Europaudvalget 2024-25
KOM (2025) 0136 Bilag 1
Offentligt
3006713_0001.png
Notat til Folketingets Europaudvalg
Dato
16-04-2025
J nr.
2025 - 1758
Forelæggelse af forslag til ændring af CO2-krav til nye lette køretøjer
Dagsorden
1.
Side
Forslag til ændring af CO2-krav til nye lette køretøjer i 2025-2027, 2
KOM(2025) 136.
-
Forhandlingsoplæg
Side 1/5
kom (2025) 0136 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forslag til ændring af CO2-krav til nye lette køretøjer i 2025-2027
3006713_0002.png
1. Forslag til ændring af CO2-krav til nye lette køretøjer i 2025-2027
KOM(2025) 136
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen offentliggjorde den 1. april 2025 et ændringsforslag til forordningen
om CO
2
-krav til nye lette køretøjer og foreslår heri en målrettet justering af forordnin-
gen, hvor opgørelsesperioden for 2025-målet justeres fra at være etårig til et treårigt
gennemsnit af årene 2025-2027.
Forslaget skønnes ikke at have lovgivningsmæssige eller væsentlige økonomiske
konsekvenser for Danmark.
Regeringen støtter fuldt ud den regulering, der er vedtaget på EU-niveau om CO
2
-
krav til lette køretøjer. Regeringen finder ikke, at en lempelse af klimaregulering er
den rette vej frem, men har forståelse for forslaget, der har til hensigt at understøtte
den europæiske bilindustri på kort sigt i en tid, hvor den europæiske konkurrence-
evne er udsat. Regeringen finder det imidlertid væsentligt, at det overordnede ambi-
tionsniveau for dekarbonisering i transportsektoren fastholdes, herunder at CO
2
-kra-
vene til nye lette køretøjer i 2030 og 2035 fastholdes, da de udgør en hjørnesten i
dekarboniseringen af EU’s transportsektor.
2. Baggrund
Kommissionen har den 1. april 2025 fremsat forslag til ændring af forordning (EU)
2019/631 for at indarbejde en yderligere fleksibilitet for så vidt angår beregningen af
fabrikanters overholdelse af præstationsnormerne for nye personbilers og nye lette
erhvervskøretøjers CO2-emissioner for kalenderårene 2025-2027, KOM(2025) 136.
Forslaget er oversendt til Rådet i dansk sprogversion den 3. april 2025.
Forordningen blev vedtaget i den såkaldte ”Fit for 55”-pakke
og er et centralt instru-
ment til reduktion af drivhusgasser i transportsektoren. Af forordningen følger et mål
om et stop for salg af nye fossile person- og varebiler i 2035 samt CO
2
-krav på 15
pct. i 2025-2029 og 55 pct. i 2030-2034 ift. 2021.
Ændringsforslaget kommer som opfølgning på Kommissionens strategiske dialog
om fremtiden for bilindustrien og skal ses i sammenhæng med sektorhandlingspla-
nen for bilindustrien, KOM(2025) 95.
Forslaget til forordning er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 192 og skal behandles
af Rådet og Europa-Parlamentet i fællesskab efter den almindelige lovgivningspro-
cedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Side 2/5
kom (2025) 0136 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forslag til ændring af CO2-krav til nye lette køretøjer i 2025-2027
3006713_0003.png
3. Formål og indhold
Kommissionens hensigt med en målrettet ændring af forordningen om CO
2
-standar-
der for lette køretøjer er at give bilfabrikanterne øget fleksibilitet til at overholde CO
2
-
kravet for 2025. Den målrettede ændring giver en sådan yderligere fleksibilitet for
fabrikanterne, samtidig med at ambitionsniveauet for emissionsreduktionsmålet op-
retholdes.
Kommissionen anfører, at forslaget skal give bilsektoren tilstrækkelig tid til at sikre
en retfærdig omstilling. Dertil argumenterer Kommissionen for, at det er vigtigt at
fastholde de langsigtede CO
2
-reduktionsmål i forordningen, da disse skaber langsig-
tet investorsikkerhed og forudsigelighed for branchen. Den introducerede fleksibilitet
skal ses som et engangstilfælde.
Ændringer
Med ændringsforslaget indføres en treårig overholdelsesperiode for 2025-2027, dvs.
bilfabrikanterne skal udregne deres gennemsnitlige specifikke CO
2
-emissioner over
en treårig periode, som ikke må overstige deres specifikke emissionsmål for den
pågældende periode.
Det præciseres i forslaget, at den treårige overholdelsesperiode også gælder, når
bilfabrikanterne indgår i en poolingordning med andre fabrikanter.
Det fremgår af forslaget, at bilfabrikanterne senest ved udgangen af 2027 skal med-
dele Kommissionen, hvorledes de indgår aftale om at danne pool med andre fabri-
kater i årene 2025, 2026 og 2027.
Udstedelse af afgift til bilfabrikanter for ikke at efterleve sit specifikke emissionsmål
udregnes over den treårige overholdelsesperiode 2025-2027.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF artikel 294 høres. Der foreligger endnu
ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet,
idet ændring af forordningen om CO
2
-krav for lette køretøjer med henblik på at give
bilproducenterne yderligere fleksibilitet ikke kan opnås af medlemsstaterne selv.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering.
6. Gældende dansk ret
Forordningen har direkte virkning og får ikke konsekvenser for dansk lovgivning.
Side 3/5
kom (2025) 0136 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forslag til ændring af CO2-krav til nye lette køretøjer i 2025-2027
3006713_0004.png
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forordningen har direkte virkning og har derfor ikke konsekvenser for dansk lovgiv-
ning.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes umiddelbart ikke at indebære væsentlige økonomiske konse-
kvenser i Danmark. Det afspejler, at salget af biler, herunder elbiler i Danmark vur-
deres bestemt af bl.a. udviklingen i anskaffelsespriser, anvendelsesomkostninger og
andre markedsforhold, jf. Klimastatus- og fremskrivning 2025.
Det bemærkes, at det er usikkert, om en ændring af opgørelsesmetode for CO
2
-
kravene i 2025-2027 kan påvirke anskaffelsesomkostninger eller andre markedsfor-
hold i Danmark. Som udgangspunkt skønnes det dog, at salget af biler, herunder
elbiler, i Danmark ikke umiddelbart påvirkes mærkbart af ændringen af opgørelses-
metode for CO
2
-kravene i 2025-2027.
Forslaget kan dog have mulige økonomiske konsekvenser på EU-niveau som følge
af forskydninger i udviklingen i salget af elbiler, herunder en evt. lavere salgsandel
af elbiler i 2025 på EU-niveau.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige statsfinansielle konsekvenser. Så-
fremt øget fleksibilitet til at overholde CO
2
-kravet for 2025 medfører færre bøder til
bilfabrikanterne, vil der tilgå EU-budgettet en mindre grad af finansiering fra bøder.
En sådan mindrefinansiering vil i stedet skulle dækkes af medlemsstaternes EU-bi-
drag.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at medføre erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget vurderes ikke at få konsekvenser for beskyttelsesniveauet eller at have
andre konsekvenser.
8. Høring
Kommissionens forslag til at indføre yderligere fleksibilitet for CO
2
-krav til nye lette
køretøjer i 2025-2027 er den 4. april 2025 sendt i høring i specialudvalget for Klima-
, Energi- og Forsyningspolitik. Der er modtaget et høringssvar.
Dansk Erhverv finder det beklageligt, at der lempes på CO
2
-kravene til nye lette kø-
retøjer, og dermed svækker europæiske bilproducenters incitament til at omstille pro-
duktionen til elbiler. Dansk Erhverv har dog forståelse for den aktuelle nødvendighed
Side 4/5
kom (2025) 0136 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forslag til ændring af CO2-krav til nye lette køretøjer i 2025-2027
3006713_0005.png
af at afbøde konsekvenserne af den volatile, globale konkurrencesituation for bilfa-
brikanterne.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet på et møde i Rådets miljøarbejdsgruppe. Her udtalte
stort set samtlige medlemslande enten støtte til forslaget eller forståelse for det i lyset
af den aktuelle økonomiske situation i bilindustrien. En gruppe af lande understre-
gede samtidig vigtigheden af at bevare CO
2
-kravene i 2030 og 2035.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter fuldt ud den regulering, der er vedtaget på EU-niveau om CO
2
-
krav til lette køretøjer. Regeringen finder ikke, at en lempelse af den europæiske
klimaregulering er den rette vej frem, og finder det væsentligt, at CO
2
-kravene til nye
lette køretøjer i 2030 og 2035 fastholdes, da de udgør en hjørnesten i dekarbonise-
ringen af EU’s
transportsektor.
Regeringen anerkender samtidig de udfordringer, som den europæiske bilindustri
står i. Regeringen har derfor forståelse for forslaget, der har til hensigt at understøtte
den europæiske bilindustri på kort sigt i en tid, hvor den europæiske konkurrence-
evne er udsat, så længe at forslaget ikke ændrer på det overordnede ambitionsni-
veau for dekarbonisering i transportsektoren.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 5/5