Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 309
Offentligt
2986277_0001.png
Kurs mod
grøn horisont
10 anbefalinger til at få produktionen af
grønne brændstoffer til skibsfarten op i gear
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 309: Henvendelse fra Danske Rederier, med 10 anbefalinger til opskalering af produktionen af grønne brændstoffer til skibsfarten
2986277_0002.png
Produktionen af grønne
brændstoffer skal op i gear
I Danske Rederier ved vi, at klimakrisen
både er en mulighed, men også en forpligt-
else. Denne erkendelse er dybt forankret
hos både større og mindre rederier, som
allerede har iværksat ambitiøse tiltag for
at fremme en mere klimavenlig skibsfart.
Desværre kan vi som branche ikke løse
hele udfordringen på egen hånd.
Skibsfartens omstilling til netto-nul emis-
sioner kræver en markant opskalering af
produktionen af grønne brændstoffer,
som er essentielle for omstillingen, især
på lange distancer, hvor elektrificering
ikke er praktisk muligt. For at svært om-
stillelige sektorer som skibsfarten kan
nå helt i mål, er det derfor nødvendigt, at
politikere og erhvervslivet samarbejder
om at øge produktionen af bæredygtige
brændstoffer i Europa og globalt. Europa
står overfor en geopolitisk udfordring,
hvor forsyningssikkerhed og energidiver-
sificering er afgørende for at undgå af-
hængighed af ustabile energimarkeder.
Hele værdikæden fra producent- til afta-
gerled er klar, men der er behov for poli-
tisk støtte og økonomiske incitamenter,
hvis projekterne skal få flyvehøjde, og hvis
Danmark og Europa skal være konkurren-
cedygtige med resten af verden.
Producenter af de grønne brændstoffer
har den seneste tid lagt flere projekter,
der skulle producere grønne brændstof-
fer med PtX-teknologi, i graven. Det har
de haft deres gode grunde til, men det
gør os i skibsfarten alvorligt bekymrede
for, hvornår og hvordan vi skal lykkes med
vores ambitioner om klimaneutral skibs-
fart. I Danmark har vi lovende projekter
som European Energy’s PtX-anlæg ved
Kassø, der skal levere 42.000 ton grøn
metanol årligt. Det er langtfra nok. Et stort
fragtskib kræver samme mængde årligt,
så vi skal i den grad op i produktionsskala
i EU.
Vi sidder ikke på hænderne og venter,
men gør alt hvad vi kan for at sejle så
energieffektivt som overhovedet muligt.
Skal vi lykkes med at gå hele vejen, er der
brug for handling nu. Derfor lancerer Dan-
ske Rederier nu 10 centrale anbefalinger,
der skal facilitere den grønne omstilling
og accelerere produktionen af grønne
brændstoffer til skibsfartens omstilling.
Kursen er sat mod en grøn horisont. Lad
os sammen få produktionen af grønne
brændstoffer op i gear.
Anne H. Steffensen
Adm. direktør
Danske Rederier
3
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 309: Henvendelse fra Danske Rederier, med 10 anbefalinger til opskalering af produktionen af grønne brændstoffer til skibsfarten
2986277_0003.png
Danske Rederiers anbefalinger
til regeringen
Globalt erhverv kræver globale løsninger
1
Fossilt brændstof
Inden
skal vi
begrænse forbruget af fossile
brændstoffer i den globale
flåde med1
2030
For fuld dekarbonisering af
den nuværende globale flåde
(12,6 EJ) har vi brug for:
0,6 EJ
Diplomatisk offensiv for ambitiøs global regulering
1500-2000 GW
eller
Det der svarer til
Vedvarende energikapacitet på
Udvikling og opskalering af produktionen haster
2
Energieffektivitet
Operationelle foranstaltninger
kan give effektivitets-
gevinster på op til
Målrettet opskalering af produktionen af grønne brændstoffer
Finansiering er afgørende for flyvehøjde
3
4
5
15%
energiøer (10 GW)
150-200
eller
National øremærkning af midler fra EU-ETS til skibsfartens
grønne omstilling
Støtteordninger i Danmark til skibsfartens grønne omstilling
Støtteordninger i EU til skibsfartens grønne omstilling
Alternative brændstoffer
Alternative brændstoffer
kan reducere drivhusgas-
emissioner
med over
Partnerskaber åbner nye døre
6
7
80%
meget store vindmøller
100.000-
133.333
Kilde: Søfartsstyrelsen, Factsheet, 2023.
Etablering af strategiske partnerskaber om produktion af
grønne brændstoffer
Etablering af Grøn Korridor i de nordiske lande
For at opnå dekarbonisering af internatio-
nal skibsfart inden 2050, skal brændstoffer
med nuludledning udgøre 27 pct. af det
samlede energiforbrug i 2036 og 93 pct.
i 2046.2 For at nå nul emission med PtX-
brændstoffer skal der til skibsfarten alene
bruges 3-4 gange mere VE-kapacitet, end
det EU allerede råder over i dag.
Udbygning af vedvarende energi er altafgørende
8
9
10
Udarbejdelse og udmøntning af en PtX-strategi for søfarten
Indfrielse af ambitionerne for udrulningen af vedvarende energi
Etablering af nødvendig infrastruktur på havnene
1 Det svarer til, at skibsfarten erstatter 15-30 mio. tons fossile brændstoffer inden 2030 for at opfylde IMO’s
GHG-strategis mål om en reduktion på 5-10 pct. i anvendelsen af teknologier og brændstoffer med nul
eller næsten nul drivhusgasemissioner.
2 Søfartsstyrelsen: Factsheet – The decarbonization of shipping, 2023.
4
5
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 309: Henvendelse fra Danske Rederier, med 10 anbefalinger til opskalering af produktionen af grønne brændstoffer til skibsfarten
2986277_0004.png
Globalt erhverv kræver
globale løsninger
Skibsfarten er et globalt erhverv, som
opererer på tværs af landegrænser og
verdensdele. Derfor skal sektoren regu-
leres globalt, så det sikres, at dansk flag
fortsat er konkurrencedygtigt. 176 lande
i FN’s Søfartsorganisation, International
Maritime Organization (IMO) er blevet
enige om bindende mål og har samtidig
sat en stram deadline for at udvikle re-
gulering, der skal sikre, at sektoren i eller
omkring 2050 bliver klimaneutral. Kon-
kret skal der i 2025 vedtages en global
brændstofstandard, der frem mod 2050
sætter skærpede krav til brændstoffernes
klimaaftryk og en prismekanisme, der kan
bidrage til at reducere prisgabet mellem
grønne og fossile brændstoffer. Det er
desuden afgørende, at der fastsættes
en global certificeringsordning, da det vil
medføre en ensartet global implemente-
ring og kvalitet, dokumentere miljømæs-
sig bæredygtighed, skabe forbrugertillid,
sikkerhed og overholdelse af internatio-
nale standarder. Som stor skibsfartsna-
tion spiller Danmark en vigtig rolle i regi
af IMO og har dermed en unik mulighed
for at trække vigtig regulering og ramme-
vilkår for skibsfarten i den rigtige retning.
Danmark bør ikke gå enegang med natio-
nale mål for skibsfartens udledninger, men
arbejde benhårdt for en ensartet og am-
bitiøs global regulering. Det fastholder et
konkurrencedygtigt dansk flag. EU har
allerede vist vejen og bl.a. vedtaget regu-
lering, der bestemmer, hvor GHG-tungt
brændslet, som rederierne sejler på, må
være. Sådanne regler fra EU kan med
fordel overføres til IMO for at sikre incita-
menter til grøn omstilling af skibsfarten
globalt. Der er dog ingen sikkerhed for,
at nogen producerer den nødvendige
mængde brændstof.
Foruden at sikre fair og ensartet konkur-
rence, skaber international regulering sik-
kerhed og stabilitet omkring investering-
erne, der er nødvendige for, at produktio-
nen af de grønne brændstoffer øges. Det
vil efter alt at dømme sætte skub i produk-
tionen i EU og globalt, hvilket er altafgø-
rende for, at skibsfarten kan nå i mål helt
til netto nul.
1
Diplomatisk offensiv for
ambitiøs global regulering
Danske Rederier anbefaler, at regeringen prioriterer en diploma-
tisk offensiv for ambitiøs global regulering af skibsfarten i IMO.
Danmark spiller både en vigtig rolle og
har en afgørende mulighed for at bidrage
til den konkrete regulering, der skal ved-
tages i 2025 for at understøtte IMO’s
2050-mål. Det gælder både i selve for-
handlingerne, men også i den løbende
dialog og vidensdeling med centrale lande
op til IMO-forhandlingerne og derefter.
Samtidig bør Danmark bruge sit EU-for-
mandskab til at sikre, at vejen banes for
at skibsfarten kan levere på de ambitiøse
mål, der er sat i såvel IMO som EU.
6
7
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 309: Henvendelse fra Danske Rederier, med 10 anbefalinger til opskalering af produktionen af grønne brændstoffer til skibsfarten
2986277_0005.png
Udvikling og opskalering af
produktionen haster
Så meget står skibsfarten for af de globale GHG-
udledninger. Til sammenligning udgjorde Tysklands
emissioner i 2022 ca. 1,8 pct. af de globale GHG-ud-
ledninger.3 Skibsfarten har som mål at være klimaneu-
tral i eller omkring 2050. Som omstillingssvær sektor,
går skibsfartens adgangsbillet til fuld grøn omstilling
gennem alternative brændstoffer.
Teknologien til produktionen af de grønne
brændstoffer er kendt, om end den stadig
kan forfines. Teknologierne mangler blot at
blive bragt til markedet i en skala, som på
sigt kan reducere omkostningerne ved over-
gangen til grøn skibsfart. Dog kan ønsket
om at forfine, eller vente på nye kvante-
spring, kræve tid, som er den knappeste
ressource vi har, når det kommer til den
klimamæssige udfordring, vi står overfor.
Med handling og fokusering kan der sæt-
tes skub i den grønne omstilling af en af de
store, svært omstilbare industrier.
For at sikre den nødvendige brændstofpro-
duktion til skibsfarten, er der derfor behov
for, at regeringen anlægger større fokus på
opskalering af allerede kendt teknologi.
Skibsindustrien står ved en
afgørende skillevej. Vi har
sat alle sejl for at nå vores
net-zero målsætning i 2050,
men skibsfarten kan ikke
gøre det alene. Vi skal samar-
bejde på tværs af industrier
og myndigheder for at finde
konkurrencedygtige alterna-
tiver til fossile brændstoffer
i tilstrækkelige mængder.
Torben Carlsen, administrerende
direktør for DFDS og formand
for Danske Rederier
8
3 IEA – International Energy Agency.
9
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 309: Henvendelse fra Danske Rederier, med 10 anbefalinger til opskalering af produktionen af grønne brændstoffer til skibsfarten
2986277_0006.png
2
Målrettet opskalering af
produktionen af grønne
brændstoffer
Danske Rederier anbefaler, at regeringen fokuserer på at få
opskaleret produktionen af grønne brændstoffer til skibsfarten.
Afklaring af produktionen er
afgørende for at planlægge
omstillingen
Skibe til international skibsfart har nor-
malt en levetid på ca. 25 år. En beregning
på baggrund af data for dansk opererede
skibe giver følgende omstillingsgrad for
de valgte nedslagsår (se tabel nedenfor).
Opgørelsen viser, hvor stor en andel af
den dansk registrerede flåde, der i de an-
givne år, har en alder højere end 25 år, og
som derfor teoretisk kan være omstillet til
alternative drivmidler.4
Som det fremgår af tabellen, vil ingen af
de skibe, der var på vandet i 2022 være
det i 2050, hvis de holdes i drift i 25 år.
Hvis alle nybygninger fra 2022 var bygget
til at kunne sejle på PtX-brændstoffer, ville
100 pct. af skibene sejle på PtX brænd-
stoffer i 2047.4
Det betyder, at rederierne
nu
skal indlægge
ordre på skibe, der kan sejle på grønne
brændstoffer, når man tager skibenes leve-
tid i betragtning. I øjeblikket består om-
kring 80 pct. af den bruttotonnage, der alle-
rede er i ordrebøgerne for Danske Rede-
riers medlemmer, af grønne skibe.
En vigtig forudsætning for opskalering
af produktionen af grønne brændstoffer
er bl.a. målretning af midlertidig finansiel
støtte og minimering af risiko på et gry-
ende marked. Et marked der består af
aktører, der i dag har truffet beslutning
om potentialet, men har brug for politisk
hjælp til skalering af produktion og efter-
spørgsel. Regeringen bør derfor hjælpe
markedet til at skalere allerede kendte
teknologier, så skibsfarten hurtigst muligt
kan få adgang til grønne brændstoffer.
Andel af dansk opererede skibe, der er ældre end 25 år
År
2025
2030
2035
2040
2045
2050
Antal, der er ældre end 25 år
269
523
1175
1622
1932
2000
Andel, der er skiftet
13 %
26 %
59 %
81 %
97 %
100 %
Kilde: Danske Rederier og COWI-beregninger, 2022.
4 COWI: Vedvarende energi til PtX-brændstoffer – det danske potentiale (teknisk rapport for Dansk Rederier
og Green Power Denmark), 2022.
10
11
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 309: Henvendelse fra Danske Rederier, med 10 anbefalinger til opskalering af produktionen af grønne brændstoffer til skibsfarten
2986277_0007.png
Finansiering er afgørende
for flyvehøjde
Hvis vi skal nå i mål med skibsfartens
grønne omstilling, er der brug for adgang
til grønne brændstoffer til konkurrence-
dygtige priser. I dag er det tre til fem gan-
ge dyrere at sejle på grønne brændstoffer
i forhold til de fossile. Det betyder, at det
er den økonomiske barriere, der er den
største, når det kommer til at sejle grønt.
De nuværende midler til omstillingen af
skibsfarten er utilstrækkelige. Derfor bør
regeringen i højere grad afsætte øremær-
kede midler til finansiering af brændstof-
producenternes produktion af grønne
brændstoffer til skibsfarten.
Finansiering kan med fordel foregå gen-
nem de danske ETS-midler samt ved hjælp
af de eksisterende mekanismer fra EU's
Innovationsfond og EU’s Brintbank – i form
af enten ”grants-as-a-service” eller ”auction-
as-a-service”. Midlerne bør øges i takt med,
at søfarten omfattes fuldt af kvotehandels-
systemet i 2026 og i takt med indfasning af
fortrængningskrav i FuelEU Maritime, som
øges gradvist i de kommende år.
Midlerne kan med fordel afsættes til at
få skub i produktionsleddet. Faktisk er
forventningen, at omkring 80 pct. af inve-
steringerne forbundet med skibsfartens
grønne omstilling skal foretages andet-
steds i værdikæden end hos rederierne
– f.eks. produktionsled, infrastruktur på
havne og logistik.
3
National øremærkning af
midler fra EU-ETS til skibs-
fartens grønne omstilling
Danske Rederier anbefaler, at regeringen øremærker en
større andel af provenuet fra EU-ETS til omstilling af skibs-
farten. Midlerne bør i udgangspunktet bruges på at få sat
skub i produktionsleddet for grønne brændstoffer.
EU’s emissionshandelssystem (ETS) for
skibsfart er et nyt initiativ, der fra 2024 in-
kluderer CO2-udledninger fra søtransport
i EU’s eksisterende kvotehandelssystem.
Provenu fra EU-ETS kan med fordel an-
vendes som øremærket støtteordning til
skibsfartens grønne omstilling – herunder
til både produktions- og aftagerled. Idet
skibsfarten omfattes af EU-ETS, stiger
omfanget af midler, der kommer tilbage
til medlemsstaterne, markant. Disse mid-
ler bør reserveres til skibsfartens grønne
omstilling med særligt fokus på produk-
tionsleddet i værdikæden.
mia. kroner forventes dansk skibsfart at
bidrage med årligt til EU’s kvotehandelssystem,
når skibsfarten er fuldt indfaset i 20263
12
3 Danske Rederier, 2025.
af danske rederiers bestilte tonnage er skibe,
som kan sejle på grønne brændstoffer
13
80%
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 309: Henvendelse fra Danske Rederier, med 10 anbefalinger til opskalering af produktionen af grønne brændstoffer til skibsfarten
2986277_0008.png
4
Støtteordninger i Danmark
til skibsfartens grønne
omstilling
Danske Rederier anbefaler, at regeringen etablerer støtte-
ordninger, der sikrer økonomisk støtte til skibsfartens grønne
omstilling – herunder til opskalering af produktionen af
grønne brændstoffer.
I takt med, at søfarten fuldt indfases i kvote-
handelssystemet, frigøres nye midler, som
Danske Rederier anbefaler at anvende til
national støtte for at fremme den grønne
omstilling. Danmark skal allokere flere
penge nationalt til skibsfartens grønne
omstilling og arbejde for, at EU gør det
samme. Det kunne f.eks. være ved:
Competitive bidding:
Regeringen be-
nytter Contracts for Difference (CfD)
som subsidieringsordning gennem en
”competitive bidding”-proces i forbin-
delse med PtX-udbud. Konkret kan CfD
(dobbeltsidet auktionsmekanisme) bru-
ges til at udligne forskellen mellem af-
tager- og producentled ved dobbelt-
auktioner inspireret af den tyske H2
Global-model, hvor differencen mellem
aftager- og produktionsled frembragt
ved dobbeltauktioner udlignes via
støtteordningen. Det skal være muligt
at tilpasse modellen løbende, så afreg-
ningsprisen følger prisforskellen mel-
lem fossile og grønne brændstoffer.
Auction-as-a-service under Brintban-
ken:
Regeringen udnytter muligheden
for EU’s ”auction-as-a-service”, hvor der
kan tilføres nationale midler til allerede
EU-kvalificerede danske projekter i
Brintbanken og dermed øge chancen
for, at disse opnår støtte via nationale
ETS-midler.
Grant-as-a-service:
Regeringen udnyt-
ter muligheden for EU’s ”grant-as-a-ser-
vice”-mekanisme, hvor der kan tilføres
nationale midler til allerede EU-kvali-
ficerede danske projekter under Inno-
vationsfonden og dermed øge chan-
cen for, at disse opnår støtte via natio-
nale ETS-midler.
Hvad er den Europæiske Brintbank?
EU-brintbanken er et initiativ lanceret af EU for at fremme produktion og anvendelse af
grøn brint som en del af den grønne omstilling. Den fungerer som en støtteordning,
der sikrer investeringer i brintprojekter og hjælper med at reducere risici ved udvikling
af brintinfrastruktur. Banken støtter især innovation og fremstilling af bæredygtig brint
gennem finansiering og garantier. Formålet er at styrke EU's energiuafhængighed og
reducere CO2-udledninger.
Andre EU-lande benytter allerede ordningens mulighed for auction-as-a-service, der
øger chancen for at allerede EU-kvalificerede projekter kan opnå støtte på nationalt
niveau. Det gælder bl.a. Spanien, Litauen og Østrig.5 Når Danmark ikke benytter mulig-
heden for "auction-as-a-service", stilles danske initiativer og industri derfor dårligere,
da de risikerer at blive afskåret fra de samme økonomiske og strategiske fordele som
deres europæiske konkurrenter.
5 Europa-Kommissionen: Joint press release by the Commission, Spain, Lithuania and Austria on the Euro-
pean Hydrogen Bank’s "auctions-as-a-service" scheme, increasing the funding for clean investments, 2024.
14
15
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 309: Henvendelse fra Danske Rederier, med 10 anbefalinger til opskalering af produktionen af grønne brændstoffer til skibsfarten
2986277_0009.png
5
Støtteordninger i EU til skibs-
fartens grønne omstilling
Danske Rederier anbefaler, at regeringen arbejder for yderligere
dedikerede støttepuljer til skibsfarten gennem EU’s Brintbank.
Partnerskaber åbner nye døre
Danmark er et foregangsland på det grøn-
ne, men det er samtidig også åbenlyst,
at Danmark ikke alene kan producere en
tilstrækkelig mængde grønne brændstof-
fer til at imødekomme efterspørgslen på
grønt brændstof til skibsfarten. Danmark
bør derfor samarbejde med andre lande
i EU for at accelerere udviklingen og op-
skaleringen af grønne brændstoffer til
skibsfarten globalt. Internationale partner-
skaber sikrer adgang til ressourcer som
billig, grøn energi fra sol, vind og bio-
masse samt biogen CO2, hvilket er nød-
vendigt for produktionen af bæredygtige
brændstoffer. Ved at samarbejde med
strategisk vigtige lande kan vi fremme
innovation og sikre global adoption af
grønne løsninger. Søfartsstyrelsens
Zero-
Emission Shipping Mission,
der skal sikre
ambitiøse alliancer mellem lande, den
private sektor, forskningsinstitutter og ci-
vilsamfund, er et godt første skridt med
værdifulde fund, der nu skal konkretise-
res. En udfoldelse af disse partnerskaber
vil styrke dansk skibsfart og positionere
Danmark som en global leder inden for
grøn maritim transport.
Danmark bør arbejde for, at der i EU øre-
mærkes midler til skibsfarten samt til-
deles yderligere økonomiske midler til
udbud dedikeret til produktion af grønne
brændstoffer til skibsfarten i regi af Brint-
banken. Der bør i tillæg til dette afsættes
dedikerede ressourcer til Energistyrelsens
hjemtagningssekretariat til at sikre mari-
timt sektorfokus.
Cadeler medvirker i HyLion-netværket i Skotland om
e-metanol til dekarbonisering af forsyningskæder
600.000.000
Så mange metriske tons e-ammoniak skal der til at
erstatte det nuværende forbrug af fossile brændstoffer.6
6 GMF: Green jobs and maritime decarbonization, 2024.
I Skotland planlægger partnere i HyLion-netværket at producere og anvende brint fra
vedvarende energikilder i den nærmeste fremtid og derefter omdanne det til e-meta-
nol, hvor rederiet Cadeler er en af de fremtidige aftagere.
Netværket består af partnere fra både producent- og aftagerled og har til formål at de-
karbonisere forsyningskæder ved at producere e-metanol til svært omstilbare industrier.
HyLion-netværket har en ambition om at etablere en grænseoverskridende europæisk
end-to-end forsyningskæde for brint og e-metanol. E-metanol planlægges produceret i
Skotland og leveret til forskellige anvendelsesområder i Storbritannien og Europa.
I den indledende pilotfase planlægges det at bruge 63.000 tons biogent CO2 om året til
produktionen af e-metanol. Denne CO2 skal dels komme fra biomasse og dels fra whisky-
industrien. Målet er at producere 9.000 tons brint og 45.000 tons e-metanol om året.
Projekter som dette giver værdikæden mulighed for at imødekomme de stigende
CO2-reduktionskrav og politiske beslutninger om udfasning af fossile brændstoffer.
Det forventes, at efterspørgslen på e-metanol vil stige markant i de kommende år, hvor-
for der er grundlag for skalerbar produktion af brint flere steder i verden.
16
danishshipping.dk
17
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 309: Henvendelse fra Danske Rederier, med 10 anbefalinger til opskalering af produktionen af grønne brændstoffer til skibsfarten
2986277_0010.png
6
Etablering af strategiske
partnerskaber om produktion
af grønne brændstoffer
Danske Rederier anbefaler, at regeringen arbejder for at få
Danmark forpligtet i en række strategiske partnerskaber med
udvalgte lande om produktion af grønne brændstoffer.
7
Etablering af Grøn Korridor
i de nordiske lande
Danske Rederier anbefaler, at regeringen prioriterer indsatser
for samarbejde om grøn skibsfart i Nord – og Østersøen,
herunder konkrete grønne ruter.
Strategiske partnerskaber med udvalgte
lande vil sikre adgang til ressourcer, tekno-
logi og markeder, der er afgørende for at
udvikle og skalere produktionen af bære-
dygtige brændstoffer. Ved at handle nu,
kan Danmark ikke blot reducere den mari-
time sektors klimaaftryk, men også styrke
sin position som en innovativ og ansvar-
lig grøn søfartsnation. Partnerskaberne
kunne med fordel fokuseres på markeder,
som Danmark allerede har en grøn stra-
tegisk rammeaftale med, eller hvor dansk
skibsfart i dag allerede har markante bun-
kering-interesser. Med partnerskaberne
skal der skabes bedre rammer for danske
investeringer i produktion af grønne brænd-
stoffer samt forbedrede aftagermulig-
heder for danske rederier
Norden har potentiale til at blive en føren-
de region inden for grøn skibsfart. Jo hur-
tigere vi handler, desto bedre vil de nor-
diske lande kunne positionere sig som
internationale aktører og udnytte etable-
ringen af grønne korridorer som en øko-
nomisk styrkeposition. For at Norden kan
blive en foregangsregion inden for grøn
skibsfart, er det afgørende, at der tages
lederskab for hele værdikæden fra pro-
duktion og distribution til anvendelse af
grønne brændstoffer. Her er det vigtigt, at
regeringen tager lederskab på initiativer,
som på tværs af landegrænser kan skabe
incitamenter for brændstofproducenter,
havne og ikke mindst rederier til at acce-
lerere omstillingen. Regeringen kan med
fordel bygge videre på den indsats, der al-
lerede er søsat i regi af Nordisk Råd, hvor
der i 2022 blev underskrevet erklæring
om grøn søfart i Norden.
Vedvarende energi
og Grøn Brint: TE H2,
CIP og A.P. Møller
Capital indgår partner-
skab om storskala-
projekt i Marokko
Et partnerskab bestående af TE H2 (Total-
Energies og EREN Group) og de to dan-
ske selskaber Copenhagen Infrastructure
Partners (CIP) samt A.P. Møller Capital,
skal sikre opførelse af 1GW onshore sol-
og vindkapacitet, der skal drive produk-
tion af grøn brint gennem elektrolyse
af afsaltet havvand og omdanne det til
200.000 tons grøn ammoniak årligt til
det europæiske marked. Placeringen af
‘Chbika’-projektet er nær den atlantiske
kyst i Guelmim-Oued Noun-regionen og
udgør den første fase af et udviklingspro-
gram, der sigter mod at skabe et verdens-
førende grøn brint-produktionscenter.
TE H2 og CIP vil være ansvarlige for ud-
viklingen af vedvarende energiproduktion
(sol, vind, grøn brint og dens derivater),
mens A.P. Møller Capital vil udvikle havnen
og den tilknyttede infrastruktur. Denne
kontrakt, der er første af sin slags i Ma-
rokko, fremhæver muligheden for at lave
strategiske partnerskaber i forbindelse
med fremme af den grønne omstilling.
Lande som Marokko har potentiale til at
levere økonomisk overkommelig og ren
energi til Europa, samtidig med, at det
understøtter landets egen dekarbonise-
rede industrielle udvikling.
18
danishshipping.dk
danishshipping.dk
19
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 309: Henvendelse fra Danske Rederier, med 10 anbefalinger til opskalering af produktionen af grønne brændstoffer til skibsfarten
2986277_0011.png
Udbygning af vedvarende
energi er altafgørende
400
Forventet efterspørgsel af vedvarende strøm (PJ)
fra forskellige sektorer som resultat af omlægningen
af skibsfarten mellem 2020 og 2030
Udbygning af vedvarende energi er byden-
de nødvendigt for den grønne omstilling,
men kræver en lang investerings- og op-
bygningshorisont. Uden en stabil forsy-
ning risikerer sektoren høje omkostninger
og manglende tilgængelighed af grøn
strøm. Klare politiske rammer sikrer inve-
steringer og fremmer den nødvendige in-
frastruktur til at understøtte skibsfartens
grønne omstilling og giver rederierne
klarhed omkring forventet tidslinje, der har
afgørende betydning for, at de bl.a. kan
justere og planlægge indkøb af nye skibe.
På vej mod net-zero i 2050 vil brændstoffer
baseret på PtX-teknologi være essentielle
i reduktion af emissioner fra skibsfarten.
Regeringen (Mette Frederiksen I) lovede i
sin PtX-strategi fra 2021, at der skulle ud-
arbejdes en PtX-strategi til søfarten. Den
lader dog stadig vente på sig. I forbindel-
se med udrulningen af vedvarende energi
og PtX-anlæg bør der derfor skabes po-
litisk afklaring omkring PtX i Danmark og i
EU, såvel som der skal foreligge afklaring på
den omfattende nødvendige infrastruktur.
Produktion af vedvarende energi og PtX
i Europa handler ikke kun om at beholde
den grønne førertrøje eller nå i mål med
den grønne omstilling af tunge industrier.
Det skaber også grønne arbejdspladser
og lokale erhvervsaktiviteter. Geopolitik er
desuden blevet et afgørende parameter,
når det kommer til energi-forsyning.
Dansk og/eller europæisk PtX-produktion
vil sikre den nødvendige energiuafhængig-
hed. Der er med andre ord en række af-
ledte positive effekter ved at få indfriet
de danske og europæiske ambitioner om
mere vedvarende energi.
Når der tales om opskalering af produktio-
nen af grønne brændstoffer, er det vigtigt
at tage højde for den aktuelle situation,
herunder de udfordringer, der har præget
havvindsudbuddene samt udsættelsen af
Energiø Bornholm. Disse forhold kan på-
virke tidsplanen for udbygningen og ska-
ber usikkerhed om den forventede kapa-
citet frem mod 2030-2035. Der er dog
fortsat politiske ambitioner om at imøde-
gå udfordringerne, blandt andet med den
seneste politiske aftale om brintinfrastruk-
tur til Tyskland, som skaber optimisme for
den fremtidige udvikling.
For at sikre nok grøn strøm til at dække
indenrigsskibsfarten og levere brændstof
til den del af den internationale søfart, der
bunker i Danmark, forventes det, at der i
Danmark i 2030 skal allokeres 12,7 GW
årligt til produktionen af grønne brænd-
stoffer.7 I dag har Danmark ca. 2,6 GW
offshore vind, 5 GW onshore vind (tal fra
udgangen af 2023) og 3,7 GW solenergi
pr. 30. juni 2024.8 Af disse ca. 11,3 GW er 0
GW øremærket til produktionen af grønne
brændstoffer.
350
300
PJ
250
200
150
100
50
0
2020
2025
2030
Spænd mellem den politisk vedtagede kapacitet og elproduktion jf. Danmark kan mere II
Eksport af drivmidler til den internationale skibsfart
Brændstof til international skibsfart bunket i danske havne
Brændstof til international luftfart bunket i danske lufthavne
Indenrigsskibsfart
Danske sektorer (ekskl. indenrigsskibsfart) ved opnåelse af klimaloven
Kilde: COWI 2022: Vedvarende energi til PtX-brændstoffer i skibsfarten – det danske potentiale
Sammenholdes behovet for grøn strøm
med den planlagte produktion jf. mini-
mumsestimatet, vil der frem mod 2035
mangle grøn strøm i Danmark, selv hvis
de ellers aftalte planer om energiøer og
øvrig udbygning af havvind var blevet rea-
liseret.9 Først omkring 2042, ved opfø-
relsen af yderligere 7 GW fra energiøen
i Nordsøen, vil den planlagte produktion
kunne imødekomme både indenlandsk
efterspørgsel og et vist omfang af eks-
port til andre havne eller levering til en
del af skibstrafikken gennem Østersøen.9
Potentialet er der, men det sker ikke af sig
selv. Disse tal fra 2022 viser de samme ten-
denser, som vi ser i dag – om end rammer-
ne i dag er betydeligt forsinkede. Det er et
stort problem for den grønne omstilling.
7 COWI: Vedvarende energi til PtX-brændstoffer – det danske potentiale (teknisk rapport for Danske
Rederier og Green Power Denmark), 2022.
8 Energistyrelsen, 2024.
9 COWI: Vedvarende energi til PtX-brændstoffer – det danske potentiale, 2022.
20
21
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 309: Henvendelse fra Danske Rederier, med 10 anbefalinger til opskalering af produktionen af grønne brændstoffer til skibsfarten
2986277_0012.png
European Energy og Maersk styrker
partnerskabet med en ny aftale om
årlig levering af op til 16.000 tons
e-metanol
Laura Maersk er indsat i Østersøen, hvor hun sej-
ler mellem havnene i Bremerhaven, Helsingborg,
Halmstad, Kalundborg og Fredericia. De grønne
brændstoffer kommer fra European Energy’s
produktionsanlæg i Kassø tæt ved Åbenrå, der
er et kommercielt storskala e-metanol anlæg.
E-metanol er et syntetisk brændstof, der produ-
ceres ved hjælp af vedvarende energi og CO2, og
det er en central brik i Maersk's strategi om at
reducere CO2-udledningen og opnå klimaneu-
tralitet i deres skibsfart.
Aftalen mellem European Energy og Maersk er
et skridt mod at fremme brugen af bæredygtige
brændstoffer i den globale skibsfartsindustri,
som står over for store udfordringer i forhold til
at reducere sine emissioner. Maersk har sat sig
som mål at blive CO2-neutral inden 2040, og
partnerskabet med European Energy er en vigtig
del af denne ambition.
European Energy, som har specialiseret sig i at
udvikle og levere grøn strøm, har allerede eta-
bleret sig som en af de førende aktører inden for
produktion af e-brændstoffer. Med den nye af-
tale om e-metanol er de med til at skabe et mar-
ked for grønne brændstoffer, som kan erstatte
fossile brændstoffer i flere sektorer, herunder
skibsfarten.
Aftalen betyder, at Laura Maersk får leveret
e-metanol fra Kassø-anlægget, hvilket sikrer en
stabil og bæredygtig forsyning af brændstof til
Maersk’s flåde. Dette partnerskab markerer en
milepæl i overgangen til grønnere skibsfart og
viser, hvordan samarbejder mellem store energi-
selskaber og rederier kan bidrage til at fremme
den grønne omstilling i transportsektoren.
8
Udarbejdelse og udmøntning
af en PtX-strategi for søfarten
Danske Rederier anbefaler, at regeringen udarbejder en
PtX-strategi for søfarten som beskrevet i PtX-strategien fra
2021, der klarlægger potentialet og ambitionerne for PtX.
Politisk afklaring omkring PtX for søfarten
i Danmark og i EU vil sikre, at skibsfarten
som svært omstilbar sektor får afklaring
på forsyningen af grønne brændstoffer,
hvilket er et afgørende skridt mod netto-
nul. En PtX-strategi vil give den nødven-
dige afklaring for rederierne ift. hvad de
kan forvente og planlægge efter i Dan-
mark og i EU.
Med en PtX-strategi for søfarten bør der
bl.a. fastsættes et mål for produktion af
grønne brændstoffer til skibsfarten. Ved at
sætte mål for produktionen af grønne
brændstoffer, tages problemet med mang-
lende tilgængelighed af grønne brænd-
stoffer til skibsfarten ved roden. EU’s direk-
tiv
Renewable Energy Directive
(RED III)
om vedvarende energi opfordrer med-
lemslande med søhavne til at bestræbe
sig på at sikre, at andelen af vedvarende
brændstoffer, der ikke er af biologisk op-
rindelse, fra 2030 udgør mindst 1,2 pct. af
den samlede mængde energi, der leveres
til søtransporten. Danmark bør som mini-
mum inkludere denne opfordring i imple-
mentering af direktivet, da det forventeligt
vil kunne kickstarte brændstofskiftet in-
den for søtransport.
At sætte mål for produktion dedikeret til
skibsfarten har en direkte og indirekte ef-
fekt på at fremskynde produktionen. Disse
mål fungerer som stærke drivkræfter,
fordi de skaber en kombination af markeds-
incitamenter, reguleringspression og sam-
tidig sender signaler til investorer og pro-
ducenter.
23
22
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 309: Henvendelse fra Danske Rederier, med 10 anbefalinger til opskalering af produktionen af grønne brændstoffer til skibsfarten
2986277_0013.png
9
Indfrielse af ambitionerne
for udrulningen af ved-
varende energi
Danske Rederier anbefaler, at regeringen indfrier ambitionerne
for udrulning af vedvarende energi, ved som minimum at
realisere ”Danmark kan mere II”.
Danmark kan mere II
Selv hvis det mest ambitiøse scenarie i regeringsudspillet ”Danmark kan mere II” var
blevet realiseret, vil der først i starten af 2030’erne være nok grøn strøm til at dække
indenrigsskibsfarten og levere brændstof til den del af den internationale søfart, der
bunker i Danmark. ”Danmark kan mere II” indeholder på strømsiden 1-4 GW ekstra
havvind inden udgangen af 2030 samt en firedobling af den samlede produktion fra
solenergi og landvind – frem imod 2030.
Regeringens oplæg til udbygning af vedvarende energi skal som minimum gennem-
føres, hvis den grønne omstilling af skibsfarten skal blive til noget — og hellere i dag end
i morgen. Hvis ikke vi går efter den mest ambitiøse udbygning af vedvarende energi, vil
det forsinke omstillingen af skibsfarten med op til 15 år.
Kilde: Vedvarende energi er forudsætningen for grøn skibsfart (2022), Danske Rederier/Green Power
Denmark.
I kraft af vores geografiske placering har
Danmark betydelige ressourcer til at ud-
bygge vind- og solenergi. Dette skaber
en enestående mulighed for at producere
grønne brændstoffer, som vi bør udnyt-
te fuldt ud. Store mængder vedvarende
energi er afgørende for PtX. For at Dan-
mark kan opnå succes med storskalapro-
duktion af grønne skibsbrændstoffer, er
det nødvendigt, at danske strømpriser
bliver mere konkurrencedygtige.
Selv hvis man af politiske og/eller økono-
miske årsager ønsker at satse på samar-
bejde, der indebærer, at brændstofferne
produceres andetsteds i EU, vil det stadig
være altafgørende, at der på tværs af kon-
tinentet produceres markant mere ved-
varende energi og den nødvendige infra-
struktur etableres. Uden tilstrækkelig grøn
strøm og en effektiv udbygning af elnettet
risikerer vi, at konkurrencedygtig PtX bli-
ver hæmmet i både Danmark og EU.
Politisk bindende mål for udrulning af
vedvarende energi spiller derfor en cen-
tral rolle i at fremme produktionen af
grønne brændstoffer til skibsfarten. Da
grønne brændstoffer som grøn ammoni-
ak, metanol og brint som udgangspunkt
produceres ved hjælp af elektricitet fra
vedvarende energi, skaber disse mål et
fundament for både økonomisk og tekno-
logisk udvikling.
24
25
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 309: Henvendelse fra Danske Rederier, med 10 anbefalinger til opskalering af produktionen af grønne brændstoffer til skibsfarten
2986277_0014.png
10
Etablering af nødvendig
infrastruktur på havnene
Danske Rederier anbefaler, at regeringen med udgangspunkt i
Havnepartnerskabets anbefalinger sikrer, at der etableres den
nødvendige infrastruktur i relevante havne, der muliggør den na-
tionale og regionale efterspørgsel på fremtidens havneydelser.
Ifølge Havnepartnerskabet vil der frem-
over skulle stilles plads og infrastruktur til
rådighed til en række nye opgaver, mens
de eksisterende havneerhverv fortsat skal
have plads og mulighed for at udvikle sig
på de danske erhvervshavne. Vækstom-
råder såsom udbygning af havvind, CCUS
og øget militær tilstedeværelse forventes
at optage mere plads i fremtiden, såvel
som grønne brændstoffer og behovet for
bunkering, hvor der er sket en markant
kompleksitet i brændstofsudvalget, for-
venteligt vil fylde mere.
Etablering af den nødvendige infrastruk-
tur i relevante havne skal dermed mulig-
gøre den nationale og regionale efter-
spørgsel samt imødekomme de klassiske
havneaktiviteters stigende behov for plads
samtidig med, at der allokeres plads til
den grønne omstilling på havnen.
De klassiske aktiviteter på
havnene kommer ikke til
at fylde mindre fremover
samtidig med, at aktivite-
ter knyttet til udbygning
af vedvarende energi
kommer til at kræve mere
plads i udvalgte havne.
Jacob K. Clasen, viceadm. direktør
i Danske Rederier
26
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 309: Henvendelse fra Danske Rederier, med 10 anbefalinger til opskalering af produktionen af grønne brændstoffer til skibsfarten
2986277_0015.png
Danske Rederier er talerør for Danmarks stør-
ste eksporterhverv og kernen i den maritime
klynge, Det Blå Danmark.
Danske Rederier er en branche- og arbejds-
giverorganisation, som repræsenterer dansk
skibsfart – en massiv bidrager til økonomi og
beskæftigelse i Danmark. Danske Rederier har
over 90 medlemmer, som tæller rederierne og
offshore-virksomheder. Danske Rederier er
rederiernes stemme, engageret i at fremme
dansk skibsfarts interesser både herhjemme
og globalt.
Danske Rederier er i dag en moderne interesse-
organisation, der repræsenterer rederiernes
interesser i forhandlinger og er med til at råd-
give regeringens delegationer og samarbejde
med forskellige internationale rederiorganisa-
tioner i EU og globalt.
Danske Rederier / Amaliegade 33 / DK–1256 København K
www.danishshipping.dk