Transportministeriets Logo
NOTAT
12. november 2024
2024-4028
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folke-
tingets Transportudvalg vedrørende afgivelse
af indlæg i udtalelsessagen for EU-Domsto-
len, A-1/24, om kompetence til indgåelse af
lufttransportaftalen med Sultanatet Oman
1. Indledning
Kommissionen har i overensstemmelse med artikel 218, stk. 11, i
Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) an-
modet EU-Domstolen om en udtalelse om, hvorvidt EU har ene-
kompetence til at indgå en lufttransportaftale med Sultanatet
Oman
(herefter ”Oman”)
på den ene side og Unionen og dens med-
lemsstater på den anden side.
Sagen rejser dermed det principielle spørgsmål, om EU har erhver-
vet enekompetence til at indgå lufttransportaftaler med tredje-
lande, eller om kompetencen hertil fortsat er delt med medlems-
staterne.
2. Sagens faktiske omstændigheder og juridiske
problemstillinger
Reglerne om fordeling af kompetence mellem EU og medlemssta-
terne fremgår af TEUF afsnit I. Artikel 3 fastlægger de områder,
hvor EU er enekompetent, mens artikel 4 fastlægger de områder,
hvor kompetencen er delt mellem EU og medlemsstaterne. For så
vidt angår indgåelse af internationale aftaler følger det af TEUF ar-
tikel 3, stk. 2, at EU’s
enekompetence både kan fremgå eksplicit af
en EU-retsakt, og implicit hvis enekompetence er nødvendig for at
give EU mulighed for at udøve sin kompetence på internt plan, el-
ler for så vidt den kan berøre fælles regler eller ændre deres række-
vidde.
På lufttransportområdet har spørgsmålet om, hvorvidt EU har ene-
kompetence til at indgå luftfartsaftaler med tredjelande længe