Tak, formand. Jeg er stor tilhænger af veteranbiler, og hvert år, når der er Krudtværksfestival i Frederiksværk, så er en af attraktionerne, at veteranbiler fra nær og fjern kommer og skaber god stemning i området. Det er jo det, der er temaet for det beslutningsforslag, vi i dag skal behandle for Danmarksdemokraterne, om at fjerne de periodiske afgifter på veterankøretøjer. Forslaget indebærer en afskaffelse af vægtafgiften samt eventuel udligningsafgift, privat benyttelsestillæg og partikeludledningstillæg for alle veterankøretøjer.
Jeg vil som sagt gerne understrege, at jeg er enig med forslagsstillerne i, at veterankøretøjer er en vigtig del af vores kulturarv, og at vi skal bevare de her historiske køretøjer. De er festlige, og mange har stor glæde af at eje en veteranbil og have det som en hobby. Regeringen vil derfor også fastholde den lempelige beskatning af veteranbiler, som allerede gælder i dag.
Inden jeg knytter et par bemærkninger til den lempelige beskatning af veteranbiler, vil jeg gerne henvise til, at alle køretøjer, der er registreret første gang for mere end 35 år siden, betragtes som veterankøretøjer i afgiftsmæssig forstand. Sådan har det været, siden det såkaldte originalitetskrav blev afskaffet den 1. juli 2021. Før det tidspunkt skulle klassiske biler være i original stand for at kunne have den gunstige veteransats. Det fik vi ændret med aftalen om grøn omstilling af vejtransporten fra 2020. Så biler over 35 år, der er ombygget eller vedligeholdt med nye, men måske uoriginale dele, alligevel kan have gavn af de gunstige afgiftsregler for veterankøretøjer. Det var en ændring, som mange veteranbilentusiaster var meget glade for.
For så vidt angår afgiftsbelastningen er jeg meget tilfreds med de særlig gunstige afgiftsregler for veterankøretøjer, både i forhold til registreringsafgift og de løbende afgifter. For et veterankøretøj betales der i dag kun ca. 25 pct. af de periodiske afgifter, der betales for andre køretøjer. En veteranpersonbil, der vejer 1.200 kg, koster f.eks. 685 kr. i halvårlig vægtafgift i 2024; en tilsvarende bil uden veteranstatus koster 2.740 kr. Det er altså en rabat på 75 pct. i forhold til den normale afgift, hvis man kører i f.eks. en Porsche eller en Mercedes fra slutfirserne eller i en anden klassisk bil.
De lempelige afgiftssatser vil også være gældende med den generelle stigning i de periodiske afgifter, der er ved at blive indfaset frem mod 2026, og som ikke er en særskilt stigning for veteranbiler. De periodiske afgifter på veteranbiler vil således fortsat udgøre 25 pct. af, hvad der gælder for andre biler.
En afskaffelse af de periodiske afgifter for veteranpersonbiler skønnes at medføre et mindre provenu på ca. 60 mio. kr. i 2025. Det skønnes samtidig, at en afskaffelse kan medføre en mindre stigning i importen og indregistrering af veteranpersonbiler i Danmark, og at brugen af veteranbiler i en vis grad vil kunne erstatte brugen af yngre biler. Her er det bl.a. et hensyn, at afgiftsstrukturen ikke tilskynder til almindelig brug af veterankøretøjer frem for andre køretøjer, som f.eks. typisk er mere klimavenlige.
Regeringen anerkender som sagt fuldt ud, at veterankøretøjer har historisk betydning, og at de udgør en hobby med stor glædesværdi for mange. Jeg er derfor også glad for, at der for denne kategori af biler betales lempelige satser, i forhold til hvad der gælder for andre køretøjer. Jeg synes, at det nuværende niveau rammer den rette balance, også i forhold til de danskere, der kører i en bil, der ikke er en veteranbil. På baggrund af det kan regeringen ikke støtte forslaget