Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 306
Offentligt
2985892_0001.png
4. marts 2025
Samlenotat vedrørende Kommissionens plan for oprustning af eu-
ropæisk forsvar
1) Kommissionens plan for oprustning af europæisk forsvar
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomiministeriet
2
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 306: Samlenotat vedr. Kommissionens plan for oprustning af europæisk forsvar
2985892_0002.png
Dagsordenspunkt X: Kommissionens plan for
oprustning
af europæisk forsvar
1. Resume
Kommissionsformanden, Ursula von der Leyen, har den 4. marts 2025 annon-
ceret en plan for oprustning af europæisk forsvar med fem arbejdsspor, her-
under tre initiativer, som tilsammen skal muliggøre mobilisering af forsvars-
investeringer på kort og mellem lang sigt for op til samlet set ca. 800 mia.
euro. Planen ventes drøftet på det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd
6. marts 2025. Det kan ikke udelukkes, at der på mødet vil blive godkendt kon-
klusionstekst, der reelt endosserer de konkrete forslag i kommissionsforman-
dens brev, selv om de konkrete forslag først vil blive fremlagt efterfølgende.
Kommissionsformandens plan skal ses i lyset af den aktuelle ekstraordinære
situation, hvor der er behov for hurtige og målrettede beslutninger pga. situa-
tionen i Ukraine, idet EU’s fortsatte støtte til Ukraine hænger tæt sammen med
evnen til at tage vare på egen sikkerhed.
Planen lægger bl.a. op til initiativer vedrørende etablering af et nyt lånein-
strument til støtte i form af lån til EU-landene mhp. investeringer i forsvarska-
pabiliteter, aktivering af den nationale undtagelsesklausul i de finanspolitiske
regler samt tilskyndelse til omprioritering og fremrykket anvendelse af sam-
hørighedsmidler inden for EU-budgettet til øgede forsvarsrelaterede investe-
ringer. Kommissionen har endnu ikke fremsat de konkrete forslag, der skal
udmønte Kommissionens plan.
Regeringen støtter Kommissionens plan for oprustning af europæisk forsvar.
Regeringen finder det generelt væsentligt, at EU-landene sikrer en markant
og hurtig stigning i investeringerne i forsvar mhp. at Europa kan tage et større
ansvar for egen sikkerhed.
2. Baggrund
Kommissionsformand Ursula von der Leyen annoncerede på en pressekonfe-
rence 4. marts 2025 en plan for oprustning af europæisk forsvar,
REARM Eu-
rope.
Kommissionens plan for øgede europæiske forsvarsinvesteringer skitseres
i et brev fra kommissionsformanden til
EU’s stats-
og regeringschefer af 4.
marts 2025. Planen ventes drøftet på det ekstraordinære møde i Det Europæi-
ske Råd 6. marts 2025. Drøftelsen ventes at hænge sammen med den kom-
mende hvidbog om fremtiden for europæisk forsvar. Det kan ikke udelukkes, at
der på det ekstraordinære mødet i Det Europæiske Råd 6. marts 2025 vil blive
godkendt konklusionstekst, der reelt endosserer de konkrete forslag i kommis-
sionsformandens brev, selv om de konkrete forslag først vil blive fremlagt efter-
følgende.
Side 2 af 6
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 306: Samlenotat vedr. Kommissionens plan for oprustning af europæisk forsvar
2985892_0003.png
Planen skal ses i lyset af den aktuelle ekstraordinære situation, hvor der er be-
hov for hurtige og målrettede beslutninger pga. situationen i Ukraine,
idet EU’s
fortsatte støtte til Ukraine hænger tæt sammen med evnen til at tage vare på
egen sikkerhed.
I Kommissionens plan for oprustning af europæisk forsvar lægges der op til fem
arbejdsspor mhp. at fremme europæiske forsvarsinvesteringer:
Et nyt finansielt instrument til støtte i form af lån til EU-landene mhp. inve-
steringer i forsvarskapabiliteter
Anvendelse af fleksibilitet i de finanspolitiske regler mhp. at fremme natio-
nale offentlige investeringer i forsvar (den nationale undtagelsesklausul)
Tilskyndelse til at omprioritere og målrette eksisterende midler under sær-
ligt samhørighedspolitikken til forsvarsrelaterede investeringer via EU-bud-
gettet
Øget anvendelse af EIB til fremme af forsvarsinvesteringer
Mobilisering af privat kapital til forsvarsinvesteringer ved at fremme etable-
ringen af en opsparings- og investeringsunion, herunder færdiggørelse af
kapitalmarkedsunionen.
De tre førstnævnte arbejdsspor ventes udmøntet i konkrete forslag, som ifølge
Kommissionen tilsammen skal muliggøre mobilisering af forsvarsinvesteringer
for op til samlet set ca. 800 mia. euro over fire år, såfremt EU-landene øger de-
res forsvarsinvesteringer med 1,5 pct. af BNP. Kommissionen har endnu ikke
fremlagt konkrete udspil og forslag.
3. Formål og indhold
Kommissionens plan for oprustning af europæisk forsvar,
REARM Europe
in-
deholder følgende fem arbejdsspor:
1. Et nyt finansielt instrument til støtte i form af lån til EU-landene mhp.
investeringer i forsvarskapabiliteter
Kommissionen foreslår, at der etableres et nyt låneinstrument med finansiel
støtte i form af lån til EU-landenes opbygning af forsvarskapabiliteter. Der læg-
ges op til et instrument på op til 150 mia. euro rettet mod långivning til forsvars-
investeringer i EU-landene over det kommende årti. Lånene garanteres af EU-
budgettet.
Der lægges op til, at långivning via instrumentet vil kunne facilitere nationale
investeringer i bl.a. luft- og missilforsvar, artillerisystemer, missiler og ammu-
nition, droneområdet, forudsætningsskabende kapaciteter og beskyttelse af kri-
tisk infrastruktur, militær mobilitet og kapaciteter indenfor cyberforsvar.
Ifm. udmøntningen af instrumentet ventes der lagt op til brug af øget koordina-
tion og fælles indkøb af forsvar, hvilket vil sikre skalering, interoperabilitet og
Side 3 af 6
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 306: Samlenotat vedr. Kommissionens plan for oprustning af europæisk forsvar
2985892_0004.png
reducere omkostninger ifm. de europæisk forsvarsindkøb mhp. samlet set at
styrke den europæiske forsvarsindustrielle base.
2. Anvendelse af fleksibilitet i de finanspolitiske regler mhp. at fremme
nationale, offentlige investeringer i forsvar
Kommissionsformanden har meddelt, at planen for øgede europæiske forsvars-
investeringer vil indeholde et forslag om at anvende fleksibilitet i
EU’s finans-
politiske regler (Stabilitets- og Vækstpagten), hvilket skal ske gennem en koor-
dineret aktivering af reglernes såkaldte nationale undtagelsesklausul (NEC).
Ifølge reglerne skal de enkelte EU-lande formelt anmode Kommissionen om ak-
tivering af NEC, hvorefter Rådet pba. af en vurdering fra Kommissionen træffer
beslutning om aktivering med kvalificeret flertal. NEC kan aktiveres for et EU-
land i tilfælde af exceptionelle omstændigheder uden for landets kontrol og med
store konsekvenser for de offentlige finanser, idet aktivering forudsætter, at den
ikke er til fare for den finanspolitiske holdbarhed.
Aktivering af NEC ventes at indebære, at EU-landene mhp. at øge forsvarsud-
gifterne kan anmode om at overskride de aftalte grænser for udviklingen i de
offentlige udgifter i EU-reglerne, dvs. de såkaldte udgiftsstier, som indgår i lan-
denes mellemfristede finans- og strukturpolitiske planer, der er godkendt af Rå-
det, og at eventuelle henstillinger vedr. uforholdsmæssigt stort underskud kan
revideres eller tage højde for forsvarsudgifter. Kommissionen ventes at frem-
lægge udspil om NEC, som fastsætter nogle rammer for hensyntagen til for-
svarsudgifter i de finanspolitiske regler og implementeringen heraf. Kommissi-
onen ventes at
lægge op til at aktivere NEC’en
i fire år.
3. Tilskyndelse til forsvarsrelaterede investeringer via EU-budgettet
Kommissionens plan for oprustning af europæisk forsvar peger på en række til-
tag for at give EU-landene øgede muligheder for at omprioritere og fremrykke
tildelte midler fra samhørighedsprogrammerne under EU-budgettet til at
fremme forsvarsrelaterede investeringer.
I Kommissionens plan peges der desuden på, at der kan sikres øget udnyttelse
af platformen for strategiske teknologier for Europa (STEP) ved at udvide dens
anvendelsesområde til at omfatte alle teknologier af relevans for forsvarssekto-
ren.
4. Øget anvendelse af EIB til fremme af forsvarsinvesteringer
Kommissionens plan for oprustning af europæisk forsvar lægger op til, at den
europæiske investeringsbank, EIB, skal spille en afgørende rolle mhp. at bidrage
til at mobilisere yderligere private investeringer i forsvarssektoren. Der henvi-
ses i den forbindelse til EIB’s handlingsplan for sikkerhed og forsvar.
Side 4 af 6
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 306: Samlenotat vedr. Kommissionens plan for oprustning af europæisk forsvar
2985892_0005.png
5. Mobilisering af privat kapital til forsvarsinvesteringer ved at fremme
etableringen af en opsparings- og investeringsunion
Kommissionens plan for oprustning af europæisk forsvar lægger op til at styrke
rammebetingelserne for private investeringer i forsvar, herunder ved at sikre
færdiggørelse af kapitalmarkedsunionen. Kommissionen vil fremlægge en med-
delelse om den europæiske opsparings- og investeringsunion, der skal kanali-
sere europæiske private opsparinger over i kapitalmarkederne mhp. at styrke
europæisk konkurrenceevne.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet vil skulle fastlægge sin holdning til Kommissionens for-
slag, når disse fremsættes, idet retsgrundlaget vil være bestemmende for Eu-
ropa-Parlamentets rolle.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Ikke relevant. Kommissionens annoncering af planen er endnu ikke fulgt op af
konkrete udspil eller forslag.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens plan for oprustning af europæisk forsvar vil ikke i sig selv med-
føre statsfinansielle konsekvenser. De enkelte kommende tiltag og forslag an-
nonceret under Kommissionens plan vil kunne have statsfinansielle konsekven-
ser, herunder særligt forslaget om et nyt låneinstrument, der vil skulle garante-
res af EU-budgettet. Der udarbejdes og forelægges mere konkrete vurderinger
af forslagene og deres eventuelle statsfinansielle konsekvenser ifm. de konkrete
forslag fremlægges og behandles på kommende rådsmøder.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Kommissionens plan for oprustning af europæisk forsvar vurderes ikke i sig selv
at have erhvervsøkonomiske konsekvenser for Danmark. Kommende konkrete
initiativer vedr. udmøntningen af planen for øgede europæiske forsvarsinveste-
ringer, herunder initiativer vedr. kapitalmarkedsunionen, vil kunne have posi-
tive erhvervsøkonomiske konsekvenser i det omfang initiativerne bidrager til at
styrke rammebetingelserne for europæiske virksomheder og private investerin-
ger.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionens plan for oprustning af europæisk forsvar vurderes ikke i sig selv
at have samfundsøkonomiske konsekvenser for Danmark. Kommende konkrete
initiativer vedr. udmøntningen af planen for øgede europæiske forsvarsinveste-
ringer, herunder initiativer mhp. at styrke den europæiske konkurrenceevne, vil
Side 5 af 6
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 306: Samlenotat vedr. Kommissionens plan for oprustning af europæisk forsvar
2985892_0006.png
kunne have positive samfundsøkonomiske konsekvenser i det omfang, at initi-
ativerne er med til at styrke betingelserne for vækst og beskæftigelse.
8. Høring
Kommissionens plan for oprustning af europæisk forsvar er offentliggjort 4.
marts 2025 og har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generelt bred opbakning blandt EU-landene til Kommissionens plan
for oprustning af europæisk forsvar og dens indsatser for at fremme investerin-
ger i europæisk forsvar. Der er dog muligt, at der blandt landene vil være for-
skellige holdninger til delelementer i Kommissionens plan for oprustning af eu-
ropæisk forsvar og de konkrete kommende tiltag og forslag, der ventes at følge.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ser med stor alvor på den aktuelle sikkerhedspolitiske situation og
arbejder for et EU, der kan tage vare på egen sikkerhed samt sikre fortsat støtte
Ukraine.
Regeringen kan støtte Kommissionens plan for oprustning af europæisk forsvar
og vil arbejde for, at elementer i planen behandles hurtigt og ambitiøst.
Regeringen finder det væsentligt, at EU-landene investerer mere i forsvar og at
det gøres hurtigt. Det skal sikre styrket oprustning, en styrket europæisk for-
svarsindustri og øge Europas evne til at tage et større ansvar for egen sikkerhed.
Regeringen imødeser på den baggrund de kommende konkrete forslag annon-
ceret under Kommissionens plan og vil støtte en hurtig og effektiv behandling
af disse forslag.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Kommissionens plan for oprustning af europæisk forsvar har ikke tidligere væ-
ret forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 6 af 6