17. december 2024
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG, FOLKETINGETS
FORSVARS-, SAMFUNDSSIKKERHEDS- OG BEREDSKABSUDVALG,
FOLKETINGETS RETSUDVALG OG DET UDENRIGSPOLITISKE
NÆVN OM INTERVENTION I RETTENS SAG T-457/24, UNGARN
MOD RÅDET OG DEN EUROPÆISKE FREDSFACILITET-KOMITÉ
Ungarn har den 30. august 2024 anlagt sag ved EU-Domstolen mod Rå-
det og Komiteen for Den Europæiske Fredsfacilitet (EPF-komiteen) med
påstand om, at EPF-komiteens beslutning af 21. juni 2024 (herefter
”EPF-beslutningen”) om anvendelse af
ekstraordinære renteindtægter
fra indefrosne russiske aktiver gennem EPF'en til støtte for Ukraine an-
nulleres, samt at mødereferatet fra det pågældende EPF-komitemøde
den 21. juni 2024 annulleres delvist fsva. vedtagelsen af EPF-komitebe-
slutningen.
1. Baggrund om sagen
Rådet traf ved rådsafgørelse 2024/1471 (FUSP) af 21. maj 2024 beslut-
ning om anvendelse af ekstraordinære renteindtægter fra indefrosne
russiske aktiver til støtte for Ukraine. Ved rådsafgørelsens vedtagelse
afstod Ungarn fra at stemme, jf. artikel 31, stk. 1, i Traktaten om Den
Europæiske Union (herefter ”TEU”)
om konstruktiv afståelse, hvorved
lande kan undlade at stemme uden at standse en konkret afgørelse. Det
følger af rådsafgørelsen, at EPF-komiteen løbende skal fastlægge moda-
liteterne for den vedtagne anvendelse af midlerne, hvilket EPF-komiteen
gjorde ved EPF-beslutningen af 21. juni 2024. Idet Ungarn havde kon-
struktivt afstået fra at stemme under vedtagelse af rådsafgørelse
2024/1471, blev det under vedtagelsen af EPF-beslutningen
–
og med
inddragelse af Rådets Juridiske Tjeneste
–
fastlagt, at EPF-beslutningen
kunne vedtages uden Ungarns stemme.
Ungarn begrunder sin påstand om annullation med, at EPF-beslutningen
var i strid med TEU artikel 31, stk. 1, og rådsafgørelse 2021/509 (FUSP),
som bl.a. fastlægger EPF-komiteens stemmeregler, og uden retligt
grundlag tilsidesatte Ungarns ret til at stemme. Ungarn gør endvidere
gældende, at søgsmålet kan antages til realitetsbehandling, da Domsto-
len har jurisdiktion i sagen, idet Domstolen i praksis fortolker TEU artikel
24, stk. 1, hvorefter Den Fælles Udenrigs- og Sikkerhedspolitik (FUSP)
er undtaget fra Domstolens jurisdiktion, indskrænkende, ligesom Ungarn
gør gældende, at det ungarske søgsmål ikke angår FUSP, men lovlighe-
den af den procedure, der ligger bag den pågældende FUSP-beslutning.
2. Den danske interesse i sagen
EPF-beslutningen fastlægger, at Danmark og fire andre medlemsstater
som gennemførelsesaktører har ansvaret for anvendelsen af første tran-
che af de ekstraordinære renteindtægter fra indefrosne russiske aktiver
Side 1 af 3