Europaudvalget 2024-25
KOM (2024) 0497 Bilag 1
Offentligt
2962813_0001.png
Notat
8. januar 2025
J.nr. 2024-6982
Kontor: AKO
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2011/16/EU om administrativt samar-
bejde på beskatningsområdet, COM(2024) 497.
Nyt notat.
Notatet oversendes også til SAU.
1. Resumé
Kommissionen har den 28. oktober 2024 fremsat forslag om ændring af direktiv 2011/16/EU om ad-
ministrativt samarbejde på beskatningsområdet (DAC9). Direktivforslaget er den 27. november 2024
modtaget i dansk sprogversion.
Kommissionens forslag indebærer, at der skal etableres en ordning, hvorefter EU-landenes nationale kom-
petente myndigheder (i Danmark Skattestyrelsen) indbyrdes vil skulle udveksle centralt indberettede op-
lysninger om multinationale koncerner eller store nationale koncerner. De indberettede oplysninger er nød-
vendige for myndighedernes vurdering og kontrol af, om der i deres respektive jurisdiktioner er grundlag for
at opkræve ekstraskat.
Direktivforslaget
indfører samtidig OECD’s GloBE Information Return (GIR) som standardskema for
indgivelse af oplysninger om ekstraskat i EU.
Direktivforslaget skal ses i sammenhæng med den aftale om international beskatning, der blev indgået
den 8. oktober 2021 i OECD/G20’s Inclusive Framework on Base Erosion and Profit Shifting.
Denne aftales spor 2 (om en minimumsbeskatning af de største multinationale koncerner) blev implemen-
teret i EU-regi med vedtagelsen af Rådets direktiv (EU) 2022/2523 af 15. december 2022. Direktivet
blev implementeret i dansk ret ved lov nr. 1535 af 12. december 2023 om en ekstraskat for visse koncer-
nenheder (minimumsbeskatningsloven). I tillæg til OECD-aftalen er der vedtaget et standardskema for
indberetning (GIR) og en modelaftale for en multilateral aftale om automatisk udveksling af GIR-oplys-
ninger mellem de kompetente myndigheder (GIR MCAA). Direktivforslagets bestemmelser om det admi-
nistrative samarbejde lægger sig tæt op ad OECD’s GIR MCAA.
Regeringen støtter OECD-aftalen og en ensartet og konsistent EU- og dansk implementering heraf. Re-
geringen støtter således Kommissionens forslag, der vil bidrage til at gøre anvendelsen og håndhævelsen af
reglerne mere effektiv, samtidig med at indberetningsbyrden for koncernenhederne holdes på det nødvendige
minimum.
Initialer: MEJ/MLJ
kom (2024) 0497 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. administrativt samarbejde på beskatningsområdet
2962813_0002.png
2. Baggrund
Baggrunden for forslaget er Direktiv 2011/16/EU om administrativt samarbejde på be-
skatningsområdet (DAC), der har været et blandt flere initiativer, der løbende har øget
gennemsigtigheden på skatteområdet og styrket samarbejdet mellem EU-landenes kom-
petente myndigheder (i Danmark Skattestyrelsen) med henblik på at fremme en mere fair
og effektiv beskatning i EU.
Direktivet er ændret og styrket flere gange
første gang den 9. december 2014 med
DAC2, som ophæver bankhemmeligheden i EU, og senest den 17. oktober 2023 med
DAC8, som forpligter udbydere af tjenesteydelser relateret til kryptoaktiver og e-penge til
at indberette oplysninger om deres kunders transaktioner med henblik på, at oplysnin-
gerne efterfølgende udveksles mellem EU-landenes kompetente myndigheder.
Direktivforslaget indebærer en udvidelse af det administrative samarbejde til nu også at
skulle omfatte udveksling af oplysninger om ekstraskat indberettet centralt af multinatio-
nale og store nationale koncerner (koncerner med en årlig omsætning på mindst 750 mio.
euro, svarende til ca. 5,6 mia. kr.).
Direktivforslaget skal derfor også ses i sammenhæng med den politiske aftale om interna-
tional beskatning, der blev indgået den 8. oktober 2021 i OECD/G20’s Inclusive
Framework on Base Erosion and Profit Shifting. Denne aftales spor 2, Global Anti-Base
Erosion Rules (GloBE-modelreglerne), blev implementeret i EU-regi med vedtagelsen af
Rådets direktiv (EU) 2022/2523 af 15. december 2022 om sikring af en global mini-
mumsskattesats for multinationale koncerner og store nationale koncerner i EU (mini-
mumsbeskatningsdirektivet), mens direktivet blev implementeret i dansk ret ved lov nr.
1535 af 12. december 2023 om en ekstraskat for visse koncernenheder (minimumsbeskat-
ningsloven). Minimumsbeskatningsdirektivet og -loven følger GloBE-modelreglerne, dog
således at store nationale koncerner også omfattes grundet hensynet til EU-Traktatens
regler om fri etableringsret.
Med minimumsbeskatningsdirektivet og -loven blev der indført regler om beregning og
opkrævning af ekstraskat hos koncerner, som i nogle af de jurisdiktioner, hvor koncernen
har sine enheder, effektivt beskattes med en skattesats på under 15 pct. Minimumsbeskat-
ningsloven indførte en regel om indkomstmedregning (IIR
Income Inclusion Rule) og
en regel om underbeskattet overskud (UTPR
Undertaxed Profit Rule)
sidstnævnte an-
vendes i tilfælde, hvor det ultimative moderselskab i koncernen er beliggende i et land,
der ikke har indført regler svarende til OECD-aftalen. Dernæst indførte loven en regel
om indenlandsk ekstraskat (QDTT
Qualified Domestic Top-up Tax), der for danske
koncernenheder i multinationale koncerner betyder, at den ekstraskat, som disse koncer-
nenheder måtte blive pålagt, tilfalder Danmark og ikke udlandet.
Minimumsbeskatningsdirektivet og -loven fastsætter, at der årligt i et standardskema skal
indgives oplysninger om ekstraskat til de kompetente myndigheder. Udover oplysninger
til beregning af den effektive skattesats, ekstraskat og allokering af ekstraskatten, skal
Side 2 af 13
kom (2024) 0497 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. administrativt samarbejde på beskatningsområdet
2962813_0003.png
skemaet indeholde oplysninger om koncernenhedernes identitet (herunder skatteregistre-
ringsnummer), selskabsstruktur, samt de beslutninger, der er truffet i henhold til mini-
mumsbeskatningsdirektivet og -loven.
Standardskemaet med oplysninger om ekstraskat er både et risikovurderingsværktøj og et
grundlag for Skatteforvaltningen til at kunne vurdere og kontrollere, om der er grundlag
for at opkræve ekstraskat. I bemærkningerne til lovforslaget om minimumsbeskatning
blev det i overensstemmelse med GloBE-modelreglerne og minimumsbeskatningsdirekti-
vet
forudsat, at henvisningen til ”standardskemaet” skulle forstås som en henvisning til
det standardskema, der er vedtaget i regi af OECD -
”GloBE Information Return
(GIR)”.
I udgangspunktet påhviler pligten til at indgive standardskemaet med oplysninger om eks-
traskat den enkelte koncernenhed (lokal indberetning). Det indebærer, at alle koncernen-
heder skal indgive oplysninger om ekstraskat til de kompetente myndigheder i den juris-
diktion, hvor de er hjemmehørende. Da standardskemaet indeholder oplysninger, som ef-
ter omstændighederne vil være identiske for koncernenheder inden for samme koncern,
er der mulighed for, at koncernens moderselskab eller en anden udpeget indberettende
enhed kan indgive standardskemaet for og på vegne af hele koncernen (central indberet-
ning). Det er en forudsætning for at kunne benytte central indberetning, at der er indgået
en betinget samarbejdsaftale mellem de kompetente myndigheder i de af koncernen be-
rørte jurisdiktioner, og at indberetningen af standardskemaet faktisk foretages. Det er for-
ventningen, at de fleste koncerner vil benytte sig af denne administrativt enklere mulighed
for central indberetning.
I tillæg til OECD-aftalen er der udover standardskemaet for indberetningen (GIR) også
vedtaget en modelaftale for multilaterale aftaler om automatisk udveksling af GIR-oplys-
ninger mellem de kompetente myndigheder (GIR MCAA).
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 113 og 115 og skal behandles efter den
særlige lovgivningsprocedure, som kræver enstemmighed i Rådet og høring af Europa-
Parlamentet og Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg.
Forslaget er modtaget i dansk sprogversion den 27. november 2024.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at understøtte de multinationale koncerner eller store nationale
koncerners mulighed for at foretage den administrativt lettere centrale indberetning af op-
lysninger om ekstraskat i EU. Samtidig skal forslaget sikre, at de kompetente myndighe-
der i EU-landene får de nødvendige oplysninger for at kunne vurdere og kontrollere, om
der er grundlag for at opkræve ekstraskat.
Med minimumsbeskatningsdirektivet og -loven blev det fastlagt, hvilke oplysninger der
skal indgå i beregningsgrundlaget. Dertil er alle omfattede koncernenheder forpligtede til
at indgive oplysningerne, herunder ved brug af et standardskema.
Side 3 af 13
kom (2024) 0497 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. administrativt samarbejde på beskatningsområdet
2962813_0004.png
Med Kommissionens forslag etableres en ordning, hvorefter EU-landenes kompetente
myndigheder indbyrdes nu også skal udveksle sådanne centralt indberettede oplysninger.
Oplysningerne er nødvendige for deres vurdering og kontrol af, om der i deres respektive
jurisdiktioner er grundlag for at opkræve ekstraskat hos de af direktivet omfattede kon-
cerner. Forslagets bestemmelser om det administrative samarbejde lægger sig tæt op ad
OECD’s GIR MCAA,
hvilket vil sikre, at udvekslingen holder sig inden for rammerne af
det i OECD-regi aftalte og således også svarer til det, der vil være gældende i forhold til
udvekslingen med tredjelande.
Når direktivforslaget er implementeret i EU-landene, vil der mellem disse være indgået en
gældende betinget aftale mellem myndigheder.
Med hensyn til udveksling af oplysninger om ekstraskat med de kompetente myndigheder
i tredjelande vil der skulle indgås betingede aftaler mellem EU-landene og sådanne juris-
diktioner. Det forventes at ske i form af den i OECD-regi vedtagne modelaftale for mul-
tilaterale aftaler om automatisk udveksling af oplysningerne. Med modelaftalen udveksles
oplysninger i GIR-standardskemaet mellem de berørte kompetente myndigheder (”Multi-
lateral Competent Authority Agreement on the exchange of GloBE-information”
(GIR
MCAA)).
Forslaget indfører samtidig OECD’s GIR
som standardskema for indgivelse af oplysnin-
ger om ekstraskat og giver Kommissionen bemyndigelse til ved delegeret retsakt at opda-
tere standardskemaet for at bringe det i overensstemmelse med ajourføringer aftalt i
OECD.
Området for udveksling af oplysninger
og ”formidlingsmetode”:
Direktivforslaget udvider DAC’s anvendelsesområde til at omfatte automatisk udveksling
af oplysninger om ekstraskat, som er indgivet af det ultimative moderselskab eller af en
udpeget indberettende enhed i et EU-land for og på vegne af hele koncernen.
Minimumsbeskatningsdirektivet og -loven fastsætter reglerne for indberetning, herunder
hvilke oplysninger der skal indgives i standardskemaet for at gøre EU-landenes kompe-
tente myndigheder i stand til at vurdere og kontrollere, om er grundlag for at opkræve
ekstraskat.
Den centrale indberetningsmulighed er underlagt to betingelser:
1) at der er indgået en gældende betinget aftale mellem myndigheder, og
2) at det ultimative moderselskab eller den udpegede indberettende enhed faktisk
har foretaget indberetning for koncernen.
Når direktivforslaget er implementeret i EU-landene, vil der mellem disse være indgået en
gældende betinget aftale mellem myndigheder, jf. pkt. 1 ovenfor.
Det følger af minimumsbeskatningsdirektivet og -loven, at standardskemaet med oplys-
ninger om ekstraskat skal indgives senest 15 måneder efter den sidste dag i
Side 4 af 13
kom (2024) 0497 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. administrativt samarbejde på beskatningsområdet
2962813_0005.png
rapporteringsåret, dog 18 måneder for overgangsåret (første regnskabsår, hvor koncernen
falder ind under minimumsbeskatningsdirektivets og -lovens område).
Når den multinationale eller store nationale koncern indberetter centralt, skal den kompe-
tente myndighed, der modtager oplysningerne om ekstraskat, efter direktivforslaget ud-
veksle relevante dele af standardskemaet med de relevante kompetente myndigheder i de
relevante EU-lande
under anvendelse af følgende ”formidlingsmetode”:
-
-
EU-landet, hvori det ultimative moderselskab i koncernen er hjemmehørende,
modtager det fulde
”skema
med oplysninger om ekstraskat”;
Alle gennemførelsesmedlemsstater (EU-lande, der har gennemført en kvalificeret
regel om indkomstmedregning, underbeskattet overskud eller begge dele) modta-
ger den fulde generelle del i
”skemaet
med oplysninger om ekstraskat”;
EU-lande, som kun anvender kvalificeret indenlandsk ekstraskat, og hvori kon-
cernenheder er hjemmehørende, modtager relevante dele af den generelle del af
”skemaet
med oplysninger om ekstraskat”;
EU-lande med beskatningsret efter minimumsbeskatningsdirektivet modtager de
jurisdiktionsrelevante afsnit
af ”skemaet med oplysninger om ekstraskat”.
-
-
De relevante dele af
”skemaet
med oplysninger om ekstraskat” skal udveksles hurtigst
muligt og senest 3 måneder efter indberetningsfristen for rapporteringsåret. For over-
gangsåret er fristen for udveksling dog 6 måneder efter indberetningsfristen for rapporte-
ringsåret. Indberetninger, der modtages efter indberetningsfristen, skal tilsvarende ud-
veksles hurtigst muligt og senest 3 måneder efter den dag, hvor de blev modtaget.
Manglende indberetning og/eller udveksling:
Direktivforslaget pålægger de kompetente myndigheder at underrette hinanden i tilfælde,
hvor der er givet meddelelse om, at indberetningen vil ske centralt, men hvor der ikke er
sket en udveksling til de relevante kompetente myndigheder i de relevante jurisdiktioner.
Den underrettede kompetente myndighed skal herefter straks undersøge årsagen til den
manglende udveksling og informere den orienterende kompetente myndighed inden for 1
måned efter modtagelse af orienteringen, herunder, hvor relevant, om den forventede nye
dato for udvekslingen.
Hvis indberetningen ikke har fundet sted inden for en frist på 3 måneder regnet fra den
ny indgivelsesdato, skal koncernenhederne pålægges krav om lokal indberetning af oplys-
ningerne om ekstraskat, idet betingelserne for den centrale indberetning således ikke er
opfyldt. Omvendt er det tanken, at koncernenheden ikke vil kunne pålægges et sådant
krav om lokal indberetning før nævnte frist er udløbet.
Rettelse af fejl:
Hvor den kompetente myndighed i et EU-land har grund til at tro, at oplysningerne i et
”skema med oplysninger om ekstraskat”
vedrørende et ultimativt moderselskab eller en
udpeget indberettende koncernenhed hjemmehørende i et andet EU-land indeholder fejl,
skal den kompetente myndighed efter direktivforslaget underrette de kompetente
Side 5 af 13
kom (2024) 0497 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. administrativt samarbejde på beskatningsområdet
2962813_0006.png
myndigheder i dette andet EU-land. Med fejl sigtes der mod åbenlyse fejl, der kan have
ført til forkerte eller ufuldstændige indberetninger, og som derfor kræver korrektion. Der
er således ikke tale om fejl, der konstateres efter en mere grundig vurdering eller skatte-
mæssig undersøgelse.
Såfremt den herved underrettede kompetente myndighed er enig i, at oplysningerne skal
rettes, indhenter den straks sådanne opdaterede oplysninger hos det ultimative modersel-
skab eller den udpegede indberettende koncernenhed. Efter modtagelse af de rettede op-
lysninger, udveksler den kompetente myndighed dem med de relevante kompetente myn-
digheder i de berørte EU-lande i overensstemmelse med formidlingsmetoden.
Anvendelse af indberettede og udvekslede oplysninger
Direktivforslaget inkluderer udveksling af centralt indberettede oplysninger om ekstraskat
i den eksisterende bestemmelse i DAC, som i øvrigt gælder for alle oplysninger udvekslet
under DAC, om, at EU-landene skal indføre en effektiv mekanisme for at sikre, at de ind-
berettede og udvekslede oplysninger rent faktisk anvendes.
Gennemførelsesretsakt:
I DAC er Kommissionen bemyndiget til at fastlægge standardformularer, herunder sprog-
ordninger, i overensstemmelse med en i DAC fastsat procedure på tre områder. Forslaget
udvider bemyndigelsen af Kommissionen til nu også at gælde for udveksling af oplysnin-
ger om ekstraskat i
et ”skema med oplysninger om ekstraskat”.
”Skema
med oplysninger om ekstraskat”
og
delegerede retsakter:
Direktivforslaget tilføjer et nyt Bilag VII til DAC, der indeholder standardskemaet til brug
for indgivelse af oplysninger om ekstraskat. Direktivforslaget
implementerer OECD’s
GIR i EU under betegnelsen
”skema med oplysninger om ekstraskat”.
Standardskemaet kan opdateres af Kommissionen ved delegeret retsakt i tilfælde, hvor
der i OECD-regi vedtages opdateringer af GIR.
Sanktioner:
Direktivforslaget udvider den sanktionsbestemmelse, der blev indført med DAC4 og ud-
videt ved DAC6-DAC8, til nu også at omfatte overtrædelser af de nationale bestemmel-
ser, der vedtages vedrørende anvendelse af ”skemaet
med
oplysninger om ekstraskat”
(ar-
tikel 8ae). Sanktionerne skal være effektive, proportionale og afskrækkende.
Gennemførelsesfrist:
Det foreslås, at direktivforslaget skal være gennemført i EU-landene senest den 31. de-
cember 2025, og at reglerne skal gælde fra den 1. januar 2026.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal høres i overensstemmelse med TEUF artikel 113 og 115.
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
Side 6 af 13
kom (2024) 0497 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. administrativt samarbejde på beskatningsområdet
2962813_0007.png
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslaget er i fuld overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Kommissionens forslag har til formål dels at operationalisere artikel 44 i Rådets direktiv
(EU) 2022/2523 af 14. december 2022 ved at fastsætte ensartede indberetningskrav for
koncerner inden for direktivets anvendelsesområde samt dels at udvide anvendelsesområ-
det for automatisk udveksling af oplysninger om ekstraskat indgivet af multinationale og
store nationale koncerner.
Det er Kommissionens opfattelse, at retssikkerhed og klarhed for multinationale virksom-
heder og kompetente myndigheder kun kan sikres ved at etablere et fælles regelsæt gæl-
dende for alle EU-lande. Selvom der på internationalt niveau med GloBE-modelreglerne
er udviklet en fælles tilgang til indgivelse og udveksling af oplysninger om ekstraskat, er
det vigtigt at sikre, at denne gennemføres på en sammenhængende måde i EU. For at for-
bedre det indre markeds funktion, herunder i relation til effektiviteten af minimumsbe-
skatningsdirektivet om sikring af en effektiv skattesats på overskud, er der behov for en
koordineret indsats i EU, der består af stærkt integrerede økonomier. Det er Kommissio-
nens opfattelse, at dette kun kan opnås, hvis indberetningsforpligtelserne vedtages cen-
tralt og gennemføres på ensartet vis.
Det er Kommissionens vurdering, at et EU-initiativ tilfører merværdi i forhold til, hvad
en lang række nationale gennemførelsesmetoder baseret på retligt ikkebindende GloBE-
modelregler vil kunne opnå. Der henvises til: 1) at indførelsen af en af EU-landene fuldt
ud afstemt fælles retlig ramme for indberetning og udveksling vil gøre det lettere for mul-
tinationale virksomheder at opfylde indberetningskravene; 2) at udvekslingen af oplysnin-
gerne vil blive understøttet af en fælles it-infrastruktur; og 3) at en ensartet implemente-
ring på EU-plan vil give skatteyderne retssikkerhed med hensyn til deres indberetnings-
forpligtelser og reglerne om udveksling af oplysninger mellem de kompetente myndighe-
der.
Det er regeringens opfattelse, at fælles EU-implementering
af OECD’s GIR
og GIR
MCAA er en nødvendig og hensigtsmæssig fortsættelse af
de tilpasninger til EU’s indre
marked og den ensartede gennemførelse af reglerne i EU, der blev gennemført med mini-
mumsbeskatningsdirektivet og -loven. Det er således også regeringens opfattelse, at nær-
hedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Udveksling af oplysninger mellem de kompetente myndigheder i EU-landene
Samarbejde med udenlandske kompetente myndigheder, herunder udveksling af oplys-
ninger mellem EU-landenes kompetente myndigheder, sker med hjemmel i § 66 i skatte-
kontrolloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 12 af 8. januar 2024.
Skattekontrollovens § 66, nr. 1, henviser direkte til Rådets direktiv 2011/16/EU med se-
nere ændringer. Rådets direktiv 2011/16/EU omfatter ikke i dag udveksling af
Side 7 af 13
kom (2024) 0497 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. administrativt samarbejde på beskatningsområdet
2962813_0008.png
oplysninger om ekstraskat, som indgives af koncernenheder, det ultimative moderselskab
i en koncern eller den udpegede indberettende enhed, i multinationale eller store nationale
koncerner i medfør af Rådets direktiv (EU) 2022/2523.
Standardskema med oplysninger om ekstraskat
Opgørelsen af skattegrundlaget og de skatter, der må indgå i beregningen af den effektive
skattesats, samt indberetningsforpligtelsen for sådanne oplysninger for koncernenheder,
det ultimative moderselskab i en koncern eller den udpegede indberettende enhed i multi-
nationale eller store nationale koncerner, følger af minimumsbeskatningsloven, jf. lov nr.
1535 af 12. december 2023, der implementerer Rådets direktiv (EU) 2022/2523.
Det fremgår af minimumsbeskatningslovens § 53, stk. 1, at koncernenheder, der har
hjemsted i Danmark, eller en udpeget lokal enhed på vegne af koncernenheden, i et stan-
dardskema skal indgive oplysninger om ekstraskat til Skatteforvaltningen. I samme be-
stemmelses stk. 2 præciseres det, at der ikke er indberetningspligt iht. stk. 1 i tilfælde, hvor
skemaet indgives af koncernens ultimative moderselskab, der er hjemmehørende i en ju-
risdiktion, som med Danmark for rapporteringsåret har en gældende betinget aftale mel-
lem kompetente myndigheder, eller af den udpegede indberettende koncernenhed, der er
hjemmehørende i en jurisdiktion, som med Danmark for rapporteringsåret har en gæl-
dende betinget aftale mellem kompetente myndigheder.
Hvor standardskemaet indgives i en anden jurisdiktion, skal koncernenheden, der har
hjemsted i Danmark, eller den af koncernen udpegede lokale enhed, meddele Skattefor-
valtningen identiteten på den enhed, som indgiver
”skemaet
med oplysninger om ekstra-
skat”, og den jurisdiktion, i hvilken denne enhed er hjemmehørende, jf. § 53, stk. 3.
Oplysninger efter § 53, stk. 1, og meddelelser efter stk. 3, skal i henhold til § 53, stk. 4,
indgives senest 15 måneder efter den sidste dag i rapporteringsåret. I overgangsåret er fri-
sten dog 18 måneder efter den sidste dag i rapporteringsåret. Udløber fristen før den 30.
juni 2026, er fristen for indgivelse dog den 30. juni 2026.
I henhold til § 53, stk. 5, fastsætter Skatteforvaltningen regler om standardskemaet, her-
under om indgivelsen og indholdet, i overensstemmelse med artikel 44 i Rådets direktiv
(EU) 2022/2523 af 15. december 2022. Ifølge lovbemærkningerne til § 53 er det forudsat,
at standardskemaet skal forstås som
OECD’s GIR.
Skatteforvaltningen kan endvidere ef-
ter samme bestemmelse fastsætte regler om meddelelser, herunder om en meddelelses
indhold.
I minimumsbeskatningsloven fastsattes samtidig effektive, proportionale og afskrækkende
sanktioner, der følger systematikken i den øvrige skattelovgivning. I relation til oplys-
ningspligten, straffes forsætlige eller groft uagtsomme overtrædelser med bøde, jf. § 62,
ligesom manglende rettidig indberetning kan gennemtvinges ved daglige tvangsbøder, jf. §
60.
7. Konsekvenser
Side 8 af 13
kom (2024) 0497 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. administrativt samarbejde på beskatningsområdet
2962813_0009.png
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Det fremgår af direktivforslaget, at direktivet skal være implementeret i dansk ret den 31.
december 2025.
En vedtagelse af direktivforslaget kan medføre behov for justeringer af gældende lovgiv-
ning
umiddelbart skattekontrolloven og minimumsbeskatningsloven.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser (herunder konsekvenser for regioner og kommuner)
Direktivforslaget understøtter minimumsbeskatningsdirektivet og -loven ved at indføre
OECD’s GIR som standardskema for indberetning af oplysninger om ekstraskat og ved
at udvide anvendelsesområdet for DAC til at omfatte disse oplysninger om ekstraskat for
multinationale koncerner eller store nationale koncerner. Disse oplysninger er nødvendige
for, at de kompetente myndigheder kan vurdere og kontrollere, om der i deres respektive
jurisdiktioner er grundlag for at opkræve ekstraskat.
Oplysningerne skal udveksles elektronisk i XML-skemaer via Europa-Kommissionens
Common Communication Network (CCN-netværket). EU-landene er ansvarlige for at
udvikle egne systemer, så oplysningerne kan udveksles sikkert ved anvendelse af CCN-
netværket.
Ved implementeringen af minimumsbeskatningsdirektivet blev det forudsat, at
OECD’s
GIR skulle anvendes som standardskema for indgivelse af oplysninger om ekstraskat, og
at central indberetning ville være den foretrukne indberetningsmetode for de fleste af de
omfattede koncerner.
It-løsningen til minimumsbeskatningsdirektivet og -loven vurderes derfor allerede at un-
derstøtte direktivforslagets krav til rapportering og informationsudveksling, herunder ud-
vekslingsmetode. Der forventes således ikke yderligere udgifter forbundet med it-funktio-
nalitet i forhold til DAC9, ud over det der allerede forventes med implementeringen af
minimumsbeskatningsdirektivet og -loven.
I relation til ovenstående vurdering er det forudsat, at der indkøbes en eksternt udviklet
it-løsning. Hvis Skatteforvaltningen skal egenudvikle it-understøttelsen, vil der skulle fore-
tages en ny konsekvensvurdering. Derudover tages der forbehold for de konsekvenser,
der måtte følge af de tekniske specifikationer, som først vil blive fastsat i gennemførelses-
retsakter efter direktivforslagets vedtagelse.
Det bemærkes i øvrigt, at Skatteforvaltningen i øjeblikket gennemfører en række store,
komplekse it-udviklingsprojekter, som i en årrække lægger beslag på Skatteforvaltningens
it-udviklingskapacitet. Samtidig har et eksternt ekspertudvalg peget på, at en væsentlig an-
del af skattevæsenets it-udviklingskapacitet skal anvendes til at modernisere skattevæse-
nets eksisterende ældre legacy-it-systemer og til forretningsdrevet it-udvikling med hen-
blik på, at systemerne også i fremtiden kan opkræve skatter og afgifter i Danmark.
Side 9 af 13
kom (2024) 0497 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. administrativt samarbejde på beskatningsområdet
2962813_0010.png
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget understøtter implementeringen af minimumsbeskatningsdirektivet, da reglerne
medvirker til at mindske grænseoverskridende skatteundgåelse og aggressiv skatteplanlæg-
ning.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Direktivforslaget vurderes ikke at have negative erhvervsøkonomiske konsekvenser. Di-
rektivforslaget omhandler alene udveksling mellem EU-landenes kompetente myndighe-
der af oplysninger, der allerede er indberetningspligtige efter anden lovgivning. Dertil
kommer, at indberetningen i OECD’s GIR standardskema allerede var forudsat ved im-
plementeringen af minimumsbeskatningsdirektivet.
Direktivforslaget vurderes at have den positive konsekvens, at indberetningsbyrden redu-
ceres for de enkelte koncernenheder derved, at udvekslingen mellem EU-landenes kom-
petente myndigheder understøtter den centrale indberetningsmulighed. Beslutter en mul-
tinational koncern således, at oplysningerne om ekstraskat for og på vegne af hele koncer-
nen skal indgives af eksempelvis koncernens ultimative moderselskab til den kompetente
myndighed i det land, som dette selskab er hjemmehørende i, er koncernenhederne i
Danmark herefter alene forpligtede til at meddele Skatteforvaltningen identiteten på den
enhed, der indgiver oplysningerne om ekstraskat for koncernen og den jurisdiktion, i hvil-
ken denne enhed er hjemmehørende.
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) har ved høringssvar af 13. no-
vember 2024 meddelt, at direktivforslaget ikke vurderes at have administrative konse-
kvenser for erhvervslivet i Danmark.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
I relation til modtagelse af oplysninger om ekstraskat fra en kompetent myndighed i et
andet EU-land, vurderes ordningen ikke at medføre yderligere administrative byrder for
Skatteforvaltningen, idet de, hvis oplysninger ikke blev udvekslet fra et andet EU-lands
kompetente myndigheder, blot ville modtage dem via lokal indberetning.
I relation til modtagelse af oplysninger for hele koncernen fra et i Danmark hjemmehø-
rende moderselskab eller en udpeget indberettende enhed, kunne ordningen medføre
yderligere administration for Skatteforvaltningen, idet oplysningerne inden udveksling, vil
skulle kvalificeres i et vist omfang. Denne opgave er i sig selv væsentlig, men kan også in-
debære, at der skal indhentes yderligere oplysninger inden udvekslingen af oplysningerne
eller efter udvekslingen på baggrund af en anmodning fra den eller de modtagende kom-
petente myndigheder. Dertil kommer, at Skatteforvaltningen skal udveksle oplysningerne
i overensstemmelse med en ”formidlingsmetode”, dvs. at datapunkterne skal tilpasses
hver enkelt berørt kompetent myndighed inden udveksling.
Grundet den nære sammenhæng med minimumsbeskatningsdirektivet og -loven er det
imidlertid vurderingen, at direktivforslaget ikke i sig selv har administrative konsekvenser
Side 10 af 13
kom (2024) 0497 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. administrativt samarbejde på beskatningsområdet
2962813_0011.png
ud over dem, der allerede er estimeret i forbindelse med implementeringen af nævnte di-
rektiv/lov.
De administrative konsekvenser afledt af minimumsbeskatningsdirektivet og -loven blev
vurderet til at medføre administrative konsekvenser i Skattestyrelsen svarende til 0,8 mio.
kr. i 2024, 21,1 mio. kr. i 2025, og 20,7 mio. kr. i 2026, 11,9 mio. kr. i 2027-2028 og 7,5
mio. kr. varigt fra 2029.
8. Høring
Direktivforslaget blev den 30. oktober 2024 sendt i høring hos:
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ATP, Bilfærgernes Rederifor-
ening, Borger- og retssikkerhedschefen i Skatteforvaltningen, Børsmæglerforeningen,
CEPOS, Cevea, Danmarks Skibskredit, Dansk Aktionærforening, Dansk Energi, Dansk
Erhverv, Dansk Metal, Danske Advokater, Danske Havne, Danske Rederier, Datatilsy-
net, Den Danske Fondsmæglerforening, DI, Digitaliseringsstyrelsen, Energy Innovation
Cluster, Erhvervsstyrelsen
Område for Bedre Regulering (OBR), Finans Danmark, Fi-
nans og Leasing, Finanstilsynet, Foreningen Danske Revisorer, Forsikring & Pension,
FSR - danske revisorer, Investering Danmark, Justitia, Kraka, Landbrug & Fødevarer,
Landsskatteretten, Lokale Pengeinstitutter, Mellemfolkeligt Samvirke, Nasdaq OMX Co-
penhagen A/S, Nationalbanken, Nordsøfonden, Olie Gas Danmark (ODM), Oxfam
IBIS, SEGES, Skatteankeforvaltningen, SRF Skattefaglig Forening og Vindmølleindu-
strien.
FSR finder det positivt, at EU vil ensarte standardskemaet for rapportering under spor 2,
at EU vælger at benytte GIR som standardskema, samt at EU vil sikre, at betingelserne i
minimumsbeskatningsdirektivets art. 44 om informationsudveksling er opfyldt inden for
EU, og at der er en klar procedure for, hvorledes landene skal dele informationerne, samt
hvilke informationer, der skal deles med hvilke lande.
Vedrørende den digitaliserede standardformularer ønsker FSR bekræftet, at fejl og forsin-
kelser, der kan tilskrives fejl og forsinkelser i EU-landenes IT-systemer, herunder i den
standard digitaliserede formular, som Kommissionen vil implementere, ikke kan forårsage
en anden eller ringere retsstilling for koncernenhederne, end den, som følger af mini-
mumsbeskatningsdirektivet, og at minimumsbeskatningsdirektivet dermed har forrang
frem for direktivet om administrativt samarbejde på beskatningsområdet.
Vedrørende den nye artikel 8ae ønsker FSR bekræftet, at forsinkelser i relation til de kom-
petente myndigheders modtagelse af GIR, der kan tilskrives fejl eller forsinkelser i med-
lemsstaternes IT-systemer mv., eller med andre ord forsinkelser som ikke kan tilskrives
forsinkelser mv. hos koncernenhederne, udskyder fristen for udveksling af GIR til tre må-
neder efter det tidspunkt, hvor det ultimative moderselskab mv. med rimelighed kunne
forventes at have
mulighed for at rapportere GIR’en. Hvis dette ikke kan bekræftes,
fore-
slår FSR det tilføjet.
Side 11 af 13
kom (2024) 0497 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. administrativt samarbejde på beskatningsområdet
2962813_0012.png
Vedrørende den nye artikel 9a ønsker FSR bekræftet, at bestemmelsen har til formål at
sikre, at hvis der er foretaget en central indberetning, så foretages der også kun skatterevi-
sioner mv. i relation til GIR’en og minimumsbeskatningsloven i den jurisdiktion, hvor
den centrale rapportering er foretaget. Derudover ønsker FSR bekræftet, at de generelle
skatteprocessuelle regler i det land, der har modtaget den centrale rapportering og dermed
foretager skatterevisionerne, fuldt ud finder anvendelse i relation til skatterevisioner ved-
rørende minimumsbeskatningsdirektivet med de ændringer, der måtte følge af mini-
mumsbeskatningsdirektivet og den lokale implementering heraf. Såfremt dette ikke kan
bekræftes, ønsker FSR, at et nyt stk. 3 tilføjes, hvori det præciseres, at det relevante EU-
lands skatteprocessuelle regler finder anvendelse i relation til stk. 1 og 2.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af indledende drøftelser forventes der generelt opbakning til forslaget og til
den stramme tidsplan, der er sat for forhandlinger og vedtagelse.
Flere lande har understreget nødvendigheden af, at reglerne på samme måde som mini-
mumsbeskatningsdirektivet i videst muligt omfang
afspejler OECD’s regler på området,
dvs. GIR og GIR MCAA’en.
I relation til tidsplanen har en række lande peget på behovet for at sikre fornøden tid til
den tekniske implementering, således at indgivelse af
”skema
med oplysninger om eks-
traskat” vil kunne finde sted som forudsat i minimumsbeskatningsdirektivet (senest den
30. juni 2026). Omvendt har enkelte lande udtrykt bekymring for samspillet mellem tids-
planen og nationale parlamentariske processer.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen har arbejdet for at øge ambitionsniveauet i det internationale arbejde mod
brugen af skattely og skattespekulation, herunder i OECD-forhandlingerne.
OECD-aftalens spor 2 med dets formål om at lægge en effektiv global bund under sel-
skabsskatten, ved at omfatte alle større multinationale koncerner med aktivitet i bare ét af
de lande, der implementerer aftalen, af minimumsbeskatningen på 15 pct., var et afgø-
rende skridt.
Den efterfølgende vedtagelse af minimumsbeskatningsdirektivet sikrede en juridisk bin-
dende, konsistent og ensartet EU-implementering af OECD-modelreglerne, hvorved der
blev taget et afgørende skridt i kampen for at bekæmpe skatteundgåelse og for at stoppe
skadelig skattekonkurrence i EU.
Direktivforslaget understøtter minimumsbeskatningsdirektivet, idet det via muligheden
for at udveksle oplysninger mellem de kompetente myndigheder faciliterer koncernernes
mulighed for at foretage central indberetning af oplysninger om ekstraskat. Samtidig sik-
res en ensartet indgivelse af oplysninger om ekstraskat i EU.
Side 12 af 13
kom (2024) 0497 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. administrativt samarbejde på beskatningsområdet
2962813_0013.png
Regeringen er derfor positiv overfor direktivforslaget, der vurderes at ville bidrage til at
gøre anvendelsen og håndhævelsen af reglerne mere effektiv, samtidig med at indberet-
ningsbyrden for koncernenhederne holdes på det nødvendige minimum.
Regeringen støtter desuden det polske formandskabs ambition om hurtig vedtagelse af
forslaget. Herved sikres det, at indgivelsen og udvekslingen af
”skemaet
med oplysninger
om ekstraskat” er understøttet fra det tidspunkt, hvor de første indgivelser skal finde sted.
Regeringen støtter også direktivforslagets bemyndigelse af Kommissionen til ved delege-
ret retsakt at opdatere standardskemaet. Dette skyldes navnlig, at der er behov for, at EU-
lovgivningen hurtigt kan tilpasses udviklingen i OECD, og at bemyndigelsen udtrykkeligt
er begrænset til ændringer, der følger af internationale aftaler herom i regi af OECD.
Regeringen lægger også vægt på, at implementeringen af direktivforslaget umiddelbart
ikke forventes at indebære udgifter til it-implementering udover dem, der allerede er ind-
tænkt som en del af implementeringsopgaven for minimumsbeskatningsloven. Dette er
positivt grundet Skatteforvaltningens begrænsede kapacitet i forhold til systemudvikling.
Regeringen vil fortsat arbejde for, at valgte løsninger skal være effektive og mindst muligt
omkostningstunge og it-udviklingskrævende.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 13 af 13