Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del EU-note E 4
Offentligt
2926432_0001.png
Bilag til EU-note
Til orientering af Erhvervsudvalget, Europaudvalget, Finansudvalget, Klima-,
Energi- og Forsyningsudvalget samt Uddannelses- og Forskningsudvalget
Bilag til EU-note om Draghirapporten: Rapportens forslag
Note om forslagenes tidsperspektiv: Kort sigt dækker over en periode på ca.
1-3 år, mellemlangt sigt svarer til 3-5 år, og langt sigt er over 5 år.
Energi: Forslag vedr. naturgas
Forslag
1. Etabler partnerskaber med en vifte af pålidelige handelspartnere,
herunder fokus på langtidskontrakter.
2. Tilskynd til et gradvist skridt væk fra energikøb via spotmarkedet.
3. Styrk fælles indkøb.
4. Videreudvikl selektive strategiske importinfrastrukturer og forbedr
koordineringen af lagerstyring på tværs af Europa.
5. Forbedr kvaliteten af data og prognoser.
6. Begræns muligheden for spekulativ adfærd: finansielle positions-
grænser, dynamiske lofter, en EU-handelsregelbog og en forpligtelse
til handel i EU.
7. Dekarboniser gradvist ved at overgå til brint og grønne gasser i in-
dustrien, når det er omkostningseffektivt.
8. Sikr, at prisdannelsesmekanismerne på naturgas i højere grad af-
spejler omkostningerne ved forskellige forsyningskilder.
9. Faciliter at industrier, som er udsat for international konkurrence,
med får adgang til konkurrencedygtige energikilder.
Energi: Forslag vedr. elektricitet
1. Simplificer og strømlign tilladelser og administrative processer for
at accelerere opsætningen af vedvarende energi (VE), fleksibel
infrastruktur og energinettet.
2. Frem netværksopdrageringer og investeringer i energinet for at
imødekomme elektrificering af økonomi og undgå flaskehalse.
3. Afkobl aflønningen af vedvarende energi og atomkraft fra fossile
brændstoffer gennem langsigtede kontakter (elkøbsaftaler
(PPA’er
og
tovejs »differencekontrakter«
CFD’er)
for at begrænse indvirkning på
naturgas på elpriser.
4. Støt elkøbsaftaler for industrielle brugere.
5. Tilskynd til selvgenerering blandt energiintensive brugere.
6. Forstærk systemintegration, lagring- og efterspørgselsfleksibilitet
for at holde de samlede systemomkostninger under kontrol med en
konkurrencedygtig udbredelse af VE.
28. oktober 2024
Tidsper-
spektiv
Kort
Mellem
Kort
Mellem
Kort
Kort
Langt
Mellem
Kort
Det Internationale
Sekretariat
EU-konsulent:
Andreas Sommer
Møller (3146)
Studentermedarbejder:
Gustav Høj Hansen
Kort/mel-
lem
Kort/mel-
lem/langt
Kort/mel-
lem
Kort
Kort
Kort/mel-
lem
Side 1 | 9
EU-note - 2024-25 - E 4: Draghirapporten: EU’s faldende konkurrenceevne kalder på omfattende politisk handling og massive investeringer
2926432_0002.png
7. Faciliter industrier, som er udsat for international konkurrence, med
at få adgang til konkurrencedygtige energikilder i EU.
8. Vedligehold udbud af atomkraft og accelerer udviklingen af »ny
atomkraft« (inkl. Indenrigske udbudskæder).
9. Frem CO2-fangst og udnyttelses- og lagringsteknologier (CCUS)
som et nødvendigt instrument for at accelerere EU’s
grønne transi-
tion.
Energi: Horisontale forslag
1. Sænk og udjævn vilkårene for energibeskatning samt den strategi-
ske anvendelse af beskatningsforanstaltninger for at reducere energi-
omkostningerne.
2. Harmoniser prislempelser og undgå skævvridninger på Det Indre
Marked.
3. Frem innovation i energisektoren.
4. Udvikl en styring der er nødvendigt for en reel Energiunion.
Kort
Kort/mel-
lem/langt
Mellem/
langt
Kort/mel-
lem
Kort/mel-
lem
Mellem/
langt
Mellem-
langt
Kritiske råstoffer: Forslag vedr. forordningen om kritiske råstoffer
1. Forbedr den hjemlige produktion, forarbejdning og genanvendelse i
EU langs hele værdikæden.
2. Støt diversificeringen af forsyningskæder: Internationale strategiske
partnerskaber og strategiske projekter.
3. Simplificer tilladelsesprocedurerne: Forkort tidsrammer og udvikle
nationale programmer.
4. Frem De Strategiske Projekter.
Kritiske råstoffer: Forslag
udover
forordningen om kritiske råstoffer
1. Udvikl en omfattende strategi på EU-niveau, der bygger på loven
for kritiske råstoffer fra minedrift til genbrug.
2. Etabler en dedikeret EU-platform for kritiske råstoffer til at levere til
EU-strategien og at udnytte markedsstyrken.
3. Udvikl finansielle løsninger, der understøtter de kritiske råstoffers
forsynings kæder.
4. Udvikl yderligere kritisk råstof diplomati med henblik på at sikre for-
syning og diversificering.
5. Yderlig udvikle af fælles strategier med andre globale købere i
G7/OECD (f.eks. Japan).
6. Yderlig fremme det uudnyttede potentiale af indenlandske ressour-
cer i EU, forbundet med bedre standarder og integration med indu-
strien på forskellige niveauer i værdikæden.
7. Styrk europæisk ekspertise inden for forskning og innovation (F&I) i
alternative materialer eller processer til at substituere kritiske råstoffer
i forskellige anvendelser.
8. Cirkularitet: Skab et reelt indre marked for affald og genanvendelse
i Europa.
9. Accelerér opbygningen af et bæredygtigt marked for kritiske råstof-
fer i EU.
10. Udvikl strategiske lagre for kritiske mineraler i EU.
11. Forbedr gennemsigtigheden af finansielle markeder for en-
groskontakter for kritiske mineraler i EU.
Kort
Kort
Kort
Kort
Kort
Mellem
Kort/mel-
lem
Kort
Kort/mel-
lem
Mellem-
langt
Mellem
Mellem
Kort/mel-
lem
Kort
Kort
Side 2 | 9
EU-note - 2024-25 - E 4: Draghirapporten: EU’s faldende konkurrenceevne kalder på omfattende politisk handling og massive investeringer
2926432_0003.png
Digitalisering og avancerede teknologier: Højhastigheds-/kapacitetsbredbånd
forslag: Forslag vedr. ny »EU-telelov«
1. Reformér EU’s
standpunkt til regulering
og konkurrence for at fuld-
Kort/mel-
føre det digitale indre marked for telekommunikation, harmonisere
lem
reglerne og favoriser grænseoverskridende fusioner og operationer.
2. Harmoniser EU-omfattende spektrum licenser også for satellitfor-
Mellem/
bindelser, og design auktioner med længere varighed og færre restrik- langt
tioner for EU som helhed.
3. Simplificer og harmoniser regulering for cybersikkerhed og lovlig af- Kort/mel-
lytning (LI), og forbedr samarbejdet
mellem EU’s agenturer for cyber-
lem
sikkerhed.
4. Skab incitamenter til at etablere ny infrastruktur ved at fastsætte fri- Mellem
ster for ældre teknologier.
5. Introducer »passporting« af B2B-tjenester for at muliggøre, at ope-
Kort
ratører i én medlemsstat kan tilbyde tjenester i hele EU.
6. Styrk EU-baserede telekommunikationsudstyr og
–softwareleveran-
Kort/mel-
dører
for at understøtte EU’s åbne strategiske autonomi.
lem
7.Koordiner tekniske standarder for »edge computing«, netværks-
Mellem/
API'er og IoT på EU-niveau.
langt
Digitalisering og avancerede teknologier: HPC-/AI-/kvante-/cloud-forslag: en ny
»EU
cloud- og AI-udviklingslov«
1. Øg beregningskapaciteten dedikeret til træning og finjustering af AI- Kort/mel-
modeller og opret en EU-dækkende ramme for at levere computer-
lem
kraft til innovative
SMV’er.
2. Identificér prioriterede AI-vertikale applikationer for EU, der tilskyn-
Mellem
der EU-virksomheder til at deltage i deres udvikling og udbredelse i
vigtige industrisektorer.
3. Udnyt EU-dækkende koordinering og harmonisering af nationale
Kort
»AI-sandbox-regimer« og sikre harmoniseret og forenklet implemen-
tering af GDPR.
4. Definer en samlet EU-dækkende politik og opholdskrav for offent-
Kort/mel-
lige forvaltningers cloudtjenester samt EU-dækkende politikker om
lem
følsomme oplysninger for samarbejde mellem private cloududbydere
og »hyperscalere«.
5. Vedtag en pasordning for det indre marked for alle EU-leverede
Kort/mel-
cloudtjenester.
lem
6. Understøt datamæglere som prægodkendte dataformidlere med
Mellem/
gentagende godkendelse sikret af en dataombudsmand.
langt
7. Optrap samarbejdet mellem EU og USA for at sikre adgange til
Mellem
cloud- og datamarkeder.
Digitalisering og avancerede teknologier: halvlederforslag: En revideret forord-
ning om europæiske mikrochips
1. Muliggør udviklingen af en ny EU halvlederstrategi ved at etablere
Kort/mel-
et EU halvlederbudget, koordinere efterspørgselskrav, indføre EU-
lem
præferencer i indkøb og en ny »fast-track-IPCEI«.
2. Lancér den nye EU-halvlederstrategi, herunder: i) finansiering til in- Mellem
novation og etablering af testlaboratorier i nærheden af eksisterende
ekspertisecentre; ii) tilskud eller skatteincitamenter til forskning og ud-
vikling (R&D) for fabrikantløse virksomheder, der er aktive inden for
chipsdesign og støberier i udvalgte strategiske segmenter; iii) støtte til
innovationspotentiale i mainstream-chips; og iv) koordineret EU-ind-
sats i back-end 3D avanceret emballage, avancerede materialer og
efterbehandlingsprocesser.
3. Understøt konsolidering og lederskab inden for fremstillingsudstyr
Kort/mel-
som reaktion på konkurrenternes eksportrestriktioner.
lem
Side 3 | 9
EU-note - 2024-25 - E 4: Draghirapporten: EU’s faldende konkurrenceevne kalder på omfattende politisk handling og massive investeringer
2926432_0004.png
4. Frem en venlig EU-dækkende tilladelsesordning for chips.
5. Lancér en langsigtet EU-plan for kvantechips.
6. Forudse en chipunderkomponent af programmet for digitale færdig-
heder for at tiltrække, udvikle og fastholde kompetencer i verdens-
klasse inden for avanceret elektronik og halvledere.
Energiintensive industrier
1. Forøg niveauet af koordination på tværs af de forskellige politikker
med indvirkning på EU (for eksempel energi, klima, miljø, handel, cir-
kularitet og vækst).
2. Sikr adgang til en konkurrencedygtig forsyning af naturgas i under
omstillingen samt tilstrækkelig og konkurrencedygtig dekarboniseret
elektricitet og rene brintressourcer.
3. Simplificer og fremskynde tilladelsesprocesser, og reducere »com-
plaince« udgifter, overdrevent bureaukrati og reguleringsbyrden.
4. Videreudvikl de finansielle løsninger (såsom finansielle garantier)
for EU’s energiintensive industrier, for at forbedre markedsfinansie-
ringsvilkårene.
5. Styrk relevant finansiering til at støtte dekarbonisering af energiin-
tensive industrier, begyndende med at øremærke indtægterne fra
kvotehandelssystemet (ETS).
6. Simplificer, fremskynd og harmoniser allokeringsmekanismer for til-
deling af tilskud. Vedtag fælles instrumenter på tværs af medlemssta-
ter, såsom den Europæiske Brintbank og »differencekontrakter«.
7. Overvåg og forbedr designet af CO
2
-grænsetilpasningsmekanis-
men (CBAM) under overgangsfasen. Evaluér, hvorvidt reduktion af
gratis ETS-kvoter skal udskydes, hvis implementeringen af CBAM vi-
ser sig at være ineffektiv.
8. Stimuler efterspørgslen efter grønne produkter ved at fremme gen-
nemsigtigheden og indføre standardiserede kriterier for lav-karbonise-
ring for offentlige indkøb.
9. Forbedr cirkulariteten af råmaterialer (genanvendelsesrater, af det
indre marked for cirkularitet, stimulér efterspørgslen, hvor det er nød-
vendigt).
10. Sikr en effektiv udformning af globale handelsaftaler og evnen til
at reagere, hvor det er berettiget.
11. Koordinér etableringen af grønne regionale industriklynger om-
kring EU’s
energiintensive industrier.
Rene teknologier (cleantech)
1. Sikr fuld, accelereret implementering af NZIA.
2. Indfør i offentlige indkøb og i udbud for »differencekontrakter« en
eksplicit minimumskvote for udvalgte lokalt producerede innovative og
bæredygtige produkter og komponenter
hvor det er nødvendigt at
nå EU’s
produktionsmål.
3. Frem andre former for aftagning af udvalgte lokale producerede
teknologier, såsom krav og belønninger i EU’s og EIB’s
finansierings-
ordninger samt i nationale støtteordninger.
4. Mobiliser private og offentlig finansiering til rene teknologiløsninger,
især ved at: i) strømline og simplificer adgangen til EU’s offentlige fi-
nansiering, øge resourceniveauet og udvide støtten til driftsomkost-
ninger (driftsudgifter (OPEX)); ii) styrke dedikerede finansieringsord-
ninger for at tiltrække privat kapital; iii) introducere dedikerede vækst-
kapitalinstrumenter.
5. Definér rene teknogier som et af de strategiske prioriterede områ-
der i et fokuseret 10. EU-rammeprogram for F&I med prioriteret
Kort
Langt
Kort/mel-
lem
Kort
Kort/mel-
lem
Kort
Kort
Kort/mel-
lem
Kort/mel-
lem
Kort/mel-
lem
Kort
Kort
Kort/mel-
lem
Kort/mel-
lem
Kort
Kort
Kort
Kort/mel-
lem
Kort
Side 4 | 9
EU-note - 2024-25 - E 4: Draghirapporten: EU’s faldende konkurrenceevne kalder på omfattende politisk handling og massive investeringer
2926432_0005.png
adgang til finansiering af innovation, en ny dedikeret konkurrenceev-
nefællesindsats og gennembrudsinnovationsprogrammer).
6. Diversificér forsyningskilder og etabler industripartnerskaber med
tredjelande.
7. Udvikl og håndhæv en ensartet model for bæredygtig og innovativ
teknologicertificering.
8. Optimer udenlandske direkte investeringer og beskyt EU's »know-
how« ved at benytte klausuler for vidensdeling og beskytte intellektu-
elle ejendomsrettigheder.
9. Saml en kvalificeret arbejdsstyrke gennem gensidig anerkendelse
af færdigheder på tværs af EU og let adgang til arbejdstilladelser for
at tiltrække talenter.
10. Styrk koordineringen på EU-niveau i samarbejde med industri og
forskningscentre, begyndende med: overvågning af forsyningskæder,
definition af standarder og minimale kritiske kapaciteter, og koordine-
ring af forsknings- og udviklingsindsatser (f.eks. Fælles indsatser og
vigtige projekter af fælles europæisk interesse (IPCEI)).
Bilindustrien
1. Sikr konkurrencedygtige omstillingsomkostninger, startende med
energikilder og automatisering af arbejdskraft.
2. Udvikl en EU-handlingsplan for bilindustrien, der øger koordinerin-
gen både vertikalt og horisontalt i værdikæden.
3. Sikr regulatorisk sammenhæng, forudsigelighed og passende ti-
ming og høring for kommende regulering. Vedtag en teknologineutral
tilgang i gennemgangen af Fit-for-55-pakken.
4. Frem standardisering.
5. Opret forstærkede »Net-Zero Acceleration Valleys« dedikeret til bil-
økosystemet.
6. Støt udviklingen af opladnings- og tankningsinfrastruktur.
7. Sikr, at en sammenhængende digital politik for bilindustrien er på
plads, der omfatter dataøkosystemet og AI-udviklingsbehov.
8. Støt fælles europæiske projekter inden for de mest innovative om-
råder, såsom overkommelige europæiske elbiler, softwaredefinerede
køretøjer og løsninger for autonom kørsel (software defineret kørsel
(SDV) og selvkørende kørsel (AD) i fremtiden, samt cirkularitetsværdi-
kæden.
9. Luk kompetencehuller og imødekomme behovet for omskoling.
10. Skab lige konkurrencevilkår globalt og forbedre markedsadgang.
Forsvar
1. Gennemfør hurtigt den foreslåede europæiske forsvarsindustrielle
strategi (EDIS) og vedtagelsen af det europæiske forsvarsindustripro-
gram (EDIP).
2. Forøg væsentligt aggregeringen af efterspørgsel på forsvarsaktiver
mellem grupper af medlemsstater og forfølg yderligere standardise-
ring og harmonisering af forsvarsudstyr.
3. Udvikl en mellemlang EU-forsvarsindustriel politik, der understøtter
samarbejde, europæisering og integration af små og mellem store
virksomheder i forsyningskæder, samt den strukturelle grænseover-
skridende integration af forsvarsindustrielle aktiver.
4. Stil EU-finansiering til rådighed for udviklingen af EU's forsvarsindu-
strielle kapaciteter.
Kort
Mellem
Kort/mel-
lem
Mellem
Kort/
mellem
Kort/
mellem
Kort/
mellem
Kort/
Mellem
Kort
Mellem
Mellem
Mellem
Kort/mel-
lem
Kort/mel-
lem
Mellem
Kort
Kor
Mellem
Mellem
Side 5 | 9
EU-note - 2024-25 - E 4: Draghirapporten: EU’s faldende konkurrenceevne kalder på omfattende politisk handling og massive investeringer
2926432_0006.png
5. Forbedr adgangen til finansiering for den europæiske forsvarsindu-
stri, herunder ved at fjerne restriktioner på adgang til EU-finansierede
finansielle instrumenter.
6. Indfør et styrket europæisk præferenceprincip og væsentlige incita-
mentsmekanismer til at prioritere europæiske forsvarsløsninger og ek-
spertise over ikke-EU-løsninger.
7. Sikr, at EU's konkurrencepolitik muliggør industriel forsvarskonsoli-
dering kan skaleres, i et nødvendigt omfang.
8. Koncentrér indsatsen og ressourcerne om fælles EU-forsvarsinitia-
tiver inden for F&I/forskning og teknologi og maksimer teknologiske
»spillover« mellem civile og forsvarsinnovationscyklusser.
9. Uddyb kompetencer på EU-niveau for forsvarsindustriel politik, så
de afspejles i EU's institutionelle opbygning.
10. Forbedr koordineringen og kombiner erhvervelsen af amerikanske
systemer blandt undergrupper af EU-medlemsstater.
Rummet
1. Reformér den europæiske styringsramme for rumområdet for at re-
ducere kompleksitet, fragmentering og overlap.
2. Fjern det geografiske returprincip i Den Europæiske Rumorganisa-
tion (ESA) for at reducere fragmenteringen af EU's industrielle base
og modernisere EU's indkøbsregler.
3. Etabler et velfungerende indre marked for rummet gennem en fæl-
les EU-lovgivningsramme.
4. Opret en flerformåls EU-rumfond på EU-niveau.
5. Forbedr adgangen til finansiering for EU's rum relateret små og
mellemstore virksomheder, »startups« og »scaleups« for at sikre, at
de kan vokse i EU.
6. Indfør målrettede europæiske præferenceregler for rumsektoren for
at støtte opskalering af europæiske virksomheder.
7. Definér fælles strategiske prioriteter for rumforskning og -innova-
tion, der skal understøttes af øget koordinering, finansiering og sam-
ling af ressourcer på nationalt og EU-niveau.
8. Udnyt yderligere synergier mellem rum- og forsvarsindustrielle poli-
tikker.
9. Definér en EU-politisk ramme for opsendelser med det formål at
sikre autonom adgang til rummet.
10. Frem yderligere adgang til internationale rummarkeder.
Medicinalområdet
1. Maksimér effekten af EU's sundhedsdataområde, f.eks. ved at faci-
litere adgangen til og deling af elektroniske patientjournaler, udnytte
DARWIN EU®-netværket og opskalere kapaciteten for genom se-
kventering.
2. Strømlin oprettelsen og styringen af flere nationale kliniske forsøg
inden for EU for at fremme EU som et attraktivt sted for klinisk R&D.
3. Fremskynd adgangen til markeder gennem koordineret indsats fra
lægemiddelmyndigheder, sundheds teknologiske vurderings (HTA)
myndigheder og offentlige betalere vedrørende vejledning til indu-
strien, prissætning og refusion samt indkøb.
4. Giv klar og rettidig vejledning om brugen af AI i lægemidlers livscy-
klus.
5. Implementér hurtigt og fuldt ud HTA-forordningen og sørg for, at de
nødvendige ressourcer tildeles for at sikre fælles kliniske vurderinger
fra 2025, med det formål at etablere et EU-agentur på lang sigt.
Kort
Kort
Kort
Langt
Mellem
Kort
Mellem
Kort
Kort
Mellem
Kort
Kort
Langt
Mellem
Kort
Mellem
Kort/mel-
lem
Mellem
Mellem
Mellem
Kort/langt
Side 6 | 9
EU-note - 2024-25 - E 4: Draghirapporten: EU’s faldende konkurrenceevne kalder på omfattende politisk handling og massive investeringer
2926432_0007.png
6. Forbedr forretningsforudsigeligheden gennem en løbende evidens-
baseret dialog med interessenter for at understøtte EU's politiske be-
slutninger om beskyttelsesmekanismer for nye lægemidler.
7. Øg og fokuser offentlige investeringer i R&D (i EU, f.eks. ved at
støtte et antal verdensklasse innovationsknudepunkter inden for livs-
videnskab til avancerede terapeutiske lægemidler (ATMP'er).
8. Mobilisér private investering til R&D i EU og styrk det understøt-
tende miljø.
9. Udvikl strategiske internationale partnerskaber for at styrke EU's in-
ternationale handelsposition inden for farmaceutiske produkter.
Transport
1. Forbedr infrastrukturplanlægningen med primært fokus på konkur-
renceevne som et supplement til samhørighed og en udvikling mod
fuldt multimodal transport.
2. Mobilisér offentlig og privat finansiering: i) øg EU's og medlemssta-
ternes ressourcer til grænseoverskridende forbindelser, militær mobili-
tet, klimaresiliens; ii) introducer eller forstærk ordninger til at tiltrække
og reducere risici for privat finansiering.
3. Fjern barrierer for integration og »interoperationalitet« i alle seg-
menter.
4. Fremskynd digitalisering for at øge effektiviteten gennem udvikling
og håndhævelse af incitamenter og standarder.
5. Iværksæt dedikerede EU-innovationsprojekter, der udnytter offent-
lig-private partnerskaber og grænseoverskridende samarbejde for at
tackle udfordringer med dekarbonisering og automatisering i forskel-
lige segmenter.
6. Indfør ordninger for at reducere risici og finansiere dekarbonise-
ringsløsninger i segmenter, der er svære at dekarbonisere.
7. Skab lige konkurrencevilkår for EU-industrien ved blandt andet at
udnytte offentligt indkøb, screening af udenlandske direkte investerin-
ger og en EU-eksportkreditfacilitet.
8. Etabler internationale partnerskaber og udvikl strategisk infrastruk-
tur for at øge global integration, herunder inden for klimapolitik og re-
siliens.
9. Tilpas jobprofiler til den grønne og digitale omstilling for at skabe
mangfoldige og fleksible beskæftigelsesmuligheder og fremme øget
faglig mobilitet.
Accelererende innovationer
1. Bedre finansieringsmiljø for »disruptiv innovation, startups og sca-
leups«: i) øg støtten til »disruptiv« innovation gennem et »ARPA-lig-
nende« agentur; ii) udvid incitamenter til business »angels« og pri-
vate/offentlige »seed«-kapitalinvestorer; iii) udnyt Den Europæiske In-
vesteringsbank (EIB) og nationale promoveringsbanker (NPB'er) til at
mobilisere offentlige-private midler og fremme medinvestering i »ven-
tures«, der kræver større beløb; iv) øg tiltrækningen af europæiske
aktiemarkeder til børsnoteringer (IPOs) og for virksomheder efter at
være blevet børsnoteret; v) gennemgå Solvens II-kravene og udsted
innovative investeringsretningslinjer for EU-pensionsplaner.
2. Design enklere og mere slagkraftigt 10. EU-rammeprogram F&I:
ændre fokus ved det næste rammeprogram (FP10) på udvalgte priori-
teter (nye »EU-konkurrenceevneprioriteter«) og øg budgettet til 200
milliarder euro.
3. Frem akademisk ekspertise og verdensførende institutioner: i) op-
skalér budgettet til grundforskning gennem Det Europæiske Forsk-
ningsråd (ERC); ii) lancer et højt konkurrencepræget program for at
Mellem/
langt
Mellem
Mellem
Mellem/
langt
Kort
Mellem
Mellem
Kort/mel-
lem
Kort/mel-
lem
Kort/mel-
lem
Mellem
Mellem
Mellem
Kort/mel-
lem
Kort
Kort/mel-
lem
Side 7 | 9
EU-note - 2024-25 - E 4: Draghirapporten: EU’s faldende konkurrenceevne kalder på omfattende politisk handling og massive investeringer
2926432_0008.png
fremme fremkomsten af verdensførende forskningsinstitutioner (et
»ERC for institutioner« program); iii) introducer en gunstig ordning for
at tiltrække topforskere (»EU Chair«); iv) fremme mobiliteten for for-
skere ved at udvide Erasmus+; v) udvikle en europæisk ramme til at
lette fundraising fra den private sektor til offentlige universiteter.
4. Investér i verdensførende forsknings- og teknologiinfrastruktur: øg
investeringerne.
5. Mer Forskning og investering, og styrket koordinering af politikker
gennem en forsknings- og innovationsunion:
i) forny forpligtelsen til at øge EU's F&I-udgifter til 3 pct.;
ii) etablér en EU-handlingsplan for F&I; koordiner medlemsstaternes
F&I-planer, fastsæt prioriteter, fremme samarbejde og iværksæt fæl-
les projekter.
6. Mer gunstigt og enklere reguleringsmiljø for innovative virksomhe-
der: i) udvikle en ny plan for deling af royalties mellem forskere og
universiteter eller forsknings- og teknologiorganisationer (RTO'er); ii)
indfør et enhedspatentsystem i alle medlemsstater; iii) introducer en
ny EU-dækkende statut for innovative »ventures« »Innovativ Europæ-
isk Virksomhed«); og iv) gennemgå reglerne for offentlige indkøb for
at fremme strategisk innovation.
7. Delt velstand som en grundlæggende driver for EU-innovation: i)
fremme en koordineret reduktion af indkomstskatter for lav- til mellem-
indkomst arbejdere; ii) adressere praksisser, der begrænser arbejds-
styrkens mobilitet mellem virksomheder, såsom konkurrenceklausuler
og aftaler om ikke at ansætte andres medarbejdere.
Udlign kompetenceforskellen
1. Indsaml og udnyt detaljerede data om færdighedsbehov, lagre og
strømme (»færdighedsintelligens«) til at udforme politikker for færdig-
hed.
2. Revider læseplaner i lyset af ændrede færdighedsbehov.
3. Forbedr og harmonisér færdighedscertificeringer, der er fælles for
alle EU-medlemsstater, og anerkend og valider færdigheder opnået
gennem forskellige læringsveje, erhvervsuddannelse og arbejdsbase-
ret læring.
4. Gentænk udformning, finansiering og implementering af færdig-
hedspolitikker: i) afsæt en minimumsandel til voksenuddannelse og
erhvervsuddannelse; ii) fokuser på strategiske sektorer og erhverv; iii)
inkludér strengere krav til design, implementering og ønsket effekt af
programmerne; iv) evaluer og sammenlign systematisk effektiviteten
af politikinitiativer for færdigheder inden for og på tværs af medlems-
stater via dedikerede evalueringsenheder.
5. Fokuser på voksenuddannelse og sikr tilstrækkelig tilgængelig fi-
nansiering fra medlemsstater og private organisationer (herunder at
give incitamenter til virksomheder til at afsætte flere ressourcer til ud-
dannelse, f.eks. ved at tilbyde skattefordele).
6. Frem og reformér erhvervsuddannelse (VET) i partnerskab med
VET-udbydere, arbejdsgivere, brancheforeninger og fagforeninger.
7. Tiltræk flere højt kvalificerede arbejdstagere uden for EU ved at
lancere en ny »Tech Skills Acquisition Fund« til et nyt EU-visumpro-
gram; et stort antal EU-stipendier til bachelor-, kandidat- og Ph.d.-stu-
derende; studenterpraktikophold og kandidatkontrakter i deltagende
forskningscentre og offentlige institutioner.
8. Reducér fejltildelingen af fremtidige talenter ved at implementere
programmer til støtte for talentfulde børn fra dårligt stillede bag-
grunde.
Mellem
Kort
Kort
Kort/mel-
lem
Kort
Kort/
mellem
Kort/
mellem
Kort/
mellem
Kort
Kort/
mellem
Kort/
mellem
Kort/
mellem
Side 8 | 9
EU-note - 2024-25 - E 4: Draghirapporten: EU’s faldende konkurrenceevne kalder på omfattende politisk handling og massive investeringer
2926432_0009.png
9. Adressér mangel på færdigheder i kritiske værdikæder.
10. Frem ledelsesevner i små og mellemstore virksomheder ved: i) at
skabe akkrediteringssystemer og incitamenter for at hæve kvaliteten
af lederuddannelser; ii) lette opnåelsen af ledelsesevner gennem brug
af »kuponer« til at hyre midlertidige ledere.
11. Forbedr tilgængeligheden og arbejdsvilkårene for lærere.
12. Øg arbejdsmarkedsdeltagelsen.
Kort/
mellem
Kort/
mellem
Mellem
Kort/
mellem
Bedre styreformer i EU
1. Ændring af fokus: Udvikl en ny ramme for koordinering af konkur-
renceevne.
2. Iværksæt en EU-dækkende undersøgelse for at analysere de natio-
nale parlamenters rolle i overvågningen af subsidiaritetsprincippet.
Styrk de nationale parlamenters og medlemsstaternes rolle og admi-
nistrative kapacitet i at kontrollere EU-institutionernes lovgivningsakti-
viteter.
3. Filtrer fremtidige initiativer til vedtagelse, bygget på forslag under
»simplificering«, såsom en enkelt metode til at vurdere omkostnin-
gerne ved regulering og en opdateret konkurrenceevnetest.
4. Fremskynd: Generaliser rådets afstemninger, så de er underlagt
kvalificeret flertal (QMV) i stedet for enstemmighed.
5. Vælg en model for dybere integration baseret på »koncentriske
cirkler«, herunder styrket samarbejde eller koalitioner af de villige,
hvor handling på EU-niveau hæmmes eller blokeres af eksisterende
procedurer.
6. Indgå en interinstitutionel pagt, der præciserer og udvider brugen af
artikel 122 i TEUF for at facilitere hurtige EU-tiltag under kriser.
7. Simplificering: Strømlin EU's regelsæt under en næstformand for
simplificering, herunder koordinering af en ny »evalueringsbank«, der
stresstester eksisterende EU-reguleringer.
8. Brug en enkelt, klar metode til at kvantificere omkostningerne ved
ny lovgivning for EU-institutioner og medlemsstater.
9. Minimer omkostningerne ved medlemsstaternes gennemførelse og
styrk håndhævelsen af lovgivningen for det indre marked.
10. Oprethold proportionalitet for små og mellemstore virksomheder
og virksomheder med en vis værdig »small mid-caps«) i EU-lovgiv-
ningen, herunder ved at udvide afhjælpende foranstaltninger til min-
dre mellemstore virksomheder.
11. Gennemgå Kommissionens system for ekspertgrupper.
12. Opret »EU-innovationsknudepunkter« for at støtte medlemsstater-
nes indsats for at definere »sandbox« og fremme deres brug på tværs
af lande ved at tilbyde centraliseret information til EU-virksomheder.
Kort/
mellem
Kort
Kort/
mellem
Kort/
mellem
Mellem/
langt
Kort/
mellem
Mellem
Mellem/
langt
Mellem
Kort/mel-
lem
Kort/
mellem
Mellem/
langt
Dette dokument er udarbejdet af Folketingets Administration til brug for medlemmer af
Folketinget. Efter ønske fra Folketingets Præsidium understøtter Folketingets Admini-
stration det parlamentariske arbejde i Folketinget, herunder lovgivningsarbejdet og den
parlamentariske kontrol med regeringen ved at yde upartisk faglig bistand til medlem-
merne. Faglige noter udarbejdet af Folketingets Administration er i udgangspunktet of-
fentligt tilgængelige.
Titlerne på Draghirapportens forslag er oversat fra engelsk.
Side 9 | 9