Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 90
Offentligt
2935962_0001.png
Transportministeriets Logo
NOTAT
12. november 2024
2024-4028
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folke-
tingets Transportudvalg vedrørende afgivelse
af indlæg i udtalelsessagen for EU-Domsto-
len, A-1/24, om kompetence til indgåelse af
lufttransportaftalen med Sultanatet Oman
1. Indledning
Kommissionen har i overensstemmelse med artikel 218, stk. 11, i
Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) an-
modet EU-Domstolen om en udtalelse om, hvorvidt EU har ene-
kompetence til at indgå en lufttransportaftale med Sultanatet
Oman
(herefter ”Oman”)
på den ene side og Unionen og dens med-
lemsstater på den anden side.
Sagen rejser dermed det principielle spørgsmål, om EU har erhver-
vet enekompetence til at indgå lufttransportaftaler med tredje-
lande, eller om kompetencen hertil fortsat er delt med medlems-
staterne.
2. Sagens faktiske omstændigheder og juridiske
problemstillinger
Reglerne om fordeling af kompetence mellem EU og medlemssta-
terne fremgår af TEUF afsnit I. Artikel 3 fastlægger de områder,
hvor EU er enekompetent, mens artikel 4 fastlægger de områder,
hvor kompetencen er delt mellem EU og medlemsstaterne. For så
vidt angår indgåelse af internationale aftaler følger det af TEUF ar-
tikel 3, stk. 2, at EU’s
enekompetence både kan fremgå eksplicit af
en EU-retsakt, og implicit hvis enekompetence er nødvendig for at
give EU mulighed for at udøve sin kompetence på internt plan, el-
ler for så vidt den kan berøre fælles regler eller ændre deres række-
vidde.
På lufttransportområdet har spørgsmålet om, hvorvidt EU har ene-
kompetence til at indgå luftfartsaftaler med tredjelande længe
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 90: Notat om EU-Domstolens sag A-1/24, lufttransportaftale med Sultanatet Oman
2935962_0002.png
Side 2/3
været genstand for uenighed mellem Kommissionen og medlems-
staterne.
Uenigheden mellem Kommissionen og medlemsstaterne om kom-
petencefordelingen på lufttransportområdet førte i slutningen af
halvfemserne til, at Kommissionen anlagde traktatbrudssager mod
en række medlemsstater, deriblandt Danmark, ved EU-Domstolen
med påstand om, at medlemsstaterne ikke havde kompetence til at
indgå bilaterale luftfartsaftaler med USA. I de efterfølgende
domme i sagerne -
de såkaldte ”Open Skies-domme”
- fastslog EU-
Domstolen, at kompetencen til at indgå aftaler med tredjelande på
lufttransportområdet er delt mellem EU og medlemsstaterne.
1
Domstolens domme indebar således, at medlemsstaterne fortsat
selvstændigt kunne forhandle og indgå bilaterale luftfartsaftaler
med tredjelande. I kølvandet på Open Skies-dommene udviklede
man i EU en praksis på luftfartsområdet for, at Rådet
og medlems-
landene repræsenteret i Rådet
kunne bemyndige Kommissionen et
konkret mandat til at forhandle en luftfartsaftale på vegne af EU og
dets medlemslande med udvalgte tredjelande.
Hvad angår aftalen med Oman bemyndigede Rådet og medlems-
landene repræsenteret i Rådet i 2018 således med vedtagelsen af to
særskilte afgørelser
2
Kommissionen til at indlede forhandlinger
med Oman. Den ene afgørelse bemyndigede Kommissionen til at
føre forhandlinger med Oman om spørgsmål, som henhører under
EU's enekompetence, såsom konkurrence, statsstøtte, luftfartssik-
kerhed, ejerskab og kontrol,
mens den anden afgørelse bemyndi-
gede Kommissionen til at føre forhandlinger om spørgsmål, som
ikke henhører under EU's enekompetence, navnlig trafikrettighe-
derne. Trafikrettigheder fastslår retten til markedsadgang og speci-
ficerer således, hvilke destinationer der må flyves til og fra mellem
aftaleparterne, hvor ofte der flyves, og hvad der må transporteres
på en bestemt rute.
1
Se for Danmarks vedkommende Domstolens Dom af
5. november 2002 i sag C-467/98,
Kommissionen for De Europæiske Fællesskaber mod Kongeriget Danmark,
EU:C:2002:625.
2
Rådets afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger om en
omfattende lufttransportaftale mellem Den Europæiske Union og dens medlemsstater
og Sultanatet Oman for så vidt angår spørgsmål, der henhører under Unionens enekom-
petence, dokument ref. nr. 11258/18, og afgørelse truffet af repræsentanterne for med-
lemsstaternes regeringer, forsamlet i Rådet, om bemyndigelse af Europa-Kommissionen
til på medlemsstaternes vegne at føre forhandlinger om bestemmelserne i en omfat-
tende lufttransportaftale mellem Den Europæiske Union og dens medlemsstater og Sul-
tanatet Oman for så vidt angår spørgsmål, der ikke henhører under Unionens enekom-
petence, dokument ref. nr. 11273/18.
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 90: Notat om EU-Domstolens sag A-1/24, lufttransportaftale med Sultanatet Oman
2935962_0003.png
Side 3/3
Forhandlingerne med Oman blev afsluttet den 7. juni 2020, og tek-
sten til aftalen paraferet af parterne den 1. december 2021, men
Kommissionen har endnu ikke forelagt Rådet et forslag om under-
tegnelse af aftalen, fordi Kommissionen forinden ønsker fastslået,
at EU har enekompetence til at indgå den pågældende aftale.
3. Regeringens interesse og synspunkter i sagen
Regeringen afgiver indlæg i sagen, da spørgsmålet om kompetence
har afgørende betydning for medlemsstaternes fremtidige mulig-
hed for at indgå luftfartsaftaler med tredjelande samt for luftfarts-
området i sin helhed.
Hvis Domstolen vurderer, at EU har enekompetence til at indgå af-
talen med Oman, vil dette således indebære, at det fremadrettet
alene vil være EU, som er kompetent til at indgå luftfartsaftaler
med tredjelande. Dermed vil medlemsstaterne være afskåret fra
selv at forhandle og indgå luftfartsaftaler med tredjelande. Civil
luftfart mellem Danmark og tredjelande vil i så fald fremadrettet
skulle reguleres af Unionens interesser frem for nationale interes-
ser.
Kommissionen har i sin anmodning om udtalelse fremhævet, at
luftfartsområdet i meget høj grad er reguleret af EU-retsakter, som
bl.a. vedrører det indre marked på luftfartsområdet, safety, secu-
rity, luftfartstjenester, passagerrettigheder mv., mens medlemssta-
terne hidtil har fastholdt, at retten til at forhandle luftfartsaftaler
med tredjelande om trafikrettigheder er et nationalt anliggende.
I et dansk indlæg vil der således blive argumenteret for, at enekom-
petence til at indgå aftaler med tredjelande på luftfartsområdet
hverken er nødvendig for, at EU kan udøve sin kompetence på in-
ternt plan, eller for så vidt den kan berøre fælles regler eller ændre
deres rækkevidde, jf. TEUF artikel 3, stk. 2. I forlængelse heraf vil
der blive henvist til, at uanset at EU har udnyttet sin kompetence
til at vedtage regler, som skal iagttages i forbindelse med udøvelsen
af trafikrettigheder i EU, herunder med virkning for tredjelande,
som opererer i EU, medfører dette ikke, at EU samtidig er kompe-
tent til at fastsætte regler om markedsadgang til lufttransport mel-
lem EU og tredjelande, dvs. tildeling af trafikrettigheder.
I et dansk indlæg vil der endvidere blive argumenteret for, at Dom-
stolens domme i ”Open Skies-sagerne” og senere praksis
bekræfter,
at kompetencen på luftfartsområdet er delt mellem EU og med-
lemsstaterne. Den regulering på luftfartsområdet, som er vedtaget
efter denne praksis, ændrer ikke herved.