Til medlemmer af Europaudvalget
Henvendelse fra Plastic Change vedrørende forordningen om forebyggelse af tab af plastgranulat
(pellets) for at reducere mikroplastforurening.
EU-Kommissionen har fremsat forslag til en ny forordning om forebyggelse af tab af plastikpellets
under transport og opbevaring.
Plastikpellets er råvaren i stort set alle plastikprodukter, og de fragtes og transporteres derfor rundt i
hele verden, herunder i EU. Det har store konsekvenser for miljø og natur, at store mængder pellets går
tabt til miljøet, fordi de ikke håndteres og opbevares forsvarligt.
I forbindelse med at Europaudvalget skal afgive mandat til regeringens forhandlingsoplæg har Plastic
Change en række bekymringer, vi gerne vil dele med udvalget. Dette gælder især det kritisable i, at
Danmark ikke bakker op om at kravene skal omfatte maritim transport, idet en stor del af
plastikforureningen med pellets netop sker i og på havet.
Regeringen er mindre ambitiøs end Europa-Parlamentet
Vi mener ikke, at Kommissionens forslag, som Danmark bakker op om, er ambitiøst nok. Det mener et
flertal i Europa-Parlamentet (EP) heller ikke, og derfor har EP føjet nogle afgørende elementer til
forslaget, som har forbedret dets miljøeffekt væsentligt. Det er oplagt for Danmark at sætte samme
ambitionsniveau ved forhandlingerne i Rådet, men det er tilsyneladende ikke det, som regeringen
lægger op til.
Maritim transport af plastikpellets bør omfattes
EP valgte at udvide anvendelsesområdet af den kommende forordning, så kravene til bedre håndtering
af pellets ikke kun gælder transport af pellets til lands og i indre vandveje, men også transport på
havet. Dette element er afgørende for at sikre en reel begrænsning af de store mængder pellets, der
udledes til vores miljø og natur, da rigtig meget forurening med pellets sker på og i havet. Vi er som
miljøorganisation enige med EP, når de beskriver transport af plastikpellets på havet som en
højrisikoaktivitet. Derfor bør netop denne transport af pellets naturligvis være omfattet af krav til bedre
håndtering for at undgå forurening i havet.
Mærsk bag millioner af tabte pellets tidligere i år
Ud over den løbende forurening med pellets, som sker hver dag grundet mangelfuld håndtering, er
pellets også jævnligt skyld i deciderede miljøkatastrofer, når der sker store spild. Disse sker stort set
altid på havet ved tab af containere
1
. Seneste eksempel er fra tidligere i år, hvor millioner af plastik-
pellets skyllede op på strandene i Nordspanien, efter at seks containere, heraf en container
indeholdende plastikpellets, blev tabt fra et Maersk-skib i havet nord for Portugal
2
. De lokale
myndigheder klassificerede det som en miljøkatastrofe, og selvom lokale kræfter forsøgte at rydde op,
er det umuligt at indsamle millioner af pellets, når de først er udledt til havet. Pellets bliver heller ikke
nedbrudt i havet, men ophober sig i miljøet og indtages af dyr, spreder sig over store afstande, bidrager
til kemikalieforurening og ender i sidste ende som endnu mindre plastikpartikler, der kan optages i
menneskers fødekæder og kroppe.
https://www.nurdlehunt.org.uk/the-problem.html
Ekstra Bladet, 2024:
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/nyt-maersk-kaos-millioner-af-plastikkugler-
skyller-op/10086927
The Guardian, 2024:
https://www.theguardian.com/world/2024/jan/09/northern-spain-
plastic-pellets-cargo-spill-beaches
1
2
1