Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 3
Offentligt
2913349_0001.png
Den 27. september 2024
FVM 382
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag om godkendelse af jern (III)-tyrosinchelat som foder-
tilsætningsstof til slagtefjerkræarter, fjerkræarter opdrættet til æglægning samt
til kalkuner og mindre udbredte fjerkræarter opdrættet til avl (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om godkendelse af jern (III)-tyrosinchelat som fodertilsætnings-
stof til slagtefjerkræarter, fjerkræarter opdrættet til æglægning samt til kalkuner og mindre udbredte
fjerkræarter opdrættet til avl (komitésag). Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har
vurderet, at stoffet er sikkert for dyr, mennesker og miljø, når stoffet anvendes efter forskrifterne,
herunder arbejdsmiljøkravene. En vedtagelse af forslaget skønnes at have en positiv virkning på be-
skyttelsesniveauet for mennesker i Danmark og EU. Regeringen kan på dette grundlag støtte forsla-
get. Forslaget forventes at blive sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer
og Foder (SCoPAFF) den 9.-10. oktober 2024.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om godkendelse af jern (III)-tyrosinchelat som fodertilsætningsstof
til alle slagtefjerkræarter, alle fjerkræarter opdrættet til æglægning samt til kalkuner og mindre udbredte
fjerkræarter opdrættet til avl.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 1831/2003 af
22. september 2003 om fodertilsætningsstoffer, artikel 9, stk. 2.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder (SCoPAFF), Dyreernæring. Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedta-
ger Kommissionen forslaget. Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager
Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for to måneder kan forelægge Komitéen et æn-
dret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen
udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget/inden for to måneder forelægge
komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for appeludvalget.
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Notat om komitésag om godkendelse af jern (III)-tyrosinchelat til fjerkræ til avl
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen ikke
vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommis-
sionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan Kommissionen
vedtage forslaget.
Sagen forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder
(SCoPAFF), Dyreernæring den 9.-10. oktober 2024.
Formål og indhold
Forslaget vedrører et fodertilsætningsstof, der godkendes til et bestemt anvendelsesformål og til be-
stemte dyrekategorier. Godkendelsesproceduren omfatter blandt andet en undersøgelse af stoffets iden-
titet, virkningsmekanisme og sikkerhed i forhold til dyrs og menneskers sundhed. Endvidere må stoffet
ikke have negativ effekt på miljøet. Stoffets effektivitet over for de pågældende dyrearter skal ligeledes
være dokumenteret.
Kommissionens forslag vedrører godkendelse af et nyt tilsætningsstof i den
funktionelle gruppe ”andre
zootekniske tilsætningsstoffer”
jern (III)-tyrosinchelat
til slagtefjerkræarter, fjerkræarter opdrættet
til æglægning samt til kalkuner og mindre udbredte fjerkræarter opdrættet til avl. Formålet med tilsæt-
ningsstoffet er at reducere forekomsten af
Campylobacter
spp. i fjerkræs ekskrementer, hvilket medfø-
rer en potentiel reduktion af Campylobacter-forurening på slagtekroppen. Det kan betyde, at risikoen
for campylobacter-infektion hos mennesker reduceres.
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har vurderet jern (III)-tyrosinchelat i forhold til
dets sikkerhed og effektivitet. Der er overordnet set ikke sundhedsmæssige problemer ved anvendelsen
af stoffet i de foreslåede mængder hverken for dyr eller mennesker. Ifølge EFSA vil jern (III)-tyrosin-
chelat kunne udgøre en risiko ved indånding, og det bør betragtes som hud-, øjen- og slimhindeirrite-
rende. På grund af indholdet af nikkel bør tilsætningsstoffet også betragtes som hud- og luftvejs-sensi-
biliserende. EFSA vurderer, at jern (III)-tyrosinchelat udgør en risiko for brugerne ved indånding. Ved
anvendelse af beskyttelsesudstyr forventes jern (III)-tyrosinchelat ikke at udgøre en arbejdsmiljørisiko.
Kommissionen anbefaler derfor, at der tages forholdsregler ved kontakt med øjne og hud. De har valgt
at indskrive krav om, at virksomheden iværksætter passende procedurer og foranstaltninger for at be-
skytte brugerne af stoffet. Desuden er der i henhold til forordning (EU) nr. 1272/2008 om klassificering,
mærkning og emballering af stoffer,
(CLP-forordningen),
krav om faremærkning af fodertilsætnings-
stoffer, der kan udgøre en risiko i forbindelse med brugen af dem. Dette krav om anvendelse af pikto-
grammer, som også stilles til kemikalier, fremgår af miljølovgivningen.
Kommissionen har desuden i godkendelsen sat grænser for urenhederne nikkel og lithium på henholds-
vis maksimalt 20 mg nikkel/kg foder og maksimalt 50 mg lithium/kg foder. Dermed vurderes det, at
disse to stoffer, selv ved den højeste dosis, som ansøger anbefaler anvendt, dvs. 200 mg/kg foder, ikke
udgør en risiko for dyr eller for brugere.
EFSA vurderer, at jern (III)-tyrosinchelat er effektiv til at reducere forekomsten af
Campylobacter
spp.
i fjerkræs ekskrementer.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
2
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Notat om komitésag om godkendelse af jern (III)-tyrosinchelat til fjerkræ til avl
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vil være direkte gældende i Danmark, og vil ikke medføre ændringer af lovgivningen i Dan-
mark.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser. Forslaget vurderes heller ikke
at have administrative eller samfundsøkonomiske konsekvenser. Forslaget skønnes endvidere ikke at
have økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
Fødevarestyrelsen bemærker, at Kommissionen ikke har indsat en øvre grænse for indhold af fodertil-
sætningsstoffet i forslaget. Det skyldes, at EFSA har vurderet, at stoffet er sikkert, også ved den højeste
dosis, som ansøger anbefaler anvendt, dvs. 200 mg/kg foder. Fødevarestyrelsen vil arbejde for, at denne
maksimale anbefalede dosis angives i forordningen, så det er klart, hvilke betingelser EFSA har vurderet
stoffet sikkert ved.
En vedtagelse af forslaget forventes at kunne hæve beskyttelsesniveauet for mennesker i Danmark og
EU.
Høring
Sagen har været i høring på høringsportalen. Der er ikke indkommet bemærkninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter generelt forslag om fodertilsætningsstoffer, der forbedrer dyrs og menneskers sund-
hed og forøger beskyttelsesniveauet. Regeringen lægger endvidere vægt på, at den af ansøger maksimale
anbefalede dosis af fodertilsætningsstoffet i foder, angives i forordningen. Regeringen agter på denne
baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3