Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 145
Offentligt
2951999_0001.png
Rent drikkevand og sikker
kemi
J.nr. 2024 - 10603
Ref. DOBLE
Den 6. december 2024
MIM 129-24
KOMITÉNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af
anvendelsen af chromtrioxid til funktionel forkromning af maskindele i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH) (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af anvendelsen af
stoffet chromtrioxid til funktionel forkromning af maskindele i henhold til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslagene giver tilladelse til fortsat
anvendelse til syv virksomheder fra hhv. Belgien, Rumænien, Italien og Tyskland. Tilladelserne gives
efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, til fortsat at anvende stoffet i enten 7 eller 12
år afhængig af virksomhedernes substitutionsplan. Forslagene forventes drøftet og sat til afstemning
på et møde i REACH-komiteen d. 17. december 2024. Forslagene forventes ikke at have
nævneværdige økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller
statsfinansielle konsekvenser. Forslagene forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde,
hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. Kommissionen
har fastsat krav om yderligere risikohåndteringsforanstaltninger til alle virksomhederne for at
sikre, at udsættelsen af arbejdstagere minimeres. Regeringen vurderer, at de pålagte krav til
virksomhederne vil sikre, at risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold i alle
virksomhederne lever op til de danske arbejdsmiljøkrav. De anvendte risikohåndterings-
foranstaltninger vurderes at leve op til de danske miljøkrav i forhold til at sikre den generelle
befolkning via miljøet, med undtagelse af to virksomheder, hvor vurderingen af udledningen til
miljøet er usikker, og dermed ikke kan udelukke, at der er en uacceptabel risiko for befolkningen
omkring virksomheden. I de konkrete sager drejer det sig i alle tilfælde om specifikke anvendelser af
stoffet, hvor der ikke findes alternativer. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslagene, idet
der lægges stor vægt på, at de to virksomheder, hvor vurderingen af udledningen til miljøet er
usikker, skal gennemføre målinger af udledning inden for 6 måneder og indføre passende
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, der nedsætter udledningen inden 12
måneder, hvis det er påkrævet.
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 145: Notat om komitésag om anvendelsen af chromtrioxid til funktionel forkromning af maskindele
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af anvendelsen af
chromtrioxid til funktionel forkromning af maskindele.
Forslagene er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslagene har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
Forslagene behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver komitéen en positiv
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver komitéen en negativ
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for
to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden
for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv
udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslagene forventes drøftet og sat til afstemning på et møde i REACH-komitéen d. 17. december 2024.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig
med at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret,
og at disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er
økonomisk og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer.
Udfasningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over
stoffer, der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste
ende skal de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne,
ansøge om og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de
socioøkonomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan
markedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (det vil sige
den dato, hvor
anvendelse skal ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen
om godkendelse af fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan
anvendes sikkert, og at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er
påbegyndt efter solnedgangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen, jf. REACH Afsnit VII.
Forslagene til gennemførelsesretsakter vedrører forvaltningsafgørelser, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgninger fra den belgiske virksomhed ArcelorMittal Belgium NV/AS,
den rumænske virksomhed ASO Cromsteel S.A., de italienske virksomheder FDF S.r.l., Cromotecnica
FIDA S.r.l. og LMC Lavorazioni Meccaniche Cavaria S.r.l., samt de tyske virksomheder Thoma
Metallveredelung GmbH og WEBER-HYDRAULIK GmbH om fortsat anvendelse af chromtrioxid til
funktionel forkromning:
2
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 145: Notat om komitésag om anvendelsen af chromtrioxid til funktionel forkromning af maskindele
1.
2.
3.
4.
5.
6.
af overfladebehandling af metalplader og rulleprodukter, som f.eks. varm- og koldvalsede
plader og coatede plader til brug i forskellige industrier, som f.eks. emballageindustri,
byggevareproduktion, olie- og gasindustri og vedvarende energi og bilindustri (10
20 tons
om året for ArcelorMittal Belgium NV/AS),
af halvfabrikata, som f.eks. stænger, cylinderrør og aksler til hydrauliske og pneumatiske
anvendelser (100-600 tons om året for ASO Cromsteel S.A. og 50-200 tons om året for FDF
S.r.l.),
af hydrauliske cylindre, stænger, stempler og ruller til brug i maskiner inden for forskellige
sektorer, som køretøjer, skibe, militært udstyr, tekstil, hydraulik, tekstilproduktion og
fødevareproduktion (14 tons om året for Cromotecnica FIDA S.r.l.),
af udskæringsmaskiner til fødevarer med runde knivblade (23,6 tons om året for LMC
Lavorazioni Meccaniche Cavaria S.r.l.),
af hydrauliske applikationer, andre cylindriske komponenter og andre industrielle
applikationer (25 tons om året for Thoma Metallveredelung GmbH),
af massive og hule stempelstænger til hydrauliske applikationer (15
20 tons om året for
WEBER-HYDRAULIK GmbH),
Virksomhederne fremsendte i perioden fra d. 21. november 2021 til 20. februar 2023 ansøgninger om
godkendelse af chromtrioxid til ovennævnte anvendelser. Ansøgningerne har i henhold til
procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i
udvalgene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC, som i perioden fra d. 7. juni
2023 til d. 20. marts 2024 har afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. For alle syv virksomheder konkluderede udvalget, at de
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningerne er
passende og effektive i forhold til at begrænse risikoen for arbejdstagere. Udvalget tilføjede, at det
er muligt for virksomhederne at nedbringe udsættelsen af arbejdstagere yderligere og forbedre
vurderingerne af udsættelsen. For alle virksomheder anbefalede RAC, at der implementeres
yderligere risikohåndteringsforanstaltninger, at arbejdstageres eksponering i
godkendelsesperioden dokumenteres i måleprogrammer, og at der indføres måleprogrammer for
udledningen til miljøet. Endelig er det et krav til alle virksomheder, at de bruger informationerne
indsamlet via deres måleprogrammer til at vurdere om risikohåndteringsforanstaltningerne, og
anvendelsesforholdene er passende og effektive.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgerne. For ArcelorMittal
Belgium NV/AS konkluderer SEAC, at der ikke findes alternativer i EU. For de øvrige
virksomheder findes der alternativer i EU for nogle af anvendelserne. For ArcelorMittal Belgium
NV/AS anbefaler SEAC derfor en godkendelsesperiode på 12 år. Udvalget finder, at
substitutionsplanerne for ASO Cromsteel S.A., FDF S.r.l og WEBER-HYDRAULIK GmbH er
troværdige for den søgte godkendelsesperiode på 12 år. For Cromotecnica FIDA S.r.l., LMC
Lavorazioni Meccaniche Cavaria S.r.l., Thoma Metallveredelung GmbH og WEBER-HYDRAULIK
GmbH anbefaler SEAC en godkendelsesperiode på 7 år, for at kunne evaluere om virksomheden
har nedbragt deres udledning tilstrækkeligt. SEAC har desuden konkluderet, at ansøgerne har
påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for menneskers sundhed eller miljøet, der
følger af anvendelsen af stoffet.
o
Kommissionen anbefaler på den baggrund, at der gives godkendelse med frist for fornyet vurdering
indtil
3
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 145: Notat om komitésag om anvendelsen af chromtrioxid til funktionel forkromning af maskindele
- februar 2035 for ArcelorMittal Belgium NV/AS,
- november 2034 for ASO Cromsteel S.A. og FDF S.r.l,
- maj 2029 for Cromotecnica FIDA S.r.l.,
- februar 2030 for LMC Lavorazioni Meccaniche Cavaria S.r.l.,
- august 2029 for Thoma Metallveredelung GmbH og
- november 2034 for WEBER-HYDRAULIK GmbH,
under forudsætning af anvendelse af de risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som
ansøgerne har beskrevet. Derudover er det en forudsætning, at virksomhederne gennemfører de
risikohåndteringsforanstaltninger, som RAC har anbefalet, for at begrænse udsættelsen for
arbejdstagere og miljø sammen med de anbefalede måleprogrammer for arbejdstagernes udsættelse og
for udledningen til miljøet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene til gennemførelsesretsakter.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslagene er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter under REACH-forordningen har direkte
retsvirkning i Danmark og skal ikke implementeres i dansk ret.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslagene har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslagene har ingen
statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.
Forslagene skønnes ikke at medføre væsentlige erhvervs- eller samfundsøkonomiske konsekvenser. En
vedtagelse af forslagene skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Forslaget har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget. Forbrugerrådet Tænk har kommenteret, at de
kan ikke støtte anvendelsen af chromtrioxid til brug i forbrugerprodukter. De påpeger, at stofferne kan
ende i affaldsfasen eller blive udledt til miljøet, samt at de ikke anser anvendelserne for at være
essentielle. Regeringen vurderer, at de ansøgte anvendelser er industrielle anvendelser. Chromtrioxid
findes ikke i de færdige produkter, og der er derfor ikke tale om anvendelser i forbrugerprodukter. I
ansøgningerne har virksomhederne redegjort for, at den udledning der er fra virksomheden ikke udgør
en uacceptabel risiko for befolkningen, der bor i nærheden af fabrikken, med undtagelse af to
virksomheder, hvor der er usikkerhed omkring udledningen af chromtrioxid til miljøet. Her lægger
regeringen stor vægt på, at der skal gennemføres målinger af udledning inden for 6 måneder og
indføres passende risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, der nedsætter
udledningen inden 12 måneder, hvis det er påkrævet. Vurderingen af om noget er essentielt, er ikke et
kriterie i REACH-forordningen.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et kvalificeret flertal
for forslagene blandt medlemsstaterne.
4
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 145: Notat om komitésag om anvendelsen af chromtrioxid til funktionel forkromning af maskindele
Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat
anvendelse være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal
opveje eventuelle risici for mennesker og miljø.
Forslagene til gennemførelsesretsakter tager udgangspunkt i, at ansøgerne skal overholde de generelle
krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Regeringen finder, at de pålagte krav om risikohåndteringsforanstaltninger, anvendelsesforhold og
monitering vil sikre, at risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold lever op til de danske
arbejdsmiljøkrav.
Regeringen bemærker, at ASO Cromsteel S.A. og FDF S.r.l har etableret passende og effektive
risikohåndteringsforanstaltninger, men at der pga. begrænsede målinger af udledningen af
chromtrioxid er usikkerhed i deres vurderinger af sikkerheden for de omkringboende. Vurderingen
viser en uacceptabel høj risiko for de omkringboende. Regeringen mener derfor, at ASO Cromsteel S.A.
og FDF S.r.l skal gennemføre målinger af udledning af chromtrioxid til miljøet inden for 6 måneder, og
at der inden 12 måneder indføres passende risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold,
der nedsætter udledningen, hvis det viser sig at være påkrævet.
For de øvrige virksomheder vil de pålagte krav om monitering sikre, at de anvendte
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold lever op de danske miljøkrav i forhold til at
sikre den generelle befolkning via miljøet.
Bortset fra ASO Cromsteel S.A. og FDF S.r.l er der dermed redegjort for et tilstrækkeligt
beskyttelsesniveau for alle virksomheder og regeringen finder, at der ikke på nuværende tidspunkt
findes egnede alternativer til de specifikke anvendelser. Regering agter på den baggrund at støtte
forslagene, idet der lægges stor vægt på, at ASO Cromsteel S.A. og FDF S.r.l skal gennemføre målinger
for udledning af chromtrioxid til miljøet inden for 6 måneder, og indføre passende
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold inden for 12 måneder, der nedsætter
udledningen. hvis det er påkrævet
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5