Europaudvalget 2024-25
KOM (2023) 0262 Bilag 2
Offentligt
2996191_0001.png
20. marts 2025
Samlenotat vedrørende Kommissionens forslag om fjernsalg af
indførte varer fra tredjelande
1) Forslag om fjernsalg af indførte varer fra tredjelande
KOM(2023)262
Materialet er udarbejdet af Økonomiministeriet og Skatteministeriet
2
kom (2023) 0262 - Bilag 2: Samlenotat vedr. forslag om fjernsalg af varer fra tredjelande
2996191_0002.png
Dagsordenspunkt X: Forslag til direktiv om fjernsalg af
indførte varer fra tredjelande
KOM(2023)262
1. Resume
Stigende e-handel medfører behov for løsninger, der understøtter en momsaf-
regning, som er enkel for virksomheder og myndigheder at administrere.
Der gælder i dag en forenklet ordning, Import One Stop Shop (IOSS), for
momsafregning ved salg af varer med en værdi under 150 euro fra tredjelande
til forbrugere i EU. Ordningen kan anvendes af onlineplatforme, såfremt de
ønsker at anvende den. Når ordningen anvendes, står onlineplatformen for at
opkræve og afregne momsen i IOSS. Hvis IOSS ikke anvendes, er forbrugerne
selv ansvarlige for betalingen af importmomsen.
Det foreslås, at onlineplatforme og mellemmænd gøres ansvarlige for at an-
give og opkræve momsen ved salg af varer fra tredjelande til forbrugere i EU.
Såfremt platformen eller mellemmanden ikke anvender IOSS, skal de regi-
strere sig og afregne moms via en fiskal repræsentant i hvert enkelt land, de
har salg til. Hensigten hermed er at øge incitamentet til at bruge IOSS, hvilket
skal medføre øget regelefterlevelse. Samtidig indeholder forslaget regler om
at udvide brugen af IOSS til at omfatte varer fra lande uden for EU, der lægges
på toldoplag i EU.
IOSS gælder i dag for varer med en værdi under 150 euro. I forbindelse med
forslaget til en toldreform fremsatte Kommissionen et forslag om at ophæve
bagatelgrænsen for betaling af told på 150 euro. Hvis toldgrænsen ophæves,
så der skal betales told af alle varer, også under 150 euro, kan IOSS udvides,
så den også kan anvendes for varer med en værdi over 150 euro. Det foreslås
på den baggrund også at udvide IOSS til varer med en værdi over 150 euro.
Regeringen stiller sig overordnet positiv over for hovedelementerne i forsla-
get, idet det vurderes, at forslaget overordnet kommer forbrugere og er-
hvervsliv til gavn via mere retvisende afregning af moms og en mere effektiv
kontrolindsats.
Regeringen mener, at man bør arbejde målrettet på yderligere at konsolidere
og reducere omkostningerne forbundet med forslaget, herunder så de admini-
strative konsekvenser (årsværk) for Skatteforvaltningen så vidt muligt ned-
bringes. Herunder bør det sikres, at processerne på momsområdet tænkes
sammen med de tilsvarende processer på toldområdet, så myndighederne
undgår dobbeltarbejde. Inden forslaget vedtages endeligt, bør det ligeledes
sikres, at IOSS-systemet fungerer efter hensigten og fx er tilpas robust over for
momssvig. Endeligt lægges der op til at arbejde for, at EU-landene laver en
Side 2 af 11
kom (2023) 0262 - Bilag 2: Samlenotat vedr. forslag om fjernsalg af varer fra tredjelande
2996191_0003.png
fælles ordning, hvor forbrugerne, hvis de ønsker det, kan indbetale import-
momsen og få varen udleveret, så der sikres ensartet sagsbehandling.
Det er muligt, at der opnås enighed om forslaget på et kommende rådsmøde
under polsk formandskab.
2. Baggrund
En stærkt stigende grad af e-handel på onlineplatforme, hvor mange
småforsendelser sendes direkte fra tredjelande til forbrugere i EU, udfordrer
skatte- og toldmyndigheder på tværs af EU og er forbundet med manglende
gennemsigtighed for forbrugere. Det kan fx være svært for en forbruger at
gennemskue, om den pris de ser på en hjemmeside er inkl. moms og told. Er
moms
og eventuelt told
ikke afregnet ved købet, skal forbrugeren afregne
moms og evt. told ved modtagelsen, typisk gennem kureren (fx PostNord).
Desuden opkræves et særskilt administrationsgebyr.
I dag er onlineplatforme kun ansvarlige for at angive og indbetale moms, hvis
de anvender den forenklede ordning Import One Stop Shop (IOSS) til at afregne
moms ved import fra tredjelande. Ordningen kan anvendes for varer med en
værdi under 150 euro, idet disse varer ikke er pålagt told, og moms udregnes
pba. varens værdi inkl. told. Med forslaget om toldreform vil man bl.a. gøre
onlineplatforme toldansvarlige samt afskaffe den toldfri bagatelgrænse på 150
euro. Afskaffelsen af bagatelgrænsen for told skaber derfor et behov for at
revidere IOSS, så den fortsat kan anvendes.
Kommissionen foreslog, som en del af forslag om moms i den digitale tidsalder
(ViDA), at IOSS gøres obligatorisk at anvende for elektroniske platforme.
Formålet med forslaget var at øge brugen af IOSS. Der var i forhandlingerne om
ViDA modstand mod dette element, hovedsageligt fordi platforme, der ikke
overholder reglerne i IOSS (fx ved at undlade at angive eller angive forkert
moms), ikke længere vil kunne udelukkes fra ordningen, som sanktion, hvis den
er obligatorisk. Forslaget blev derfor udskilt af ViDA.
I forbindelse med forslag til en toldreform fremsatte Kommissionen et forslag
om ophævelse af 150 euro-grænsen for brug af IOSS for momsafregning, så den
kan anvendes for varer med en værdi over 150 euro. Der arbejdes for at indar-
bejde en løsning, der skal øge brugen af IOSS, uden at gøre det obligatorisk og
på den måde tage højde for forslaget, der blev udskilt af ViDA.
Hovedelementet i den nye løsning er at gøre alle leverandører momsansvarlige
for alle varer uanset værdi ved fjernsalg af varer fra lande uden for EU til for-
brugere i EU, dvs. at de pågældende leverandører skal beregne og betale moms.
Forslaget om at gøre onlineplatforme momsansvarlige og forslaget i toldrefor-
men om at gøre onlineplatforme toldansvarlige vil betyde, at forbrugeren ikke
skal afregne moms eller told, når de modtager varen. Vedtages begge forslag
Side 3 af 11
kom (2023) 0262 - Bilag 2: Samlenotat vedr. forslag om fjernsalg af varer fra tredjelande
2996191_0004.png
samtidig, vil europæiske forbrugere derfor i højere grad have mulighed for at
gennemskue den endelige pris for køb via onlineplatforme. Samtidig vil forbru-
gerene ikke skulle afregne hverken told eller moms når de modtager pakken,
ligesom de ikke vil blive opkrævet et administrationsgebyr.
Forslaget om fjernsalg af indførte varer fra tredjelande skal derfor i høj grad ses
i sammenhængen med toldreformpakken, der behandles samtidig, og som også
forelægges Folketingets Europaudvalg. Forslagene forhandles separat og med
forskellig EU-lovgivningsprocedure. Toldreform behandles efter såkaldt almin-
delig lovgivningsprocedure, hvor Europa-Parlamentet er medlovgiver, mens
forslag om fjernsalg af varer fra tredjelande behandles efter en særlig lovgiv-
ningsprocedure, der alene kræver enighed i Rådet. Sagerne forelægges derfor
også Folketingets Europaudvalg hver for sig. Begge forslag adresserer de aktu-
elle udfordringer med e-handel på henholdsvis moms og toldområdet, hvor en
stor mængde lavværdiforsendelser kommer til EU og bidrager til ulige konkur-
rencevilkår og skader forbrugerbeskyttelsen i EU. Der arbejdes fra dansk side
for, at der sikres overensstemmelse mellem indholdet på told- og momssiden og
at overlap minimeres.
Forslaget om fjernsalg af indførte varer fra tredjelande er fremsat med hjemmel
i TEUF i artikel 115 og kan vedtages med en særlig lovgivningsprocedure, som
kræver enstemmighed i Rådet og høring af Europa-Parlamentet.
3. Formål og indhold
Forslaget om fjernsalg af indførte varer fra tredjelande har til formål at adres-
sere udfordringer forbundet med betaling af moms, når varer handles af euro-
pæiske forbrugere hos tredjelandsvirksomheder. Der skal i dag betales moms af
alle køb fra tredjelande uanset værdi. Momsen ved sådanne køb kan afregnes
via IOSS, når værdien ikke overstiger 150 euro (bagatelgrænsen for betaling af
told). Momsen afregnes efter told er afregnet, når værdien er over 150 euro. Med
forslaget udvides IOSS, så den kan anvendes for varer med en værdi over 150
euro.
Forslaget om fjernsalg hænger, som nævnt ovenfor, sammen med toldreform-
pakken, som på nuværende tidspunkt også forhandles i Rådet. I toldreformpak-
ken foreslås toldbagatelgrænsen på 150 euro fjernet, dvs. at der skal pålægges
told også for varer med en værdi under 150 euro. Afskaffelse af toldbagatelgræn-
sen gør det netop muligt at udvide IOSS til at gælde for alle varer uanset værdi,
fordi told indgår i momsgrundlaget. I toldreformpakken arbejdes der for en til-
svarende forenklet ordning for afregning af told.
En udvidelse af IOSS vil medføre en forbedring af momsbehandlingen og vur-
deres at medføre bedre momskontrol, øget regelefterlevelse for afregning af
moms og dermed også mere lige konkurrencevilkår for europæiske virksomhe-
der samt mere gennemskuelige regler for forbrugerne.
Side 4 af 11
kom (2023) 0262 - Bilag 2: Samlenotat vedr. forslag om fjernsalg af varer fra tredjelande
2996191_0005.png
Øget incitament til brug af IOSS i øvrigt
Ud over en ophævelse af 150 euro-grænsen indeholder forslaget en række øvrige
initiativer.
I dag anses virksomheder, der formidler fjernsalg af varer fra lande uden for EU
til forbrugere i EU (dvs. onlineplatforme), som den faktiske leverandør af va-
rerne, i stedet for de underliggende virksomheder, der sælger varerne.
IOSS er en elektronisk portal, hvor sådanne onlineplatforme kan angive og be-
tale moms af fjernsalgsvarer. Bruges IOSS, skal onlineplatformene opkræve
salgsmoms af varerne ved selve salget, og forbrugeren undgår efterfølgende at
skulle betale importmoms. Ved benyttelse af IOSS-ordningen behøver online-
platformene kun at registrere sig i ét EU-land, hvortil alt salgsmoms angives og
indbetales. Derfra fordeles momsen til de berettigede lande.
IOSS kan også bruges af EU-etablerede mellemmænd, der er udpeget til at
bruge IOSS på vegne af tredjelandsvirksomheder, der ikke er platforme og der-
for ikke selv kan bruge IOSS, ved salget til EU-forbrugere. Hermed kan disse
tredjelandsvirksomheder opkræve moms ved salg af varerne, og forbrugeren
undgår ligeledes her efterfølgende at skulle betale importmoms.
Der er efter gældende regler ikke krav om at anvende IOSS-ordningen, men i
stedet er der lavet en række incitamenter, der skal øge anvendelsen. Alligevel er
der stadig mange varer med værdi under 150 euro, der ankommer til EU uden
brug af IOSS, og hvor forbrugeren derfor skal opkræves importmoms. Kommis-
sionen og EU-landene har en interesse i, at IOSS anvendes i videst muligt om-
fang, da ordningen giver større forbrugersikkerhed og mindre mulighed for
momssvig.
Løsningen i forslaget går ud på at udvide ansvaret for momsbetaling af varer til
at gælde alle leverandører uanset, om der anvendes IOSS eller ikke. Samtidig
foreslås det at indføre regler om, at leverandørerne skal registreres og udpege
fiskalrepræsentanter i alle forbrugslandene i EU, hvis leverandøren ikke kan
eller ikke ønsker
at anvende IOSS. Løsningen er illustreret i bilag 1. Som sup-
plement til løsningen foreslås det, at en såkaldt forenklet importordning, der i
dag kan anvendes af bl.a. postvæsenet, når IOSS ikke anvendes, ophæves, og at
EU-landene kan vælge at lave et system, hvor forbrugerne får mulighed for at
betale importmomsen, hvis leverandøren ikke overholder reglerne og betaler
momsen.
Desuden foreslås det at udvide brugen af IOSS, til at omfatte varer fra lande
uden for EU, der lægges på toldoplag i EU, hvor de kan ligge told-, afgifts- og
momsfrit, indtil de efterfølgende sælges til forbrugerne og tages ud af oplaget.
Dette er illustreret i bilag 2. De varer, der lægges på toldoplag, kommer ofte ind
på paller med samme varer. Derfor lettes kontrol af varerne, og forslaget vil
kunne bidrage til at løse den aktuelle stigende udfordring for EU-landene med
Side 5 af 11
kom (2023) 0262 - Bilag 2: Samlenotat vedr. forslag om fjernsalg af varer fra tredjelande
2996191_0006.png
store mængder af enkeltforsendelser af lav værdi fra tredjelande, som ofte sæl-
ges via platforme. Det vurderes på nuværende tidspunkt ikke muligt at skønne
de administrative lettelser herved, men der arbejdes på en konsolidering af kon-
sekvenserne i forbindelse med implementeringen af forslaget.
Tabel 1
Hovedelementer i det seneste kompromisforslag
Eksisterende regler
Seneste kompromisforslag
Der er tale om fjernsalg af varer, når de sen- Definitionen udvides til også at omfatte varer,
Definition af fjernsalg
des direkte fra lande uden for EU til forbrugere når de ligger på toldoplag i EU og derfra sen-
des til forbrugerne.
af varer fra ikke EU-
i EU.
lande
Definitionen omfatter ikke punktafgiftspligtige
varer (fx tobak og alkohol)
Alle leverandører, herunder fortsat platforme,
men også ”almindelige virksomheder” og fi-
skalrepræsentanter anses for ansvarlige for
momsbetalingen, uanset om IOSS anvendes
Ved brug af IOSS: Platforme anses for at være eller ikke. Det foreslås, at denne regel om le-
den faktiske leverandør, og dermed momsan- verandøransvar gælder for varer med en
svarlig for varerne, når de formidler fjernsalg værdi under 150 euro.
Faktisk
leverandør
af varer fra ikke-EU-lande til forbrugere i EU,
og
ansvarlig
for
hvis varernes værdi ikke overstiger 150 euro. Hvis grænsen på toldfritagelse under 150
euro fjernes i forbindelse med vedtagelse af
momsbetaling
Bruges IOSS ikke, eller er varens værdi over toldreformen, og grænsen for brug af IOSS
150 euro, skal der betales importmoms af for- (for varer med en værdi over 150 euro) også
brugeren, når varen ankommer til EU.
fjernes på momssiden vil både leverandøran-
svar og mulighed for brug af IOSS udvides til
at gælde alle varer fra ikke EU-lande, der le-
veres via fjernsalg til forbrugere i EU, uanset
værdi.
Ved fjernsalg af varer fra lande uden for EU
kan platforme og de mellemmænd, der age-
rer på vegne af enkeltvirksomheder, anvende
IOSS, når værdien af varerne ikke overstiger
150 euro.
Momsen opkræves af forbrugeren ved vare-
salget.
Er varens værdi over 150 euro skal der be-
tales importmoms af forbrugeren, når varen
ankommer til EU.
150 euro grænsen ophæves, hvis toldbagatel-
grænsen på 150 euro ophæves i forbindelse
med vedtagelse af toldreformen. Derudover
udvides muligheden for at bruge IOSS til også
at gælde de varer, der ligger på toldoplag i
EU og derfra sendes til forbrugerne. Der for-
slås ikke obligatorisk brug af IOSS for plat-
forme, idet mange EU-lande fandt denne re-
gel svær at håndhæve.
Brug af IOSS
Uden brug af IOSS
Forbrugeren er betalingspligtig for import-
Forbrugerne vil ikke længere være ansvarlig
moms, hvis IOSS ikke anvendes (uanset om for betaling af importmomsen, idet det i hen-
varens værdi er over eller under 150 euro).
hold til kompromisforslaget altid er leverandø-
ren, der er ansvarlig for betaling af import-
I praksis er det kurerer, postvæsen mv., der momsen og ikke længere forbrugeren. Den
opkræver momsen af forbrugeren og indbeta- forenklede ordning for kurerer, postvæsen
ler denne gennem en særlig forenklet import- mv. ophæves.
ordning med periodevise indbetalinger af de i
perioden opkrævede momsbeløb.
Hvis IOSS ikke bruges, skal leverandørerne,
herunder platformene, registreres og udpege
en fiskal repræsentant i alle forbrugslande
mhp. angivelse og afregning af importmoms.
I tilfælde, hvor en leverandør ikke overholder
reglerne og importmomsen ikke betales, kan
varen ikke frigives til forbrugeren og returne-
res eller destrueres. Det forslås, at EU-lan-
dene laver en ordning, hvor forbrugerne
hvis de ønsker det
kan indbetale import-
momsen og få varen udleveret.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal høres i overensstemmelse med proceduren i TEUF
art. 115. Europa-Parlamentets holdning kendes endnu ikke.
Side 6 af 11
kom (2023) 0262 - Bilag 2: Samlenotat vedr. forslag om fjernsalg af varer fra tredjelande
2996191_0007.png
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i direktivforslaget, at forslaget er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet. Kommissionen begrunder bl.a. dette med, at EU-lan-
dene ikke selv kan opnå målene med initiativet, og at det er Kommissionens
ansvar at sikre et velfungerende indre marked
og fremme EU’s almene interes-
ser.
Det anføres desuden, at forslaget har til formål at forbedre anvendelsen af IOSS-
ordningen, som er et forenklingsredskab til angivelse og betaling af moms, som
er fælles for alle EU-lande. Derfor vil ukoordinerede og fragmenterede nationale
foranstaltninger kunne fordreje samhandlen.
Kommissionen anfører videre, at i forbindelse med den målrettede høring af
Kommissionens forslag om moms i den digitale tidsalder, gav flere virksomhe-
der udtryk for, at de foretrak en ensartet anvendelse af momsreglerne på EU-
plan frem for at skulle overholde forskellige indberetnings- eller registrerings-
forpligtelser på nationalt plan.
Endelig henviser Kommissionen til størrelsen af momsgabet, som indikerer, at
nationale tiltag ikke er tilstrækkelige til at bekæmpe momssvindel, hvorfor der
er behov for koordinerede EU-tiltag.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering og vurderer derfor nærheds-
princippet overholdt, da momssystemet på de væsentlige punkter er og bør være
harmoniseret både af hensyn til virksomheder, der driver grænseoverskridende
forretning og af hensyn til skattemyndighedernes kontrolarbejde m.v.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Det følger af momsloven, at onlineplatforme m.v., som formidler varer indført
fra steder uden for EU, anses for selv at have modtaget og solgt varerne, og de
er derfor ansvarlige for at overholde momsreglerne. Disse regler gælder for va-
rer med en værdi op til 150 euro. I tilfælde, hvor varen har en værdi over 150
euro
og der derfor ligeledes sker fortoldning af varen - anses platformen ikke
for selv at have købt og solgt varen. I disse tilfælde gælder de almindelige regler
om importmoms. Ved en implementering af forslaget vil det være nødvendigt at
ændre i disse regler.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget har til hensigt øge regelefterlevelsen (compliance) for afregning af
korrekt moms, hvilket kan medføre et øget momsprovenu, som det dog ikke er
muligt at skønne over. Baseret på betalingskortoplysninger om danskernes e-
grænsehandel med varer uden for EU, kan det med usikkerhed skønnes at in-
debære et umiddelbart merprovenu fra momsen på ca. 5 mio. kr. pr. pct.-point
øget regelefterlevelse. Regelefterlevelse skal her forstås som andelen af dansker-
nes samlede handel i udenlandske netbutikker, målt i kr., som der er påregnet
korrekt moms.
Side 7 af 11
kom (2023) 0262 - Bilag 2: Samlenotat vedr. forslag om fjernsalg af varer fra tredjelande
2996191_0008.png
Skatteministeriet skønner på det foreliggende grundlag med væsentlig usikker-
hed, at det seneste kompromisforslag vil medføre administrative omkostninger
for Skatteforvaltningen svarende til ca. 1 mio. kr. i 2027, ca. 21-22 mio. kr. i
2028, ca. 17-19 mio. kr. årligt i 2029-2037 og herefter ca. 15-16 mio. kr. årligt
varigt. Skatteministeriet har fokus på at afklare og nedbringe omkostningerne,
herunder til de primære udgiftsdrivere; meradministration, opkrævning af
moms og kontakt til bl.a. fiskalrepræsentanter. Meradministrationen skyldes
primært, at forslaget indebærer øgede administrative byrder i forbindelse med
virksomheder, der ikke anvender IOSS. Hertil skal meradministrationen ses i
lyset af uhensigtsmæssige sagsgange ifm. fx moms- og toldopkrævningen sfa.
uoverensstemmelser mellem de nuværende forslag på moms- og toldområdet.
De administrative omkostninger vil blive konsolideret i takt med, at forhandlin-
gerne skrider frem og inden forventet implementering af forslaget i 2028.
Det bemærkes, at afledte nationale udgifter, som følger af EU-retsakter, afhol-
des inden for de berørte ministeriers eksisterende bevillingsrammer, jf. budget-
vejledningens bestemmelser herom.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes at pålægge leverandører af varer fra lande uden for EU ad-
ministrative byrder særligt i tilfælde, hvor de efter gennemførelsen af forslaget
forslaget ikke anvender IOSS ved fjernsalg af varerne. Der vurderes ikke at være
erhvervsøkonomiske konsekvenser for danske virksomheder. Korrekt afregning
af moms af varer købt i lande uden for EU vil alt andet lige stille EU-virksom-
heder bedre i forhold til leverandører uden for EU.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen vurderes ikke i sig selv at have samfundsøkonomiske konsekvenser. Ved-
tages forslaget sammen med forslaget om toldreform, vil forbrugerne spare tid,
som det dog ikke har været muligt at værdiansætte.
8. Høring
Den samlede reformpakke har været i høring hos interessenter og erhvervslivet
den 23. maj 2023 med frist for afgivelse af høringssvar den 1. juli 2023. Hørin-
gen er foretaget på baggrund af den engelske sprogversion af forslagene.
Der er modtaget høringssvar fra Dansk Erhverv og British American Tobacco
Denmark A/S til de foreslåede ændringer i momssystemdirektivet, der begge
støtter forslaget.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er blandt EU-landene generelt støtte til hensigten med forslaget, og det må
forventes, at man nærmer sig eller når til enighed i løbet af 2025. Der er dog
også bred enighed om, at der udestår teknisk arbejde med forslaget, og desuden
arbejdes der med at sikre IOSS’ens robusthed
over for fx momssvig, inden den
Side 8 af 11
kom (2023) 0262 - Bilag 2: Samlenotat vedr. forslag om fjernsalg af varer fra tredjelande
2996191_0009.png
udvides. Dertil er der varierende holdninger til, om forhandlingerne bør afvente
udfaldet af de sideløbende forhandlinger om toldreformpakken, som reglerne
har koblinger til, idet der også i forslaget til toldreformen indgår en række for-
slag i relation til importen af fjernsalgsvarer, og det bør sikres, at der er rimelig
sammenhæng mellem moms- og toldreglerne.
10. Regeringens generelle holdning
Der lægges op til, at man fra dansk side stiller sig positivt over for hovedelemen-
terne i forslaget, idet det vurderes, at forslaget overordnet kommer forbrugere
og erhvervsliv til gavn via mere retvisende afregning af moms. Ligeledes vurde-
res det, at forslaget vil bidrage til en mere effektiv kontrolindsats ved at adres-
sere den aktuelle udfordring for EU-landene med store og stigende mængder af
enkeltforsendelser af lav værdi fra tredjelande, som ofte sælges via platforme.
Det er ligeledes positivt, at borgerne vil spare tid som følge af, at alle virksom-
heder bliver ansvarlige for afregning af moms ifm. salg af varer fra tredjelande.
Der lægges dog op til, at man fra dansk side i forhandlingerne arbejder målrettet
på yderligere at konsolidere og reducere omkostningerne forbundet med forsla-
get, herunder så de administrative konsekvenser (årsværk) for Skatteforvaltnin-
gen så vidt muligt nedbringes. Det indebærer, at man fra dansk side arbejder
på, at der foretages yderligere teknisk arbejde i EU for at afklare udeståender og
sikre, at forslaget indrettes, så det medfører lavest mulige administrative kon-
sekvenser. Herunder bør det sikres, at processerne på momsområdet er tænkt
sammen med de tilsvarende processer på toldområdet, så myndighederne und-
går dobbeltarbejde. Dette kan fx ske ved at told og moms opkræves samlet mhp.
at undgå en dobbelt kontrolproces. Det er derfor vigtigt, at der på EU-niveau
sikres koordination med de pågående forhandlinger om EU’s toldreformpakke.
Inden forslaget vedtages endeligt, bør det ligeledes sikres, at IOSS-systemet fun-
gerer efter hensigten og fx er tilpas robust over for momssvig. Dette arbejde er
igangsat og ledes af Kommissionen. Endeligt lægges der op til at arbejde for, at
EU-landene laver en fælles ordning, hvor forbrugerne, hvis de ønsker det, kan
indbetale importmomsen og få varen udleveret, så der sikres ensartet sagsbe-
handling.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Grund- og nærhedsnotat om forslaget er oversendt til Folketingets Europaud-
valg den 8. september 2023.
Forslaget har derudover ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaud-
valg.
12. Uddybende forhandlingssituation
Der henvises generelt til andres landes holdning, jf. punkt 9.
Side 9 af 11
kom (2023) 0262 - Bilag 2: Samlenotat vedr. forslag om fjernsalg af varer fra tredjelande
2996191_0010.png
Bilag 1
Figur 1
Forløb ved brug af IOSS (ændrer sig ikke med forslaget)
Anm.:
Kilde: Skatteministeriet.
Figur 2
Forløb uden brug af IOSS (i dag)
Anm.:
Kilde: Skatteministeriet.
Figur 3
Forløb uden brug af IOSS (efter vedtagelse af forslaget)
Anm.:
Kilde: Skatteministeriet.
Side 10 af 11
kom (2023) 0262 - Bilag 2: Samlenotat vedr. forslag om fjernsalg af varer fra tredjelande
2996191_0011.png
Bilag 2
Figur 4
Med forslaget ændres definition af fjernsalg, til også at omfatte varer på toldoplag. Nedenfor
er et IOSS-vareforløb med anvendelse af toldoplag skitseret.
Anm.:
Kilde: Skatteministeriet.
Side 11 af 11