Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 329
Offentligt
2991568_0001.png
RAMMENOTAT
13. marts 2025
2025-1079
Europa-Kommissionens forslag til revision af
Kommissionens gennemførelsesforordning
EU/2015/1998 og Europa-Kommissionens
beslutning C/2015/8005 for så vidt angår de-
taljerede foranstaltninger til gennemførelse
af de fælles grundlæggende normer for luft-
fartssikkerhed (komitésag)
KOM-nr. foreligger ikke
Nyt notat.
1.
Resumé
Europa-Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesfor-
ordning vedrørende sikkerhedsforanstaltninger for fragt og post
med luftfart i medfør af forordning (EF) nr.300/2008. Forslaget
indeholder krav til efteruddannelse af medarbejdere, der gennem-
fører sikkerhedskontrol. Derudover indføres skærpede krav til
fragt- og postvirksomheder i forbindelse med indlevering af for-
sendelser. Forslaget har til formål at imødegå en udvikling i trus-
sel- og risikobilledet for luftfartssikkerheden (security).
Forslaget vurderes at have visse konsekvenser for post- og pakke-
branchen særligt i forhold til privatforsendte pakker, der skal
transporteres med fly. Forslaget vurderes at have en positiv effekt
på luftfartssikkerheden.
Regeringen støtter generelt, at der indføres tiltag til håndtering af
den nye trussel, da det generelt vurderes at være af stor værdi
både operationelt og økonomisk. Regeringen arbejder for, at sik-
kerhedsforanstaltningerne er proportionelle og effektive
herun-
der at de kan implementeres i forhold til de løsninger, der anven-
des i pakkebranchen i dag.
Det forventes, at forslaget skal behandles på møde i Committee
for Civil Aviation Security den 26. marts 2025.
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 329: Notat om komitésag om de fælles grundlæggende normer for luftfartssikkerhed
2991568_0002.png
Side 2/9
Regeringen agter at stemme for forslaget.
Det skal bemærkes, at sagen, de specifikke regler og konkrete sik-
kerhedstiltag er klassificeret. Derfor er beskrivelsen i dette uklas-
sifcerede notat holdt på et overordnet niveau.
2. Baggrund
I Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.300/2008
om fælles bestemmelser inden for civil luftfart, artikel 4, stk. 3, be-
myndiges Kommissionen til at udstede gennemførelsesretsakter
om supplerende fælles EU-regler ved komitéproces. Reglerne ud-
stedes i form af en gennemførelsesforordning (aktuelt
EU/2015/1998) og en gennemførelsesafgørelse (aktuelt C(2015)
8005). Nærværende forslag indeholder regler, som foreslås tilføjet
disse gennemførelsesretsakter. Reglerne behandles i Aviation Se-
curity Committee (AVSEC-Komitéen), og der træffes beslutning
med kvalificeret flertal. Forslaget er sat til diskussion og forventet
afstemning på møde i AVSEC-komitéen den 26. marts 2025.
Baggrunden for forslaget er, at der er sket en udvikling i trussels-
og risikobilledet i forhold til den civile luftfart. Luftfarten har gene-
relt et højt sikkerhedsniveau, der omfatter sikkerhedsforanstalt-
ninger mod en række farlige og forbudte genstande. Der er sket en
udvikling i truslen fra forbudte genstande, som vurderes at være
potentielt alvorlig for luftfartssikkerheden.
3. Formål og indhold
Securityreglerne for lufttransport har til formål at sikre, at alt med-
bragt bagage og fragt er underlagt en sikkerhedskontrol med hen-
blik på at forebygge forbrydelser mod luftfartens sikkerhed.
Kommissionens forslag består overordnet af to elementer. For det
første skal der ske en efteruddannelse af personale, der udfører sik-
kerhedskontrol. For det andet indføres krav til, hvad post-, pakke-
og fragtforsendelsesvirksomheder skal kontrollere, når pakker og
fragt indleveres til forsendelse.
Vedr. efteruddannelse og re-certificering af screenere
Forslaget indebærer, at personale, der gennemfører sikkerhedsef-
tersyn, skal gennemgå efteruddannelse, så deres kompetencer til at
identificere trusler fra forbudte genstande følger udviklingen i trus-
ler og risici.
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 329: Notat om komitésag om de fælles grundlæggende normer for luftfartssikkerhed
2991568_0003.png
Side 3/9
Forslaget indebærer samtidig, at kompetenceløftet fremadrettet
skal indgå i den ordinære uddannelse, certificering og re-certifice-
ring af securitymedarbejdere.
Forslaget indeholder ændringer i kravene til certificering og re-cer-
tificering af screenere fra 1. januar 2026. Formålet hermed er at
sikre uvildighed i certificeringsprocessen. Danmark kan i store
træk fortsætte sin hidtidige model for certificering af screenere,
men der forudsættes et øget tilsyn med den del af certificeringen,
praktiske prøver og evaluering af de operative præstationer, som
branchen selv står for.
Kompetenceløftet forventes at bidrage til, at securitymedarbejder-
nes evne til at identificere potentielle trusler både i forbindelse
med screening af luftfragt samt passagerers medbragte bagage for-
bedres.
Vedr. skærpede krav til fragt- og postforsendelser
For så vidt angår skærpede krav til post- og fragtvirksomheder,
vurderes forslaget at have konsekvenser for de omfattede virksom-
heder, da nye krav til at foretage risikovurdering af luftfragt medfø-
rer, at post- og fragtvirksomhederne skal forholde sig til deres pro-
cedurer for modtagelse af pakker, der skal fragtes med luftfart.
Det indebærer dels at post- og fragtvirksomhederne skal foretage
en segmentering af, hvorvidt en forsendelse potentielt skal med
luftfragt eller ej. For de pakker, der potentielt skal fragtes ad luft-
vej, skal forsendelsesvirksomheden forholde sig til, om afsenderen
har en godkendelse som ”kendt kunde” eller et etableret forret-
ningsforhold (registreret bruger med en tilknyttet betalingskonto).
Såfremt det er tilfældet, kan forsendelser i store træk afsendes som
i dag. Også private afsendere har mulighed for at lade sig registrere
i et etableret forretningsforhold.
Er der hverken tale om en kendt kunde eller et etableret forret-
ningsforhold, skal forsendelsesvirksomheden have en procedure
ved indlevering af forsendelsen, som eksempelvis kan omfatte krav
om, at afsenderen ved indlevering fremviser et gyldigt ID. Muligvis
vil afsenderen også på anden vis kunne lade sin identitet bekræfte
eksempelvis via mitID.
Da det danske digitaliseringniveau er relativt højt, vurderes tilpas-
ningsbehovet at være moderat, da mange vil have mulighed for at
indgå i et etableret forretningsforhold. Forslaget vil dog formentlig
stille krav til, at post- og fragtvirksomhederne vil skulle tilføje
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 329: Notat om komitésag om de fælles grundlæggende normer for luftfartssikkerhed
2991568_0004.png
Side 4/9
funktioner til deres software, som muliggør den korrekte inddeling
af forsendelser og afsendere i forhold til, om der eksisterer et etab-
leret forretningsforhold og i forhold til, om forsendelsen skal med
luftfart.
Den risikovurdering, som omfattede post- og fragtvirksomheder
skal gennemføre, har til formål at sikre, at tiltag er relevante og
proportionelle i forhold til den enkelte virksomheds operation og
risici. Det gælder også i forhold til Færøerne og Grønland, hvor ri-
sikovurderingen kan rumme, at der tages behørigt hensyn til de
særligt nordatlantiske forhold.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Formålet med reglerne er at beskytte den civile luftfart mod inten-
tionelle ulovlige handlinger. Passagerer og fragt bevæger sig i sin
natur på tværs af landegrænserne i EU, ligesom One-Stop Security
(OSS) i EU-lufthavnene medfører, at fragt og post kun skal sikker-
hedskontrollernes i første lufthavn ved transfer i anden OSS-luft-
havn. Formålet kan således ikke opfyldes tilstrækkeligt på natio-
nalt plan. På baggrund heraf vurderer regeringen, at forslaget er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Der vil skulle indføres supplerende regler i det danske nationale
sikkerhedsprogram for civil luftfart (NASP). Disse vil primært
skulle fastsætte den praktiske gennemførelse af kravene til efterud-
dannelse, certificering og re-certificering i en dansk kontekst.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil medføre behov for tilpasning NASP,
som indeholder de danske securityregler for luftfart. Det forventes,
at der vil skulle ske lignende ændringer Greenland Aviation Secu-
rity Programme (GASP). Disse ændringer vil være på bekendtgø-
relsesniveau.
Økonomiske konsekvenser
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 329: Notat om komitésag om de fælles grundlæggende normer for luftfartssikkerhed
2991568_0005.png
Side 5/9
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.
Trafikstyrelsen er tilsynsmyndighed for luftfartssecurity i Danmark
og vil skulle styre processen for efteruddannelse af et antal scree-
nere samt for certificering og re-certificering i medfør af de nye
regler. Afvikling af prøver for screenere er brugerfinansieret og re-
guleres ved Trafikstyrelsens gebyrbekendtgørelse.
For post- og fragtområdet ændres der ikke ved kravene til omfan-
get af myndighedernes tilsynspraksis. Trafikstyrelsen vil derfor på
baggrund af ændringen ikke føre flere tilsyn ved post- og fragtvirk-
somhederne i Danmark.
For det øgede tilsyn i forbindelse med certificering og re-certifice-
ring af screenere vurderes, at dette kan gennemføres ved en min-
dre omprioritering af tilsynsressourcerne på området.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have samfundsøkonomiske konsekven-
ser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslagets elementer vedr. efteruddannelse indebærer, at de på-
gældende virksomheder skal prioritere en afgrænset men dog in-
tensiv efteruddannelse af relevante medarbejdere samt en supple-
rende, gebyrbelagt prøve ved Trafikstyrelsen. Det vurderes at ud-
gøre en afgrænset engangsudgift og ikke et strukturelt højere om-
kostningsniveau, da den normale uddannelse fremover vil omfatte
den nye trussel.
Forslagets skærpede krav til post- og fragtvirksomheder, når der
indleveres post og pakker til forsendelse, vurderes at have visse er-
hvervsøkonomiske konsekvenser for de omfattede virksomheder.
Konsekvenser i form af visse tjek ved indlevering af forsendelse vil
primært ramme privates forsendelser af pakker, og det kan betyde,
at muligheden for at afsende pakker fra ubemandede pakkebokse
begrænses. Private vil kunne lade sig registrere i et kundeforhold
med post- eller pakkevirksomheden, hvorved forsendelsen lettes
betydeligt. Allerede i dag har mange private registreret sig for at
have en konto hos et post- eller pakkefirma. De oplysninger, som
afgives i forbindelse hermed vurderes i det store hele at være
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 329: Notat om komitésag om de fælles grundlæggende normer for luftfartssikkerhed
2991568_0006.png
Side 6/9
tilsvarende de, som er nødvendige for at indgå i det, som i forslaget
betegnes som et etableret forretningsforhold.
Det bemærkes, at forslaget alene påvirker fragt og pakker, som skal
transporteres med fly. Pakker og forsendelser, som sendes internt i
Danmark, fx fragtes med lastbil, vurderes dermed umiddelbart at
være upåvirkede af forslaget.
I forhold til vurderingen af erhvervsøkonomiske konsekvenser er
det samtidig væsentligt at have for øje, at et formål med forslaget
ligeledes er at sikre, at niveauet for forsendelse af pakker og fragt
svarer til kravene i sammenlignelige lande. Dette vil lette mulighe-
den for, at fragt og post fra EU kan transporteres problemfrit med
den internationale luftfart.
Øvrige konsekvenser og beskyttelsesniveau
Forslaget vurderes at have en positiv effekt på luftfartssikkerheden
(security), da det indeholder elementer til imødegåelse af en nega-
tiv udvikling i trussels- og risikobilledet i forhold til den civile luft-
fart.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesni-
veauet i Danmark for så vidt angår miljø, sundhed og forbrugerbe-
skyttelse.
8. Høring
Forslaget har været drøftet i den europæiske branchegruppe til-
knyttet AVSEC-komiteen, hvor blandt andet PostNord har været
involveret via den europæiske brancheorganisation PostEurop.
PostEurop har i dette fora og ved høringssvar udtrykt bekymring
omkring stramningerne på fragt- og postområdet herunder særligt
i forhold til gennemførligheden af kravene ved indlevering af for-
sendelser.
For den del af forslaget, der vedrører efteruddannelse af personale,
der gennemfører sikkerhedskontrol samt krav til certificering og
re-certificering fra 1. januar 2026, har Trafikstyrelsen Security af-
holdt informationsmøde for branchen den 31. januar 2025. Da der
var tale om et informationsmøde, gav mødet ikke anledning til hø-
ringssvar. Deltagerne på mødet tog informationerne til efterret-
ning.
Forslaget har været sendt i høring i EU-specialudvalget for trans-
port fra den 11. marts 2025 til den 13. marts 2025. Desuden har
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 329: Notat om komitésag om de fælles grundlæggende normer for luftfartssikkerhed
2991568_0007.png
Side 7/9
Trafikstyrelsen delt høringen med danske postvirksomheder.
Der er modtaget indholdsmæssige høringssvar fra:
Dansk Luftfart:
Vi bakker naturligvis op om målrettede og relevante foranstaltnin-
ger, der effektivt kan håndtere nye sikkerhedstrusler mod luftfar-
ten.
Det er naturligvis helt centralt, at nye foranstaltninger er håndter-
bare operationelt som økonomisk. Det tages der også afsæt i i ram-
menotatet, og understreges også i regeringens generelle holdning,
som angivet i notatets pkt. 10. Det er for luftfartserhvervet helt af-
gørende, at dette holdes for øje i den videre proces.
I forlængelse af ovenstående, må der fra dansk side også være op-
mærksomhed på, at luftfragtssektoren opererer i en global kon-
tekst, der rækker ud over EU-området. Det er således vigtigt at reg-
lerne lægger sig op ad de skærpelser, der også ses andre steder (ek-
sempelvis USA). Stor ensartethed gør det implementeringsmæssigt
langt enklere.
Rammenotatet lægger fokus på fragt- og postvirksomheder, og især
på pakkepost med fly, hvilket implicit forstås som rene fragtforsen-
delser. Det synes dog uklart om de udvidede krav til uddannelse er
bredere gældende, dvs. at de også gælder for det securitypersonale
i lufthavnene, der screener passagerer med håndbagage. Ligeledes
er det uklart om kravsudvidelsen også omfatter screening af ind-
tjekket bagage, hvilket ofte foretages af lufthavnene selv. Vi fore-
slår, at notatet får tydeliggjort dette.
Postnord
Som vi tidligere har oplyst, er vi fortsat i al væsentlighed på linje
med PostEurops position i spørgsmålet om luftfartssikkerhed lige-
som vi deler Finlands foreløbige position i samme spørgsmål. I den
forbindelse fremhæves, at vi er helt enige med Finlands synspunkt,
som det er anført i sidste afsnit i deres positions papir.
DAO:
For nuværende har tiltaget ingen betydning for dao, da vi ikke selv
anvender luftfragt.
Der er dog en undren over om det kan medføre en udfordring pr.
01.01.2026, med privat breve og små pakker til Nordatlanten og re-
sten af verden?
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 329: Notat om komitésag om de fælles grundlæggende normer for luftfartssikkerhed
2991568_0008.png
Side 8/9
Så hvis man stiller dette krav til alle, skal gamle fru Jensen der vil
sende et brev til Barnebarnet i Nuuk så ind og registrere sig med
MIT-ID og hvordan med borgere der ikke er i besiddelse af MIT-
ID?
GLS:
GLS bakker i udgangspunktet op omkring øget sikkerhed i for-
bindelse med transport og dermed også flyfragt. Vi vil dog gerne
påpege at den umiddelbare vurdering er at ændringsforslaget vil
betyde et reduceret udbud af flytransport, specielt i forhold til
private afsendere.
9. Generelle forventninger til andre landes hold-
ninger
Forslaget har været drøftet på møder i AVSEC-komitéen ved møder
i december 2024 og januar 2025. Der er generelt forståelse for be-
hovet for en prioriteret indførelse af krav om sikkerhedsforanstalt-
ninger til imødegåelse af udviklingen i trusselsbilledet.
En række lande
herunder Danmark - har været skeptiske over for
de elementer af forslaget, som vurderes at være byrdefulde eller
vanskeligt gennemførlige i praksis.
10.
Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter generelt, at luftfarten som en sikker transport-
form skal iværksætte de sikkerhedsmæssige foranstaltninger, som
er relevante og effektive i forhold til det eksisterende trusselsbil-
lede. Regeringen kan således også generelt støtte, at der indføres
tiltag til imødegåelse af udviklingen i trusselsbilledet.
I anerkendelse af, at luftfarten er en global transportform, som er
vigtig for danske virksomheders adgang til globale handelsmarke-
der, støtter regeringen ligeledes, at EU med regelændringerne ska-
ber grundlag for en fortsat smidig håndtering af luftfragt og -post i
en international kontekst. Det er her vigtigt, at EU er på samme
sikkerhedsmæssige niveau som sammenlignelige lande.
Regeringen ønsker dog, at sikkerhedsforanstaltningerne skal være
proportionelle og ikke give anledning til administrative byrder eller
erhvervsøkonomiske konsekvenser, som ligger ud over, hvad det
konkrete trusselsbillede nødvendiggør. Regeringen arbejder såle-
des for, at forslaget så vidt muligt skal tage højde for de koncepter
og ydelser, som i dag leveres på særligt privatpakkemarkedet.
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 329: Notat om komitésag om de fælles grundlæggende normer for luftfartssikkerhed
2991568_0009.png
Side 9/9
Regeringen agter at stemme for forslaget.
11.
Tidligere forelæggelser for Folketingets
Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.