Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del
Offentligt
2986329_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
05. marts 2025
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 61 (alm. del) af
5. februar 2025
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af drøftelsen på Europaudvalgets møde den 17. ja-
nuar 2025 sende en oversigt over EU’s samlede lån til Ukraine med angivelse
af lånenes størrelse, renteniveau, frist for tilbagebetaling, EU’s finansiering af
lånene, og om de kan anvendes til afdrag på andre EU-lån?
Svar
EU har siden Ruslands fuldskalainvasion af Ukraine i februar 2022 ydet omfat-
tende finansiel og militær støtte til Ukraine. Den finansielle støtte tager blandt
andet form af lån på lempelige vilkår, og EU har siden 2022 enten udbetalt eller
forpligtet sig til at udbetale lån til Ukraine for samlet godt 76 mia. euro,
jf. tabel
1.
Tabel 1
EU’s lånestøtte til Ukraine siden februar 2022
År
Makrofinansiel assistance
(MFA)
Ekstraordinær MFA
Ekstraordinær MFA
Makrofinansiel assistance +
(MFA+)
Ukraine-faciliteten
Ekstraordinær MFA under sa-
marbejdsmekanismen for lån til
Ukraine
3)
(’ULCM’)
Sum
2022
2022
2022
2023
2024-2027
2025
Lånesum
(mia. euro)
1,2
1,0
5,0
18,0
33,0
18,1
4)
76,3
Maksimal løbe-
tid (antal år)
15
25
25
35
2)
35
2)
45
2)
Rentegodtgø-
relse
1)
Nej
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
4)
1)
Ukraine har mulighed for at anmode om rentegodtgørelse og få dækket renteudgifterne af EU.
2)
Omfatter afdragsfri periode de første 10 år.
3)
Lånet er EU’s bidrag til
den samlede G7-lånepakke på 45 mia. euro under samarbejdsmekanismen for lån til Ukraine.
4)
Renter, afdrag og øvrige omkostninger dækkes af ekstraordinære indtægter fra immobiliserede russiske centralbankaktiver.
Kilde: Kommissionen.
Økonomiministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
Telefon 40 20 86 87
Mail [email protected]
EUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 61: Spm. om oversendelse af oversigt over EU’s samlede lån til Ukraine
Lånestøtten fra EU finansieres ved, at Kommissionen optager lån på kapital-
markederne og udlåner til Ukraine på samme vilkår. Det er med til at sikre gun-
stige lånevilkår, herunder renter, der er væsentligt lavere end Ukraine selv ville
kunne opnå finansiering til på kapitalmarkederne. Ifølge Ukraines seneste an-
modning om rentegodtgørelse på MFA+-lånet på 18 mia. euro udstedt i 2023
var renteomkostningerne på 127,9 mio. euro i 1. kvartal 2025 svarende til en
årlig rente på knap 3 pct. Kommissionen anvender samme finansieringsstrategi
for de fleste af sine låneoperationer, og renten på de øvrige lån fra EU til Ukraine
er derfor i samme størrelsesorden.
Af hensyn til Ukraines gældsholdbarhed og mulighed for at tilbagebetale gæl-
den, ydes lånene generelt på meget lempelige vilkår og med lang løbetid. Det
gælder således for de ekstraordinære MFA-lån på samlet omkring 6 mia. euro
udbetalt i 2022, at Ukraine har mulighed for at forlænge lånene og udskyde til-
bagebetalingen af hovedstolen. Lån udbetalt fra 2023 og frem under MFA+-in-
strumentet, Ukraine-faciliteten og det nye ekstraordinære MFA-lån i regi af sa-
marbejdsmekanismen for lån til Ukraine er alle omfattet af afdragsfrihed i de
første ti år, og Ukraine vil derfor ikke skulle betale afdrag på hovedstolen af disse
lån før tidligst 2033. Derudover har Ukraine mulighed for at anmode om rente-
godtgørelse på langt hovedparten af lånene fra EU, hvilket indebærer, at lånenes
renteomkostninger betales af EU. Ukraines udgifter til både renter og afdrag på
EU’s samlede lån er derfor
på nuværende tidspunkt meget begrænsede.
Afdrag, renter og øvrige omkostninger på det nye ekstraordinære MFA-lån på
18,1 mia. euro i regi af samarbejdsmekanismen for lån til Ukraine dækkes som
udgangspunkt af ekstraordinære indtægter fra immobiliserede russiske central-
bankaktiver. Lånet adskiller sig derfor fra EU’s øvrige lånestøtte ved, at det
efter
planen ikke skal tilbagebetales af Ukraine selv, men i stedet har til hensigt at
fremrykke den allerede planlagte støtte fra de ekstraordinære indtægter fra im-
mobiliserede russiske centralbankaktiver. Ordningen skal derfor ses i forlæn-
gelse af EU’s tidligere arbejde med at anvende de ekstraordinære indtægter fra
immobiliserede russiske centralbankaktiver til at støtte Ukraine. De ekstraordi-
nære indtægter ventes årligt at udgøre 2,5-3,5 mia. euro. Den første tranche på
3 mia. euro af det ekstraordinære MFA-lån på 18,1 mia. euro blev udbetalt til
Ukraine i januar 2025, og hele lånet vil efter planen blive udbetalt i løbet af
2025. Udbetalingerne under lånet vil ikke være knyttet til bestemte udgiftsty-
per, men skal sikre Ukraine finanspolitisk råderum til at træffe sine udgiftsvalg
ud fra landets mest presserende behov, herunder dets genopretning og genop-
bygning samt dets selvforsvar mod Ruslands angrebskrig. Det er således ikke
formålet med det ekstraordinære MFA-lån, at det skal gå til at tilbagebetale tid-
ligere lån fra EU.
Det gælder generelt for
EU’s finansielle støtte via de forskellige instrumenter,
at
støtten fortrinsvis udbetales som budgetstøtte, der har til formål at afhjælpe
Ukraines finansieringsbehov og dermed forhindre, at Ukraine fx vil være nød-
saget til at benytte monetær finansiering eller til at gennemføre finanspolitiske
stramninger.
Side 2 af 3
EUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 61: Spm. om oversendelse af oversigt over EU’s samlede lån til Ukraine
I tillæg til den direkte finansielle støtte fra EU gennemgået oven for ydes der lån
til Ukraine gennem fx Den Europæiske Investeringsbank (EIB).
Med venlig hilsen
Stephanie Lose
Økonomiminister
Side 3 af 3