Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 268
Offentligt
2978026_0001.png
Notat
Notat om besvarelse af Kommissionens åbningsskrivelse nr.
2024/2104 vedrørende direktiv 2005/36/EF og forudgående kontrol af
kvalifikationer i tilfælde af midlertidig levering af tjenesteydelser in-
den for visse erhverv
Kommissionens generalsekretariat har den 16. december 2024 fremsendt Kom-
missionens åbningsskrivelse (ref. INFR(2024)2104) til den danske regering vedrø-
rende direktiv 2005/36/EF om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer
som ændret ved direktiv 2013/55/EU (herefter i det følgende benævnt
”anerken-
delsesdirektivet”). Direktivet giver mulighed for at foretage forudgående kontrol af
kvalifikationerne hos erhvervsudøvere, der udfører midlertidige og lejlighedsvise
tjenesteydelser i en anden medlemsstat, under visse begrænsede og særlige be-
tingelser.
Kommissionen anfører, at Danmark har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til ar-
tikel 7, stk. 1 og stk. 4, i anerkendelsesdirektivet for så vidt angår de nationale
gennemførelsesforanstaltninger, der foreskriver forudgående kontrol af de er-
hvervsmæssige kvalifikationer ved personer, som udfører visse midlertidige og lej-
lighedsvise tjenesteydelser i anden medlemsstat. Kommissionen oplister i denne
forbindelse en række erhverv, der er meddelt i databasen over lovregulerede er-
hverv i henhold til direktivets artikel 59, stk. 2, som efter Kommissionens opfattelse
ikke er omfattet af anvendelsesområdet for direktivets artikel 7, stk. 4.
1. De danske regler, der implementerer anerkendelsesdirektivet
Anerkendelsesdirektivet er gennemført i dansk ret ved lov nr. 1871 af 29. decem-
ber 2015 om lov om anerkendelse af visse uddannelses- og erhvervsmæssige
kvalifikationer, som ændret ved lov nr. 884 af 16. juni 2020 (herefter i det følgende
benævnt ”anerkendelsesloven”), og i bekendtgørelse nr. 53 af 14. januar
2016 om
anerkendelse af visse uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer. Reglerne
suppleres af specifikke regler for de af anerkendelsesdirektivet omfattede lovregu-
lerede erhverv på de relevante ministeriers områder.
Det følger af direktivets artikel 7, stk. 4, at når tjenesteyderen første gang udfører
en tjenesteydelse inden for lovregulerede erhverv, der har konsekvenser for den
offentlige sundhed og sikkerhed, og som ikke er omfattet af automatisk anerken-
delse i henhold til kapitel II eller III eller IIIa i afsnit III, kan den kompetente myn-
dighed i værtsmedlemsstaten kontrollere tjenesteyderens erhvervsmæssige kvali-
fikationer, inden den pågældende første gang udfører tjenesteydelsen. Den forud-
gående kontrol kan kun foretages, når formålet med kontrollen er at undgå alvorlig
skade for tjenestemodtagerens sundhed eller sikkerhed på grund af tjenesteyde-
rens manglende erhvervsmæssige kvalifikationer, og når kontrollen ikke er mere
omfattende end nødvendigt med henblik herpå.
I dansk ret er der i relation til direktivets artikel 7, stk. 4, fastsat regler i anerkendel-
seslovens kapitel 5 om anerkendelsesprocedure for etablering og midlertidig og
lejlighedsvis levering af tjenesteydelser, herunder i § 5, stk. 4, om proceduren ved
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Bredgade 40-42
1260 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
538036
Side 1/3
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 268: Notat om svar på åbningsskrivelse vedr. anerkendelsesdirektivet (sag nr. 2024/2104)
2978026_0002.png
anmeldelse af lovregulerede erhverv, der har konsekvenser for den offentlige
sundhed og sikkerhed, og hvor der er fastsat krav om forudgående kontrol i reg-
lerne for det pågældende erhverv, jf. direktivets artikel 7, stk. 4. Reglerne i aner-
kendelsesloven skal ses i sammenhæng med de specifikke regler, der gælder for
det enkelte erhverv, og om et erhverv er omfattet af forudgående kontrol, følger
således af reglerne for erhvervet.
2. Redegørelse for regeringens bemærkninger til det af Kommissionen
anførte
I henhold til anerkendelsesdirektivets artikel 59, stk. 2, har Danmark i databasen
over lovregulerede erhverv indmeldt 113 erhverv, der kræver forudgående kontrol
af erhvervsmæssige kvalifikationer, inden der leveres midlertidige tjenesteydelser.
Kommissionen giver i åbningsskrivelsen udtryk for betænkeligheder med hensyn
til samlet set 27 erhverv, som Danmark har indmeldt i databasen. Disse erhverv er
af Kommissionen opdelt i fire overordnede kategorier
henholdsvis 1) erhverv i
bygge- og anlægssektoren (16 erhverv), 2) transportrelaterede erhverv (4 er-
hverv), 3) erhverv inden for forretningssektoren (5 erhverv) og 4) øvrige erhverv (2
erhverv).
Kommissionen bemærker i forbindelse med de lovregulerede erhverv indmeldt til
databasen efter artikel 59, stk. 2, at de specifikke erhverv, nævnt i åbningsskrivel-
sen, efter Kommissionens opfattelse går videre end anvendelsesområdet for di-
rektivets artikel 7, stk. 4. Kommissionen bemærker, at analysen for hvert enkelt er-
hverv på nuværende tidspunkt er baseret på oplysningerne i databasen over lov-
regulerede erhverv.
Kommissionen anfører også, at Kommissionens fokus på de nævnte erhverv ikke
udelukker, at også andre lovregulerede erhverv, indmeldt til databasen, kan give
anledning til lignende betænkeligheder, selvom de ikke er genstand for denne åb-
ningsskrivelse.
Da de lovregulerede erhverv, som Kommissionen nævner i åbningsskrivelsen, hø-
rer under andre ministerier, har Uddannelses- og Forskningsministeriet til brug for
regeringens besvarelse indhentet bidrag fra de ministerier, som de pågældende
erhverv
og de dertil knyttede regler
hører under.
Til brug for regeringens besvarelse er der modtaget bidrag for så vidt angår de en-
kelte erhverv, der er nævnt i åbningsskrivelsen, fra henholdsvis Beskæftigelsesmi-
nisteriet, Social- og Boligministeriet, Erhvervsministeriet, Transportministeriet, Mi-
nisteriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og Miljø- og Ligestillingsministeriet.
Det bemærkes, at åbningsskrivelsen også er sendt til øvrige ministerier med lovre-
gulerede erhverv som følge af Kommissionens bemærkning om, at også andre
lovregulerede erhverv, der ikke er nævnt i åbningsskrivelsen, eventuelt vil kunne
give anledning til lignende betænkeligheder, sådan at disse ministerier tilsvarende
har mulighed for at forholde sig til det i åbningsskrivelsen anførte.
Som en generel opfølgning herpå vil Uddannelses- og Forskningsstyrelsen i for-
bindelse med den årlige beretning om vurdering og anerkendelse af udenlandske
uddannelseskvalifikationer m.v., som sendes til Folketinget og Kommissionen,
Side 2/3
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 268: Notat om svar på åbningsskrivelse vedr. anerkendelsesdirektivet (sag nr. 2024/2104)
2978026_0003.png
bede alle kompetente myndigheder med ansvar for lovregulerede erhverv forholde
sig særskilt til, om også reguleringen af erhverv med forudgående kontrol, der ikke
er nævnt i åbningsskrivelsen, vurderes at leve op til betingelserne for fortsat at
skulle være registreret i databasen som erhverv med forudgående kontrol.
Bemærkningerne i svaret til Kommissionens åbningsskrivelse i forhold til de en-
kelte lovregulerede erhverv, som nævnes i åbningsskrivelsen, kan opdeles i fire
overordnede kategorier, herunder 1) erhverv hvor registrering i databasen af for-
udgående kontrol med henvisning til direktivets artikel 7, stk. 4, skal ændres, 2) er-
hverv hvor det vurderes, at betingelserne i direktivets art. 7, stk. 4, er opfyldt, 3)
erhverv hvor der ønskes dialog med Kommissionen vedrørende fortolkningen af
direktivet med henblik på at kunne opretholde forudgående kontrol, samt 4) er-
hverv hvor det skal undersøges, om konsekvenser for den offentlige sundhed og
sikkerhed kan undgås på anden vis end ved brug af direktivets artikel 7, stk. 4.
Det fremgår af svaret, at såfremt Kommissionen fortsat har betænkeligheder i for-
hold til visse af de erhverv, hvor regeringen vurderer, at betingelserne i direktivets
artikel 7, stk. 4, er opfyldt, eller såfremt det anførte i øvrigt giver anledning til
spørgsmål fra Kommissionens side, ønsker regeringen at indgå i en nærmere dia-
log med Kommissionen herom.
Nedenfor følger en oversigt over, hvor mange erhverv (opdelt på sektorer), der er
inden for hver af de ovenfor nævnte kategorier af bemærkninger:
1. Erhverv hvor registrering i databasen af forudgående kontrol med henvisning
til direktivets artikel 7, stk. 4, skal ændres
3 erhverv i bygge- og anlægssektoren
3 transportrelaterede erhverv
4 erhverv i forretningssektoren
1 øvrigt erhverv
2. Erhverv hvor det vurderes, at betingelserne i direktivets artikel 7, stk. 4, er op-
fyldt
7 erhverv i bygge- og anlægssektoren
1 transportrelateret erhverv
3 erhverv i forretningssektoren
1 øvrigt erhverv
3. Erhverv hvor der ønskes dialog med Kommissionen i forhold til fortolkningen
af direktivet med henblik på at kunne opretholde forudgående kontrol
2 erhverv i bygge- og anlægssektoren
4. Erhverv hvor det skal undersøges, om konsekvenser for den offentlige sund-
hed og sikkerhed kan undgås på anden vis end ved brug af direktivets artikel
7, stk. 4
5 erhverv i bygge- og anlægssektoren
Regeringen har besvaret Kommissionens åbningsskrivelse i overensstemmelse
med det ovenfor anførte.
Side 3/3