Europaudvalget 2024-25
KOM (2025) 0034 Bilag 2
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
Den 21. februar 2025
SAMLENOTAT
1. Importtold på visse russiske og belarusiske landbrugs- og gødningsprodukter: Forslag til
Europarlamentets og Rådets forordning (EU) 2025/0021 af 28. januar 2025 om ændring af
toldsatser på import af visse produkter med oprindelse i eller direkte eller indirekte eksporteret
fra Rusland og Belarus ............................................................................................................................ 2
1
kom (2025) 0034 - Bilag 2: Samlenotat vedr. importtold på visse russiske og belarusiske landbrugs- og gødningsprodukter
2978089_0002.png
1. Importtold på visse russiske og belarusiske landbrugs- og gødningsprodukter: Forslag til Eu-
roparlamentets og Rådets forordning (EU) 2025/0021 af 28. januar 2025 om ændring af told-
satser på import af visse produkter med oprindelse i eller direkte eller indirekte eksporteret fra
Rusland og Belarus
KOM (2025) 34
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen har fremlagt et forslag til en forordning, som har til formål at øge told på import af visse russiske
og belarusiske landbrugs- og gødningsprodukter og dermed reducere tilstrømningen af disse af varer til det indre
marked. Den forhøjede told skal sikre, at Rusland og Belarus ikke får økonomisk fordel af den fortsatte ek-
sport til EU af de omfattede produkter. Samtidig skal forslaget afhjælpe en potentiel afhængighed af gødning fra
Rusland,
som i værste fald ville kunne påvirke EU’s fødevareforsyningssikkerhed og gøre EU sårbar over for
eventuelle tvangstiltag fra Rusland. Konkret vil der på de omfattede landbrugsprodukter blive pålagt 50 % told
oven i de allerede gældende toldsatser. På de omfattede gødningsprodukter vil der over en treårig periode blive ind-
ført en stadigt stigende fast pris pr. importeret ton oven i den allerede gældende toldsats på 6,5 %. Forslaget skal
ses i sammenhæng med EU’s sanktioner mod Rusland og
Belarus og støtte til Ukraine efter den russiske inva-
sion og ventes behandlet som normal lovgivningsprocedure. Forslaget ventes at kunne påvirke gødningspriserne og
have visse konsekvenser for dansk erhvervsliv. Regeringen støtter forslaget.
2. Baggrund
EU-kommissionen har ved KOM(2025)34 af 28. januar 2025 fremsendt forslag til forordning
om ændring af toldsatser på import af visse produkter med oprindelse i eller direkte eller indi-
rekte eksporteret fra Rusland og Belaris. Forslaget er endnu ikke modtaget i dansk sprogver-
sion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF, artikel 207, stk. 2, og skal behandles efter den al-
mindelige lovgivningsprocedure i TEUF, artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret
flertal.
Indførelsen af yderligere told bygger på
EU’s beslutning fra marts 2022 om at fratage Rusland
dets MFN-status (most
favoured nation)
i WTO. Dette var en reaktion på Ruslands aggression
mod Ukraine og blev gennemført med henvisning til GATT-bestemmelserne om beskyttelse af
sikkerhedsmæssige interesser. EU etablerede dermed et WTO-medholdeligt juridisk grundlag
for en mulig indførelse af tiltag over for Rusland på importområdet som supplement til øvrige
sanktionsmæssige tiltag mod Rusland og Belarus. Toldforhøjelserne er dog ikke et sanktionsin-
strument i sig selv.
Indeværende forslag kommer i forlængelse af den forhøjede told, som EU indførte den 1. juli
2024 på korn, oliefrø og afledte produkter fra Rusland og Belarus. Ligeledes var der i Det Euro-
pæiske Råds konklusioner i oktober 2024 også en opfordring til at indføre told på yderligere
produkter. Forslaget skal således også ses
som et yderligere skridt i EU’s støtte til Ukraine i dets
bestræbelser mod Ruslands aggressioner.
3. Formål og indhold
Forslaget har til formål at forhøje told på import af en lang række landbrugsprodukter samt
visse typer af gødning, som har oprindelse i eller eksporteres direkte eller indirekte fra Rusland
2
kom (2025) 0034 - Bilag 2: Samlenotat vedr. importtold på visse russiske og belarusiske landbrugs- og gødningsprodukter
eller Belarus. Som årsag herfor fremhæver kommissionen, at den forhøjede told skal sikre, at
Rusland og Belarus ikke får økonomisk fordel af den fortsatte eksport til EU af de omfattede
produkter. Samtidig skal forslaget ifølge Kommissionen afhjælpe en potentiel afhængighed,
som i værste fald ville kunne påvirke EU’s
fødevareforsyningssikkerhed og gøre EU sårbar over
for eventuelle tvangstiltag fra Rusland. Det gælder især for gødningsprodukterne, hvor der alle-
rede i dag er en stigning af importen fra Rusland. Den russiske produktion af disse gødningsty-
per er stor, og en fortsat stigende import heraf kan ikke blot forstyrre gødningsmarkedet, men
også skade europæiske producenter af de omfattede gødningstyper. Europæiske gødningspro-
ducenter har grundet højere gaspriser svære konkurrencevilkår mod den russiske produktion af
de omfattede gødningstyper. Dette kan have en afledt effekt på EU’s fødevareforsyningssikker-
hed.
For så vidt angår de omfattede landbrugsprodukter, jf. forordningen artikel 1, stk. 1, foreslår
Kommissionen at pålægge yderligere 50 % told oven i de allerede gældende toldsatser. De nu-
værende toldsatser på disse landbrugsprodukter varierer i høj grad. Toldforhøjelserne vil træde i
kraft umiddelbart efter forordningens ikrafttrædelse. De omfattede landbrugsprodukter er de
resterende produkter, som man ikke havde øget tolden på i sommeren 2024, hvormed al land-
brugsimport fra Rusland ifølge Kommissionen fremover vil være underlagt told. I 2023 havde
EU’s
import af de omfattede landbrugsprodukter fra Rusland og Belarus en værdi af ca. 2,85
mia. kr. Dansk import af disse landbrugsprodukter direkte fra Rusland var af en ubetydelig stør-
relse. I 2024 blev der importeret 250 kg. landbrugsprodukter til Danmark direkte fra Rusland til
en værdi af ca. 44.000 kr. Der er betalt ca. 8.500 kr. i told for denne import.
Hvad angår de omfattede gødningsprodukter, jf. forordningen artikel 1, stk. 2, lægges der op til
at indføre en fast pris pr. ton oven i den allerede gældende toldsats på 6,5 % af varens værdi.
Den faste pris vil stige gradvist over en treårig periode til et niveau svarende til ca. 100 % af va-
rens værdi. Hvis importen i den treårige periode overstiger visse mængder aktiveres den højest
mulige toldsats automatisk. De omfattede gødningsprodukter er kunst- eller uorganiske gødnin-
ger med primærstoffet kvælstof og delvist fosfor og kalium i varierende grad. I 2023 udgjorde
de omfattede gødningsprodukter 70 % af det samlede gødningsforbrug i EU. I 2023 kom 25 %
af den samlede import af de omfattede gødningsprodukter fra Rusland, dvs. 3,6 tons til en
værdi af ca. 9,6 mia. kr. I Danmark udgør kunstgødning knap halvdelen af det samlede gød-
ningsforbrug (48 % i 2022/23). Danmark er afhængig af import af kunstgødning og uorganisk
gødning, da der ikke er egenproduktion af disse typer gødning. Der er i 2024 ikke registreret
import af de omfattede gødningsprodukter direkte fra Rusland eller Belarus. Denne type gød-
ning indføres primært til Danmark fra EU-medlemslande. Oprindelseslandet på den anvendte
gødning kan derfor ikke afgøres grundet det indre marked.
Belarus eksporterer kun begrænsede mængder af de omfattede produkter og er ikke en væsent-
lig producent eller eksportør. Belarus er ifølge Kommissionen primært inkluderet i forslaget
pga. landets tætte politiske og økonomiske bånd til Rusland, som skaber en betydelig risiko for
ulovlig kanalisering af russiske produkter til EU via det belarusiske marked.
Kommissionen har ikke udarbejdet en egentlig konsekvensanalyse af forslaget, men forventer
overordnet set, at det vil medføre en betydelig nedgang i importen af de omfattede produkter
fra Rusland og Belarus til EU, og at dette vil bidrage til
EU’s
diversificering af forsyningskæ-
derne for de omfattede produkter.
3
kom (2025) 0034 - Bilag 2: Samlenotat vedr. importtold på visse russiske og belarusiske landbrugs- og gødningsprodukter
Forslaget ventes ikke at påvirke den globale fødevareforsyningssikkerhed negativt. For det før-
ste vil russiske og belarusiske varer, der befinder sig i transit i EU på vejen mod andre eksport-
markeder, ikke være omfattet af de højere toldsatser. Dernæst ventes toldforhøjelserne at med-
føre en så betydelig indskrænkning i eksporten til EU, at der bliver større mængder af de omfat-
tede produkter tilgængelig for tredjelande, herunder udviklingslande.
Forslaget kan påvirke EU-budgettet afhængigt af, hvordan importen af de omfattede gødnings-
typer fra Rusland og Belarus bliver erstattet. På indtægtssiden vil de nye toldsatser ved fuld an-
vendelse være så høje, at importen ventes stort set at gå i stå og ikke generere flere toldindtæg-
ter. Hvis al import fra Rusland og Belarus erstattes af egenproduktion i EU og import fra præ-
ferencepartnere vil der være et estimeret tab på op til ca. 630 mio. kr. (baseret på 2023-tal). Hvis
importen fra Rusland og Belarus derimod erstattes af varer fra andre lande uden præferentiel
adgang, vil toldbetalingerne være uændrede.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure (TEUF art.
294) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse, men Europa-Parlamentet skal be-
handle sagen, efter at Rådet har stemt om den.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget hører under EU’s enekompetence. Nærhedsprincippet finder derfor ikke anvendelse.
6. Gældende dansk ret
Forslaget medfører ikke i sig selv behov for ændringer af dansk lovgivning.
7. Konsekvenser
Forslaget ventes ikke at have statsfinansielle konsekvenser, fordi import af de omfattede pro-
duktgrupper til Danmark er begrænset.
Forslaget ventes at kunne have erhvervsøkonomiske konsekvenser, idet toldforhøjelserne vil
kunne medføre generelle prisstigninger på gødning og dermed påvirke importører, forhandlere
og forbrugere heraf. Der er ikke dansk produktion af de omfattede gødningstyper. Hvad angår
fødevaredelen forventes der ikke at være erhvervsøkonomiske konsekvenser henset til den ube-
tydelige mængde af import til Danmark.
Forslaget forventes at ikke umiddelbart at medføre øgede administrative meromkostninger for
staten. Hvis handelsstrømme fremover ændres, vil der dog kunne opstå behov for øget kontrol
i forhold til de varer, der kommer til Danmark.
Der forventes ikke at være lovgivningsmæssige konsekvenser. Der forventes heller ikke konse-
kvenser for miljøet og beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Udenrigsministeriet har den 3. februar 2025 sendt Kommissionens forslag i høring til danske er-
hvervsorganisationer og NGO’er.
To organisationer har afgivet høringssvar.
Landbrug & Fødevarer
takker for muligheden for at afgive kommentarer på EU-lovforslag om
indførelse af forøgede toldsatser på import af visse russiske og belarusiske landbrugsprodukter
samt visse gødningsprodukter. Generelt støttes
EU’s handelspolitiske initiativer og indsats for at
4
kom (2025) 0034 - Bilag 2: Samlenotat vedr. importtold på visse russiske og belarusiske landbrugs- og gødningsprodukter
sikre frie og fair handelsmuligheder med tredjelande samt handelspolitiske tiltag, der understøtter
unionens geopolitiske interesser, herunder også sanktionerne som følge af Ruslands invasion af
Ukraine.
Ift. det konkrete forslag om at pålægge forøgede toldsatser på visse russiske og belarusiske land-
brugsprodukter og gødningsprodukter er Landbrug & Fødevarer enig i det overordnede formål
om at undgå markedsforstyrrelser og reducere indtægter til brug for den russiske økonomi.
Imidlertid vurderer Landbrug & Fødevarer, at det konkrete tiltag vedr. gødningsprodukter ikke er
hensigtsmæssigt, da der er tale om inputs, som den europæiske landbrugssektor er afhængige af, og
som ikke findes i tilstrækkelige mængder og til konkurrencedygtige priser på det indre marked. Til-
taget medfører derfor fordyrelse af den europæiske landbrugsproduktion og konkurrenceforvrid-
ning for de virksomheder, der anvender produkterne til eksport af videreforarbejdede varer.
Dette skal ses i sammenhæng med, at den europæiske landbrugssektor i forvejen allerede er blevet
omfattet af regulering på en række politikområder, der giver anledning til øgede administrative om-
kostninger for de enkelte økonomiske operatører og dermed mindsket konkurrencekraft ift. tred-
jelande uden tilsvarende regulering.
Iværksættelse af tiltaget vedr. gødningsprodukter vil derfor kræve, at tilstrækkelig gødningsforsy-
ning fra øvrige tredjelande sikres. Gødningsprodukter fra sådanne tredjelande, eksempelvis USA
og Trinidad-Tobago, burde som konsekvens derfor fritages for importtold, og de aktuelle anti-
dumping-overvejelser
fra EU’s side burde ikke resultere i påligning af anti-dumping-told
for disse
produkter.
Dansk Industri
takker for høring om told på visse russiske og belarusiske landbrugsprodukter
samt visse gødningsprodukter, der støttes fuldt ud, bl.a. også fordi det er lettere for virksomhe-
derne at arbejde med told på varer frem for sanktioner på varer.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes bred opbakning til forslaget og dets formål.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen har på det skarpeste fordømt Ruslands ulovlige fuldskala invasion af Ukraine. Det
er fortsat regeringens tilgang at støtte de hårdest mulige sanktioner og øvrige tiltag mod Rus-
land, der kan opnås enighed om i EU-kredsen. Derfor støtter regeringen forslaget, ligesom man
fra dansk side støttede Kommissionens forslag til at indføre told på visse russiske og belarusi-
ske landbrugsprodukter, herunder korn og oliefrø samt afledte produkter, som trådte i kraft den
1. juli 2024. Danmark var endvidere i efteråret 2024 medunderskriver på et svensk initieret fæl-
les ministerbrev til Kommissionen med en opfordring til at fremsætte et lovforslag med for-
øgelse af told på yderligere produkter fra Rusland og Belarus. Brevet blev underskrevet af Dan-
mark, Sverige, Finland, Irland, Polen, Estland, Letland og Litauen.
Regeringen ønsker generelt at undgå uhensigtsmæssige konsekvenser af sanktioner og sankti-
onslignende tiltag på civilbefolkning mv. og er derfor tilfreds med, at forslagets fokus på adgang
til EU-markedet for russiske og belarusiske produkter mv. betyder, at det ikke hindrer eksport
til tredjelande, herunder udviklingslande.
5
kom (2025) 0034 - Bilag 2: Samlenotat vedr. importtold på visse russiske og belarusiske landbrugs- og gødningsprodukter
Regeringen ønsker generelt, at der er en balance mellem erhvervsøkonomiske og forsyningssik-
kerhedsmæssige interesser. Regeringen bemærker her, at der i indeværende forslag med treårig
indfasningsperiode af told på de omfattede gødningsprodukter er taget hensyn til, at de ramte
sektorer evt. kan omlægge deres forsyningskæder, eller at en egenproduktion i EU kan vokse.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Kommissionens forslag til at
indføre told på visse russiske og belarusiske landbrugsprodukter, herunder korn og oliefrø samt
afledte produkter, blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 12. april 2024.
6