Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 99
Offentligt
2938019_0001.png
Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Tlf.: 33 92 03 24 E-mail:
[email protected]
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
EUJUR j.nr. 23/02607
15. november 2024
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i de kommende tre uger i
retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsat procesdele-
gation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelse af general-
advokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af den danske rege-
ring, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse af dom. General-
advokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-Domstolens hjemmeside
(http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
C-769/22
Titel og kort sagsresumé
Kommissionen mod Ungarn (LGBT+) (Rol.)
Emne:
LGBT+ rettigheder
Påstande;
Det fastslås, at Ungarn med vedtagelsen af a pedofil
bűnelkövetőkkel
szembeni szigorúbb fellépésről, valamint
a gyermekek védelme érdekében egyes törvények
módosításáról szóló 2021. évi LXXIX. törvény (lov nr.
LXXIX af 2021 om strengere foranstaltninger mod pædo-
file lovovertrædere og ændring af visse love til beskyttelse
af mindreårige) har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til
EU-retten på følgende vis:
1)
—Ved
indførelsen af et forbud mod, at mindreårige har ad-
gang til indhold, der formidler eller fremstiller en afvigelse
fra den egentlige identitet, der svarer til kønnet ved føds-
len, samt kønsskifte eller homoseksualitet, har Ungarn til-
sidesat artikel 3, stk. 2, i direktiv 2000/31/EF om elektro-
nisk handel (1), artikel 16 og 19 i direktiv 2006/123/EF
om tjenesteydelser i det indre marked (2), artikel 56 i trak-
taten om Den Europæiske Unions funktionsmåde og arti-
kel 1, 7, 11 og 21 i Den Europæiske Unions charter om
grundlæggende rettigheder.
—Ved
indførelsen af et forbud mod, at mindreårige har ad-
gang til reklamer, der formidler eller fremstiller en afvigelse
fra den egentlige identitet, der svarer til kønnet ved føds-
len, samt kønsskifte eller
Deltager i PD
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Børne- og Under-
visningsministeriet
Digitaliseringsmini-
steriet
Kulturministeriet
Erhvervsministeriet
Proces-
skridt
MF
Dato
19.11.24
1
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/11-24
2938019_0002.png
C-92/23
homoseksualitet, har Ungarn tilsidesat artikel 9, stk. 1, litra
c), nr. ii), i direktiv 2010/13/EU om audiovisuelle medie-
tjenester (3), artikel 3, stk. 2, i direktiv 2000/31/EF om
elektronisk handel, artikel 16 og 19 i direktiv 2006/123/EF
om tjenesteydelser i det indre marked, artikel 56 i traktaten
om Den Europæiske Unions funktionsmåde og artikel 1, 7,
11 og 21 i Den Europæiske Unions charter om grundlæg-
gende
rettigheder.
—Ved
at pålægge udbydere af kommunikationstjenester,
som
tilbyder lineære kommunikationstjenester, en forpligtelse til
at
kvalificere alle programmer, hvis afgørende element er for-
midle eller fremstilling af en afvigelse fra den egentlige
identitet, der svarer til kønnet ved fødslen, samt kønsskifte
eller homoseksualitet, under kategori V og dermed udsende
programmerne mellem kl. 22 og kl. 05 og ved at udelukke
denne type programmer fra kvalificeringen som kommuni-
kation i offentlighedens interesse eller reklame med nytte-
værdi for samfundet har Ungarn tilsidesat artikel 6a, stk. 1,
i direktiv 2010/13/EU om audiovisuelle medietjenester og
artikel 1, 7, 11 og 21 i Den Europæiske Unions charter om
grundlæggende rettigheder.
M.fl.
Europa-Kommissionen mod Ungarn (Rol.)
Påstande:
1)Det fastslås, at Ungarn har tilsidesat sine forpligtelser i
henhold til artikel 5, 7 og 10 i direktiv 2002/20/EF (1), ar-
tikel 4, nr. 2), i direktiv 2002/77/EF (2), artikel 9 i direktiv
2002/21/EF (3), de almindelige principper om proportio-
nalitet, forbud mod forskelsbehandling og loyalt samar-
bejde samt artikel 11 i Den Europæiske Unions charter om
grundlæggende rettigheder,
i)ved at Médiatanács (medieråd, Ungarn) har vedtaget afgø-
relse nr. 830/2020 af 8. september 2020, hvorved der blev
givet afslag på forlængelse af Klubrádiós brugsret til fre-
kvenser,
ii) ved at have vedtaget en lovbestemmelse som § 48, stk. 7,
i lov nr. CLXXXV af 2010, som i tilfælde af gentagen over-
trædelse automatisk udelukker forlængelse af rettigheder til
brug af radiofrekvenser til radiospredning, også selv om
overtrædelsen ikke er særlig alvorlig og har en rent formel
karakter, og
iii)ved på denne uforholdsmæssige og diskriminerende
måde at forhindre Klubrádió i at fortsætte sin virksomhed
inden for sektoren for spredning af radiosignaler. Ungarn
har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til artikel 8 og 9 i
direktiv 2002/21, artikel 5, stk. 3, i direktiv 2002/20 og det
almindelige princip om god forvaltning
iv)ved ikke inden for den frist på seks uger, som er fastsat i
artikel 5, stk. 3, i direktiv 2002/20, at have truffet en afgø-
relse om ansøgningen om forlængelse af Klubrádiós brugs-
ret til frekvenser og
v) ved ikke i forbindelse med den frekvens, som Klubrádió
tidligere brugte, at have gennemført en tilladelsesprocedure
inden for tidsmæssige grænser, som ville have muliggjort, at
Klubrádió modtog afgørelsen, inden selskabets brugsret
udløb. Ungarn har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Kulturministeriet
MF
02.12.24
2
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/11-24
2938019_0003.png
C-482/23
artikel 5, stk. 2, i direktiv 2002/20, artikel 45 i direktiv (EU)
2018/1972 (4) og artikel 11 i Den Europæiske Unions
charter om grundlæggende rettigheder,
vi)ved at medierådet den 4. november 2020 offentliggjorde
et udbud og den 10. marts 2021 vedtog afgørelse nr.
180/2021, hvori dette råd
—betingede
tildeling af radiofrekvensspektret af uforholds-
mæssige krav,
—ikke
a priori fastsatte kravene for tildeling af spektret og
—ikke
udøvede noget skøn ved bedømmelsen af grovhe-
den og relevansen af de fejl i ansøgningerne, som kunne få
betydning for, om de kunne godkendes, og heller ikke tog
den ubetydelige karakter af disse fejl i betragtning.
vii) Ungarn har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til arti-
kel 45, stk. 1, i direktiv 2018/1972 samt proportionalitets-
princippet og princippet om forbud mod forskelsbehand-
ling ved at have vedtaget en lovbestemmelse som § 65, stk.
11, i lov nr. CLXXXV af 2010, somikke giver mulighed for
ansøgning om en midlertidig brugsret, hvis medietjeneste-
udbyderens brugsret ikke på forhånd er blevet forlænget,
mens loven gør dette muligt for udbydere, som allerede én
gang har fået deres brugsret forlænget, uden at der er angi-
vet en begrundelse for denne forskelsbehandling, og idet
de grunde, som
udelukker forlængelse, ikke udelukker tildeling af en ny
brugsret.
2)Ungarn tilpligtes at betale sagsomkostningerne
Kommissionen mod Danmark (buscabotage)
Emne:
Forkert anvendelse af Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EF) nr. 1073/2009 om fælles regler for adgang til
det internationale marked for buskørsel og om ændring af
forordning (EF) nr. 561/2006.
Påstande:
(1) det fastslås, at Kongeriget Danmark har tilsidesat sine
forpligtelser i henhold til artikel 15, litra b), i Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning (EF) nr. 1073/2009 af 21.
oktober 2009 om fælles regler for adgang til det internatio-
nale marked for buskørsel og om ændring af forordning
(EF) nr. 561/2006 (EUT L 300 af 14.11.2009 s. 88), idet
Kongeriget Danmark ikke tillader cabotagekørsel med bus,
medmindre kørslen sker inden for en periode på syv på
hinanden følgende dage i en kalendermåned, samt at (2)
Kongeriget Danmark pålægges at betale sagens omkostnin-
ger.
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Færdselsstyrelsen
MF
05.12.24
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:
Forkortelser i sagstypekolonnen:
O-sag = Sagen følges til orientering
F-sag = Sagen følges med henblik på eventuel afgivelse af mundtligt indlæg
3
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/11-24
2938019_0004.png
Sagsnr.
C-808/21
Titel og kort sagsresumé
Europa-Kommissionen mod Den Tjekkiske Re-
publik
Påstande:
Det fastslås, at Den Tjekkiske Republik har tilsidesat
sine forpligtelser i henhold til artikel 22 i traktaten om
Den Europæiske Unions funktionsmåde, idet den
nægter unionsborgere, der ikke er tjekkiske statsbor-
gere, men som har bopæl i Den Tjekkiske Republik,
retten til at være medlem af et politisk parti eller en
politisk bevægelse.
Den Tjekkiske Republik tilpligtes at betale sagsom-
kostningerne.
Kommissionen mod Polen
Emne:
Unionsborgerskab - medlem af politisk parti
Påstande:
—Det
fastslås, at Republikken Polen har tilsidesat sine
forpligtelser i henhold til artikel 22 i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde, idet den nægter
unionsborgere, der ikke er polske statsborgere, men
som har bopæl på Den Polske Republiks område, ret-
ten til at være medlem af et politisk parti.
—Republikken
Polen tilpligtes at betale sagsomkost-
ningerne.
Litauen mod Kommissionen
Påstande:
Den anfægtede afgørelse annulleres, for så vidt som
den er
rettet til Republikken Litauen og fastsætter betaling af:
en finansiel korrektion på 7 585 566,41 EUR ved-
rørende
udgifter i forbindelse med krydsoverensstemmelse
en finansiel korrektion på 5 545 968,12 EUR ved-
rørende
udgifter i forbindelse med frivillig koblet støtte. Kom-
mission
tilpligtes at betale sagsomkostningerne.
Mercedes-Benz Group m.fl.
Sagen C-251/23 vedrører:
Sagen forelægges i henhold til artikel 267 TEUF for
Den Europæiske Unions Domstol (herefter »Domsto-
len«) med anmodning om besvarelse af følgende
spørgsmål, det andet til femte spørgsmål dog kun i til-
fælde af, at det første spørgsmål besvares benægtende:
1. Er en dieseldrevet personbil, som er omfattet af
standarden Euro 5, uafhængigt af, om der i dens sty-
ring er installeret en omskifter, som begrebsmæssigt
må klassificeres som en manipulationsanordning som
omhandlet i artikel 3, nr. 10), i forordning nr.
715/2007, i strid med EU-retlige krav, hvis det på
grund af dens konstruktion og styringen af de deri in-
stallerede funktioner på forhånd er klart, at den, efter
at motoren er kørt varm, i »Mix« udstøder mere end
Interessent
Udenrigsministe-
riet
Sags-
type
O-sag
Pro-
ces-
skridt
Dom
Dato
19.11.24
C-814/21
Udenrigsministe-
riet
O-sag
Dom
19.11.24
T-564/23
Ministeriet for
Fødevarer, Land-
brug og Fiskeri
O-sag
Dom
20.11.24
Forenede sa-
ger C-251/23
og C-308/23
Sikkerhedsstyrel-
sen
Trandsportmini-
steriet
O-sag
GA
21.11.24
4
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/11-24
2938019_0005.png
180 mg nitrogenoxider pr. km, selv når den i denne
tilstand gennemkører en prøvekørsel i henhold til
NEDC?
2. Kan en anordning i et køretøj, som registrerer tem-
peratur, køretøjets hastighed, motorens omdrejnings-
tal (rpm), det anvendte gear, vakuum i indsugningsma-
nifolden eller ethvert andet parameter med henblik på
alt efter resultatet af denne registrering at ændre para-
metrene for forbrændingsprocessen i motoren, også
reducere emissionsbegrænsningssystemets effektivitet
som omhandlet i artikel 3, nr. 10), i forordning nr.
715/2007 og dermed udgøre en manipulationsanord-
ning som omhandlet i artikel 3, nr. 10), i forordning nr.
715/2007, hvis den ændring af parametrene for for-
brændingsprocessen, der sker som følge af resultatet af
anordningens registreringer, ganske vist på den ene
side forhøjer emissionerne af et bestemt skadeligt stof,
f.eks. nitrogenoxider, men samtidig på den anden side
reducerer emissionerne af et eller flere andre skadelige
stoffer, f.eks. partikler, kulbrinter, carbonmonoxider
og/eller carbondioxid?
m.fl.
Sagen C-308/23 vedrører:
1) Kan en anordning i et køretøj, som registrerer tem-
peratur, køretøjets hastighed, motorens omdrejnings-
tal (rpm), det anvendte gear, vakuum i indsugningsma-
nifolden eller ethvert andet parameter med henblik på
alt efter resultatet af denne registrering at ændre para-
metrene for forbrændingsprocessen i motoren, også
reducere emissionsbegrænsningssystemets effektivitet
som omhandlet i artikel 3, nr. 10), i forordning nr.
715/2007 og dermed udgøre en manipulationsanord-
ning som omhandlet i artikel 3, nr. 10), i forordning nr.
715/2007, hvis den ændring af parametrene for for-
brændingsprocessen, der sker som følge af resultatet af
anordningens registreringer, ganske vist på den ene
side forhøjer emissionerne af et bestemt skadeligt stof,
f.eks. nitrogenoxider, men samtidig på den anden side
reducerer emissionerne af et eller flere andre skadelige
stoffer, f.eks. partikler, kulbrinter, carbonmonoxider
og/eller carbondioxid?
2) Såfremt det første spørgsmål besvares bekræftende:
På hvilke betingelser udgør anordningen i et sådant til-
fælde en manipulationsanordning?
3) Kan en omskifter eller styring i et køretøj, der som
følge af den ændring af parametrene for forbrændings-
processen, den bevirker, ganske vist på den ene side
forhøjer emissionerne af et bestemt skadeligt stof,
f.eks. nitrogenoxider, men samtidig på den anden side
reducerer emissionerne af et eller flere andre skadelige
stoffer, f.eks. partikler, kulbrinter, carbonmonoxider
og/eller carbondioxid, være ulovlig i henhold til EU-
retten ud fra andre synspunkter end det, at der forelig-
ger en manipulationsanordning som omhandlet i arti-
kel 3, nr. 10), i forordning nr. 715/2007?
præmis 91 og 93)?
m.fl.
5
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/11-24
2938019_0006.png
C-336/23
T-453/22
Hrvatska pošta
Sagen vedrører:
1. Skal begrebet »videreanvendelse af oplysninger« i
henhold til artikel 2, nr. 11), i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv (EU) 2019/1024 af 20. juni 2019 om
åbne data og videreanvendelse af den offentlige sek-
tors informationer ([EUT 2019,] L 172, [s. 56]) herefter
»direktivet«) forstås som adgang til enhver informa-
tion, som en offentlig myndighed/offentlig virksom-
hed har frembragt eller er i besiddelse af, og som en
bruger (fysisk eller juridisk person) for første gang an-
moder om fra en offentlig myndighed?
2. Kan en anmodning om adgang til oplysninger frem-
stillet af eller som en offentlig myndighed/offentlig
virksomhed er i besiddelse af, og som er frembragt in-
den for rammerne af eller i forbindelse med myndig-
hedens organisering og arbejde, anses som en anmod-
ning om adgang til oplysninger, der er omfattet af be-
stemmelserne i dette direktiv, dvs. gælder bestemmel-
serne i dette direktiv for alle anmodninger om adgang
til oplysninger, som offentlige myndigheder er i besid-
delse af?
3. Gælder forpligtelsen til at give oplysninger, som om-
handlet i direktivets artikel 2, kun for offentlige myn-
digheder, der anmodes om videreanvendelse af oplys-
ninger, eller gælder de nye definitioner for alle offent-
lige myndigheder og alle oplysninger, dvs. om de per-
soner, der er nævnt i direktivets artikel 2, er forpligtede
til at give oplysninger, der er udarbejdet af eller som
disse personer er i besiddelse af, eller er de personer,
der er nævnt i direktivets artikel 2 kun forpligtede til at
give oplysninger ved videreanvendelse af oplysninger?
4. Kan undtagelserne fra forpligtelsen til at give oplys-
ninger i henhold til direktivets artikel 1, stk. 2, betrag-
tes som undtagelser, hvorefter offentlige myndigheder
kan nægte at give oplysninger, som de har udarbejdet
eller er i besiddelse af, eller er der tale om undtagelser,
der kun gælder, når offentlige myndigheder anmodes
om at videreanvende oplysninger?
BASF m.fl. mod Kommissionen
Påstande:
—Kommissionens
delegerede forordning (EU)
2022/692 af 16. februar 2022 om ændring, med hen-
blik på tilpasning til den tekniske og videnskabelige ud-
vikling, af Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 1272/2008 om klassificering, mærkning og
emballering af stoffer og blandinger (herefter »den an-
fægtede forordning«) (1) annulleres, for så vidt som
den indfører en harmoniseret klassificering og mærk-
ning af tre stoffer, nemlig Ncarboxymethyliminobis
(ethylennitrilo)tetra (eddikesyre) og pentanatrium- og
pentakaliumsalte heraf (samlet benævnt »DTPA« eller
»stoffet«), dvs. anden og tredje betragtning til denne
forordning, dens artikel 1 og 2 tillige med bilaget hertil
[annulleres], for så vidt angår DTPF, og navnlig den
ordlyd, der med bilaget til den anfægtede forordning er
indført i del 3 i bilag VI til EuropaParlamentets og Rå-
dets forordning (EF) nr. 1272/2008 af 16. december
2008 om klassificering, mærkning og emballering af
Ministeriet for
Fødevarer, Land-
brug og Fiskeri
Miljøministeriet
O-sag
Dom
21.11.24
Miljøministeriet
O-sag
Dom
27.11.24
6
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/11-24
2938019_0007.png
C-80/23
C-129/23
stoffer og blandinger og om ændring og ophævelse af
direktiv 67/548/EØF og 1999/45/EF og om ændring
af forordning (EF) nr. 1907/2006 (herefter »CLP-for-
ordningen«) (2), for så vidt angår de enkelte stoffer:
—N-carboxymethyliminobis(ethylennitrilo)tetra
(ed-
dikesyre)
—Pentasodium(carboxymethyl)iminobi
(ethylen-
nitrilo) tetraacetat
—Pentakalium
2,2′,2″2‴,2″″-(ethan-1,2-diyl-
nitrilo)pentaacetat.
—Kommissionen
tilpligtes at betale sagsomkostnin-
gerne.
Ministerstvo na vatreshnite raboti
Sagen vedrører:
1. Er kravet om prøvelse af, om behandlingen er
»strengt nødvendig« som omhandlet i artikel 10 i di-
rektiv 2016/680 som fortolket af Domstolen i præmis
133 i dom [af 26.1.2023, Ministerstvo na vatreshnite
raboti, C-205/21, EU:C:2023:49], opfyldt, hvis den
gennemføres alene på grundlag af kendelsen om den
formelle sigtelse af personen og på grundlag af dennes
skriftlige afvisning af at lade sine biometriske og gene-
tiske data indsamle, eller er det nødvendigt, at alle sa-
gens akter foreligger for retten, som i henhold til nati-
onal ret stilles til rådighed for retten i forbindelse med
en anmodning om tilladelse til at gennemføre efter-
forskningsskridt, som krænker fysiske personers rets-
sfære, hvis denne anmodning fremsættes i en straffe-
sag?
2. Såfremt det første spørgsmål besvares bekræftende:
Kan retten, efter at den har fået stillet sagens akter til
rådighed, i forbindelse med bedømmelsen af den
»streng[e] nødvendig[hed]« som omhandlet i artikel 10
sammenholdt med artikel 6, litra a), i direktiv
2016/680, også prøve, om der er væsentlig grund til at
tro, at den pågældende person har begået en strafbar
handling?
BG Technik
Spørgsmål:
1. Skal et elektrisk køretøj, hvis maksimale hastighed
overstiger 10 km/t, og som er udstyret med en sepa-
rat, justerbar ratsøjle, tariferes under pos. 8713 i den
kombinerede nomenklatur på trods af de forklarende
bemærkninger til den kombinerede nomenklatur af 6.
maj 2011 (2011/C137/01) og 4. marts 2015 (2015/C
076/01)?
2. Gælder Kommissionens forordning (EF) nr.
718/2009
ud over de køretøjer, der er direkte be-
skrevet deri
også for elektriske invalidekøretøjer,
der er karakteriseret ved at have følgende egenskaber:
fire hjul (bageste hjul er støttehjul),
justerbart og drejeligt sæde med armlæn,
en vandret platform mellem den forreste og bageste
del af køretøjet,
en 800 W elmotor, der gør det muligt for køretøjet
at opnå en hastighed på op til 16 km/t og en række-
vidde på op til 45 km,
en elektromagnetisk bremse, der virker på baghju-
lene,
Udenrigsministe-
riet
Justitsministeriet
Forsvarsministe-
riet
F-sag
Dom
28.11.24
Transportmini-
steriet
O-sag
Dom
28.11.24
7
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/11-24
2938019_0008.png
et lukket styretøj monteret på en separat sammen-
klappelig ratsøjle og udstyret med en gearstang?
C-169/23
Másdi
Spørgsmål:
1) Skal artikel 14, stk. 5, litra c), sammenholdt med ar-
tikel 14, stk. 1, og 62. betragtning, i Europa-Parlamen-
tets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april
2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse
med behandling af personoplysninger og om fri ud-
veksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af
direktiv 95/46/EF (herefter »databeskyttelsesforord-
ningen«) fortolkes således, at undtagelsen i denne for-
ordnings artikel 14, stk. 5, litra c), ikke vedrører oplys-
ninger, der genereres i forbindelse med den dataan-
svarliges behandling, men udelukkende oplysninger,
som den dataansvarlige udtrykkeligt har indhentet fra
en anden person?
2) Såfremt databeskyttelsesforordningens artikel 14,
stk. 5, litra c), også finder anvendelse på oplysninger,
der genereres i forbindelse med den dataansvarliges
behandling, skal retten til at indgive klage til en tilsyns-
myndighed, som er fastsat i databeskyttelsesforordnin-
gens artikel 77, stk. 1, da fortolkes således, at en fysisk
person, der gør gældende, at oplysningspligten ikke er
blevet overholdt, i forbindelse med udøvelsen af sin
ret til at indgive klage kan anmode om, at det efterprø-
ves, om lovgivningen i medlemsstaten i overensstem-
melse med databeskyttelsesforordningens artikel 14,
stk. 5, litra c), fastsætter passende foranstaltninger til
beskyttelse af den registreredes legitime interesser?
3) Såfremt det andet spørgsmål besvares bekræftende,
kan databeskyttelsesforordningens artikel 14, stk. 5,
litra c), da fortolkes således, at de »passende foranstalt-
ninger«, der er nævnt i denne bestemmelse, indebærer,
at den nationale lovgiver (ved lov) skal gennemføre
foranstaltningerne med hensyn til oplysningernes sik-
kerhed, som er fastlagt i databeskyttelsesforordningens
artikel 32?
BG Technik II
Sagen vedrører:
Kan et elektrisk køretøj, der er karakteriseret ved at
have følgende egenskaber:
to aksler med drevet bagaksel,
to sæt dæk, hvor bagdækkene er større støttehjul,
køretøjet er styret ved hjælp af et lukket rat, som har
en oval form, der er monteret på en separat ratstamme,
er udstyret med betjeningselementer og er designet til
styring og hastighedskontrol med én hånd,
køretøjet er udstyret med en elektromagnetisk
bremse, der virker på baghjulene,
køretøjets dimensioner er 122 x 63 x 125 cm (længe-
bredde-højde)
højden er angivet på ryglænet af fører-
sædet,
et justerbart og roterende sæde med armlæn,
en vandret platform, der forbinder køretøjets forre-
ste og bageste del,
en 800 W elmotor, der gør det muligt for køretøjet
at opnå en hastighed på op til 15 km/t og en række-
vidde på op til 45 km tariferes under pos. 8713 90 00 i
Miljøministeriet
O-sag
Dom
28.11.24
C-567/23
Sikkerhedsstyrel-
sen
Transportmini-
steriet
O-sag
Dom
28.11.24
8
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/11-24
2938019_0009.png
T-245/22
C-606/23
den kombinerede nomenklatur uanset Kommissio-
nens gennemførelsesforordning (EU) 2021/1367 af 6.
august 2021?
PGTEX Morocco mod Kommissionen
Påstande:
—Sagen
antages til realitetsbehandling.
—Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU)
2022/302 af 24. februar 2022 om udvidelse af den en-
delige antidumpingtold, der indførtes ved gennemfø-
relsesforordning (EU) 2020/492, som ændret ved gen-
nemførelsesforordning (EU) 2020/776, på importen
af visse vævede og/eller stingfæstnede stoffer af glas-
fiber (»GFF«) med oprindelse i Folkerepublikken Kina
(»Kina«) til også at omfatte importen af GFF afsendt
fra Marokko, uanset om varen er angivet med oprin-
delse i Marokko, og om afslutning af undersøgelsen
vedrørende den mulige omgåelse af de antidumping-
foranstaltninger, der indførtes ved gennemførelsesfor-
ordning (EU) 2020/492 på importen af GFF med op-
rindelse i Egypten, ved import af GFF afsendt fra Ma-
rokko, uanset om varen er angivet med oprindelse i
Marokko (1) (herefter »den anfægtede forordning«) an-
nulleres, for så vidt som den vedrører sagsøgeren.
—Kommissionen
tilpligtes at betale sagsøgerens om-
kostninger i sagen
Tallinna Kaubamaja Grupp et KIA Auto
Sagen vedrører:
1) Skal konkurrencemyndigheden i henhold til artikel
101, stk. 1, TEUF bevise, at der foreligger reelle og
konkrete konkurrencebegrænsende virkninger (ac-
tual/real restrictive effects on competition),
ved vurderingen
af en forbudt aftale, som fastsætter begrænsninger med
hensyn til en bilgaranti, og som forpligter eller tilskyn-
der ejerne af en bil til kun at lade reparation og vedli-
geholdelse af denne bil gennemføre hos de autorise-
rede repræsentanter for fabrikanten af bilen og bruge
denne fabrikants originale reservedele ved den perio-
diske vedligeholdelse, for at bilens garanti forbliver
gyldig?
2) Er det i henhold til artikel 101, stk. 1, TEUF tilstræk-
keligt i forbindelse med vurderingen af den i det første
spørgsmål nævnte aftale, at konkurrencemyndigheden
blot beviser, at der foreligger potentielle konkurrence-
begrænsende virkninger (potential
restrictive effects on com-
petition)?
Modexel
Sagen vedrører:
»1) Skal udtrykket »den følgende periode« i momsdi-
rektivets artikel 183 fortolkes således, at det alene hen-
viser til den umiddelbart følgende periode i et kalen-
derår?
2) Såfremt det første spørgsmål besvares benægtende,
kan et selskab da, hvis det ophører med at drive virk-
somhed og efterfølgende genoptager denne med en
periode på 15 måneder mellem ophør og genoptagelse,
i den første angivelse, som det indgiver efter at have
genoptaget sin virksomhed, fradrage det overskydende
O-sag
Dom
04.12.24
Konkurrence- og
Forbrugerstyrrel-
sen
O-sag
Dom
05.12.24
C-680/23
Skatteministeriet
O-sag
Dom
05.12.24
9
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/11-24
2938019_0010.png
beløb, som det overførte, da selskabet ophørte med at
drive virksomhed?
10