Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 37
Offentligt
2920644_0001.png
Rent drikkevand og sikker
kemi
J.nr. 2024 - 7641
Ref. DOBLE
Den 10. oktober 2024
MIM 112-24
KOMITÉNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om N,N-dimethylacetamid (DMAC) og 1-ethylpyrrolidin-2-on (NEP) i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering,
vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH)
(komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag om at begrænse anvendelsen af de to kemiske stoffer N,N-
dimethylacetamid (DMAC) og 1-ethylpyrrolidin-2-on (NEP) i henhold til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse af samt
begrænsninger for kemikalier (REACH). Forslaget er sat til diskussion og mulig afstemning på møde
i REACH-komitéen den 21. oktober 2024. Kommissionen foreslår fastsættelse af DNEL-værdier (et
videnskabelig fastsat niveau for udsættelse for et stof, hvorunder der ikke forventes skadelige
effekter) med en overgangsperiode på 18 måneder for DMAC og NEP for langtidsudsættelse af
arbejdstagere ved inhalation og ved udsættelse gennem huden. For brugen af DMAC til produktion
af kunstfibre foreslår Kommissionen en overgangsperiode på 48 måneder. En vedtagelse af forslaget
har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller
administrative konsekvenser for det offentlig eller konsekvenser for EU’s budget. Forslaget har
marginale erhvervsøkonomiske og administrative konsekvenser for virksomhederne. En vedtagelse
af forslaget skønnes at have en positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen er
enig i, at risikoen ved brugen af DMAC og NEP ikke er tilstrækkeligt kontrolleret, og at der er behov
for at begrænse anvendelsen. Regeringen agter derfor at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag om at begrænse anvendelsen af de to kemiske stoffer N,N-
dimethylacetamid (DMAC) og 1-ethylpyrrolidin-2-on (NEP) i henhold til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse af samt
begrænsninger for kemikalier (REACH). DMAC og NEP er opløsningsmidler med en række
industrielle og professionelle anvendelser.
Begrænsningsforslaget er fremsat på baggrund af et forslag udarbejdet af Nederlandene i henhold til
REACH artikel 69, stk. 4. Der træffes endelig afgørelse om begrænsning af stoffet i henhold til artikel
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 37: Notat om komitésag om begrænsning af anvendelsen af N,N-dimethylacetamid (DMAC) og 1-ethylpyrrolidin-2-on (NEP) som kemikalier i industrielle opløsningsmidler
133, stk. 4 i REACH-forordningen og efter forskriftsprocedure med kontrol i artikel 5a i Rådets
afgørelse 1999/468/EF, jf. artikel 12 i forordningen nr. 182/2011.
Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-
Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut
flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet
tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i
Den Stående Komité, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der udtaler sig med kvalificeret
flertal inden for 2 måneder. Kommissionen underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis Rådet
vedtager forslaget eller ikke udtaler sig inden for fristen, skal forslaget sendes til Europa-Parlamentet
til legalitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, hvis Europa-Parlamentet ikke inden for en frist
på 4 måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget er sat til diskussion og mulig afstemning på møde i REACH-komitéen den 21. oktober 2024.
Formål og indhold
De kemiske stoffer, DMAC og NEP, er dipolære aprotiske opløsningsmidler. DMAC og NEP er
fareklassificerede som skadelige for det ufødte barn, fordi de kan forårsage reduceret fødselsvægt samt
forøge forekomsten af misdannelser i det ufødte barn.
DMAC og NEP har mange industrielle og professionelle anvendelser. Den største anvendelse af de to
stoffer er DMACs anvendelse til produktion af syntetiske fibre. DMAC og NEP anvendes begge til
fremstilling af andre stoffer, som f.eks. medicin og plantebeskyttelsesmidler. DMAC anvendes desuden
til produktion af overfladebehandlinger og polyamid-imid, der anvendes til isolation i elektriske
ledninger. NEP anvendes til rengøring og i bindemidler, ved olieboring, i funktionelle væsker, til
produktion af plastik, i vandbehandling, ved vejkonstruktion mm.
I størstedelen af de industrielle anvendelser af DMAC og NEP er det ikke teknisk eller økonomisk
muligt for virksomhederne at erstatte stofferne. Da stofferne udgør en risiko, der ikke er tilstrækkeligt
kontrolleret jf. forslaget til begrænsning af anvendelse fra Nederlandene, har Nederlandene i deres
forslag foreslået, at der fastsættes "Derived No Effect Level" (DNEL)-værdier i REACH for de to
stoffer, DMAC og NEP. En DNEL-værdi er et videnskabelig fastsat niveau for udsættelse for et stof,
hvorunder der ikke forventes skadelige effekter. Hvis en virksomhed bruger et stof med en lovmæssigt
fastsat DNEL-værdi, så må medarbejderne ikke udsættes for stoffet i koncentrationer over DNEL-
værdien. Nederlandene har foreslået DNEL-værdier for både indånding og hudkontakt. ECHAs
videnskabelige komitéer for hhv. risikovurdering (RAC) og socioøkonomisk vurdering (SEAC) har
gennemgået og foreslået tekniske justeringer til forslaget fra Nederlandene. Kommissionen har på
basis heraf foreslået en DNEL for DMAC for langtidsudsættelse af arbejdstagere på 13 mg/m
3
for
inhalation og 1,8 mg/kg kropsvægt/dag for udsættelse gennem huden, og tilsvarende for NEP på 4,0
mg/m
3
for inhalation og 2,4 mg/kg kropsvægt/dag for udsættelse gennem huden.
Kommissionen foreslår desuden en begrænsning af produktion og brug af stoffer og blandinger med et
indhold af DMAC og NEP på over 0,3 %.
Kommissionen foreslår en overgangsperiode på 18 måneder. For brugen af DMAC til produktion af
kunstfibre foreslår Kommissionen en overgangsperiode på 48 måneder.
2
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 37: Notat om komitésag om begrænsning af anvendelsen af N,N-dimethylacetamid (DMAC) og 1-ethylpyrrolidin-2-on (NEP) som kemikalier i industrielle opløsningsmidler
2920644_0003.png
Der findes i dag en bindende grænseværdi for DMAC på 36 mg/m
3
under Direktiv (EU) 2022/431
1
.
RAC konkluderede i deres vurdering, at denne grænseværdi, som blev udviklet i 1994
2
, er forældet.
SEAC konkluderede, at DNEL-værdier under REACH vil give en hurtigere beskyttelse af
arbejdstagerne end en justering af de bindende grænseværdier.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et
led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Danmark har i dag ingen lovgivning på området, og forslaget har derfor ikke betydning for gældende
dansk ret.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Det forventes, at omkostninger for danske virksomheder vil være marginale. De største omkostninger
for virksomheder, der anvender DMAC og NEP, vil bestå i at implementere
risikohåndteringsforanstaltninger. For at overholde de foreslåede DNEL-værdier for DMAC og NEP vil
nogle virksomheder skulle indføre indkapsling af produktionsapparatet, lokal udsugning,
medarbejderrotation, uddannelse og brug af personlige værnemidler, som handsker og
åndedrætsværn. Nederlandene og SEAC har vurderet, at kombinationen af
risikohåndteringsforanstaltninger vil give omkostninger, der ligger mellem 7.491 euro til 33.784 euro
pr. virksomhed. Vurderingen er baseret på indførsel af lovpligtige DNEL-værdier i REACH-
forordningen for et andet dipolært aprotisk opløsningsmiddel, 1-methyl-2-pyrrolidone (NMP) fra
2020. Omkostninger er et meget højt overkantsskøn, da de virksomheder, der bruger DMAC og NEP, i
de fleste tilfælde også bruger NMP. Derfor forventes det, at de fleste berørte virksomheder allerede har
implementeret de fornødne risikohåndteringsforanstaltninger. Der er ikke kendskab til, at Danmark
skulle have produktion af kunstfibre, som er den største anvendelse af DMAC.
En vedtagelse af forslaget skønnes at have en positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark og
EU.
Høring
Et notat om forslagene har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget. Der er ikke kommet
bemærkninger.
1
2
Direktiv (EU) 2022/431
http://data.europa.eu/eli/dir/2022/431/oj).
Recommendation of the Scientific Expert Group on Occupational Exposure Limits for N,N-Dimethylacetamide
(https://echa.europa.eu/documents/10162/35144386/034_n-n-dimethylacetamide_oel_en.pdf/35b1e94b-4df2-e989-cefb-
09d491f5217d?t=1691407222861)
3
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 37: Notat om komitésag om begrænsning af anvendelsen af N,N-dimethylacetamid (DMAC) og 1-ethylpyrrolidin-2-on (NEP) som kemikalier i industrielle opløsningsmidler
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater.
Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter, at stoffer, som udgør en risiko for menneskers sundhed skal begrænses, når der
kan identificeres en uacceptabel risiko. Regeringen er enig i, at risikoen ved brugen af DMAC og NEP
ikke er tilstrækkeligt kontrolleret. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4