Europaudvalget 2024-25
KOM (2025) 0038 Bilag 1
Offentligt
2980723_0001.png
20. februar 2025
Samlenotat
1) Forslag om kortere periode for afvikling af værdipapirhandler
KOM(2025)0038
Materialet er udarbejdet af Økonomiministeriet og Erhvervsministeriet
2
kom (2025) 0038 - Bilag 1: Samlenotat vedr. kortere periode for afvikling af værdipapirhandler i EU
2980723_0002.png
Dagsordenspunkt 1: Forslag om kortere periode for
afvikling af værdipapirhandler
KOM(2025)0038
1. Resume
EU-Kommissionen fremsatte 12. februar 2025 forslag om ændring af forord-
ningen om forbedring af værdipapirafviklingen i EU. Forslaget medfører, at
afviklingen af værdipapirhandler skal afvikles senest én forretningsdag efter
handelsdatoen (T+1) fremfor som i dag senest to forretningsdage efter han-
delsdatoen (T+2).
Formålet med forslaget er at forbedre værdipapirafviklingens effektivitet med
henblik på at
forbedre EU’s
konkurrenceevne, understøtte den finansielle sta-
bilitet samt sikre ens regler med tredjelande. Forslaget forventes at frigøre li-
kviditet ifm. sikkerhedsstillelse og skal derfor bl.a. ses i lyset af Kapitalmar-
kedsunionen og ambitionen om at mobilisere mere privat kapital. Forslaget vil
endvidere sikre, at afviklingscyklussen matcher det nordamerikanske marked,
og at hastigheden for afvikling af værdipapirhandel således ikke bliver et kon-
kurrenceparameter.
Regeringen støtter forslaget og formålet, herunder også at tilpasse perioden
for afvikling af værdipapirhandler og de tilhørende finansielle risici med sam-
menlignelige tredjelandsmarkeder, der allerede har eller er i færd med den
samme omstilling. Omstillingen indebærer i sig selv investeringsomkostnin-
ger, men vil reducere de løbende omkostninger gennem lavere risici og auto-
matiseringer. Samtidig giver forslaget ensartede regler (et
’level
playing field’)
mellem EU- og tredjelandsaktører, hvilket modvirker, at de finansielle virk-
somheder i EU-landene ellers ville have højere omkostninger.
Dansk sprogversion er modtaget 12. februar 2025.
2. Baggrund
Kommissionen har 12. februar 2025 fremsat forslag om en kortere cyklus for
afvikling af værdipapirhandler i EU. Der er tale om en ændring af forordning
om forbedring af værdipapirafviklingen i EU og om værdipapircentraler
(CSDR)
1
. Formålet med forslaget er at afkorte varigheden af perioden for afvik-
ling af værdipapirhandler i EU fra to forretningsdage (også kaldet T+2) til én
forretningsdag (T+1) efter handelen er gennemført.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 909/2014 af 23. juli 2014 om forbedring af
værdipapirafviklingen i Den Europæiske Union og om værdipapircentraler samt om ændring af
direktiv 98/26/EF om endelig afregning i betalingssystemer og værdipapirafviklingssystemer og
2014/65/EU om markeder for finansielle instrumenter samt forordning (EU) nr. 236/2012 om
1
Side 2 af 9
kom (2025) 0038 - Bilag 1: Samlenotat vedr. kortere periode for afvikling af værdipapirhandler i EU
2980723_0003.png
CSDR fastsætter fælles EU-regler for afviklingen af transaktioner med finan-
sielle instrumenter (aktier, obligationer, mv.) og regulerer samtidig også de
virksomheder, der driver de systemer, hvor værdipapirafviklingen finder sted
såkaldte værdipapircentraler (Central Securities Depositories -
CSD’er).
”Afvikling”
er gennemførelsen af en handel med værdipapirer, efter aftalen om
handel er indgået. Afviklingen af værdipapirhandler har til formål at sikre, at
aftaleparterne modtager henholdsvis penge eller værdipapirer. En udveksling af
penge og værdipapirer udføres normalt igennem et værdipapirafviklingssystem,
som ligger i en CSD. CSD’en matcher en køber og en sælger, bekræfter sælgers
evne til at levere værdipapirer og købers evne til at betale og sikrer derefter gen-
nemførelsen.
En del af de eksisterende regler om afviklingsdisciplin medfører pligt til, at en
handel med værdipapirer skal være afviklet senest to forretningsdage
2
efter han-
delen er indgået (T+2). Det vil sige, at der maksimalt må gå to forretningsdage
for investorer før penge henholdsvis værdipapirer er udvekslet.
En anden del af reglerne om afviklingsdisciplin omhandler, at fejl i afviklingen
(dvs. hvis køber ikke kan levere pengene, eller sælger ikke kan levere værdipa-
pirerne) er forbundet med en omkostning for den fejlende part.
Værdipapircentralen
(CSD’en) beregner bøder for manglende levering af værdi-
papirer eller betaling dagligt. Dog udveksles bøderne kun en gang om måneden
netto mellem de enkelte parter. Dvs. bødebeløbet opgøres på baggrund af, hvor
meget to banker netto skal udligne på baggrund af den seneste måneds fejl. Ge-
nerelt klarer de danske markedsdeltagere sig godt, og der er ikke mange fejl i
dag.
Man forventer, at fejlene kan stige i en periode efter T+1 er trådt i kraft, da de
komplekse krav til omstillingen, automatisering af processer mv., ikke nødven-
digvis helt er på plads fra start, men også at fejlene vil kunne nedbringes igen
efter en indkøringsfase.
Forslaget bygger bl.a. på en fælles erklæring
3
fra Den Europæiske Værdipapir-
og Markedstilsynsmyndighed (ESMA), Kommissionen og Den Europæiske Cen-
tralbank (ECB) af 15. oktober 2024. Erklæringen indeholder en anbefaling om
at sikre en koordineret tilgang til at undgå negative virkninger af en manglende
short selling og visse aspekter af credit default swaps.
CSDR står for ”Central Securities Deposits
Regulation”.
2
Det betyder udløb af anden dag efter handlen, dvs. perioden er samlet handelsdagen plus to
dage.
3
Fælles erklæring fra ESMA, Kommissionen og ECB om afkortning af standardafviklingscyklus-
sen for værdipapirer i Den Europæiske Union: næste trin, https://www.esma.europa.eu/sites/de-
fault/files/2024-10/ESMA74-2119945925-2085_EC-ECB-ESMA_High_level_joint_state-
ment_T_1.pdf
Side 3 af 9
kom (2025) 0038 - Bilag 1: Samlenotat vedr. kortere periode for afvikling af værdipapirhandler i EU
2980723_0004.png
overensstemmelse i afviklingsperioder med større jurisdiktioner på internatio-
nalt plan samt at sikre en effektiv og konkurrencedygtig opsparings- og investe-
ringsunion (kapitalmarkedsunion). ESMA har desuden i en rapport af 18. no-
vember 2024 til Kommissionen, Europa-Parlamentet og Rådet anbefalet, at EU
overgår til afvikling T+1 senest den 11. oktober 2027
4
.
USA er overgået til T+1 afvikling d. 28. maj 2024, ligesom en række andre juris-
diktioner som Kina, Indien og Canada er overgået til T+1. UK har nedsat en task
force til dette formål, som har afgivet en foreløbig rapport med klar anbefaling
om, at UK også vil overgå til T+1.
På EU-plan er der den 22. januar 2025 etableret en industrikomité
5
til at under-
støtte omstillingen til T+1. Denne er etableret på baggrund af ESMA’s anbefa-
linger og i samarbejde med de nationale finansielle tilsynsmyndigheder (i Dan-
mark Finanstilsynet), Kommissionen og ECB.
I Danmark har sektoren konstitueret sig i et nationalt T+1 koordinationsforum,
som Finans Danmark (FIDA) sekretariatsbetjener. Dette forum bidrager til at
forberede danske aktører på overgangen fra T+2 til T+1 med fokus på en bran-
chedrevet overgang.
Retsgrundlaget for forslaget er artikel 114 i Traktat om Den Europæiske Unions
Funktionsmåde (TEUF), som er retsgrundlaget for CSDR. Europa-Parlamentet og
Rådet er medlovgivere. Rådet træffer beslutning med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Formålet med forkortning af periode for afvikling af værdipapirhandler er at
sikre mere effektiv værdipapirhandel med henblik på derigennem at øge
EU’s
konkurrenceevne og mindske risici for den finansielle stabilitet i tilfælde af evt.
handel med fejl (afviklingen), f.eks. forsinket levering af værdipapirer.
Hurtig afvikling af værdipapirhandel er desuden en fordel for investorer
både
private og institutionelle. Det skyldes blandt andet, at et kortere tidsrum for af-
vikling af værdipapirhandler også reducerer perioden, hvor en modpart kan
fejle. I forbindelse med værdipapirhandel skal investorer binde kapital ifm. sik-
kerhedsstillelse for afvikling af handlen. En hurtigere afvikling af værdipapir-
handel vil dermed frigøre midler og indebære, at investorer hurtigere kan indgå
i andre transaktioner. Forslaget vil derfor potentielt kunne øge dybden og likvi-
diteten i markederne til gavn for investorer.
EU vil være bagefter markedsstandarden, hvis ikke forslaget snarest gennemfø-
res, og aktørerne kan påbegynde omstillingen til en hurtigere afvikling.
Report
ESMA assessment of the shortening of the settlement cycle in the European Union, 18.
november 2024, ESMA74-2119945925-1969, https://www.esma.europa.eu/document/report-
assessment-shortening-settlement-cycle-european-union.
5
New governance structure for transition to T+1 settlement cycle kicks off
4
Side 4 af 9
kom (2025) 0038 - Bilag 1: Samlenotat vedr. kortere periode for afvikling af værdipapirhandler i EU
2980723_0005.png
Endelig sikrer forslaget, at EU har samme afviklingsperiode som sammenligne-
lige jurisdiktioner, hvilket understøtter
EU’s
konkurrenceevne og mindsker ri-
sici i det finansielle system,
da det er uhensigtsmæssigt for EU’s markeder ikke
at have den samme afviklingsperiode, som andre kapitalmarkeder, de er for-
bundet med. Investorer med porteføljer, der er investeret bredt på alle relevante
markeder, vil få sværere ved at tilpasse porteføljerne og risikerer at have likvide
midler eller værdipapirer til overs, hvis de fx har solgt værdipapirer i et marked
med afvikling T+1 og derfor har fået betaling T+1, som skal anvendes til at købe
papirer i et T+2 marked.
Kommissionen foreslår at ændre afviklingsperioden for transaktioner med vær-
dipapirer omfattet af CSDR fra to forretningsdage til én forretningsdag, efter
handelen har fundet sted. Denne ændring foreslås at skulle finde anvendelse fra
11. oktober 2027 for at give alle interessenter tid til at forberede sig på overgan-
gen. Det kræver væsentlige forberedelser, herunder ændringer i systemer, auto-
matisering af manuelle processer og i det hele taget en langt højere grad af au-
tomatisering. Den foreslåede dato er sammenfaldende med tilsvarende anbefa-
linger i UK og Schweiz, hvilket tillægges betydning af sektoren. Det kan ikke
udelukkes, at effektiviteten i afviklingen vil dale i en indkøringsperiode.
Teoretisk kunne det være muligt at overlade ændring af afviklingsperioden fra
T+2 til T+1 til branchen, dvs. uden lovændring, idet CSDR giver adgang til en
kortere afviklingsperiode end T+2. En ændring af CSDR bidrager dog til juridisk
sikkerhed for hvilken frist, markedsdeltagere skal indrette sig efter. Forslaget
sikrer derudover en ensartet europæisk overgang til T+1, hvilket kan under-
støtte velfungerende, åbne og mere integrerede europæiske kapitalmarkeder, og
dermed styrker kapitalmarkedsunionen.
Der er ikke fremsat kompromisforslag.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet er medlovgiver på forslagene. Europa-Parlamentet har
endnu ikke fastlagt sin holdning til Kommissionens forslag.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet. Kommissionen anfører, at målet med CSDR om at fastlægge ensartede
krav til afvikling af værdipapirhandler
i EU, regler om CSD’ers
organisation og
adfærd og fremme af sikker, effektiv og gnidningsløs afvikling, ikke i tilstrække-
lig grad kan opfyldes af EU-landene alene.
Derudover fremhæver Kommissionen, at kravet om obligatorisk periode for af-
vikling af værdipapirhandler er fastlagt i CSDR. Kommissionen angiver, at det
er nødvendigt at regulere afviklingsperioder på EU-niveau for at 1) sikre en ens-
artet tilgang i EU’s efterhandelsstrukturer,
2) hindre yderligere fragmentering
af EU-landenes kapitalmarkeder, 3) sikre gunstige vilkår for deltagere og inve-
storer samt 4) sikre juridisk klarhed over afviklingsperioden.
Side 5 af 9
kom (2025) 0038 - Bilag 1: Samlenotat vedr. kortere periode for afvikling af værdipapirhandler i EU
2980723_0006.png
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering af, at ensartet regulering af den
obligatoriske afviklingsperiode bedst sikres ved en ændring af den gældende
forordning og finder på den baggrund, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
CSDR er en forordning med direkte virkning og er dermed gældende uden yder-
ligere implementering i dansk ret. Ændringer i CSDR som følge af dette forslag
vil derfor også være direkte gældende i Danmark.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Kommissionen har ikke lavet en konsekvensanalyse af forslaget med begrun-
delse i initiativets art og hastende karakter. Kommissionen har i stedet udarbej-
det et arbejdsdokument
6
med en analyse af virkningerne ved en overgang i EU
til en kortere periode for afvikling af værdipapirhandler. Overordnet set angiver
Kommissionen, at både omstillingsomkostningerne og de løbende omkostnin-
ger over tid bør opvejes af de langsigtede fordele.
På baggrund af de anførte meget grove skøn i Kommissionens arbejdspapir og
et ligeledes groft skøn over Danmarks andel af EU's samlede omstillings- og lø-
bende omkostninger kan omkostninger løbe op i betydelige beløb. Omkostnin-
ger vil også kunne variere betragteligt EU-landene imellem afhængigt af, hvor
effektive de enkelte landes sektorer og aktører er på nuværende tidspunkt, når
det kommer til IT- og interne processer. Omkostningerne vil kunne påvirkes i
nedadgående retning ved bl.a. benyttelse af fælles IT fra datacentraler, hvor ak-
tører kan dele omkostningerne.
Derudover vurderes det også at være en mulighed for sektoren at opnå en række
fordele og besparelser, herunder ift. de marginkrav (krav til kapital, der skal
stilles som sikkerhed), der i dag skal afholdes ifm. værdipapirafvikling. Omfan-
get heraf er ikke kvantificeret nærmere, men det er EU-Kommissionens vurde-
ring, at fordelene over tid overstiger omkostningerne.
Den finansielle sektor støtter ubetinget, at Danmark arbejder konstruktivt for
overgangen til T+1 i det europæiske samarbejde. I den sammenhæng er det væ-
sentligt, at sektorerne i de enkelte EU-lande formentlig via en branchedrevet
COMMISSION STAFF WORKING DOCUMENT Accompanying the document Proposal for a
REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL amending Regula-
tion (EU) No 909/2014 as regards a shorter settlement cycle in the
Union, SWD(2025) 37 final.
6
Side 6 af 9
kom (2025) 0038 - Bilag 1: Samlenotat vedr. kortere periode for afvikling af værdipapirhandler i EU
2980723_0007.png
tilgang ville overgå til T+1 hver især, selv hvis en koordineret, samlet europæisk
overgang ikke gennemførtes.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
En forkortelse af afviklingsperioden vil kræve modernisering og automatisering
af en række centrale processer og IT-systemer hos de finansielle markedsdelta-
gere. Dette vil i sidste ende medføre, at handler afvikles hurtigere og mere ef-
fektivt end i dag. Dette reducerer ventetiden for køber og sælger på at modtage
hhv. værdipapirer og penge til gavn for investorer, og der vil få muligheden for
at foretage flere handler end i dag.
En hurtigere afvikling af værdipapirhandler reducerer desuden kravet på ind-
betaling af margin (sikkerhedsstillelse) fra finansielle aktører, hvilket frigiver
midler til anden aktivitet, herunder evt. investeringsaktivitet. Det skyldes, at de
fleste transaktioner i værdipapirer i dag sikres af en såkaldt central modpart
(Central Counterparty
CCP). Denne enhed kræver margin fra markedsdelta-
gerne for at dække risikoen, hvis en finansiel aktør ikke kan opfylde sin forplig-
telse. Når afviklingen af transaktioner i værdipapirer forkortes fra T+2 til T+1,
betyder det, at værdipapirer og penge skifter hænder hurtigere. Det bidrager
også til at reducere risikoen for, at køber og sælger ikke kan levere hhv. penge
og værdipapir, idet der er mindre tid, hvor køber kan miste pengene inden leve-
ring ved f.eks. at gå konkurs og dermed den påkrævede CCP-margin.
Endeligt vil en kortere afviklingscyklus i EU samt sidestilling med sammenlig-
nelige jurisdiktioner øge tiltrækningskraften af EU's handelslandskab og der-
med EU's konkurrenceevne. Det vil potentielt kunne bidrage til øget investe-
ringsaktivitet i EU og dermed finansiering af europæiske virksomheder.
8. Høring
Forslaget har været i ekstern høring hos EU-Specialudvalget for den finansielle
sektor med frist for bemærkninger d. 17. februar 2025. Der er modtaget hørings-
svar fra Danske Bank, Aktive Ejere, Forbrugerrådet Tænk, Forsikring&Pension
og FinansDanmark. Nedenfor er gengivet et resumé af modtagne høringssvar.
Aktive Ejere udtrykte støtte til Kommissionens forslag.
Danske Bank (DB) støtter overgangen til T+1. DB vurderer, at der på lang sigt
ikke vil være væsentlige operationelle omkostninger forbundet med overgan-
gen, idet de øgede krav til håndtering i høj grad vil blive kompenseret af mere
automatiserede løsninger. DB vurderer ikke det er muligt at give et retvisende
estimat af omstillingsomkostninger på nuværende tidspunkt, ligesom det også
vil afhænge af bl.a. definitioner af de nødvendige ændringer i markedspraksis
og en afklaring af hvorvidt der vil ske ændringer i afviklingsdøgn fra ECB og
Danmarks Nationalbank.
Side 7 af 9
kom (2025) 0038 - Bilag 1: Samlenotat vedr. kortere periode for afvikling af værdipapirhandler i EU
2980723_0008.png
DB fremhæver, at der ville være væsentlige omkostninger i tilfælde af, at Dan-
mark forblev på T+2, mens resten af EU overgår til T+1 og der er en stærk inte-
resse i en fælles, koordineret overgang for hele EU.
Forbrugerrådet Tænk støtter overordnet initiativet om en kortere afviklingscy-
klus. De understreger behovet for an ansvarlig implementering, der beskytter
små investorer i lyset af, at små investorer benytter handelsplatforme og for-
midlere, som muligvis skal opdatere deres systemer for at kunne håndtere en
hurtigere afviklingscyklus. Disse forbrugere skal ikke rammes af skjulte gebyrer
eller uforudsete omkostninger ifm. ændringerne.
Forsikring&Pension (F&P) udtrykker støtte til forslaget og vurderer, at det un-
derstøtter en bred europæisk interesse i at sikre værdipapirmarkedernes funk-
tion på bedst mulig måde. F&P understreger behovet for at de nationale tilsyn
og ESMA sikrer transparent kommunikation til interessenter i forberedelses-
processen.
FinansDanmark (FIDA) støtter overgang til T+1 i EU og anerkender de potenti-
elle fordele i form af effektivitetsforbedringer og risikoreduktion og understre-
ger behovet for koordination i EU og med andre tredjelande. FIDA fremhæver
behovet for samarbejde mellem alle interessenter i sektoren, ligesom der skal
tages højde for relevante nationale forhold i processen.
FIDA anbefaler, at værdipapirfinansieringstransaktioner (securities
financing
transactions
(SFT)) undtages fra krav om T+1, idet disse generelt afvikles på
kortere basis, trods disse ikke i sig selv er omfattet af nogen standardafviklings-
cyklus i dag men ikke eksplicit er undtaget fra anvendelsesområdet.
FIDA opfordrer endvidere til, at sanktionsregimet suspenderes ifm. anvendel-
sestidspunktet og en rimelig periode herefter for at sikre en hensigtsmæssig
overgang og håndtering af evt. udfordringer som følge deraf.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene har udtrykt stærk støtte til ændring af afviklingsperioden.
Der er bred enighed blandt EU-landene om, at den europæiske afviklingscyklus
skal tilpasses til forholdene på de globale markeder for at sikre konkurrenceev-
nen i EU med sammenlignelige markeder. Samtidigt er det væsentligt, at der
sker en harmoniseret overgang til T+1, som vil betyde forbedrede processer for
de grænseoverskridende markedsdeltagere.
EU-landene har haft drøftelser i en ekspertgruppe for EU-landende under Kom-
missionen dedikeret til emnet om T+1, hvor der var delte holdninger til, om an-
vendelsesområdet skulle justeres i CSDR i denne forbindelse. Det drejede sig
bl.a. om det er juridisk nødvendigt at undtage værdipapirfinansieringstransak-
tioner (SFT) fra T+1. Det forventes imidlertid ikke at blive et afgørende punkt i
de kommende forhandlinger.
Side 8 af 9
kom (2025) 0038 - Bilag 1: Samlenotat vedr. kortere periode for afvikling af værdipapirhandler i EU
2980723_0009.png
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter generelt forslaget om en kortere afviklingsperiode, der kan
understøtte velfungerende og åbne kapitalmarkeder og medvirke til at forbedre
EU's og Danmarks konkurrenceevne.
Regeringen er enig i, at afviklingsperioden tilpasses med sammenlignelige tred-
jelandsmarkeder, der allerede har eller er i færd med samme omstilling, for at
sikre ensartede regler (’level playing field’) imellem disse og EU. En regelæn-
dring i CSDR vil give øget juridisk klarhed og sikkerhed og koordineret tilgang i
EU.
Regeringen finder det positivt, at en strømlining af afviklingsperioden vil redu-
cere risiko i det finansielle system, mindske kravene til sikkerhedsstillelse (mar-
ginkrav) og reducere omkostninger, der er forbundet med ikke at have den
samme afviklingsperiode som andre jurisdiktioner. Forslaget vurderes endvi-
dere positivt, idet det vil modernisere og forberede efterhandelsprocessernes ef-
fektivitet og modstandsdygtighed, som vil fremme afviklingseffektiviteten i EU
i som et hele.
Regeringen anerkender, at tilpasningen af afviklingsperioden indebærer omstil-
lingsbyrder og omkostninger, men at disse opvejes af de langsigtede fordele i
form af færre omkostninger for de finansielle aktører, jf. også at sektoren støtter
overgangen.
Regeringen støtter, at tilpasningen vil finde anvendelse fra den foreslåede dato,
der vil give mulighed for at forberede sig på overgangen.
Regeringen er åben for at undersøge mulighederne for en eventuel overgangs-
periode, hvor de gældende regler om afviklingsdisciplin, herunder udveksling af
bøder mellem markedsdeltagerne, ikke gælder i en periode, mens markedsdel-
tagerne tilpasser sig T+1.
Regeringen vil søge afklaring af, om der er behov for at tydeliggøre anvendel-
sesområdet i CSDR ift. hvilke typer transaktioner, der måtte være omfattede af
T+1.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Grund- og nærhedsnotat om forslaget oversendes snarest muligt til Folketingets
Europaudvalg.
Side 9 af 9