Europaudvalget 2024-25
KOM (2023) 0411 Bilag 12
Offentligt
2988826_0001.png
Emne: Forbrugere og landmænd har brug for gennemsigtighed i
fødevaresektoren for alle generationer af genetisk modificerede organismer.
Hvad er fødevareministerens holdning til feltet?
6. marts 2025
Kære Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri, Jacob Jensen
Vi følger med stigende bekymring processerne i forbindelse med lovgivning for nye
genomiske teknikker i de forberedende organer i EU’s Rådet for Landbrug og Fiskeri
(AGRIFISH) - herunder især den manglende udveksling af oplysninger om
sporbarhed og forbrugermærkning på NGT-planter i fremtiden.
-
Har ministeren mulighed for at præcisere, om du støtter forbrugernes ret
til at træffe velinformerede beslutninger ved at sikre, at nye genomiske
teknikker stadig mærkes og spores gennem hele fødevarekæden?
Vil du gøre mærkning og sporbarhed til nøglekriterier for at støtte op om
Rådets tekst?
-
Afskaffelse af mærkning skader landmænd, forbrugere og fødevaresektoren
Forbrugernes ret til at træffe velinformerede beslutninger om hvilken type fødevarer
de ønsker at indtage, er nedfældet i EU-traktaten (artikel 169, stk.1)
1
og i den
generelle fødevarelovgivning.
2
Forbrugerne har i dag en generel tillid i forhold til de
informationer, der findes om risici på etiketterne på deres fødevarer og produkter.
Indtil videre er alle generationer af GMO'er omfattet af EU-forordning 1829/2003,
hvoraf det fremgår det krav, at alle fødevarer med genmodificerede ingredienser skal
mærkes. I Rådets nuværende tekst foreslås det derimod at afskaffe denne ret for
forbrugerne i kategorien »nye genomiske teknikker«.
Men forbrugerne ønsker gennemsigtighed i forhold til forskellige aspekter af deres
fødevarer, for eksempel dyrevelfærd, miljø samt kvalitet. Retten til frit at kunne vælge
1
Forbrugernes ret til at blive informeret er nedfældet i traktaten om Den Europæiske Union:“In order to promote the interests of
consumers and to ensure a high level of consumer protection, the Union shall contribute to protecting the health, safety and
economic interests of consumers, as well as to promoting their right to information, education and to organise themselves in
order to safeguard their interests.” (Article 169(1) Treaty of the European Union).
2
EU's generelle fødevarelovgivning supplerer artikel 169, stk.1, i traktaten om Den Europæiske Union: “In order to ensure the
safety of food, it is necessary to consider all aspects of the food production chain as a continuum from and including primary
production and the production of animal feed up to and including sale or supply of food to the consumer because each element
may have a potential impact on food safety.” (Regulation (EC) 178/2002 (recital 12)) og: “Food law shall aim at the protection of
the interests of consumers and shall provide a basis for consumers to make informed choices in relation to the foods they
consume.” (Article 8 (1) of Regulation (EC) 178/2002).
kom (2023) 0411 - Bilag 12: Henvendelse af 6/3-25 fra NOAH vedr. brev til fødevareministeren om gennemsigtighed i fødevaresektoren for alle generationer af GMO'er
2988826_0002.png
omfatter produktets sundhedsrisici, etiske og personlige værdier. Fødevarer er dybt
forbundne med vaner og følelser, og vi mennesker bliver meget følelsesmæssigt
berørt, når der træffes beslutninger hen over hovedet på os, uden en mulighed for at
kunne orientere os først - og således på en måde bag vores ryg. Meningsmålinger
bekræfter dette.
3
Konsekvenserne af at afskaffe mærkning i hele fødevarekæden - fra frøet til
fødevaren på hylden - fratager forbrugerne denne vigtige ret til information. Men
også for landmænd, som ikke længere vil kunne vide, hvad der sker på deres nabos
marker. Kombineret med den planlagte afskaffelse af krav om sporbarhed i
lovforslaget, vil enhver overvågning af uforudsete påvirkninger af naturen blive
umulig.
4
Sporbarhed er afgørende for landmænd, fødevaresektoren og for patenter
Sporbarhed i hele værdikæden er afgørende, ikke kun for den økologiske sektor,
men også for den konventionelle og den GMO-fri sektor, samt for produkter, der er
beskyttet af geografiske betegnelser og oprindelsesbetegnelser. Positionen for
landmænd, forarbejdningsvirksomheder og distributører, der er aktive på
fødevaremarkedet, afhænger af forbrugernes tillid til fødevarer og produkter.
Fjernelse af sporbarhed vil helt sikkert underminere både et veletableret
internt marked og eksportmarkedet, samt true den økonomiske model for
millioner af konventionelle og GMO-fri landmænd,
der allerede kæmper for at
erhverve sig en anstændig indkomst, som det blandt andet blev påpeget ved de
mange landmandsprotester i 2024.
Et stort antal medlemsstater har derudover udtrykt bekymring over patenter, der vil
komme til at dække nye genomiske teknikker, de afledte produkter heraf, og
ejerskab af genetisk information. Disse bekymringer deles af landmændene, som vil
miste retten til at bruge - eller genbruge - deres frø i tilfælde af kontaminering, eller
på grund af bestemmelsen i direktiv 98/44/EF (artikel 9), der tillader en udvidelse af
patenter til at omfatte genetisk information i konventionelt forædlede frø.
Den samme bestemmelse kan også gælde for små- og mellemstore
frøvirksomheder, som vil blive holdt tilbage i deres innovation på baggrund af
patenter, der ejes af nogle få store multinationale selskaber.
Sporbarhed i
overensstemmelse med forordning 1829/2003 og 1930/2004
(forpligtelsen til at
offentliggøre identifikations- og adskillelsesprocesserne for GMO'er),
er i øjeblikket
den eneste beskyttelse, der findes for landmænd og forædlere mod patent
krænkelsessager.
3
Holland:
https://www.rathenau.nl/sites/default/files/2023-04/Rapport%20Editing%20under%20provision.pdf
Østrig:
https://www.handelsverband.at/presse/presseaussendungen/neue-gentechnik/
Tyskland
https://www.bfr.bund.de/cm/343/verbrauchervotum-genome-editing.pdf
4
Regulation 1830/2004 states in recital 3:Traceability
requirements for GMOs should facilitate both the withdrawal of products
where unforeseen adverse effects on human health, animal health or the environment, including ecosystems, are established,
and the targeting of monitoring to examine potential effects on, in particular, the environment. Traceability should also facilitate
the implementation of risk management measures in accordance with the precautionary principle.
kom (2023) 0411 - Bilag 12: Henvendelse af 6/3-25 fra NOAH vedr. brev til fødevareministeren om gennemsigtighed i fødevaresektoren for alle generationer af GMO'er
2988826_0003.png
Både hvis der sker utilsigtet kontaminering af deres marker og frø og ved
misbrug af patentlovgivningen, til at kræve patenter på konventionelle frø.
Hvis
man fjerner sporbarhedsforpligtelserne, vil landmænd samt små- og mellemstore
frøfirmaer således være helt ubeskyttede og ude af stand til at bevise, at de ikke har
brugt en patenteret opfindelse, i tilfælde af en krænkelsessag. Det vil hovedsageligt
være udviklerne af de nye GMO-frø, der har gavn af dette.
Tak på forhånd for dit svar, som vi har tænkt os at offentliggøre.
Med Venlig Hilsen,
Klaus Loehr-Petersen, Foreningen for Biodynamisk Jordbrug
Martine Seedorff, Københavns Fødevarefællesskab
June Rebekka Bresson, Miljøbevægelsen NOAH
Kontakt:
Klaus :
[email protected]
Martine:
[email protected]
June:
[email protected]