlemslande vil
agere med ligegyldighed over for planerne, fordi de ikke vil prioritere deres kræfter på det, og så får
vi ikke det, vi ønsker os, nemlig at der bliver leveret på de strategiske planer.
2. Markedssituationen for landbrugsvarer
Orientering fra Kommissionen og udveksling af synspunkter
EUU alm. del (20231)
Bilag 606 (udvalgsmødereferat side 11)
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri (Jacob Jensen):
Markedssituationen er inde i en
relativt stabil periode. Der ses dog stigende priser på særlig mejeriprodukter.
Vi følger handelssituationen for landbrugsvarer tæt
bl.a. i forhold til Kina, som har igangsat en an-
tidumpingundersøgelse af visse europæiske svinekødsprodukter og en antisubsidieundersøgelse
af visse europæiske mejeriprodukter.
Theresa Scavenius (UFG):
Kinesernes antidumpingundersøgelse kan potentielt have ret store ef-
fekter. Findes der mere information om sagen i øjeblikket, og hvilke konsekvenser kan det have?
Det er ret interessant, at der står i samlenotatet, at landbrugsimporten til EU er faldet med 7 pct., og
at landbrugseksporten har haft rekordhøje priser, men volumen er faldet. Hvad foregår der? Hvor-
for falder importen og eksporten samtidig? Spiser europæere færre landbrugsprodukter?
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri (Jacob Jensen):
Der kan være en sammenhæng
mellem den kinesiske antidumpingundersøgelse af europæisk svinekød og det, at EU undersøger
statsstøtte af kinesiske elbiler. Når det er sagt, sælger danske svinekødsproducenter biprodukter
fra svin til Kina, som ikke er meget værd i en europæisk sammenhæng, men som i Kina er højvær-
diprodukter. Det er altså en god forretning både for Danmark og for Kina.
Jeg kan ikke komme med en helt præcis analyse af, hvorfor importen og eksporten falder, andet
end at der er store prisudsving i øjeblikket, og det har vi set igennem længere tid. Der er en større
eksportværdi, som skyldes de højere priser. Det kan også godt ske selv med mindre mængder.
Side 34
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-24
41. europaudvalgsmøde 20/9 2024
3. Konsultationer mellem EU og UK om fiskerimuligheder for 2025
Udveksling af synspunkter
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri (Jacob Jensen):
Det er meget vigtigt, at forhand-
lingerne afsluttes, så der er klarhed om kvoterne fra den 1. januar 2025.
Vi vil derudover lægge vægt på, at aftalen understøtter den fulde adgang til fiskeri i britiske far-
vande som fastlagt i brexitaftalen, særlig i lyset af den britiske beslutning om at lukke for alt tobisfi-
skeri i engelsk farvand af Nordsøen og skotsk farvand. Denne sag følger jeg selvfølgelig fortsat
tæt.
Christian Friis Bach (RV):
Tobisfiskeriet er meget bekymrende. Vi kan jo håbe, der kommer en
afklaring inden for fristen. Hvilke sanktioner overvejer Danmark at tage i anvendelse, hvis ikke det
lykkes? Hvad kan vi gøre for at lægge pres på briterne? Det er uacceptabelt, er der ikke kan findes
fodslag om det, så de danske fiskere kan få adgang.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri (Jacob Jensen):
Vi har skarpt øje for denne sag.
Vi forventer, at briterne lever op til den brexitaftale, vi har indgået. De ser lidt anderledes på det, og
vi har fået Kommissionen til at tage en konsultation med briterne på vegne af EU og dermed også
Danmark
Danmark har de økonomisk største interesser her. Konsultationerne er ikke afsluttet
endnu, men næste skridt kunne principielt være at indlede en voldgiftssag mod UK. Det vil jeg
være i dialog med Kommissionen omkring.
Theresa Scavenius (UFG):
Hvorfor har briterne valgt at lukke for alt tobisfiskeri? Er det på grund
af overfiskning? Det virker til, at regeringen tolker det som en handelspolitisk beslutning, men hvis
årsagen er overfiskning, skal vi jo ikke arbejde for at få dem til at åbne for det igen.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri (Jacob Jensen):
Diskussionen står mellem, hvad
der er den rigtige videnskabelige rådgivning. UK har argumenteret for, at der er en anden viden-
skabelig rådgivning, end den vi
læner os op ad, altså ICES’ (Det
Internationale Havundersøgelses-
råd) vurdering. Jeg er ikke havbiolog, men jeg noterer mig blot, at vi har en brexitaftale, og der skal
være adgang på de vilkår, der er aftalt. Det virker besynderligt, at man fra britisk side lukker for fi-
skeriet med afsæt i en anden videnskabelig rådgivning, end den vi normalt bruger. Det handler
også om økonomiske konsekvenser
over 90 pct. er dansk kvote på dette område. Men økono-
mien flugter også med de fastsatte kvoter, som igen flugter med den videnskabelige rådgivning.
Jeg læner mig op ad det, vi plejer at læne os op ad, og det gør briterne ikke i denne sammenhæng.
Det er der, striden står.
Side 35
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-24
41. europaudvalgsmøde 20/9 2024
4. Konsultationer mellem EU og Norge, mellem EU, Norge og UK samt mellem
kyststater om fiskerimuligheder for 2025
Udveksling af synspunkter
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri (Jacob Jensen):
Det er meget vigtigt, at forhand-
lingerne afsluttes, så kvoterne er på plads fra den 1. januar 2025 og fiskeriet i norsk farvand kan
starte fra nytår.
Forhandlingsklimaet med Norge er desværre fortsat meget udfordret. Torsk og sild forventes at
blive svære punkter i forhandlingerne mellem EU, UK og Norge.
Kyststatsforhandlingerne bør også afsluttes i 2024, for så vidt angår fastsættelse af fiskerimulighe-
der for makrel m.v. Den største udfordring er stadig fordelingen af kvoterne, men det kan desværre
fortsat trække ud.
Theresa Scavenius (UFG):
Hvad er de svære punkter i forhandlingerne om torsk og sild?
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri (Jacob Jensen):
Problemstillingen har været svær
i flere år. Torskebestanden er nu blevet splittet op i tre delområder. Jeg er ikke ekspert i havbiologi,
men der er tendens til at sige, at jo længere nordpå og dermed jo koldere vande, jo bedre har be-
standen det. I det nordlige delområde har torskebestanden det bedst, mindre godt i det mellemste
og dårligst i det sydlige. Vi skal fortsat være på bolden i forhold til at få genopbygget torskebestan-
den og dermed også i forhold til at genopbygge en fornuftig fiskerimulighed med hensyntagen til
bestanden i de forskellige delområder. Derfor har vi fra dansk side med ophæng i EU-lovgivningen
fået udarbejdet en national torskeplan for at genopbygge torskebestanden. Det er det, der ligger i
udfordringen. Men jeg så selvfølgelig helst, at vi kunne få flere fælles regler på tværs af de tre lan-
degrænser.
Theresa Scavenius (UFG):
Jeg spurgte også ind til, hvad forhandlingsudfordringen er. Er det, at vi
fra dansk side ikke kan acceptere det eventuelle lave niveau af kvoten for torsk?
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri (Jacob Jensen):
Med de tre delområder er der i
den nordlige del god gænge i bestanden
og mindre god i den sydlige del. Det er ærgerligt, at kvo-
ten bliver sat efter den dårligste del og ikke er nuanceret baseret på, at bestanden har det forskel-
ligt de forskellige steder. Men den videnskabelige rådgivning er det altovervejende udgangspunkt
for, hvor jeg politisk lægger indsatsen i forhold til kvoterne. Så kan vi diskutere data, og at data skal
være bedre, så vi kan sætte kvoterne mere præcist ud fra en videnskabelig rådgivning, der også
bliver bedre, men vi sætter dem ud fra det bedste, vi har. Når vi har bedre bestande i den nordlige
del, er det ærgerligt, at vi ikke også kan få det reflekteret i kvoten.
Side 36
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-24
41. europaudvalgsmøde 20/9 2024
5. Kommissionens forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EU)
2024/257 om fastsættelse for 2024, 2025 og 2026 af fiskerimuligheder for visse
fiskebestande gældende for EU-farvande og for EU-fiskerfartøjer i visse andre
farvande og om ændring af forordning (EU) 2023/194 om fastsættelse for 2023 og
2024 af sådanne fiskerimuligheder
Udveksling af synspunkter
KOM (2024) 0392
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri (Jacob Jensen):
Forslaget omhandler en række
bestande, som Danmark ikke fisker på, bl.a. ansjos. Her vil vi dog nævne en dansk udfordring med
havtaske. Jeg vil i øvrigt henvise til samlenotatet.
Theresa Scavenius (UFG):
Hvad er udfordringen med havtaske?
Hvorfor forelægges sagen ikke til forhandlingsoplæg? Sagen er principielt interessant. Tit siger re-
geringen, at den arbejder for, at vores fiskeripolitik er baseret på ICES-modeller (Det Internationale
Havundersøgelsesråd). Det vil sige, at det skal være videnskabeligt baseret. Men lige præcis i
denne forordning tilsidesættelser man de videnskabelige anbefalinger og fokuserer mere på de so-
cioøkonomiske konsekvenser for fiskeriet, og det går jo direkte imod det, jeg tit og ofte hører mini-
steren sige her i udvalget.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri (Jacob Jensen):
Kvoten for havtaske i Nordsøen
bliver forhandlet og forvaltet i fællesskab mellem EU og UK. Der er kommet en rigtig positiv viden-
skabelig rådgivning for 2025. Vi lægger typisk vores politiske position i forhold til kvoterne på bag-
grund af de videnskabelige rådgivninger, og derfor så jeg gerne, at man kunne sætte kvoten deref-
ter for 2025. Men det kan vi ikke gøre fra EU’s side alene, for det forudsætter konsultationerne mel-
lem EU og UK.
6. Eventuelt
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
Side 37
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-24
41. europaudvalgsmøde 20/9 2024
7. Siden sidst
a) Kommissionens forslag om fiskerimuligheder for Østersøen i 2025
Punktet fremgår ikke af dagsordenen, men blev tilføjet under mødet.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri (Jacob Jensen):
Kommissionen fremlagde forsla-
get i slutningen af august 2024. Der bliver snarest oversendt et grundnotat om forslaget. Jeg for-
venter at forelægge forhandlingsoplæg forud for rådsmødet i oktober 2024, hvor der forventes at
skulle opnås enighed om forslaget.
Der er ingen tvivl om, at situationen i Østersøen fortsat er meget vanskelig. Det blev også bekræf-
tet, da jeg den 17. september 2024 var til møde med ministrene for Østersølandene i Sverige.
Kommissionens forslag lægger op til, at der for torsk i både den østlige og den vestlige Østersø,
sild i den vestlige Østersø og laks i Østersøen fortsat kun sættes bifangstkvoter i 2025, og at bi-
fangstkvoterne reduceres yderligere sammenlignet med 2024.
For brisling i Østersøen foreslår Kommissionen en reduktion af kvoten, mens der for sild i den cen-
trale del af Østersøen foreslås en betydelig kvotestigning. Rødspætte har det også fortsat godt i
Østersøen. Der er altså nuancer imellem de forskellige arter.
For laks foreslås som noget nyt en lukning af det rekreative fiskeri i 2025 med en undtagelse i Den
Botniske Bugt. Den nuværende lukning af det rekreative fiskeri efter torsk foreslås videreført.
Medlemmerne havde ingen kommentarer til dette punkt.
b) Kvote for tun
Punktet fremgår ikke af dagsordenen, men emnet blev rejst af udvalget under mødet.
Henrik Møller (S):
I år springer tunen måske endnu mere, end den gjorde sidste år. Forbuddet
mod tunfiskeri giver lystfiskererhvervet nogle begrænsninger. Til gengæld ville en meget begræn-
set kvote kunne være med til, at man kan etablere catch and release. Det vil jeg igen i år gøre op-
mærksom på.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri (Jacob Jensen):
Det kræver, at vi har en
tunkvote. Det har vi tidligere haft, men det har vi ikke for nuværende. Senere på året skal vi for-
handle kvoter, og det er rigtigt, at der er tun til stede
det kan vi se ud fra rådgivningen. Det syns-
punkt er noteret.
Side 38
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-24
41. europaudvalgsmøde 20/9 2024
Punkt 11. Rådsmøde nr. 4046 (almindelige anliggender) den 24. september 2024
Rådsmøde 4046
Bilag 1 (samlenotat)
EUU alm. del (20231)
Bilag 737 (kommenteret dagsorden)
Europaministeren (Marie Bjerre):
Alle punkter forelægges til orientering.
*
1. Præsentation af det ungarske formandskabs prioriteter
Præsentation af formandskabet/ politisk drøftelse
EU-note (20231)
E 28 (EU-nyt af 27/6-24 om det ungarske formandskab)
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
2. Forberedelse af møde i Det Europæiske Råd den 17.-18. oktober 2024
udkast til
kommenteret dagsorden
Politisk drøftelse
Det Europæiske Råd 17-18/10-24
Bilag 1 (udkast til kommenteret dagsorden)
Europaministeren (Marie Bjerre):
Der er stadig væk et stykke tid til topmødet, og dagsordenen
kan ændre sig flere gange inden da. For nu forventer vi, at fokus i høj grad vil være på Ukraine og
EU’s konkurrenceevne og med stor sandsynlighed migration.
Det er afgørende, at vi fortsætter støtten til Ukraine og de arbejdsspor, som EU har igangsat. Der-
udover forventer jeg, at der på mødet vil være fokus på status for bistand til Ukraine, ligesom Ukrai-
nes fremskridt i landets reformer og forhandlingerne om optagelse kan komme op.
Desuden forventer jeg, at EU’s konkurrenceevne bliver et hovedemne. Drøftelsen vil tage ud-
gangspunkt i Mario Draghis rapport fra den 9. september 2024, men jeg forventer ikke en indgå-
ende debat om de konkrete forslag og anbefalinger i rapporten
snarere et fokus på analysen og
vigtigheden af den dagsorden. Det er også muligt, at stats- og regeringscheferne vil drøfte de for-
skellige muligheder for, hvordan der følges op på rapporten. Her er bolden især hos Kommissio-
nen. En styrkelse af EU’s konkurrenceevne vil uden tvivl blive en af EU's vigtigste opgaver i den
kommende tid.
Hvad angår migration, er situationen ganske alvorlig i mange lande, næsten på niveau med situati-
onen i 2015-2016, og flere lande, ikke mindst Tyskland, synes at være i bevægelse politisk. Det er
ikke besluttet, hvad drøftelsen skal fokusere på, men jeg forestiller mig, at emner som tilbagesen-
delse, nye løsninger og partnerskaber med tredjelande vil komme op. Regeringen engagerer sig
meget aktivt i drøftelser om at finde nye løsninger på EU’s udfordringer med irregulær migration.
Side 39
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-24
41. europaudvalgsmøde 20/9 2024
Fokus for drøftelsen af situationen i Mellemøsten vil afhænge af udviklingen i de kommende uger.
Det vil dog helt sikkert spille ind, at topmødet finder sted kort efter 1-året
for Hamas’ terrorangreb
den 7. oktober 2023.
Det Europæiske Råd forventes muligvis også at drøfte forsvar og sikkerhed, ligesom der forventes
berøring af andre emner på den udenrigspolitiske dagsorden alt efter udviklingen frem mod topmø-
det.
Endelig forventes der i forlængelse af mødet at blive afholdt et eurotopmøde.
Alt i alt er der
også denne gang
tale om en omfattende dagsorden med vigtige sager. Jeg vil
som ny europaminister engagere mig aktivt i at forberede topmødet og ser frem til drøftelserne på
rådsmødet.
Theresa Scavenius (UFG):
Hvad vil ministerens fokus være i forhold til f.eks. Draghirapporten og
styrkelse af konkurrenceevnen? Lige nu går diskussionen går på, at vi er ved at miste terræn til
Kina og USA, og at vi måske skal opgive nogle af vores grønne teknologier.
Migration er rigtig vigtigt. Jeg bliver lidt bekymret, når det bare handler om hjemsendelse, for det er
en lappeløsning på et problem, der vil blive ved med at stige, så det bliver man nødt til at diskutere.
Jeg håber, at ministeren vil tage årsagen til det store pres med ned til mødet og diskutere det. No-
get af det skyldes vores egen politik
både vores landbrugspolitik og handelspolitik har negative
effekter kombineret med klimaforandringerne. Vi bliver nødt til at kigge på, hvad årsagen er for at
kunne løse det endeligt i stedet for bare at lave lappeløsninger og sende folk hjem til et sted, hvor
levebetingelserne bliver umulige og de derfor bare kommer tilbage igen.
I samlenotatet er landmandsorienteret landbrugspolitik nævnt. Hvad mener ministeren med det?
Europaministeren (Marie Bjerre):
Først og fremmest er jeg enormt glad for, at vi fik Draghirappor-
ten, for det er en meget vigtig analyse af, hvad der er galt i Europa. Vi har et grundlæggende pro-
blem med vores konkurrenceevne. Det bliver vi nødt til at fokusere på, fordi det er så afgørende, at
vi får et mere stærkt og konkurrencedygtigt Europa.
Rapporten indeholder 170 forskellige forslag, og nogle af forslagene synes vi er bedre end andre.
Jeg kommer bl.a. til at fokusere på byrdelettelser, som jeg synes er enormt vigtige, hvis vi skal
være konkurrencedygtige. Desuden bliver det nødt til at være nemmere at drive virksomhed i Eu-
ropa. Derudover er jeg enormt glad for, at Draghirapporten kobler grøn omstilling med konkur-
rence, altså at det også er vigtigt for vores konkurrenceevne, at vi har lave energipriser, grøn billig
strøm og energi. Det er også en god dansk dagsorden. F.eks. betaler de europæiske virksomheder
tre gange så meget for el og tre til fire gange så meget for gas, som man gør i USA. Jeg mener, at
det er meget fornuftigt at få bragt priserne ned og have en kobling mellem den grønne omstilling og
konkurrenceevne.
Draghirapporten beskæftiger sig også med adgang til privat kapital. I Europa er vi simpelt hen for
dårlige i Europa til at skaffe privat kapital
modsat andre regioner. Derfor er det også helt rigtigt at
fokusere på at få skabt en kapitalmarkedsunion.
Migration er et meget vigtigt emne, hvor der er politisk skred i mange af de europæiske lande. Dan-
mark er gået sammen med flere af de europæiske lande for at tale om, at vi bliver nødt til at
Side 40
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-24
41. europaudvalgsmøde 20/9 2024
komme med nye løsninger. En ting er hjemsendelse, men noget andet er partnerskaber med tred-
jelande, som jeg tror er det, Theresa Scavenius efterspørger. Det bør også være en del af euro-
papolitikken, når vi taler migration, og vi har fra dansk side fokuseret på det, og det vil vi fortsat
gøre.
Landbrugspolitikken er ikke på dagsordenen for rådsmødet, men det er en del af det ungarske for-
mandskabs prioriteter. Jeg vil henvise til fødevareministeren for en uddybning.
Brigitte Klintskov Jerkel (KF):
Kan ministeren på nuværende tidspunkt fortælle lidt om, hvilke nye
løsninger der påtænkes i forhold til migrantkrisen?
Theresa Scavenius (UFG):
Jeg er meget ærgerlig over byrdelettelsesfokusset i forhold til konkur-
renceevnen, men noterer mig, at ministeren også har fokus på, at grøn omstilling skal kobles til
konkurrenceevnen. Hvordan gør vi det ud over byrdelettelser, som typisk har den modsatte effekt?
Europaministeren (Marie Bjerre):
Til Brigitte Klintskov Jerkel: Sammen med 14 andre europæi-
ske medlemslande har vi sendt et brev til Kommissionen med anbefalinger til, hvad man kan gøre,
bl.a. at kigge til nogle af de danske løsninger og værktøjer. Det gælder f.eks. hjemsendelser, hvor
vi fra dansk side faktisk er ret gode og langt bedre end mange andre europæiske lande til at sende
irregulære migranter hjem igen.
Til Theresa Scavenius: Jeg mener, at det er vigtigt at koble grøn omstilling og konkurrenceevne
sammen. At man får billig grøn strøm, hænger sammen med konkurrenceevnen. Vi forestiller os, at
vi i fællesskab bliver bedre til at investere i energiinfrastruktur, at vi har nogle fælles europæiske be-
slutninger om vores energiinfrastruktur og også er villige til at investere i det.
Side 41
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-24
41. europaudvalgsmøde 20/9 2024
3. Den årlige dialog om retsstatsprincippet
horisontal drøftelse
Politisk drøftelse
KOM (2024) 0800
Europaministeren (Marie Bjerre):
Jeg forventer, at Kommissionen på rådsmødet vil præsentere
sin femte årlige retsstatsrapport, som blev offentliggjort i juli 2024. Rapporten kortlægger retsstats-
udviklingen i medlemslandene og på tværs af EU på fire områder: retssystemet, antikorruption,
mediepluralisme og mediefrihed, samt andre institutionelle spørgsmål.
Igen i år kommer Kommissionen med konkrete landespecifikke anbefalinger til de enkelte med-
lemslande og indeholder også Kommissionens vurdering af, om medlemslandene har gjort frem-
skridt på sidste års anbefalinger. Som noget nyt beskriver Kommissionens rapport også retsstatssi-
tuationen i udvalgte kandidatlande, hvilket jeg vil komme ind på senere.
Efter Kommissionens præsentation er der lagt op til en horisontal drøftelse af retsstatssituationen
på tværs af EU. Drøftelsen vil tage udgangspunkt i rapportens kapitel om den generelle udvikling i
EU og vil ikke komme ind på situationen i specifikke lande. De landespecifikke drøftelser finder
sted på senere rådsmøder, første gang i november 2024, hvor Malta, Polen, Østrig og Nederlan-
dene vil være genstand for drøftelserne.
Den årlige retsstatsdialog er en sag, som regeringen lægger stor vægt på. Det er afgørende, at alle
medlemslande lever op til de fælles værdier, som EU-samarbejdet er bygget op omkring
ikke
mindst retsstatsprincippet
og især i en tid, hvor vi ser et pres på EU's fælles værdier, ikke kun
uden for EU, men også inden for fællesskabet. Regeringen bakker således op om Kommissionens
monitorering af retsstatsprincippet gennem de årlige retsstatsrapporter.
Jeg forventer, at vi på rådsmødet får en konstruktiv drøftelse. Regeringen vil engagere sig aktivt og
støtte op om formatet.
Christian Friis Bach (V):
I Venstre har vi gjort os til bannerførere for en meget solid håndhævel-
sesdagsorden. Hvad vil man mere konkret gør inden for den eksisterende traktat? Kan vi gå læn-
gere end blot udbetalingen af EU-midler? Der er selvfølgelig nogle begrænsninger.
Theresa Scavenius (UFG):
Det er et emne, som jeg går meget op i, og jeg er rigtig glad for, at mi-
nisteren siger, at hun lægger stor vægt det, at det er meget vigtigt, at alle landene lever op til alle
principperne, og at regeringen støtter, at EU arbejder på den her dagsorden. Vil ministeren arbejde
for, at hendes ministerkollega implementerer rapportens anbefalinger i Danmark? Det er specifikt i
forhold til svingdørslobbyisme, offentlighedsloven og skjulte private donationer til partier. Hvis vi
skal prædike over for andre lande plus nye medlemslande, at de skal leve op til demokratiske
åbenhedsprincipper, kunne det til at starte med være en god idé, at vi selv gjorde det.
Europaministeren (Marie Bjerre):
Jeg er helt enig med Christian Friis Bach i, at retsstatsprincip-
pet er meget vigtige for Venstre. Det er også vigtigt for regeringen, at vi står vagt om det. Man bli-
ver simpelt hen nødt til at overholde de helt grundlæggende spilleregler i EU. Hvis ikke man kan
regne med en fri presse og uafhængige domstole, smuldrer vores fællesskab og det indre marked.
Derfor har jeg som europaminister et meget stort fokus på det, og det bliver jeg ved med at have.
Side 42
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-24
41. europaudvalgsmøde 20/9 2024
Helt konkret kan man sætte artikel 7-procedurer i gang. Det er vanskeligt, men derudover har man
konditionalitetsmekanismen vedrørende retsstatsprincippet, som har vist sig at være meget effekt-
fuld over for både Polen og Ungarn. Fra dansk side vil vi gerne se på, om vi kan styrke den meka-
nisme yderligere, så man har mulighed for at tilbageholde penge, hvis man ikke retter op. Sveriges
og Finlands europaministre har meldt ud, at vi bør styrke konditionalitetsmekanismen, og det bak-
ker jeg op om. Vi vil også gerne undersøge muligheden for yderligere værktøjer til at styrke områ-
det.
Theresa Scavenius spørger, hvordan man har fulgt op på anbefalingerne til Danmark. Der bliver
jeg nødt til at henvise til justitsministeren.
Theresa Scavenius (UFG):
Jeg var mere interesseret i din vurdering som europaminister. Vil eu-
ropaministeren gå videre til sin kollega og sige, at det skal håndhæves herhjemme, uagtet om man
har det er det ene eller det andet fokusområde?
Europaministeren (Marie Bjerre):
Der er fire anbefalinger, og selvfølgelig er det vigtigt, at vi fra
dansk side følger op på dem, og det gør vi sådan set også. Der er fremskridt på tre ud af de fire an-
befalinger, og jeg har som europaminister et overordnet fokus på, at vi værner om retsstatsprincip-
perne
også fra dansk side
og tager Kommissionens anbefalinger alvorligt. Det er rigtigt, at der
ikke er fremskridt, hvad angår anbefalingerne om svingdøre for ministre og lobbyister. Jeg kan ikke
redegøre nærmere for, hvorfor det står sådan til med den anbefaling og vil henvise til justitsministe-
ren.
Side 43
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/9-24
41. europaudvalgsmøde 20/9 2024
4. Den generelle trend i udviklingen i retsstatssituationen i udvalgte kandidatlande
Politisk drøftelse
KOM (2024) 0800
Europaministeren (Marie Bjerre):
Retsstatsdrøftelsen vedrører de fire udvalgte kandidatlande
Serbien, Montenegro, Nordmakedonien og Albanien. Det er første gang, at retsstatsdrøftelsen om-
fatter kandidatlande. De fire er udvalgt, fordi de er længst fremme i udvidelsesforhandlingerne.
Modsat de landerapporter, der er udarbejdet for EU’s medlemslande, indeholder landerapporterne
for de fire kandidatlande ikke egentlige anbefalinger. Men drøftelsen er stadig vigtig, da den tjener
til at vise, at vi internt i EU rent faktisk praktiserer det, vi prædiker.
Kandidatlandene vil meget tydeligt kunne se, at man løbende vurderes på sin efterlevelse af rets-
statsprincipperne, når man er medlem af EU. Det er ikke kun noget, vi går op i under udvidelsesfor-
handlingerne og siden glemmer alt om.
Det, at vi har udvidet dialogen til at omfatte de pågældende fire kandidatlande, er også et budskab
til kandidatlandene om, at de helt konkret inddrages mere og mere i EU’s arbejde. De
fire lande er
inviteret til drøftelsen på ministerniveau.
Vi har fra dansk side støttet Kommissionens tilgang. Den kan kun bidrage til at øge fokus på den
vigtige retsstatsdagsorden i en tid, hvor den er under pres. Men sammen med mange andre EU-
lande finder vi det også vigtigt, at øvelsen med retsstatsdialogen holdes adskilt fra udvidelsespro-
cessen og dens meget strukturerede og komplekse metodik. Her har vi forhandlingscluster 1, som
bl.a. dækker retsstatskapitlerne 23 og 24. Det er det cluster, der åbnes først og lukkes sidst, og
som sætter tempoet for forhandlingerne. Det skal vi ikke ændre på.
Medlemmerne havde ingen kommentarer til dette punkt.
5. Eventuelt
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
6. Siden sidst
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
Mødet sluttede kl. 11.08.
Side 44