Europaudvalget 2024-25
KOM (2025) 0081 Bilag 1
Offentligt
3002684_0001.png
5. april 2025
UDVIDET GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
2025-2104
/askmyr
Forslag til ændring af direktiv 2006/43/EF, 2013/34/EU, (EU)
2022/2464 og (EU) 2024/1760 for så vidt angår visse krav til virksom-
heders bæredygtighedsrapportering og due diligence i forbindelse
med bæredygtighed, (KOM (2025) 81)
Nyt notat
1. Resume
Kommissionen har den 26. februar 2025 fremsat en forenklingspakke med
fire forslag. Pakken har til hensigt at styrke europæiske virksomheders
konkurrenceevne ved at forenkle krav og reducere byrder i bæredygtig-
hedsrapportering og regler for ansvarlig virksomhedsadfærd.
Kommissionen foreslår at reducere antallet af virksomheder, der er omfat-
tet af bæredygtighedsrapporteringen under CSRD. Dertil lægges der op til
at reducere antallet af standarder og give Kommissionen mandat til sub-
stantielt at reducere antallet af datapunkter, som virksomhederne skal rap-
portere på. I due diligence-direktivet foreslår Kommissionen at forenkle
direktivets krav til bl.a. omfanget af virksomhedernes due diligence-for-
pligtelser. I taksonomiforordningen foreslår Kommissionen at reducere
antallet af virksomheder, der er omfattet af taksonomiens rapporterings-
krav. Derudover foreslår Kommissionen at indføre en mulighed for, at
virksomheder med en lavere omsætning frivilligt kan vælge at rapportere.
Regeringen støtter generelt forslagets formål om at reducere virksomhe-
dernes administrative byrder. Regeringen støtter særligt, at færre virksom-
heder omfattes af CSRD og taksonomiforordningens rapporteringsforplig-
telse og at strømline og forenkle kravene om bæredygtighedsrapportering.
Forenkling skal ske uden at gå på kompromis med reglernes formål om at
fremme bæredygtig og ansvarlig virksomhedsadfærd og bidrage til den
grønne omstilling både i EU og globalt.
Regeringen er åben for at forenkle kravene i due diligence-direktivet for at
gøre det mindre byrdefuldt for virksomhederne, uden at det går på kom-
promis med direktivets formål.
kom (2025) 0081 - Bilag 1: Udvidet grund- og nærhedsnotat om visse krav til virksomheders bæredygtighedsrapportering og due diligence i forbindelse med bæredygtighed
2. Baggrund
Europa-Kommissionen har gjort forenkling af EU-lovgivningen til et af
sine primære fokusområder i denne mandatperiode for
at styrke EU’s
konkurrenceevne. Kommissionen har sat et mål om at lette byrder med 25
pct. for store virksomheder og med 35 pct. for små og mellemstore virk-
somheder (SMV’er).
I Mario Draghis rapport om Europas fremtidige
konkurrenceevne fremgår også,
at forenkling af EU’s lovgivning og en
reduktion af administrative byrder er afgørende for at fremme innovation,
tiltrække investeringer og styrke Europas position i den globale økonomi.
Det fokus afspejles i Kommissionens arbejdsprogram for 2025, hvor 11
ud af 18 nye lovgivningsinitiativer har forenkling som sigte.
Kommissionen fremsatte den 26. februar den første forenklingspakke
med tre forslag om:
1. Udskydelse af implementeringen af reglerne om bæredygtighedsrap-
portering og direktivet om due diligence
2. Ændringer i visse krav til virksomheders bæredygtighedsrapportering
og due diligence
3. Justeringer
af reglerne for EU’s kulstofgrænsetilpasningsmekanisme.
Formålet med pakken er at reducere de administrative byrder for er-
hvervslivet, samtidig med at reglernes overordnede formål om at styrke
EU’s bæredygtighedsindsats
fastholdes.
Dette notat behandler forslag om ændringer i visse krav til virksomheders
bæredygtighedsrapportering og due diligence. Forslaget lægger således
op til ændring af CSRD og due diligence-direktivet og har også betydning
for virkningen af taksonomiforordningen.
CSRD regulerer virksomhedernes bæredygtighedsrapportering. Due dili-
gence-direktivet forpligter virksomheder til at udføre risikobaseret due di-
ligence for at identificere, forebygge, standse, minimere og afhjælpe ne-
gative indvirkninger på menneskerettigheder og miljø i egne og deres le-
verandørkæder. Taksonomiforordningen er et klassificeringssystem, som
fastsætter kriterier for, hvornår udvalgte økonomiske aktiviteter kan anses
for miljømæssigt bæredygtige, og som bidrager til at sikre gennemsigtig-
hed om virksomhedernes miljømæssige bæredygtighed.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 50 og 114 i Traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF) og skal behandles efter den
almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer af-
gørelse med kvalificeret flertal.
2
kom (2025) 0081 - Bilag 1: Udvidet grund- og nærhedsnotat om visse krav til virksomheders bæredygtighedsrapportering og due diligence i forbindelse med bæredygtighed
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag har til formål at mindske administrative byrder. For-
enklingen skal ske uden at gå på kompromis med formålet med regulerin-
gerne og de overordnede målsætninger for den grønne omstilling i EU.
CSRD
I CSRD lægges der op til at reducere antallet af omfattede virksomheder. Det
betyder, at kun virksomheder og koncerner med en omsætning på over
€50
mio. eller en balancesum på over
€25
mio. i to på hinanden følgende regn-
skabsår, der samtidig har mere end 1.000 gennemsnitlige medarbejdere, skal
rapportere.
Der lægges også op til at reducere i antallet af og omfanget af rapporterings-
standarderne. Det foreslås:
At Kommissionen reviderer de nuværende rapporteringsstandarder
hurtigst muligt for at skære ned på antallet af krav og fokusere på de
mest relevante og målbare oplysninger. Det skal gøre reglerne lettere
at forstå, bedre tilpasset anden EU-lovgivning og sikre, at virksomhe-
der kun rapporterer om det, der er væsentligt
At fjerne Kommissionens mulighed for at lave sektorspecifikke rap-
porteringsstandarder
At indføre en ny frivillig rapporteringsstandard, som virksomheder
der ikke er omfattet af de lovpligtige krav
kan bruge, hvis de ønsker
at rapportere om bæredygtighed
At begrænse, hvilke oplysninger de omfattede virksomheder må bede
deres mindre samarbejdspartnere (med under 1.000 ansatte) om
At præcisere omfanget af revisorerklæring om bæredygtighedsrappor-
tering.
Due diligence-direktivet
Kommissionen foreslår, at due diligence-forpligtelsen som hovedregel be-
grænses til direkte forretningspartnere. Det vil betyde, at virksomheder ikke
skal forholde sig proaktivt til negative indvirkninger i hele aktivitetskæden,
men som udgangspunkt kun til første led. For resterende led skal virksomhed
kun reagere, hvis den bliver bekendt troværdige oplysninger om negative ind-
virkninger, og herefter gælder de fulde due diligence-krav.
Der lægges også op til at forenkle flere dele af forslaget. Det foreslås:
At virksomheder skal vurdere deres due diligence-foranstaltninger mi-
nimum hvert femte år i stedet for hvert år
At fjerne fælles EU-krav om civilretligt erstatningsansvar og i stedet
overlade spørgsmålet til national ret
At fjerne krav om at virksomheder skal gennemføre deres omstillings-
plan for klima. Det erstattes med krav om, at planen skal indeholde en
beskrivelse af gennemførselstiltag.
At fjerne krav om at afbryde forretningsforbindelser i visse tilfælde
3
kom (2025) 0081 - Bilag 1: Udvidet grund- og nærhedsnotat om visse krav til virksomheders bæredygtighedsrapportering og due diligence i forbindelse med bæredygtighed
At begrænse krav om inddragelse af interessenter, så det kun gælder
relevante parter ift. at identificere og håndtere negative påvirkninger
At begrænse, hvad omfattede virksomheder kan bede forretningspart-
nere med under 500 ansatte om, når negative indvirkninger skal kort-
lægges.
Taksonomiforordningen
Antallet af omfattede virksomheder foreslås reduceret, så det kun er store
virksomheder med mere end 1.000 medarbejdere og en omsætning over 450
mio. euro, der skal rapportere efter EU-taksonomien. Virksomheder under
denne tærskel kan vælge frivilligt at rapportere efter taksonomiforordnin-
gen. Forslaget giver virksomheder, der frivilligt rapporterer, mulighed for
at gøre det i en forenklet form, herunder ved at undlade at rapportere om
driftsudgifter. Kommissionen foreslår også at gøre det muligt at rapportere
om delvis overensstemmelse med EU-taksonomien ved kun at opfylde visse
kriterier med henblik på at øge disse virksomheders muligheder for at til-
trække finansiering til grøn omstilling af aktiviteterne.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at CSRD allerede regulerer oplysninger om bære-
dygtighed i EU. Væsentlige forskelle i krav til rapportering på tværs af
medlemsstater vil medføre øgede omkostninger og kompleksitet for virk-
somheder, der opererer på tværs af landegrænser. Det samme gør sig gæl-
dende for taksonomiforordningen.
Kommissionen anfører desuden, at due diligence-direktivet sikrer lige vil-
kår på tværs af EU ved at harmonisere regler om due diligence på en bag-
grund af forskellige nationale regelsæt. Formålet om strømlining af krav
kan ikke opnås af medlemsstater alene.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering. De oprindelige retsakter
blev vurderet til at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Det
er derfor regeringens vurdering, at nærværende forslag også er i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
CSRD er implementeret i dansk ret med lov nr. 480 af 22. maj 2024 om
ændring af årsregnskabsloven, revisorloven og forskellige andre love. Lo-
ven trådte i kraft den 1. juni 2024.
Due diligence-direktivet trådte i kraft den 26. juli 2024 og er endnu ikke
implementeret i Danmark. Der er i øjeblikket ikke andre lovkrav til dan-
ske virksomheder om at udføre due diligence.
4
kom (2025) 0081 - Bilag 1: Udvidet grund- og nærhedsnotat om visse krav til virksomheders bæredygtighedsrapportering og due diligence i forbindelse med bæredygtighed
3002684_0005.png
Taksonomiforordningen har fundet anvendelse siden 1. januar 2022. Den
er suppleret af flere delegerede forordninger, som præciserer, hvilke oplys-
ninger virksomhederne skal give. Forordningen finder direkte anvendelse
i Danmark og er derfor ikke implementeret i dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil som udgangspunkt medføre behov for tilpas-
ning af årsregnskabsloven og revisorloven og for så vidt angår de finan-
sielle virksomheder i lov om finansiel virksomhed, fondsmæglerloven og
lov om forsikringsvirksomhed. Der kan også være behov for at ændre i Lov
om mæglings- og klageinstitutionen for ansvarlig virksomhedsadfærd.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget er fremlagt uden en konsekvensanalyse, da Kommissionen fin-
der, at det kræver hurtig handling
at forbedre EU’s konkurrenceevne.
CSRD og taksonomiforordningen
Kommissionen estimerer, at forslaget vil reducere rapporteringspligtige
virksomheder under CSRD med i omegnen af 80 pct. Reduktionen i takso-
nomiforpligtede virksomheder vurderes at reducere danske rapporterings-
pligtige virksomheder fra ca. 2.200 til ca. 150 virksomheder svarende til
en reduktion på ca. 93 pct.
Ved implementeringen af CSRD blev de administrative konsekvenser for
CSRD for danske virksomheder beregnet i en AMVAB-måling til ca. 6
mia. kr. i omstillingsomkostninger og ca. 5,1 mia. kr. i løbende administra-
tive byrder
1
. De administrative konsekvenser ved taksonomirapporterin-
gen for danske virksomheder blev beregnet til ca. 4,8 mia. kr. i omstillings-
omkostninger og ca. 2,5 mia. kr. i løbende administrative byrder
2
.
Hvis Kommissionens estimat om en 80 pct. reduktion af antal rapporte-
rende virksomheder i Danmark for CSRD lægges til grund, vil det medføre
en reduktion i løbende administrative byrder på ca. 4 mia. kr. For omstil-
lingsomkostninger vil det føre til en reduktion på ca. 4,8 mia. kr.
Hvis det lægges til grund, at ændringer i taksonomirapportering vil redu-
cere antallet af rapporterende virksomheder i Danmark med 93 %, vil det
medføre en reduktion i løbende administrative byrder på ca. 2,3 mia. kr. til
ca. 0,2 mia. kr. Samtidig vil det føre til en reduktion i omstillingsomkost-
ninger på ca. 4,4 mia. kr. til ca. 0,3 mia. kr.
1
https://erhvervsstyrelsen.dk/amvab-maaling-direktiv-om-virksomhedernes-baeredyg-
tighedsrapportering-csrd-samt-krav-til-revisorer
2
https://erhvervsstyrelsen.dk/sites/default/files/2024-03/AMVAB-Taksonomiforordnin-
gen-artikel8-032024_WA.pdf
5
kom (2025) 0081 - Bilag 1: Udvidet grund- og nærhedsnotat om visse krav til virksomheders bæredygtighedsrapportering og due diligence i forbindelse med bæredygtighed
3002684_0006.png
For estimater af reduktioner i omstillingsomkostninger bemærkes det, at
en række virksomheder allerede har afholdt omstillingsomkostninger, idet
de har rapporteret for regnskabsåret 2024 eller er gået i gang med at forbe-
rede deres rapportering for første gang for regnskabsåret 2025. Disse re-
duktioner er derfor forbundet med betydelig usikkerhed.
Skønnene for erhvervsøkonomiske konsekvenser for danske virksomheder
forudsætter, at den gennemsnitlige omkostningsreduktion pr. virksomhe-
der er ens. Det afspejler ikke de forskellige typer af virksomheders om-
kostninger, som varierer med størrelse og aktiviteter, og som den oprinde-
lige AMVAB-måling reflekterer.
Skønnene indeholder ikke de forventede byrdereduktioner forbundet med
reduktion og forenkling af de efterfølgende standarder.
Forslaget kan medføre konsekvenser for den finansielle sektor, da den tilgæn-
gelige bæredygtighedsrapportering, som den finansielle sektor anvender til at
leve op til krav i anden regulering, reduceres. De konsekvenser kan i et vist
omfang begrænses ved at konsekvensrette krav til finansielle virksomheder
i anden lovgivning.
Due diligence-direktivet
Kommissionen estimerer, at begrænsningen af due diligence-forpligtelsen
til direkte leverandører vil halvere de samlede byrder for omfattede virk-
somheder. Samtidig estimeres det, at de årlige omkostninger reduceres
med 60 pct. som følge af, at overvågningen kun bliver obligatorisk hvert
femte år frem for hvert år. Samlet set forventer Kommissionen, at de to
ændringer kan reducere de årlige omkostninger med 80 pct. og engangs-
omkostninger med 52 pct. for de omfattede virksomheder. Ligeledes vur-
deres ændringerne at lette
afledte byrder for SMV’er
betydeligt, men Kom-
missionen har ikke lavet et estimat.
Der er endnu ikke foretaget en vurdering af de administrative omkostnin-
ger ved det nuværende due diligence-direktiv for danske virksomheder,
men det estimeres foreløbigt og med væsentlig usikkerhed, at omstillings-
omkostninger for Danmark vil ligge i størrelsesordenen 7,5-20 mio. kr.,
med efterfølgende årlige omkostninger på 54-140 mio. kr. Det skøn beror
på en anden metode og andre antagelser end Kommissionens estimater.
Samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser
Det er uafklaret om forslaget medfører samfundsøkonomiske eller statsfi-
nansielle konsekvenser. I det omfang, at dette forslag medfører statsfinan-
sielle konsekvenser, afholdes de inden for egen ramme.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
6
kom (2025) 0081 - Bilag 1: Udvidet grund- og nærhedsnotat om visse krav til virksomheders bæredygtighedsrapportering og due diligence i forbindelse med bæredygtighed
En vedtagelse af forslaget vil ikke medføre en entydig negativ eller positiv
indvirkning på beskyttelsesniveauet i Danmark. På den ene side reduceres
mængden af tilgængelig bæredygtighedsdata, men på den anden side ven-
tes sammenligneligheden og gennemsigtigheden af denne data at blive
øget.
Reduktion i omfattede virksomheder og datapunkter indebærer risiko for,
at den tilgængelige information om virksomheders påvirkning af klima,
natur og miljø kan blive mere begrænset og mindre detaljeret. Der er såle-
des risiko for, at både virksomhedernes ansvarlighed og incitamentet til at
investere i bæredygtige løsninger svækkes.
Modsat rummer forslaget potentiale for at styrke kvaliteten og anvendelig-
heden af de data, der rent faktisk rapporteres. Ved at strømline kravene og
målrette dem mod de oplysninger, som investorer og finansielle aktører
efterspørger, kan rapporteringen blive mere fokuseret, sammenlignelig og
gennemsigtig. Dette øger dataværdien for kapitalmarkedet og kan styrke
effektiviteten af grønne investeringer. Samtidig vil forenklingen mindske
de administrative byrder, hvilket kan frigøre ressourcer hos virksomhe-
derne. Dermed kan forslaget bidrage til en mere målrettet og investerings-
fremmende bæredygtighedsindsats.
Endvidere kan forenkling af virksomheders due diligence-forpligtelse have
negative konsekvenser for menneskerettigheder og miljø, primært uden for
EU, idet virksomhederne kun som hovedregel skal udføre due diligence for
deres direkte forretningspartnere.
8. Høring
Forslaget har været i høring hos medlemmerne af EU-specialudvalget for
konkurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål og EU-specialudvalget for
den finansielle sektor. Der er indkommet høringssvar fra: 92-gruppen,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Metal,
Dansk Mode & Textil, Danske Rederier, FH, Forsikring & Pension, Finans
Danmark, Finansforbundet, Fonden Dansk Standard, Forbrugerrådet Tænk,
FSR
danske revisorer, GRAKOM, HORESTA, Institut for Menneskeret-
tigheder, Landbrug & Fødevarer, Lederne, Mellemfolkeligt Samvirke, Novo
Nordisk, SMVdanmark, tdc net, TEKNIQ og Vestas.
92-gruppen
opfordrer regeringen til at bidrage til at sikre, at ændringsforsla-
gene vedrørende CSDDD undlades i Omnibus-processen og anfører at en-
hver diskussion af CSDDD bør være strengt begrænset til vejledning. Med
hensyn til CSRD bør man ifølge 92-gruppen sænke tærsklerne for, hvilke
virksomheder, der omfattes af direktivet ift. det præsenterede Omnibus-for-
slag og sikre en passende standard gældende for store til mellemstore virk-
somheders rapportering. 92-gruppen anfører videre, at der også eksisterer
praksisser, som ikke er bæredygtig i virksomheder med færre end 1000 an-
7
kom (2025) 0081 - Bilag 1: Udvidet grund- og nærhedsnotat om visse krav til virksomheders bæredygtighedsrapportering og due diligence i forbindelse med bæredygtighed
satte, og at VSME-standarden ikke er tilstrækkelig. 92-gruppen finder, at re-
visionen af standarderne vil have betydelig negativ effekt på indblikket i so-
ciale risici, hvis revisionen prioriterer kvantitative datapunkter frem for nar-
rativ tekst. Det vil også være et tilbageskridt for gennemsigtigheden, hvis
sektorstandarderne afskaffes.
Dansk Arbejdsgiverforening
(DA) støtter fuldt ud Kommissionens hensig-
ter med Omnibus I-pakken. DA bakker således op om ændringerne i omfan-
get af virksomheder, der berøres, ligesom DA støtter at sætte implementering
og ikrafttrædelse på pause og benytte den kommende tid til, hurtigst muligt
at reducere, harmonisere og forenkle rapporteringskravene mest muligt. I
særdeleshed vil DA opfordre til at fokusere indsatsen på horisontale rappor-
teringskrav, der går på tværs af brancher og virksomhedsstørrelser, da den
største gevinst kan hentes her.
Dansk Erhverv
støtter de politiske ambitioner om reduktion af de admini-
strative byrder i Omnibusforslaget. Dansk Erhverv støtter EU-harmonisering
af virksomheders bæredygtighedsrapportering og støtter også formålet med
CSRD, og at investeringer skal understøtte bæredygtig omstilling. Dansk Er-
hverv anfører, at det er afgørende, at man i det fremtidige arbejde med de tre
regelsæt får ramt den rigtige balance, som på den ene side handler om at sikre
administrative lettelser og på den anden side sikre fokuserede og valide ESG-
data og dermed understøtte virksomheders arbejde med bæredygtig omstil-
ling. Ifølge Dansk Erhverv er der behov for at sikre, at den finansielle lovgiv-
ning bliver bragt i overensstemmelse med fremtidige ændringer i CSRD,
CSDDD og taksonomiforordningen. Derudover bør reguleringen fortsat bi-
drage til ansvarlig virksomhedsadfærd og øget transparens samtidig med, at
lovgivningen bliver praktisk gennemførlig. Dansk Erhverv støtter forslaget
relateret til CSDDD, samtidig med at det er vigtigt, at virksomheder foretager
de nødvendige due diligence-foranstaltninger i tilfælde af begrundet mis-
tanke om væsentlige risici i aktivitetskæden.
Dansk Industri
(DI) støtter fuldt ud op om EU-Kommissionens Omnibus
forslag og ambitionerne omkring lettelser af de administrative byrder. DI fin-
der, at rapporteringen om bæredygtighed har nået et omfang og en komplek-
sitet, der er kommet helt ud af kontrol og
på trods af de gode intentioner
trækker ressourcer og kræfter ud af den bæredygtige omstilling. DI fremfører,
at EU og Danmark står i en alvorlig situation, hvor vi skal bruge vores res-
sourcer og kræfter klogt. DI mener, at vi kan reducere rapporteringskravene
uden at gå på kompromis med den grønne omstilling. DI mener, at reduktio-
nen i kravene er nødvendig for at holde momentum og igen fokusere på at
skabe værdi gennem reel bæredygtig omstilling, med færrest mulige admini-
strative byrder.
8
kom (2025) 0081 - Bilag 1: Udvidet grund- og nærhedsnotat om visse krav til virksomheders bæredygtighedsrapportering og due diligence i forbindelse med bæredygtighed
DI anfører i relation til CSDDD, at forslagene indeholdt i omnibusforslaget
er gode eksempler på en mere målrettet lovregulering, der i højere grad foku-
serer på at opnå direktivets formål uden unødvendige eller disproportionale
byrder for virksomhederne. Dog finder DI dele af forslaget til artikel 8 rela-
teret til begrænsning af due diligence-forpligtelserne til direkte forretnings-
partnere uklart og potentielt i modstrid med formålet om byrdereduktion.
Dansk Metal
anfører, at de støtter regeringens forhandlingsoplæg om at re-
ducere de administrative byrder for virksomhederne og skabe en mere enkel
og digitaliseret proces for bæredygtighedsrapportering. Dansk Metal er enige
i, at det nuværende system er blevet for komplekst og risikerer at aflede res-
sourcer fra den egentlige grønne omstilling i industrien til bl.a. udarbejdelse
af nye revisorerklæringer. Dansk Metal anfører, at færre virksomheder bør
omfattes, men med et mere effektivt system. Dansk Metal bakker op om di-
gitalisering og automatisering af rapporteringen og forenkling af kravene, så
der fokuseres på de mest relevante data og mindre administrative byrder for
industrien, så virksomhederne kan bruge ressourcer på reel grøn omstilling
frem for bureaukrati.
Dansk Mode & Textil
støtter behovet for forenkling af lovgivning for at re-
ducere administrative byrder. Dansk Mode & Textil mener, at Omnibus bør
sikre realiserbarhed, harmonisering af rapporteringskrav samt tilstrækkelig
implementeringstid og vejledning. Dansk Mode & Textil støtter udskydelse
af CSRD-rapportering, men kritiserer den sene timing. Dansk Mode & Textil
finder, at ESRS-datakrav bør forenkles, standardiseres og integreres bedre
med eksisterende systemer for at mindske kompleksitet. Endvidere finder de,
at fleksibilitet i rapporteringskrav bør sikre større strategisk værdi og at en
ensartet tilgang til værdikædedata via VSME er nødvendig for at undgå frag-
menterede krav og sikre proportionalitet for
SMV’er.
Desuden anfører Dansk
Mode & Textil at harmonisering mellem CSRD, CSDDD og Taksonomifor-
ordningen er afgørende for en sammenhængende regulering og for at undgå
dobbeltrapportering og at due diligence-forpligtelser bør præciseres, særligt
for indirekte forretningspartnere.
Dansk Mode og Tekstil anfører ift. CSDDD, at det i relation til begrænsning
af due diligence-forpligtelser til som udgangspunkt direkte forretningspart-
nere fremstår uklart, hvad
begrebet ”plausible information” indebærer. Der-
udover anfører Dansk Mode og Tekstil, at forslaget om
”contractual casca-
ding” fremstår uklart.
Danske Rederier
byder EU-Kommissionens initiativ om forenkling og re-
duktion af byrder og regler velkommen. Danske Rederier finder det glæ-
deligt, at man fra EU’s
side nu vil give virksomheder en håndsrækning i
forhold til administrative byrder. Danske Rederier deler Draghi-rapportens
bekymring om, at hvis omkostningstunge rapporteringskrav ikke fjernes,
9
kom (2025) 0081 - Bilag 1: Udvidet grund- og nærhedsnotat om visse krav til virksomheders bæredygtighedsrapportering og due diligence i forbindelse med bæredygtighed
vil det yderligere svække den europæiske konkurrenceevne. Bæredygtig-
hedsrapporteringsdirektivet (CSRD) er allerede i kraft i Danmark, så Dan-
ske Rederier mener, at der er behov for hurtig handling i forhold til omfat-
tede virksomheder, så der ikke skabes en konkurrencefordel i forhold til de
lande, som ikke har implementeret rettidigt. Danske Rederier støtter de
størst mulige byrdelettelser, samtidig med at den grønne omstilling fast-
holdes som en prioritet
Danske Rederier støtter desuden forslaget til CSDDD om at afgrænse due
diligence-forpligtelsen til som udgangspunkt direkte forretningspartnere.
Fagbevægelsens Hovedorganisation
fremfører: ”Kommissionsforman-
den har lovet, at regelforenklingsdagsordenen ikke ville ske på bekostning
af lønmodtagerrettigheder. Dette forslag indebærer dog risici for lønmod-
tagerbeskyttelsen og sikringen af denne på mange områder. Reel regelfor-
enkling, simplificering og strømlining kan have en positiv effekt på opnå-
else af formålsbestemmelse og optimering af håndhævelsen, men frem-
lagte forslag bidrager derimod til decideret risikabel deregulering af ved-
tagen lovgivnings målrettede beskyttelse. Dette er ikke acceptabelt. Fx bør
virksomhedernes civilretlige ansvar eller pligt til at bryde samarbejdet med
eksempelvis menneskeretskrænkende virksomheder ikke fjernes. Hverken
reguleringsanvendelsesområde, eller hvem de skal indhente informationer
fra i værdikæderne bør ændres så vidtgående som det er forslået. Dette vil
negativt påvirke alle lønmodtagerrettigheder og -beskyttelse i regulerin-
gen. FH finder det af stor vigtighed at kravet om underretning og høring af
arbejdstagerrepræsentanter i medfør af artikel 19a, stk. 5, og artikel 29a,
stk. 6 i CSRD, bevares. FH er imod, at CSRD får samme anvendelsesom-
råde som CSDDD og herunder grænsen på 1000 medarbejdere. Derudover
finder FH det kritisk, at regeringen før disse høringer allerede har sendt
deres positionspapir til Kommissionen og til Rådet. FH finder en udsky-
delse af lovgivningens ikraftsættelse bekymrende.
Forsikring & Pension
(F&P)
støtter intentionerne bag EU’s bæredygtig-
hedsregulering. F&P mener, at for at forbedre den europæiske konkurrence-
evne bør reguleringen dog reduceres og fokuseres væsentligt. Derfor bakker
F&P op om Omnibus-udspillet. F&P mener, at rapporteringsbyrden efter
CSRD bør reduceres betydeligt, så virksomhederne kan fokusere rapporte-
ringsindsatsen på det absolut væsentligste. De finder, at der fra dansk side bør
arbejdes for en meget hurtig vedtagelse af stop-the-clock-direktivet. F&P an-
fører, at virksomheder, der skal rapportere første gang i 2026, har brug for
hurtig afklaring. Helt centralt bør infrastrukturen i den samlede bæredygtig-
hedsregulering opretholdes. De rettelser, som Omnibus-udspillet giver anled-
ning til i anden regulering (fx SFDR og Solvens II), mener F&P bør gennem-
føres hurtigt.
10
kom (2025) 0081 - Bilag 1: Udvidet grund- og nærhedsnotat om visse krav til virksomheders bæredygtighedsrapportering og due diligence i forbindelse med bæredygtighed
Forsikring & Pension støtter i relation til CSDDD begrænsningen af due di-
ligence-forpligtelsen til som udgangspunkt direkte forretningspartnere. Dog
anfører Forsikring & Pension i tillæg hertil, at due diligence-forpligtelsen bør
begrænses til udelukkende at gælde for kritiske leverandører, defineret ud fra
blandt andet geografisk placering og sektorspecifikke risici.
Finans Danmark
ser overordnet positivt på Kommissionens omnibuspakke
I vedr. CSRD, CSDDD og taksonomien. De opfordrer til en hurtig vedtagelse
af ”stop the clock” forslaget
mhp. at skabe klarhed for omfattede virksomhe-
der. Finans Danmark bakker
op om ”ændringsdirektivet”,
men påpeger vig-
tigheden i at der tages højde for de konsekvenser, som den lavere datatilgæn-
gelighed vil få for finanssektorens rapportering og investeringsstrategier mm,
i den finansielle lovgivning. Finans Danmark anfører, at det omfatter konse-
kvensrettelse af krav til finansielle virksomheder fra SFDR, MiFID II, CRR,
CRD og ikke mindst værdikæderapportering i CSRD. De mener, at de æn-
drede scopes på taksonomi og CSRD stiller store krav til de tekniske juste-
ringer af ESRS-standarder og delegerede retsakter.
Finans Danmark anfører vedrørende EU-taksonomien, at det fra et investe-
ringsperspektiv vil blive endnu vanskeligere at bruge taksonominøgletal i
udarbejdelsen af investeringsprodukter og -beslutninger, og at det helt kon-
kret vil medføre behov for opdatering af prospekterne til de investerings-
produkter, der indeholder en minimumsandel af taksonomi alignede inve-
steringer. Finans Danmark bemærker desuden, at udsigten til mindre tak-
sonomidata derfor også vil betyde, at finansielle virksomheder i endnu hø-
jere grad vil være afhængige af estimater fra dataleverandører, som opere-
rer med forskellige definitioner og metoder med den usikkerhed og de ri-
sici, det giver.
Finans Danmark støtter ændringsforslagene til CSDDD.
Finansforbundet
støtter en markant forenkling af bæredygtighedsrappor-
teringskravene (ESRS). Finansforbundet ønsker at bevare anvendelsesom-
rådet i CSRD (antallet af omfattede virksomheder), men støtter en udsky-
delse af bølge 2 og 3 efter de nuværende tærskelværdier, så mindre virk-
somheder får længere tid til at omstille sig i kombination med, at alle får
færre rapporteringskrav. De finder, at der hermed undgås spildte investe-
ringer i ESG-rapportering for de virksomheder, der ikke længere vil være
omfattet ifølge Kommissionens forslag. Finansforbundet opfordrer til en
åben og demokratisk regelforenklingsproces (ESRS), og modsætter sig
brugen af delegerede retsakter. De understreger, at regelforenkling ikke må
ske på bekostning af lønmodtagerbeskyttelse, social dialog og høring af
medarbejderrepræsentanter.
11
kom (2025) 0081 - Bilag 1: Udvidet grund- og nærhedsnotat om visse krav til virksomheders bæredygtighedsrapportering og due diligence i forbindelse med bæredygtighed
Fonden Dansk Standard, herunder Miljømærkning Danmark og Dansk
Standard
fremfører, at Miljømærkning Danmark finder det vigtigt, at virk-
somheder kun skal rapportere og dokumentere bæredygtighedsdata én gang.
Derfor foreslår Miljømærkning Danmark, at virksomheder med et officielt
anerkendt Type 1-miljømærke kan anvende deres certificering som overens-
stemmelsesdokumentation ift. Omnibussens ændrede forslag til EU-taksono-
mien og CSRD. Videre fremhæver Dansk Standard muligheden for at benytte
allerede eksisterende etablerede standarder og det mulige samspil mellem
disse og europæiske standarder for bæredygtighed (ESRS). De standarder,
der allerede benyttes af virksomhederne, bør spille en rolle i bæredygtigheds-
rapporteringen, for at undgå at duplikere arbejde, øge effektiviteten og mind-
ske de administrative byrder for virksomhederne.
Forbrugerrådet Tænk
anfører, at de anerkender arbejdet om at forbedre
EU’s konkurrenceevne i den globale økonomi, herunder
regelforenkling
for at skabe mere velfungerende markeder, der understøtter innovation,
konkurrence og produktivitet, men dette bør dog ske uden at gå på kom-
promis med forbrugerbeskyttelsen. Forbrugerrådet Tænk peger på føl-
gende positive elementer i simplificeringspakken: Forenkling og reduktion
af unødvendige byrder og frivillige standarder for mindre virksomheder
(VSME). Forbrugerrådet Tænk er heroverfor bekymret for udskydelse af
tidsfrister for CSRD-rapporteringen, forslaget om reduktion antallet af
virksomheder omfattet af CSRD, forenkling af ESRS og fjernelse af sek-
torstandarder. I relation til CSDDD er Forbrugerrådet Tænk kritisk over
for begrænsning af due diligence-forpligtelser til som udgangspunkt di-
rekte forretningspartnere. Derudover stiller Forbrugerrådet Tænk sig kri-
tisk over for minimumsloftet for bøder samt det fælleseuropæiske civilret-
lige ansvar.
FSR
danske revisorer
finder, at stabil, forudsigelig, klar og i praksis
brugbar regulering bidrager til effektive rapporteringsprocesser og opti-
male erklæringsaktiviteter. FSR appellerer til et snarligt og i længden hold-
bart udfald af omnibus-pakken. FSR mener, at det er vigtigt at finde en
balance mellem omkostninger og udbytte af reguleringen. De mener, at
CSRD skal styrke synligheden af sammenhængen mellem forretningsmo-
del, strategi, bæredygtighedsforhold og finansielle forhold. Desuden anfø-
rer de, at brugbarheden af standardiserede oplysninger er størst på kvanti-
tative data, mens principbaserede tekstkrav kan forøge nytteværdien af rap-
porteringen. FSR anser derfor målet om forenkling af rapporteringsstan-
darder med fastholdelse af de overordnede krav i CSRD som en positiv
retning frem mod den rette balance. De mener, at det er vigtigt, at en er-
klæringsvejledning ikke vil kunne skabe tvivl om revisors konklusion i er-
klæringen og grundlaget herfor. FSR i relation til CSDDD finder det væ-
sentligt, at der foretages en vurdering af behovet for yderligere totalharmo-
nisering af direktivet.
12
kom (2025) 0081 - Bilag 1: Udvidet grund- og nærhedsnotat om visse krav til virksomheders bæredygtighedsrapportering og due diligence i forbindelse med bæredygtighed
GRAKOM
hilser Omnibus-simplificeringspakken velkommen og støtter
målet om at reducere de administrative byrder for særlig SMV’er samtidig
med at klima- og bæredygtighedsmål fastholdes. De støtter specifikt for-
slag om at strømline og forenkle rapporteringskravene for at forhindre, at
SMV'er bliver overvældet af kravene fra deres mange kunder. Derudover
finder GRAKOM, at Omnibus-pakken bør udvides til yderligere lovgiv-
ninger især EUDR, hvor det eks. bør være tilstrækkeligt med due diligence-
erklæringer fra den virksomhed, der først importerede de relevante råma-
terialer eller produkter til EU. Endelig opfordrer GRAKOM til forenkling
af Green Claims direktivet, hvor omstændelige procedurer for kommuni-
kation af miljøpåstande kan afholde virksomheder fra at forpligte sig til
bæredygtighed.
HORESTA
hilser EU- kommissionens initiativ meget velkommen. De fin-
der, at der især er behov for en forsimpling af bæredygtighedsrapporterin-
gen, som betyder reel lettelse af de administrative byrder. HORESTA til-
slutter sig, at grænsen for hvilke virksomheder, som er omfattet af CSRD,
bør hæves jævnfør forslaget, omfanget af rapporteringspunkter bør sænkes
og deadline for de virksomheder, som skal rapportere, bør udskydes med
2 år. ESG-arbejdet går ikke i stå med forsimplingen. Tværtimod kan HO-
RESTA konstatere, at virksomhederne nu kan nå og prioritere at bruge de-
res ressourcer på at implementere og gennemføre deres ESG mål i stedet
for at hyre dyre konsulenter ind til at gennemføre en kompliceret og om-
fattende rapportering med alt for kort tidsfrist.
Institut for Menneskerettigheder
betragter overordnet Kommissionens
forslag som en betydelig afvigelse fra både international konsensus om-
kring menneskerettigheder og erhverv samt EU's hidtidige målsætninger
og ambition på bæredygtighedsområdet. Instituttet vurderer, at de foreslå-
ede ændringer vil gøre reglerne mindre frem for mere kompatible med de
internationale standarder for ansvarlig virksomhedsadfærd til ulempe for
både virksomheder og rettighedshavere. For så vidt angår CSDDD vurde-
rer instituttet, at særligt den foreslåede indskrænkelse af due diligence-for-
pligtelsen til direkte forretningspartnere samt ændringerne omkring det ci-
vilretlige ansvar vil medføre tilbageskridt i de omfattede virksomheders
due diligence praksis og forringe direktivets bæredygtighedseffekt signifi-
kant uden nødvendigvis at bidrage med byrdereduktion. For så vidt angår
CSRD vurderer instituttet, at særligt den massive reduktion af dækkede
virksomheder og den tiltænkte brug af den frivillige rapporteringsstandard
for små og mellemstore virksomheder (VSME) vil underminere reglernes
evne til at resultere i bredt tilgængeligt robust data på bæredygtighedsom-
rådet, og dermed direktivets oprindelige målsætning.
Landbrug & Fødevarer
er generelt meget positive over for indholdet af
simplificeringspakken vedr. bæredygtighedsrapportering med forslag om at
13
kom (2025) 0081 - Bilag 1: Udvidet grund- og nærhedsnotat om visse krav til virksomheders bæredygtighedsrapportering og due diligence i forbindelse med bæredygtighed
reducere i administrative byrder i CSRD, CSDDD og EU's taksonomiforord-
ning. Landbrug & Fødevarer finder, at det er meget væsentligt for reduktio-
nen i rapporteringsbyrder, at der indføres krav om mindst 1000 ansatte for at
være omfattet af CSRD. Derudover er det væsentligt for Landbrug & Føde-
varer, at der også bliver reelle og hurtige reduktioner i rapportering for de
virksomheder, som fortsat er omfattet. De finder, at det er positivt, at forslaget
vil begrænse, at de store virksomheders bæredygtighedsrapportering afføder
store rapporteringsbyrder hos virksomheder i deres værdikæde både for
CSRD og CSDDD. Men Landbrug & Fødevarer er bekymret for, at simplifi-
ceringsfordelene i CSDDD delvist rulles tilbage ved, at indirekte forretnings-
forbindelser fortsat skal omfattes fsva. ’plausible information’ om negative
effekter hos dem.
Lederne
støtter Kommissionens ønske om at forenkle reglerne for euro-
pæiske virksomheder for at styrke deres konkurrenceevne, men understre-
ger, at forenklingen skal skabe værdi for både virksomheder, natur og sam-
fund. Lederne fremfører, at mange danske ledere oplever, at CSRD er for
tidskrævende og ikke tilstrækkeligt understøtter den bæredygtige omstil-
ling. Lederne mener, at direktivet i højere grad bør fungere som et strate-
gisk ledelsesværktøj, der skaber transparens for investorer og styrker mu-
lighederne for omstilling. Lederne har ingen indvendinger mod en udsky-
delse af bæredygtighedsrapporteringen, men efterlyser hurtig afklaring for
at undgå usikkerhed. Endelig mener Lederne, at virksomheder, der allerede
har investeret i efterlevelse af CSRD, samtidig ikke bør stilles dårligere af
de kommende ændringer.
Mellemfolkeligt Samvirke
(MS) anerkender, at der er behov for at sim-
plificere, strømline og gøre reguleringen mere smidig. MS mener dog, at
det fremsatte forslag går langt ud over den oprindelige intention om at
”simplificere, men ikke deregulere”, og ønsker at påpege, at det fremsatte
forslag risikerer at underminere danske virksomheders konkurrencedygtig-
hed på mellem- og længere sigt. MS ønsker i at gøre opmærksom på, at
Omnibusforslaget anlægger et ensidigt og ufuldstændigt perspektiv på bæ-
redygtighedsregulering, som overser en række fordele ved rapporteringen,
og desuden undervurderer en række ulemper for virksomhederne, ved at
tilbagerulle vedtaget lovgivning. MS opfordrer på denne baggrund den
danske regering til at indtage en mere nuanceret position i de kommende
forhandlinger, end regeringens indspil til Kommissionen, forud for forsla-
gets lancering, lagde op til. En mere nuanceret tilgang bør have større fokus
på at der skal udarbejdes vejledning og hjælp til virksomheder med at hånd-
tere rapporteringskrav mv., fremfor at udskyde og udtynde den vedtagne
lovgivning. Det bemærkes desuden, at MS i relation til CSDDD anfører, at
begrænsningen af due diligence-forpligtelsen til som udgangspunkt direkte
forretningspartnere underminerer pointen med CSDDD, da de negative
indvirkninger ofte finder sted længere ude i leverandørkæden.
14
kom (2025) 0081 - Bilag 1: Udvidet grund- og nærhedsnotat om visse krav til virksomheders bæredygtighedsrapportering og due diligence i forbindelse med bæredygtighed
Novo Nordisk
påpeger, at der er behov for forenkling af reglerne om bæ-
redygtighedsrapportering med fokus på at minimere oplysningskrav, der
vedrører procesbeskrivelser og lignende oplysningskrav fx detaljerede
krav til offentliggørelse af indhold i politikker, der allerede er offentligt
tilgængelige. Novo Nordisk anfører videre, at det nuværende Omnibus-
forslag imidlertid risikerer at underminere såvel ambitionerne på bæredyg-
tighedsområdet og målet om at forbedre europæiske konkurrenceevne.
Forslaget skaber en høj grad af usikkerhed, fjerner kravet om værdikæde-
ansvar og rejser bekymring ift. konkurrenceevnen, idet de største europæ-
iske virksomheder er ene om at skulle bæredygtighedsrapportere.
SMVdanmark
bakker op om Kommissionens Omnibus-pakke for bæredyg-
tighedsrapportering, da den lover reelle lettelser i rapporteringsbyrderne, som
især rammer mindre virksomheder hårdt. SMVdanmark mener, at forslaget
om kun at lade de største virksomheder være omfattet af de mest omfattende
krav, mens øvrige virksomheder kan vælge et mere proportionalt frivilligt
format, vil mindske den såkaldte trickle down-effekt. De mener videre, at den
foreslåede udsættelse af ikrafttrædelsen giver tid til, at både myndigheder og
virksomheder kan forberede sig ordentligt og dermed undgå dyre, forældede
systemer. SMVdanmark finder, at stærk harmonisering mellem CSRD,
CSDDD og Taksonomi-forordningen vil reducere dobbeltarbejde, og enklere
sektorspecifikke standarder vil modvirke yderligere kompleksitet. Samtidig
mener de, at et fokus på digitalisering, engangsindberetning og klare retnings-
linjer er afgørende for at høste de ønskede forenklinger. SMVdanmark me-
ner, at gennem denne tilgang frigives flere ressourcer til reelle, grønne inve-
steringer og innovation.
TDC NET
angiver, at de støtter de overordnede politiske ambitioner om at
reducere mængden af administrative byrder for erhvervslivet og styrke virk-
somhedernes konkurrenceevne, og anerkender, at CSRD kan simplificeres.
TDC NET mener overordnet, at CSRD skal bibeholdes som den ramme, der
beskriver god ESG-rapportering og anfører, at det er afgørende at sikre ens-
artethed, så virksomhederne ikke hver især skal bruge tid på at skære kagen
forskelligt. TDC NET mener ikke, at det er nødvendigt at reducere mængden
af rapporteringspunkter betydeligt, men foreslår en generel simplificering af
detaljegraden i de bagvedliggende processer. For at sikre troværdighed om-
kring de angivne datapunkter, mener TDC NET, at det er vigtigt at bibeholde
begrænset revision af data. TDC NET mener derudover, at det også er vigtigt
at bibeholde dobbelt væsentlighedsanalysen som et værdifuldt strategisk
værktøj til at forstå forretningens påvirkning samt mulighederne for at tilføre
værdi fra ESG.
TEKNIQ
bakker fuldt ud op om Kommissionens forslag til udskydelse af
ikrafttrædelsestidspunkter, og simplificering af dokumentationskravene vedr.
bæredygtighed. TEKNIQ hilser flere elementer i direktivforslaget velkom-
men. Særligt positivt er forslaget om at udskyde fristerne for implementering,
15
kom (2025) 0081 - Bilag 1: Udvidet grund- og nærhedsnotat om visse krav til virksomheders bæredygtighedsrapportering og due diligence i forbindelse med bæredygtighed
hvilket giver virksomhederne tid til at tilpasse systemer og processer til de
kommende, forenklede krav. Organisationen støtter også initiativerne om at
harmonisere dokumentationskrav på tværs af EU-lovgivning og forenkle de
mest ressourcekrævende krav i både taksonomiforordningen og CSRD. Der-
udover bakker TEKNIQ op om, at store virksomheder i mindre grad kan
overføre dokumentationsbyrder til mindre leverandører og partnere. Tydelige
vejledninger og fælles kriterier for rapportering vurderes som nødvendige for
at sikre valid og sammenlignelig dokumentation på tværs af brancher og
lande. Forslaget om en bagatelgrænse i CBAM, der fritager enkeltpersoner
og mindre importører, ses som et vigtigt skridt. I den videre proces er det
afgørende for TEKNIQ, at forenklingerne implementeres effektivt og fører
til mærkbare lettelser for virksomhederne. Særligt kravene om "Do No Sig-
nificant Harm", dobbelt væsentlighedsanalyse og sektorspecifikke standarder
fremstår i dag som komplekse og uhensigtsmæssige og bør forenkles væsent-
ligt. TEKNIQ peger desuden på behovet for at reducere dokumentationskrav
i anden regulering, herunder ESPR og Bygningsreglementet, som i dag påfø-
rer erhvervslivet unødigt store byrder.
Vestas
anfører, at med henblik på at strømline CSRD rapportering, støtter
man en hurtig proces for ændring af ESRS mhp. at give regulatorisk sikker-
hed, en forenkling af såvel kvalitative som kvantitative datapunkter og en
bevarelse af transitionen fra erklæringer om bæredygtighedsrapportering
med begrænset sikkerhed til erklæringer med høj grad af sikkerhed. Vestas
støtter ikke en udskydelse af rapporteringsforpligtelserne for 2. og 3. bølge af
virksomheder, ligesom man ikke vil kunne støtte en udskydelse af revisions-
kravet med 1 år. Endelig støtter Vestas ikke forslaget om, at rapportering efter
taksonomien gøres frivillig for virksomheder omfattet af CSRD med en om-
sætning på under 450 mio. euro.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemslande har endnu ikke klare positioner, men der indikeres generel
opbakning til forslagets formål om at reducere virksomhedernes byrder.
Otte medlemslande har endnu ikke implementeret CSRD. Det må forven-
tes, at lande, der har implementeret, vil have fokus på at sikre lige vilkår
for deres virksomheder.
For due diligence-direktivet er nogle medlemsstater skeptiske over for æn-
dringer af direktivet, mens andre ønsker at udskyde på ubestemt tid og bl.a.
hæve tærskelværdierne for, hvilke virksomheder der omfattes.
10. Særlige danske opmærksomhedspunkter
Regeringen er særligt opmærksom på følgende i forslaget:
- Anvendelsesområdet og størrelsesgrænser for, hvor mange virksomhe-
der, der omfattes. Herunder om størrelsesgrænserne strømlines med
due diligence-direktivet, og hvordan de kommer til at påvirke de virk-
somheder, der allerede rapporterer.
16
kom (2025) 0081 - Bilag 1: Udvidet grund- og nærhedsnotat om visse krav til virksomheders bæredygtighedsrapportering og due diligence i forbindelse med bæredygtighed
-
-
-
-
-
-
-
Anvendelsesområdet for taksonomirapporteringen, herunder hvorvidt
rapporteringen er frivillig eller ej.
Hvordan reglernes hensigter om at fremme bæredygtig og ansvarlig
virksomhedsadfærd, bæredygtige investeringer og bidrage til den
grønne omstilling i EU og globalt påvirkes, herunder ændringer ift.
’dobbelt væsentlighed’ og virksomheders civilretlige ansvar.
Kommissionens mandat via en delegeret retsakt til at forenkle rappor-
teringsstandarderne, og hvorvidt det mandat er tilstrækkeligt til at opnå
markant og reel byrdereduktion for de omfattede virksomheder. Videre
om standarderne er mulige at digitalisere i højere grad end de nuvæ-
rende, og om der sikres interoperabilitet med internationale standarder.
Den nødvendige overensstemmelse mellem de forskellige lovgivnin-
ger, så ændringer også afspejles i de kommende forenklede rapporte-
ringsstandarder, herunder en klar sammenhæng mellem det virksom-
hederne er forpligtet til at gøre, og det de skal rapportere om.
Kommissionens mandat via en delegeret retsakt til at vedtage en frivil-
lig rapporteringsstandard, og hvorvidt standarden kan anvendes som
beskyttelse af særligt
SMV’erne ved at lade den udgøre en grænse for,
hvilke bæredygtighedsoplysninger omfattede virksomheder må bede
deres samarbejdspartnere om at levere.
At det er nødvendigt at arbejde hurtigt for at give virksomhederne re-
elle lettelser og juridisk klarhed. Med et højt tempo øges risikoen for at
ændringer kommer til at have utilsigtede konsekvenser. Derfor er det
centralt for regeringen, at ændringer i direktiverne reelt forenkler reg-
lerne og skaber byrdelettelser for virksomhederne og ikke utilsigtet gør
det mere kompliceret for virksomhederne at efterleve reglerne.
Konkurrencevilkårene for de virksomheder, der siden 2024 har rappor-
teret.
11. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter generelt forslagets formål om at forenkle reglerne og
reducere virksomhedernes administrative byrder. Det er en generel priori-
tet for regeringen at reducere byrder og skabe bedre sammenhæng på tværs
af EU-lovgivning.
Det er vigtigt for regeringen at skabe en markant og reel byrdereduktion
for de omfattede virksomheder og tilpasse omfanget af omfattede virksom-
heder, så der er strømlining og proportionalitet i, hvilke virksomheder der
omfattes. Det er samtidig vigtigt, at taksonomirapporteringen forenkles, så
antallet af rapporterede datapunkter reduceres, og det kan overvejes, om
rapporteringen fortsat bør være obligatorisk.
Regeringen finder sammenlignelighed og gennemskuelighed i bæredygtig-
hedsrapporteringen vigtigt. Virksomhederne skal kun levere de oplysnin-
ger, som markedet efterspørger ift. grøn finansiering, og infrastrukturen for
bæredygtighedsrapportering skal hænge sammen på tværs af værdikæden
17
kom (2025) 0081 - Bilag 1: Udvidet grund- og nærhedsnotat om visse krav til virksomheders bæredygtighedsrapportering og due diligence i forbindelse med bæredygtighed
og sektorer. Regeringen ser potentiale i at strømline og forenkle standar-
derne for bæredygtighedsrapportering betydeligt. Endelig er det vigtigt for
regeringen med en ambitiøs fælles EU-indsats for standardisering, digita-
lisering og automatisering af virksomhedernes arbejde med at indsamle,
behandle og dele data om bæredygtighed.
Regeringen bakker op om forslaget til en frivillig standard for bæredygtig-
hedsrapportering, som alle, der ikke direkte omfattes af CSRD, kan vælge
at bruge på frivillig basis. Regeringen bakker op om, at der sættes en
grænse for, hvilke bæredygtighedsoplysninger virksomheder må bede de-
res samarbejdspartnere om at levere til brug for deres CSRD-rapportering.
Regeringen er åben for at forenkle due diligence-direktivet for at skabe
reelle byrdelettelser for virksomhederne, uden at gå på kompromis med
direktivets formål. Det er vigtigt for regeringen at bevare den risikobase-
rede tilgang, der skal tilskynde virksomheder til på effektiv vis at håndtere
de mest væsentlige negative indvirkninger på mennesker og miljø i deres
aktivitetskæder. Derfor er det vigtigt at undgå, at ændringer utilsigtet ska-
ber mere byrdefulde og komplicerede regler for de omfattede virksomhe-
der og deres forretningspartnere, herunder
SMV’er.
Derudover bør virk-
somheders civilretlige ansvar i due diligence-direktivet bevares.
Regeringen har fokus på at bevare reglernes formål om at fremme bære-
dygtig og ansvarlig virksomhedsadfærd, bæredygtige investeringer og bi-
drage til den grønne omstilling i EU og globalt. Det indebærer fastholdelse
af de seks miljøparametre i CSRD og taksonomiforordningen samt prin-
cippet om ’dobbelt væsentlighed’.
Det indebærer også at bevare princippet
om "Do No Significant Harm", men med det klare mål at sikre simplifice-
ring af standarderne, og at princippet bliver mere anvendeligt i praksis.
Regeringen støtter, at Kommissionen fremskynder deres vejledninger, så
virksomhederne har bedre tid til at forberede implementeringen af de nye
regler.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg. For
første del af omnibuspakken for bæredygtighedsrapportering, der omhand-
ler en udskydelse af anvendelsesdatoerne for CSRD
og derigennem også
rapportering under EU-taksonomien
samt for due diligence-direktivet,
blev regeringens forhandlingsoplæg præsenteret for Folketingets Euro-
paudvalg d. 28. februar 2025.
18