Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 168
Offentligt
2955781_0001.png
Transportministeriets Logo
NOTAT
12. december 2024
2024-5123
Notat om forhandlingssituationen og udvik-
lingen på forslag til forordning for multimo-
dale rejser
Folketingets Europaudvalg har bedt mig give en status på forhand-
lingssituationen for Kommissionens forslag om passagerrettighe-
der i forbindelse med multimodale rejser, herunder især arbejdet
for at nedbringe mængden af bureaukrati og økonomiske byrder
for transportoperatører og billetformidlere.
I den anledning kan jeg oplyse følgende:
Medlemsstaterne har generelt været positive over for forslagets
formål om at sikre passagerers rettigheder i forbindelse med multi-
modale rejser. Dog har det overordnede budskab fra størstedelen
af medlemsstaterne, herunder også Danmark, været, at der var be-
hov for at reducere forslagets administrative byrder. Dette budskab
er reflekteret i forhandlingsforløbet, hvor drøftelserne primært har
centreret sig omkring 1) forordningens anvendelsesområde, herun-
der definitionerne i forslaget, 2) kravene om servicekvalitetsstan-
darder og det risikobaserede tilsyn, som myndigheder skal udføre,
3) udvidelse af Kommissionens beføjelser og 4) passagerrettighe-
der for personer med handicap.
Med undtagelse af sidstnævnte har formålet med drøftelserne i høj
grad været at indskrænke og neddrosle de administrative byrder.
Den generelle indstilling i kontekst af forhandlingsman-
datet
Konkret har man fra regeringens side arbejdet ud fra nedenstående
forhandlingsoplæg, som Folketingets Europaudvalg støttede den
12. april 2024. Man støtter forslaget fra dansk side, idet der:
lægges stor vægt på, at transportoperatører og formidlere
undtages for krav om kompensation for alle multimodale
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 168: Notat om forhandlingssituationen og udviklingen af forslag til forordning for multimodale rejser
2955781_0002.png
Side 2/3
billetter ved ekstraordinære omstændigheder herunder ved
interne som eksterne strejker.
lægges stor vægt på, at Kommissionen ikke tildeles bemyn-
digelse i større omfang end nødvendigt, herunder i forhold
til Kommissionens mulighed for at pålægge medlemssta-
terne at undersøge konkrete virksomheder, hvor der er
mistanke om, at virksomhederne ikke lever op til de for-
pligtigelser, der følger af forordningen.
lægges vægt på, at forslagets administrative byrder ned-
bringes.
Med udgangspunkt i forhandlingsmandatet er der opnået følgende
resultater i forhandlingerne i Rådet:
Vægt om ekstraordinære omstændigheder
Der fremgår ikke længere krav om kompensation i forslaget og der-
for heller ikke i forbindelse med ekstraordinære omstændigheder.
Dog vil man som passager have ret til at søge kompensation efter
gældende nationale regler og under de relevante bestemmelser ef-
ter de sektorspecifikke passagerrettighedsforordninger. Forslaget
indeholder som led i rettigheder for personer med handicap og
nedsat mobilitet dog fortsat en række kompensationsregler for mo-
bilitetsudstyr, hjælpemidler og servicehunde.
Vægt om Kommissionens beføjelser
Kommissionens beføjelser er indskrænket med det endelige kom-
promisforslag, idet Kommissionen ikke som i det oprindelige for-
slag får beføjelse til at pålægge medlemsstaterne at undersøge kon-
krete virksomheder, som mistænkes for ikke at leve op til deres for-
pligtelser. I tilfælde, hvor Kommissionen har mistanke om, at et
medlemsland ikke opfylder forordningen, kan den normale proce-
dure for brud på EU-retsakter følges.
Vægt om administrative byrder
Forslagets administrative byrder er blevet betydeligt nedbragt med
det endelige kompromisforslag. Eksempelvis er bestemmelserne
om risikobaseret tilsyn udgået. Det betyder, at medlemsstaterne
selv kan indrette tilsynet i overensstemmelse med den tilsynsmo-
del, de fører i dag, og at Kommissionen således ikke kan bestemme
hvordan der skal føres tilsyn.
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 168: Notat om forhandlingssituationen og udviklingen af forslag til forordning for multimodale rejser
2955781_0003.png
Side 3/3
Kravet om servicekvalitetsstandarderne er ligeledes udgået af for-
slaget med undtagelse af de krav, som relaterer sig til personer
med handikap eller nedsat mobilitet.
Forhandlingerne i arbejdsgruppen har ført til, at de danske priori-
teter angående nedbringelse af administrative byrder er blevet til-
godeset, hvilket adskillige andre medlemsstater også har medvirket
til.
Derudover kan det tilføjes, at man fra dansk side har arbejdet for,
at små og mellemstore virksomheder skal undtages kravet om real-
tidsinformationsdeling. Dette ønske er blevet imødekommet, og
man har sidenhen helt fjernet kravet til virksomhederne om real-
tidsinformation.
Afslutningsvist bemærkes, at ovenstående afspejler forhandlingssi-
tuationen i Rådet. Forslaget skal dog vedtages efter reglerne om
fælles beslutningstagning, som ligeledes kræver Europa-Parlamen-
tets tilslutning.