Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 266
Offentligt
2977322_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAU DVALG
11. februar 2025
Europa-Kommissionens henstilling om gennemgang af udgående inve-
steringer i teknologiområder, der er afgørende for Unionens økonomi-
ske sikkerhed
C 2025/63
1.
Resumé
Kommissionen har d. 15. januar 2025 offentliggjort henstilling om igang-
sættelse af en gennemgang af virksomheders brug af udgående investerin-
ger i lande udenfor EU inden for teknologiområder, der er afgørende for
Unionens økonomiske sikkerhed. I henstillingen opfordres medlemssta-
terne til at igangsætte gennemgangen i samarbejde med deres virksomhe-
der af udgående investeringer inden for kvanteteknologi, halvledertekno-
logi og teknologi med kunstig intelligens. Derefter skal der foretages en
risikovurdering, der kan danne grundlag for politiske drøftelser af poten-
tielle sikkerhedsrisici relateret til udgående investeringer og herefter af-
gøre om der er behov for foranstaltninger, samt hvilke disse måtte være.
Gennemgangen og risikovurderingen skal være afsluttet 30. juni 2026.
Henstillingen har ingen direkte lovgivningsmæssige konsekvenser og for-
ventes ikke i sig selv at have væsentlige økonomiske konsekvenser.
Regeringen ser generelt gennemgangen som et nyttigt bidrag til en evi-
densbaseret analyse af potentielle sikkerhedsrisici. Gennemgangen vil li-
geledes bidrage til, at identificere, om der er behov for tiltag, samt hvilke
disse måtte være. Under overvejelserne bør det først afklares, om det vil
kunne håndteres med eksisterende værktøjer. Regeringen vurderer samti-
dig, at der er et behov for at kunne anonymisere og kryptere virksomheders
fortrolige oplysninger. Regeringen vil arbejde for, at gennemgangen prio-
riterer den geografiske afgrænsning af de lande, der sættes fokus på under
gennemgangen. Afgræsningen bør laves ud fra en risikobaseret tilgang, og
vurderingerne bør udarbejdes med en ensartet forståelse af på tværs af
landene.
2.
Baggrund
Kommissionen oprettede i juni 2023 en ekspertgruppe om udgående inve-
steringer, hvor medlemslandene deltager. Tiltaget kom efter kommissions-
formand von der Leyen og den amerikanske Præsident Biden nævnte ud-
gående investeringer som en potentiel årsag til uønsket lækage af sensitiv
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 266: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens henstilling om gennemgang af udgående investeringer i teknologiområder, der er afgørende for Unionens økonomiske sikkerhed
teknologi. USA har vedtaget lovgivning, der bl.a. indfører et forbud mod
visse udgående investeringer i Kina inden for halvledere og mikroelektro-
nik, kvantecomputere samt kunstig intelligens. Også Kina og Japan har
programmer for screening af visse udgående investeringer.
Med ekspertgruppens arbejde er det blevet tydeligt, at der i EU er behov
for mere data og viden om udgående investeringer. Gruppen har ikke kunne
konkludere noget om sikkerhedsrisici relateret til de udgående investerin-
ger. Henstillingen er modtaget i dansk sprogversion den 15. januar 2025.
3.
Formål og indhold
Der er ingen systematisk indsamling af EU-data om udgående investerin-
ger. Kommissionen lægger op til, at medlemsstaterne gennemgår disse in-
den for følgende teknologiområder: investeringer inden for halvledertek-
nologier, teknologier med kunstig intelligens og kvanteteknologi. Områ-
derne er udvalgt, da de er vurderet som mest følsomme. Gennemgangen
skal omfatte transaktioner, der er foretaget af fysiske og juridiske perso-
ner, som udfører aktiviteter inden for teknologiområderne, der muliggør
overførsel af teknologisk viden til tredjelande.
Gennemgangen skal omfatte både afsluttede, igangværende og planlagte
transaktioner siden den 1. januar 2021.
Gennemgangen bør ifølge Kommissionen have en landeneutral tilgang, og
dermed ikke udelukke udvalgte lande. Kommissionen åbner dog op for, at
medlemsstaterne kan, i koordination med øvrige medlemsstater og Kom-
missionen, prioritere deres aktiviteter.
Kommissionen opfordrer til, at medlemsstaterne udarbejder nationale risi-
kovurderinger ved udgående investeringer, der tager udgangspunkt i gen-
nemgangen. Dermed vil der kunne udarbejdes en fælles forståelse for,
hvilke risici der er forbundet med de udgående investeringer. Resultaterne
af risikovurderingerne vil indgå i drøftelser om behovet for handling på
området. Fx ved hjælp af ændringer i eksisterende værktøjer eller nye in-
strumenter. Medlemsstaterne bør forelægge en detaljeret rapport til Kom-
missionen om gennemførelsen af henstillingen senest den 30. juni 2026.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger pt. ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet om henstillingen.
5.
Nærhedsprincippet
En vurdering af henstillingen i relation til nærhedsprincippet vurderes ikke at
være relevant, da der ikke er tale om et lovgivningsmæssigt initiativ. Vurde-
ringen af nærhedsprincippet foretages ved eventuel fremsættelse af konkrete
retsakter.
2
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 266: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens henstilling om gennemgang af udgående investeringer i teknologiområder, der er afgørende for Unionens økonomiske sikkerhed
2977322_0003.png
6.
Gældende dansk ret
Der er pt. ikke dansk lovgivning, der direkte vedrører udgående investeringer.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Henstillingen har ingen direkte lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Henstillingen forventes ikke i sig selv at have væsentlige økonomiske konsekven-
ser. Der ventes således ingen
samfundsøkonomiske
konsekvenser.
Der kan dog være begrænsede
erhvervsøkonomiske
konsekvenser for de involve-
rede virksomheder grundet ressourcetræk til deltagelse i gennemgangen. Det be-
mærkes, at deltagelse i gennemgangen sker på baggrund af frivillighed fra de om-
fattede virksomheder.
Statsfinansielt
vil gennemgangen af udgående investeringer og den efterfølgende
risikovurdering medføre statsfinansielle konsekvenser gennem et tidsbegrænset
ressourcetræk for de involverede myndigheder, der forventes at være
af størrel-
sesordenen 0-1 mio. kr. årligt. Dette er vurderet med betydelig usikkerhed,
da den endelige udformning af gennemgangen og niveauet af virksomhe-
dernes deltagelse endnu ikke kendes.
Der vil blive foretaget en konsekvensvurdering i forbindelse med eventuel
fremsættelse af konkrete lovgivningsmæssige forslag. Det bemærkes, at
afledte nationale udgifter, som følge af EU-retsakter skal afholdes inden
for de berørte ministeriers eksisterende bevillingsramme, jf. budgetvejled-
ningens bestemmelser herom.
8.
Høring
Forslaget er sendt i høring i EU-specialudvalget for hhv. konkurrenceevne,
vækst og forbrugerspørgsmål, handelspolitik og forskning med frist den 29.
januar 2024.
Dansk industri
Dansk Industri (DI) støtter målet om at beskytte kritiske teknologier, mod
utilsigtet udenlandsk kontrol som følge af lækage, men opfordrer til at sikre
rette balance for ikke at hæmme europæisk konkurrenceevne. EU bør derfor
være meget påpasselige med at indføre begrænsninger for udgående investe-
ringer, da EU’s eksportkontrolregler allerede sikrer, at følsomme teknologier
ikke havner i de forkerte hænder. DI anbefaler at disse styrkes i stedet. DI
støtter således den forsigtige tilgang med at monitorere investeringerne og
derefter foretage en risikovurdering, forud beslutning om politiske tiltag. Der
efterlyses større klarhed om, hvordan data indsamles via frivillig eller obli-
gatorisk virksomhedsindberetning, da oplysninger om investeringer ikke er
3
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 266: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens henstilling om gennemgang af udgående investeringer i teknologiområder, der er afgørende for Unionens økonomiske sikkerhed
offentligt tilgængelige. DI skal i den forbindelse advare mod en tung admini-
strativ byrde for virksomheder og understreger, at virksomhederne ikke skal
være forpligtede til at afsløre følsomme oplysninger under monitoreringen.
DI efterspørger en snævrere definition af kritiske teknologier, særligt en skel-
nen mellem kritiske og ikke-kritiske produkter og teknologier. DI mener
ikke, at det er at gennemgangen bør
foretages ”landeneutralt”, og
foreslår, at
investeringer i EU’s partnerlande som
f.eks. USA og Storbritannien, som det
fremgår af EU's sanktioner mod Rusland (Forordning 833/2024) ikke bør
omfattes. Endelig advarer DI mod konkrete forslag på screening af udgående
investeringer, da det kan skade europæiske virksomheders globale engage-
ment og konkurrenceevne. DI opfordrer derfor til en løbende og aktiv dialog
med den private sektor for at sikre en balanceret og konkurrencedygtig regu-
lering.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til henstillingen på nuvæ-
rende tidspunkt. Der ses blandt medlemslandene en generel skepsis over nye
værktøjer. Det anerkendes dog at der er behov for mere viden i EU om udgå-
ende investeringer, så der kan foretage en evidensbaseret analyse af sikker-
hedsudfordringer relateret til investeringerne. Der ses samtidig en generel be-
kymring for gennemgangens ressourcetræk hos både virksomheder og myn-
digheder.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter intentionen med henstillingen om at opbygge viden om
europæiske udgående investeringer. I lyset af geopolitiske spændinger og
den teknologiske udvikling er der behov for viden om mønstre inden for in-
vesteringer. Det vil herefter kunne vurderes om teknologien kan udgøre en
sikkerhedsrisiko, når en virksomhed etablerer sig i tredjelande.
Regeringen vil arbejde for, at virksomhedernes fortrolige oplysninger ano-
nymiseres og krypteres, så forretningsfølsomme oplysninger ikke offent-
liggøres.
Regeringen vil arbejde for, at der sikres en fælles forståelse af risikobegre-
bet. Risikovurderingerne vil dermed bidrage til en ensartet forståelse på
tværs af medlemslandene. Regeringen vil undersøge om risikobegrebet kan
ensrettes med risikoforståelsen i Kommissionens igangværende risikovur-
deringer af teknologilækage inden for halvlederteknologier, kvantetekno-
logier, bioteknologier samt teknologier inden for kunstig intelligens.
Regeringen vil arbejde for, at gennemgangen prioriterer en geografisk af-
grænsning af de lande, der skal sættes fokus på under gennemgangen. Af-
græsningen af investeringerne bør laves efter en risikobaseret tilgang.
4
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 266: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens henstilling om gennemgang af udgående investeringer i teknologiområder, der er afgørende for Unionens økonomiske sikkerhed
Såfremt gennemgangen og risikovurdereringerne giver anledning til drøf-
telse om eventuelle tiltag, bør det undersøges, om de identificerede risici
kan håndteres med inden for eksisterende værktøjer.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Grund- og nærhedsnotat om en europæisk strategi for økonomisk sikker-
hed blev oversendt til Folketingets Europaudvalg den 26. juli 2023. Grund-
og nærhedsnotat om hvidbog om udgående investeringer blev oversendt til
Folketinget Europaudvalg den 4. marts 2024.
5