Europaudvalget 2024-25
KOM (2025) 0038 Bilag 3
Offentligt
2980810_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
Kommissionens forslag om ændring af forordning (EU) nr.
909/2014 for så vidt angår en kortere afviklingscyklus for værdi-
papirer, KOM (2025) 0038
20. februar 2025
1. Resume
EU-Kommissionen fremsatte 12. februar 2025 forslag om ændring af
forordningen om forbedring af værdipapirafviklingen i EU. Forslaget
medfører, at afviklingen af værdipapirhandler skal afvikles senest én
forretningsdag efter handelsdatoen (T+1) fremfor som i dag senest to
forretningsdage efter handelsdatoen (T+2).
Formålet med forslaget er at forbedre værdipapirafviklingens effekti-
vitet med henblik på
at forbedre EU’s
konkurrenceevne, understøtte
den finansielle stabilitet samt sikre ens regler med tredjelande. Forsla-
get forventes at frigøre likviditet ifm. sikkerhedsstillelse og skal derfor
bl.a. ses i lyset af ambitionen om at styrke Kapitalmarkedsunionen.
Forslaget vil endvidere sikre, at afviklingscyklussen matcher det nord-
amerikanske marked, og at hastigheden for afvikling af værdipapirhan-
del således ikke bliver et konkurrenceparameter.
Regeringen støtter forslaget og formålet, herunder også at tilpasse pe-
rioden for afvikling af værdipapirhandler og de tilhørende finansielle
risici med sammenlignelige tredjelandsmarkeder, der allerede har el-
ler er i færd med den samme omstilling. Omstillingen indebærer i sig
selv investeringsomkostninger, men vil reducere de løbende omkostnin-
ger gennem lavere risici og automatiseringer. Samtidig giver forslaget
ensartede regler (et level playing field) mellem EU- og tredjelandsak-
tører, hvilket modvirker, at de finansielle virksomheder i EU-landene
ellers ville have højere omkostninger.
Dansk sprogversion er modtaget 12. februar 2025.
2. Baggrund
Kommissionen har 12. februar 2025 fremsat forslag om en kortere cy-
klus for afvikling af værdipapirhandler i EU. Der er tale om en ændring
af forordning om forbedring af værdipapirafviklingen i EU og om vær-
dipapircentraler (CSDR)
1
. Formålet med forslaget er at afkorte varig-
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 909/2014 af 23. juli 2014 om forbedring af
værdipapirafviklingen i Den Europæiske Union og om værdipapircentraler samt om ændring af di-
rektiv 98/26/EF om endelig afregning i betalingssystemer og værdipapirafviklingssystemer og
2014/65/EU om markeder for finansielle instrumenter samt forordning (EU) nr. 236/2012 om short
selling og visse aspekter af credit default swaps. CSDR står for ”Central Securities Deposits Regu-
lation”.
kom (2025) 0038 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat om kortere afviklingscyklus for værdipapirer
2980810_0002.png
2/9
heden af perioden for afvikling af værdipapirhandler i EU fra to forret-
ningsdage (også kaldet T+2) til én forretningsdag (T+1) efter handelen
er gennemført på en børs.
CSDR fastsætter fælles EU-regler for afviklingen af transaktioner med
finansielle instrumenter (aktier, obligationer, mv.), når handlen sker på
en børs, og regulerer samtidig også de virksomheder, der driver de sy-
stemer, hvor værdipapirafviklingen finder sted
såkaldte værdipapir-
centraler (Central Securities Depositories -
CSD’er).
”Afvikling”
er gennemførelsen af en handel med værdipapirer, efter
aftalen om handel er indgået. Afviklingen af værdipapirhandler har til
formål at sikre, at aftaleparterne modtager henholdsvis penge eller vær-
dipapirer. En udveksling af penge og værdipapirer udføres normalt
igennem et værdipapirafviklingssystem, som ligger i en CSD. CSD’en
matcher en køber og en sælger, bekræfter sælgers evne til at levere vær-
dipapirer og købers evne til at betale og sikrer derefter gennemførelsen.
En del af de eksisterende regler om afviklingsdisciplin medfører pligt
til, at en handel med værdipapirer skal være afviklet senest to forret-
ningsdage
2
efter handelen er indgået (T+2), når handlen sker på en børs.
Det vil sige, at der maksimalt må gå to forretningsdage for investorer
før penge henholdsvis værdipapirer er udvekslet.
En anden del af reglerne om afviklingsdisciplin omhandler, at fejl i af-
viklingen (dvs. hvis køber ikke kan levere pengene, eller sælger ikke
kan levere værdipapirerne) er forbundet med en omkostning for den
fejlende part.
Værdipapirafviklingssystemet (CSD’en) beregner bøder for manglende
levering af værdipapirer eller betaling dagligt. Dog udveksles bøderne
kun en gang om måneden netto mellem de enkelte parter. Dvs. bødebe-
løbet opgøres på baggrund af, hvor meget to banker netto skal udligne
på baggrund af den seneste måneds fejl. Generelt klarer de danske mar-
kedsdeltagere sig godt, og der er ikke mange fejl i dag.
Man forventer, at fejlene kan stige i en periode, efter T+1 er trådt i kraft,
da de komplekse krav til omstillingen, automatisering af processer, mv.
ikke nødvendigvis helt er på plads fra start, men også at fejlene vil
kunne nedbringes igen efter en indkøringsfase.
2
Det betyder udløb af anden dag efter handlen, dvs. perioden er samlet handelsdagen plus to dage.
kom (2025) 0038 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat om kortere afviklingscyklus for værdipapirer
2980810_0003.png
3/9
Forslaget bygger bl.a. på en fælles erklæring
3
fra Den Europæiske Vær-
dipapir- og Markedstilsynsmyndighed (ESMA), Kommissionen og
Den Europæiske Centralbank (ECB) af 15. oktober 2024. Erklæringen
indeholder en anbefaling om at sikre en koordineret tilgang til at undgå
negative virkninger af en manglende overensstemmelse i afviklingspe-
rioder med større jurisdiktioner på internationalt plan samt at sikre en
effektiv og konkurrencedygtig opsparings- og investeringsunion (kapi-
talmarkedsunion). ESMA har desuden i en rapport af 18. november
2024 til Kommissionen, Europa-Parlamentet og Rådet anbefalet, at EU
overgår til afvikling T+1 senest den 11. oktober 2027
4
.
USA er overgået til T+1 afvikling d. 28. maj 2024, ligesom en række
andre jurisdiktioner som Kina, Indien og Canada er overgået til T+1.
UK har nedsat en task force til dette formål, som har afgivet en forelø-
big rapport med klar anbefaling om, at UK også vil overgå til T+1.
På EU-plan er der den 22. januar 2025 etableret en industrikomité
5
til
at understøtte omstillingen til T+1. Denne er etableret på baggrund af
ESMA’s anbefalinger og i samarbejde med de nationale finansielle til-
synsmyndigheder (i Danmark Finanstilsynet), Kommissionen og ECB.
I Danmark har sektoren konstitueret sig i et nationalt T+1 koordinati-
onsforum, som Finans Danmark (FIDA) sekretariatsbetjener. Dette fo-
rum bidrager til at forberede danske aktører på overgangen fra T+2 til
T+1, med fokus på en branchedrevet overgang.
Retsgrundlaget for forslaget er artikel 114 i Traktat om Den Europæiske
Unions Funktionsmåde (TEUF), som er retsgrundlaget for CSDR. Eu-
ropa-Parlamentet og Rådet er medlovgivere. Rådet træffer beslutning
med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Formålet med forkortning af periode for afvikling af værdipapirhandler
er at sikre mere effektiv værdipapirhandel med henblik på derigennem
at øge
EU’s
konkurrenceevne og mindske risici for den finansielle sta-
bilitet i tilfælde af evt. handel med fejl (afviklingen), f.eks. forsinket
levering af værdipapirer.
3
Fælles erklæring fra ESMA, Kommissionen og ECB om afkortning af standardafviklingscyklussen
for værdipapirer i Den Europæiske Union: næste trin, https://www.esma.europa.eu/sites/default/fi-
les/2024-10/ESMA74-2119945925-2085_EC-ECB-ESMA_High_level_joint_statement_T_1.pdf
4
Report
ESMA assessment of the shortening of the settlement cycle in the European Union, 18.
november 2024, ESMA74-2119945925-1969, https://www.esma.europa.eu/document/report-as-
sessment-shortening-settlement-cycle-european-union.
5
New governance structure for transition to T+1 settlement cycle kicks off
kom (2025) 0038 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat om kortere afviklingscyklus for værdipapirer
4/9
Hurtig afvikling af værdipapirhandel er desuden en fordel for investo-
rer
både private og institutionelle. Det skyldes blandt andet, at et kor-
tere tidsrum for afvikling af værdipapirhandler også reducerer perio-
den, hvor en modpart kan fejle. I forbindelse med værdipapirhandel
skal investorer binde kapital ifm. sikkerhedsstillelse for afvikling af
handlen. En hurtigere afvikling af værdipapirhandel vil dermed frigøre
midler og indebære, at investorer hurtigere kan indgå i andre transakti-
oner. Forslaget vil derfor potentielt kunne øge dybden og likviditeten i
markederne til gavn for investorer.
EU vil være bagefter markedsstandarden, hvis ikke forslaget snarest
gennemføres og aktørerne kan påbegynde omstillingen til en hurtigere
afvikling.
Endelig sikrer forslaget, at EU har samme afviklingsperiode som sam-
menlignelige jurisdiktioner, hvilket understøtter
EU’s
konkurrence-
evne og mindsker risici i det finansielle system, da det er uhensigts-
mæssigt for EU’s markeder ikke at have den samme afviklingsperiode,
som andre kapitalmarkeder, de er forbundet med. Investorer med por-
teføljer, der er investeret bredt på alle relevante markeder, vil få svæ-
rere ved at tilpasse porteføljerne og risikerer at have likvide midler eller
værdipapirer til overs, hvis de fx har solgt værdipapirer i et marked med
afvikling T+1 og derfor har fået betaling T+1, som skal anvendes til at
købe papirer i et T+2 marked.
Kommissionen foreslår at ændre afviklingsperioden for transaktioner
med værdipapirer omfattede af CSDR fra to forretningsdage til én for-
retningsdag, efter handelen har fundet sted på en børs. Denne ændring
foreslås at skulle finde anvendelse fra 11. oktober 2027 for at give alle
interessenter tid til at forberede sig på overgangen. Det kræver væsent-
lige forberedelser, herunder ændringer i systemer, automatisering af
manuelle processer og i det hele taget en langt højere grad af automati-
sering. Den foreslåede dato er sammenfaldende med tilsvarende anbe-
falinger i UK og Schweiz, hvilket tillægges betydning af sektoren. Det
kan ikke udelukkes, at effektiviteten i afviklingen vil dale i en indkø-
ringsperiode.
Teoretisk kunne det være muligt at overlade ændring af afviklingsperi-
oden fra T+2 til T+1 til branchen, dvs. uden lovændring, idet kravet om
afvikling T+2 i CSDR er et minimumskrav og altså ikke forhindrer
markedsdeltagerne i at implementere T+1 som standard for børshand-
ler. En ændring af CSDR bidrager dog til juridisk sikkerhed for hvilken
frist, markedsdeltagere skal indrette sig efter. Forslaget sikrer derud-
over en ensartet europæisk overgang til T+1, hvilket kan understøtte
velfungerende, åbne og mere integrerede europæiske kapitalmarkeder,
og dermed styrker kapitalmarkedsunionen.
kom (2025) 0038 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat om kortere afviklingscyklus for værdipapirer
2980810_0005.png
5/9
Der er ikke fremsat kompromisforslag.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet er medlovgiver på forslagene. Europa-Parlamentet
har endnu ikke fastlagt sin holdning til Kommissionens forslag.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet. Kommissionen anfører, at målet med CSDR om at fast-
lægge ensartede krav til afvikling af værdipapirhandler i EU, regler om
CSD’ers organisation og adfærd og fremme af sikker, effektiv og gnid-
ningsløs afvikling, ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af EU-landene
alene.
Derudover fremhæver Kommissionen, at kravet om obligatorisk peri-
ode for afvikling af værdipapirhandler er fastlagt i CSDR. Kommissio-
nen angiver, at det er nødvendigt at regulere afviklingsperioder på EU-
niveau for at 1) sikre en
ensartet tilgang i EU’s efterhandelsstrukturer,
2) hindre yderligere fragmentering af EU-landenes kapitalmarkeder, 3)
sikre gunstige vilkår for deltagere og investorer samt 4) sikre juridisk
klarhed over afviklingsperioden.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering af, at ensartet regule-
ring af den obligatoriske afviklingsperiode for børshandler bedst sikres
ved en ændring af den gældende forordning og finder på den baggrund,
at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
CSDR er en forordning med direkte virkning og er dermed gældende
uden yderligere implementering i dansk ret. Ændringer i CSDR som
følge af dette forslag vil derfor også være direkte gældende i Danmark.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekven-
ser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Kommissionen har ikke lavet en konsekvensanalyse af forslaget med
begrundelse i initiativets art og hastende karakter. Kommissionen har i
stedet udarbejdet et arbejdsdokument
6
med en analyse af virkningerne
6
COMMISSION STAFF WORKING DOCUMENT Accompanying the document Proposal for a
REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL amending Reg-
ulation (EU) No 909/2014 as regards a shorter settlement cycle in the
Union, SWD(2025) 37 final.
kom (2025) 0038 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat om kortere afviklingscyklus for værdipapirer
2980810_0006.png
6/9
ved en overgang i EU til en kortere periode for afvikling af værdipapir-
handler. Overordnet set angiver Kommissionen, at både omstillingsom-
kostningerne og de løbende omkostninger over tid bør opvejes af de
langsigtede fordele.
På baggrund af de anførte grove skøn i Kommissionens arbejdspapir og
et ligeledes groft skøn over Danmarks andel af EU's samlede omstil-
lings- og løbende omkostninger kan omkostninger løbe op i væsentlige
beløb. Omkostninger vil også kunne variere betragteligt EU-landene
imellem afhængigt af, hvor effektive de enkelte landes sektorer og ak-
tører er på nuværende tidspunkt, når det kommer til IT- og interne pro-
cesser. Omkostningerne vil kunne påvirkes i nedadgående retning ved
bl.a. benyttelse af fælles IT fra datacentraler, hvor aktører kan dele om-
kostningerne.
Derudover vurderes der også mulighed for sektoren til at opnå en række
fordele og besparelser, herunder ifht. de marginkrav (krav til kapital,
der skal stilles som sikkerhed), der i dag skal afholdes ifm. værdipapir-
afvikling. Omfanget heraf er ikke kvantificeret nærmere, men det er
EU-Kommissionens vurdering, at fordelene over tid overstiger omkost-
ningerne.
Den finansielle sektor støtter ubetinget et EU-initiativ på området, og
at Danmark arbejder konstruktivt for overgangen til T+1 i det europæ-
iske samarbejde. I den sammenhæng er det væsentligt, at sektorerne i
de enkelte EU-lande formentlig via en branchedrevet tilgang ville
overgå til T+1 hver især, selv hvis en koordineret, samlet europæisk
overgang ikke gennemførtes.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
En forkortelse af afviklingsperioden vil kræve modernisering og auto-
matisering af en række centrale processer og IT-systemer hos de finan-
sielle markedsdeltagere. Dette vil i sidste ende medføre, at handler af-
vikles hurtigere og mere effektivt end i dag. Dette reducerer ventetiden
for køber og sælger på at modtage hhv. værdipapirer og penge til gavn
for investorer, der vil få muligheden for at foretage flere handler end i
dag.
En hurtigere afvikling af værdipapirhandler reducerer desuden kravet
på indbetaling af margin (sikkerhedsstillelse) fra finansielle aktører,
hvilket frigiver midler til anden aktivitet, herunder evt. investeringsak-
tivitet. Det skyldes, at de fleste transaktioner i værdipapirer i dag sikres
af en såkaldt central modpart (Central Counterparty
CCP). Denne en-
hed kræver margin fra markedsdeltagerne for at dække risikoen, hvis
en finansiel aktør ikke kan opfylde sin forpligtelse. Når afviklingen af
transaktioner i værdipapirer forkortes fra T+2 til T+1, betyder det, at
kom (2025) 0038 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat om kortere afviklingscyklus for værdipapirer
2980810_0007.png
7/9
værdipapirer og penge skifter hænder hurtigere. Det bidrager også til at
reducere risikoen for, at køber og sælger ikke kan levere hhv. penge og
værdipapir, idet der er mindre tid, hvor køber kan miste pengene inden
levering ved f.eks. at gå konkurs og dermed den påkrævede CCP-mar-
gin.
Endeligt vil en kortere afviklingscyklus i EU samt sidestilling med
sammenlignelige jurisdiktioner øge tiltrækningskraften af EU's han-
delslandskab og dermed EU's konkurrenceevne. Det vil potentielt
kunne bidrage til øget investeringsaktivitet i EU og dermed finansiering
af europæiske virksomheder.
8. Høring
Forslaget har været i ekstern høring hos EU-Specialudvalget for den
finansielle sektor med frist for bemærkninger d. 17. februar 2025. Der
er modtaget høringssvar fra Danske Bank, Aktive Ejere, Forbrugerrådet
Tænk, Forsikring&Pension og FinansDanmark. Nedenfor er gengivet
et resumé af modtagne høringssvar.
Aktive Ejere udtrykte støtte til Kommissionens forslag.
Danske Bank (DB) støtter overgangen til T+1. DB vurderer, at der på
lang sigt ikke vil være væsentlige operationelle omkostninger forbun-
det med overgangen, idet de øgede krav til håndtering i høj grad vil
blive kompenseret af mere automatiserede løsninger. DB vurderer ikke
det er muligt at give et retvisende estimat af omstillingsomkostninger
på nuværende tidspunkt, ligesom det også vil afhænge af bl.a. definiti-
oner af de nødvendige ændringer i markedspraksis og en afklaring af
hvorvidt der vil ske ændringer i afviklingsdøgn fra ECB og Danmarks
Nationalbank.
DB fremhæver, at der ville være væsentlige omkostninger i tilfælde af,
at Danmark forblev på T+2, mens resten af EU overgår til T+1 og der
er en stærk interesse i en fælles, koordineret overgang for hele EU.
Forbrugerrådet Tænk støtter overordnet initiativet om en kortere afvik-
lingscyklus. De understreger behovet for an ansvarlig implementering,
der beskytter små investorer i lyset af, at små investorer benytter han-
delsplatforme og formidlere, som muligvis skal opdatere deres syste-
mer for at kunne håndtere en hurtigere afviklingscyklus. Disse forbru-
gere skal ikke rammes af skjulte gebyrer eller uforudsete omkostninger
ifm. ændringerne.
Forsikring&Pension (F&P) udtrykker støtte til forslaget og vurderer, at
det understøtter en bred europæisk interesse i at sikre værdipapirmar-
kedernes funktion på bedst mulig måde. F&P understreger behovet for
kom (2025) 0038 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat om kortere afviklingscyklus for værdipapirer
2980810_0008.png
8/9
at de nationale tilsyn og ESMA sikrer transparent kommunikation til
interessenter i forberedelsesprocessen.
FinansDanmark (FIDA) støtter overgang til T+1 i EU og anerkender de
potentielle fordele i form af effektivitetsforbedringer og risikoreduk-
tion og understreger behovet for koordination i EU og med andre tred-
jelande. FIDA fremhæver behovet for samarbejde mellem alle interes-
senter i sektoren, ligesom der skal tages højde for relevante nationale
forhold i processen.
FIDA anbefaler, at værdipapirfinansieringstransaktioner (securities
fi-
nancing transactions
(SFT)), dvs. transaktioner med aktiver (fx stats-
obligationer) med en bindende aftale om, at sælger køber aktivet tilbage
på en givent senere tidspunkt til en på forhånd aftalt pris, der anvendes
som sikkerhedsstillelse for finansiering, undtages fra krav om T+1. Det
begrundes med, at disse generelt afvikles på kortere basis, trods disse
ikke i sig selv er omfattet af nogen standardafviklingscyklus i dag, men
ikke eksplicit er undtaget fra anvendelsesområdet.
FIDA opfordrer endvidere til, at sanktionsregimet suspenderes ifm. an-
vendelsestidspunktet og en rimelig periode herefter for at sikre en hen-
sigtsmæssig overgang og håndtering af evt. udfordringer som følge
deraf.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene har udtrykt stærk støtte til ændring af afviklingsperioden.
Der er bred enighed blandt EU-landene om, at den europæiske afvik-
lingscyklus skal tilpasses til forholdene på de globale markeder for at
sikre konkurrenceevnen i EU med sammenlignelige markeder. Samti-
digt er det væsentligt, at der sker en harmoniseret overgang til T+1, som
vil betyde forbedrede processer for de grænseoverskridende markeds-
deltagere.
EU-landene har haft drøftelser i en ekspertgruppe for EU-landende un-
der kommissionen dedikeret til emnet om T+1, hvor der har delte hold-
ninger til, om anvendelsesområdet skulle justeres i CSDR i denne for-
bindelse. Det drejede sig bl.a. om det er juridisk nødvendigt at undtage
værdipapirfinansieringstransaktioner (SFT) fra T+1. Det forventes
imidlertid ikke at blive et afgørende punkt i de kommende forhandlin-
ger.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter generelt forslaget om en kortere afviklingsperiode
for handler indgået på en børs, der kan understøtte velfungerende og
åbne kapitalmarkeder og medvirke til at forbedre EU's og Danmarks
konkurrenceevne.
kom (2025) 0038 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat om kortere afviklingscyklus for værdipapirer
9/9
Regeringen er enig i, at afviklingsperioden tilpasses med sammenlig-
nelige tredjelandsmarkeder, der allerede har eller er i færd med samme
omstilling, for at sikre ensartede regler (level playing field) imellem
disse og EU. En regelændring i CSDR vil give øget juridisk klarhed og
sikkerhed og koordineret tilgang i EU.
Regeringen finder det positivt, at en strømlining af afviklingsperioden
vil reducere risiko i det finansielle system, mindske kravene til sikker-
hedsstillelse (marginkrav) og reducere omkostninger, der er forbundet
med ikke at have den samme afviklingsperiode for børshandler som
andre jurisdiktioner. Forslaget vurderes endvidere positivt, idet det vil
modernisere og forberede efterhandelsprocessernes effektivitet og
modstandsdygtighed, som vil fremme afviklingseffektiviteten i EU
som et hele.
Regeringen anerkender, at tilpasningen af afviklingsperioden indebæ-
rer omstillingsbyrder og omkostninger, men at disse opvejes af de lang-
sigtede fordele i form af færre omkostninger for de finansielle aktører,
jf. også at sektoren støtter overgangen.
Regeringen støtter, at tilpasningen vil finde anvendelse fra den foreslå-
ede dato, der vil give mulighed for at forberede sig på overgangen.
Regeringen er åben for at undersøge mulighederne for en eventuel
overgangsperiode, hvor de gældende regler om afviklingsdisciplin, her-
under udveksling af bøder mellem markedsdeltagerne, ikke gælder i en
periode, mens markedsdeltagerne tilpasser sig T+1.
Regeringen vil søge afklaring af, om der er behov for at tydeliggøre
anvendelsesområdet i CSDR ift. hvilken typer transaktioner, der måtte
være omfattede af T+1.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.