Europaudvalget 2024-25
KOM (2025) 0030 Bilag 1
Offentligt
2977038_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
5. februar 2025
2025 - 260
MarRay
Kommissionens meddelelse om et europæisk konkurrenceevnekom-
pas
KOM(2025) 30
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen offentliggjorde den 29. januar 2025 en meddelelse om et
europæisk konkurrenceevnekompas. Konkurrenceevnekompassets formål
er at sætte retning for Kommissionens arbejde med at styrke EU's konkur-
renceevne i den kommende femårs periode. Kompasset udpeger konkurren-
ceevne som et af de bærende principper for EU’s ageren, identificerer de
overordnede udfordringer for EU's konkurrenceevne samt annoncerer kon-
krete tiltag, Kommissionen påtænker at fremsætte forslag om for at adres-
sere disse udfordringer i 2025 og 2026.
Regeringen finder det vigtigt, at Kommissionen sætter en ambitiøs retning
og præsenterer konkrete tiltag for at forbedre EU's konkurrenceevne. Det
er vigtigt for regeringen at styrke EU’s konkurrenceevne og produktivitet
ved at reducere byrder for europæiske virksomheder, skabe gode betingel-
ser for private investeringer og de rette rammevilkår og videreudvikle det
indre marked. Det skal styrke potentialet for vækst og velstand samt sikre,
at EU kan konkurrere globalt om fremtidens innovation og produktion af
grønne, digitale og strategiske teknologier.
2. Baggrund
I lyset af den stigende globale konkurrence og den forandrende geopoliti-
ske situation er der kommet stigende fokus på, hvordan man fra europæisk
side kan forbedre EU's konkurrenceevne.
Den tidligere italienske premierminister Enrico Letta har offentliggjort en
højniveaurapport den 16. april 2024, hvori han fremsatte en lang række an-
befalinger for styrkelsen af det indre marked, herunder styrket integration
inden for det finansielle område, telekommunikation og forsvar.
kom (2025) 0030 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om et konkurrenceevnekompas for EU
2/13
Dertil har den tidligere italienske premierminister og ECB-formand Mario
Draghi præsenteret en rapport den 9. september 2024. I rapporten præsen-
terer Draghi 170 forslag, som skal danne rammen for en ny industristrategi
for Europa, med henblik på at styrke EU's konkurrenceevne og produktivi-
tet.
Rapporten fokuserer på tre hovedmålsætninger:
1. Europa skal lukke innovationsgabet ift. USA og Kina, særligt inden for
digitale teknologier.
2. Europa skal have en samlet plan for dekarbonisering som kilde til
vækst.
3. Europa skal udvikle en udenrigs-økonomisk politik, der har til formål
at styrke sikkerheden og reducere afhængigheder.
Foruden de tre ovenfornævnte indsatsområder, peger Draghi på, at der er
behov for at nedbringe administrative byrder og generelt styrke forvaltnin-
gen i EU. For at opnå de tre målsætninger ser Draghi et øget behov for
investeringer, herunder særligt mobilisering af private investeringer.
Kommissionens meddelelse om et konkurrenceevnekompas tager udgangs-
punkt i analysen af EU's konkurrenceevneudfordringer i Draghis og Lettas
rapporter.
3. Formål og indhold
Formålet med Konkurrenceevnekompasset er ifølge Kommissionen at ud-
stikke retningen for arbejdet med at styrke EU's konkurrenceevne i de kom-
mende fem år og udpege prioriterede indsatser, der kan genskabe den økono-
miske dynamik i Europa.
Meddelelsen fastsætter konkurrenceevne som et af de bærende principper
for EU’s ageren, identificerer de overordnede udfordringer for EU's kon-
kurrenceevne samt annoncerer de konkrete tiltag, som Kommissionen på-
tænker at fremsætte forslag om for at adressere disse udfordringer i 2025
og 2026.
Kompasset identificerer på linje med Mario Draghis tre transformationer,
som er afgørende for EU's fremtidige konkurrenceevne. For det første skal
innovationsgabet lukkes; for det andet er der brug for en fælles plan for
dekarbonisering og forbedring af konkurrenceevnen; og for det tredje skal
EU's økonomiske afhængigheder reduceres og sikkerheden øges.
Kompasset udpeger endvidere fem horisontale indsatser, som er nødvendige
for at understøtte konkurrenceevnen på tværs af alle sektorer:
kom (2025) 0030 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om et konkurrenceevnekompas for EU
3/13
1. De reguleringsmæssige rammer skal forenkles, hvilket skal reducere
byrder og fremme hastighed og fleksibilitet. Her anfører Kommissio-
nen, at den eksisterende 25 pct.-målsætning for reduktion af rapporte-
ringsbyrder (35 pct. for SMV) udvides, så målet omfatter alle admini-
strative bryder for virksomheder. Man vil dermed reducere de admini-
strative byrder i Europa med 35,7 mia. euro i den nuværende Kom-
missions mandatperiode.
2. Stordriftsfordelene på det indre marked skal udnyttes fuldt ud gennem
fjernelse af barrierer. Her vil den kommende horisontale indre mar-
kedsstrategi levere på en modernisering af governanceregler for det
indre marked og nedbringe barrierer. Single Market Enforcement Ta-
skforce (SMET) får en større rolle i at sikre korrekt implementering.
3. Adgangen til finansiering skal styrkes gennem en opsparings- og inve-
steringsunion og et mere fokuseret EU-budget, med særlig fokus på
mobilisering af private investeringer. Under den kommende MFF vil
der blive fremsat forslag om en konkurrenceevnefond, som skal
strømline EU's investeringsprogrammer.
4. Færdigheder og kvalitetsjob skal fremmes samtidigt med at social ret-
færdighed sikres. Her vil Kommissionen arbejde for, at indsatser bl.a.
for livslang læring og samarbejde mellem virksomheder og universite-
ter styrkes. Kommissionen vil inddrage arbejdsmarkedets parter i ar-
bejdet med at udarbejde en køreplan for kvalitetsjob.
5. Politikker skal koordineres bedre på EU og på nationalt niveau ved
etableringen af en konkurrenceevne koordineringsværktøj. Værktøjet
har til formål at øge koordinationen mellem medlemsstaterne, så de
national industri- og investeringspolitikker spiller sammen mod fæl-
leseuropæiske prioriter.
I meddelelsen redegøres desuden overordnet for konkrete tiltag, som Kom-
missionen påtænker at fremsætte forslag om inden for hver af konkurren-
ceevnekompassets elementer, herunder med angivelse af den forventede
tidshorisont for fremsættelsen af de forskellige forslag og initiativer.
De 47 flagskibsinitiativer, som omtales i meddelelsen, berører en bred vifte
af områder, hvilket understreger, at en styrkelse af EU's konkurrenceevne
ifølge Kommissionen vil kræve en omfattende og tværgående indsats.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har på nuværende tidspunkt ikke udtalt sig om medde-
lelsen.
kom (2025) 0030 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om et konkurrenceevnekompas for EU
2977038_0004.png
4/13
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller økonomiske kon-
sekvenser.
De konkrete initiativer kan have statsfinansielle, erhvervsøkonomiske og
samfundsøkonomiske konsekvenser, som vil blive beskrevet, når de præ-
senteres.
Initiativer mhp. at fremme europæisk konkurrenceevne vil overordnet
kunne have positive erhvervs- og samfundsøkonomiske konsekvenser i det
omfang, de bidrager til at styrke produktiviteten og forbedre vilkårene for
europæiske virksomheder og private investeringer samt betingelserne for
vækst og beskæftigelse.
8. Høring
Meddelelsen er sendt i høring i EU-specialudvalget for konkurrenceevne,
vækst og forbrugerspørgsmål den 29. januar med frist for høringssvar den
5. februar. Der er modtaget følgende høringssvar:
Kommunernes Landsforening (KL)
KL bakker entydigt op om, at der arbejdes for at skabe et konkurrencedyg-
tigt Europa til gavn for europæiske virksomheder, borgere og samfund.
Samtidig konstaterer KL, at Kommissionen agter at præsentere en revision
af udbudsdirektiverne mhp. at der skal gives forrang til europæiske produ-
center ved udbud inden for strategiske områder. KL støtter en strategisk
brug af offentlig indkøb og mener, at prioritering og vægtning bør ske tæt-
test muligt på hvor købet foretages. KL anfører, at der allerede tages mange
hensyn i offentlige udbud, og en introduktion af krav om at købe europæisk
øger risikoen for, at udbudsreglerne kompliceres yderligere, hvilket kan be-
tyde yderligere administrativt ressourcetræk særligt for ordregivere, men
også for tilbudsgiverne, svække konkurrenceevnen, fordyre indkøbet og
føre til en indskrænkning af det lokalpolitiske råderum. KL's klare ud-
gangspunkt er derfor, at udbudsdirektiverne vedbliver at være regler, der
ramme-sætter processen omkring det offentliges køb.
Det skal være entydigt, hvilke strategiske sektorer og teknologier der er tale
om, så ordregiver ikke er overladt med et skøn og et omfattende arbejde
kom (2025) 0030 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om et konkurrenceevnekompas for EU
2977038_0005.png
5/13
med at indhente oplysninger og dokumentation for virksomheders oprin-
delsesland, hvor stor en andel af virksomhedens produktion der er på euro-
pæisk grund mv. Med andre ord bør tilgangen have blik for helheden, så
der ikke ensporet er fokus på, at offentlige indkøb skal løfte fx den euro-
pæiske teknologidagsorden.
SMVdanmark
SMVdanmark hilser
Competitiveness Compass
velkommen, men under-
streger behovet for reel regelforenkling og konsekvent brug af princippet
Think Small First.
Den planlagte 35 % reduktion i SMV’ers rapporterings-
krav bør gøres bindende, og de kommende Omnibus-forslag bør reducere
antallet og omfanget af krav til virksomhederne i videst muligt omfang.
Clean Industrial Deal
skal også
favne SMV’er, der udgør 99 % af EU’s
virksomheder, og sikre fair og proportionale vilkår for deres grønne om-
stilling. En
Savings & Investment Union
og
Start-up & Scale-up Strategy
kan forbedre SMV’ers adgang til finansiering og markeder. Nye definitio-
ner som
small mid-caps
bør ikke belaste de mindste unødigt, ligesom en
tæt koordinering mellem EU-Kommissionen og medlemslandene er afgø-
rende for reel byrdereduktion og tilsigtet implementering af kommende
EU-lovgivning.
Dansk Metal
I Dansk Metal ser vi positivt på Kommissionens meddelelse om et europæ-
isk konkurrenceevnekompas. Som fagforening for industriens ansatte deler
vi i Dansk Metal ambitionen om, at Europas også skal kunne konkurrere
med Kina og USA i fremtiden inden for særligt industri og teknologi. Kon-
kurrenceevnekompasset viser en god overordnet retning for Europa. Sim-
plifikation og regelforenkling udgør en vigtig europæisk dagsorden, som vi
i Dansk Metal bakker op om, og vi ser frem til, at Kommissionen bliver
mere konkrete herpå. Både Draghi-rapporten og konkurrenceevnekompas-
set (side 2) identificerer behovet for styrket innovation i Europa. I Dansk
Metal har vi som en del af Forskningsalliancen foreslået, at der udvikles et
såkaldt
Copenhagen Target
som erstatning for Barcelonamålsætningen. Vi
foreslår,
at EU’s medlemsstater bør sigte efter at bruge 4 procent af BNP
på forsknings- og udviklingsaktiviteter. Det er afgørende for at sikre inno-
vation og europæisk konkurrencekraft. Dansk Metal ser desuden positivt
på konkurrenceevnekompassets betoning af handelsaftaler (side 12-13)
som vej til at sikre styrket velstand samt mindske kritisk afhængighed, her-
under ikke mindst væsentligheden af Mercosur-aftalen.
Amnesty International Danmark
Reglerne om blandt andet virksomheders due diligence for bæredygtighed
(CSDDD) og EU’s direktiv for EU’s rapporteringsdirektiv (CSRD) er fær-
digbehandlet i EU-systemet
og er ved at blive implementeret i EU’s med-
lemslande. Mange virksomheder er dermed også i gang med at forberede
kom (2025) 0030 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om et konkurrenceevnekompas for EU
2977038_0006.png
6/13
sig på og implementere reglerne. En mulig genåbning af direktiverne, som
EU-Kommissionens meddelelse lægger op til, risikerer at skabe stor lov-
givningsmæssig usikkerhed for disse virksomheder og bringe allerede fo-
retagne investeringer og nødvendige fremtidige investeringer i unødvendig
fare. Regeringen bør gøre alt hvad den kan for at bidrage til at sikre, at
Omnibus-forslaget ikke kommer til at underminere virksomhedernes ind-
sats og EU’s bæredygtighedsdagsorden.
IDA
IDA hilser EU-Kommissionens visioner for fremtidens Europa
velkomment men er bekymret for, om ambitionerne indfries med
konkrete initiativer og ressourcer på europæisk og nationalt niveau. IDA
bakker op om at øge investeringsniveauet og en kapitalunion. Det er
glædeligt, at uddannelse og kompetencer indgår som et horisontalt
element, og der udvikles en STEM Education Strategic Plan. Omvendt
er det uambitiøst med et EU-mål om at bruge 3% af BNP på FoU.
Fornuftigt at øge forsvarskapaciteten gennem ny teknologi, men det
kræver FoU-investeringer i dual-use teknologier. Der er behov for en
samlet råstofstrategi, der inkluderer en retning for CØ i Danmark og
styrke digitale værktøjer, infrastruktur og sprogmodeller.
Institut for menneskerettigheder
Instituttet har bemærkninger til den del at Kommissionens meddelelse, som
handler om omnibus-tiltag i relation til bæredygtighedsregulering. Institut-
tet ønsker at advare imod at de varslede omnibus-tiltag resulterer i tilbage-
skridt og forsinkelser i forhold til at levere på EU’s bæredygtighedsmål
herunder særligt tiltag der kan sikre virksomheders respekt for menneske-
rettighederne. Særligt bekymrende er det, at lovgivning omkring virksom-
heders ’due diligence’ er i fokus. Instituttet anbefaler bl.a., at fremtidige
omnibus-tiltag: a) prioriterer implementering og praktisk vejledning i,
hvordan bæredygtighedskravene opfyldes og afstår fra at slække på bære-
dygtighedsmål; b) højner fremfor svækker reguleringernes efterlevelse af
FN’s Vejledende Principper for Menneskerettigheder og Erhverv.
Teleindustrien (TI)
TI byder meddelelsen og Kommissionens fokus på europæisk konkurren-
ceevne velkommen. Konkurrenceevnekompasset præsenterer en strategisk
ramme for at styrke EU’s globale position inden for teknologi, grøn omstil-
ling og industri. TI noterer sig, at Kompasset bygger på Draghi-rapportens
anbefalinger og adresserer de strukturelle udfordringer, der har hæmmet
Europas produktivitetsvækst.
Kommissionen identificerer tre nøgleområder: innovation, grøn omstilling
og forsyningssikkerhed. Derudover anerkendes behovet for investeringer
kom (2025) 0030 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om et konkurrenceevnekompas for EU
2977038_0007.png
7/13
i digital infrastruktur som fiber, 6G og cloud-løsninger, da EU aktuelt halter
bagefter sine egne mål. Kommissionens foreslåede ‘Digital Networks Act’
skal i den forbindelse forbedre markedsvilkårene for netværksudbygning,
reducere byrder og styrke digital konnektivitet i det indre marked.
TI er enig i, at en velfungerende digital infrastruktur er afgørende for
at sikre fremdrift på de nævnte nøgleområder. En stærk telesektor under-
støtter innovation, muliggør grønne teknologier og sikrer Europas digitale
og økonomiske suverænitet.
Forbrugerrådet TÆNK
Forbrugerrådet Tænk anerkender behovet for reguleringsmæssige justerin-
ger for at styrke EU’s økonomi og konkurrenceevne i den globale økonomi.
Regelforenkling skal ikke kun gavne erhvervslivet, men også skabe et mar-
ked, der fungerer optimalt for forbrugerne og understøtter en grøn omstil-
ling baseret på velfungerende markeder og markedsmekanismen. Vi lægger
vægt på en styrkelse af kapitalmarkedsunionen, fokus på energipriser, der
er til at betale, en omkostningseffektiv grøn omstilling og udbygning af
elnettet, en stærk kemikalieregulering, bedre regulering af handelsplat-
forme, cirkulær omstilling, dekarbonisering af økonomien og bæredygtig-
hed og en styrkelse af grænseoverskridende jernbarneforbindelser. Helt
grundlæggende er det vigtigt, at forbrugerorganisationer inddrages i den
videre proces for at øge EU’s konkurrenceevne, og vi ser derfor frem til at
blive inddraget fremadrettet.
Danske Rederier
Skibsfarten har stor strategisk betydning for EU og for Danske Rederier er
det ifm. Kommissionen meddelelse om Konkurrencekompasset derfor sær-
ligt vigtigt, at EU anerkender vigtigheden af europæisk søfart. Europas
konkurrenceevne bør styrkes med udgangspunkt i deregulering, den grønne
omstilling, strategiske forsyningskæder og investeringer i opskalering af
produktion af grønne brændstoffer til skibsfarten
bl.a. i forbindelse med
udarbejdelsen af den maritime industristrategi. I dag er den største udfor-
dring for søfartens grønne omstilling finansieringen af produktionen af al-
ternative brændstoffer til konkurrencedygtige priser. Danske Rederier an-
befaler dedikerede midler hertil f.eks. i EU’s brintbank og øremærkning af
nationale EU-ETS-indtægter til opskalering af grønne brændstoffer. Kom-
missionens statsstøtteramme bør derfor inkludere specifikke tiltag for svært
omstilbare sektorer - såsom skibsfarten.
Fonden Dansk Standard
Fonden Dansk Standard mener at standardisering spiller en vigtig rolle i
international teknologiudvikling og giver Europa mulighed for at præge det
globale marked. EU bør derfor støtte udviklingen af internationale standar-
der inden for digitale teknologier, AI, telekommunikation og vedvarende
kom (2025) 0030 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om et konkurrenceevnekompas for EU
2977038_0008.png
8/13
energi for at sikre europæisk konkurrenceevne. Standarder fungerer som et
fælles teknisk sprog, der fremmer international handel, sikrer forbrugersik-
kerhed og reducerer handelsbarrierer. Den ny lovgivningsramme (NLF) har
gjort EU-lovgivning mere effektiv og givet virksomheder lettere adgang til
at overholde regler og fremme innovation. Revisionen af Forordning
1025/2012 bør fokusere på hurtigere godkendelsesprocesser, øget inklu-
sion af SMV’er og NGO’er samt en tættere kobling mellem europæiske og
internationale standarder. Miljømærkning Danmark opfordrer til et "report
only once"-princip for virksomheders dataindrapportering, hvor officielle
miljømærker som Svanemærket kan bruges som dokumentation. Derud-
over anbefales skærpede kemikaliekrav, bl.a. for PFAS, samt øget fokus på
cirkularitet gennem Ecodesign-forordningen.
IT Branchen
I IT-Branchen
mener vi, at løsningen på at styrke EU’s konkurrenceevne
skal findes gennem massive investeringer i forskning, tech og infrastruktur,
samt øget europæisk samarbejde og samhandel. Vi hilser de nye initiativer
i konkurrencekompasset velkommen, og ser positivt på et øget et fokus på
at identificere og forandre politiske og regulatoriske rammer, der skal mu-
liggøre en acceleration af EU’s konkurrenceevne og innovationskraft. Det
er også positivt, EU bl.a. vil arbejde for at fjerne byrder og barrierer for
virksomheder og skabe ens vilkår for at drive forretning, med særligt fokus
på SMV’ere og iværksættere. IT-Branchen
ser også positivt på oprettelsen
af et såkaldt ”28th legal regime”.
IT-Branchen bakker også op om en ny Europæisk Konkurrenceevnefond,
som skal finansiere investeringer i strategiske teknologier, som AI-fabrik-
ker, men også satsninger inden for kvanteteknologi, hvor vi har en styrke-
position i Danmark og EU.
Tekniq
TEKNIQ hilser det nye konkurrenceevnekompas velkomment og finder det
positivt,
at initiativerne i planen bl.a. fokuserer på at forbedre EU’s kon-
kurrenceevne ved at skabe gode rammer for innovation, ved at sikre sam-
menspillet mellem grøn omstilling og konkurrenceevne og ved at forøge
brugen af digitale værktøjer.
Vi hæfter os særligt ved og glæder os over Kommissionens høje ambitioner
om, at lovgivning og regler for virksomheder skal forenkles og reduceres.
Erhvervslivet har længe været tynget af mange krav og komplicerede reg-
ler. Det er glædeligt med initiativer, der vil reducere virksomhedernes rap-
porteringskrav væsentligt.
kom (2025) 0030 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om et konkurrenceevnekompas for EU
2977038_0009.png
9/13
Finans Danmark
Finans Danmark støtter fuldt ud Kommissionens fokus på at udforme stra-
tegier og politikker, der fremmer konkurrenceevnen i EU. I den forbindelse
er det vigtigt med et fokus på regelforenkling og byrdelettelser, men der er
endvidere et generelt behov for at se på, hvordan der lovgives, herunder
reduktion af level 2 og 3 regeldannelse.
For at håndtere finansiering- og investeringsgap’et,
som Europa står over
for, er det helt centralt at forbedre europæiske kapitalmarkeder, som i dag
er for fragmenterede og ineffektive. Dette omhandler både at se på forenk-
ling af makroprudentielle regler for banker, aktivering af private opsparin-
ger på kapitalmarkederne til gavn for virksomheder (hvor flere lande, her-
under Danmark har erfaringer at spille ind med fra investerings- og aktier-
sparekonti) og ikke mindst en grundig undersøgelse og håndtering af frag-
menteringen og ineffektiviteten på kapitalmarkedsinfrastrukturen til gavn
for børsnoterede virksomheder, investorer og pensionsopsparere. Herud-
over, opfordres medlemslandene til at se på skatterelaterede barrierer på
det indre marked for kapital, som er en af de mest grundlæggende struktu-
relle barrierer for en velfungerende kapitalmarkedsunion.
FH
FH anerkender vigtigheden af konkurrencedagsordnen for EU, men det er
afgørende, at alle initiativer sker med de 240 mio. europæiske lønmodta-
gernes tarv for øje, da de har en afgørende rolle i at forbedre Europas kon-
kurrenceevne. Vi mener i denne forbindelse, at uddannelse, reskilling, up-
skilling (lifelong learning) på tværs af sektorer og uddannelsesniveauer,
samt social dialog og kvalitetsjob er essentielt for en stærk konkurrence-
evne. God konkurrence foregår nemlig på gode vilkår for arbejdstagerne.
Derfor er vi også glade for, at kvalitetsjob og uddannelse er nævnt i kom-
passet, da FH anser disse som fundamentet for at sikre en økonomisk og
socialt bæredygtig konkurrenceevne. Til dette vil vi gerne pointere, at ar-
bejdsmarkedets parter i Danmark har bevirket, at Danmark ikke blot er
fyldt med kvalitetsjob, men også har hjulpet med at skabe muligheder for
uddannelse, videreuddannelse og livslang læring. Der bør i denne forbin-
delse også være mere fokus på, at konkurrenceevne og økonomisk vækst
går hånd i hånd med social dialog
på alle niveauer. Vigtigheden af dette
er bl.a. også understreget i Letta-rapporten, hvorfor FH mener, at det bør
fremgå tydeligere i Kommissionens strategi.
GreenPower Denmark
Green Power Denmark finder det positivt, at Europa-Kommissionen har
fremlagt konkurrencekompasset, der skal styrke innovation og EU's clean
tech industrier samt sikre strategisk autonomi på udvalgte teknologier og
inden for kritiske sektorer. Det er herunder positivt, at der udarbejdes en
electrification action plan, der forhåbentligt kan være det første skridt til at
kom (2025) 0030 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om et konkurrenceevnekompas for EU
2977038_0010.png
10/13
opnå mere direkte og indirekte elektrificering af Europa samt at energiin-
frastruktur og hurtigere godkendelse heraf, bliver set som en af de vigtigste
parametre for at opnå en bedre konkurrenceevne.
Derfor er Green Power Denmark særligt positiv omkring at fremme efter-
spørgslen på grønne elektroner og molekyler i industrien. Det er dog afgø-
rende, at søjlerne i konkurrencekompasset bliver understøttet af lovgivning
og regulering, der ikke øger de administrative byrder for europæiske virk-
somheder. Det er behov for en forsimplet adgang til EU-midler, så man er
bedre stillet mod attraktive vilkår i den amerikanske IRA og forvridende
kinesisk statsstøtte. En revidering af statsstøtterammerne i Europa bør bero
på en analyse af konkurrencesituationen i lyset af de seneste års lempelse
af reglerne, og bør fokusere på at understøtte målet om klimaneutralitet i
2050 fremfor overgangsløsninger, som forlænger investeringer i fossile
energikilder.
Hovedopgaven for EU-Kommissionen skal være at opbygge en modstands-
dygtig og konkurrencedygtig industri for vedvarende energi i EU, samtidig
med at man tillader globale sourcing-strategier for at undgå projektforsin-
kelser og uforholdsmæssige omkostningsstigninger for europæiske virk-
somheder. Forbedrede vilkår i EU skal skabe rammerne for udbygning af
vedvarende energiprojekter, og dermed incitament til at udbygge europæ-
isk produktionskapacitet. Slutteligt kræver det, at industrien bliver inddra-
get så tidligt som muligt i nye regulatoriske processer, så rammevilkårene
tilpasses de reelle markedsbehov.
Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
DA hilser et europæisk konkurrenceevnekompas velkommen og at Kom-
missionen lægger op til en opfølgningsmekanisme på de foreslåede kon-
krete lovforslag DA er enige med Kommissionen i, at der er et stort poten-
tiale for at forenkle virksomheders afrapporteringskrav, hvor datapunkter
skal reduceres og ikrafttrædelse for ikke-omfattede virksomheder udsky-
des. DA bakker op om Kommissionens fokus på at facilitere brugen af AI
og ny teknologi frem for at fokusere på yderligere byrdefuld regulering.
DA ser et potentiale i en ’Union of Skills’. Opkvalificering og efteruddan-
nelse skal rette sig mod konkrete jobs og involvere arbejdsmarkedets parter
i udformningen af forløbene. DA bemærker, at uddannelse i overvejende
grad er national kompetence. DA bemærker, at initiativerne inden for den
europæiske sociale søjle indtil nu ikke har været understøttende for den
europæiske konkurrenceevne. Der er behov for at skifte spor i udmøntnin-
gen af søjlen, så den respekterer arbejdsmarkedets parters rolle og auto-
nomi. I forbindelse med et ’Quality Jobs Roadmap’ bør arbejdsmarkedets
parter blive tæt involveret, og DA mener, at Kommissionen bør afstå fra at
definere kvalitetsjobs og sammenligne jobkvalitet, da det i meget høj grad
afhænger af arbejdsmarkedet og den enkelte lønmodtager.
kom (2025) 0030 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om et konkurrenceevnekompas for EU
2977038_0011.png
11/13
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv byder det nye konkurrenceevnekompas velkomment. Kom-
passet signalerer et reelt gearskifte, som viser et helt andet ambitionsni-
veau, end vi før har set. Det er ikke et sekund for tidligt. Vi skal have et
stærkt og konkurrencedygtigt Europa, der kan mere selv.
Vi er særligt glade for kompassets initiativer om at revitalisere det indre
marked, nedbringe energipriser og administrative byrder, give bedre mu-
ligheder for europæiske virksomheders skalering og konsolidering samt et
mere fokuseret EU-budget, der øger investeringer i kritiske sektorer som fx
AI, biotek/life science, cleantech og robotteknologi. Det er noget af det, vi
I Dansk Erhverv længe har efterlyst.
Nu gælder det om at konkretisere ambitionerne og føre dem ud i livet. Det
ser vi frem til at følge tæt.
Dansk Industri
Dansk Industri (DI) finder det meget positivt, at EU-Kommissionen nu har
fremlagt en konkret plan for at styrke europæiske virksomheders konkur-
rencekraft. Det cementerer europæisk konkurrencekraft som en høj politisk
prioritet på EU-Kommissionens dagsorden. Kompasset bør være et signal
til at gå fra konkurrenceevnestrategier og -planer til hurtig og konkret hand-
ling i Europa og medlemslandene.
DI hæfter sig især ved, at EU-Kommissionen vil fjerne en række admini-
strative byrder, sætte tempo på godkendelser af nye produkter, og sikre
nemmere adgang til EU-finansiering. Det er helt afgørende initiativer, der
vil gøre det mere attraktivt at investere i Europa
.
Ifølge DI er det positivt, at kompasset med den kommende Clean Industrial
Deal har fokus på at samtænke dekarbonisering af industrien med industri-
ens konkurrencekraft. Her er det helt afgørende at fastholde EU’s klimapo-
litiske målsætninger som en forudsætning for et konkurrencedygtigt Eu-
ropa.
DI mener desuden, at et fortsat stort fokus på kernen af det indre marked er
yderst vigtigt. Det er en hjørnesten i EU’s konkurrencekraft og et afgørende
industripolitisk værktøj. Derfor er det også positivt, at indre markedsstra-
tegien er planlagt til at komme til sommer.
DI havde dog gerne set, at kompasset havde medtaget et mere ambitiøst
mål for investeringer i forskning og udvikling i Europa. Tilsvarende havde
DI gerne set, at kompasset havde været mere konkret
og ambitiøst
i
forhold til behovet for at integrere medlemslandenes kapitalmarkeder.
kom (2025) 0030 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om et konkurrenceevnekompas for EU
2977038_0012.png
12/13
Forsikring og Pension (F&P)
F&P deler de bekymringer, der ligger til grund for kompasset, og er enig i,
at det er afgørende for at styrke den europæiske konkurrenceevne, at der
hurtigst muligt iværksættes initiativer på en lang række områder, herunder
på de områder, som kompasset omfatter. Der er behov for et markant ret-
ningsskifte dels i forhold til den regulering, som europæiske virksomheder,
inkl. forsikrings- og pensionsselskaber, er underlagt, dels i forhold til den
måde, hvorpå den europæiske lovgivning bliver til.
Da konkurrenceevnekompasset er meget omfattende samtidig med, at det
er forholdsvist ”high-level” for så vidt angår de konkrete initiativer, har
F&P valgt at kommentere på udvalgte dele af kompasset. F&P vil herefter
i det omfang, det giver mening, afgive høringssvar i forbindelse med hø-
ringerne om de enkelte initiativer.
F&P har kommenteret på følgende:
Flagship Actions ”Start-up
and Scale-up Strategy”/”28th
legal regime”
Excelling in the technologies for tomorrow’s economy”
”A business case for clean production”
”Defence industry, security and preparedness”/ White Paper on the Fu-
ture of European Defence
“Simpler, lighter, faster: ensuring that EU regulation
is fit for compet-
itiveness”
”A Strategy on a Savings and Investment Union”
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene
er generelt enige om, at EU’s konkurrenceevne bør styrkes, og
der ventes bred støtte til en række indsatsområder, herunder bl.a. mobilise-
ring af private investeringer og reduktion af byrder. Der kan dog forventes
delte holdninger til prioriteringen, finansieringen og nødvendigheden af
visse konkrete initiativer.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder det vigtigt, at Kommissionen sætter klar retning og præ-
senterer forslag til konkrete tiltag for at forbedre EU's konkurrenceevne.
Regeringen deler vurderingen af, at EU’s konkurrenceevne er udfordret,
herunder særligt af en svag produktivitetsudvikling og at der er tale om en
tværgående udfordring, der fordrer konkrete tiltag på tværs af fagområder.
Det er en prioritet for
regeringen, at EU’s konkurrenceevne og produktivi-
tet styrkes, herunder ved at skabe gode betingelser for private investeringer
og de rette rammevilkår, ikke mindst for europæiske virksomheder. Dette
indbefatter, at regeringen finder det vigtigt, at der iværksættes en omfattede
kom (2025) 0030 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om et konkurrenceevnekompas for EU
13/13
forenklingsøvelse for at nedbringe byrderne for virksomhederne. Regerin-
gen støtter i det lys Kommissionens arbejde med byrdereduktioner og sim-
plificeringer blandt andet via øget digitalisering.
Regeringen støtter ligeledes, at den grønne omstilling indgår som central
transformation i kompasset og som et bærende middel til
at forbedre EU’s
konkurrenceevne. Det skal styrke potentialet for vækst og velstand og sikre,
at EU kan konkurrere globalt om fremtidens innovation og produktion af
grønne, digitale og strategiske teknologier. Regeringen arbejder desuden
aktivt for at videreudvikle EU’s indre marked, styrke den grønne
og digi-
tale omstilling og styrke EU's økonomiske sikkerhed.
Regeringen er enig i, at kvalitetsjobs, færdigheder og social retfærdighed
bidrager til konkurrenceevnen. Nye tiltag skal dog respektere medlemssta-
ternes kompetence på uddannelsesområdet og velfungerende arbejdsmar-
kedsmodeller i EU. Regeringen støtter i den forbindelse, at Kommissionen
vil inddrage arbejdsmarkedets parter.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.