Europaudvalget 2024-25
KOM (2025) 0047 Bilag 1
Offentligt
2991823_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
7. marts 2025
seajaj
Kommissionens meddelelse om ’Et enklere og hurtigere Europa: Med-
delelse om gennemførelse og forenkling’, KOM (2025) 47
1.
Resume
Europa-Kommissionen (Kommissionen) offentliggjorde den 11. februar
2025 en
meddelelse om ’Et enklere og hurtigere Europa’. Meddelelsen har
til formål at fremlægge visionen for Kommissionens gennemførelses- og for-
enklingsdagsorden. De såkaldte omnibuspakker udgør de første resultater i
den nuværende Kommissions mandatperiode. Meddelelsen indeholder tre
centrale indsatsområder:1) Implementering og håndhævelse, 2) regelforenk-
ling 3) bedre brug lovgivning fremadrettet.
Regeringen byder meddelelsen velkommen. Regeringen har forenkling og
byrdenedbringelser for både danske og europæiske borgere, myndigheder og
virksomheder som en central prioritet. Regeringen støtter derfor helhjertet
op om Kommissionens indsats.
2.
Baggrund
Kommissionen offentliggjorde meddelelsen om
’Et enklere og hurtigere
Europa’
den 11. februar 2025 sammen med Kommissionens arbejdspro-
gram. Den danske sprogversion blev modtaget den 18. februar 2025.
Byrdenedbringelse og regelforenkling er en stor prioritet for Kommissio-
nen, og meddelelsen kommer i kølvandet på flere initiativer, der har til for-
mål at styrke EU’s konkurrenceevne.
3.
Formål og indhold
Meddelelsen omhandler:
1. Implementering og håndhævelse
2. Regelforenkling
3. Bedre lovgivning fremadrettet
kom (2025) 0047 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse "Et enklere og hurtigere Europa"
2/8
Implementering og håndhævelse
Kommissionen vil fokusere på en effektiv implementering og håndhævelse
af nuværende og fremtidig EU-lovgivning gennem et øget og koordineret
arbejde mellem medlemsstaterne, EU-institutionerne og interessenterne.
Det indebærer bl.a. udarbejdelsen af en implementeringsstrategi for hver
ny retsakt og ekspertgrupper til styrkelse af dialog på tværs.
Derudover vil Kommissionen styrke den administrative kapacitet ved at
fremme anvendelsen af EU’s værktøjer og programmer, som støtter gen-
nemførelse, overvågning og evaluering af EU-lovgivning. Kommissionen
vil også gennemføre to implementeringsdialoger årligt med interessenter
og fagfolk.
Kommissionen vil have et øget fokus på håndhævelse af EU-retten. Det
skal bl.a. være gennem overvågnings- og forebyggelsesmekanismer og
værktøjer til problemløsning samt dialoger forud for en eventuel traktat-
brudsprocedure. Traktatbrudsprocedurer anses fortsat som nødvendige,
hvis samarbejde ikke kan sikre rettidig gennemførelse.
Regelforenkling
Kommissionen vil også fokusere på regelforenkling. Konkret har Kommis-
sionen fastsat en målsætning om, at der skal ske en reduktion af alle admi-
nistrative byrder med 25 procent, hvilket ifølge Kommissionen svarer til
byrdelettelse for ca. 280 mia. kr. i 2029, samt 35 procent for
SMV’er.
For at nå de mål vil Kommissionen løbende fremsætte forenklingsforslag.
De første to pakker er fremsat og omhandler bæredygtighedsrapportering,
CBAM og investeringer. Senere i 2025 forventes en pakke, som skal ind-
føre en ny virksomhedskategori og fjerne papirkrav, en digital forenklings-
pakke og en forenkling af landbrugspolitikken.
Dertil har hver kommissær fået til opgave at gennemgå EU-lovgivningen
på deres respektive områder for at identificere, hvor der ellers kan forenk-
les, fjernes eller lempes.
Herudover vil Kommissionen fremlægge et forslag til et enklere, mere fo-
kuseret og mere fleksibelt EU-budget, der skal sikre bedre og mere fleksi-
bel adgang til EU-finansiering for støttemodtagere. Derudover vil Kom-
missionen analysere, hvordan EU-lovgivning fungerer i praksis samt po-
tentielle hindringer i implementeringen af EU-regler i national ret.
Bedre lovgivning fremadrettet
Kommissionen anser bedre regulering som grundstenen for, at ny
lovgivning er enkel, let at forstå og ikke påfører erhvervslivet og forbrugere
unødige byrder.
kom (2025) 0047 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse "Et enklere og hurtigere Europa"
2991823_0003.png
3/8
Kommissionen vil styrke SMV- og konkurrenceevnetjekket og anvende det
systematisk på al relevant lovgivning. Kommissionen vil også lave konse-
kvensvurderinger eller omkostnings- eller omkostningsbesparelsesanalyse
ved delegerede og gennemførelsesretsakter, hvor der kan være betydelige
økonomiske konsekvenser, der ikke er taget i betragtning i forbindelse med
udarbejdelsen af hovedloven. Kommissionen vil også gøre det lettere for
Rådet og Europa-Parlamentet at foretage konsekvensvurderinger af væ-
sentlige ændringsforslag. Afslutningsvis vil Kommissionen også have et
øget fokus på digitalisering i udformningen af EU-lovgivning, herunder
fremme grænseoverskridende interoperabilitet.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger på nuværende tidspunkt ingen officielle udtalelser fra Europa-
Parlamentet, men flere europaparlamentarikere har budt meddelelsen vel-
kommen.
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv konsekvenser for dansk ret.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv erhvervsmæssige, samfundsøkonomiske el-
ler statsfinansielle konsekvenser. Tiltagene i meddelelsen vil dog potentielt
kunne bidrage til at nedbringe byrder for danske myndigheder, dansk er-
hvervsliv og danske forbrugere.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Meddelelsen har ikke i sig selv konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
8.
Høring
Meddelelsen blev den 14. februar 2025 sendt i høring i EU-specialudvalget
for konkurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål. Der er modtaget hø-
ringssvar fra Forsikring og Pension, SMVdanmark, Finans Danmark, Dan-
ske Rederier, Dansk Metal, GRAKOM, Dansk Industri, Dansk Arbejdsgi-
verforening, Mærkevareleverandørerne og Kommunernes Landsforening.
Forsikring og Pension (F&P) finder behov for et markant retningsskifte
dels ift. den regulering, som europæiske virksomheder, inkl. forsikrings-
og pensionsselskaber, er underlagt, dels ift. den måde, hvorpå den europæ-
iske lovgivning bliver til, implementeres og håndhæves. F&P hilser derfor
kom (2025) 0047 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse "Et enklere og hurtigere Europa"
2991823_0004.png
4/8
Kommissionens meddelelse om implementering og forenkling velkommen
og ser frem til, at de mange gode initiativer bliver ”sat i søen”, herunder
initiativerne om konsekvensanalyser af delegerede og gennemførelsesrets-
akter, digitalisering som en vej
til byrdenedbringelse, en stesstest af ”ac-
quiet” og fokus på at sikre god implementering. Det er i den forbindelse
bemærkelsesværdigt, at der i 2023, jf. RegWatchEurope, kun var 2 delege-
rede retsakter ud af i alt 750 delegerede retsakter, der var ledsaget af en
konsekvensanalyse. For gennemførelsesretsakter var tallet 1 ud af 650. For
forsikringsbranchen svare det til 8000 sider med EU-byrder siden 2019 -
uden nogen vurdering af byrderne. Det er derfor centralt, at Kommissionen
sætter fokus på delegationer. Til trods for de mange gode initiativer i med-
delelsen havde F&P desuden gerne set, at Kommissionen havde nævnt vig-
tigheden af, at subsidiaritetsprincippet respekteres og i højere grad udfor-
dres. Ligeliges bør Kommissionen sikre, at Better Regulation-principperne
kommer til at gælde for de europæiske agenturer, herunder for den euro-
pæiske tilsynsmyndighed på forsikringsområdet (EIOPA).
SMVdanmark støtter Kommissionens initiativ for at forenkle og forbedre
implementeringen af EU-regler. Kommissionen bakker op om reduktion af
administrative byrder, især for SMV’er, og anbefaler bindende mål. Gold
plating bør undgås for at sikre fair konkurrencevilkår mellem medlemslan-
dene. SMVdanmark støtter de kommende forenklings Omnibus-pakker og
en stress-test af eksisterende regler for at eliminere unødige byrder. SMV-
og konkurrencevurderinger bør styrkes for at sikre, at nye regler ikke ram-
mer små virksomheder uforholdsmæssigt hårdt. Digitalisering og interope-
rabilitet mellem myndigheder fremhæves som nøgler til byrdereduktion.
Delegerede retsakter må ikke skabe skjulte byrder uden grundig konse-
kvensanalyse. Danmark bør forpligte sig til enkel implementering uden
ekstra nationale krav. SMV’er bør inddrages tæt i lovgivningsprocessen.
Finans Danmark støtter fuldt ud Kommissionens fokus på at udforme stra-
tegier og initiativer, der fremmer regelforenkling med henblik på at for-
bedre konkurrenceevnen i EU. I den forbindelse er det vigtigt med et fokus
på at sikre reelle byrdelettelser. Der er endvidere et generelt behov for at se
på, hvordan der lovgives, herunder reduktion af level 2 og 3 regeldannelse.
Forbedring af udformning og anvendelse af konsekvensanalyser, stakehol-
derinddragelse og ’competitiveness checks’ i lovgivningsprocessen er også
afgørende. Finans Danmark støtter op om det stærke fokus på reduktion af
rapporteringsbyrder og på kort- mellemlang sigt, vil det forventede omni-
busforslag på bæredygtighed være helt central. For at omnibusforslaget
skal have den tilsigtede effekt for alle virksomheder og samtidig under-
støtte omstillingen på en mere effektiv måde, er det vigtigt, at datainfra-
strukturen mellem rapportering af data fra ikke-finansielle virksomheder
og databehovet for finansielle virksomheder opretholdes.
kom (2025) 0047 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse "Et enklere og hurtigere Europa"
2991823_0005.png
5/8
Danske Rederier støtter Kommissionens initiativ om forenkling og imple-
mentering af EU-lovgivning for at reducere administrative byrder og styrke
konkurrenceevnen. Danske Rederier opfordrer til harmonisering med inter-
nationale standarder, især IMO’s reguleringer, for at undgå dobbeltregule-
ring og sikre global konkurrenceevne for dansk skibsfart. Der er desuden
behov for en ensartet fortolkning af EU-regler i medlemslandene for at
undgå konkurrenceforvridning og øge gennemsigtigheden i implemente-
ringen. Danske Rederier bakker op om Omnibus-pakkerne og anbefaler ge-
nerelt en forenkling af rapporteringskrav. Desuden er en forbedret lovgiv-
ningsproces med stærkere konsekvensanalyser vigtig og den maritime sek-
tor bør ligeledes inddrages mere i implementeringsdialoger. Endvidere bør
reguleringen understøtte den grønne omstilling af skibsfarten
bl.a. ved at
lette muligheden for anvendelse af EU-midler
– herunder EU’s Brintbank
- til at få accelereret produktionen af grønne brændstoffer, der er bydende
nødvendig for skibsfartens omstilling.
Dansk Metal støtter Kommissionens forslag om at reducere administrative
byrder og forbedre konkurrenceevnen gennem digitalisering og automati-
sering af rapporteringsprocesser. Dansk Metal understreger vigtigheden af,
at SMV'er og start-ups pålægges færre administrative byrder for at fremme
innovation og vækst. Dansk Metal opfordrer til grundige konsekvensana-
lyser ved udarbejdelse af delegerede retsakter for at undgå unødvendige
byrder, uden Kommissionens initiativer bidrager til at forværre arbejds-
miljø eller sikkerhed, samt at fremtidige forenklingstiltag ikke går på kom-
promis med medarbejdernes trivsel eller sikkerhed. Endelig støtter Dansk
Metal forenklingen af EU-budgettet, især af programmer som Horizon, for
at gøre dem mere tilgængelige for mindre virksomheder.
GRAKOM hilser Kommissionens nye vision for en implementerings- og
forenklingsdagsorden med hurtige og synlige forbedringer for særligt virk-
somhederne varmt velkommen. Set fra den grafiske branche og kommuni-
kationsindustriens perspektiv er dette tiltrængt og nødvendigt. Dette skyl-
des ikke mindst den betydelige lovgivningsbyrde fra Green Deal, som har
været en stor udfordring for
GRAKOM’s
medlemsvirksomheder. GRA-
KOM hæfter sig særligt ved, at Kommissionen nu vil lette den regulatori-
ske byrde radikalt for mennesker, virksomheder og forvaltninger i EU.
GRAKOM deler ambitionen om et juridisk miljø, der stimulerer virksom-
hedsoprettelse og vækst. Som fremhævet i Draghi-rapporten har akkumu-
leringen af regler over tid, deres øgede kompleksitet og udfordringer i for-
bindelse med gennemførelsen en betydelig indvirkning på Europas konkur-
renceevne, hvilket begrænser vores økonomiske potentiale og velstand.
Dansk industri (DI) finder det meget positivt, at EU-Kommissionen med
denne meddelelse fremlægger konkrete initiativer, der skal bidrage til at
sikre ensartet implementering af EU-lovgivning på tværs af medlemslan-
kom (2025) 0047 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse "Et enklere og hurtigere Europa"
2991823_0006.png
6/8
dene, sikre lige og bedre konkurrencevilkår og reducere administrative byr-
der. Det er essentielt, at simplificerings- og implementeringsdagsordenen
er en hovedprioritet de næste fem år og at ambitionerne ikke kun bliver ved
skåltalerne, men fører til konkret handling. DI kan i udgangspunktet støtte
alle foreslåede værktøjer i meddelelsen, men vil gerne opfordre til, at EU-
Kommissionen hæver niveauet af transparens med indsatsen ved fx at ud-
vikle et live dashboard, der kan kommunikere om de forskellige indsatser
løbende gennem hele perioden. Det er blandt andet ikke helt klart for os,
hvordan EU-Kommissionen i dag eller fremadrettet arbejder med én-ind-
én-ud princippet. Derudover bør EU-Kommissionen også forpligte sig på,
at byrdeniveauet (målt via den baseline, der kommunikeres om i meddelel-
sen) for erhvervslivet ikke må være større i slutningen af termet, end det er
nu. DI støtter desuden meget kraftigt, at EU-Kommissionen fremover vil
lægge konsekvensanalyser på delegerede- og gennemførelsesretsakter, og
at der vil arbejdes på en metode til at foretage konksekvensvurderinger af
væsentlige ændringsforslag fra Rådet og Parlamentet, da DI gerne vil frem-
hæve vigtigheden af, at både Rådet og Europa-Parlamentet forpligter sig til
et stærkt medejerskab af forenklingsdagsordenen. Foruden de omnibus- og
simplificeringspakker, der er foreslået for nuværende, mener DI, at den
danske regering skal afdække, om der er yderligere områder, hvor sådanne
øvelser kunne appliceres på. Her vil DI gerne bidrage og for nuværende
fremhæve muligheden for at forenkle den nye lovgivningsramme for pro-
dukter (New Legislative Framework) gennem en omnibus.
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) deler Kommissionens vurdering af be-
hovet for resolut handling og støtter fuldt ud målsætningen om at regelfor-
enkle og reducere alle administrative byrder med mindst 25% (mindst 35%
for SMV’er). DA forventer, at der bliver tale om en permanent høj politisk
prioritet for Kommissionen, som rækker videre end den nuværende Kom-
missions mandatperiode, og vil hertil bidrage med konkrete anbefalinger,
der kan indgå i en kommende omnibus på arbejdsmarkedsområdet eller be-
handles individuelt. Samtidig opfordrer DA Kommissionen og de nationale
parlamenter til at sikre en stringent overholdelse af principperne om nær-
hed og proportionalitet ift. politikudmøntning på arbejdsmarkedsområdet,
herunder via grundig behandling af ’ikke regulerings’-optionen
i Kommis-
sionens konsekvensvurderinger. I forbindelse med den kommende revision
af den interinstitutionelle aftale om bedre regulering, bør de lovgivende in-
stitutioner forpligte sig til at prioritere regelforenklings- og byrderedukti-
onsforslag i lovprocessen. I tilknytning hertil bør Kommissionen udvide
anvendelsesområdet for konsekvensvurderinger til at omfatte delegerede
retsakter og fortolkningsmeddelelser, ligesom alle lovgivende institutioner
skal forpligte sig til at udarbejde konsekvensvurderinger til ændringsfor-
slag, der øger de administrative byrder.
Mærkevareleverandørerne (MLDK) bakker fuldt ud op om ambitionerne i
Kommissionens meddelelse. MLDK mærkevareleverandørerne genkender
kom (2025) 0047 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse "Et enklere og hurtigere Europa"
2991823_0007.png
7/8
til fulde de betydende byrder for virksomheder i forbindelse med imple-
mentering af Europæisk lovgivning, som meddelelsen beskriver. Problemet
er ikke nødvendigvis reguleringen i sig selv. Udfordring er, når regulerin-
gens implementering er uklar, forsinket, præget af stor usikkerhed og væ-
sentlig forskellig på tværs af medlemsstater. Prioriteterne bør være at mi-
nimere tiden fra vedtagelse af Europæisk lovgivning til der foreligger klare
retningslinjer for en relativt ensartet implementering i nationalstaterne.
Simplificering af eksisterende regler bør ske under hensyntagen til de byr-
der, der ligger i at virksomheder skal (gen)omstille sig fra allerede udrullet
regulering.
Kommunernes Landsforening (KL) finder det positivt, at Kommissionen
sætter fornyet fokus på dels korrekt implementering af EU-regulering og
dels på forenkling af gældende regulering. Kommunerne har en stor inte-
resse i, at EU-lovgivningen både er mere effektiv, målrettet og forståelig
således, at der bruges færrest mulige administrative ressourcer på at ud-
mønte EU-lovgivningen. Kommissionen skal fortsat fokusere på imple-
mentering og håndhævelse for at sikre, at den eksisterende lovgivning fun-
gerer inden der fremsætte ny lovgivning. KL vil gentage opfordringen om,
at Kommissionen fokuserer på at reducere de administrative byrder for de
offentlige myndigheder, der står for implementeringen af EU-lovgivnin-
gen. Kommissionens konsekvensanalyser bør beregne de økonomiske kon-
sekvenser for den offentlige sektor, ligesom de gør for den private sektor,
da det i sidste instans er et spørgsmål om mest effektiv brug af borgernes
penge.
Kommunerne er både myndighed og arbejdsgiver og det er derfor positivt,
at Kommissionen ønsker aktivt at inddrage fx lokale myndigheder og de
sociale parter i arbejdet for at identificere mulighederne for forenkling og
indgå i implementeringsdialog og realitetstjek. KL bakker op om ambitio-
nen om at lovgivningen skal være klar og utvetydig, da visse direktiver og
forordninger kræver forholdsmæssig mange ressourcer at implementere
grunde uklar lovgivning. KL vil gerne indgå i en fremtidig dialog med sta-
ten om, hvilken EU-lovgivning der anses for at være unødvendig admini-
strativ byrdefuld for kommunerne og hvor der er potentiale for forenkling
på EU-niveau.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke konkrete oplysninger om andre
landes holdninger til selve meddelelsen. Generelt forventes der at være
bred opbakning til meddelelsen blandt
EU’s
medlemsstater til at forenkle
EU-lovgivningen og nedbringe byrder for europæisk erhvervsliv med hen-
blik på at øge europæisk konkurrenceevne. Eksempelvis var der efterspørg-
sel fra stats-
og regeringscheferne for ”forenklingsrevolution”
i Budapest-
erklæringen i november 2024.
kom (2025) 0047 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse "Et enklere og hurtigere Europa"
8/8
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen byder meddelelsen velkommen. Det er en helt central prioritet
for regeringen at nedbringe byrder for erhvervslivet og styrke fokus på im-
plementering og økonomiske konsekvenser af EU-lovgivning for borgere,
virksomheder og myndigheder. Regeringen støtter helhjertet Kommissio-
nens ambition om, at det skal være enklere at drive virksomhed i Europa.
Regeringen er enig med Kommissionen i, at der er behov for et horisontalt
fokus på forenkling af EU-lovgivning, bedre implementering og håndhæ-
velse samt bedre lovgivningskvalitet.
Regeringen støtter særligt Kommissionens målsætning om at nedbringe ad-
ministrative byrder med 25 procent
og 35 procent for SMV’er. Regeringen
er derfor også positiv over for en gennemgang af eksisterende EU-lovgiv-
ning for at forenkle nuværende regler og krav. Samtidig finder regeringen
det vigtigt, at forenkling ikke fører til deregulering eller går på kompromis
af de klima- og energipolitiske målsætninger i EU.
Regeringen ser særdeles positivt på, at Kommissionen vil anvende digita-
lisering og datainteroperabilitet som redskab til at reducere administrative
byrder. Regeringen finder, at en mere systematisk, effektiv anvendelse af
digitalisering i EU-regulering
særligt i relation til rapporteringsforplig-
telser og dataudveksling på tværs af virksomheder, myndigheder og lande-
grænser
kan bidrage væsentligt til at minimere byrderne. Regeringen ar-
bejder for, at data, der understøtter rapporteringskrav, i højere grad kan de-
les digitalt, automatisk og sikkert, og at digitalisering kan være med til at
drive EU's konkurrenceevne.
Regeringen finder det vigtigt, at Kommissionen styrker anvendelsen af
principperne for bedre regulering, så lovgivningskvaliteten øges. Regerin-
gen finder det beklageligt, at kun meget få delegerede- og gennemførsels-
retsakter i dag er ledsaget af konsekvensvurderinger. Derfor er regeringen
positiv over for, at Kommissionen i højere grad vil forpligte sig til at gen-
nemføre konsekvensvurderinger eller omkostnings- eller omkostningsbe-
sparelsesanalyse af delegerede og implementerende retsakter, så der kan
træffes mere oplyste beslutninger. Ligeledes støtter regeringen, at Kom-
missionen vil skabe en enklere og mere transparent metode for konsekvens-
vurderinger. Regeringen ser gerne, at denne anvendes ved substantielle æn-
dringsforslag fra Rådet og Parlamentet samt at den i højere grad estimerer
konsekvenserne opgjort på nationalt niveau. Endeligt støtter regeringen
også Kommissionens plan om at lancere og bruge det såkaldte SMV-og
konkurrenceevnetjek.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketinget.