Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 40
Offentligt
2921577_0001.png
Rent drikkevand og sikker
kemi
J.nr. 2024 - 7641
Ref. DOBLE
Den 14. oktober 2024
MIM 115-24
KOMITÉNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af
anvendelsen af chromtrioxid til funktionel forkromning af maskindele i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH) (komitesag)
KOM-dokumenter foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af anvendelsen af
stoffet chromtrioxid til funktionel forkromning af maskindele i henhold til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslagene giver tilladelse til fortsat
anvendelse til de to italienske virksomheder Benoni S.r.l. og Cromatura Cristofoletti s.r.l., samt den
polske virksomhed BWI Poland Technologies Sp. z.o.o. Tilladelserne gives efter optag på
godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, til fortsat at anvende stoffet indtil 2034 for Benoni S.r.l. og
Cromatura Cristofoletti s.r.l., og indtil 2029 for BWI Poland Technologies Sp. z.o.o. Forslagene
forventes drøftet og sat til afstemning på et møde i REACH-komiteen d. 22. oktober 2024. Forslagene
forventes ikke at have nævneværdige økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Forslagene forventes ikke at påvirke
beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt
problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes
egnede alternativer. Kommissionen har fastsat krav om yderligere
risikohåndteringsforanstaltninger til alle virksomhederne for sikre, at udsættelsen af arbejdstagere
minimeres. Regeringen vurderer, at de pålagte krav til de tre virksomheder vil sikre, at
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold i alle fire virksomheder lever op til de
danske arbejdsmiljøkrav. De anvendte risikohåndteringsforanstaltninger vurderes at leve op til de
danske miljøkrav i forhold til at sikre den generelle befolkning via miljøet. I de konkrete sager drejer
det sig i alle tilfælde om specifikke anvendelser af stoffet, hvor der ikke findes alternativer.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslagene.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af anvendelsen af
chromtrioxid til funktionel forkromning af maskindele.
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 40: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til funktionel forkromning af maskindele
Forslagene er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslagene har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
Forslagene behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver komitéen en positiv
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver komitéen en negativ
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for
to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden
for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv
udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslagene forventes drøftet og sat til afstemning på et møde i REACH-komitéen d. 22. oktober 2024.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer.
Udfasningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over
stoffer, der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste
ende skal de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne,
ansøge om og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de
socioøkonomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan
markedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (det vil sige den dato, hvor
anvendelse skal ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om
godkendelse af fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan
anvendes sikkert, og at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er
påbegyndt efter solnedgangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen, jf. REACH Afsnit VII.
Forslagene til gennemførelsesretsakt vedrører forvaltningsafgørelser, hvorefter Kommissionen træffer
afgørelse vedrørende ansøgninger fra de to italienske virksomheder Benoni S.r.l. og Cromatura
Cristofoletti s.r.l. og den polske virksomhed BWI Poland Technologies Sp. z.o.o. om fortsat samlet
anvendelse af op til 118 tons om året af chromtrioxid:
1.
Til funktionel forkromning af cylinderrør og stempelstænger til hydrauliske cylindre, søjler til
hydrauliske stempler, kobberforme, forme til fremstilling af gummi og andre maskindele
(Benoni S.r.l. og Cromatura Cristofoletti s.r.l.)
2.
Til funktionel forkromning af støddæmperstænger og fjederstænger, cylindre og reservoirrør
monteret på passive semiaktive dæmpere til køretøjer (BWI Poland Technologies Sp. z. o.o.)
2
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 40: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til funktionel forkromning af maskindele
Virksomhederne fremsendte henholdsvis d. 16. og d. 17. november 2022 ansøgninger om godkendelse
af chromtrioxid til ovennævnte anvendelser. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-
forordningen været behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for
risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC, som henholdsvis d. 29. og d. 8. februar
2024 har afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. For Benoni S.r.l. og Cromatura Cristofoletti s.r.l., konkluderede udvalget, at de
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningerne, ikke
er passende og effektive i forhold til at begrænse risikoen for arbejdstagere. For BWI Poland
Technologies Sp. z. o.o. konkluderede udvalget, at selv om de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningerne, er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere, er det muligt at nedbringe udsættelsen af arbejdstagere
yderligere og forbedre vurderingerne af udsættelsen. RAC anbefalede derfor, at der implementeres
yderligere risikohåndteringsforanstaltninger hos alle virksomheder. RAC konkluderede endvidere,
at de risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningerne,
ikke er passende og effektive i forhold til at begrænse risikoen for den generelle befolkning via
miljøet for Cromatura Cristofoletti s.r.l. RAC anbefalede for alle ansøgere, at arbejdstageres
eksponering i godkendelsesperioden dokumenteres i måleprogrammer. For Cromatura
Cristofoletti s.r.l. anbefalede RAC desuden måleprogrammer for udledningen til miljøet. Endelig er
det et krav, at virksomhederne bruger informationerne indsamlet via deres måleprogrammer til at
vurdere om risikohåndteringsforanstaltningerne og anvendelsesforholdene er passende og
effektive.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgerne. For Benoni S.r.l. og
Cromatura Cristofoletti s.r.l., findes der alternativer i EU for nogle af anvendelserne. Udvalget
finder, at substitutionsplanerne for Benoni S.r.l. og Cromatura Cristofoletti s.r.l. er troværdige for
den søgte godkendelsesperiode på 12 år. For BWI Poland Technologies Sp. z.o.o. finder udvalget
ikke substitutionsplanen troværdig for den søgte periode på 10 år, og anbefaler i stedet en periode
på 7 år. SEAC har desuden konkluderet, at ansøgerne har påvist, at de socioøkonomiske fordele
opvejer de risici for menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet.
o
Kommissionen anbefaler på den baggrund, at der gives godkendelse med frist for fornyet vurdering
indtil november 2034 for Benoni S.r.l. og Cromatura Cristofoletti s.r.l. og indtil november 2029 for BWI
Poland
Technologies
Sp.
z.o.o.
under
forudsætning
af
anvendelse
af
de
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgerne har beskrevet. Derudover er
det en forudsætning, at alle ansøgerne gennemfører måleprogrammer for arbejdstagernes udsættelse,
og at Cromatura Cristofoletti s.r.l. gennemfører måleprogrammer for udledningen til miljøet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslagene er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
3
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 40: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til funktionel forkromning af maskindele
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter under REACH-forordningen har direkte
retsvirkning i Danmark og skal ikke implementeres i dansk ret.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslagene har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslagene har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslagene skønnes ikke at medføre væsentlige erhvervs- eller
samfundsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslagene skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Sagerne har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget, og der er ikke kommet bemærkninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et kvalificeret flertal
for forslagene blandt medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat
anvendelse være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal
opveje eventuelle risici for mennesker og miljø.
Forslagene til gennemførelsesretsakter tager udgangspunkt i, at ansøgerne skal overholde de generelle
krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Regeringen finder, at de pålagte krav vil sikre, at risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold lever op til de danske arbejdsmiljøkrav. De pålagte krav vil desuden sikre, at de
anvendte risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold lever op de danske miljøkrav i
forhold til at sikre den generelle befolkning via miljøet. Det er dermed redegjort for et tilstrækkeligt
beskyttelsesniveau, og regeringen finder, at der ikke på nuværende tidspunkt findes egnede
alternativer til de specifikke anvendelser.
Regering agter på den baggrund at støtte forslagene.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4