Europaudvalget 2024-25
KOM (2024) 0531 Bilag 2
Offentligt
2980298_0001.png
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
20. februar 2025
2024 - 14711
sasisa
Indhold
Forslag til forordning om en offentlig brugerflade, der er
forbundet til informationssystemet for det indre marked, for
erklæringen om udstationering af arbejdstagere og om ændring af
forordning nr. (EU) 1024/2012 ................................................... 2
kom (2024) 0531 - Bilag 2: Samlenotat vedr. erklæring om udstationering af arbejdstagere
2980298_0002.png
2/8
SAMLENOTAT
Forslag til forordning om en offentlig brugerflade, der er forbundet til
informationssystemet for det indre marked, for erklæringen om udsta-
tionering af arbejdstagere og om ændring af forordning nr. (EU)
1024/2012
KOM (2024) 531
Revideret notat. Ændringer er markeret med streg i margen.
1.
Resume
Kommissionen har d. 13. november 2024 fremsat et forslag til forordning
om etableringen af en frivillig fælles elektronisk erklæring til brug for ud-
stationering af medarbejdere, der er forbundet til informationssystemet for
det indre marked. Forslaget har til formål at lette virksomheders admini-
strative byrder forbundet med udstationering af medarbejdere, effektivi-
sere den nationale kontrol og lette det administrative samarbejde mellem
nationale tilsynsmyndigheder.
Vælger Danmark at tilslutte sig den frivillige e-erklæring, vil forslaget have
lovgivningsmæssige konsekvenser. Ved dansk deltagelse og bred tilslutning
i andre medlemslande skønnes forslaget samtidig at have positive statsfi-
nansielle og erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Regeringen støtter ambitionen om at reducere virksomhedernes admini-
strative byrder forbundet med udstationering af medarbejdere, samtidig
med at det eksisterende beskyttelsesniveau i Danmark skal kunne fasthol-
des. Ved evt. dansk deltagelse vil det derfor være vigtigt, at den nødvendige
information fra udenlandske tjenesteydere kan tilvejebringes med henblik
på en effektiv kontrol af overholdelsen af danske arbejdstagerrettigheder.
kom (2024) 0531 - Bilag 2: Samlenotat vedr. erklæring om udstationering af arbejdstagere
2980298_0003.png
3/8
2.
Baggrund
Kommissionen fremsatte den 13. november 2024 et forslag til en forord-
ning om en fælles brugerflade til brug ved erklæringer om udstationering
af medarbejdere (herefter e-erklæring). Forslaget er modtaget i dansk
sprogversion den 19. november 2024.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 114 i Traktaten om Den Euro-
pæiske Unions Funktionsområde (TEUF) og skal behandles efter den al-
mindelige lovgivningsprocedure i artikel 294 TEUF. Rådet træffer afgø-
relse med kvalificeret flertal.
Informationssystemet for det indre marked (IMI) er et IT-system til ud-
veksling oplysninger mellem offentlige myndigheder på tværs af det indre
marked. Det har medvirket til at modernisere grænseoverskridende admi-
nistrativt samarbejde, og at det indre marked fungerer i praksis.
Forslaget er fremsat som led i opfyldelsen af Kommissionens målsætning
om at reducere byrderne forbundet med rapporteringsforpligtigelser med
25 pct. (35 pct. for SMV'er). Kommissionsformand Ursula von der Leyen
har fremført over for de nye kommissærer i deres tiltrædelsesbreve, at re-
duktionsmålet skal findes ved brug af digitale værktøjer.
I 2021 introducerede Kommissionen en elektronisk udstationeringserklæ-
ring til anvendelse ved udstationering af chauffører inden for godstransport.
Det betyder, at før en chauffør udstationeres, skal transportøren fremsende
en erklæring til værtslandet via IMI-systemet.
3.
Formål og indhold
Forslaget lægger op til at etablere et modul i IMI med en e-erklæring, som
virksomheder kan bruge ved udstationering af medarbejdere. Det er frivil-
ligt for medlemslandene, om de vil bruge e-erklæringen eller beholde deres
nuværende nationale systemer.
Formålet med forslaget er at mindske virksomhedernes administrative byr-
der ved udstationering af medarbejdere til et andet EU-land. Det er ligele-
des Kommissionens hensigt at lette samarbejdet mellem nationale tilsyns-
myndigheder. Der eksisterer allerede et modul i IMI-systemet til anven-
delse i forbindelse med udstationering af medarbejdere. Dette modul gør
det muligt for nationale tilsynsmyndigheder at anmode om informationer
kom (2024) 0531 - Bilag 2: Samlenotat vedr. erklæring om udstationering af arbejdstagere
2980298_0004.png
4/8
fra et andet medlemsland. F.eks. kan der anmodes om yderligere oplysnin-
ger om arbejdsvilkår eller om oplysninger om den udstationerende virk-
somhed. Ved introduktionen af den fælles e-erklæring i IMI-systemet vil
det blive muligt at samkøre de to moduler og dermed styrke kontrolmyn-
dighedernes mulighed for indhentelse af oplysninger på tværs af lande-
grænser. Det vil blive mulighed for at koble systemet med eksisterende na-
tionale systemer.
Det er Kommissionens vurdering, at forslaget vil gøre det nemmere for
medlemslandene at gennemføre inspektioner. Det skyldes, at antallet af til-
fælde med manglende overholdelse af udstationeringsreglerne vil blive re-
duceret grundet færre fejl og manglende udfyldelse i forbindelse med nati-
onale erklæringer. Hertil anføres, at de udstationerede medarbejdere bør
kunne modtage en kopi af deres erklæringer i deres europæiske digitale
identitetstegnebog. Tiltagene har til formål at øge beskyttelsen af udstatio-
nerede arbejdstagere.
Forslaget fastsætter, at e-erklæringen skal indeholde oplysninger om tjene-
steudbyderen, arbejdstageren, udstationeringsopgaven, kontaktperson samt
modtageren af tjenesteydelsen. De specifikke oplysningskrav vil blive fast-
sat ved en gennemførselsretsakt.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamen-
tet.
5.
Nærhedsprincippet
Kommissionen finder, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippets i artikel 5 i traktaten om Den Europæiske Union, da formålet er
at oprette en flersproget elektronisk offentlige brugerflade, der kan bruges
på tværs af det indre marked. Det skal gøre det lettere for virksomheder at
udstationere på tværs af EU’s grænser og fremme en bedre og mere ensret-
tet håndhævelse af direktivet om udstationering af arbejdstagere som led i
udveksling af tjenesteydelser (96/71/EF). Kommissionen finder, at med-
lemslandene alene ikke tilstrækkeligt kan opfylde det.
Regeringen vurderer på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet er
overholdt.
kom (2024) 0531 - Bilag 2: Samlenotat vedr. erklæring om udstationering af arbejdstagere
2980298_0005.png
5/8
6.
Gældende dansk ret
I henhold til lov om udstationering af lønmodtagere mv., jf. LBK nr. 38 af
02/01/2024 (udstationeringsloven), skal en udenlandsk virksomhed, der
udstationerer lønmodtagere til Danmark i forbindelse med levering af tje-
nesteydelser, anmelde en række oplysninger til Erhvervsstyrelsen. Oplys-
ningerne indgår i Det danske Register for Udenlandske Tjenesteydere
(RUT). Nærmere regler er fastsat i en række bekendtgørelser, bl.a. Be-
kendtgørelse om Register for Udenlandske Tjenesteydere (RUT-registret).
Efter udstationeringsloven er Arbejdstilsynet dansk forbindelseskontor, der
varetager opgaver i medfør af direktiv 96/71 om udstationering af arbejds-
tagere som led i udveksling af tjenesteydelser og direktiv 2014/67/EU af
15. maj 2014 om håndhævelse af direktiv 96/71, herunder arbejde med kon-
takt med andre landes myndigheder under IMI-forordningen.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Oprettelsen af en fælles e-erklæring vil i sig selv ikke have lovgivnings-
mæssige konsekvenser, idet erklæringen er frivillig. I det tilfælde at Dan-
mark ønsker at bruge den fælles e-erklæring, vil det kræve en ændring af
udstationeringsloven. I givet fald vil RUT-registret ikke nødvendigvis
skulle nedlægges, da der vil være mulighed for at koble modulet i IMI med
nationale systemer.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Der har i perioden 2019-2024 været udgifter til RUT på 39,7 mio. kr. Der
er for nuværende afsat 3 mio. kr. årligt til drift, udvikling og vedligehold,
afskrivninger og renter. Ved tilslutning til e-erklæringen vil Kommissionen
have ansvaret for udvikling, vedligehold og drift af e-erklæringen. Dan-
mark vil skulle betale for vedligehold af RUT-registeret, hvis det ved evt.
dansk tilslutning besluttes at bevare det i en eller anden form.
Erhvervsstyrelsen vil ikke have meromkostninger til administration af IMI,
idet de tilsynsførende myndigheder allerede er oprettet i systemet.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes at have samfundsøkonomiske konsekvenser, afhængig
af hvorvidt Danmark eller Danmarks nabolande vælger at indføre den fæl-
les e-erklæring. I det tilfælde at Danmark vælger at indføre den fælles e-
kom (2024) 0531 - Bilag 2: Samlenotat vedr. erklæring om udstationering af arbejdstagere
2980298_0006.png
6/8
erklæring, forventes det at være nemmere at tiltrække tjenesteydere fra an-
dre EU-lande og dermed øge arbejdsudbuddet. Hvis vores nabolande som
Tyskland eller Sverige vælger at indføre den fælles e-erklæring, vil det
blive nemmere for danske virksomheder at levere deres tjeneste på tværs
af grænserne og dermed øge efterspørgslen på danske virksomheder.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes at have positive erhvervsøkonomiske konsekvenser, hvis
forslaget anvendes bredt i EU. Et dansk skøn konkretiseres, når der er mere
klarhed over de konkrete informationsforpligtigelser. Forslaget vurderes
særligt at have positive konsekvenser for de danske virksomheder, som ud-
stationerer medarbejdere til andre medlemsstater.
Hvis e-erklæringen indføres, vurderer Kommission, at den gennemsnitlige
tid, det tager at udfylde en udstationeringserklæring, kan reduceres med 73
pct. Vælger alle 27 medlemslande at tilslutte sig, anslår Kommissionen, at
de administrative omkostninger vil kunne reduceres med 81 pct. sammen-
lignet med den nuværende situation. Dette svarer til et beløb på mellem 477
og 635 mio. euro på EU-plan. Skønnet er forbundet med vis usikkerhed.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslagets påvirkning af beskyttelsesniveauet vil afhænge af de konkrete
informationsforpligtigelser. Kommissionen foreslår at fastsætte de forplig-
telser i en gennemførelsesretsakt. Det er Kommissionens vurdering, at ind-
førelsen af en fælles e-erklæring vil bidrage til øget beskyttelse af udstati-
onerede medarbejderes arbejdsvilkår.
8.
Høring
Meddelelsen har været sendt i EU-specialudvalget for konkurrenceevne,
vækst og forbrugerspørgsmål samt EU-specialudvalget for Arbejdsmarked
og Sociale Forhold. Der er modtaget høringssvar fra Dansk Arbejdsgiver-
forening og Fagbevægelsens Hovedorganisation.
Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
DA støtter forslaget til en e-erklæring, da man finder det nuværende system
byrdefuldt for virksomhederne og forbundet med høj risiko for, at virksom-
hederne ikke overholder nationale krav og derved virker som en begræns-
ning for den fri bevægelighed. DA lægger op til, at e-erklæringen ses i sam-
menhæng med andre digitale løsninger fx ESSPASS-projektet, som skal
kom (2024) 0531 - Bilag 2: Samlenotat vedr. erklæring om udstationering af arbejdstagere
2980298_0007.png
7/8
digitalisere A1-attesten. DA finder det vigtigt at begrænse omfanget af op-
lysningskrav, og at forslaget lægger op til at efterspørge de relevante stam-
oplysninger. Efter DA’s opfattelse bør anvendelsen af den fælles e-formu-
lar ikke være frivillig, men obligatorisk.
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH)
FH stiller sig kritisk over for forslaget og finder, at forslaget kan svække
den danske kontrol, hvis det gennemføres i Danmark. FH vil således kun
kunne støtte op om forslaget, hvis det giver plads til det danske RUT-regi-
ster. FH hæfter sig ved, at forslagets formål er at reducere oplysningskra-
vene for virksomheder, og at forslaget går imod ånden og formålet i artikel
9 i direktiv 2014/67/EU, som indeholder en åben liste af administrative
krav og nationale kontrolforanstaltninger. At der findes forskellige syste-
mer, er udtryk for det kompromis, som blev opnået med håndhævelses-
direktivet. Det er uden for skiven at ændre dette ved frivillige ordninger
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
En gruppe lande har i forbindelse med møde i Konkurrenceevnerådet den
24. maj 2024 tilkendegivet, at man ønsker at gøre brug af den fælles e-
erklæring. En anden gruppe lande forholder sig mere skeptiske over for
forslaget. De ønsker at bevare nationale systemer og understreger vigtighe-
den af forslagets frivillige natur og behovet for at sikre arbejdstagerret-
tigheder.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser generelt forslag til fælles digitale løsninger velkommen
og støtter ambitionen om at reducere virksomhedernes administrative byr-
der ved udstationering af medarbejdere. Regeringen finder det vigtigt at
fastsætte klare retningslinjer for de beføjelser, der vil kunne tildeles Kom-
missionen i forbindelse med en gennemførelsesretsakt. Det er ligeledes vig-
tigt at fastholde det eksisterende beskyttelsesniveau i Danmark for udstati-
onerede arbejdstagere og kontrolmuligheder.
Hvis Danmark skal deltage i en fælles e-erklæring, er det vigtigt for rege-
ringen, at systemet giver mulighed for at få de oplysninger, der kan sikre
en effektiv kontrol, af hensyn til beskyttelsen af danske arbejdstagerret-
tigheder. Regeringen finder det positivt, at den fælles løsning er frivillig.
Ambitionen for fælles digitale løsninger bør dog generelt være, at det om-
fatter alle lande.
kom (2024) 0531 - Bilag 2: Samlenotat vedr. erklæring om udstationering af arbejdstagere
2980298_0008.png
8/8
Regeringen finder det også vigtigt, at der med den fælles e-erklæring ska-
bes et effektivt system med få byrder, der muliggør tilknytning af relevante
dokumenter digitalt. Der bør tages højde for erfaringer fra eksisterende sy-
stemer, herunder udstationeringserklæringen for vejtransport.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Grund- og nærhedsnotat er oversendt til Folketinget Europaudvalg den 17.
december 2024.
Forslaget blev forelagt Folketingets Europaudvalg den 22. november 2024
under punktet "siden sidst".