Europaudvalget 2024-25
KOM (2023) 0324 Bilag 5
Offentligt
2936002_0001.png
12. november 2024
J.nr. 2024 - 7860
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 47 af 30. oktober 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Christina Olumeko (ALT).
Rasmus Stoklund
/ Per Hvas
kom (2023) 0324 - Bilag 5: Kopi af SAU alm. del - svar på spm. 47 om i forlængelse af status på direktivet FASTER og teknisk gennemgang den 30. oktober 2024 præsentere de overordnede tanker vedrørende Danmarks implementering af direktivet, hvad angår regelsæt for de finansielle formidlere
2936002_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af status på direktivet FASTER og teknisk gennemgang den
30. oktober 2024 præsentere de overordnede tanker vedrørende Danmarks implemente-
ring af direktivet, hvad angår regelsæt for de finansielle formidlere, især overvejelser om
ansvar ved fejl, herunder bevisbyrde, sanktioner og eventuel garantistillelse?
Svar
Som det fremgik af den tekniske præsentation af FASTER, vil Skatteministeriet gå i tæt
dialog med Skatteforvaltningen og andre relevante aktører, herunder Finans Danmark,
før beslutningerne om metoden til implementering af direktivet træffes, og før der frem-
sættes et lovforslag for Folketinget. Den endelige model og de valg, der skal træffes i for-
bindelse med udformningen af modellen, bør afspejle denne dialog.
Direktivets rammer er dog følgende:
Efter direktivet skal EU-landene indføre sanktioner for overtrædelse af de regler, der gen-
nemfører direktivet i national lovgivning, og sikre, at sanktionerne bringes i anvendelse.
Sanktionerne skal være effektive, stå i rimeligt forhold til overtrædelsen og have afskræk-
kende virkning. Dette er helt i tråd med reglerne i direktivet om administrativt samarbejde
på beskatningsområdet (DAC) om sanktioner for overtrædelse af de regler, der gennem-
fører de indberetningspligter, der følger af direktivet.
Sanktionerne kan pålægges både de finansielle formidlere og aktionærerne. Herudover
kan EU-landene ved siden af sanktioner for overtrædelse af de regler, der gennemfører
direktivet, straffe for overtrædelse af mere generelle regler, som fx regler om bedrageri og
dokumentfalsk. Der ændres således ikke på de muligheder, der allerede er i Danmark for
at straffe svig generelt, herunder i forhold til udbytteskat.
Desuden indeholder direktivet en regel om, at de certificerede finansielle formidlere skal
kunne holdes ansvarlige for hele eller dele af den tabte kildeskat, hvis den pågældende
ikke har opfyldt sine forpligtelser efter direktivet, som fx forpligtelserne til at gennemføre
due diligence og at indberette oplysninger, der danner grundlag for lempelse af kildeskat.
I forhold til bevisbyrde fremgår det af reglen, at de certificerede finansielle formidlere helt
eller delvist skal have undladt at opfylde deres forpligtelser. Hvis en skattemyndighed vil
gøre ansvaret gældende, må den således skulle være i stand til at påvise dette og opgøre
det tabte kildeskattebeløb.
Det fremgår desuden af direktivets præambel, at denne regel ikke er til hinder for, at der i
EU-landene også kan være fx regler om, at også aktionærerne vil kunne ifalde ansvar. Der
ændres således heller ikke på de muligheder, der allerede er i Danmark for at gøre en hæf-
telse gældende overfor investoren ved svig med udbytteskat.
Direktivet giver mulighed for, at EU-landene kan stille krav om en garanti fra certifice-
rede finansielle formidlere fra lande uden for EU. Det kræver dog, at EU-landet ikke har
Side 2 af 3
kom (2023) 0324 - Bilag 5: Kopi af SAU alm. del - svar på spm. 47 om i forlængelse af status på direktivet FASTER og teknisk gennemgang den 30. oktober 2024 præsentere de overordnede tanker vedrørende Danmarks implementering af direktivet, hvad angår regelsæt for de finansielle formidlere
2936002_0003.png
en aftale med det pågældende land om bistand til inddrivelse, som dækker de tabte kilde-
skatter, som den pågældende formidler hæfter for efter direktivets ansvarsregel.
Som nævnt vil der skulle træffes en række valg i forbindelse med den danske gennemfø-
relse af FASTER. Disse valg vil naturligvis skulle beskrives i det lovforslag, der skal gen-
nemføre direktivet, og der vil, når det er udformet, blive rig lejlighed til at drøfte gennem-
førelsen.
Side 3 af 3