Europaudvalget 2024-25
KOM (2024) 0671 Bilag 1
Offentligt
2931769_0001.png
Grund- og nærhedsnotat
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
om forslag til Rådets forordning om udstedelse af og tekniske standarder
for digital rejselegitimation, der er baseret på identitetskort
KOM (2024) 671
Nyt notat
Dette grund- og nærhedsnotat sendes tillige til Udlændinge- og Integrations-
udvalget.
Sagen er omfattet af retsforbeholdet.
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om udstedelse af og tekniske standarder
for digital rejselegitimation, der er baseret på identitetskort. Formålet med
forslaget er at digitalisere identitetskort udstedt af medlemsstaterne, som uni-
onsborgere kan anvende ved udøvelsen af deres ret til fri bevægelighed. For-
slaget er præsenteret som en del af en lovpakke fra Kommissionen om digita-
lisering af rejsedokumenter, som ligeledes indeholder KOM (2024) 670 om
forslag til forordning om en applikation til elektronisk indgivelse af oplysnin-
ger (EU's digitale rejseapp). Forslaget rejser ikke spørgsmål i forhold til nær-
hedsprincippet eller gældende dansk ret. Forslaget som fremsat er omfattet
af det danske retsforbehold, og forordningen vil derfor ikke finde anvendelse
i Danmark og vil ikke have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konse-
kvenser. Der er ikke kendskab til andre landes holdning til forslaget. Rege-
ringen er overordnet positiv over for Kommissionens forslag.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2024) 671 af 8. oktober 2024 fremsat forslag
til Rådets forordning om udstedelse af og tekniske standarder for digital rej-
selegitimation, der er baseret på identitetskort. Forslaget er oversendt til Rå-
det den 9. oktober 2024 i dansk sprogversion. Forslaget er præsenteret som
en del af en lovpakke fra Kommissionen om digitalisering af rejsedokumen-
ter. Pakken indeholder ligeledes KOM (2024) 670 om forslag til forordning
om en applikation til elektronisk indgivelse af oplysninger (EU's digitale
rejseapp). Dette forslag er fremsat med hjemmel i TEUF art. 77, stk. 2, litra
b og d, og er således også omfattet af retsforbeholdet, men udgør dog en ud-
bygning af Schengenreglerne.
Side
1/5
6. november 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Internationalt Migrationssamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 16117
2861624
kom (2024) 0671 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. digital rejselegitimation
2931769_0002.png
I Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/38/EF
1
fastsættes det, at uni-
onsborgere kan udøve deres ret til fri bevægelighed og ophold ved hjælp af
identitetskort og pas. Disse rejsedokumenter er fysiske dokumenter med høj
sikkerhed, der er baseret på specifikationer fra Organisationen for Internatio-
nal Civil Luftfart (ICAO), og som er udstyret med et kontaktløst lagringsme-
dium (chip), der indeholder indehaverens personoplysninger, ansigtsbillede
og to fingeraftryk.
For at øge pålideligheden og accepten af identitetskort, som medlemsstaterne
udsteder til deres statsborgere, og af opholdsdokumenter, som medlemssta-
terne udsteder til unionsborgere og deres familiemedlemmer, og dermed lette
udøvelsen af retten til fri bevægelighed er der på EU-niveau sikkerhedsstan-
darder, der gælder for disse identitetskort og opholdsdokumenter. Kommissi-
onen har i juli 2024 fremsat forslag til forordning herom
2
, som erstatter den
nuværende (EU) 2019/1157
3
. Det skyldes, at EU-Domstolen ved dom af 21.
marts 2024 i sag C-61/22, Landeshauptstadt Wiesbaden, har fastslået, at for-
ordning (EU) 2019/1157 er ugyldig, idet den fejlagtigt er blevet vedtaget på
grundlag af artikel 21, stk. 2, i Traktaten om den Europæiske Unions Funkti-
onsmåde (TEUF) og efter den almindelige lovgivningsprocedure.
For at lette udøvelsen af retten til fri bevægelighed og ophold lægger Kom-
missionen med nærværende forordningsforslag op til at fastsætte regler for
oprettelse af digital rejselegitimation, der er baseret på identitetskort udstedt
i overensstemmelse sikkerhedsstandarderne på EU-niveau.
Siden 2016 har ICAO arbejdet på at digitalisere rejsedokumenter for at lette
flyrejser og har udviklet en standard for digital rejselegitimation, der gør brug
af de personoplysninger (bortset fra fingeraftryk), der er lagret på et rejsedo-
kuments chip. Digital rejselegitimation kan lagres sikkert, f.eks. på en mobil-
telefon, enten til brug én eller flere gange. Kommissionen foreslår på den
baggrund, at Unionens tekniske specifikationer for digital rejselegitimation,
der er baseret på identitetskort, bør tage udgangspunkt i ICAO's standard for
digital rejselegitimation.
1
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/38/EF af 29. april 2004 om unionsborgeres og deres
familiemedlemmers ret til at færdes og opholde sig frit på medlemsstaternes område, om ændring af
forordning (EF) nr. 1612/68 og om ophævelse af direktiv 64/221/EØF, 68/360/EØF, 72/194/EØF,
73/148/EØF, 75/34/EØF, 75/35/EØF, 90/364/EØF, 90/365/EØF og 93/96/EØF.
2
KOM (2024) 0316 Forslag til Rådets forordning om unionsborgeres identitetskort og af opholdsdo-
kumenter.
3
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/1157 af 20. juni 2019 om styrkelse af sikker-
heden af unionsborgeres identitetskort og af opholdsdokumenter, der udstedes til unionsborgere og
deres familiemedlemmer, som udøver deres ret til fri bevægelighed.
Side
2/5
kom (2024) 0671 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. digital rejselegitimation
2931769_0003.png
Hjemmelsgrundlaget og det danske retsforbehold
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 77, stk. 3, som giver Rådet
beføjelse til at fastsætte bestemmelser vedrørende pas, identitetskort, op-
holdsbeviser eller andre dokumenter, der er sidestillet hermed efter en særlig
lovgivningsprocedure, hvor Rådet træffer afgørelse med enstemmighed efter
høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget er således fremsat efter TEUF, tredje del, afsnit V. Ifølge Protokol-
len om Danmarks stilling, som er knyttet til Lissabontraktaten, deltager Dan-
mark ikke i vedtagelsen af foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF,
tredje del, afsnit V, og ifølge protokollen er ingen af de foranstaltninger, der
er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for Danmark, ligesom de ikke
finder anvendelse i Danmark (”retsforbeholdet”).
Som forslaget er fremlagt, udgør forordningen ikke en udbygning af Schen-
genreglerne.
3. Formål og indhold
Kommissionen anfører, at formålet med forslaget er at indføre digital rejsele-
gitimation, der er baseret på identitetskort udstedt af medlemsstaterne, og som
unionsborgere kan anvende ved udøvelsen af deres ret til fri bevægelighed.
Eftersom unionsborgere kan bruge deres identitetskort til at passere Schen-
genområdets ydre grænser, vil de kunne benytte digital rejselegitimation til
hurtigere og mere effektivt at komme igennem grænsekontrollen. Dette regu-
leres nærmere i forslaget til forordning om en applikation til elektronisk ind-
givelse af oplysninger (EU's digitale rejseapp), som også indgår i Kommissi-
onens lovpakke om digitalisering af rejsedokumenter.
Kommissionen anfører, at alle medlemsstater, der udsteder identitetskort, bør
tilbyde digital rejselegitimation til deres statsborgere, for at sikre, at alle uni-
onsborgere, der er indehavere af et identitetskort, kan komme i besiddelse af
digital rejselegitimation. Samtidig bør unionsborgere ikke være forpligtet til
at være i besiddelse af digital rejselegitimation, hvis de ønsker at udøve deres
ret til fri bevægelighed udelukkende ved hjælp af deres fysiske identitetskort
eller pas.
Desuden anfører Kommissionen, at unionsborgere bør have mulighed for at
modtage digital rejselegitimation, der er baseret på deres identitetskort, når
de modtager et nyt fysisk identitetskort for at fremme udbredelsen af digital
rejselegitimation.
Side
3/5
kom (2024) 0671 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. digital rejselegitimation
Digital rejsedokumentation i henhold til forordningen skal være i et format,
der muliggør lagring i europæiske digitale ID-tegnebøger udstedt i overens-
stemmelse med forordning (EU) 2024/1183 af 11. april 2024 om ændring af
forordning (EU) nr. 910/2014 for så vidt angår fastlæggelse af den europæi-
ske ramme for digital identitet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF art. 77, stk. 3, høres. Der fore-
ligger endnu ikke en udtalelse.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har i forhold til nærhedsprincippet henvist til følgende:
”Unionens
gældende retlige rammer giver ikke mulighed for at anvende di-
gitale løsninger i forbindelse med udøvelsen af retten til fri bevægelighed. På
grund af problemets art og behovet for at sikre interoperabilitet kan med-
lemsstaterne ikke selv effektivt indføre et ensartet EU-format for digital rej-
selegitimation, der er baseret på identitetskort, og kan derfor ikke lette udø-
velsen af den fri bevægelighed på grundlag af sådan digital rejselegitimation.
Alle nationale løsninger vil indebære en risiko for ikke at blive accepteret i
andre medlemsstater og vil rejse spørgsmål om, hvorvidt de er i overensstem-
melse med EU-retten, når de anvendes i forbindelse med den fri bevægelig-
hed.
Dette forslag sigter mod at lette udøvelsen af retten til fri bevægelighed ved
at give unionsborgere mulighed for at modtage og anvende digital rejselegi-
timation, der er baseret på deres nationale identitetskort. På grund af omfan-
get og de forventede virkninger kan målene kun nås effektivt på EU-plan.
Samtidig kræver dette forslag ikke, at medlemsstaterne indfører identitets-
kort, hvis det ikke er fastsat i national ret.”
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering af, at nærhedsprincippet er
overholdt.
6. Gældende dansk ret
Forslaget giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret, da det
er retsforbeholdsbelagt, og eftersom man i Danmark i øvrigt ikke anvender
nationale identitetskort.
7. Konsekvenser
Forslaget er, som anført i afsnit 2, omfattet af Danmarks forbehold vedrø-
rende retlige og indre anliggender. Forslaget vil således ikke i sig selv have
Side
4/5
kom (2024) 0671 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. digital rejselegitimation
2931769_0005.png
lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser, og ændringerne er ikke
bindende for eller finder anvendelse i Danmark.
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser
for Danmark.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke i sig selv at have økonomiske konsekvenser, herunder
hverken statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske
konsekvenser for Danmark, idet forslaget er omfattet af retsforbeholdet.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at have andre konsekvenser eller be-
røre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Sagen er sendt i høring i Specialudvalget for Asyl- og Indvandringssamar-
bejde (SPAIS) den 30. oktober 2024.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlems-
staters holdning til sagen.
10. Regeringens (foreløbige) generelle holdning
Regeringen ser generelt positivt på digitalisering. Regeringen finder det vig-
tigt, at forslaget behandles og vedtages sammen med forslag til forordning
om en applikation til elektronisk indgivelse af oplysninger (EU's digitale
rejseapp), samt at transportvirksomheder, herunder luftfartsselskaber, sikres
valgfrihed til at integrere digital rejselegitimation, og at luftfartsselskaberne
ikke pålægges unødvendige administrative eller økonomiske byrder.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side
5/5