Europaudvalget 2024-25
KOM (2024) 0496 Bilag 2
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
EUPOL, sagsnr.: 24/48036
Den 22. november 2024
Kommissionens forslag til RESTORE - regional nødhjælp til genopbygning og om ændring af for-
ordning (EU) 2021/1058 og forordning (EU) 2021/1057
SAMLENOTAT
1. Kommissionens forslag til RESTORE - regional nødhjælp til genopbygning og om ændring af forordning (EU)
2021/1058 og forordning (EU) 2021/1057
2
1
kom (2024) 0496 - Bilag 2: Samlenotat vedr. regional nødhjælp til genopbygning (RESTORE)
2942150_0002.png
1. Kommissionens forslag til RESTORE - regional nødhjælp til genopbygning og om ændring af for-
ordning (EU) 2021/1058 og forordning (EU) 2021/1057
COM(2024) 496 final
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen har den 21. oktober 2024 fremsat forslag til den såkaldte RESTORE-forordning (Regional Emergency
Support to Reconstruction), som har til formål at understøtte en række medlemsstater, der er blevet ramt af natur-
katastrofer i 2024.
Med forslaget ændres forordning om oprettelse af Den Europæiske Socialfond Plus (ESF+) samt forordning om Den
Europæiske Fond for Regionaludvikling (EFRU) og Samhørighedsfonden (SF) mhp. at introducere yderligere fleksibi-
litet end den gældende til, at de berørte medlemsstater kan omprogrammere en andel af deres samhørighedsmid-
ler for programperioden 2021-2027 til at understøtte genopbygningen efter ødelæggelserne samt afbøde andre
følger heraf.
Forslaget forventes at have statsfinansielle konsekvenser via det dansk bidrag til EU-budgettet i 2025 og 2026 som
følge af fremrykning af betalinger.
Regeringen støtter forslagets intention og finder det væsentligt, at EU handler solidarisk med de berørte medlems-
stater. Regeringen vurderer generelt, at et krav om national medfinansiering bidrager til at sikre nationalt ejerskab
og finder, at præfinansiering ikke bør finde bredere anvendelse end nødvendigt for at afhjælpe de berørte med-
lemsstater. Regeringen er generelt skeptisk overfor en bredere definition af naturkatastrofer end den, som er an-
vendt under EU’s solidaritetsfond.
2. Baggrund
En række naturkatastrofer, herunder store oversvømmelser i Central- og Østeuropa i september 2024, har med-
ført væsentlige ødelæggelser i de ramte regioner.
Der er ifølge Kommissionen behov for at iværksætte omfattende og hurtigtvirkende foranstaltninger til genopbyg-
ning af ødelagte områder og infrastruktur med et mål om øget robusthed samt til støtte af den del af befolknin-
gen, der er direkte berørt og har behov for fx mad og grundlæggende materiel assistance. Disse foranstaltninger
skal lette byrder for lokale, regionale og nationale budgetter og imødegå risikoen for øget territorial ulighed.
Kommissionen fremsatte på den baggrund den 21. oktober 2024
før oversvømmelserne i Spanien, idet forslaget
også vil være relevant herfor
den såkaldte RESTORE-forordning (Regional Emergency Support to Reconstruc-
tion), som ændrer forordningen om oprettelse af Den Europæiske Socialfond Plus (ESF+), (EU)2021/1057, samt
forordning om Den Europæiske Fond for Regionaludvikling (EFRU) og Samhørighedsfonden (SF), (EU)2021/1058.
Forslaget er oversendt til Rådet i dansk sprogversion den 21. oktober 2024.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF-artikel 175, stk. 3, og behandles efter den almindelige lovgivningsproce-
dure. Rådet træffer således afgørelse med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag
Forslaget har ifølge Kommissionen til formål at afhjælpe de medlemsstater, der har været ramt af omfattende na-
turkatastrofer gennem en række tiltag.
Struktur- og investeringsfondene
Til at komplementere støtten fra EU’s solidaritetsfond foreslås at supplere
med landefordelte midler fra Regional-
fonden (EFRU) og Socialfonden Plus (ESF+).
Der er ikke tale om at tilføre de nævnte programmer nye midler. Der gives dog mulighed for, at de berørte med-
lemslande kan omprogrammere midler under de nævnte programmer. De omprogrammerede midler må højst
2
kom (2024) 0496 - Bilag 2: Samlenotat vedr. regional nødhjælp til genopbygning (RESTORE)
2942150_0003.png
udgøre 10 pct. af de respektive medlemsstaters samlede pulje under programmerne for programperioden 2021-
2027.
Regionalfonden udvides med forslaget til også at indeholde et mål om støtte af genopretningsindsatsen som følge
af naturkatastrofer som defineret i Rådets forordning om oprettelse af EU’s Solidaritetsfond, men også mere flek-
sible, nationale definitioner jf. nedenfor.
Socialfonden Plus indeholder allerede et mål om at afhjælpe negative socioøkonomiske konsekvenser som følge af
naturkatastrofer. Med forslaget udvides målet til også at omfatte akutte behov for mad og grundlæggende mate-
riel assistance samt kortvarige indsatser til at sikre jobfastholdelse blandt direkte berørte borgere.
Øget fleksibilitet for støttebetingelser
For at sikre tilstrækkelige midler til genopbygningsindsatsen og samtidig aflaste lokale, regionale og nationale bud-
getter indebærer forslaget 100 pct. EU-medfinansiering ifm. tiltag, der adresserer de nye mål, ligesom der for at
opfylde medlemsstaternes akutte likvide behov samtidig foreslås 30 pct. præfinansiering.
Betingelser for anmodning om midler
For at udmønte samhørighedsmidler under det nye mål skal Kommissionen have modtaget en anmodning om om-
programmering af midler senest fire måneder efter naturkatastrofen er indtruffet. For naturkatastrofer, der er
indtruffet før forslaget træder i kraft, skal der sendes en anmodning om omprogrammering af midler indenfor fire
måneder fra det tidspunkt, forslaget træder i kraft.
Anvendelsesområde
Forslaget omfatter naturkatastrofer, såfremt disse er anerkendt som naturkatastrofer af den relevante offentlige
myndighed i den respektive medlemsstat. Forslaget kan derfor også omfatte naturkatastrofer, hvis omfang af øde-
læggelser ligger under den tærskel,
som gælder iht. EU’s solidaritetsfond, der er et særskilt og dedikeret EU-instru-
ment til støtte for genopretning efter naturkatastrofer. Solidaritetsfonden kan udmønte midler i tilfælde af større
naturkatastrofer, der forvolder skader for mere end 3 mia. euro i 2002-priser (ca. 4,7 mia. euro i 2025-priser) eller
mere end 0,6 pct. af BNI. Forslaget omfatter naturkatastrofer, som er indtruffet efter januar 2024 og har ingen
udløbsdato.
Formandskabets kompromisforslag
Henset til ønsket om hurtig enighed i Rådet har det ungarske formandskab den 15. november fremsat et kompro-
misforslag.
Kompromisforslaget udvider muligheden for at supplere
støtten fra EU’s solidaritetsfond med landefordelte mid-
ler fra Regionalfonden (EFRU) og Socialfonden Plus (ESF+) til også at omfatte Samhørighedsfonden (SF), idet de
omprogrammerede midler må udgøre højst 10 pct. af de respektive medlemsstaters samlede pulje under Regio-
nalfonden og Socialfonden Plus.
Kompromisforslaget indebærer modsat Kommissionens forslag om ren EU-finansiering en EU-medfinansierings-
sats på maksimalt 95 pct. ifm. tiltag, der adresserer de nye mål. Kompromisforslaget fastholder den foreslåede
præfinansieringssats på 30 pct.
Kompromisforslaget forlænger sammenlignet med Kommissionens forslag fristen for anmodning om omprogram-
mering af midler til senest seks måneder efter naturkatastrofen er indtruffet eller
for naturkatastrofer, der er
indtruffet før forslaget træder i kraft
senest 6 måneder fra det tidspunkt, forslaget træder i kraft. Kompromisfor-
slaget indeholder desuden forslag en udløbsdato den 31. december 2027 for støtte omfattet af forslaget, sva-
rende til udløbsdatoen for den nuværende programperiode.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er medlovgiver på forslaget. Der foreligger endnu ikke en udtalelse om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
3
kom (2024) 0496 - Bilag 2: Samlenotat vedr. regional nødhjælp til genopbygning (RESTORE)
Kommission vurderer, at medlemsstater med store følgeskader fra naturkatastroferne på hverken nationalt, regio-
nalt eller lokalt plan i tilstrækkelig grad kan yde den nødvendige økonomiske støtte. Kommissionen vurderer der-
for, at foranstaltninger på EU-plan er nødvendige. Regeringen vurderer, at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Forslaget er en forordning, der er direkte gældende i Danmark.
7. Konsekvenser
Kommissionen angiver, at muligheden for øget EU-medfinansiering af strukturfondsprojekter under Regionalfon-
den (EFRU) og Socialfonden Plus (ESF+) kan medføre fremrykning af betalinger, idet Kommissionen ikke angiver
skøn herfor.
Kommissionen oplyser dertil, at muligheden for øget præfinansiering skønnes at medføre en fremrykning af beta-
linger under Regionalfonden og Socialfonden Plus med henholdsvis 3 og 4 mia. euro i hhv. 2025 og 2026. Det
skønnes at medføre statsfinansielle konsekvenser
for Danmarks bidrag til EU’s budget på ca. 0,5 mia. kr. i 2025 og
ca. 0,7 mia. kr. i 2026, svarende til den danske finansieringsandel på ca. 2 pct.
Det fremgår, at forslaget ikke kræver justering af udgiftslofterne for EU’s flerårige finansielle
ramme (MFF). Kom-
missionen foreslår at håndtere fremrykningen af betalinger i EU’s budget for 2025, og der er i aftalen om EU’s
budget for 2025 afsat en reserve hertil. Kommissionen oplyser ikke, hvordan fremrykningen af betalinger i 2026
håndteres i det kommende
EU’s budget for 2026.
8. Høring
Forslaget har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af indledende drøftelser i Rådet ventes alle medlemsstater at støtte forslagets intention om solidari-
tet, idet enkelte elementer, herunder spørgsmål om medfinansiering, præfinansiering og anvendelsesområde kan
blive genstand for forhandlinger.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter forslagets intention om solidaritet med de berørte medlemsstater og en fælleseuropæisk ind-
sats for at afhjælpe ødelæggelser, som skyldes naturkatastrofer.
Regeringen vurderer generelt, at en vis grad af national medfinansiering bidrager til at sikre nationalt ejerskab og
fremmer, at der prioriteres tiltag af størst mulig kvalitet. Dertil finder regeringen, at præfinansiering bør begræn-
ses i omfang og ikke finder bredere anvendelse end nødvendigt for at afhjælpe de berørte medlemsstater
Derudover bør behovet for og konsekvenserne af en bredere definition for naturkatastrofer end den, som gælder
iht. EU’s solidaritetsfond.
Regeringen har sammen med ligesindede lande arbejdet for en udløbsdato, således at
man med forslaget ikke foregriber forhandlingerne om samhørighedspolitikkens indretning i næste programperi-
ode efter 2027.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Der henvises desuden til Finansministeriets samlenotat om Kommissionens brev af 10. oktober 2024 til forslag af
ændring for EU’s budget for 2025 oversendt til Folketingets Europaudvalg den 31. oktober 2024 forud for forelæg-
gelse den 8. november 2024.
4