Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 42
Offentligt
2921652_0001.png
Den 11. oktober 2024
FVM 388
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til fælles henstilling om fiskeriforanstaltninger for
beskyttelse af bundhabitater i nederlandsk del af Nordsøen (delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
I medfør af grundforordningen 1380/2013 om den fælles fiskeripolitik skal forslag til fiskeriforanstalt-
ninger, som medlemsstaterne tager initiativ til med henblik på overholdelse af forpligtelserne i EU’s
miljølovgivning, koordineres regionalt og fremsendes i form af en fælles henstilling til Kommissionen.
Kommissionen kan herefter, hvis den finder den fælles henstilling fyldestgørende og efter høring af
Europa-Parlamentet og Rådet, vedtage en delegeret retsakt. Det regionale samarbejdsforum om fi-
skeriforvaltningen i Nordsøen (Scheveningen-gruppen)
1
har udarbejdet et udkast til fælles henstilling
med forslag til fiskeriregulering i seks naturbeskyttede områder beliggende i nederlandsk del af Nord-
søen. Forslaget lægger op til et forbud mod anvendelse af bundslæbende redskaber i hele eller dele af
områderne. Forslaget er initieret af Nederlandene. Nederlandene, Danmark, Tyskland, Frankrig og
Belgien har fiskerirettigheder i områderne. Forslaget skønnes at have positiv virkning for beskyttel-
sesniveauet af bundhabitater i nederlandsk farvand. Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsi-
gelser mod udstedelsen af den konkrete delegerede retsakt, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærvæ-
rende notat lægge dette til grund.
Baggrund
Grundforordningen om den fælles fiskeripolitik, forordning (EU) nr. 1380/2013, særligt artikel 18, læg-
ger op til et regionalt samarbejde mellem medlemsstater med en direkte forvaltningsmæssig interesse
inden for rammerne af den fælles fiskeripolitik.
De pågældende medlemsstater kan i overensstemmelse med artikel 11 og 18 fremsende en fælles hen-
stilling om en fiskeriregulering til Kommissionen. Kommissionen kan på baggrund heraf vedtage fiske-
rireguleringen i en delegeret retsakt med hjemmel i artikel 11, stk. 2, og artikel 18.
Kommissionen kan først vedtage en delegeret retsakt efter høring af Den Videnskabelige, Tekniske og
Økonomiske Komite for Fiskeri (STECF). Den delegerede retsakt kan kun vedtages og træde i kraft, hvis
Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse inden for en frist på to måneder efter modtagelse fra
den initierende medlemsstat. Fristen for indsigelse kan dog forlænges med yderligere to måneder efter
anmodning fra enten Europa-Parlamentet eller fra Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om
indsigelse med simpelt flertal, mens Rådet træffer beslutning med kvalificeret flertal.
Scheveningengruppen består af de medlemsstater, der har direkte fiskeriinteresser i Nordsøen, Skagerrak og Kattegat, det vil
sige Danmark, Sverige, Tyskland, Nederlandene, Belgien og Frankrig. Gruppen er drivkraften i regionaliseringsprocessen, ikke
mindst med hensyn til formulering af fælles henstillinger på fiskeriområdet. Kommissionen deltager ad hoc.
1
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 42: Notat om delegeret retsakt om fiskeriforanstaltninger for beskyttelse af bundhabitater i nederlandsk del af Nordsøen
2921652_0002.png
Det forventes, at forslaget om fiskeriregulering i de nederlandske områder kan vedtages som en delege-
ret retsakt senest seks måneder efter, at den fælles henstilling er modtaget i Kommissionen.
Formål og indhold
Forslaget til fælles henstilling, som er initieret af Nederlandene, omfatter beskyttelse af bundhabitater
(bl.a. blød mudderbund og biogene rev), via et forbud mod bundslæbende fiskeri i hele eller dele af fem
naturbeskyttede områder. Der foreslås endvidere indført et periodevist forbud mod fiskeri med garn
med henblik på beskyttelse af områdets havfugle i yderligere et naturbeskyttet område. Forslaget om-
fatter ændring af tidligere indført fiskeriregulering i tre af de i alt seks naturbeskyttede områder, hvor
flere redskabstyper begrænses og hvor områdeafgrænsningerne udvides. De resterende tre områder er
nyudpegninger.
Forslaget skal medvirke til at opfylde
kravene i EU’s habitatdirektiv
2
. Den foreslåede fiskeriregulering
vil ligeledes bidrage til opnåelse af god miljøtilstand under havstrategidirektivets
3
forpligtelser.
Konkret er hensigten med forslaget at indføre fiskeriforanstaltninger i seks naturbeskyttede områder
beliggende i nederlandsk del af Nordsøen. Nederlandene, Danmark, Tyskland, Frankrig, Belgien har
fiskerirettigheder i områderne omfattet af forslaget.
I overensstemmelse med de aftalte retningslinjer om regionalt samarbejde i regi af Scheveningen-sam-
arbejdet er der nedsat en ad hoc arbejdsgruppe med deltagelse af embedspersoner fra de berørte med-
lemsstater. Arbejdsgruppens formål har været at drøfte det faglige grundlag og formulere et forslag til
en fælles henstilling.
Områderne (se figur 1) og den foreslåede fiskeriregulering er følgende:
1.
Southern Dogger Bank:
Havstrategiområde; Helårligt forbud mod bundslæbende fiskeri.
(Ny områdeudpegning, som udvider arealet af eksisterende fiskeriregule-
ring i Natura 2000-området Dogger Banke).
Cleaver Bank:
Natura 2000-område (habitat); Helårligt forbud mod
bundslæbende fiskeri.
(Udvidelse af areal af eksisterende fiskeriregulering).
Central Oyster Ground:
Havstrategiområde; Helårligt forbud mod bundslæbende fiskeri.
(Udvidelse af areal af eksisterende fiskeriregulering).
Frisian Front:
Havstrategiområde; Forbud mod alle former for fiskeri i del af
området (4a). Helårligt forbud mod bundslæbende fiskeri i del af området
(4b).
(Udvidelse af regulering og areal af eksisterende fiskeriregulering).
Borkum Reef Grounds:
Havstrategi-område; Helårligt forbud mod bundslæbende fiskeri.
(Ny områdeudpegning)
Brown Ridge:
Natura 2000-område (fuglebeskyttelse); Forbud mod garnfiskeri i
perioden 1. oktober
31. marts.
2.
3.
4.
5.
6.
Figur 1: Overblik over beliggenheden af de seks hollandske naturbeskyttede områder.
Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter.
3
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/56/EF af 17. juni 2008 om fastlæggelse af en ramme
for Fællesskabets havpolitiske foranstaltninger (havstrategirammedirektivet).
2
2
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 42: Notat om delegeret retsakt om fiskeriforanstaltninger for beskyttelse af bundhabitater i nederlandsk del af Nordsøen
2921652_0003.png
Kontrol og monitering
For fartøjer med Vessel Monitoring System (VMS) foreslås der krav om øget signalfrekvens, hvert 10.
minut i stedet for hver time, når fartøjerne befinder sig af en afstand inden for fire sømil fra områderne.
For fartøjer med en længde under 12 meter, der ikke er udstyret med VMS, foreslås enten anvendelse af
Automatisk Identifikations System (AIS) eller et andet system, som gør det muligt at spore og identifi-
cere fiskefartøjer, der benytter bundslæbende redskaber.
3
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 42: Notat om delegeret retsakt om fiskeriforanstaltninger for beskyttelse af bundhabitater i nederlandsk del af Nordsøen
Det Rådgivende Råd for Nordsøen høres om udkastet til fælles henstilling. De rådgivende råd består af
repræsentanter fra fiskerierhvervet og NGO’er.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Landingsværdierne for dansk fiskeri, for de redskabstyper som begrænses i de seks naturbeskyttede om-
råder, er opgjort til i alt ca. 7,5 mio. kr. i gennemsnit pr. år for perioden 2015-20. Der forekommer et
stort dansk fiskeri med bundtrawl særligt i områderne Central Oyster Grounds og Frisian Front, hvor
der i perioden 2014-21 har været dansk fiskeri på hhv. 3,0 mio. kr. og 3,9 mio. kr. i gennemsnit pr. år. I
de resterende områder er de danske landingsværdier estimeret til ca. 0,3 mio. kr. (Brown Ridge), ca. 0,1
mio. kr. (Cleaver Bank) og ca. 0,3 mio. kr. (Sydlige Dogger Banke) i gennemsnit pr. år. Der har ikke
været dansk fiskeri i området Borkum Reef Grounds. Det forventes, at fiskeriet kan opretholdes uden
for de naturbeskyttede områder. Hovedparten af dansk fiskeri i områderne er efter brisling, samt fiskeri
efter tunge i Frisian Front området. For så vidt angår tobisfiskeri på Sydlige Dogger Banke henledes
opmærksomheden imidlertid på lukningen af tobisfiskeriet i engelsk farvand i Nordsøen og i skotsk far-
vand, som UK har truffet beslutning om.
De erhvervsøkonomiske konsekvenser, som er de direkte tab på kort sigt, dvs. mistede landingsværdier
minus sparede variable omkostninger, udgør cirka halvdelen af de samlede landingsværdier, svarende
til ca. 3,8 mio. kr. årligt (gennemsnit 2015-20). På baggrund af høringssvar fra fiskerierhvervet er der
indhentet fiskeridata for perioden 2021-24. Heraf fremgår, at det danske fiskeri, der berøres af forslaget,
i hele perioden har haft en nedadgående trend og er væsentligt reduceret. Senest udgør erhvervsøkono-
miske konsekvenser for 2024 godt 0,2 mio. kr.
For fartøjer, der ønsker at udøve fiskeri inden for fire sømil fra de beskyttede Natura 2000-områder,
kan der være udgifter forbundet med at efterleve kravene til de VMS- eller AIS-systemer, som fiskefar-
tøjerne skal være udstyret med. Udgifterne afhænger af, hvorvidt fiskefartøjerne allerede i dag har de
systemer, der stilles krav om. Anskaffelsesprisen for nye systemer, der lever op til de stillede krav vur-
deres at være ca. 10-20.000 kr. Alle danske fartøjer, der fisker i de nederlandske områder, skønnes at
kunne opfylde kravene.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
4
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 42: Notat om delegeret retsakt om fiskeriforanstaltninger for beskyttelse af bundhabitater i nederlandsk del af Nordsøen
2921652_0005.png
Det nederlandske reguleringsforslag skønnes at have positiv virkning for beskyttelsesniveauet af bund-
habitater i nederlandsk farvand.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i §5-udvalget (fiskeri).
Danmarks Fiskeriforening Producentorganisation (DFPO) og Danmarks Pelagiske Producentorganisa-
tion (DPPO) anerkender behovet for beskyttelse af bundhabitater og støtter generelt tiltag, der har til
formål at bevare og forbedre marine økosystemer. DFPO og DPPO finder dog det foreliggende forslag
om at indføre restriktioner for bundslæbende fiskeri i seks naturbeskyttede områder, herunder Sydlige
Dogger Banke, problematisk på flere fronter.
DFPO og DPPO mener, at forslaget om at inkludere Sydlige Dogger Banke i de omfattende fiskerire-
striktioner kommer på et særdeles uheldigt tidspunkt henset til, at der pågår drøftelser mellem UK og
EU om UK's beslutning om at lukke Dogger Bank for fiskeri. Da disse drøftelser endnu ikke har resulteret
i en fælles forståelse eller aftale om forvaltningen af dette område, vil det at indføre yderligere restrikti-
oner i den nederlandske del af Dogger Bank kunne skabe unødvendige komplikationer og potentielt
være ødelæggende for den sag, EU har opbygget gennem det seneste år. DFPO og DPPO finder det sær-
deles vigtigt for dansk fiskeri og særligt de mange fartøjer, som er afhængige af industrifiskeriet, at EU
står stærkt i denne sag og bekymringen for konsekvenserne af at fremsætte lukninger fra EU side netop
nu er derfor betydelig. DFPO og DPPO mener, at det er således vigtigt, at Danmark, som det eneste land
med konkrete interesser på spil, handler og sikrer, at forslaget ikke fremsættes på nuværende tidspunkt.
DFPO og DPPO mener derudover, at vidensgrundlaget for forslaget ikke er tilstrækkeligt underbygget,
især set i lyset af de ændrede fiskerimønstre, som UK's lukning af Dogger Banke har medført de seneste
år. De danske fiskere har måttet tilpasse sig de nye omstændigheder, hvilket har medført ændrede møn-
stre og intensiteter i fiskeriet. Det foreliggende forslag tager ikke tilstrækkelig højde for disse ændringer
og de faktiske forhold på fiskeripladserne i området. Der er således behov for yderligere analyse af fiske-
riet i 2022-2024.
DFPO og DPPO bemærker endvidere, at de erhvervsøkonomiske konsekvenser af forslaget er betydelige
med direkte tab på kort sigt på omkring 3,8 millioner kr. årligt. Dette vil ramme fiskerierhvervet hårdt
og kan få alvorlige konsekvenser for beskæftigelsen og økonomien i de berørte lokalsamfund. DFPO og
DPPO henviser i den forbindelse til, at der er andre muligheder for at placere lukninger, som ikke har
lige så væsentlige konsekvenser for fiskerierhvervet.
DPPO og DFPO opfordrer derfor til, at der foretages en grundig revurdering af forslaget særligt ift. ti-
mingen af forslaget mht. drøftelserne med UK og for at sikre, at beslutningerne baseres på et solidt og
opdateret vidensgrundlag. DPPO og DFPO anbefaler desuden, at der gennemføres en mere omfattende
konsekvensanalyse, der inddrager de seneste data om fiskerimønstre og de økonomiske implikationer
for fiskerisektoren.
På baggrund af høringssvaret er der indhentet fiskeridata for perioden 2021-24, som har været forelagt
de to foreninger. DPPO og DFPO har ikke fremsat bemærkninger hertil.
Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri Producentorganisation mener generelt, at man skal være varsom
med at foretage begrænsninger i det skånsomme fiskeri, som enkelte af områder vil indføre.
5
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 42: Notat om delegeret retsakt om fiskeriforanstaltninger for beskyttelse af bundhabitater i nederlandsk del af Nordsøen
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der kan opnås enighed om den fælles henstilling. Det vurderes, at der fra Rådet ikke vil
blive gjort indsigelser mod Kommissionens delegerede retsakt.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen forholder sig positivt til gennemførelse af tiltag i fiskeriforvaltningen, der vil øge beskyttel-
sen af habitattyper og arter i europæiske Natura 2000-områder. Det er regeringens opfattelse, at for-
pligtelserne i henhold til habitatdirektivet og havstrategidirektivet kan opnås ved forslaget, og at der er
en fornuftig balance mellem de foreslåede tiltag og beskyttelsesbehovet. Det er vigtigt, at fiskeriregule-
ring skal være proportional, tage udgangspunkt i videnskabelig rådgivning og være kontrollerbar. Rege-
ringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelser mod udstedelse af konkrete delegerede retsakter på
grundlag af fælles henstillinger, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til
grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6