Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 267
Offentligt
2977418_0001.png
Den 10. februar 2025
FVM 420
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til ændring af Kommissionens forordning (EU) nr.
2023/915 for så vidt angår maksimalgrænseværdier for uorganisk arsen i fiskeri-
varer (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændring til forordning (EU) nr. 2023/915 af 25. april 2023 om
maksimalgrænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødevarer og om ophævelse af forordning
(EF) nr. 1881/2006 (komitésag). Forslaget vedrører maksimalgrænseværdier for uorganisk arsen i
fiskerivarer som fødevarer. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har vurderet uor-
ganisk arsen og fundet, at det ikke kan udelukkes, at der er en risiko for sundhedsskadelige effekter af
uorganisk arsen for forbrugere med et gennemsnitligt indtag samt forbrugere med et højt indtag af
uorganisk arsen. EU har allerede fastsat maksimalgrænseværdier for uorganisk arsen i risprodukter,
som er den største kilde til uorganisk arsen, men fiskerivarer kan også være en kilde. DTU Fødevare-
instituttet har udtalt, at eksponeringen for uorganisk arsen skal begrænses mest muligt. Forslaget
vurderes at styrke beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU. Forslaget kan have erhvervsøkonomiske
konsekvenser. Forslaget forventes sat til afstemning i den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer
og Foder (SCoPAFF) den 27. februar 2025. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring til forordning (EU) 2023/915 af 25. april 2023 om mak-
simalgrænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødevarer og om ophævelse af forordning (EF)
nr. 1881/2006.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 2, stk. 2 i Rådets forordning (EØF) nr. 315/93 af 8. februar
1993 om fællesskabsprocedurer for forurenende stoffer i levnedsmidler.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Føde-
varer og Foder (SCoPAFF). Såfremt der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen
med henblik på legalitetskontrol
forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for tre måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt
Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget, eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås
der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der udtaler
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 267: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for uorganisk arsen i fiskerivarer
2977418_0002.png
sig med kvalificeret flertal inden for to måneder. Kommissionen underretter samtidig Europa-Parla-
mentet. Hvis Rådet vedtager forslaget eller ikke udtaler sig inden for fristen, skal forslaget sendes til
Europa-Parlamentet til legalitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, hvis Europa-Parlamentet
ikke inden for en frist på fire måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoP-
AFF) den 27. februar 2025.
Formål og indhold
Uorganisk arsen er en kemisk forurening, som kan forårsage kræft i lunger, hud og blære foruden at
være genotoksisk. I den seneste vurdering fra Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) fra
2024 konkluderes det, at indtag af uorganisk arsen giver anledning til bekymring. De største kilder til
indtag af uorganisk arsen på tværs af aldersgrupper vurderes at være ris og risbaserede produkter, korn
og kornbaserede produkter samt drikkevand. Men der er også en risiko forbundet med fiskerivarer, og
forslaget omfatter derfor disse. Der er allerede gældende EU-grænseværdier for ris og risprodukter.
Indtag af uorganisk arsen afhænger af kostmønster samt indhold i de enkelte fødevarer. De foreslåede
grænseværdier er baseret på ALARA princippet (As Low As Reasonably Achievable) og er generelt fast-
sat ud fra, at 95 pct. af produkterne skal kunne overholde grænseværdierne af hensyn til forsyningssik-
kerheden.
Grænseværdierne vil gælde fra 20. dagen efter offentliggørelse i EU-tidende. Fødevarer, som er lovligt
markedsført inden denne ikrafttrædelse, vil fortsat kunne være på markedet inden for produktets hold-
barhed.
Fødevaregruppe
Fødevarer
Maksimal
grænse-
værdi (ML) for sum-
men af uorganisk ar-
sen (sum af As (III) og
AS (V)) (mg/kg)
0,50
Muskelkød af fisk
Krebsdyr
Toskallede bløddyr
Blæksprutte
Salt*
Havtaske (Lophius
spp.; Kathetostoma gi-
ganteum)
Fladfisk (Pleuronectiformes
species)
Kuller (Melanogrammus
aeglefinus)
Sild (Chupa
sp)
Rokke (Rajidae
species)
Haj (alle arter)
Andre fiskearter
Krabber og krabbelignende krebsdyr (Brachyura og
Anomura), rejer (alle arter)
Langoustine/jomfruhummer (Nephrops
norvegi-
cus)
og rock lobster/languster (Jasus
species)
Andre krebsdyr
Kammusling
Andre toskallede bløddyr
Blæksprutte
0,10
0,10
1,5
0,20
0,10
0,50
0,050
0,50
2
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 267: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for uorganisk arsen i fiskerivarer
*Denne
grænseværdi er allerede gældende i forordning (EU) 2023/915, men fremgår af forslaget.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet der er tale om gennemfø-
relsesbestemmelser til en allerede gældende retsakt.
Gældende dansk ret
Grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødevarer reguleres af Kommissionens forordning
(EU) 2023/915 af 25. april 2023 om maksimalgrænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødeva-
rer og om ophævelse af forordning (EF) nr. 1881/2006. Ændringen vil være direkte gældende i Dan-
mark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen væ-
sentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU’s budget. For-
slaget skønnes heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes medfører
forslaget ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Der kan forekomme erhvervsøkonomiske konsekvenser for muslingeerhvervet, såfremt der findes for-
højet indhold af uorganisk arsen, og at muslingefangstområder af den grund må lukkes. Hidtil har Fø-
devarestyrelsens muslingeovervågning ikke vist forhøjet indhold af uorganisk arsen, men ved årsskiftet
2024/25 blev der i Fødevarestyrelsens muslingeovervågning målt væsentligt forhøjet indhold i prøver
fra fangstområderne 14, 15 og 35 fra Limfjorden. Fødevarestyrelsen vil i marts 2025 udtage ekstra prøver
fra disse områder for at verificere det forhøjede indhold. Såfremt dette verificeres, vil disse områder
blive lukket for muslingefiskeri.
Der er i alt 39 muslingefangstområder i Limfjorden, men områderne 14, 15 og 35 er nogle af de områder,
som har højst aktivitet målt ud fra antallet af indsendte prøver. Muslingeerhvervet udtager også selv
prøver til egenkontrol af kemiske forureninger i muslinger, men kun for de kemiske forureninger, som
er reguleret med EU-grænseværdier. Da der på nuværende tidspunkt ikke er grænseværdier for uorga-
nisk arsen, har der ikke været krav om disse analyser.
Landbrugs- og Fiskeristyrelsen har lavet dataudtræk, som viser, at der samlet er landet 1.587 tons mus-
linger fra de tre muslingefangstområder (14, 15 og 35) i perioden 1. september 2023 til 31. august 2024
til en værdi af 2,7 mio. kr. Det drejer sig om blåmuslinger og hjertemuslinger. I samme periode er der
samlet høstet 464 tons blåmuslinger fra kulturbanker i de tre områder til en samlet værdi af 1,0 mio. kr.
Der er ikke medtaget eventuelle akvakulturanlæg i udtrækket. Samlet set vurderes det, at en lukning af
områderne vil medføre et løbende tab af landingsværdier på ca. 3,7 mio. kr. og et anslået erhvervsøko-
nomisk tab på ca. 2,5 mio. kr. om året på kort sigt (landingsværdi minus variable omkostninger).
DTU Fødevareinstituttet har vurderet, at der i Danmark er gennemført analyser af indholdet af uorga-
nisk arsen i de fleste fødevarer på det danske marked, der har det højeste indhold af uorganisk arsen.
Baseret på disse analyser og DTU Fødevareinstituttets undersøgelser af indtaget af disse fødevarer, har
DTU Fødevareinstituttet gennemført risikovurderinger. Vurderingerne viser konsekvent, at indtaget af
uorganisk arsen udgør en sundhedsmæssig risiko for den danske befolkning. Fra et sundhedsmæssigt
synspunkt finder DTU Fødevareinstituttet det derfor ønskeligt, at indtaget af uorganisk arsen sænkes,
3
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 267: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for uorganisk arsen i fiskerivarer
hvilket blandt andet kan gøres ved at have så lave grænseværdier for uorganisk arsen i fødevarer, som
det er praktisk muligt.
Høring
Sagen har været i høring på høringsportalen. Der er ikke modtaget høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter generelt forslag, der medfører et øget beskyttelsesniveau i EU og i Danmark. Forsla-
get medfører et øget beskyttelsesniveau, da der ikke er regulering af uorganisk arsen i fiskerivarer på
nuværende tidspunkt. Regeringen henviser endvidere til, at grænseværdier skal fastsættes på baggrund
af videnskabeligt baserede risikovurderinger foretaget af EFSA og med hensyntagen til forsyningssik-
kerheden. På den baggrund agter regeringen at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4