Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 340
Offentligt
2993288_0001.png
Europaudvalget
Referat af 18. europaudvalgsmøde
Mødedato:
fredag den 21. februar 2025
Tidspunkt:
Kl. 10.30
Sted:
vær. 2-133
Dagsorden
1. Rådsmøde nr. 4079 (udenrigsanliggender) den 24. februar 2025
Forelæggelse ved udenrigsministeren
Rådsmøde 4079
Bilag 1 (samlenotat)
EUU alm. del (20241)
Bilag 278 (kommenteret dagsorden)
Den 20. februar 2025
2. EU-Kommissionens forslag til EU-forordning om øget toldsatser på import af visse russiske
og belarussiske landbrugs- og gødningsprodukter
Forelæggelse ved udenrigsministeren
Orientering
KOM (2025) 0034
KOM (2025) 0034
Bilag 2 (samlenotat)
EUU alm. del (20241)
Bilag 278 (kommenteret dagsorden)
EUU alm. del (20231)
Bilag 516 (udvalgsmødereferat side 28, sag om told på
korn og oliefrø forelagt EUU 12/4-24)
FO
3. Forslag til ændring af forordning om flypassagerers rettigheder (Europa-Kommissionens
forslag til ændring af forordning (EF) 261/2004 om fælles bestemmelser om kompensation
og bistand til luftfartspassagerer ved boardingafvisning og ved aflysning eller lange
forsinkelser, og forordning nr. 2027/97 om luftfartsselskabernes erstatningsansvar ved
luftbefordring af passagerer og deres bagage)
Forelæggelse ved transportministeren
Revideret forhandlingsoplæg
KOM (2013) 0130
KOM (2013) 0130
Bilag 8 (samlenotat)
KOM (2013) 0130
Bilag 9 (notat om forhandlingsoplæg)
EUU alm. del (20241)
Bilag 278 (kommenteret dagsorden)
KOM (2013) 0130
Bilag 10 (kompromisforslag fra det polske formandskab)
Side 1
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 340: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/2-25
18. europaudvalgsmøde 21/2 2025
KOM (2013) 0130
svar på spm. 1 om oversendelse af non-papers eller
positionspapirer
EUU alm. del (20241)
Bilag 192 (udvalgsmødereferat side 19, senest behandlet
22/11-24)
EUU alm. del (20131)
Bilag 302 (udvalgsmødereferat side 639 FO,
forhandlingsoplæg forelagt 7/2-14)
EUU alm. del (20121)
Bilag 472 (udvalgsmødereferat side 1345 FO,
forhandlingsoplæg forelagt 7/6-13)
4. Rådsmøde nr. 4080 (almindelige anliggender) den 25. februar 2025
Forelæggelse ved europaministeren
Rådsmøde 4080
Bilag 1 (samlenotat)
EUU alm. del (20241)
Bilag 278 (kommenteret dagsorden)
5. Rådsmøde nr. 4078 (landbrug og fiskeri) den 24. februar 2025
Forelæggelse ved ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Rådsmøde 4078
Bilag 1 (samlenotat)
EUU alm. del (20241)
Bilag 278 (kommenteret dagsorden)
L
L
L
6. Drøftelse af høring om fælles gæld i EU
7. Drøftelse af EU karrieredage den 9. maj
8. Besøg og invitationer
EUU alm. del (20241)
Bilag 281 (invitation fra EUFORES)
9. Eventuelt
L
Der vedlægges foreløbige oversigter over de under punkterne 1, 4 og 5 nævnte møder.
Praktiske oplysninger:
Hvor intet andet er angivet, afholdes Europaudvalgets ordinære møder for åbne døre. Tilmelding for tilhørere skal ske
senest kl. 12.00 dagen inden mødet
ved Europaudvalgets sekretariat ([email protected]; tlf. +45 33 37 36 10).
Der vil være pladsbegrænsning.
Anvendte forkortelser:
FO =Forhandlingsoplæg
L
=Lukket behandling
Side 2
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 340: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/2-25
18. europaudvalgsmøde 21/2 2025
Rådsmøde nr. 4079 (udenrigsanliggender) den 24. februar 2025
1. Ruslands aggression mod Ukraine
Politisk drøftelse
EUU alm. del (20241)
Bilag 284 (udvalgsmødereferat side 12, senest behandlet
i EUU 24/1-25)
2. Situationen i Mellemøsten
Politisk drøftelse
EUU alm. del (20241)
Bilag 284 (udvalgsmødereferat side 23, senest behandlet
i EUU 24/1-25)
3. Den Demokratiske Republik Congo
Politisk drøftelse
4. Iran
Politisk drøftelse
5. Eventuelt
6. Siden sidst
Alle dagsordenspunkter hører under Udenrigsministeriets ressort.
Side 3
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 340: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/2-25
18. europaudvalgsmøde 21/2 2025
Rådsmøde nr. 4080 (almindelige anliggender) den 25. februar 2025
1. Forberedelse af møde i Det Europæiske Råd den 20.-21. marts 2025
kommenteret
dagsorden
Politisk drøftelse
Det Europæiske Råd 20-21/3-25
Bilag 1 (udkast til kommenteret dagsorden)
2. Lovgivningsmæssig programmering
Kommissionens arbejdsprogram for 2025 samt årlig
og flerårig programmering
Præsentation af Kommissionen / politisk drøftelse
KOM (2025) 0045
EU-note (20241)
E 7 (EU-nyt om Kommissionens arbejdsprogram)
3. Eventuelt
4. Siden sidst
a) Orientering om sager ved EU-Domstolen: De forenede sager C-647/21 og C-648/21,
D.K. m.fl. (Polske dommeres uafhængighed)
EUU alm. del (20211)
Bilag 253 (notat om indlæg i sager ved EU-Domstolen)
Alle dagsordenspunkter hører under Udenrigsministeriets ressort.
Side 4
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 340: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/2-25
18. europaudvalgsmøde 21/2 2025
Rådsmøde nr. 4078 (landbrug og fiskeri) den 24. februar 2025
1. Implementering af princippet om landdistriktsvurderinger
Udveksling af synspunkter
2. Markedssituationen for landbrugsvarer
Orientering fra Kommissionen / udveksling af synspunkter
3. Eventuelt
4. Siden sidst
Alle dagsordenspunkter hører under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris ressort.
Side 5
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 340: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/2-25
2993288_0006.png
Europaudvalget
Referat af 18
.
europaudvalgsmøde
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
fredag den 21. februar 2025
Kl. 10.30
vær. 2-133
Brigitte Klintskov Jerkel (KF), formand, Henrik Møller (S), næstfor-
mand, Thorkild Holmboe-Hay (S), Gunvor Wibroe (S), Christian Friis
Bach (V), Karin Liltorp (M), Alexander Ryle (LA), Alex Ahrendtsen
(DF), Marianne Bigum (SF), Claus Jørgensen (SF) og Lotte Rod
(RV).
Udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen, europaminister Marie
Bjerre og transportminister Thomas Danielsen.
Desuden deltog:
Punkt 1. Rådsmøde nr. 4079 (udenrigsanliggender) den 24. februar 2025
Rådsmøde 4079
Bilag 1 (samlenotat)
EUU alm. del (20241)
Bilag 278 (kommenteret dagsorden)
Udenrigsministeren (Lars Løkke Rasmussen):
Alle punkter forelægges til orientering.
1. Ruslands aggression mod Ukraine
Politisk drøftelse
EUU alm. del (20241)
Bilag 284 (udvalgsmødereferat side 12, senest behandlet
i EUU 24/1-25)
Udenrigsministeren (Lars Løkke Rasmussen):
Rådsmødet finder sted på 3-årsdagen for Rus-
lands fuldskalainvasion af Ukraine. Det bliver en vigtig debat på bagtæppet af alt, hvad vi har be-
vidnet den seneste tid, som er med til at sætte situationen i et yderligere skær af alvor. Vi har be-
vidnet meldinger fra den amerikanske præsident, de russisk-amerikanske drøftelser i Riyadh i
Saudi-Arabien og skiftende amerikanske udmeldinger på sikkerhedskonferencen i München. Alt
det skal vi tage bestik af. Det er helt afgørende, at vi fra europæisk side fortsat sender et tydeligt
signal om vores fortsatte støtte til Ukraine på alle områder. Vi skal stå fast på, at der skal etableres
en retfærdig og varig fred, og at det selvfølgelig kun kan ske, hvis Ukraine bringes i en styrkeposi-
tion og inddrages i fremtidige forhandlinger sammen med Europa. Intet om Ukraine uden Ukraine,
og intet om europæisk sikkerhed uden Europa. Det er principperne, og dem skal vi stå vagt om.
Jeg forventer, at EU’s udenrigsrepræsentant på rådsmødet vil søge opbakning til et initiativ om at
intensivere den militære støtte til Ukraine på prioriterede områder, forventelig herunder ammuni-
tion, luftforsvar, droner, træning og forsvarsindustri. Jeg ser grundlæggende initiativet som en form
Side 6
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 340: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/2-25
18. europaudvalgsmøde 21/2 2025
for politisk håndslag i EU, der kan bidrage til at fokusere EU-landenes støtte til Ukraine og forhå-
bentlig anspore flere EU-lande til at bidrage med mere.
Den målsætning bakker vi fra dansk side op om. Danmark er gået forrest, men flere skal gøre
mere. Hele Europa har et ansvar. Flere skal til lommerne her og nu frem for at indgå i lange speku-
lationer om, hvad der skal ske dagen efter en fredsaftale. Lige nu er der ikke fred i Ukraine, og det
vigtigste er at undgå, at der kommer en fred på Putins præmisser, hvilket er skrækscenariet.
Det er også min forventning, at rådsmødet vil omhandle den 16. sanktionspakke mod Rusland. Fra
dansk side arbejder vi fortsat for de hårdest mulige sanktioner mod Rusland, der kan opnås enig-
hed om i EU. Det er afgørende, at vi fortsætter med at lægge et maksimalt pres på Rusland.
Jeg forventer desuden, at rådsmødet vil omhandle den alvorlige humanitære situation, som Ukra-
ine befinder sig i. Trumpadministrationens midlertidige 90-dagessuspension af den amerikanske
udviklingsbistand skaber yderligere bekymring og efterspørgsel på fortsat støtte og fleksibilitet fra
øvrige donorer, herunder EU. I 2024 udgjorde den amerikanske støtte knap en tredjedel af finan-
sieringen til FN’s humanitære responsplan
i Ukraine. Regeringen har afsat 205 mio. kr. til humani-
tære indsatser under Ukrainefonden i 2025.
Dørene blev lukket og den resterende del af punktet blev behandlet for lukkede døre.
Side 7
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 340: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/2-25
18. europaudvalgsmøde 21/2 2025
2. Situationen i Mellemøsten
Politisk drøftelse
EUU alm. del (20241)
Bilag 284 (udvalgsmødereferat side 23, senest behandlet
i EUU 24/1-25)
Udenrigsministeren (Lars Løkke Rasmussen):
Jeg forventer, at hovedfokus vil være våbenhvi-
lerne i Gaza og Libanon, situationen på Vestbredden, samt hvordan EU bedst kan understøtte en
positiv udvikling i Syrien.
I Gaza har våbenhvilen indtil videre ført til, at 19 israelske gidsler og over 1.000 palæstinensiske
fanger er blevet frigivet. Der er blevet overleveret 4 døde gidsler, hvor der i øvrigt er spørgsmål om,
hvorvidt det ene lig overhovedet er et gidsel. Derudover har vi set en betydelig stigning i leveringen
af nødhjælp til Gaza. Det er selvsagt positivt, men der er samtidig tale om en yderst skrøbelig situa-
tion med betydelig risiko for, at vi ikke når ind i de næste faser af våbenhvilen. Derfor forventer jeg,
at der på rådsmødet vil være fokus på, hvordan EU kan understøtte våbenhvilens fortsatte imple-
mentering samt en tostatsløsning på sigt.
Et positivt skridt i den henseende er genaktiveringen af EU’s grænsekontrolsmission
ved Rafah
(EUBAM Rafah) i samarbejde med det palæstinensiske selvstyre. Det besluttede vi på det seneste
rådsmøde, og det blev effektueret få dage efter. Med støtte fra missionen åbnede Rafahgrænse-
overgangen for medicinske evakueringer den 31. januar 2025, og den er fortsat operativ.
Samtidig forventer jeg fokus på situationen på Vestbredden, der har udviklet sig i en bekymrende
retning. Det indbefatter store israelske militære operationer, herunder i Jeninflygtningelejren i det
nordlige område af Vestbredden, samt en stigning i bosættervold.
I umiddelbar forlængelse af rådsmødet vil der være møde i Associeringsrådet EU-Israel. Her for-
venter jeg selvfølgelig en drøftelse med Israel af situationen i de besatte palæstinensiske områder,
men der vil også være en drøftelse af EU og Israels generelle samarbejde inden for eksempelvis
handel, investering og forskning.
På rådsmødet vil vi også drøfte Libanon, hvor vi ser en fortsat positiv udvikling. Israel har efter vå-
benhvilens udløb den 18. februar 2025 trukket sig ud af det sydlige Libanon og overladt kontrollen
til LAF (Libanons væbnede styrker). Samtidig fastholder Israel sin tilstedeværelse på fem strategi-
ske positioner på den libanesiske side af den blå linje. Tilstedeværelsen fordømmes af Libanon,
men overordnet set er situationen relativt stabil. Samtidig er der udpeget en ny regering i Libanon,
der ifølge premierminister Nawaf Salam
der tidligere har været præsident for Den Internationale
Domstol
vil prioritere økonomiske reformer og genopbygning højt. Derfor forventer jeg på råds-
mødet en drøftelse af, hvordan EU bedst kan understøtte dette vigtige arbejde, herunder gennem
et tættere samarbejde mellem EU og Libanon. Det kan også inkludere et EU-Libanon-associe-
ringsråd i indeværende år. Fra EU's side skal vi desuden fortsætte med at støtte op om en fuld im-
plementering af våbenhvileaftalen samt sikkerhedsrådsresolution 1701.
I Syrien er situationen fortsat dynamisk. Ahmed al-Sharaa, der den 29. januar 2025 blev udnævnt
til midlertidig præsident som led i landets overgangsproces, har sagt, at det nye Syrien vil være for
Side 12
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 340: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/2-25
18. europaudvalgsmøde 21/2 2025
alle syrere og bygge på et inklusivt og legitimt grundlag, samt at den midlertidige regering vil inte-
grere landets forskellige militære grupper i én hær. Det skal vi fra EU’s side fortsætte med at holde
ham op på, og EU bør understøtte processen bedst muligt. Derfor besluttede vi på rådsmødet i ja-
nuar 2025 at suspendere visse sanktioner mod Syrien. På dette rådsmøde forventer jeg, at vi går
videre med implementeringen heraf, herunder i forhold til at sikre, at sanktionerne kan reaktiveres,
hvis udviklingen i Syrien begynder at gå i den forkerte retning.
Claus Jørgensen (SF):
Er der noget nyt i forhold til Israels forbud mod UNRWA (FN’s hjælpeorga-
nisation for palæstinensiske flygtninge i Mellemøsten), og hvad gør man for at løfte den opgave,
som de har haft indtil nu?
Christian Friis Bach (V):
Jeg synes, det er rigtig godt, at man lemper sanktionerne i forhold til Sy-
rien; det er det rigtige signal. Man skal kende sin besøgelsestid i international politik, og her er der
måske en mulighed. Vi tøvede for meget i forhold til det arabiske forår og måske også i forhold til
Etiopien. Selvfølgelig skal man have fat i en bremse, hvis det går galt, men udenrigsministeren be-
skrev en god linje, og jeg håber, at man fra dansk side bakker op om det.
Udenrigsministeren (Lars Løkke Rasmussen):
Til Claus Jørgensen: De israelske love vedrø-
rende UNRWA trådte i kraft den 30. januar 2025, og der hersker fortsat uklarhed med hensyn til
implementeringen og det praktiske gennemslag. I Østjerusalem har Israel beordret UNRWA til at
overdrage deres faciliteter, så der er det implementeret. UNRWA rapporterer selv, at de i det store
hele har kunnet opretholde deres aktiviteter i de besatte områder, og de kan indføre varer under
FN-logo. Men det er en udfordring. Vi har valgt at adressere det ved at udbetale hele vores kernetil-
skud i begyndelsen af 2025 for at vise fortsat opbakning, men man er nødt til at forholde sig til reali-
teterne, og derfor vil I kunne se, at vi i den seneste humanitære pakke til Gaza oven på våbenhvi-
len i høj grad også støtter andre agenturer, for pengene skal jo ud at spille. Vi kommer til at disku-
tere det på mandag i Associeringsrådet EU-Israel.
Side 13
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 340: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/2-25
18. europaudvalgsmøde 21/2 2025
3. Den Demokratiske Republik Congo
Politisk drøftelse
Udenrigsministeren (Lars Løkke Rasmussen):
Situationen i Den Demokratiske Republik Congo
(DRC) er stærkt tilspidset. Oprørsgruppen M23 har gennemført en omfattende offensiv med støtte
fra Rwandas militær og kontrollerer nu store områder i det østlige DRC. Som resultat heraf er den
allerede katastrofale humanitære situation væsentlig forværret.
Jeg forventer, at man på rådsmødet vil have fokus på, hvordan EU bør forholde sig, herunder i for-
hold til yderligere sanktioner.
Danmarks tilgang til konflikten er tæt koordineret med øvrige EU-lande og internationale aktører.
Der er bred enighed om, at konflikten kun kan løses politisk og ikke militært. Gennem bl.a. EU og
FN’s Sikkerhedsråd arbejder Danmark for at lægge pres på både Rwanda og DRC for at genop-
tage dialogen. Konflikten skal løses regionalt, og fra dansk side støtter vi
i tråd med Afrikastrate-
gien
op om en afrikanskledet løsning på konflikten.
Christian Friis Bach (V):
Rundtomkring i verden slipper vi grebet lidt, og så bryder konflikterne
bare ud. MONUSCO (FN’s fredsbevarende mission i Den Demokratiske Republik Congo) var ikke
en vellidt operation, men man kan se, hvad der sker, når man stopper mandaterne på den slags
ting; så bryder det ud i fuldt flor. Nu ser man på forlængelsen af det mandat. Er der nogen europæi-
ske eller danske overvejelser om FN’s fredsbevarende mission?
Claus Jørgensen (SF):
I samlenotatet står der, at soldater fra private europæiske sikkerhedsfir-
maer kæmper sammen med FDLR (De Demokratiske Styrker til Befrielse af Rwanda) og DRC’s
hær. Hvordan forholder vi os til det i EU?
Udenrigsministeren (Lars Løkke Rasmussen):
Til Christian Friis Bach: Du har fuldstændig ret i
din analyse, og derfor forsøger vi at engagere os, bl.a. i relation til vores arbejde i FN’s Sikkerheds-
råd, hvor det er på dagsordenen. Vi forsøger at lægge et pres for at fremme afrikansk engagement
i sagen. Og der har været topmøder, senest i Tanzania i starten af februar 2025, hvor både
Rwanda og DRC deltog. Vi kommer også til at diskutere det på mandag. Vi har i EU en fælles for-
ståelse, hvad angår Rwanda. Der er en diskussion om, hvorvidt man skal lægge mere pres på
Rwanda i forhold til spørgsmålet om M23 (23. marts-bevægelsen).
Der arbejdes også på problemstillingen i DRC i FN-regi. Senest var der et hasteindkaldt møde den
19. februar 2025, hvor vi havde det synspunkt, at der ikke kan findes en militær løsning, men at
DRC og Rwanda må tilbage til forhandlingsbordet og finde en politisk løsning. Der forhandles en
resolution, hvilket har trukket ud. Vores håb er, at den vil kunne vedtages i eftermiddag lokal tid i
New York, hvor den forventes sat til afstemning i FN’s
Sikkerhedsråd. Resolutionens benævnelse
af Rwandas rolle har været det primære stridspunkt blandt rådets medlemmer, hvor særlig A3
altså de tre afrikanske lande i Sikkerhedsrådet
ikke har ønsket at nævne Rwanda specifikt. På
nuværende tidspunkt er det svært at forudse, hvordan stemmerne vil fordele sig. Vi har arbejdet for
at inkludere formuleringer vedrørende opfølgning på igangværende afrikanskledede initiativer for at
løse konflikten og bringe parterne tilbage til et politisk spor.
Side 14
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 340: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/2-25
18. europaudvalgsmøde 21/2 2025
Til Claus Jørgensen: Der er mig bekendt tale om rumænske lejesoldater, som er blevet anmodet af
DRC’s regering om at støtte deres hær mod oprørsgrupper. Mig bekendt har det ikke som sådan
været drøftet i EU endnu. Jeg ved ikke, om vi kommer til at forholde os til eller engagere os i det,
men det viser jo kompleksiteten i de her regionale konflikter. Det er et ekstra krydderi på en ret al-
vorlig problemstilling. Jeg tror, det handler om at få presset de to afrikanske lande ind i en forhand-
let løsning, og det forsøger vi at bruge vores energi på, ikke mindst i FN.
Side 15
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 340: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/2-25
18. europaudvalgsmøde 21/2 2025
4. Iran
Politisk drøftelse
Udenrigsministeren (Lars Løkke Rasmussen):
Jeg forventer
en generel drøftelse af EU’s tilgang
til Iran, herunder Irans fortsatte destabiliserende adfærd, den seneste udvikling vedrørende atomaf-
talen med Iran samt problematikken vedrørende arbitrære tilbageholdelser af europæiske statsbor-
gere i Iran.
Danmark har løbende
både bilateralt og sammen med EU
udtrykt sin store bekymring og for-
dømmelse af Irans ageren. Det gælder Irans militære støtte til Ruslands krig i Ukraine, herunder
med droner og ballistiske missiler. Det gælder Irans destabiliserende adfærd og støtte til terrorgrup-
per og proxyer i regionen, herunder Hamas. Det gælder den dybt kritisable menneskerettighedssi-
tuation i Iran. Og endelig gælder det Irans fortsatte og løbende overtrædelser af atomaftalen.
Regeringen ser derudover også med stor alvor på Irans fortsatte arbitrære tilbageholdelser. Titu-
sindvis af iranske borgere blev tilbageholdt i kølvandet på protesterne i 2022, og mange holdes
fortsat tilbage. Derudover er mange udenlandske
og ikke mindst EU-borgere
arbitrært tilbage-
holdt i Iran, ofte på løse grundlag og uden fair rettergang eller tilstrækkelig konsulær adgang.
Det er en alvorlig problemstilling, som vi også fra dansk side tidligere har oplevet med tilbagehol-
delsen af en dansk borger i sin tid. Det er også en af grundene til, at Udenrigsministeriet i sin rejse-
vejledning generelt fraråder alle danskere at rejse til Iran og opfordrer til at forlade landet.
EU har som bekendt i de seneste par år vedtaget omfattende sanktionspakker mod Iran inden for
en bred vifte af områder. Regeringen støtter op om disse sanktioner og vil også fremadrettet være
åben for yderligere sanktioner, hvis der måtte være basis herfor.
Medlemmerne havde ingen kommentarer til dette punkt.
5. Eventuelt
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
6. Siden sidst
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
Side 16
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 340: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/2-25
18. europaudvalgsmøde 21/2 2025
Punkt 2. EU-Kommissionens forslag til EU-forordning om øget toldsatser på import af
visse russiske og belarussiske landbrugs- og gødningsprodukter
Orientering
KOM (2025) 0034
KOM (2025) 0034
Bilag 2 (samlenotat)
EUU alm. del (20241)
Bilag 278 (kommenteret dagsorden)
EUU alm. del (20231)
Bilag 516 (udvalgsmødereferat side 28, sag om told på
korn og oliefrø forelagt EUU 12/4-24)
Udenrigsministeren (Lars Løkke Rasmussen):
Forslaget lægger op til kraftige toldforhøjelser på
importerede landbrugs- og gødningsprodukter fra Rusland og Belarus, som der i dag er enten in-
gen eller lav told på. Forslaget kommer i forlængelse af lignende tiltag fra sommeren 2024, hvor
EU øgede tolden på kornprodukter fra Rusland og Belarus.
Formålet er at begrænse importen fra Rusland af to overordnede årsager:
For det første vil forslaget bidrage til at begrænse fortsatte indtægter til Ruslands økonomi og der-
med også deres krigsindsats i Ukraine.
Det er i overensstemmelse med EU’s generelle tilgang til
Rusland. Fra dansk side arbejder vi som bekendt for de hårdest mulige sanktioner mod Rusland,
der kan opnås enighed om. Forslaget om importtold på landbrugs- og gødningsprodukter kan sup-
plere sanktionsregimet, og dermed er det
et yderligere instrument i EU’s værktøjskasse.
For det andet skal forslaget forebygge en potentiel afhængighed af de omfattede russiske produk-
ter. Det gælder navnlig gødning, hvor EU importerer ca. 25 pct. af sit forbrug fra Rusland, og impor-
ten er stigende. Det gør EU sårbar, og vi skal naturligvis gøre, hvad vi kan, for at undgå det
linje med andre områder, hvor vi også er fokuserede på at minimere vores afhængighed.
Belarus er inkluderet i forslaget på grund af landets tætte politiske og økonomiske bånd med Rus-
land, hvilket skaber risiko for, at der vil ske en ulovlig kanalisering af russiske produkter til EU via
Belarus, hvis ikke vi tænker det med ind.
Det vurderes, at forslaget, for så vidt angår gødningsprodukterne, kan have afledte erhvervsøkono-
miske konsekvenser, idet toldforhøjelserne vil kunne medføre generelle prisstigninger på gødning
og dermed påvirke importører, forhandlere og forbrugere. Derfor er forslaget designet sådan, at tol-
den på gødning indfases over en 3-årig periode for at afbøde de mulige negative konsekvenser og
give erhvervet tid til omstilling.
Forslaget berører kun EU-markedet og ventes ikke at have negativ betydning for andre markeder,
herunder i udviklingslandene, særlig fordi det fortsat vil være muligt at foretage transit gennem EU
til andre destinationer. Dermed sker der ingen påvirkning af den globale fødevareforsyningssikker-
hed, som hele tiden har været et balancepunkt i tilgangen, og som også viser kompleksiteten i en
verden, hvor meget er forbundet, og hvor det i øvrigt også er vigtigt at opretholde en støtte til vores
tænkning i det globale syd. Derfor er det også fortsat en prioritet for regeringen, at vores tiltag ikke
utilsigtet rammer udviklingslande.
Side 17
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 340: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/2-25
18. europaudvalgsmøde 21/2 2025
På den baggrund støtter vi forslaget, ligesom vi er åbne over for at se på eventuelle yderligere for-
slag vedrørende importtold på russiske produkter, hvis de måtte blive fremsat på et senere tids-
punkt.
Christian Friis Bach (V):
Jeg bakker fuldt op, men jeg er skuffet over høringssvaret fra Landbrug
& Fødevarer, da det normalt er vores meget gode venner.
Side 18
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 340: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/2-25
18. europaudvalgsmøde 21/2 2025
FO
Punkt 3. Forslag til ændring af forordning om flypassagerers rettigheder (Europa-
Kommissionens forslag til ændring af forordning (EF) 261/2004 om fælles bestemmelser
om kompensation og bistand til luftfartspassagerer ved boardingafvisning og ved
aflysning eller lange forsinkelser, og forordning nr. 2027/97 om luftfartsselskabernes
erstatningsansvar ved luftbefordring af passagerer og deres bagage)
Revideret forhandlingsoplæg
KOM (2013) 0130
KOM (2013) 0130
Bilag 8 (samlenotat)
KOM (2013) 0130
Bilag 9 (notat om forhandlingsoplæg)
EUU alm. del (20241)
Bilag 278 (kommenteret dagsorden)
KOM (2013) 0130
Bilag 10 (kompromisforslag fra det polske formandskab)
KOM (2013) 0130
svar på spm. 1 om oversendelse af non-papers eller
positionspapirer
EUU alm. del (20241)
Bilag 192 (udvalgsmødereferat side 19, senest behandlet
22/11-24)
EUU alm. del (20131)
Bilag 302 (udvalgsmødereferat side 639 FO,
forhandlingsoplæg forelagt 7/2-14)
EUU alm. del (20121)
Bilag 472 (udvalgsmødereferat side 1345 FO,
forhandlingsoplæg forelagt 7/6-13)
Transportministeren (Thomas Danielsen):
Forslaget blev fremsat i 2013.
Det glæder mig, at det polske formandskab har valgt at sætte denne sag på dagsordenen. Det er
en vigtig sag, og vi har arbejdet for, at den fandt sin vej tilbage til forhandlingsbordet.
Formålet med en ændring af forordningen er at styrke flypassagerers rettigheder, men samtidig
skal reglerne tage hensyn til omkostningerne for luftfartsselskaberne. Forordningen skal også sikre,
at luftfartsselskaberne opererer under ens vilkår på tværs af EU.
Der er tale om en række balancer, og jeg vil fremhæve fem udfordringer, som vi især vil forsøge at
løse ved hjælp af en revision af forordningen.
For det første er reglerne i dag præget af mange uklarheder. Det er en gammel forordning, og der
er sket meget på området, siden den blev vedtaget. Der har især været mange afgørelser ved EU-
Domstolen på området. Hver gang Domstolen fortolker reglerne, skaber det en ny retstilstand. Det
gør, at flypassagerers rettigheder ikke længere kan læses direkte ud af lovteksten. Det er uhold-
bart.
Både blandt passagerer, luftfartsselskaber og myndigheder er der derfor en stor interesse i at få
opdateret reglerne. De skal være klare, enkle og nemme at forstå og anvende. Hvis du er ude at
flyve og bliver forsinket, skal du som passager være klar over, hvilke rettigheder du har. Luftfarts-
selskabet skal både kende til deres forpligtelser og leve op til dem, og de håndhævende myndighe-
der skal kunne håndhæve reglerne ens og effektivt på tværs af EU.
Side 19
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 340: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/2-25
18. europaudvalgsmøde 21/2 2025
Overordnet set styrkes forbrugerbeskyttelsen ved at tydeliggøre passagerernes rettigheder og luft-
fartsselskabernes forpligtelser. Samtidig sikres luftfartsselskabernes interesser, ved at forordnin-
gens regler ikke spænder ben for en fleksibel tilrettelæggelse af driften på en ansvarlig og fair
måde.
En anden central udfordring er at finde den rette balance mellem passagerernes rettigheder og luft-
fartsselskabernes forpligtelser. I Kommissionens forslag indgår f.eks. den tid, der skal gå, før pas-
sagerer har ret til kompensation for rejser inden for EU. Her foreslår Kommissionen at øge tids-
grænsen fra 3 til 5 timer. Regeringen støtter, at man hæver tidsgrænsen til 5 timer. Så skabes der
større fleksibilitet og et stærkere incitament for luftfartsselskaberne til at gennemføre flyvninger. Jeg
vil mene, at det er til større gene for passagererne, at en flyvning aflyses helt, end at en flyvning
gennemføres med forsinkelse. En tidsgrænse på 5 timer betyder også, at der i højere grad tages
hensyn til luftfartsselskabernes omkostninger, og det er vigtigt for mig, at vi finder netop denne ba-
lance.
Det tredje problem, jeg vil fokusere på, er spørgsmålet om usædvanlige omstændigheder. Ved
usædvanlige omstændigheder har passagerer ikke krav på kompensation. Det er dog uklart i dag,
hvornår der er tale om en usædvanlig omstændighed. Et eksempel på en usædvanlig omstændig-
hed er, hvis luftrummet lukkes. Så kan flyet ikke lette, og så bør luftfartsselskabet ikke betale kom-
pensation til passagererne
simpelt hen fordi en lukning af luftrummet er uden for luftfartsselska-
bets kontrol.
Definitionen af, hvad der er en usædvanlig omstændighed, har ikke været klar nok i de oprindelige
regler. Det har efterladt et stort fortolkningsrum, og det fortolkningsrum er blevet udfyldt af afgørel-
ser ved Domstolene. Kommissionen har foreslået, at man laver en liste over usædvanlige omstæn-
digheder. Listen angiver bl.a. vejrforhold, der ikke er forenelige med flyvesikkerhed, og visse tekni-
ske defekter på fly. Jeg synes umiddelbart, at en sådan liste vil kunne skabe større klarhed for
både passagerer og luftfartsselskaber. En liste over usædvanlige omstændigheder berører dog
den danske arbejdsmarkedsmodel. Strejker er nævnt som en usædvanlig omstændighed i den
gældende ret. Domstolen har alligevel afgjort, at interne strejker ikke nødvendigvis er usædvanlige
omstændigheder. For ikke at underminere den danske arbejdsmodel er det derfor særlig vigtigt, at
reglerne tager højde for forhandlingssituationen mellem arbejdsgivere og arbejdstagere.
Det fjerde problem, vi ønsker at løse, vedrører forordningens konsekvenser for flyvninger mellem
EU og Grønland. Interne flyvninger i Grønland er omfattet af reglerne, hvis rejsen er startet i EU.
Det er en afgørelse fra EU-Domstolen, der har taget stilling til det geografiske anvendelsesområde,
der gør, at indenrigsflyvninger i Grønland kan være omfattet af reglerne. Eftersom Grønland er
kendetegnet af vejrlig, der ofte medfører aflysninger og forsinkelser af fly, bliver konsekvensen der-
for store økonomiske byrder for luftfartsselskaberne, som vælger at flyve til Grønland. Regeringen
finder det meget vigtigt at sikre gode forbindelser mellem EU og Grønland, og derfor skal vi ved-
tage regler, der kan understøtte det.
For det femte er det vigtigt, at vi ikke påfører myndigheder og selskaber unødvendige administra-
tive byrder. I dag er der omkring 2.000 klagesager ved Trafikstyrelsen om året. Ved nationale dom-
stole var der i 2024 ca. 13.000 verserende sager. EU-Domstolen behandler også mange sager om,
Side 20
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 340: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/2-25
2993288_0017.png
18. europaudvalgsmøde 21/2 2025
hvordan forordningen skal forstås. Det bruger vi mange ressourcer på. Nye regler kan forhåbentlig
mindske disse byrder, og det vil vi arbejde for.
Regeringen støtter det overordnede formål med Kommissionens forslag, og vi ser positivt på de
mange præciseringer i reglerne.
FO
Derfor indstilles det, at man fra dansk side støtter forslaget, idet der
lægges stor vægt på, at passagerers rettigheder beskyttes gennem klare og enkle regler,
herunder forsimplede processer for kompensation og refusion.
lægges stor vægt på, at forslaget sikrer en hensigtsmæssig balance mellem passagerer-
nes rettigheder og luftfartsselskabernes forpligtelser.
lægges stor vægt på, at forslaget sikrer en hensigtsmæssig balance i forhandlingssituatio-
nen mellem arbejdsgiver og arbejdstager af hensyn til den danske arbejdsmarkedsmodel.
lægges stor vægt på, at forslaget sikrer gode betingelser for flyvninger mellem Grønland
og EU.
lægges vægt på, at forslaget ikke påfører de kompetente myndigheder væsentlige økono-
miske omkostninger og administrative byrder.
Brigitte Klintskov Jerkel (KF):
Bl.a. i Grækenland udbetales der automatisk kompensation til pas-
sagerer, uden at de skal anmode om det. Vil ministeren arbejde for, at det bliver et generelt krav?
Hvad er ministerens vurdering af tidshorisonten for en aftale? Bliver det under det nuværende pol-
ske formandskab?
Claus Jørgensen (SF):
Vi kan nok ikke bakke op om regeringens forhandlingsoplæg.
Ministeren indleder fint med at sige, at det skal være afbalanceret, og at vi skal forsøge at finde den
rette balance mellem selskaber og passagerrettigheder. Vi kan godt være enige i, at der er behov
for lidt oprydning, og hele den dagsorden, der kører på EU-niveau, er kun påskønnet. Men på den
samlede pakke synes vi faktisk, at forringelserne i forhold til passagerrettighederne er for store, og
jeg vil bare nævne nogle af dem.
Man hæver grænsen for retten til kompensation til 5 timers forsinkelse i stedet for de nuværende 3
timer. Hvis man skal tro nogle af høringssvarene, er der faktisk ikke ret mange, der er forsinkede
over 3 timer.
Der bliver lagt op til, at man kan få 100 euro pr. overnatning. Et hurtigt opslag på f.eks.
Booking.com viser, at det er virkelig svært at finde et hotelværelse for en nat for omkring 750 kro-
ner.
Ministeren nævnte sager ved domstolene. Folk klager over, at de ikke får den kompensation, de
har ret til, eller at der ikke bliver svaret på deres klager. Den automatiske tilbagebetaling kunne må-
ske løse ret meget af det.
Næsten fra starten for over 20 år siden, hvor man lavede
reglerne om EU’s flypassagerrettigheder,
har det været diskuteret, hvad der skal ske, når flyselskaberne går konkurs. Lige nu er der ikke rig-
tig noget med om det. Man kan se i høringssvaret fra Forbrugerrådet Tænk, at 87 luftfartsselskaber
Side 21
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 340: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/2-25
18. europaudvalgsmøde 21/2 2025
erklærede sig konkurs fra 2011 til 2019, og det påvirkede 5,6 millioner flypassagerer. 87 pct. af
dem kunne ikke få deres penge tilbage. I Danmark har vi Rejsegarantifonden, som dækker passa-
gerer ved pakkerejser, og vi har også konkursforsikring i Danmark. Man kunne sagtens se, om det
også kunne bruges på europæisk plan.
Vi synes ikke, at der bliver lyttet nok til det, Parlamentet har budt ind med. De så bl.a. gerne, at
man hævede kompensationen til 300 euro, og de har et input om, at man skal holde fast i de 3 ti-
mer i stedet for 5 timer. De er ikke enige i, at tekniske problemer skal være usædvanlige omstæn-
digheder. Modsat Kommissionen ønsker de ikke en ikkeudtømmende liste, men en udtømmende
liste over usædvanlige omstændigheder. Parlamentet lægger desuden ligefrem op til, at man skal
have ret til fem nætters overnatning i stedet for kun tre nætter. De nævner også konkursforsikring.
Jeg synes, at høringsfristen var ret kort. Som jeg læser det, har der været 7 dages høringsfrist, så
jeg er alligevel imponeret over de høringssvar, der er kommet på 7 dage.
Lotte Rod fra Radikale Venstre var nødt til at gå, og på vegne af hende vil jeg gerne spørge, om
regeringen vil arbejde for automatisk tilbagebetaling. Hvis ikke, kan Radikale Venstre ikke støtte
forhandlingsoplægget.
Christian Friis Bach (V):
Fuld opbakning til mandatet og balancen. Gælder det også, selv om man
køber igennem en formidler som f.eks. Momondo?
Transportministeren (Thomas Danielsen):
Til Christian Friis Bach: Der er nogle kompleksiteter i,
hvem det gælder for. Det gælder selvfølgelig også via bookingselskaber, og det gælder for flyvnin-
ger fra EU og i EU. Når det er sagt, er der selvfølgelig selskaber fra andre dele af verden, som rent
praktisk gør det lidt vanskeligt, hvis de ikke selv opererer her. Men det er nogle detaljer, som jeg
synes, at vi skal passe på med at lade skygge for hele formålet med, at vi nu får opdateret det. Den
domstolspraksis, som har præget det, er uhensigtsmæssig.
Til Claus Jørgensen: Jeg forstod budskabet om, at SF ikke støtter forhandlingsoplægget, og det er
helt fair. SF lister en lang række spørgsmål op med forbrugerbriller, og det er jo forståeligt, for man
vil synes, at så gode rammer som muligt for forbrugerne er vigtigt. Men det ændrer ikke på, at der
også skal sikres en fornuftig balancegang. Vi kan stille så skærpede regler, vi vil, men det vil bare
sætte sig i prisen. Hvorfor har man ikke flere af de hensyn i den kollektive transport? Det skyldes,
at jo flere krav vi stiller, jo dyrere bliver det.
Jeg har lidt svært ved at se, hvad det er i forslaget, der omhandler konkurser ved selskaber.
Til Claus Jørgensen og Brigitte Klintskov Jerkel: Automatisk kompensation er et eksempel på no-
get, som vi ikke har i andre transportformer. Umiddelbart lyder det besnærende og nemt, men hver
gang noget bliver konkret, bliver det også udfordrende. Det kan f.eks. være ved bestillinger i grup-
per eller ved skilsmisser, hvor man selv skal oplyse kontaktoplysninger til udbetaling. Man skal dis-
kutere balancerne, og det vil selvfølgelig sætte sig i priserne.
Til Brigitte Klintskov Jerkel: Det er svært for mig at sige noget om tidsperspektivet. Forslaget har
været forhandlet siden 2013, og der er virkelig følelser i det. Det er også tydeligt, at det er mange,
der skal forenes. Det vil være umuligt for mig at sige, hvor det umiddelbart kan lande, men jeg har
en fornemmelse af, at det er mere kompliceret, end man kunne ønske sig. I bund og grund ønsker
Side 22
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 340: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/2-25
18. europaudvalgsmøde 21/2 2025
vi os alle sammen helt klare rammer, men man kan høre i enhver forsamling, hvor mange interes-
ser der er i spørgsmålet.
Alexander Ryle (LA):
Jeg havde forstået, at fjernelse af no-show-klausuler var en del af ændrings-
forslaget, så man stadig kan benytte hjemrejsebilletten, hvis man har købt en returbillet og ikke be-
nytter udrejsen. Men når jeg læser høringssvarene, bliver jeg faktisk lidt i tvivl om, hvor den er lan-
det. I det ene høringssvar står der, at der er et delvist forbud, og jeg mener, at Forbrugerrådet
Tænk siger, at der skal være det forbud. Kunne ministeren gøre mig klogere på det?
Vi kan støtte forhandlingsoplægget, men har nogle af de samme bekymringer på rettighedssiden,
som Claus Jørgensen har oplistet.
Claus Jørgensen (SF):
Vil ministeren anerkende, at man med den position faktisk forringer forbru-
gernes rettigheder og forbedrer luftfartens muligheder? Forbrugerne skal vente længere, før de kan
få kompensation, der bliver ændret i tidstærsklen, i og med at man piller strejkerne ud, er der også
mindre chance for at få kompensation, der er ingen konkurssikring osv.
Transportministeren (Thomas Danielsen):
Til Claus Jørgensen: Du kan sagtens tage enkeltper-
spektiver ud, som er en forringelse for passagererne, eller som vil se ud som en forringelse for pas-
sagererne. Men hvad er ønsket? Er det at få en kompensation, eller er det at have regler og lovgiv-
ning, som også motiverer selskabet til at få maskinen op at flyve igen? Man får stadig væk forplej-
ning osv. efter 2 timer, hvis man er forsinket. Men som rejsende er jeg personligt nok ikke så opta-
get af hurtig kompensation
jeg er mere optaget af, at jeg kommer frem. Det er balancegangen. Er
det så en forringelse, eller er det egentlig blevet bedre af, at der er større motivation for, at flysel-
skabet får flyet frem? Det afhænger nok af øjnene, der ser. Jeg synes, at det er en styrkelse, at der
nu helt konkret bliver indført frister for, hvornår selskaberne skal udbetale kompensationen osv. Jeg
synes ikke, at det er så sort-hvidt, og derfor synes jeg, at det er en fornuftig balancegang.
Til Alexander Ryle: Jeg tror ikke, at jeg lige kan ryste noget ud af ærmet om no-show. Men jeg kan
godt læse op af noget, som en embedsmand viser mig, og ellers skal jeg oversende det skriftligt.
Det tror jeg, at jeg vil foretrække.
Alexander Ryle (LA):
I det omfang jeg kan blive klogere nu, kunne jeg godt tænke mig at blive det,
men det kan være, at der er behov for at uddybe det på skrift i tillæg til den besvarelse, ministeren
kan give mig.
Transportministeren (Thomas Danielsen):
Jeg foretrækker en skriftlig besvarelse. Det er åben-
bart lidt mere nuanceret end som så.
Formanden (Brigitte Klintskov Jerkel):
Jeg kan konkludere, at der ikke er flertal imod regerin-
gens forhandlingsoplæg, idet kun Danmarksdemokraterne, SF, Radikale Venstre, Enhedslisten og
Dansk Folkeparti har ytret sig imod det.
Side 23
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 340: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/2-25
18. europaudvalgsmøde 21/2 2025
Punkt 4. Rådsmøde nr. 4080 (almindelige anliggender) den 25. februar 2025
Rådsmøde 4080
almindelige anliggender
Bilag 1 (samlenotat)
EUU alm. del (20241)
Bilag 278 (kommenteret dagsorden)
Europaministeren (Marie Bjerre):
Alle punkter forelægges til orientering.
1. Forberedelse af møde i Det Europæiske Råd den 20.-21. marts 2025
kommenteret
dagsorden
Politisk drøftelse
Det Europæiske Råd 20-21/3-25
Bilag 1 (udkast til kommenteret dagsorden)
Europaministeren (Marie Bjerre):
På rådsmødet vil der være en første drøftelse af mødet med
udgangspunkt i den kommenterede dagsorden. Der er fortsat over en måned til topmødet, og med
den hastige politiske udvikling, vi for tiden oplever, kan både dagsorden og ikke mindst indhold nå
at ændre sig flere gange.
Den egentlige substansdrøftelse af emnerne og konklusionsudkastet for mødet i Det Europæiske
Råd vil først finde sted på rådsmødet i marts 2025.
Der er sammenfald med flere af emnerne for udenrigsministermødet, som udenrigsministeren fore-
lagde tidligere på dette møde. For nuværende forventes Ukraine at være et centralt punkt på dags-
ordenen
ikke mindst i lyset af de seneste amerikanske udmeldinger.
EU’s konkurrenceevne
forventes også at være et centralt emne for topmødet, herunder i lyset af
Kommissionens konkurrenceevnekompas, der blev præsenteret den 29. januar 2025. Med kursen
sat er det vigtigt at komme hurtigt fra land med konkrete forbedringstiltag. Det gælder ikke mindst
på spørgsmålet om byrdereduktioner, hvor Kommissionen i næste uge forventes at fremsætte et
omnibusforslag.
Dertil vil stats- og regeringscheferne have en første, indledende drøftelse af
EU’s flerårige finan-
sielle ramme (MFF). Som bekendt er det forventningen, at Kommissionen vil fremlægge sit forslag
til ny MFF til juli, hvor vi under dansk EU-formandskab får en vigtig rolle i at sætte gang i forhandlin-
gerne.
Kommissionen har med sin meddelelse »Vejen til den næste flerårige finansielle ramme«, som
blev udsendt den 13. februar 2025, lagt op til et enklere, mere fokuseret og mere effektfuldt EU-
budget, som evner at svare på fremtidens udfordringer. Der signaleres i den forbindelse planer om
en gennemgribende modernisering af budgettet, bl.a. et større fokus på forenkling af budgettets
struktur og en mere resultatbaseret udmøntning med bedre kobling til reformer og overholdelse af
retsstatsprincippet. Samlet set er Kommissionens tanker i tråd med vores på en række områder og
derfor et meget positivt afsæt for at igangsætte forhandlingerne under dansk formandskab.
Side 24
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 340: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/2-25
18. europaudvalgsmøde 21/2 2025
Et andet vigtigt punkt på dagsordenen forventes at være Mellemøsten samt situationen i Syrien,
herunder hvordan EU bedst kan understøtte en inklusiv transition, økonomisk vækst, genopbyg-
ning og stabilitet.
Endelig forventer jeg en drøftelse af migration. Det er jeg glad for. Det er vigtigt, at stats- og rege-
ringscheferne følger op på tidligere drøftelser, så det nuværende momentum fastholdes. Også
denne gang vil vi fra dansk side engagere os aktivt i forberedelserne.
Efter planen gæster FN’s Generalsekretær topmødet, hvor stats-
og regeringscheferne vil have en
udveksling med ham.
Der er også denne gang tale om en omfattende dagsorden med vigtige emner. Jeg vil som europa-
minister engagere mig aktivt i at forberede topmødet og ser frem til drøftelserne på rådsmødet.
Claus Jørgensen (SF):
Jeg hører, at regeringen faktisk arbejder for at udskyde nogle af rapporte-
ringskravene. Vi har tidligere snakket om det i udvalget, og ministeren har bekræftet, at den grønne
omstilling er vigtig, og at vi skal gøre noget. Men spørgsmålet er, om det er det rigtige sted at gribe
ind, at vi udskyder noget. Vi har ikke set det endelige udkast, men er det ikke mere et spørgsmål
om, at landene skal implementere de forskellige ting rigtigt? Vi har også tidligere snakket om over-
og underimplementering. Ville det ikke være bedre at tage fat i dem, der underimplementerer i de
forskellige lande, i stedet for at slække på kravene til, hvad man skal gøre i forhold til den grønne
omstilling? Hvordan sikrer vi, at den grønne omstilling bliver ved med at være højt på dagsorde-
nen?
Europaministeren (Marie Bjerre):
Konkurrenceevne er meget vigtigt for regeringen og også en
del af vores prioriteter. Vi er meget positive over for konkurrenceevnekompasset og takterne i ar-
bejdsprogrammet, og vi ser også frem til omnibusforslaget, som forventes præsenteret i næste
uge. Vi er af den holdning, at man bliver nødt til at simplificere reglerne og kigge på byrderne, sam-
tidig med at det ikke går ud over den grønne omstilling. Vi mener, at konkurrenceevne og grøn om-
stilling går hånd i hånd, og det er vigtigt, at vi udnytter de mange vækstpotentialer i den grønne om-
stilling. Men det kan heller ikke være sådan, at bæredygtighedsrapporteringsforpligtelser og andre
rapporteringsforpligtelser bliver så omfangsrige, at det skaber byrder for virksomhederne, og det
bliver vanskeligt at drive virksomhed i Europa. Derfor er vi også meget positive over for hele simpli-
ficerings- og byrdereduktionsdagsordenen og skubber selv på den. Vi kender ikke indholdet af om-
nibusforslaget, men vi ser frem til det.
Side 25
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 340: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/2-25
18. europaudvalgsmøde 21/2 2025
2. Lovgivningsmæssig programmering
Kommissionens arbejdsprogram for 2025
samt årlig og flerårig programmering
Præsentation af Kommissionen / politisk drøftelse
KOM (2025) 0045
EU-note (20241)
E 7 (EU-nyt om Kommissionens arbejdsprogram)
Europaministeren (Marie Bjerre):
På rådsmødet skal vi drøfte prioriteterne for lovgivningsarbejdet
i den kommende tid. Jeg forventer, at Kommissionens arbejdsprogram for 2025 vil være omdrej-
ningspunktet for drøftelsen.
Kommissionen vil først præsentere arbejdsprogrammet. Herefter vil vi drøfte programmet i Rådet.
Drøftelsen vil bl.a. handle om den kommende fælleserklæring om arbejdsprogrammet, som bliver
et vigtigt dokument for alle tre institutioner og deres arbejde for resten af året.
Efter lidt forsinkelse på grund af overgangen til den nye Kommission er det positivt, at vi nu har fået
arbejdsprogrammet
ikke mindst fordi det er et vigtigt element i forberedelsen af det danske EU-
formandskab.
Programmet giver et godt overblik over, hvad der kommer til at fylde på dagsordenen året ud og
derfor også under vores formandskab.
Det er regeringens holdning, at arbejdsprogrammet overordnet set anviser den rigtige politiske ret-
ning for EU i den kommende tid. Det bekræfter os i, at EU skal op i gear, og at vi står over for en
række store udfordringer, som kræver fælleseuropæiske løsninger.
Fokus i arbejdsprogrammet er for det første på at styrke og investere i vores forsvar og sikkerhed,
herunder i Europas forsvarsindustri. For det andet er der stort fokus på at styrke vores konkurren-
ceevne, bl.a. gennem simplificering. Her er det også positivt, at den grønne omstilling ses som en
forudsætning for Europas konkurrenceevne.
Det er temaer, som flugter godt med, hvad vi regner med at prioritere under dansk formandskab. Vi
kommer som formandskab til at arbejde for at drive sagerne så langt frem som muligt, når de frem-
sættes af Kommissionen og skal forhandles i Rådet. Regeringen vil fastlægge sin holdning til de
konkrete forslag, i takt med at de fremsættes.
Udgangspunktet er positivt. Det nye hold af kommissærer ser stærkt ud. Jeg ser med stor forvent-
ning frem til samarbejdet med den nye Kommission. Det er vigtigt, at der er et godt samarbejde
mellem EU’s institutioner i lovgivningsarbejdet. Nu skal vi sammen levere politiske resultater.
Medlemmerne havde ingen kommentarer til dette punkt.
3. Eventuelt
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
Side 26
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 340: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/2-25
18. europaudvalgsmøde 21/2 2025
4. Siden sidst
a) Orientering om sager ved EU-Domstolen: De forenede sager C-647/21 og C-
648/21, D.K. m.fl. (Polske dommeres uafhængighed)
EUU alm. del (20211)
Bilag 253 (notat om indlæg i sager ved EU-Domstolen)
Europaministeren (Marie Bjerre):
De to retssager ved EU-Domstolen behandles samlet, og
Domstolen afsiger dom den 6. marts 2025.
Der er tale om to sager, hvor en polsk domstol i oktober 2021 stillede spørgsmål til EU-Domstolen
om, hvorvidt visse foranstaltninger rettet mod en polsk dommer var i overensstemmelse med EU-
retten. Den pågældende dommer var bl.a. blevet forflyttet og frataget nogle sager.
Tidligere er generaladvokaten i sit forslag til afgørelse kommet frem til, at EU-retten er til hinder for
de foranstaltninger, som blev iværksat mod den pågældende dommer. Dermed følger generalad-
vokaten regeringens argumentation i sagen.
Sagerne er en del af de sager om domstolenes uafhængighed i Polen, som EU-Domstolen i de se-
nere år har behandlet. Regeringen har været aktiv i disse sager, da sagerne har rejst principielle
fortolkningsspørgsmål, navnlig om domstolenes og dommernes uafhængighed.
Vi kan heldigvis se, at den nuværende polske regering har valgt en anden tilgang end den tidligere
regering og valgt at følge Domstolens domme.
Jeg kan i øvrigt henvise til notat om sagerne oversendt til udvalget den 27. januar 2022.
Medlemmerne havde ingen kommentarer til dette punkt.
b) Intervention i traktatbrudssag mod Ungarn
Punktet fremgår ikke af dagsordenen, men blev tilføjet under mødet.
Europaministeren (Marie Bjerre):
Regeringen er i gang med at forberede en anmodning om in-
tervention i den traktatbrudssag, som Kommissionen har anlagt mod Ungarn vedrørende den så-
kaldte suverænitetslov.
Fristen for at intervenere i sagen er den 27. februar 2025, og udvalget vil derfor inden da på vanlig
vis blive orienteret om regeringens beslutning om at intervenere.
Claus Jørgensen (SF):
Det er rigtig godt med intervention. Det glæder jeg mig virkelig til at se.
Side 27
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 340: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/2-25
18. europaudvalgsmøde 21/2 2025
Punkt 5. Rådsmøde nr. 4078 (landbrug og fiskeri) den 24. februar 2025
Rådsmøde 4078
landbrug og fiskeri
Bilag 1 (samlenotat)
EUU alm. del (20241)
Bilag 278 (kommenteret dagsorden)
Europaministeren (Marie Bjerre):
Jeg vil på vegne af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
forelægge dagsordenen. Alle punkter forelægges til orientering.
1. Implementering af princippet om landdistriktsvurderinger
Udveksling af synspunkter
Europaministeren (Marie Bjerre):
Formandskabet ønsker en drøftelse af gennemførelsen af prin-
cippet om sikring af landdistriktsvurderinger. Det handler bl.a. om, om vurderingen bør forbedres
og i så fald hvordan.
Landdistriktsudvikling er vigtig
både i Danmark og i de øvrige EU-lande. Vi skal sikre, at de EU-
politikker, som understøtter landdistriktsudviklingen, leverer flere resultater.
Det er selvfølgelig også vigtigt at sikre, at det holdes enkelt og ikke medfører forsinkende proces-
ser.
Medlemmerne havde ingen kommentarer til dette punkt.
2. Markedssituationen for landbrugsvarer
Orientering fra Kommissionen / udveksling af synspunkter
Europaministeren (Marie Bjerre):
Der er tale om en tilbagevendende drøftelse i Rådet. Markeds-
situationen er fortsat inde i en relativt stabil periode, og det er grundlæggende positivt. Dog er pri-
serne på særlig animalske produkter og madolie generelt høje. De globale fødevarepriser har igen-
nem den sidste halvdel af 2024 udvist en stigende tendens. I starten af 2025 har der dog været et
mindre fald i fødevarepriserne.
Kommissionen følger markedssituationen for landbrugsvarer tæt
ikke mindst i lyset af, at vi er i en
periode, hvor den geopolitiske situation skaber usikkerhed.
Kommissionen har endvidere i slutningen af januar 2025 fremsat forslag om at indføre told på im-
port af landbrugsprodukter fra Rusland og Belarus. Forslaget hører under udenrigsministeren.
Medlemmerne havde ingen kommentarer til dette punkt.
Side 28
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 340: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/2-25
18. europaudvalgsmøde 21/2 2025
3. Eventuelt
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
4. Siden sidst
a) Kommissionens vision for fremtidens landbrug i EU
Punktet fremgår ikke af dagsordenen, men blev tilføjet under mødet.
Europaministeren (Marie Bjerre):
Kommissionen fremlagde i onsdags, den 19. februar 2025, en
vision for fremtidens landbrug og fødevarer i EU.
Visionen skal ses som en optakt til forslag om reform af den fælles landbrugspolitik, der forventes
senere i 2025. Visionen er baseret på anbefalingerne fra den strategiske dialog om landbrug i EU
fra 2024.
Blandt hovedemnerne i visionen kan fremhæves, at der er stor fokus på konkurrenceevne, forenk-
ling, målretning af støtten, unge landmænd og grøn omstilling. Det er et første diskussionsoplæg
fra Kommissionen.
Fødevareministeren vender tilbage til emnet, og der vil blive oversendt et notat om visionen til ud-
valget.
Medlemmerne havde ingen kommentarer til dette punkt.
Mødet sluttede kl. 12.21.
Side 29