FO
Punkt 8. Kommissionens forslag til Rådets forordning om fastsættelse for 2025 og 2026
af fiskerimuligheder for visse fiskebestande gældende i EU-farvande og for EU-
fiskerfartøjer i visse andre farvande
−
Nyt forhandlingsoplæg
KOM (2024) 0506
Rådsmøde 4057
–
landbrug og fiskeri
–
Bilag 1 (samlenotat side 2)
KOM (2024) 0506
–
Bilag 2 (notat om forhandlingsoplæg)
EUU alm. del (20241)
–
Bilag 87 (kommenteret dagsorden)
KOM (2024) 0506
–
svar på spm. 1 om oversendelse af non-papers eller
positionspapirer
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri (Jacob Jensen):
Jeg forelægger sagen til forhand-
lingsoplæg.
Forslaget omfatter både rene EU-bestande og bestande, der forvaltes i fællesskab med tredjelande
som Norge og UK. Forhandlingerne med Norge og UK er som altid vanskelige, og de forhandlinger
er i gang netop nu.
Konsekvenserne af brexit komplicerer fortsat situationen, både i forhold til UK, men ikke mindst i
forhold til Norge. Det er vigtigt, at fiskeriet i norsk farvand kan starte fra nytår, og at der er klarhed
over kvoterne.
Torsk i Nordsøen og Skagerrak er en af de bestande, som EU deler med både Norge og UK. Der-
for indgår den i forhandlingerne med de to lande.
Sild forhandles også med både Norge og UK. Det vedrører vigtige sildekvoter i Nordsøen og i Ska-
gerrak og Kattegat, herunder også bifangstkvoter. Samtidig er der sammenhæng til sild i den vest-
lige Østersø, som skal beskyttes.
Hvis det ikke lykkes at opnå enighed med Norge og UK om kvoterne i tide, er det vigtigt, at EU fast-
sætter foreløbige fiskerimuligheder.
Jeg vil også nævne nogle af de vigtige punkter i forhandlingerne internt i EU. Kommissionen har på
nogle områder valgt en forsigtig tilgang. Det begrundes bl.a. med beskyttelseshensyn for visse be-
stande i blandede fiskerier.
For torsk i Kattegat er det vigtigt, at bestanden genopbygges. Samtidig skal der fortsat være en bi-
fangstkvote på et niveau, så der kan finde fiskeri sted i Kattegat efter andre arter.
For tunge i Skagerrak og Kattegat har Kommissionen lagt op til alene at fastsætte en bifangstkvote,
selv om den videnskabelige rådgivning giver mulighed for et direkte fiskeri. Der bør fortsat være
mulighed for direkte fiskeri.
Den europæiske ålebestand er i en dårlig forfatning. Kommissionen foreslår at videreføre en lukke-
periode på 6 måneder for erhvervsfiskeri efter ål. Der vil også fortsat være forbud mod rekreativt
ålefiskeri. Mange faktorer påvirker ålebestanden. Det er de samlede tiltag på EU-niveau, der har
betydning, og derfor
bør genopretningen ske ved en revision af EU’s åleforordning.
Side 1