Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 84
Offentligt
2932855_0001.png
Høringsnotat om forslag til lov om ændring af
lov om musik, folkeoplysningsloven og lov om
folkehøjskoler (Styrket gennemsigtighed i til-
skudsadministrationen m.v.)
Indholdsfortegnelse
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
2. Høringssvarene
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1. Tilskud til musikalske grundkurser
2.2.2 Ændring af Lov om folkeoplysning (Europa-Nævnet)
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om musik, lov om støtte til folkeoply-
sende voksenundervisning, frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde og daghøjsko-
ler samt om Folkeuniversitetet og lov om folkehøjskoler har i perioden fra den 6.
september til den 4. oktober 2024 været sendt i høring hos en række myndigheder,
organisationer m.v.
Udkastet til lovforslag blev endvidere den 6. september 2024 sendt til Folketingets
Kulturudvalg og Folketingets Europaudvalg til orientering.
Herudover blev udkastet til lovforslag offentliggjort på Høringsportalen den 6. sep-
tember 2024.
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndigheder, organisationer m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om der er modtaget hørings-
svar, og om høringsparten i givet fald havde bemærkninger til udkastet til lovforslag.
Oversigten omfatter herudover interessenter, som ikke er blandt de hørte myndig-
heder, organisationer m.v., men på egen foranledning har sendt bemærkninger til
udkastet til lovforslag. Sådanne interessenter er i oversigten markeret med *.
9. oktober 2024
ANRV
Jour. nr. XXXX
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 84: Orientering om fremsættelse af forslag til lov om ændring af lov om musik, folkeoplysningsloven og lov om folkehøjskoler (L 98) (styrket gennemsigtighed i tilskudsadministrationen m.v.)
2932855_0002.png
Høringspart
Hørings-
svar
modtaget
Bemærk-
ninger
Ingen be-
mærknin-
ger
Alternativet
Altinget ApS
AMIS - A More Inclu-
sive Society
AOF
Batavia Media ApS
Bazooka
Bravad Productions
ApS
Børne- og Kulturchef-
foreningen
Børne- og Under-
visningsministeriet
Danmarksdemokra-
terne
Dansk Artist Forbund
Dansk Crowdfunding
Forening
Dansk Folkeoplysning
Samråd
Dansk Folkeparti
Landsorganisation
Dansk Musiker For-
bund
Dansk Musikpædago-
gisk Forening
Dansk Oplysnings For-
bund
Danske Musik- og Kul-
turskoler
Danske Professions-
højskoler
Danske Universiteter
Demokrati i Europa
Oplysningsforbundet
Den Danske Europabe-
vægelse
Den Selvejende Insti-
tution NOAH
DEOO*
Det Kongelige Danske
Musikkonservatorium
Det Konservative Fol-
keparti
Det Jyske Musikkon-
servatorium
X
X
X
X
X
X
X
X
Side 2
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 84: Orientering om fremsættelse af forslag til lov om ændring af lov om musik, folkeoplysningsloven og lov om folkehøjskoler (L 98) (styrket gennemsigtighed i tilskudsadministrationen m.v.)
2932855_0003.png
Det Udenrigspolitiske
Selskab
Digitaliseringsstyrel-
sen
DKsyd
Efterskoleforeningen
Ekman Production
Enhedslisten
Erhvervsstyrelsen
Europabevægelsen
Europa-Nævnet
European Youth Inter-
national
Europæisk Ungdom
FIC
Folk&Sikkerhed
Folkebevægelsen mod
EU
Folkehøjskolernes For-
ening
Folkets Radio
Folkevirke
Foreningen Dansk So-
cialarbejde
Foreningen Folkemøde
Møn
Foreningen Pio
Foreningen Pitch
Foreningen Radio
FTF-Frederiksberg
Foreningen Radio
Storkøbenhavn
Foreningen til Oplys-
ning om Europæiske
Forhold
Frederiksberg Lokal-
Tv
Frie Skolers Lærefor-
ening
Fru Frobenius
Føljeton ApS
GameX Media ApS
Get Content v/Daniel
Schultz Madsen
Global Aktion
Global Frame ApS
Global Nyt
HFSD ApS
Inforce
International Network
for Sustainable Energy
- Europe
X
X
X
X
Side 3
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 84: Orientering om fremsættelse af forslag til lov om ændring af lov om musik, folkeoplysningsloven og lov om folkehøjskoler (L 98) (styrket gennemsigtighed i tilskudsadministrationen m.v.)
2932855_0004.png
Kanal 1
Kommunernes Lands-
forening
Liberal Alliance
Mediehuset Køben-
havn ApS
MGK Danmark
Moderaterne
Nyt Europa
Oxfam Ibis
Radikale Venstre
Radio Lorry
Radio Mælkebøtten
RudersdalTV
Rundfunk La
Rouge/Odense ser Rødt
Rytmisk Musikkonser-
vatorium
Rådet for Grøn Omstil-
ling
Schekhina - forening
for udbredelse af kri-
tisk journalistik og do-
kumentarisme
Seismo Media ApS
SF – Socialistisk Fol-
keparti
Socialdemokratiet
Solidaritet
Statens Kunstfond
Station København
Syddansk Musikkon-
servatorium
Teknologiens Medie-
hus A/S
Travers Media ApS
TV Fritid
Tænketanken Europa
("Tænketanken")
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Udestuen
Varde Bibliotek
Venstres Landsorgani-
sation
Verdens Skove
Winther Media
Aarhus Global Media
Aarhus Universitets-
forlag A/S
X
X
X
X
Side 4
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 84: Orientering om fremsættelse af forslag til lov om ændring af lov om musik, folkeoplysningsloven og lov om folkehøjskoler (L 98) (styrket gennemsigtighed i tilskudsadministrationen m.v.)
2. Høringssvarene
Nedenfor gengives de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar om udkastet
til lovforslag.
Kulturministeriets bemærkninger til høringssvarene er skrevet med kursiv.
Danske Musik- og Kulturskoler
og
Erhvervsstyrelsen
har ingen bemærkninger
til lovudkastet.
Kulturministeriet har noteret sig dette.
Under pkt. 3 er det opsummeret, hvilke ændringer der er foretaget i forhold til det
udkast, som har været i høring.
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Statens Kunstfond
opfordrer Kulturministeriet til at inddrage ”Statens Kunst-
fonds Projektstøtteudvalg for Musiks evaluering af MGK-området i 2014-2019” fra
2021 i grundlaget for udarbejdelsen af bekendtgørelse om musikalske grundkurser
samt anden regulering af området.
Kulturministeriet har noteret sig Statens Kunstfonds opfordring og vil i relevant om-
fang inddrage evalueringen i udarbejdelsen af bekendtgørelse om musikalske grund-
kurser samt anden regulering af området.
DEOO
udtrykker sin opbakning til lovforslaget og påpeger, at flere af musiklivets
institutioner, som modtager driftsstøtte fra Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg
for Musik, bør inkluderes i en lignende løsning.
Kulturministeriet har noteret sig, at DEOO bakker op om lovforslaget og ikke har
yderligere bemærkninger til indholdet. Desuden er DEOO kommet med ønsker, som
ikke vurderes relevante for nærværende lovforslag.
Børne- og Kulturchefforeningen
giver udtryk for, at det er fornuftigt at organi-
sere MGK-centrene under Kulturministeriet. Desuden bemærkes det, at det er vig-
tigt at have fokus på den geografisk balance for de musikalske grundkurser, og at
det enkelte MGK-center har et tæt samarbejde med andre musikskoler i landsdelen.
Hertil bemærker Kulturministeriet, at de nærmere regler for de musikalske grund-
kursers virke vil blive fastlagt i bekendtgørelse.
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1. Tilskud til musikalske grundkurser
Side 5
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 84: Orientering om fremsættelse af forslag til lov om ændring af lov om musik, folkeoplysningsloven og lov om folkehøjskoler (L 98) (styrket gennemsigtighed i tilskudsadministrationen m.v.)
MGK Danmark
udtrykker sin opbakning til lovforslaget i den foreliggende form.
Desuden tilføjes det, at MGK Danmark håber, at § 3d, stk. 4 vil betyde en stærk
faglig forankring, som sikres gennem dialog med ministeriet og kulturministeren i
forbindelse med udarbejdelsen af bekendtgørelsen, og at MGK Danmark stiller sig
til rådighed for sparring med ministeriet om de fremtidige regler for MGK.
Hertil bemærker Kulturministeriet, at der har været løbende dialog med MGK Dan-
mark om lovforslaget og deres ønsker til den kommende bekendtgørelse om de musi-
kalske grundkurser. MGK Danmark vil blive høringspart, når bekendtgørelsen om
MGK sendes i offentlig høring. Bemærkningen giver ikke anledning til ændringer.
2.2.2 Ændring af Lov om folkeoplysning (Europa-Nævnet)
Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
foreslår, at Europa-Nævnet suppleres
med to medlemmer fra de organisationer, som repræsenterer støttemodtagere under
hhv. pulje A og B. Dette kan fx ske efter indstilling fra DFS. Hovedparten af oplys-
ningsaktiviteten gennemføres af organisationer, som modtager støtte under puljerne
A og B, hvorfor disse bør være repræsenteret i Europa-Nævnet på linje med parti-
erne. Partierne, der modtager midler efter egne kriterier, er alene om at være re-
præsenteret i nævnet, hvilket er uhensigtsmæssigt, da nævnet således ikke får ud-
bytte af den viden og erfaring, som organisationerne repræsenterer.
Føljeton ApS
bemærker, at de er indforstået med, at de foreslåede ændringer ikke
har til hensigt at ændre ordningen for nævnet, men foreslår, at man overvejer at
indskærpe retningslinjerne for udpegningen af nævnet, således at der sikres faglig
kompetence. Eksempelvis ved at relevante brancher kan være med til at nominere
medlemmer. Her kan Medienævnet måske tjene som eksempel. Føljeton ApS be-
mærker videre, at oplysning og formidling kræver en særlig faglighed, som i dag ikke
garanteres af måden, nævnet sammensættes på, og at det i værste fald kan svække
nævnets evne til at lave fagligt robuste vurderinger.
Hertil bemærker Kulturministeriet, at ændringer i Europa-Nævnets sammensætning
falder uden for rammerne af dette lovforslags formål. Formålet med lovforslaget er
hovedsageligt at flytte hjemlen for Europa-Nævnets virksomhed fra tekstanmærkning
på de årlige finanslove til folkeoplysningsloven for at tilvejebringe et overskueligt
hjemmelsgrundlag, der i højere grad lever op til lovkvalitetsmæssige krav. Lovforsla-
get har ikke til hensigt at ændre i selve ordningen eller sammensætningen af Europa-
Nævnet. Kulturministeriet har derfor ikke fundet grundlag for at foretage ændringer
i lovforslaget på baggrund af høringssvarene.
DFS
bemærker, at det fremgår af i § 51 f, at nævnet får bemyndigelse til at kræve
bevilgede midler tilbageført, hvis modtagerne ikke længere lever op til krav m.v.
Herunder også hvis aktiviteterne ikke gennemføres som forudsat. Kulturministeriet
havde inviteret organisationer, der modtager midler fra Europa-Nævnet til møde om
tekniske afklaringer den 27. august 2024. Her blev der lagt op til, at projekter kunne
ændres efter dialog undervejs i projektperioden.
DFS
foreslår, at der tilføjes en ord-
lyd til § 51 f i retning af: ”medmindre ændringer er aftalt med Europa-Nævnet”.
Side 6
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 84: Orientering om fremsættelse af forslag til lov om ændring af lov om musik, folkeoplysningsloven og lov om folkehøjskoler (L 98) (styrket gennemsigtighed i tilskudsadministrationen m.v.)
Kulturministeriet er enig med DFS i, at emnet blev drøftet på et møde i Kulturmini-
steriet, herunder muligheden for at ændringer kan foretages i projektperioden efter
dialog med nævnet. Kulturministeriet har på den baggrund præciseret lovforslagets
specielle bemærkninger, så det fremgår, at den foreslåede bestemmelse ikke udeluk-
ker, at projekter, der er givet tilskud til – som det også er tilfældet i dag – kan ændres
i projektperioden efter dialog med Europa-Nævnet.
DFS
foreslår, at kravet om op til 1/3 egenfinansiering, der i dag fremgår af tekstan-
mærkning på finansloven, indarbejdes i folkeoplysningslovens afsnit om Europa-
Nævnet, således at hjemlen til egenfinansieringen ikke kan ændres på årlig basis og
dermed bidrage til usikkerhed og ustabilitet.
Kulturministeriet bemærker, at kravet om op til 1/3 egenfinansiering vedrører bevil-
lingsforhold, som grundlæggende bør reguleres på de årlige finanslove. Kulturmini-
steriet har derfor ikke fundet grundlag for at foretage ændringer i lovforslaget på
baggrund af høringssvarene.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i høring, indeholder det fremsatte
lovforslag ingen indholdsmæssige ændringer.
Der er foretaget ændringer af sproglig, redaktionel og lovteknisk karakter.
Side 7