Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2
–
1448 København K
Tlf.: 33 92 03 24 E-mail:
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
EUJUR j.nr. 23/02607
10. december 2024
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i de kommende tre uger i
retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsat procesdele-
gation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelse af general-
advokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af den danske rege-
ring, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse af dom. General-
advokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-Domstolens hjemmeside
(http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
C-37/24
Titel og kort sagsresumé
DADA Music et UPFR
Sagen vedrører:
Skal artikel 8, stk. 2, i direktiv 2006/115/EF og artikel 16,
stk. 2, andet afsnit, i direktiv 2014/26/EU, sammenholdt
med artikel 17 og 52 i Den Europæiske Unions charter om
grundlæggende rettigheder, fortolkes således, at de
1) er til hinder for en national lovgivning, der ikke sikrer et
(fast) rimeligt minimumsvederlag til rettighedshavere (fono-
gramfremstillere), der repræsenteres af kollektive forvalt-
ningsorganisationer, uafhængigt af radio- og tv-selskabernes
indtægter og udgifter?
2) Såfremt det første spørgsmål besvares benægtende, [er
disse artikler da] til hinder for en national lovgivning, der
med umiddelbar virkning ophæver de (faste) minimumsve-
derlag fastsat ved en metode, som er blevet forhandlet af en
kollektiv forvaltningsorganisation med brugerne, uden at æn-
dre kriterierne for beregningen af vederlaget og uden at fast-
sætte en maksimal frist for forhandlingerne angåen-de nye
aftaler (metoder) for beregningen af rimelige vederlag?
3) Såfremt de første to spørgsmål besvares benægtende, har
de nationale retter da beføjelsen, eller i givet fald pligten, til
at undersøge, om procentvise vederlag, som beregnes på
grundlag af de reelle indtægter, som angives af radio- og tv-
selskaberne, er rimelige og forholdsmæssige for rettig-heds-
haverne på den ene side og for brugerne på den anden side,
eller om disse vederlag er åbenbart ufor-holdsmæssigt lave
eller, alt efter omstændighederne, åben-bart uforholdsmæs-
sigt høje, og hvilke kriterier kan da anvendes i forbindelse
med en sådan vurdering?
Deltager i PD
UM
JM
KUM
Proces-
skridt
MF
Dato
11.12.24
1