Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 136
Offentligt
2950276_0001.png
Den 5. december 2024
MIM 127-24
KOMITÉNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførselsretsakt om tidsbegrænsede
undtagelser for visse typer professionelt restaurations- og cateringudstyr i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2024/573 om
fluorholdige drivhusgasser (F-gas forordningen) (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførselsretsakt om tidsbegrænsede undtagelser fra
markedsføringsforbud af visse typer professionelt restaurations- og cateringudstyr i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2024/573 om fluorholdige drivhusgasser (F-gas
forordningen). Forslaget giver tilladelse til fortsat markedsføring efter d. 1. januar 2025 og frem til
d. 30. juni 2026 til visse typer køleudstyr med klimaskadelige gasser med et globalt
opvarmningspotentiale (GWP), der er 2.500 gange stærkere end CO
2
. Forslaget vedrører specifikt
blæstkølere, catering vogne, gæringsskabe, isterningemaskiner, gelato ismaskiner samt slush ice &
milkshakemaskiner til professionelle køkkener, som fortsat må anvende fluorholdige drivhusgasser
(F-gasser). Forslaget giver tilladelse til markedsføring frem til d. 30. juni 2026 under forudsætning
af, at udstyret er mærket med præcisering af gyldighedsperioden for undtagelsen, som krævet i
artikel 12, stk. 2 i F-gas forordningen. Forslaget forventes til afstemning i skriftlig procedure i F-gas
forvaltningskomitéen med frist d. 13. december 2024. Forslaget forventes ikke at have nævneværdige
økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle
konsekvenser. Såfremt undtagelsen ikke gives, kan det få betydning for tilgængeligheden af udstyret
på EU markedet, herunder i Danmark . Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i
Danmark. Der er ikke kendskab til danske producenter af udstyrstyperne omfattet af undtagelserne.
Regeringen ønsker generelt at begrænse udledningen af F-gasser så vidt muligt, herunder ved
markedsføringsforbud med grænser for den maksimale klimapåvirkning af de fluorholdige
drivhusgasser. I den konkrete sag drejer det sig bl.a. om udstyr, der er essentielt for at sikre
fødevaresikkerheden ved hurtig nedkøling og opvarmning af fødevarer, eksempelvis blæstkølere,
catering vogne og gæringsskabe. Der er på nuværende tidspunkt en lille eller mindre andel af
udstyret på markedet i EU, som lever op til forbuddets krav, og således behov for en kortere
overgangsperiode for at tillade omstillingen til mindre klimaskadelige kølemidler for resten af
markedet. Kommissionen vurderer, at en omstilling inden 1. januar 2025 ikke er praktisk mulig, og
at 18 måneders undtagelse er berettiget for at undgå uforholdsmæssige omkostninger. Regeringen
agter på den baggrund at støtte forslaget.
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 136: Notat om komitésag om fluorholdige drivhusgasser (F-gas forordningen)
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførselsretsakt om tidsbegrænsede undtagelser fra
markedsføringsforbud af visse typer professionelt restaurations- og cateringudstyr.
Forslaget er fremsat i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2024/573 om
fluorholdige drivhusgasser (F-gas forordningen). Forslaget har hjemmel i F-gas forordningens artikel
11, stk. 5.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i F-gas forvaltningskomiteen. Afgiver Komitéen en
positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver Komitéen en
negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen
inden for to måneder kan forelægge Komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan
forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan
Kommissionen vedtage forslaget/inden for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller
inden for en måned forelægge forslaget for appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret
flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver
appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver
appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget forventes til afstemning i skriftlig procedure i F-gas forvaltningskomitéen med frist d. 13.
december 2024.
Formål og indhold
F-gas forordningens bilag IV indeholder en række markedsføringsforbud af visse typer udstyr med
indhold af F-gasser. Forbuddenes formål er dels at reducere udslippet af F-gasser i EU og dermed
bidrage til at opfylde EU’s klimamålsætning og dels at sikre, at EU opfylder Montreal-protokollens
forpligtelser med hensyn til HFC-gasser i samspil med F-gas forordningens nedtrapning af kvoter til
HFC-gasser (fluorcarbonhydrider, på engelsk hydrofluorocarbons).
Forordningens artikel 11, stk. 5 giver mulighed for, at Kommissionens undtagelsesvist, efter en
begrundet anmodning fra medlemsstats kompetente myndigheder og under hensyntagen til
forordningens mål, kan fremsætte forslag om undtagelse i op til 4 år til markedsføring af produkter og
anlæg eller udstyr, der er anført i bilag IV.
Det skal i en begrundet anmodning godtgøres, at der for en bestemt produktkategori ikke findes
alternativer, eller at alternativer ikke kan anvendes af tekniske eller sikkerhedsmæssige grunde, eller
at anvendelsen af teknisk egnede og sikre alternativer ville medføre uforholdsmæssigt store
omkostninger.
Forbuddet i bilag IV, punkt 4 fastlægger, at den 1. januar 2025 strammes forbuddet for stationære
køleanlæg fra anvendelse af kølemidler med maksimalt globalt opvarmningspotentiale (GWP) på 2500
til kølemidler med en maksimal GWP på 150 for selvstændige køleanlæg eller selvstændigt køleudstyr,
bortset fra chillere og andet udstyr reguleret i andre punkter under bilag IV.
Den 29. juli 2024 indgav de franske myndigheder en anmodning om undtagelse for blæstkølere og
catering vogne, der falder under forbuddet i bilag IV, punkt 4. Der er tale om blæstkølere til mellem 25
og 100 kg madvarer pr. kabinet og catering vogne med en effekt mellem 1,5-10 kW. Anmodningen
begrundes med, at der er behov for at omstille henholdsvis 96 % og 90 % af markedet af denne type
udstyr til alternative kølemidler. Begge typer udstyr anvendes til at nedkøle madvarer hurtigt for at
2
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 136: Notat om komitésag om fluorholdige drivhusgasser (F-gas forordningen)
hindre mikrobiel vækst og undgå risiko for madforgiftning. Der er en risiko for manglende
tilgængelighed af udstyret på markedet, såfremt der ikke gives tid til at omstille til alternative
kølemidler. Udstyret anvendes desuden til fødevarer til mennesker i sårbare sektorer, såsom
plejehjem, hospitaler og skoler. Kommissionen har vurderet, at betingelserne for undtagelse er opfyldt,
idet forbuddet ville medføre uforholdsmæssigt store omkostninger, og foreslår, at der gives en
undtagelse frem til d. 30. juni 2026.
Den 17. september 2024 indgav de italienske myndigheder en anmodning om undtagelse for
gæringsskabe, isterningemaskiner, gelato ismaskiner samt slush ice & milkshakemaskiner, der falder
under forbuddet i bilag IV, punkt 4. Der er tale om gæringsskabe der kan absorbere en effekt på 1-2
kW, isterningemaskiner der kan producere 200-2.000 kg is i døgnet, gelato ismaskiner med en
kølekapacitet over 2 kW og slush ice & milkshakemaskiner med kapacitet større end 3 L.
Anmodningen begrundes for gæringsskabe med, at udstyret bruges til at sikre hurtig nedkøling af
fødevarer og sikre fødevaresikkerheden, samt for de øvrige typer udstyr med, at der er behov for at
omstille en betydelig del af markedet, konkret fra 40 % til 85 % af markedet afhængig af den specifikke
udstyrstype til alternative kølemidler. Der er en risiko for manglende tilgængelighed af udstyret på
markedet, såfremt der ikke gives tid til at omstille til alternative kølemidler. Kommissionen har
vurderet, at betingelserne for undtagelse er opfyldt, idet forbuddet ville medføre uforholdsmæssigt
store omkostninger, da udstyret efter forbudsdatoen hverken må markedsføres i EU eller eksporteres,
og foreslår, at der gives en undtagelse frem til d. 30. juni 2026.
For alle undtagelser gives de under forudsætning af, at udstyret er mærket med præcisering af
gyldighedsperioden for undtagelsen, som krævet i artikel 12, stk. 2 i F-gas forordningen.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførselsretsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter under F-gas forordningen har direkte
retsvirkning i Danmark og skal ikke implementeres i dansk ret.
Anvendelsen af f-gasser er desuden reguleret i bekendtgørelse nr. 1013 om regulering af visse
industrielle drivhusgasser (F-gas bekendtgørelsen), som på visse punkter er skrappere end F-gas
forordningen. F-gas forordningens forbud pr. 1. januar 2025 vil for restaurations- og cateringudstyret
omfattet i nærværende forslag være skrappere end F-gas bekendtgørelsen. Udstyret, der søges om, vil
være omfattet af punkt 4 og 5 i bilag 1 i F-gas bekendtgørelsen. Visse blæstkølere, catering vogne og
gæringsskabe, der søges om dispensation for, er pt. ikke lovlige at markedsføre i Danmark og vil fortsat
ikke være lovligt at markedsføre i Danmark afhængig af hvor meget kølemiddel, der er brugt (over 2
kg) og det anvendte kølemiddel, som samlet skal være under 5 tons CO
2
ækvivalenter og under 10 kg
samlet mængde kølemiddel. For alle isterningemaskiner, gelato ismaskiner samt slush ice &
milkshakemaskiner, der søges om dispensation for, er markedsføring i dag tilladt i Danmark efter F-
gas bekendtgørelsen, da de indeholder mindre mængder af kølemiddel.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
3
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 136: Notat om komitésag om fluorholdige drivhusgasser (F-gas forordningen)
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s
budget.
Forslaget skønnes ikke at medføre nævneværdige erhvervs- eller
samfundsøkonomiske konsekvenser for danske virksomheder, da der kun er kendskab til italienske,
franske og tyske producenter af den pågældende type udstyr. Såfremt undtagelsen ikke gives, kan det
potentielt få betydning for tilgængeligheden af udstyret på EU markedet, herunder i Danmark.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Et notat om forslaget har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget. Der er ikke indkommet
bemærkninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. På baggrund af de kompetente myndigheders anmodninger om undtagelser, forventes
der at være et kvalificeret flertal for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
Regeringen ønsker generelt at begrænse udledningen af F-gasser så vidt muligt, herunder ved
markedsføringsforbud med grænser for den maksimale klimapåvirkning af de fluorholdige
drivhusgasser.
Regeringen finder, at betingelserne for undtagelse generelt er opfyldt, idet der dels er tale om udstyr,
der er essentielt for at sikre fødevaresikkerheden ved hurtig nedkøling og opvarmning af fødevarer,
eksempelvis blæstkølere, catering vogne og gæringsskabe og dels udstyr, som i dag er lovligt efter den
skrappere danske F-gas bekendtgørelse, eksempelvis isterningemaskiner, gelato ismaskiner samt slush
ice & milkshakemaskiner. Derudover er der for alle typer udstyr på nuværende tidspunkt en lille eller
mindre andel af udstyret på markedet i EU, som lever op til forbuddets krav, og således behov for en
kortere overgangsperiode for at tillade omstillingen til mindre klimaskadelige kølemidler for resten af
markedet. Kommissionen vurderer, at en omstilling inden 1. januar 2025 ikke er praktisk mulig, og at
18 måneders undtagelse er berettiget for at undgå uforholdsmæssige omkostninger.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4