Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 30
Offentligt
2920484_0001.png
KOMITÉNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Dato
10. oktober 2024
COMMISSION IMPLEMENTING REGULATION (EU) …/... of XXX laying down
rules for the application of Regulation (EU) No 910/2014 of the European Par-
liament and of the Council as regards the integrity and core functionalities of
European Digital Identity Wallets
KOM-dokument foreligger uden nummer (komitologiregistret).
Nyt notat.
1. Resumé
Europa-Kommissionen (Kommissionen) har den 12. august 2024 fremsat en
pakke med fem forslag til gennemførelsesretsakter om tekniske krav til en digi-
tal identitetstegnebog (herefter ”tegnebog”) under eIDAS2-forordningen
(2024/1183) (komitésag). Blandt forslagene er en gennemførelsesretsakt om in-
tegritet og centrale funktioner for tegnebogen. Denne retsakt blev drøftet på et
møde i komitéen for den europæiske ramme for digital identitet den 5. septem-
ber 2024 og forventes sat til afstemning den 22. oktober 2024.
Gennemførelsesretsaktens bestemmelser forventes ikke i sig selv at have nogen
direkte lovgivningsmæssige, samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske
konsekvenser. Beskyttelsesniveauet for borgere, forbrugere og samfundet som
helhed vil potentielt kunne forbedres som følge af, at eIDAS2-forordningen har
til hensigt at skabe et mere data-begrænsende marked for identifikation i EU.
For så vidt angår de statsfinansielle konsekvenser, er det ikke muligt at fastslå,
hvor stor en del af de samlede udgifter til implementeringen af eIDAS2-forord-
ningen, der direkte kan tilskrives bestemmelserne i gennemførelsesretsakten.
Regeringen støtter fremsættelsen af gennemførelsesretsakterne for tegnebo-
gen, da de er vigtige for dansk implementering af eIDAS2-forordningen. Det er
afgørende for regeringen, at forslaget muliggør en brugervenlig, sikker og pri-
vatlivsbeskyttende implementering, især til fx aldersverifikation. Derudover
fremhæver regeringen behovet for klare tekniske specifikationer vedrørende
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Notat om komitésag om Integritet og centrale funktioner for identitetstegnebog
2920484_0002.png
signering, dataformater og funktioner som backup og validering. Sikkerheds-
kravene bør være proportionale med risiciene for at undgå unødig påvirkning af
brugervenligheden i lavrisikosituationer. Regeringen anerkender, at retsakten
ikke vil dække alle tekniske aspekter, og vil derfor sikre fortsat teknisk arbejde
og overblik over relevante igangværende standardiseringstiltag og -anmodnin-
ger.
På baggrund af ovenstående forventer regeringen at stemme for forslaget.
2. Baggrund
Den 11. april 2024 blev der opnået enighed mellem Rådet og Europa-Parlamen-
tet om en forordning om pålidelig og sikker digital identitet til alle europæere
(2024/1183) (herefter eIDAS2-forordningen). Forordningen trådte i kraft den
20. maj 2024. Forordningen udvider forordning 910/2014 om elektronisk iden-
tifikation og tillidstjenester (eIDAS-forordningen) og introducerer bl.a. en digi-
tal identitetstegnebog, som medlemsstaterne påbydes at udstede til deres bor-
gere. Den skal give borgerne kontrol over deres online identitet og data, mulig-
gøre adgang til offentlige, private og grænseoverskridende digitale tjenester
samt understøtte signering af digitale dokumenter.
Som led i implementeringen af eIDAS2-forordningen skal der vedtages en
række gennemførelsesretsakter med henblik på at fastsætte tekniske specifi-
kationer og procedurer.
Kommissionen har den 12. august 2024 fremsat en pakke med forslag til fem
gennemførelsesretsakter heriblandt denne gennemførselsretsakt vedrørende
integritet og centrale funktioner for tegnebogen. Alle fem gennemførselsrets-
akter er blevet drøftet på et møde i eIDAS-komitéen den 5. september 2024 og
forventes sat til afstemning på et møde i komitéen den 22. oktober 2024. Ifølge
eIDAS2-forordningen skal Kommissionen vedtage retsakterne senest den 21.
november 2024. Folketingets Europaudvalg foreligges et særskilt notat for hver
enkelt forslag.
Forslag til gennemførselsretsakt vedrørende integritet og centrale funktioner
for tegnebogen har hjemmel i forordningens artikel 5a(23), der omhandler fast-
læggelse af referencestandarder og om nødvendigt specifikationer og procedu-
rer for krav til tegnebogens funktionalitet.
Forslaget behandles efter undersøgelsesproceduren i komitéen for den euro-
pæiske ramme for digital identitet. Undersøgelsesproceduren indebærer, at
Kommissionen skal vedtage de enkelte forslag, hvis et kvalificeret flertal stem-
mer for. Hvis et kvalificeret flertal derimod stemmer imod, må Kommissionen
ikke vedtage forslagene. Hvis der hverken er kvalificeret flertal for eller imod
forslagene, kan Kommissionen enten vedtage dem eller fremsætte nye udgaver
med ændringer.
Der er yderligere fem gennemførselsretsakter i eIDAS2-forordningen der har en
frist for vedtagelse den 21. november 2024. Disse forventes fremsat som en
2
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Notat om komitésag om Integritet og centrale funktioner for identitetstegnebog
2920484_0003.png
endnu en pakke af Kommissionen i de kommende uger. I 2025 forventes ligele-
des en række gennemførselsretsakter knyttet til forordningen. Folketingets Eu-
ropaudvalg vil i relevant omfang blive forelagt komiténotater for disse retsak-
ter, i takt med at de offentliggøres.
3. Formål og indhold
Forslaget handler om grundfunktionaliteten i tegnebøgerne. Retsakten har til
formål at fastsætte regler, der skal sikre, at medlemsstaterne stiller tegnebøger
til rådighed, som er interoperable og kan anvendes til alle deres tilsigtede for-
mål på tværs af EU. Tegnebøgerne skal blandt andet muliggøre:
sikker onlineidentifikation på tværs af grænserne for mange forskel-
lige offentlige og private tjenester
deling af elektroniske attesteringer af attributter
Privatlivsvenlig aldersverifikation online og offline
Udstedelse af elektroniske signaturer
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
5. Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt.
Det er derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i over-
ensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Ud over den europæiske forordning om pålidelig og sikker digital identitet til
alle europæere (2024/1183) findes der på nuværende tidspunkt ingen specifik
juridisk ramme for en europæisk digital identitetstegnebog i Danmark, og der
er heller ikke vedtaget national lovgivning på området. Dog er udviklingen og
anvendelsen af digitale tegnebøger og identiteter underlagt eksisterende lov-
givning, der ikke stiller specifikke krav til deres anvendelsesmuligheder. Allige-
vel indeholder lovgivningen regler, der blandt andet vedrører krav til identifika-
tion, beskyttelse af grundlæggende rettigheder og databeskyttelse, hvilket di-
rekte påvirker udviklingen og anvendelsen af tegnebøgerne.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget ventes ikke i sig selv at have nogen direkte lovgivningsmæssige kon-
sekvenser.
Det bemærkes dog, at implementeringen af eIDAS2-forordningen og dertilhø-
rende gennemførselsretsakter planlægges at foregå trinvist, og der vil være be-
hov for særlige nationale tilpasninger og hensyntagen til eksisterende it-løsnin-
ger. På den baggrund vil der sandsynligvis opstå et gradvist behov for ny lovgiv-
ning, som tidligst kan træde i kraft fra 2026.
3
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Notat om komitésag om Integritet og centrale funktioner for identitetstegnebog
2920484_0004.png
Det er endnu ikke muligt at angive præcis, hvilken lovgivning, der er behov for,
men der forventes bl.a. lovgivning om anerkendelse af danske tegnebøger som
et legitimationsbevis, samt regler for erstatningsansvar, som der ikke lovgives
om på detailniveau i forordningen.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Det er ikke muligt at fastslå, hvor stor en del af de samlede udgifter til imple-
menteringen af eIDAS2-forordningen, der direkte kan tilskrives bestemmel-
serne i gennemførelsesretsakten. Dette skyldes, at de primære udgifter vurde-
res at være forbundet med eIDAS2-forordningens krav til tegnebogens funktio-
nalitet, snarere end de specifikke bestemmelser i gennemførselsretsakten om,
hvordan denne funktionalitet skal implementeres i praksis.
Digitaliseringsstyrelsen har gennemført en overordnet kortlægning af de for-
ventede statsfinansielle konsekvenser ved implementeringen og efterlevelsen
af eIDAS2-forordningens samlede forpligtelser. Det vurderes, at der vil være
samlede udgifter på forventet ca. 1,7 mia. i perioden 2024-2036, til it-udvikling,
drift og vedligehold af tegnebogen. Estimatet er dog behæftet med meget stor
usikkerhed.
De statsfinansielle konsekvenser er særligt drevet af, at det vil blive obligatorisk
for offentlige myndigheder i Danmark at anerkende og acceptere brugen af teg-
nebøger som identifikationsmiddel på lige fod med MitID. Hertil kommer en
nødvendig kobling til signering via NemLog-in samt udgifter til videreudvikling,
vedligehold, support, tilsyn og certificering.
Desuden forventes der at være statsfinansielle omkostninger forbundet med
udvikling og standardisering af diverse attester og andre dokumenter, hvis Dan-
mark skal kunne anvende centraliserede data til at udstede attester til en de-
central og brugerstyret tegnebog. Der vil være behov for standardisering og
ensretning af semantik for kendetegn og dokumenter med videre på tværs af
EU. Ibrugtagen af disse standarder hos offentlige institutioner og private aktø-
rer vil være en tidskrævende proces med tilpasningsomkostninger.
Tegnebogen skønnes dog også på sigt at kunne reducere fremtidige udgifter til
implementering af ny EU-lovgivning, idet den fremadrettet vil kunne udgøre
den tekniske løsning på en række problemstillinger, der søges løst digitalt på
tværs af EU (fx mobilkørekort, handicap-bevis, fuldmagter mv.). Fremfor at der
fremstilles forslag, der fører til behov for at etablere flere nye selvstændige na-
tionale it-systemer, er der således et potentiale i at fremtidige tværeuropæiske
digitale løsninger konsekvent sammentænkes med tegnebogen. Det konkrete
potentiale for reducering af fremtidige udgifter kan dog ikke kvantificeres på
nuværende tidspunkt.
Det bemærkes, at afledte nationale udgifter som følge af EU-retsakter afholdes
inden for de berørte myndigheders eksisterende bevillingsramme, jf. budget-
vejledningens bestemmelser herom.
4
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Notat om komitésag om Integritet og centrale funktioner for identitetstegnebog
2920484_0005.png
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslagets bestemmelser ventes ikke i sig selv at have nogen direkte samfunds-
økonomiske konsekvenser.
eIDAS2-forordningen vurderes at kunne få positive samfundsøkonomiske kon-
sekvenser på sigt, såfremt de nye tegnebøger kan bidrage til at styrke tilliden i
online transaktioner samt skabe bedre muligheder for brug af grænseoverskri-
dende tillidstjenester som fx signeringsløsninger og dokumentation af speci-
fikke personlige attributter, såsom alder, til forskelige anvendelser og formål.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslagets bestemmelser ventes ikke i sig selv at have nogen direkte erhvervs-
økonomiske konsekvenser.
eIDAS2-forordningen forventes at medføre erhvervsøkonomiske konsekvenser
for alle private tjenesteudbydere, der har en kontraktmæssig eller juridisk for-
pligtelse til at anvende
”stærk brugerautentifikation” til online identifikation af
deres brugere og kunder, fordi de fremadrettet pålægges at skulle acceptere
tegnebøger som identifikationsmiddel med forventede tilpasninger af deres ek-
sisterende it-løsninger til følge. Dertil kommer eventuelle omkostninger i for-
bindelse med private aktørers omstilling til udstedelse og modtagelse af digi-
tale beviser fra tegnebøger.
Det vurderes dog også, at særligt virksomheder, der udsteder eller modtager
beviser, fx billetter eller id-beviser, kan udnytte tegnebogens muligheder i de-
res forretning til at forsimple deres arbejdsgange. På længere sigt er der også
potentiale for at lette virksomheders interaktion med offentlige myndigheder.
Der er endnu ikke foretaget et nærmere estimat af de erhvervsøkonomiske
konsekvenser, men de vil i høj grad afhænge af, hvor udbredt anvendelsen af
tegnebøgerne bliver.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget vil potentielt kunne forbedre beskyttelsesniveauet for borgere, for-
brugere og samfundet som helhed som følge af, at eIDAS2-forordningen har til
hensigt at skabe et mere data-begrænsende marked for identifikation i EU, idet
tegnebøgerne giver borgere i EU større kontrol over deres personlige oplysnin-
ger. Med de nye digitale tegnebøger kan borgerne selv styre, hvilke data de vil
dele, og kun de nødvendige oplysninger skal deles, når de bliver bedt om det.
8. Høring
Sagen har været sendt i høring i EU-specialudvalget for digitalisering med frist
for bemærkninger den 9. september 2024. Der er indkommet bemærkninger
fra ATP.
5
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Notat om komitésag om Integritet og centrale funktioner for identitetstegnebog
2920484_0006.png
ATP
har en bekymring for, at de digitale tegnebøger ikke understøtter autenti-
fikation ved opkald til offentlige myndigheder, hvilket er særligt vigtigt for æl-
dre og handicappede borgere. Telefonautentifikation kan forbedre både til-
gængeligheden til offentlige tjenester og sikkerheden ved telefoninteraktioner.
Derfor foreslår ATP, at den endelige implementering af de digitale tegnebøger
også inkluderer telefonautentifikation for at sikre fuld interoperabilitet på
tværs af kommunikationskanaler.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Flere medlemsstater har under det første komitémøde udtrykt et ønske om, at
centrale dele af gennemførselsretsakten vedrørende tegnebogens funktionali-
tet enten fjernes eller præciseres yderligere. Flere medlemsstater finder, at den
nuværende udformning ikke muliggør implementering af tegnebøgerne i med-
lemsstaterne. Dette skal dog ses i sammenhæng med, at en række tekniske
standarder på området fortsat er under udvikling, hvilket betyder, at Kommis-
sionen endnu ikke kan henvise til disse. Det er på den baggrund usikkert, om
medlemsstaterne vil stemme for forslaget. Kommissionen har dog udtalt, at
gennemførelsesretsakten forventes at blive opdateret og genforhandlet, når de
relevante tekniske standarder fra de europæiske standardiseringsorganisatio-
ners er færdige. Dette kan muligvis lette forhandlingerne og fremskynde opnå-
elsen af et acceptabelt kompromis.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser arbejdet om at fremsætte gennemførselsretsakter vedrø-
rende tegnebogen velkommen, idet de udgør en vigtig milepæl for en dansk
implementering af eIDAS2-forordningen.
Regeringen lægger afgørende vægt på, at gennemførelsesretsakten tager hen-
syn til, og muliggør, en privatlivsbeskyttende implementering, der står mål med
eIDAS2-forordningens ambitioner, og blandt andet muliggør brugervenlig, sik-
ker og privatlivsbeskyttende aldersverifikation.
Regeringen lægger stor vægt på, at gennemførselsretsakten skal indeholde en
tilstrækkelig teknisk detaljering og specifikation, så der skabes klarhed over im-
plementeringsrummet for en dansk tegnebog, især vedrørende signering, da-
taformater og centrale funktioner såsom backup og validering.
Derudover lægger regeringen stor vægt på, at sikkerhedskravene for tegnebø-
gerne gøres proportionale med risiciene, således at der ikke indføres uhensigts-
mæssige indskrænkninger for brugeroplevelsen og brugervenligheden i de
brugsscenarier, hvor risiciene ved eventuelt misbrug er begrænsede.
Overordnet set er det regeringens vurdering, at det er usandsynligt, at retsak-
terne vil dække alle tekniske aspekter eller være fuldt fremtidssikrede i en læn-
gere årrække. Regeringen vil derfor arbejde for, at det formaliseres, hvordan
og hvor det tekniske arbejde med specifikationer for tegnebøgerne fortsætter,
herunder at der indføres en revisionsklausul, der sikrer, at gennemførelsesrets-
6
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Notat om komitésag om Integritet og centrale funktioner for identitetstegnebog
2920484_0007.png
akten regelmæssigt revideres og opdateres efter behov, med fokus på nye stan-
darder eller tekniske specifikationer. Endvidere vil regeringen arbejde for, at
Kommissionen leverer et overblik over igangværende standardiseringstiltag og
de standardiseringsanmodninger, Kommissionen allerede har sendt. Dette
overblik vil sikre bedre planlægning og undgå divergerende løsninger fra for-
skellige medlemsstater.
På baggrund af ovenstående forventer regeringen at stemme for forslaget, idet
Kommissionens kompromisforslag muliggør regelmæssig og nødvendig ajour-
føring af de tekniske specifikationer af centrale funktioner, og ikke unødigt hin-
drer en brugervenlig, sikker og privatlivsbeskyttende brug af tegnebogen til fx
aldersverifikation.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Sagen skønnes at skulle forelægges Folketingets Europaudvalg med henblik på
orientering.
7