Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del
Offentligt
2957108_0001.png
Klik og vælg dato
J.nr. 2022 - 14328
Til Folketinget
Europaudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 21 af 25. november 2024 (alm. del).
Rasmus Stoklund
/ Jeanette Rose Hansen
EUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om hvor mange penge der forventes at tilfalde sagsøgerne, hvis EU-Domstolens vurdering af de præjudicielle spørgsmål om den danske moms på medielicens (C-573/22) går imod Skatteministeriets fortolkning , og der dermed skal tilbagebetales moms.
2957108_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes i forlængelse af Europaudvalgets møde den 22. november 2024 oplyse,
hvor mange penge der forventes at tilfalde sagsøgerne, hvis EU-Domstolens vurdering af
de præjudicielle spørgsmål om den danske moms på medielicens (C-573/22) går imod
Skatteministeriets fortolkning, og der dermed skal tilbagebetales moms af medielicens i
perioden 2007-2017, som sagsøgerne har nedlagt påstand om. Ministeren bedes endvidere
vurdere, hvilke øvrige konsekvenser et sådant udfald af sagen vil have for Danmark, og
hvorvidt der kan være tale om forældelse.
Svar
Jeg kan oplyse, at der i alt verserer fire retssager mod Skatteministeriet ved de danske
domstole om moms på licens, hvoraf det i én af sagerne blev besluttet at stille spørgsmål
til EU-Domstolen (sag C-573/22, Foreningen C m.fl.). Sagerne drejer sig om, hvorvidt
Danmark har været berettiget til at lægge moms på medielicens (før det blev besluttet at
omlægge medielicensen til at blive opkrævet via skatten).
Hvis Skatteministeriet ikke får medhold, er det vurderingen, at det kan få væsentlige øko-
nomiske konsekvenser for staten, da sagsøgerne i søgsmålene kræver den evt. uretmæs-
sige opkrævede moms tilbage. Den eventuelt samlede tilbagebetaling fra staten til sagsø-
gerne inkl. renter er tidligere med en vis usikkerhed skønnet at udgøre ca. 1-1,5 mia. kr.,
idet det præcise beløb bl.a. vil afhænge af, om kravene er forældede.
Det er ikke muligt give et mere præcist skøn over de økonomiske konsekvenser for staten
eller vurdere eventuelle øvrige konsekvenser nærmere, da disse spørgsmål bl.a. afhænger
af, hvordan EU-Domstolen forholder sig til de forelagte spørgsmål i sagen. Det samme
gælder i forhold til spørgsmålet om forældelse, som der ikke er taget stilling til ved de na-
tionale domstole.
Jeg kan oplyse, at der nu er fastsat en dato for dommen fra EU-Domstolen. Der afsiges
dom den 19. december 2024. Generaladvokaten fremsatte sit forslag til afgørelse den 12.
september 2024, hvilket er skridtet før domsafsigelsen. Forslaget til afgørelse flugter med
den danske regerings synspunkter i sagen. Det bemærkes, at forslaget til afgørelse ikke er
bindende for EU-Domstolen, så dommerne kan i sidste ende træffe en anden afgørelse.
Når dommen er afsagt, vil de nationale domstole, som sagerne er anlagt ved, og parterne i
sagerne skulle analysere indholdet af dommen og vurdere eventuelle konsekvenser for sa-
gerne.
Side 2 af 2