Europaudvalget 2024-25
KOM (2023) 0257 Bilag 1
Offentligt
2996239_0001.png
27. marts 2025
Samlenotat vedrørende Kommissionens forslag om toldreform-
pakken
1) Forslag om toldreformpakken
KOM(2023)0258
Materialet er udarbejdet af Økonomiministeriet og Skatteministeriet
2
kom (2023) 0257 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forslag om toldreformpakken
2996239_0002.png
Dagsordenspunkt X: Toldreformpakken
1. Resume
Det polske formandskab arbejder for, at Rådet kan vedtage sin generelle ind-
stilling til toldreformpakken i juni 2025.
Toldreformpakken har til formål at afhjælpe udfordringerne med det stigende
antal pakker, der kommer ind i EU fra tredjelande, og som bl.a. udfordrer pak-
kekontrol, produktsikkerhed og europæisk konkurrenceevne.
Toldreformpakken indeholder en række forslag til ændringer af den nuvæ-
rende governance af toldområdet, herunder indførelse af en fælles EU-told-
myndighed og et fælles EU-tolddatacenter, hvortil alle tolddata fremover skal
gå. Forslaget ændrer desuden en række nuværende toldprocesser, herunder
ift. e-handel. Forslaget vurderes foreløbigt, og med stor usikkerhed, at medføre
positive statsfinansielle konsekvenser, som følge af Kommissionens forvent-
ning om højere toldindtægter i EU. Dertil skønnes det, at forslaget vil medføre
væsentlige administrative udgifter for skatteforvaltningen, herunder særligt
til overgangsperioden. Omkostningerne kan dog stige frem mod 2037 pga. ud-
gifter forbundet med it-udvikling og paralleldrift, da de nyligt idriftsatte sy-
stemer, der understøtter den nuværende EU toldkodeks (EUTK), som mini-
mum skal anvendes indtil 2038. Der arbejdes fortsat på at konsolidere og ned-
bringe de administrative konsekvenser af forslaget. Kommissionen forventer
udgifter for EU-budgettet til administration af en fælles EU-toldmyndighed og
et EU-tolddatacenter. Kommissionen forventer samtidig stigende toldindtæg-
ter i EU, hvilket vil lede til en besparelse for Danmark gennem lavere ventet
BNI-bidrag. Det skyldes, at toldindtægterne ved forslaget udgør en indtægts-
kilde til EU-budgettet.
Regeringen ser overordnet positivt på forslaget på baggrund af Skattemini-
steriets vurdering af to forhold. For det første har forslaget en række positive
elementer, herunder om øget samarbejde om risikoanalyse og risikokriterier
samt intentionen om at finde løsninger ift. at håndtere den stigende e-handel,
som opvejer forslagets økonomiske konsekvenser. For det andet forventes det
med den nuværende forhandlingssituation, at der kan skabes kvalificeret fler-
tal for en revideret udgave af forslaget, og at en sådan vil blive tiltrådt uagtet
Danmarks position. På den baggrund lægges der op til, at man fra dansk side
i forhandlingerne arbejder på at tilpasse forslaget, så de it-mæssige og admi-
nistrative konsekvenser begrænses, mens man i øvrigt støtter forslaget. Det er
i den forbindelse en prioritet, at den foreslåede EU-toldmyndighed fører til en
reduktion i administration for de nationale toldmyndigheder, og at denne
også retfærdiggør merudgiften gennem EU-budgettet.
Side 2 af 10
kom (2023) 0257 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forslag om toldreformpakken
2996239_0003.png
2. Baggrund
EU's toldunion, der udgør et af kerneelementerne i EU's regler om det indre
marked, indebærer fælles EU-fastlagte toldregler (primært reguleret i forord-
ningen om en EU-toldkodeks), fælles toldsatser over for lande
uden for
EU, og
at der ikke er told på varer, der handles internt
mellem
EU-landene. EU's nu-
værende forordning om en toldkodeks (EUTK) blev vedtaget i 2013.
Kommissionen har gennem flere år arbejdet på en reform af EU’s toldregler, og
temaet har både indgået i en meddelelse fra 2020
”Handlingsplan
for at bringe
toldunionen til det næste niveau”,
kommissionsformand von der Leyens tiltræ-
delsestale og senest som en del af anbefalingerne i rapporten fra den såkaldte
vismandsgruppe. Vismandsgruppen blev nedsat af Kommissionen i efteråret
2021 for at komme
med bud på tiltag, der kunne løfte EU’s toldunion til ”næste
niveau”. Gruppen udgav i 2022 sin rapport, der indeholdt en række anbefalin-
ger. For uddybning af rapporten henvises til samlenotat oversendt til Folketin-
gets Europaudvalg forud for ECOFIN 4. oktober 2022.
Kommissionen fremlagde forslag til en toldreformpakke den 17. maj 2023 på
baggrund af særligt vismandsgruppens anbefalinger. Pakken omfatter tre sepa-
rate forslag til ændrede retsakter: en omfattende reform af EU’s toldkodeks
(EUTK), et forslag om afskaffelse af den toldfri bagatelgrænse på 150 euro samt
et forslag om afledte ændringer i EU's momsdirektiv.
Forslaget til reform af EUTK skal vedtages med kvalificeret flertal efter den al-
mindelige lovgivningsprocedure. Forslaget om afskaffelse af den toldfri bund-
grænse på 150 euro er en rådsforordning, der vedtages med kvalificeret flertal i
Rådet. Momsforslaget vedtages med enstemmighed og behandles særskilt og
indgår derfor ikke i dette notat.
For uddybning henvises til grund- og nærhedsnotat oversendt til Folketingets
Europaudvalg hhv. den 10. oktober 2023 (reformen af EU's toldkodeks) og 4.
september 2023 (afskaffelse af tærsklen for toldfritagelse).
3. Formål og indhold
Der er et stigende antal pakker, der kommer ind i EU fra tredjelande, og det
udfordrer den nuværende pakkekontrol. Udfordringen består først og fremmest
i den store mængde, som stiller krav til, at kontrollen bliver endnu mere effektiv
end den er i dag, men består også i, at en del af pakkerne er af ringe værdi, som
ikke lever op til de krav, vi stiller i EU om bl.a. produktsikkerhed. Og endelig er
der selvfølgelig de ulovlige varer som narko og våben, hvor de kriminelle hele
tiden forsøger sig med nye metoder for ikke at blive opdaget. Reformpakken skal
afhjælpe disse udfordringer og fremtidssikre EU's toldregler. Med forslaget af-
skaffes bagatelgrænsen på 150 euro, som betyder, at der fremover skal betales
told fra første krone, ligesom der gælder for moms. Samtidig gøres e-handels-
platforme som fx Temu ansvarlige for at indberette data og opkræve tolden. Det
er med til at skabe lige konkurrencevilkår og sikre større compliance.
Side 3 af 10
kom (2023) 0257 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forslag om toldreformpakken
2996239_0004.png
Dertil skal forslaget adressere mangler og uhensigtsmæssigheder i den nuvæ-
rende toldunion gennem blandt andet en ny EU-toldkodeks. Forslagene skal
bl.a. medføre bedre risikoanalyser på tværs af EU på baggrund af data, som skal
leveres til én central dataenhed frem for de 27 EU-landes respektive systemer
og oprettelse af en fælles EU-toldmyndighed i form af et centralt agentur. For-
slagene adresserer også udfordringer ved den stærkt stigende e-handel, der vur-
deres at være en udfordring for EU-landene at håndtere uden nye løsninger.
Boks 1
Hovedelementer i toldreformen
Ny EU-told-
myndighed
og nyt EU-
tolddatacen-
ter
Eksisterende regler
Nationale
toldmyndigheder
har ingen overliggende central
myndighed.
Kommissionens forslag
Etablering af en EU-toldmyndighed, der skal
supplere de nationale myndigheders opga-
vevaretagelse. Etablering af EU-tolddata-
center, som erhvervslivet gradvist fra 2032
Der er it-løsninger i hvert EU- skal angive alle data direkte til, og som fra
land og kun få fælles it-løsnin- 2037 erstatter (dele af) nationale it-syste-
ger på enkelte områder samt mer, og fælles kontrolindsatser.
fx fælles indgang for virksom-
heder i visse tilfælde.
Det er i dag muligt for private Afskaffelse af den toldfri grænse på 150
at importere varer uden at be- euro, så der skal betales told af alle varer.
tale told af disse varer, forud- E-handelsplatforme
bliver ”formelle importø-
sat at værdien er under 150
rer” med ansvar for angivelse af data, told-
euro. En forenklet toldangi- opkrævning samt varernes overholdelse af
velse til understøttelse af anden lovgivning, hvor koblingen til sektor-
momsreglerne.
reguleringen tydeliggøres.
Formål og gevinster
Fælles risikoanalyser,
udvikling, drift og vedli-
geholdelse af fælles it-
løsninger.
Én central dataindgang
og et fælles datagrund-
lag.
Regulere e-handel med
henblik på at højne sik-
kerheden og overhol-
delse af sektorlovgiv-
ningen (fx kemi, miljø)
og skabe lige konkur-
rencevilkår i forhold til
varer, der importeres
og sælges af europæi-
ske virksomheder.
Ens sanktionering for at
forhindre uheldige incita-
menter og sikre gen-
nemskuelighed.
Forenkling af toldproces-
ser med henblik på byr-
delettelser for virksom-
heder.
Tiltag ift. e-
handel
her-
under afskaf-
felse af toldfri
bagatel-
grænse
150 euro
Øget harmo-
EU-landene skal nationalt ind-
nisering
af
føre sanktioner for manglende
sanktioner
overholdelse af toldlovgivnin-
gen.
Nye definitio-
Toldkodeks indeholder de defi-
ner og told-
nitioner og toldprocesser, der
processer
gælder for fortoldning mm.,
herunder ny
herunder regler om toldangi-
velse, import, eksport, bestem-
godkendelse
melser om udskydelse af told-
til virksomhe-
betaling, transit af varer osv.
der
Autoriserede økonomiske ope-
ratører (AEO)
Bevillinger til virksomheder, der
opfylder en række kriterier, så
de kan opnå status som såkaldt
autoriseret økonomisk operatør
og dermed opnå fordele, når de
importerer eller eksporterer va-
rer.
Der gælder i dag en forenklet
Forenklet
ordning
for
ordning for autoriserede øko-
nomiske operatører (AEO).
godkendte
virksomhe-
Med AEO-bevillingen får virk-
der
somhederne en række fordele i
forbindelse med handel og kon-
trol af varer fra lande uden for
EU.
Harmonisering af sanktioner for overtrædelse
af toldregler i form af konkrete bestemmelser
om, hvad der skal sanktioneres, hvordan og
hvor meget.
Bredere definition af toldmyndigheder. Nye
definitioner af importør og eksportør, der gø-
res eneansvarlig for alt i fortoldningsproces-
sen. Nye og ændrede toldprocesser, der kan
føre til store omvæltninger for både myndig-
heder og virksomheder.
Ny ”Trust and Check Trader”-ordning
Etablering af en ny kategori af virksomheder,
der erstatter den eksisterende bevillingsord-
ning, og samtidig pålægger nye krav om fx
realtidsadgang til virksomhedernes data,
mod mulighed for selv at stå for toldopkræv-
ning uden væsentlig indblanding fra toldmyn-
dighederne.
Kommissionen foreslår en tilpasset ordning Ordningerne for autori-
for godkendte virksomheder, den såkaldte serede operatører har til
”Trust and Check Trader”-ordning.
hensigt at forenkle told-
behandlingen for de om-
fattede virksomheder.
Kilde: Skatteministeriet
Side 4 af 10
kom (2023) 0257 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forslag om toldreformpakken
2996239_0005.png
Forslagets nuværende tidsplan for implementering, som starter i 2028 fsva. e-
handel og afsluttes i 2038 med fuld implementering af de nye procedurer, vur-
deres at være ambitiøs. Dertil har den nye EU-kommissær,
Šefčovič,
advokeret
for ikrafttræden af e-handelsreglerne allerede i 2026, hvilket vil medføre en
fremrykning af implementeringen af EU-tolddatacenteret og øge kompleksite-
ten yderligere sfa. bl.a. parallel it-udvikling. Det skyldes, at den nuværende for-
ordning om EU’s toldkodeks fortsat er ved at blive implementeret.
Kommissio-
nen anfører, at en forudsætning for implementering af reformpakken er, at den
igangværende implementering af den nuværende forordning om EU's toldko-
deks gennemføres som planlagt inden udgangen af 2025. En fremrykning af
ikrafttræden af e-handelsreglerne vil dog kunne afhjælpe de store udfordringer
der er med kontrol sfa. den voksende mængde små pakker, der skal kontrolleres.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF art. 294) medlovgiver på forslaget. Europa-Parlamentet vedtog 13. marts
2024 sin holdning til Kommissionens forslag.
Europa-Parlamentet ønsker med sine ændringer blandt andet at lægge flere op-
gaver i den fælles EU-toldmyndighed, at inkludere det såkaldte Told-Single
Window (en it-løsning til kommunikation og håndtering af data mellem told-
myndighederne og de mange sektorregler, såsom produktsikkerhedsmyndighe-
der mm.) fuldstændigt i EU's toldkodeks samt ikke mindst fremskynde udvik-
ling og anvendelse af EU's tolddatacenter ved at indføre en reelt dedikeret pilot-
fase, således at EU-tolddatacentret kan fungere fra marts 2026. Samtidig ønsker
Europa-Parlamentet oprettet en særlig platform for rapportering af varer, der
ikke opfylder EU's regler. Flere af de foreslåede ændringer søger desuden at give
mere støtte og assistance til
mikrovirksomheder og SMV’er
end Kommissionens
forslag umiddelbart lægger op til.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at forslaget henhører under EU’s enekompetence, hvor-
for nærhedsprincippet ikke finder anvendelse. Kommissionen anfører desuden,
at de fælles toldregler og -processer, der er fastsat i EU-toldkodeksen, gennem-
føres af EU-landene. Der er ifølge Kommissionen opstået problemer med hen-
syn til at sikre en ensartet gennemførelse og harmonisering i forbindelse med
den eksisterende ramme, hvilket har skabt en fragmentering af processer, prak-
sis og tilgange, der bringer toldunionen i fare. En sådan fragmentering og de
dermed forbundne konsekvenser kan ifølge Kommissionen ikke løses på natio-
nalt plan. Der er derfor behov for et revideret og omfattende sæt regler om told-
processer, fælles dataforvaltning og forvaltning på EU-plan for at løse de kon-
staterede problemer og for at gennemføre dem på samme måde. Dette initiativ
går ikke ud over, hvad der er nødvendigt for at nå disse mål. Ovennævnte ele-
menter styrker hinanden gensidigt og vil muliggøre en betydelig reduktion af
byrden for både offentlige myndigheder og operatører i den private sektor, en
Side 5 af 10
kom (2023) 0257 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forslag om toldreformpakken
2996239_0006.png
effektiv harmonisering af regler og praksis og lige vilkår for de økonomiske ope-
ratører i forbindelse med opfyldelsen af toldrelaterede forpligtelser. Regeringen
er enig i Kommissionens vurdering af, at fastlæggelse af toldregler og -processer
henhører under EU’s enekompetence.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget er en forordning og vil være direkte gældende i Danmark. I Danmark
indeholder toldloven i vidt omfang bestemmelser om kontrolbeføjelser samt
sanktionsmuligheder, men også enkelte bestemmelser, der relaterer sig til told-
kodeksen, bl.a. udformning af den danske sikkerhedsstillelsesordning. Toldbe-
handlingsbekendtgørelsen indeholder regler, der relaterer sig til den praktiske
anvendelse af toldreglerne.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle og administrative konsekvenser
Kommissionen forventer, at forslaget vil øge toldindtægterne til EU med ca. 1
mia. euro årligt. Toldindtægter tilgår EU’s budget fraregnet et administrations-
bidrag, som pt. udgør 25 pct. Forslaget skønnes foreløbigt, og med stor usikker-
hed, at medføre positive statsfinansielle konsekvenser på ca. 160 mio. kr. årligt
fra 2028 som følge af Kommissionens forventning om højere toldindtægter i
EU. Dette skyldes dels et ventet reduceret BNI-bidrag
til EU’s budget samt hø-
jere refusion for toldafregning til Danmark. Kommissionen forventer udgifter
for EU-budgettet, hvoraf den danske andel skønnes at udgøre 5-45 mio. kr. år-
ligt i perioden 2026-2030 og samlet ca. 360 mio. kr. frem til 2038.
Dertil skønner Skatteministeriet foreløbigt administrative udgifter på 35-165
mio. kr. i 2030. Spændet dækker dels over usikkerhed forbundet med skønnet,
dels at forslaget kan indebære et højere kontroltryk, som i sig selv skønnes at
indebære omkostninger på op mod 80 mio. kr. årligt tilsvarende en stigning på
65-100 administrative årsværk. Et højere kontroltryk indebærer, at en større
andel af varer kontrolleres. Det nuværende kontroltryk er i dag fastsat ud fra en
risikovurdering. Skal det fremadrettet fastsættes ud fra en gennemsnitsbetragt-
ning på tværs af EU, vil kontroltrykket potentielt skulle øges betydeligt. Det
øgede kontroltryk vil bringe Danmark på niveau med sammenlignelige EU-
lande.
Omkostningerne kan dog stige frem mod 2037 pga. udgifter forbundet med it-
udvikling og paralleldrift, da de nyligt idriftsatte systemer, der understøtter den
nuværende EUTK, som minimum skal anvendes indtil 2038. Det bemærkes, at
arbejdet med implementering af EUTK ikke er tilendebragt og fortsat er en stor
og kompleks opgave for skatteforvaltningen, hvorfor dele af den danske imple-
mentering af EUTK er udskudt.
Det bemærkes, at afledte nationale udgifter, som følger af EU-retsakter, afhol-
des inden for de berørte ministeriers eksisterende bevillingsrammer, jf. budget-
vejledningens bestemmelser herom.
Side 6 af 10
kom (2023) 0257 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forslag om toldreformpakken
2996239_0007.png
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
De erhvervsøkonomiske konsekvenser afhænger af, hvordan forslaget udfor-
mes. Det er vurderingen, at toldreformen kan indebære betydelige administra-
tive lempelser for virksomhederne, såfremt virksomhederne får mulighed for at
få bevilling som ”Trust & Check Trader”.
En virksomhed med en sådan bevilling
har mulighed for selv at stå for toldopkrævning og toldkontrol uden væsentlig
indblanding fra toldmyndighederne,
jf. boks 1.
Hvis ikke dette er muligt, kan
forslaget indebære betydelige øgede administrative byrder for virksomhederne.
Konsekvenser ved afskaffelse af den toldfri bagatelgrænse.
Med afskaffelsen af den toldfri bagatelgrænse på 150 euro vil der skulle betales
told fra første krone, og den samlede toldbelastning øges deraf. Tolden forventes
i overvejende grad overvæltet på forbrugerne. Dertil må det forventes, at er-
hvervslivet vil overvælte eventuelle økonomiske byrder forbundet med refor-
men på forbrugerne. På den positive side vil forbrugerne opleve større produkt-
sikkerhed grundet den formodede forbedrede toldkontrol og udpegningen af
platforme som ”formelle importører”
med ansvar for angivelse af data, toldop-
krævning samt kontrol med varernes overholdelse af anden lovgivning. Dertil
kommer, at de øgede priser ved køb fra handelsplatforme fra tredjelande kan
medføre, at færre forbrugere vil købe billige og ulovlige varer herfra, og færre
virksomheder fra tredjelande vil sælge til EU grundet den potentielt lavere for-
tjeneste.
8. Høring
Forslaget har været i ekstern høring hos interessenter og erhvervsliv den 1. juli
2023. Der henvises til grund- og nærhedsnotat for uddybning af høringssvar.
Forslaget har ved dets modtagelse på engelsk været udsendt i høring hos inte-
ressenter og erhvervslivet den 23. maj 2023 med frist for afgivelse af hørings-
svar den 1. juli 2023. Der er modtaget høringssvar fra British American Tobacco,
Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Told og Skatteforbund, Danske Ship-
ping- og Havnevirksomheder, Danske Speditører, FSR–danske revisorer og
Landbrug og Fødevarer. Høringssvarene er kort gengivet nedenfor.
A.
Den nuværende implementering af seneste toldreform
Danske Shipping- og Havnevirksomheder og Dansk Speditører bemærker, at ti-
mingen er dårlig, da branchen stadig er i gang med at implementere toldsyste-
merne fra den forrige reform af toldkodeksen. De anbefaler derfor, at man ven-
ter til efter 2025 med en ny reform af toldkodeksen. Landbrug og Fødevarer
bemærker, at en ny reform ikke må pressevirksomhedernes igangværende ar-
bejde med at implementere den seneste toldreform.
B.
Reduktion af tidsrammen for midlertidige oplag
Danske Shipping- og Havnevirksomheder, Dansk Industri og Danske Speditø-
rer forholder sig kritisk til reduktionen af tidsrammen for midlertidige oplag til
Side 7 af 10
kom (2023) 0257 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forslag om toldreformpakken
2996239_0008.png
3-6 dage, da de ikkemener, at dette afspejler den operationelle virkelighed. Dan-
ske Shipping- og Havnevirksomheder foreslår i stedet, at tidsrammen ikke bli-
ver forkortet til under 30 dage, og gerne tættere på de nuværende 90 dage.
C.
Trust & Check
Danske Shipping- og Havnevirksomheder foreslår, at man beholder AEO C-ord-
ningen, som et alternativ til SMV-segmentet, da Trust & Check henvender sig til
færre og større virksomheder. Dansk Industri foreslår, at den danske regering
arbejder for, at virksomheder, som ikke kan opnå en Trust & Check-certifice-
ring, også skal have adgang til toldforenklinger, som er tilfældet i dag med AEO
C-ordningen. Dansk Erhverv er bekymrede for, at det kun er en række af de
store virksomheder, der vil kunne anvende ordningen, hvorfor der er risiko for
en administrativ og konkurrencemæssig fordel for disse virksomheder. FSR–
danske revisorer bifalder muligheder for at få lettet administrative byrder gen-
nem en Trust & Check-certificering.
D.
EU-toldmyndigheden
Danske Shipping- og Havnevirksomheder foreslår, at det kommer til at fremgå
mere tydeligt, hvad EU-toldmyndighedens rolle reelt skal være, og at myndig-
heden i hvert fald ikke kommer til at erstatte de nationale myndigheder. FSR–
danske revisorer er nysgerrige på, hvad EU-toldmyndigheden kommer til at be-
tyde for antallet af de nationale kontroller. British American Tobacco er positivt
stemt overfor oprettelsen af en EU-toldmyndighed, da en samling af toldeksper-
tise vil kunne bidrage til bedre risikostyring. Landbrug og Fødevarer mener, at
de ekstra omkostninger, som er forbundet med etableringen af en EU-toldmyn-
dighed og EU tolddatahub, bør finansieres ved provenugevinsten ved den for-
bedrede toldopkrævning.
E.
EU tolddatahub
British American Tobacco er positivt stemt overfor det foreslåede EU tolddata-
hub, da det muliggør one-stop-indsendelse af oplysninger via en fælles EU-
grænseflade. Dette vil medføre den betydelige fordel, at toldoplysningerne blot
skal indsendes til ét system i stedet for flere særskilte systemer.
F.
Forenklet toldtarif ifm. e-handel
British American Tobacco bemærker, at det er vanskeligt at se den generelle for-
del for alle erhvervsdrivende ved ordningen, da de fleste erhvervsdrivende bør
kunne angive den specifikke toldkode for et produkt.
G.
Fjernelse af de minimis tærskel på 150 euro
British American Tobacco og Dansk Erhverv er positivt stemt overfor fjernelsen
af deminimis-tærsklen, da det kan sikre lige konkurrencevilkår mellem e-han-
del og traditionel handel i overensstemmelse med momsreglerne.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De syd- og østeuropæiske lande har fra start været positive. Danmark har sam-
men med ligesindede EU-lande udtrykt bekymring for forslagets timing ift. den
Side 8 af 10
kom (2023) 0257 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forslag om toldreformpakken
2996239_0009.png
igangværende implementering af EUTK, og om EU-toldmyndigheden vil med-
føre meropgaver og øget kompleksitet. Der synes på tværs af alle EU-lande at
være bred enighed om, at e-handel udgør et problem, der skal løses.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ser positivt på forslaget, på baggrund af Skatteministeriets vurde-
ring af to forhold. For det første har forslaget en række positive elementer, her-
under om øget samarbejde om risikoanalyse og risikokriterier samt intentionen
om at finde løsninger ift. at håndtere den stigende e-handel, som opvejer forsla-
gets økonomiske konsekvenser. For det andet forventes det med den nuværende
forhandlingssituation, at der kan opnås kvalificeret flertal for en revideret ud-
gave af forslaget, og at en sådan vil blive tiltrådt uagtet Danmarks position. Så-
ledes lægges der op til, at man fra dansk side i forhandlingerne arbejder på at
tilpasse forslaget, så det begrænser de it-mæssige og administrative konsekven-
ser af forslaget, mens man i øvrigt støtter forslaget. Det er i den forbindelse en
prioritet, at den foreslåede EU-toldmyndighed fører til en reduktion i admini-
stration for de nationale toldmyndigheder, og at denne også retfærdiggør mer-
udgiften gennem EU-budgettet. Det bemærkes dog, at erhvervslivet fortsat er
ved at omstille sig til den nuværende EUTK.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen om toldreformpakken er tidligere blevet forelagt Folketingets Europaud-
valg til orientering den 12. maj 2023 forud for ECOFIN den 17. maj 2023.
Derudover blev det forelagt den 6. december 2024 til orientering forud for, at
det ungarske formandskab gav en status på forhandlingerne på ECOFIN den 10.
december 2024.
Grund- og nærhedsnotat om forslaget er oversendt til Folketingets Europaud-
valg den 10. oktober 2023.
12. Uddybende forhandlingssituation
Der er generelt opbakning til forslaget blandt de øvrige EU-lande, og det er vur-
deringen, at der vil kunne opnås kvalificeret flertal for en kommende revideret
udgave af forslaget. Særligt de syd- og østeuropæiske lande har fra start været
positive. Flere ligesindede EU-lande har udtrykt en vis bekymring for forslagets
timing ift. implementering af EU-toldkodeksen fra 2013, som endnu ikke er til-
endebragt, samt om EU-toldmyndigheden vil medføre meropgaver, dobbeltar-
bejde og øget kompleksitet. Kommissionen fremhæver sammen med flere
lande, herunder Frankrig og Nederlandene, de verserende e-handelsudfordrin-
ger for at presse på for at opnå fremdrift. Danmark har indtil nu arbejdet for, at
e-handelsdelene i forslaget prioriteres og eventuelt udskilles fra den samlede
pakke. Det har ikke været muligt, da et flertal af EU-landene og Kommissionen
ønsker at holde forslaget samlet.
Side 9 af 10
kom (2023) 0257 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forslag om toldreformpakken
2996239_0010.png
Forslaget til reform af EU's toldkodeks skal vedtages med kvalificeret flertal ef-
ter almindelig lovgivningsprocedure. Forslaget om afskaffelse af den toldfri ba-
gatelgrænse på 150 euro er en rådsforordning, der vedtages med kvalificeret
flertal i Rådet.
13. Indstillinger
Se indstillingsnotatet.
Det vurderes, at sagen bør forelægges Folketingets Europaudvalg til forhand-
lingsoplæg.
Side 10 af 10