Europaudvalget 2024-25
KOM (2025) 0080 Bilag 1
Offentligt
2983890_0001.png
SAMLENOTAT
24. februar 2025
2024 - 14711
sasisa
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af di-
rektiv (EU) 2022/2464 og direktiv (EU) 2024/1760 for så vidt angår da-
toerne for fra hvornår medlemsstaterne skal anvende bestemte krav
om virksomheders rapportering og due diligence i forbindelse med bæ-
redygtighed
KOM nr. (2025) 80
1. Resume
Kommissionen har den 26. februar 2025 fremsat en forenklingsomnibus-
pakke bestående af fire forslag. Forslagene udgør første omnibusforenk-
lingspakke, der har til hensigt at reducere administrative byrder forbundet
med krav fra bæredygtighedsregulering.
Kommissionen har som en del af første omnibuspakke fremsat forslag om
at udskyde virkning af CSRD med to år for de næste to bølger af virksom-
heder, som i dag er omfattet fra hhv. regnskabsår 2025 og 2026. Det vil
sige, at virkningstidspunktet udsættes til hhv. 2027 og 2028. Dertil udskyde
virkning af CSDDD for den første bølge af virksomheder fra 2027 til 2028.
Desuden foreslås det at udskyde medlemsstaternes frist for implementering
af CSDDD i national lov fra 2026 til 2027.
En udskydelse vil sætte rapporteringsforpligtelsen for virksomheder, der
netop er undervejs med at forberede rapporter for regnskabsår 2025 og
2026, på hold, mens de øvrige dele af omnibuspakken forhandles på plads.
Virksomheder, der har rapporteret fra 2024 og frem, omfattes ikke af ud-
skydelsen.
Regeringen støtter Kommissionens forslag om udskydelse.
2. Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag
om ændring af direktiv (EU) 2022/2464
(CSRD) og direktiv (EU) 2024/1760 (CSDDD) for så vidt angår datoerne
for fra, hvornår medlemsstaterne skal anvende bestemte krav for virksom-
hedernes bæredygtighedsrapportering og due diligence krav i forbindelse
med bæredygtighed.
Forslaget er [endnu ikke oversendt til Rådet i dansk
sprogversion].
kom (2025) 0080 - Bilag 1: Samlenotat vedr. virksomheders rapportering og due diligence ifm bæredygtighed
2983890_0002.png
2/4
Forslaget er en del af første omnibus forenklingspakke, der har til hensigt
at reducere administrative byrder relateret til bæredygtighedsregulering.
Formålet er at levere på Kommissionens målsætninger om byrdereduktion
Forhandlingerne af retsakten ventes at gå meget hurtigt. Det skyldes bl.a.,
at CSRD allerede er trådt i kraft, og en række virksomheder allerede har
eller er i gang med at forberede sig på at foretage bæredygtighedsrapporte-
ring. Der er derfor brug for hurtig juridisk klarhed for disse virksomheder.
De administrative omkostninger ved CSRD er for Danmark estimeret til 6
mia. kr. i omstillingsomkostninger og 5,1 mia. kr. i årlige omkostninger.
Udskydelse af anvendelsesdatoen for CSRD har også betydning for, hvor-
når virksomhederne skal rapportere efter taksonomiforordningen.
Taksonomiforordningen er for Danmark estimeret til 4,8 mia. kr. i omstil-
lingsomkostninger og 2,5 mia. kr. i årlige omkostninger. Samlet er der tale
om erhvervsøkonomiske konsekvenser for 10,8 mia. kr. i omstillingsom-
kostninger og 7,6 mia. kr. i årlige omkostninger. Der er endnu ikke foretaget
en vurdering af de administrative omkostninger ved CSDDD, men det esti-
meres foreløbigt og med væsentlig usikkerhed, at omstillingsomkostninger
for Danmark vil ligge i størrelsesordenen 7,5-20 mio. kr., med efterføl-
gende årlige omkostninger på 54-140 mio. kr.
Alle estimater baserer sig på de nuværende regler og tager ikke højde for
mulige reduktioner som følge af andre dele af forenklingsomnibuspakken.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 50 og 114 og skal be-
handles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Kommissionen har som en del af første omnibuspakke fremsat forslag om
at udskyde virkning af CSRD med to år for de næste to bølger af virksom-
heder, som i dag er omfattet fra hhv. regnskabsår 2025 og 2026. Det vil
sige, at virkningstidspunktet udsættes til hhv. 2027 og 2028.
Da taksonomiens anvendelsesområde, dvs. hvilke virksomheder der er om-
fattet, er fastsat i CSRD, vil en udskydelse af CSRD også føre til en udsky-
delse af rapporteringsforpligtelsen under taksonomiforordningen.
For CSDDD lægges der op til at udskyde virkning for den første bølge af
virksomheder fra 2027 til 2028 samt at udskyde medlemsstaternes frist for
implementering af CSDDD i national lov fra 2026 til 2027.
Begge udskydelser sker med henblik på at give tid til at revidere retsakter-
nes indhold andre retsakter i samme simplificeringspakke.
kom (2025) 0080 - Bilag 1: Samlenotat vedr. virksomheders rapportering og due diligence ifm bæredygtighed
2983890_0003.png
3/4
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
TEUF art. 294 medlovgiver. Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig
om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Det nye forslag udskyder anvendelsesdatoer for forpligtelserne i direktivet
om virksomheders bæredygtighedsrapportering. Det er regeringens vurde-
ring, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
For CSDDD gælder det også, at fordi det oprindelige direktivforslag vur-
deredes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, vurderes om-
nibusforslaget om udskydelse af samme direktiv ligeledes at være i over-
ensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
CSRD er implementeret i dansk ret med lov nr. 480 af 22. maj 2024 om
ændring af årsregnskabsloven, revisorloven og forskellige andre love. Lo-
ven trådte i kraft den 1. juni 2024.
En udskydelse af rapporteringsforpligtelsen i CSRD vil kræve efterføl-
gende implementering i dansk ret.
En udskydelse af CSDDD vil ikke få lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen umiddelbare statsfinansielle, samfundsøkonomiske el-
ler andre konsekvenser, da der udelukkende er tale om en udskydelse af
anvendelsesdatoer.
En udskydelse af ikrafttrædelsen kan have en positiv effekt på de erhvervs-
økonomiske konsekvenser, da virksomhederne herigennem får mere tid til
at omstille sig til nye og lempede krav for bæredygtighedsrapporteringen.
Derudover kan en udskydelse være med til at sikre tilstrækkelig tid til, at
forslagene om at lempe rapporteringskravene gennemarbejdes, så de bliver
effektive og ikke skabe unødige administrative byrder for virksomhederne.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget vil ikke berøre beskyttelsesniveauet i Danmark
negativt.
8. Høring
kom (2025) 0080 - Bilag 1: Samlenotat vedr. virksomheders rapportering og due diligence ifm bæredygtighed
2983890_0004.png
4/4
Forslaget er offentliggjort den 26. februar 2025 og har endnu ikke være i
høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel opbakning til Kommissionens forslag, da der gene-
relt er enighed om at reducere virksomhedernes byrder og nødvendigheden
af at sætte udskyde rapporteringsforpligtelsen, mens øvrige dele af omni-
buspakken behandles.
Otte medlemslande har endnu ikke implementeret CSRD, hvilket indebæ-
rer, at der er forskel på konsekvenserne af en udskydelse på tværs af lande.
Det må forventes, at lande, der har implementeret, vil have fokus på at sikre
lige vilkår for deres virksomheder.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter forslaget om udskydelse. Det skaber den nødvendige tid
til en gennemarbejdet revision af bæredygtighedsrapporteringen, så byrder
for erhvervslivet reduceres samtidig med, at retsakternes formål oprethol-
des.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.