Europaudvalget 2024-25
KOM (2024) 0651 Bilag 1
Offentligt
2929064_0001.png
Samlenotat
Kommissionens ændringsbrev nr. 1 til EU's 2025-budget
KOM (2024) 0651
Nyt notat.
1. Resume
21. oktober 2024
Kommissionen præsenterede d. 19. juni 2024
forslag til EU’s 2025-budget.
Regeringen tog for-
handlingsoplæg i Folketingets Europaudvalg d. 28. juni 2024.
Som led i en fast, årlig praksis, har Kommissionen d. 10. oktober 2024 præsenteret et ændrings-
brev nr. 1 til det oprindelige budgetforslag. Ændringsbrevet indebærer isoleret set et fald i det sam-
lede forpligtigelsesniveau på 303,0 mio. euro og en stigning i det samlede betalingsniveau på
2.657,0 mio. euro
i forhold til Kommissionens oprindelige forslag til EU’s 2025-budget.
Således
udgør Kommissionens opdaterede forslag et samlet forpligtelsesniveau på ca. 199 mia. euro og et
betalingsniveau på ca. 155 mia. euro.
Rådets position til EU’s 2025-budget
lægger op til et
udgiftsniveau på 198,2 mia. euro i forpligtelsesbevillinger og 151,8 mia. euro i betalingsbevillinger.
Ændringsbrevet indeholder flere initiativer som tilpasser forpligtelsesniveauet. Disse vedrører særligt
nye skøn for behovet under Den Europæiske Garantifond for Landbruget, nye tekniske skøn for
renteomkostningerne til EU’s genopretningslån,
en række mindre justeringer under administrati-
onsområdet, navnlig sfa. den mekaniske lønjustering, samt en række andre mindre tekniske til-
pasninger. Stigningen i betalingsniveauet kan hovedsageligt henføres til en foreslået tilførsel af 3
mia. euro i betalingsbevillinger til Den Europæiske Fond for Regionaludvikling sfa. øget fleksibi-
litet i samhørighedsfondene, der skønnes at fremrykke betalingerne. Kommissionen har fremsat
forslaget mhp. at imødekomme behov sfa. de seneste oversvømmelser i Centraleuropa.
Såfremt Kommissionens forslag til EU’s 2025-budget
inkl. ændringsbrev nr. 1 vedtages i sin
nuværende form, skønnes det danske EU-bidrag i 2025 at udgøre ca. 22,7 mia. kr. Der vil bl.a.
på baggrund af en endelig aftale om EU-budgettet og ændringsbudgetter i 2025 kunne komme
ændringer til dette skøn.
Regeringen vil i forbindelse med budgetforhandlingerne arbejde for, at Rådets position i videst mu-
ligt omfang fastholdes. Det vil fortsat være centralt for Danmark, at danske hovedprioriteter imø-
dekommes i et endeligt kompromis for EU's budget for 2025. Dvs., at en endelig budgetaftale i
videst mulige omfang bør imødekomme Danmark
og andre budgetansvarlige lande
på de
væsentligste spørgsmål om især niveau for margen og udgiftsniveau samt udgiftspolitiske priorite-
ringer, herunder Ukraine, modernisering og klimaindsatsen.
kom (2024) 0651 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens ændringsbrev nr. 1 til budgettet for 2025
2929064_0002.png
Side 2 af 8
2. Baggrund
Kommissionen fremlagde d. 10. oktober 2024 ændringsbrev nr. 1 (KOM (2024)
0651) til Kommissionens forslag til EU's budget for 2025 af 19. juni 2024
1
, der skal
behandles i henhold til budgetproceduren. Hjemmelsgrundlaget er traktatens artikel
314 (beslutningsprocedure for budgettet) og finansforordningens artikel 41-42.
Dertil kommer, at Kommissionens forslag til EU’s budget for 2025
er fremlagt med
udgangspunkt i rammerne for den flerårige finansielle ramme for 2021-2027
(MFF’en)
og ordningen for den Europæiske Unions egne indtægter.
3. Formål og indhold
Kommissionen fremsatte d. 19. juni sit oprindelige forslag til EU’s budget for 2025.
Kommissionen fremlagde d. 10. oktober sit årlige ændringsbrev til budgetforslaget,
der vil indgå som en del af forhandlingerne om 2025-budgettet mellem Rådet og
Europa-Parlamentet. Forslaget overholder rammerne i MFF-aftalen for 2021-2027.
3.1 Kommissionens ændringsbrev nr. 1
Med Kommissionens ændringsbrev nedjusteres det samlede forpligtelsesniveau
med 303,0 mio. euro, mens det samlede betalingsniveau opjusteres med 2.657,0
mio. euro,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Overvblik over Kommissionens ændringsbrev nr. 1
Kommissionens oprinde-
lige forslag til 2025-bud-
gettet
Forpligtelser
21,4
78,1
57,3
4,8
2,6
16,3
12,6
193,0
1,2
0,5
1,2
6,7
199,7
0,4
Betalinger
20,4
41,6
52,7
3,2
2,1
14,4
12,6
147,1
1,5
-
1,2
5,6
152,7
31,0
Ændringsbrev nr. 1
(ÆB1)
Forpligtelser
0,0
-0,2
-0,4
0,0
0,0
-
0,2
-0,3
-0,1
0,2
-0,1
-
-0,3
0,3
Betalinger
0,0
2,8
-0,4
0,0
0,0
-
0,2
2,7
-0,1
-
-0,1
-
2,7
-2,8
Kommissionens forslag til
2025-budgettet inkl. ÆB1
Forpligtelser
21,4
77,9
56,9
4,8
2,6
16,3
16,8
192,7
1,1
0,7
1,1
6,7
199,4
0,8
Betalinger
20,4
44,4
52,3
3,2
2,1
14,4
12,8
149,7
1,4
-
1,1
5,6
155,3
28,1
Mia. euro, løbende priser
Udgiftsområde
1. Det indre marked, innova-
tion og det digitale område
2. Samhørighed, resiliens og
værdier
3. Naturressourcer og miljø
4. Migration og grænseforvalt-
ning
5. Sikkerhed og forsvar
6. Naboområder og verden
7. Administration
I alt udgiftsområde 1-7
Heraf fleksibilitetsinstrument
Heraf fælles margeninstr.
Heraf EURI-inst.
Andre særlige instrumenter
I alt
Margen
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding.
Kilde:
Kommissionens ændringsbrev nr. 1 til Kommissionens forslag til EU’s budget for 2025
1
Se tidligere
oversendt samlenotat vedr. EU’s budget for 2025 af 19. juni 2024.
kom (2024) 0651 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens ændringsbrev nr. 1 til budgettet for 2025
2929064_0003.png
Side 3 af 8
Øgede administrationsudgifter til decentrale agenturer
Sfa. den mekaniske lønjustering for 2024 i overensstemmelse med
EU’s
personale-
vedtægter forventes et øget udgiftsniveau til administrationsudgifter i 2025. For at
dække de øgede administrationsudgifter under udgiftsområde 1 til 5, har Kommis-
sionen foretaget en række budgetmæssige omprioriteringer. Dog foreslår Kommis-
sionen derudover at opjustere forpligtelses- og betalingsbevillinger med i alt 19,6
mio. euro til decentrale agenturer under disse udgiftsområder.
Udgiftsområde 1
Det indre marked, innovation og det digitale område
Kommissionen lægger med ændringsbrevet op til, at forpligtelses- og betalingsni-
veauet for udgiftsområde 1 opjusteres med i alt 4,9 mio. euro ift. Kommissionens
oprindelige forslag til 2025-budgettet. Forslaget forklares med øgede administrati-
onsudgifter, som beskrevet ovenfor, til en række decentrale agenturer.
Udgiftsområde 2
Samhørighed, resiliens og værdier
Ændringsbrevet lægger for udgiftsområde 2 op til en samlet reduktion af forpligtel-
sesniveauet på 184,5 mio. euro og en samlet stigning i betalingsniveauet på 2.815,5
mio. euro.
Stigningen i betalingsniveauet kan hovedsageligt henføres til en foreslået tilførsel af
3 mia. euro i betalingsbevillinger til Den Europæiske Fond for Regionaludvikling
mhp. at imødekomme behov sfa. de seneste oversvømmelser i Centraleuropa.
Kommissionen har d. 21. oktober fremsat et forslag, der giver medlemslandene
mulighed for yderligere fleksibilitet i udmøntningen af midlerne fra fonden, hvilket
fremrykker betalingsbehovet.
Både forpligtelses- og betalingsbevillinger foreslås nedjusteret med 195,0 mio. euro
sfa. opdateret skøn for rentebetalinger
til EU’s genopretningslån.
Kommissionen
foreslår samtidig at nedjustere anvendelsen af EURI-instrumentet svarende til halv-
delen af nedjusteringen på 195,0 mio. euro, dvs. 97,5 mio. euro, samt nedjustere
anvendelsen af fleksibilitetsinstrumentet med 87,0 mio. euro.
Derudover lægger ændringsbrevet op til en stigning i forpligtelses- og betalingsbe-
villinger på 7,2 mio. euro til en række decentrale agenturer sfa. den mekaniske løn-
justering. Ydermere foreslår Kommissionen en stigning i forpligtelses- og betalings-
bevillinger på 3,3 mio. euro til Den Europæiske Anklagemyndighed, bl.a. mhp. IT-
investeringer og øgede personaleomkostninger i form af et særligt boligtilskud til
medarbejdere i Luxembourg.
Udgiftsområde 3
Naturressourcer og miljø
Fsva. udgiftsområde 3 har Kommissionen opdateret skønnene for behovene under
Den Europæiske Garantifond for Landbruget (EAGF) som reduceres med 351,9
mio. euro i forpligtelser og 391,9 mio. euro i betalinger.
kom (2024) 0651 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens ændringsbrev nr. 1 til budgettet for 2025
2929064_0004.png
Side 4 af 8
Sammen med en foreslået stigning i forpligtelses- og betalingsbevillinger på 1,4 mio.
euro sfa. den mekaniske lønjustering, foreslår Kommissionen således en samlet re-
duktion for udgiftsområde 3 af forpligtelsesniveauet på 350,5 mio. euro og af beta-
lingsniveauet på 390,5 mio. euro.
Udgiftsområde 4
Migration og grænseforvaltning
Kommissionen lægger med ændringsbrevet op til, at forpligtelses- og betalingsni-
veauet opjusteres med 2,6 mio. euro til to decentrale agenturer sfa. den mekaniske
lønjustering.
Derudover oplyser Kommissionen, at man overfører 1,9 mio. euro i forpligtelser
og betalinger fra Instrumentet for finansiel støtte til Grænseforvaltning og Visum-
politik til Fonden for Intern Sikkerhed.
Udgiftsområde 5
Sikkerhed og forsvar
Kommissionen lægger med ændringsbrevet op til, at forpligtelses- og betalingsni-
veauet opjusteres med 3,5 mio. euro til tre decentrale agenturer sfa. den mekaniske
lønjustering. Derudover foreslår Kommissionen tilførsel af 1,1 mio. euro til forbed-
ring af cybersikkerheden hos Den Europæiske Unions Agentur for Uddannelse in-
den for Retshåndhævelse. Således lægger ændringsbrevet op til en samlet stigning i
forpligtelses- og betalingsniveauet for udgiftsområde 5 på 4,6 mio. euro. Kommis-
sionen foreslår en tilsvarende stigning i mobiliseringen af fleksibilitetsinstrumentet.
Udgiftsområde 6
Naboområder og verden
Kommissionen lægger med ændringsbrevet op til, at der ikke foretages justeringer
fsva. udgiftsområde 6 ift. Kommissionens oprindelige forslag til 2025-budgettet.
Udgiftsområde 7
Administration
Kommissionen foreslår at opjustere forpligtelses- og betalingsbevillingerne for ud-
giftsområde 7 med 219,9 mio. euro. Samtidig foreslår Kommissionen en tilsvarende
øget mobilisering af det fælles margeninstrument.
Opjusteringen kan hovedsageligt henføres til den mekaniske lønjustering for 2024,
der har ført til et øget forventet udgiftsniveau for administrationsudgifter i 2025.
Konkret foreslår Kommissionen at øge forpligtelses- og betalingsbevillingerne med
147,8 mio. euro til administrative udgifter til EU-institutionerne, 67,9 mio. euro til
pensioner og 4,3 mio. euro til de europæiske skoler.
Kommissionen foreslår derudover en række budgetneutrale overførsler til Kom-
missionen fra de øvrige institutioner på i alt 1,3 mio. euro. Dette forklares ved det
udvidede mandat og opgaveoverførsler til Cybersikkerhedstjenesten for Unionens
Institutioner, Organer, Kontorer og Agenturer (CERT-EU).
kom (2024) 0651 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens ændringsbrev nr. 1 til budgettet for 2025
2929064_0005.png
Side 5 af 8
Øvrige justeringer og korrektioner
Kommissionen fremsatte d. 20. september 2024 forslag til forordning om oprettelse
af samarbejdsmekanismen vedrørende lån til Ukraine og om ekstraordinær makro-
finansiel bistand til Ukraine (ULCM). Med ændringsbrevet foreslår Kommissionen
i den forbindelse at tilføje en budgetlinje uden tilhørende bevillinger til brug for de
relaterede budgetmæssige operationer, der vil følge af vedtagelsen af ULCM.
Justeringer på indtægtssiden
Ændringsbrevet indeholder et opdateret skøn over Storbritanniens forpligtelser
over for EU-budgettet. Samlet set medfører opdateringen en nedjustering i Storbri-
tanniens forventede bidrag til EU’s 2025-budget
på ca. 370 mio. euro. BNI-bidra-
gene fra medlemslandene er opjusteret tilsvarende.
3.2 Forhandlingssituationen
Tabel 2
giver et overblik over udgiftsniveauerne i Kommissionens opdaterede bud-
getforslag og Rådets holdning samt Europa-Parlamentets holdning til EU's budget
for 2025.
Tabel 2
Institutionernes
position til EU’s 2025-budget
Kommissionens
forslag til 2025-bud-
gettet inkl. ÆB1
Forpl.
21,4
77,9
56,9
4,8
2,6
16,3
16,8
192,7
1,1
0,7
1,1
6,7
199,4
0,8
1,1
5,6
155,3
28,1
Bet.
20,4
44,4
52,3
3,2
2,1
14,4
12,8
149,7
1,4
Forskel ml. Rådet
og EP
Forpl.
1,1
1,1
0,1
0,1
0,0
0,2
0,1
2,8
0,7
0,1
0,9
5,6
153,5
31,0
0,0
2,8
-1,1
5,6
1,7
-0,3
Bet.
0,4
0,7
0,1
0,1
0,0
0,2
0,1
1,7
0,4
Mia. euro, løbende priser
Udgiftsområde
1. Det indre marked, innova-
tion og det digitale område
2. Samhørighed, resiliens og
værdier
3. Naturressourcer og miljø
4. Migration og grænseforvalt-
ning
5. Sikkerhed og forsvar
6. Naboområder og verden
7. Administration
I alt udgiftsområde 1-7
Heraf fleksibilitetsinstrument
Heraf fælles margeninstr.
Heraf EURI-inst.
Andre særlige instrumenter
I alt
Margen
Rådet
Forpl.
20,7
77,3
57,3
4,7
2,6
16,3
12,6
191,5
0,9
0,5
0,7
6,7
198,2
1,1
5,6
151,8
31,3
Bet.
20,2
41,0
52,7
3,1
2,1
14,4
12,6
146,2
1,5
Europa-Parlamentet
Forpl.
21,8
78,4
57,4
4,8
2,7
16,5
12,7
194,3
1,6
0,5
1,6
6,7
201,0
0,0
Bet.
20,7
41,8
52,8
3,2
2,2
14,6
12,7
147,9
1,9
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding..
Kilde:
Kommissionens ændringsbrev nr. 1 til Kommissionens forslag til EU’s budget for 2025;
Rådsposition vedr.
EU’s budget for 2025.
Rådets position indebærer et samlet forpligtelsesniveau på 198,2 mia. euro og et
betalingsniveau på 151,8 mia. euro. Sammenlignet med Kommissionens forslag
kom (2024) 0651 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens ændringsbrev nr. 1 til budgettet for 2025
Side 6 af 8
inkl. ændringsbrev er der tale om en reduktion af udgiftsniveauet på ca. 1,2 mia.
euro i forpligtelser og ca. 3,5 mia. euro i betalinger.
Europa-Parlamentets
position til forhandlingerne om EU’s 2025-budget
udgør ift.
til Rådet en stigning på i alt 2,8 mia. euro. i forpligtelser. I forhold til Kommissio-
nens oprindelige forslag foreslår Europa-Parlamentet særligt stigninger på udgifts-
område 1, 2 og 6. Hvad angår finansieringen af renteomkostninger for NextGene-
rationEU foreslår Europa-Parlamentet, at 65 pct. af merudgifterne finansieres gen-
nem det såkaldte EURI-instrument, mens Rådet foreslår 35 pct.
Såvel Rådets som Europa-Parlamentets position er baseret på Kommissionens op-
rindelige budgetforslag og tager således ikke højde for Kommissionens ændrings-
brev.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vedtog d. 23.
oktober 2024 sin position for EU’s
budget for
2025, jf. ovenstående afsnit om forhandlingssituationen.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet et forslag i relation til
EU’s budget kun kan behandles på EU-niveau.
6. Gældende dansk
Når der er opnået enighed om EU's budget for 2025, vil det få betydning for ni-
veauet for det danske EU-bidrag i 2025, der vil blive opført på finansloven for 2025.
7. Konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Ændringsbrevet medfører isoleret set et merbidrag på 511,6 mio. kr. i 2025 ift.
Kommissionens oprindelige budgetforslag. Såfremt Kommissionens forslag
vedtages i sin nuværende form, skønnes det danske EU-bidrag i 2025 at udgøre ca.
22,7 mia. kr. Der kan komme ændringer til skønnet, herunder som følge af
budgetforhandlingerne med Europa-Parlamentet og Kommissionen, evt.
ændringsbudgetter,
ændrede
skøn
for
toldindtægter,
BNI,
momsberegningsgrundlag, niveau for genanvendt plastemballage, bødeindtægter
mv.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Afhængig af det samlede udgiftsniveau på EU-budgettet og fordelingen af udgif-
terne på de forskellige udgiftsområder, vurderes forslaget til EU’s 2025-budget
at
have afledte konsekvenser for dansk erhvervsliv i form af fx støtte til danske land-
mænd, forskningsmidler til danske forskningsinstitutioner, strukturfondsmidler,
støtte til små og mellemstore danske virksomheder mv. De samlede erhvervsøko-
nomiske konsekvenser kan dog ikke kvantificeres.
kom (2024) 0651 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens ændringsbrev nr. 1 til budgettet for 2025
Side 7 af 8
8. Høring
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene vedtog d. 17. juli 2024
Rådets position til EU’s 2025-budget.
Der er
generelt fortsat opbakning til Rådets position, herunder de udgiftspolitiske priori-
teringer, forøgelse af margen samt Rådets erklæring vedr.
udgiftsområde 7
admini-
stration,
der udtrykker særlig forbeholdenhed ift. de mekaniske lønjusteringer og
brugen af margeninstrumentet til finansiering heraf.
I de videre forhandlinger forventes en række lande at fokusere på, at EU’s budget
skal være retvisende og afspejle det faktiske udgiftsbehov. Endvidere ventes samme
gruppe af lande at argumentere for at sikre tilstrækkeligt manøvrerum til uforudsete
begivenheder såvel som håndtering af evt. konsekvenser af krigen i Ukraine. Denne
gruppe forventes i forlængelse heraf at finde det centralt, at merudgifter til renteud-
gifter til EU’s genopretningslån finansieres ved omprioriteringer frem for ved mo-
bilisering af særligt instrumenter, som øger medlemslandenes EU-bidrag.
Samtidig forventes en anden gruppe af lande at arbejde for at sikre tilstrækkelige
betalingsbevillinger til at dække det faktiske behov, herunder særligt til samhørig-
hedspolitikken.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringens holdning følger af forhandlingsoplægget d. 28. juni 2024. Der henvises
til oversendt samlenotat d. 20. juni 2024. Der henvises desuden til orientering vedr.
rådsposition til EU’s 2025-budget
oversendt d. 9. august 2024.
EU’s budget for 2025 skal ses i lyset af revisionen af EU’s flerårige finansielle
ramme (MFF). Regeringen finder det væsentligt, at
aftalen om revision af EU’s fler-
årige finansielle ramme (MFF) implementeres loyalt, herunder at renteudgifter i vi-
dest muligt omfang finansieres ved omprioriteringer inden for udgiftslofterne og
anvendelse af eksisterende reserver. Regeringen finder i den forbindelse, at en større
del af renteudgifterne bør finansieres ved omprioriteringer inden for udgiftslofterne
frem for gennem instrumenter uden for udgiftslofterne, som øger medlemslande-
nes EU-bidrag. Ift. ændringsbrevet finder regeringen, at nedjusteringen i bevillingen
til rentebetalinger til EU’s genopretningslån bør resultere
i en tilsvarende nedjuste-
ring af mobiliseringen af EURI-instrumentet. Dertil finder regeringen, at opjuste-
ringen af administrative udgifter i ændringsbrevet bør finansieres ved ompriorite-
ring.
Regeringen agter fortsat at bakke op om den rådsposition, der blev opnået enighed
om i Rådet d. 17. juli 2024.
kom (2024) 0651 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens ændringsbrev nr. 1 til budgettet for 2025
Side 8 af 8
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Regeringen forelagde forhandlingsoplæg vedr.
Kommissionens forslag til EU’s
2025-budget
d. 28. juni 2024. Kommissionens ændringsbrev nr. 1 til EU’s 2025-
budget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.