Europaudvalget 2024-25
KOM (2024) 0497 Bilag 2
Offentligt
2963457_0001.png
9. januar 2025
Samlenotat
1) Forslag til ændring af direktiv nr. 2011/16/EU om administrativt samarbejde på be-
skatningsområdet (DAC9)
2
KOM(2024)497
Materialet er udarbejdet af Økonomiministeriet og Skatteministeriet
kom (2024) 0497 - Bilag 2: Samlenotat vedr. administrativt samarbejde på beskatningsområdet
2963457_0002.png
Dagsordenspunkt 1: Forslag til ændring af direktiv nr.
2011/16/EU om administrativt
samarbejde på
beskatningsområdet (DAC9)
KOM(2024)497
1. Resume
Kommissionen har den 28. oktober 2024 fremsat forslag om ændring af direk-
tivet om administrativt samarbejde på beskatningsområdet (DAC9) fsva. be-
skatning af multinationale koncerner eller store nationale koncerner.
Kommissionens forslag indebærer, at der skal etableres en fælles ordning,
hvorefter EU-landenes nationale kompetente myndigheder (i Danmark Skat-
testyrelsen) indbyrdes vil skulle udveksle centralt indberettede oplysninger om
multinationale koncerner eller store nationale koncerner. De indberettede op-
lysninger er nødvendige for myndighedernes vurdering af og kontrol med, om
der i deres respektive jurisdiktioner er grundlag for at opkræve ekstraskat som
følge af den internationale aftale om en effektiv minimumsbeskatning på 15
pct. af større internationale koncerner.
Aftalen om international beskatning (indgået den 8. oktober 2021 i
OECD/G20’s Inclusive Framework on Base Erosion and Profit Shifting) fast-
lægger således en minimumsbeskatning på 15 pct. af større multinationale
koncerner. Aftalen indebærer, at det enkelte deltagende land kan opkræve en
ekstraskat på koncernens selskaber i det pågældende land mhp. at den sam-
lede koncerns effektive beskatning kommer op på det aftalte minimum på 15
pct., selv hvis lavt beskattede selskaber i koncernen har hjemsted i lande, der
ikke deltager i aftalen.
Aftalen blev implementeret i EU-regi med vedtagelsen af Rådets direktiv (EU)
2022/2523 af 15. december 2022. Direktivet blev implementeret i dansk ret ved
lov nr. 1535 af 12. december 2023 om en ekstraskat for visse koncernenheder
(minimumsbeskatningsloven). I tillæg til OECD-aftalen er der vedtaget et
standardskema for indberetning (GIR) og en modelaftale for en multilateral
aftale om automatisk udveksling af GIR-oplysninger mellem de kompetente
myndigheder (GIR MCAA).
Kommissionens nye forslag understøtter koncernernes mulighed for at indbe-
rette centralt via moderselskabet eller anden udpeget enhed. Direktivforslaget
indfører samtidig OECD’s GloBE Information Return (GIR) som standard-
skema for indgivelse af oplysninger om ekstraskat i EU. Bestemmelserne om
det administrative samarbejde i Kommissionens forslag lægger sig tæt op ad
OECD’s GIR MCAA.
Side 2 af 11
kom (2024) 0497 - Bilag 2: Samlenotat vedr. administrativt samarbejde på beskatningsområdet
2963457_0003.png
Regeringen støtter OECD-aftalen
og EU’s 2022-direktiv
om implementering
af aftalen samt at det nye direktivforslag i videst muligt omfang afspejler af-
talerne i OECD for at sikre en ensartet og konsistent EU- og dansk implemen-
tering heraf. Regeringen støtter således også Kommissionens forslag, der vil
bidrage til at gøre anvendelsen og håndhævelsen af reglerne mere effektiv,
samtidig med at indberetningsbyrden for koncernenhederne holdes på det
nødvendige minimum.
Regeringen støtter også direktivforslagets bemyndigelse af Kommissionen til
løbende at kunne opdatere standardskemaet ved delegerede retsakter, idet be-
myndigelsen er begrænset til ændringer, der følger af internationale aftaler
herom i regi af OECD.
Regeringen støtter desuden ambitionen om en hurtig vedtagelse af forslaget,
for at sikre, at indgivelse og udveksling af oplysninger efter standardskemaet
er understøttet fra det tidspunkt, hvor de første indgivelser skal finde sted.
Regeringen vil desuden arbejde for, at de valgte løsninger skal være effektive
og mindst muligt omkostningstunge og it-udviklingskrævende.
2. Baggrund
Baggrunden for forslaget er Direktiv 2011/16/EU om administrativt samarbejde
på beskatningsområdet (DAC), der har været et blandt flere initiativer, der
løbende har øget gennemsigtigheden på skatteområdet og styrket samarbejdet
mellem EU-landenes kompetente myndigheder (i Danmark Skattestyrelsen)
med henblik på at fremme en mere fair og effektiv beskatning i EU.
Direktivet er ændret og styrket flere gange
første gang den 9. december 2014
med DAC2, som ophæver bankhemmeligheden i EU, og senest den 17. oktober
2023 med DAC8, som forpligter udbydere af tjenesteydelser relateret til
kryptoaktiver og e-penge til at indberette oplysninger om deres kunders
transaktioner med henblik på, at oplysningerne efterfølgende udveksles mellem
EU-landenes kompetente myndigheder.
Direktivforslaget indebærer en udvidelse af det administrative samarbejde til
nu også at skulle omfatte udveksling af oplysninger om ekstraskat indberettet
centralt af multinationale og store nationale koncerner (koncerner med en årlig
omsætning på mindst 750 mio. euro, svarende til ca. 5,6 mia. kr.).
Direktivforslaget skal derfor også ses i sammenhæng med den politiske aftale
om international beskatning, der blev indgået den 8. oktober 2021 i
OECD/G20’s Inclusive Framework on Base Erosion and Profit Shifting. Denne
aftales spor 2, Global Anti-Base Erosion Rules (GloBE-modelreglerne), blev im-
plementeret i EU-regi med vedtagelsen af Rådets direktiv (EU) 2022/2523 af
15. december 2022 om sikring af en global minimumsskattesats for multinatio-
nale koncerner og store nationale koncerner i EU (minimumsbeskatningsdirek-
Side 3 af 11
kom (2024) 0497 - Bilag 2: Samlenotat vedr. administrativt samarbejde på beskatningsområdet
2963457_0004.png
tivet), mens direktivet blev implementeret i dansk ret ved lov nr. 1535 af 12. de-
cember 2023 om en ekstraskat for visse koncernenheder (minimumsbeskat-
ningsloven). Minimumsbeskatningsdirektivet og -loven følger GloBE-model-
reglerne, dog således at store nationale koncerner også omfattes grundet hen-
synet til EU-Traktatens regler om fri etableringsret.
Med minimumsbeskatningsdirektivet og -loven blev der indført regler om be-
regning og opkrævning af ekstraskat hos koncerner, som i nogle af de jurisdik-
tioner, hvor koncernen har sine enheder, effektivt beskattes med en skattesats
på under 15 pct. Hvis fx et datterselskab betaler en effektiv skat under 15 pct.,
vil moderselskabet blive pålagt en ekstraskat, så den effektive skat for dattersel-
skabet bringes op til 15 pct. Således vil den globale effektive minimumsbeskat-
ning bidrage til at mindske den skadelige skattekonkurrence mellem landene,
til at begrænse udflytning af indkomst til beskatning i lavskattelande og til at
hæmme tilskyndelsen til at indføre eller opretholde særlige ordninger med for-
højede skattemæssige fradrag mv.
Minimumsbeskatningsloven indførte en regel om indkomstmedregning (IIR
Income Inclusion Rule) og en regel om underbeskattet overskud (UTPR
Un-
dertaxed Profit Rule). Reglen om UTPR anvendes i tilfælde, hvor det ultimative
moderselskab i koncernen er beliggende i et land, der ikke har indført regler
svarende til OECD-aftalen. Dernæst indførte loven en regel om indenlandsk
ekstraskat (QDTT
Qualified Domestic Top-up Tax), der for danske koncer-
nenheder i multinationale koncerner betyder, at den ekstraskat, som disse kon-
cernenheder måtte blive pålagt, tilfalder Danmark og ikke udlandet.
Minimumsbeskatningsdirektivet og -loven fastsætter, at der årligt i et standard-
skema skal indgives oplysninger om ekstraskat til de kompetente myndigheder.
Ud over oplysninger til beregning af den effektive skattesats, ekstraskat og allo-
kering af ekstraskatten, skal skemaet indeholde oplysninger om koncernenhe-
dernes identitet (herunder skatteregistreringsnummer), selskabsstruktur, samt
de beslutninger, der er truffet i henhold til minimumsbeskatningsdirektivet og
-loven.
Standardskemaet med oplysninger om ekstraskat er både et risikovurderings-
værktøj og et grundlag for Skatteforvaltningen til at kunne vurdere og kontrol-
lere, om der er grundlag for at opkræve ekstraskat. I bemærkningerne til lov-
forslaget om minimums-beskatning blev det i overensstemmelse med GloBE-
modelreglerne og minimumsbeskatningsdirektivet forudsat, at henvisningen til
”standardskemaet”, skulle forstås som en henvisning til det standardskema,
der
er vedtaget i regi af OECD -
”GloBE Information Return (GIR)”.
I udgangspunktet påhviler pligten til at indgive standardskemaet med oplysnin-
ger om ekstraskat den enkelte koncernenhed (lokal indberetning). Det indebæ-
rer, at alle koncernenheder skal indgive oplysninger om ekstraskat til de kom-
Side 4 af 11
kom (2024) 0497 - Bilag 2: Samlenotat vedr. administrativt samarbejde på beskatningsområdet
2963457_0005.png
petente myndigheder i den jurisdiktion, hvor de er hjemmehørende. Da stan-
dardskemaet indeholder oplysninger, som efter omstændighederne vil være
identiske for koncernenheder inden for samme koncern, er der mulighed for, at
koncernens moderselskab eller en anden udpeget indberettende enhed kan ind-
give standardskemaet for og på vegne af hele koncernen (central indberetning).
Det er en forudsætning for at kunne benytte central indberetning, at der er ind-
gået en betinget samarbejdsaftale mellem de kompetente myndigheder i de af
koncernen berørte jurisdiktioner, og at indberetningen af standard-skemaet
faktisk foretages. Det er forventningen, at de fleste koncerner vil benytte sig af
denne administrativt enklere mulighed for central indberetning.
I tillæg til OECD-aftalen er der udover standardskemaet for indberetningen
(GIR) også vedtaget en modelaftale for multilaterale aftaler om automatisk ud-
veksling af GIR-oplysninger mellem de kompetente myndigheder (GIR MCAA).
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 113 og 115 og skal behandles
efter den særlige lovgivningsprocedure, som kræver enstemmighed i Rådet og
høring af Europa-Parlamentet og Det Europæiske Økonomiske og Sociale Ud-
valg.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at understøtte de multinationale koncerner eller store
nationale koncerners mulighed for at foretage den administrativt lettere cen-
trale indberetning af oplysninger om ekstraskat i EU. Samtidig skal forslaget
sikre, at de kompetente myndigheder i EU-landene får de nødvendige oplysnin-
ger for at kunne vurdere og kontrollere, om der er grundlag for at opkræve eks-
traskat.
Med minimumsbeskatningsdirektivet og -loven blev det fastlagt, hvilke oplys-
ninger der skal indgå i beregningsgrundlaget. Dertil er alle omfattede koncer-
nenheder forpligtet til at indgive oplysningerne, herunder ved brug af et stan-
dardskema.
Med Kommissionens forslag etableres en ordning, hvorefter EU-landenes kom-
petente myndigheder indbyrdes nu også skal udveksle sådanne centralt indbe-
rettede oplysninger. Oplysningerne er nødvendige for deres vurdering og kon-
trol af, om der i deres respektive jurisdiktioner er grundlag for at opkræve eks-
traskat hos de af direktivet omfattede koncerner. Forslagets bestemmelser om
det administrative
samarbejde lægger sig tæt op ad OECD’s GIR MCAA, hvilket
vil sikre, at udvekslingen holder sig inden for rammerne af det i OECD-regi af-
talte og således også svarer til det, der vil være gældende i forhold til udvekslin-
gen med tredjelande.
Når direktivforslaget er implementeret i EU-landene, vil der mellem disse være
indgået en gældende betinget aftale mellem myndigheder.
Side 5 af 11
kom (2024) 0497 - Bilag 2: Samlenotat vedr. administrativt samarbejde på beskatningsområdet
2963457_0006.png
Med hensyn til udveksling af oplysninger om ekstraskat med de kompetente
myndigheder i tredjelande, vil der skulle indgås betingede aftaler mellem EU-
landene og sådanne jurisdiktioner. Det forventes at ske i form af den i OECD-
regi vedtagne modelaftale for multilaterale aftaler om automatisk udveksling af
oplysninger. Med modelaftalen udveksles oplysninger i GIR-standardskemaet
mellem de
berørte kompetente myndigheder (”Multilateral Competent Autho-
rity Agreement on the exchange of GloBE-information”
(GIR MCAA)).
Forslaget indfører samtidig OECD’s GIR som standardskema for selskabernes
indgivelse af oplysninger om ekstraskat og giver Kommissionen bemyndigelse
til ved delegeret retsakt at opdatere standardskemaet for at bringe det i over-
ensstemmelse med ajourføringer aftalt i OECD.
Det foreslås, at direktivforslaget skal være gennemført i EU-landene senest den
31. december 2025.
For en mere detaljeret gennemgang henvises til Skatteministeriets grund- og
nærhedsnotat, som er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 8. januar
2025.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal høres i overensstemmelse med proceduren i TEUF ar-
tikel 113 og 115. Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslaget er i fuld overensstemmelse med nærheds-
princippet.
Kommissionens forslag har til formål dels at operationalisere artikel 44 i Rådets
direktiv (EU) 2022/2523 af 14. december 2022 ved at fastsætte ensartede ind-
beretningskrav for koncerner inden for direktivets anvendelsesområde samt
dels at udvide anvendelsesområdet for automatisk udveksling af oplysninger
mellem skattemyndighederne om ekstraskat indgivet af multinationale og store
nationale koncerner.
Det er Kommissionens opfattelse, at retssikkerhed og klarhed for multinatio-
nale virksomheder og kompetente myndigheder kun kan sikres ved at etablere
et fælles regelsæt, som gælder for alle EU-lande. Det er Kommissionens opfat-
telse, at dette kun kan opnås, hvis indberetningsforpligtelserne vedtages cen-
tralt og gennemføres på ensartet vis.
Det er Kommissionens vurdering, at et EU-initiativ tilfører merværdi i forhold
til, hvad en lang række nationale gennemførelsesmetoder baseret på retligt ik-
kebindende GloBE-modelregler vil kunne opnå. Der henvises til: 1) at indførel-
sen af en af EU-landene fuldt ud afstemt fælles retlig ramme for indberetning
og udveksling vil gøre det lettere for multinationale virksomheder at opfylde
indberetningskravene; 2) at udvekslingen af oplysningerne vil blive understøt-
tet af en fælles it-infrastruktur; og 3) at en ensartet implementering på EU-plan
Side 6 af 11
kom (2024) 0497 - Bilag 2: Samlenotat vedr. administrativt samarbejde på beskatningsområdet
2963457_0007.png
vil give skatteyderne retssikkerhed med hensyn til deres indberetningsforplig-
telser og reglerne om udveksling af oplysninger mellem de kompetente myndig-
heder.
Det er regeringens opfattelse, at fælles EU-implementering
af OECD’s GIR og
GIR MCAA er en nødvendig og hensigtsmæssig fortsættelse af de tilpasninger
til
EU’s indre marked og den ensartede gennemførelse af reglerne i EU, der blev
gennemført med minimumsbeskatningsdirektivet og -loven. Det er således også
regeringens opfattelse, at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Samarbejde med udenlandske kompetente myndigheder, herunder udveksling
af oplysninger mellem EU-landenes kompetente myndigheder, sker med hjem-
mel i § 66 i skattekontrolloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 12 af 8. januar 2024.
Opgørelsen af skattegrundlaget og de skatter, der må indgå i beregningen af den
effektive skattesats, samt indberetningsforpligtelsen for sådanne oplysninger
for koncernenheder, det ultimative moderselskab i en koncern eller den udpe-
gede indberettende enhed i multinationale eller store nationale koncerner, føl-
ger af minimumsbeskatningsloven, jf. lov nr. 1535 af 12. december 2023, der
implementerer Rådets direktiv (EU) 2022/2523.
For en nærmere gennemgang af gældende dansk ret og lovgivningsændringer
som følge af ændringsdirektivet henvises til Skatteministeriets grund- og nær-
hedsnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 8. januar 2025.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Ved implementeringen af minimumsbeskatningsdirektivet blev det forudsat, at
OECD’s GIR skulle anvendes som standardskema for indgivelse af oplysninger
om ekstraskat, og at central indberetning ville være den foretrukne indberet-
ningsmetode for de fleste af de omfattede koncerner.
It-løsningen til minimumsbeskatningsdirektivet og -loven vurderes derfor alle-
rede at understøtte direktivforslagets krav til rapportering og informationsud-
veksling, herunder udvekslingsmetode. Der forventes således ikke yderligere
udgifter forbundet med it-funktionalitet i forhold til DAC9, ud over det der al-
lerede forventes med implementeringen af minimumsbeskatningsdirektivet og
-loven.
I relation til ovenstående vurdering er det forudsat, at der indkøbes en eksternt
udviklet it-løsning. Hvis Skatteforvaltningen skal egenudvikle it-understøttel-
sen, vil der skulle foretages en ny konsekvensvurdering. Derudover tages der
forbehold for de konsekvenser, der måtte følge af de tekniske specifikationer,
som først vil blive fastsat i gennemførelsesretsakter efter direktivforslagets ved-
tagelse.
Side 7 af 11
kom (2024) 0497 - Bilag 2: Samlenotat vedr. administrativt samarbejde på beskatningsområdet
2963457_0008.png
For en nærmere gennemgang af de statsfinansielle konsekvenser henvises til
Skatteministeriets grund- og nærhedsnotat oversendt til Folketingets Euro-
paudvalg den 8. januar 2025.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget understøtter implementeringen af minimumsbeskatningsdirektivet,
da reglerne medvirker til at mindske grænseoverskridende skatteundgåelse og
aggressiv skatteplanlægning.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Direktivforslaget vurderes ikke at have negative erhvervsøkonomiske konse-
kvenser. Direktivforslaget omhandler alene udveksling mellem EU-landenes
kompetente myndigheder af oplysninger, der allerede er indberetningspligtige
efter anden lovgivning. Dertil kommer, at indberetningen i OECD’s GIR stan-
dardskema allerede var forudsat ved implementeringen af minimumsbeskat-
ningsdirektivet.
Direktivforslaget vurderes at have den positive konsekvens, at indberetnings-
byrden reduceres for de enkelte koncernenheder derved, at udvekslingen mel-
lem EU-landenes kompetente myndigheder understøtter den centrale indberet-
ningsmulighed. Beslutter en multinational koncern således, at oplysningerne
om ekstraskat for og på vegne af hele koncernen skal indgives af eksempelvis
koncernens ultimative moderselskab til den kompetente myndighed i det land,
som dette selskab er hjemmehørende i, er koncernenhederne i Danmark heref-
ter alene forpligtede til at meddele Skatteforvaltningen identiteten på den en-
hed, der indgiver oplysningerne om ekstraskat for koncernen og den jurisdik-
tion, i hvilken denne enhed er hjemmehørende.
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) har ved høringssvar af
13. november 2024 meddelt, at direktivforslaget ikke vurderes at have admini-
strative konsekvenser for erhvervslivet i Danmark.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Grundet den nære sammenhæng med minimumsbeskatningsdirektivet/mini-
mumsbeskatningsloven er det vurderingen, at direktivforslaget ikke i sig selv
har administrative konsekvenser ud over dem, der allerede er estimeret i for-
bindelse med implementeringen af nævnte direktiv/lov.
De administrative konsekvenser afledt af minimumsbeskatningsdirektivet/mi-
nimumsbeskatningsloven blev vurderet til at medføre administrative konse-
kvenser i Skattestyrelsen svarende til 0,8 mio. kr. i 2024, 21,1 mio. kr. i 2025,
og 20,7 mio. kr. i 2026, 11,9 mio. kr. i 2027-2028 og 7,5 mio. kr. varigt fra 2029.
For en nærmere gennemgang af andre konsekvenser og beskyttelsesniveau hen-
vises til Skatteministeriets grund- og nærhedsnotat oversendt til Folketingets
Europaudvalg den 8. januar 2025.
Side 8 af 11
kom (2024) 0497 - Bilag 2: Samlenotat vedr. administrativt samarbejde på beskatningsområdet
2963457_0009.png
8. Høring
Direktivforslaget blev den 30. oktober 2024 sendt i høring hos:
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ATP, Bilfærgernes Re-
deriforening, Borger- og retssikkerhedschefen i Skatteforvaltningen, Børsmæg-
lerforeningen, CEPOS, Cevea, Danmarks Skibskredit, Dansk Aktionærforening,
Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Metal, Danske Advokater, Danske Havne,
Danske Rederier, Datatilsynet, Den Danske Fondsmæglerforening, DI, Digitali-
seringsstyrelsen, Energy Innovation Cluster, Erhvervsstyrelsen
Område for
Bedre Regulering (OBR), Finans Danmark, Finans og Leasing, Finanstilsynet,
Foreningen Danske Revisorer, Forsikring & Pension, FSR - danske revisorer,
Investering Danmark, Justitia, Kraka, Landbrug & Fødevarer, Landsskatteret-
ten, Lokale Pengeinstitutter, Mellemfolkeligt Samvirke, Nasdaq OMX Copenha-
gen A/S, Nationalbanken, Nordsøfonden, Olie Gas Danmark (ODM), Oxfam
IBIS, SEGES, Skatteankeforvaltningen, SRF Skattefaglig Forening og Vindmøl-
leindustrien.
FSR finder det positivt, at EU vil ensarte standardskemaet for rapportering un-
der spor 2, at EU vælger at benytte GIR som standardskema, samt at EU vil
sikre, at betingelserne i minimumsbeskatningsdirektivets art. 44 om informati-
onsudveksling er opfyldt inden for EU, og at der er en klar procedure for, hvor-
ledes landene skal dele informationerne, samt hvilke informationer, der skal de-
les med hvilke lande.
Vedrørende den digitaliserede standardformularer ønsker FSR bekræftet, at fejl
og forsinkelser, der kan tilskrives fejl og forsinkelser i EU-landenes IT-systemer,
herunder i den standard digitaliserede formular, som Kommissionen vil imple-
mentere, ikke kan forårsage en anden eller ringere retsstilling for koncernenhe-
derne, end den, som følger af minimumsbeskatningsdirektivet, og at mini-
mumsbeskatningsdirektivet dermed har forrang frem for direktivet om admini-
strativt samarbejde på beskatningsområdet.
Vedrørende den nye artikel 8ae ønsker FSR bekræftet, at forsinkelser i relation
til de kompetente myndigheders modtagelse af GIR, der kan tilskrives fejl eller
forsinkelser i EU-landenes IT-systemer mv., eller med andre ord forsinkelser
som ikke kan tilskrives forsinkelser mv. hos koncernenhederne, udskyder fri-
sten for udveksling af GIR til tre måneder efter det tidspunkt, hvor det ultima-
tive moderselskab mv. med rimelighed kunne forventes at have mulighed for at
rapportere GIR’en. Hvis dette ikke kan bekræftes, foreslår
FSR det tilføjet.
Vedrørende den nye artikel 9a ønsker FSR bekræftet, at bestemmelsen har til
formål at sikre, at hvis der er foretaget en central indberetning, så foretages der
også kun skatterevisioner mv. i relation til GIR’en og minimumsbeskatningslo-
ven i den jurisdiktion, hvor den centrale rapportering er foretaget. Derudover
ønsker FSR bekræftet, at de generelle skatteprocessuelle regler i det land, der
har modtaget den centrale rapportering og dermed foretager skatterevisio-
Side 9 af 11
kom (2024) 0497 - Bilag 2: Samlenotat vedr. administrativt samarbejde på beskatningsområdet
2963457_0010.png
nerne, fuldt ud finder anvendelse i relation til skatterevisioner vedrørende mi-
nimumsbeskatningsdirektivet med de ændringer, der måtte følge af minimums-
beskatningsdirektivet og den lokale implementering heraf. Såfremt dette ikke
kan bekræftes, ønsker FSR, at et nyt stk. 3 tilføjes, hvori det præciseres, at det
relevante medlemslands skatteprocessuelle regler finder anvendelse i relation
til stk. 1 og 2.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Direktivforslaget er præsenteret i Rådet under ungarsk formandskab, mens for-
handlingerne ventes at foregå og blive afsluttet under polsk formandskab. Det
kan dog ikke udelukkes, at forslaget først bliver vedtaget under dansk formand-
skab.
På baggrund af indledende drøftelser på arbejdsgruppeniveau forventes der ge-
nerelt opbakning til forslaget og tidsplanen for forhandlinger og vedtagelse i før-
ste halvår 2025.
Flere lande har understreget nødvendigheden af, at reglerne på samme måde
som minimumsbeskatningsdirektivet
i videst muligt omfang afspejler OECD’s
regler på området, dvs. GIR og GIR MCAA’en.
I relation til tidsplanen har en række lande peget på behovet for at sikre fornø-
den tid til den tekniske implementering, således at indgivelse af ”skema med
oplysninger
om ekstraskat” vil kunne finde sted som forudsat i minimumsbe-
skatningsdirektivet (senest den 30. juni 2026). Omvendt har enkelte lande ud-
trykt bekymring for samspillet mellem tidsplanen og nationale parlamentariske
processer.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen har arbejdet for at øge ambitionsniveauet i det internationale ar-
bejde mod brugen af skattely og skattespekulation, herunder i OECD-forhand-
lingerne.
OECD-aftalens spor 2 med dets formål om at lægge en effektiv global bund un-
der selskabsskatten, ved at omfatte alle større multinationale koncerner med
aktivitet i bare ét af de lande, der implementerer aftalen, af minimumsbeskat-
ningen på 15 pct., var et afgørende skridt.
Den efterfølgende vedtagelse af minimumsbeskatningsdirektivet sikrede en ju-
ridisk bindende, konsistent og ensartet EU-implementering af OECD-model-
reglerne, hvorved der blev taget et afgørende skridt i kampen for at bekæmpe
skatteundgåelse og for at stoppe skadelig skattekonkurrence i EU.
Direktivforslaget understøtter minimumsbeskatningsdirektivet, idet det via
muligheden for at udveksle oplysninger mellem de kompetente myndigheder
faciliterer koncernernes mulighed for at foretage central indberetning af oplys-
ninger om ekstraskat. Samtidig sikres en ensartet indgivelse af oplysninger om
ekstraskat i EU.
Side 10 af 11
kom (2024) 0497 - Bilag 2: Samlenotat vedr. administrativt samarbejde på beskatningsområdet
2963457_0011.png
Regeringen støtter OECD-aftalen og at direktivforslaget i videst muligt omfang
afspejler aftalerne i OECD for at sikre en ensartet og konsistent EU- og dansk
implementering heraf. Regeringen er derfor positiv over for direktivforslaget,
der vurderes at ville bidrage til at gøre anvendelsen og håndhævelsen af reglerne
mere effektiv, samtidig med at indberetningsbyrden for koncernenhederne hol-
des på det nødvendige minimum.
Regeringen støtter også direktivforslagets bemyndigelse af Kommissionen til
ved delegeret retsakt at opdatere standardskemaet. Dette skyldes navnlig, at der
er behov for, at EU-lovgivningen hurtigt kan tilpasses udviklingen i OECD, og
at bemyndigelsen udtrykkeligt er begrænset til ændringer, der følger af interna-
tionale aftaler herom i regi af OECD.
Regeringen støtter desuden det polske formandskabs ambition om hurtig ved-
tagelse af forslaget. Herved sikres det, at indgivelsen og udvekslingen af ”ske-
maet med oplysninger om ekstraskat” er understøttet fra
det tidspunkt, hvor de
første indgivelser skal finde sted.
Regeringen lægger også vægt på, at implementeringen af direktivforslaget
umiddelbart ikke forventes at indebære udgifter til it-implementering ud over
dem, der følger af minimumsbeskatningsloven. Regeringen vil fortsat arbejde
for, at valgte løsninger skal være effektive og mindst muligt omkostningstunge
og it-udviklingskrævende.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Grund- og
nærhedsnotat er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 8. januar 2025.
Side 11 af 11